eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
343 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
281.pdf
59.2K
🔴 تمرین دویست و هشتاد و یکم ✳️ ، و و : 📚متن: 🔰سوالات: 🔸با توجه به متن بالا به سئوالات مطرح شده در آن پاسخ دهید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتادم ✳️ : 📚متن: تستطردهم بأناتك إلى الإنابة و تترك معاجلتهم إلى التوبة لكيلا يهلك عليك هالكهم و لئلا يشقى بنقمتك شقيهم إلا عن طول الإعذار و بعد ترادف الحجة عليه كرما من فضلك يا كريم و عائدة من عطفك‏ 🔰سوالات: 🔸1. معنای هر کدام از حروف جر؟ 🔸2. نقش عائدة؟ 🔸3. فقره لئلا يشقى بنقمتك شقيهم در برخی نسخ لئلا يشقى بنعمتک شقيهم وارد شده است. با بیان نحوی تناقض محتوایی دو نسخه را رفع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و دوم ✳️ ، و : 📚متن: الملوک حُكَّامٌ عَلَى النَّاسِ وَ الْعِلْمُ حَاكِمٌ عَلَيْهِمْ وَ حَسْبُكَ مِنَ الْعِلْمِ أَنْ تَخْشَى اللَّهَ وَ حَسْبُكَ مِنَ الْجَهْلِ أَنْ تُعْجَبَ بِعِلْمِكَ. 🔰سوالات: 🔸1. از دو جمله اول قیاس بسازید. 🔸2. جامع موجب وصل در فقره و حسبک من العلم ... الخ چیست؟ 🔸3. آیا می توان اثبات کرد «الجاهل لا یخشی الله»؟ 🔸4. در دلالت خبر بر ثبوت ولایت فقیه یک تقریر و یک اشکال با یک جواب طرح کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و سوم ✳️ و : 📚متن: روى أبو مسعود، عن حماد بن مسعدة، عن ابن جريج، عن عكرمة بن خالد، أن أسيدا حدثه، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: إذا وجد الرجل سرقة، وكان الرجل غير متهم، إن شاء أخذها بالثمن وإن شاء اتبع سارقه.وقضى بذلك أبو بكر، وعمر، وعثمان به برداشتی که از این خبر شده توجه کنید.👇 عن عكرمة بن خالد المخزومي، أن أسيد بن ظهير الأنصاري أحد بني حارثة كان عاملا على اليمامة، وأن مروان كتب إليه أن معاوية كتب إليه: أيما رجل سرقت منه سرقة فهو أحق بها حيثما وجدها، فكتب إلى مروان، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قضى إن كان الذي ابتاعها من الذي سرقها غير متهم، فخير سيدها، فإن شاء أخذ ما سرق منه بثمنه، أو اتبع سارقه، ثم قضى بذلك بعده أبو بكر، وعمر، وعثمان، فكتب بذلك مروان إلى معاوية، فكتب إليه معاوية: إنك لست أنت ولا أسيد بقاضيين علي، ولكني قضيت عليكما فيما وليت، فأرسل مروان إلى أسيد بكتاب معاوية، فقال أسيد: لست أقضي ما وليت بما قال معاوية. فهموا من الخبر أن السارق لا یضمن ان اخذ المالک ماله من مشتریه ممن سرق بالثمن و کان المشتری غیر متهم. 🔰سوالات: 🔸1) اوضح ببیان نحویّ کیفیة دلالة الخبر علی هذه الدعوی. 🔸2) فی الخبر لحن. ما هو؟ 🔸3) ما عندک فی الخبر و هل هو مقبول فی رأیک ام لا؟ لم؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: ... اغفر لی ذنبی و اشفنی من مرضی 🔰سوالات: 🔸معنا و متعلق «لام» و «من»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: أَخْبَرَنِي أَبِي الزُّبَيْرِ، أَنَّهُ قَالَ: لَمَّا كَانَ يَوْمُ أُحُدٍ أَقْبَلَتِ امْرَأَةٌ تَسْعَى حَتَّى كَادَتْ تُشْرِفُ عَلَى الْقَتْلَى قَالَ: فَكَرِهَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ أَنْ تَرَاهُمْ فَقَالَ: «المرأة المرأة» فَقَالَ الزُّبَيْرُ: فَتَوَسَّمْتُ أَنَّهَا أُمِّي صَفِيَّةُ، فَخَرَجْتُ إِلَيْهَا فَلَدَمَتْ فِي صَدْرِي وَكَانَتِ امْرَأَةً جَلْدَةً، وَقَالَتْ: إِلَيْكَ، لَا أَرْضَ لَكَ قَالَ: فَقُلْتُ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ وَسَلَّمَ يُحَرِّمُ عَلَيْكِ قَالَ: فَرَجَعَتْ 🔰سوالات: 🔸1. نقش «المرأة المرأة»؟ 🔸2. علت اعراب «ارض»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و یکم ✳️ : 📚متن: «پایه‌های فلسفه صدرالمتألهین امروزه فروریخته است هرچند این فلسفه از حیث تبیین جهان بسیار جالب است. اما نباید چنین پنداشت که این، همان حقیقتی است که پیامبر اسلام(ص) در صدد بیان آن بوده است. البته من به هیچ وجه مخالف فلسفه نیستم و بلکه اکثر اشتغال من پرداختن به فلسفه است ولی این موجب نمی‌شود که آن را از دین تفکیک نکنم. تا وقتی که این دو را از هم تفکیک نکنیم، نمی‌توانیم در ایران فلسفه‌ای داشته باشیم که بتواند حیات امروزی ما را رهبری کند. فلسفه تقلیدی نیست که کسی بیاید و بنشیند و فلسفه بیاورد. فلسفه همیشه‌اندیشه‌ای است که باید از واقعیات گرفته شود. الان واقعیات اجتماع فرق می‌کند. الان نمی‌توانیم فکری که می‌کنیم فقط منحصر به ایران و اسلام باشد؛ فکر ما باید جهانی باشد. باید وجود خودمان را در قالب جهانی پیدا کنیم. ما اکنون از این امر دوریم، یعنی اصلاً جهان بینی ما بیش از حدی که آزادی فردی داشته باشد، جنبه دینی پیدا کرده است.» 🔰سوالات: 🔸مغالطه های متن فوق را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و نهم ✳️ : 📚متن: سَیَأتی زَمانٌ عَلى اُمَّتی یأكُلونَ شَیئا اسْمُهُ البَنجُ ، أنا بَریءٌ مِنهُم و هُم بَریئُونَ مِنّی 🔰سوالات: 🔸چند استخدام در خبر وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و هشتاد و هفتم ✳️ : 📚متن: عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ: غَزَوْتُ مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: «كَيْفَ تَرَى بَعِيرَكَ أَتَبِيعُنِيهِ؟» قُلْتُ: نَعَمْ، فَبِعْتُهُ إِيَّاهُ 🔰سوالات: 🔸نقش جمله«أَتَبِيعُنِيهِ»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نودم ✳️ : 📚متن: الف) به رخ سیاه چشمان نظر ار بود گناهی بگذار تا گناهی بکنیم گاه گاهی (کاظم پزشکی) ب) عاشق ار بر رخ معشوق نگاهی بکند نه چنانست گمانم که گناهی بکند (ملا احمد نراقی) 🔰سوالات: 🔸 بحث سرقات شعریه را دراین دو بیت تطبیق نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین دویست و هشتاد و ششم ✳️ ، ، و : 📚متن: با توجه به تصویر بالا 🔰سوالات: 🔸 ۱. معانی ابواب مزید؟ 🔸۲. بحث کل در مغنی را در بیت آخر تطبیق کنید. 🔸۳. دو مورد اضمار قبل از ذکر پیدا کنید. 🔸۴. یک مورد قلب پیدا کنید. 🔸5.بیشترین استعاره مربوط به کدام بیت است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرين دویست و هشتاد و پنجم ✳️ و : 📚متن: قال حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا يحيى بن سعيد عن ابن جريح عن ابن أبي مليكة قال حدثني عقبة بن الحرث أو سمعته منه انه تزوج أم يحيى ابنة أبى إيهاب فجاءت امرأة سوداء فقالت قد أرضعتكما فذكرت ذلك لرسول الله صلى الله عليه وسلم فاعرض عين[ظ:عنی] فتنحيت فذكرته له فقال فكيف وقد زعمت أن قد أرضعتكما فنهاه عنها حدثنا عبد الله حدثني أبي ثنا عبد الرزاق قال انا ابن جريح قال انا عبد الله بن عبيد الله بن أبي ملكية ان عقبة بن الحرث بن عامر أخبره أو سمعه منه ان لم يكن خصه به انه نكح ابنة أبى إيهاب فقالت أمة سوداء قد أرضعتكما فجئت النبي صلى الله عليه وسلم فذكرت ذلك له فاعرض عنى فجئت فذكرت له فقال فكيف وقد زعمت أن قد أرضعتكما فنهاه عنها 🔰سوالات: 🔸با توجه به مباحث نبوت عامه/تکالیف النبی و فقه/کتاب الشهادت سه اشکال محتوایی در خبر منقول بیایید. سعی کنید به اشکالات جواب بدهید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین دویست و نود و دوم ✳️ : 📚متن: با توجه با متن بالا 🔰سوالات: 🔸 1) آیا از عبارت جواب می توان برداشت کرد که اگر پول بانک در قالب قرض باشد، شرط تعیین مصرف باطل است؟ چگونه؟ 2) اگر جواب بخش یک مثبت است علت بطلان به نظر شما چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و چهارم ✳️ : 📚متن: وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِنْ قَبْلُ لا يُوَلُّونَ الأَدْبَارَ 🔰سوالات: 🔸با توجه به مفسره بودن جمله لا يُوَلُّونَ الأَدْبَارَ تعیین کنید که فعل ماضی، استمراری است یا بعید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و سوم ✳️ : 📚متن: یا بن آدم لاتستأنس باحد مادام وجدتنی و متی اردتنی وجدتنی باراً قریباً 🔰سوالات: 🔸برای استنتاج لا تستأنس بأحد ابدا به چند قضیه دیگر نیاز است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و پنجم ✳️ : 📚متن: «سلام... فرض بفرماييد من ماشينم رو در محل پارک ممنوع پارک ميکنم و بعد از مدتي ميام و مامور راهنمايي و رانندگي هم ماشينم رو جريمه نکرده و به قولي شانس آوردم. حالا سوال من اينجاست آيا چيزي به گردن; من هستش؟ يعني بايد برم و بگم که من رو جريمه نکردن ؟ کفاره اي چيزي بايد بدم؟ نهايي پاسخ گرچه تخلف از قوانين و مقررات جايز نيست ولى در فرض مذكور وظيفه اي نداريد» 🔰سوالات: 🔸با توجه به استفتای فوق از مقام معظم رهبری بفرمایید که موضوع وجوب جریمه چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین سیصد و یکم ✳️ : 📚متن: با توجه به تصویر بالا 🔰سوالات: 🔸با توجه به خبر «عن أبي عبد الله ع قال: إذا اتهم المؤمن أخاه انماث الإيمان في قلبه كما ينماث الملح في الماء» (وسائل الشیعة؛ کتاب الحج؛ باب تحريم تهمة المؤمن و سوء الظن به‏ از ابواب احکام العشره) چه محملی برای فتوای فوق به نظرتان می‌رسد؟ 💡 از حدیث رفع و نیز این خبر شریف کمک بگیرید. «عنه صلى الله عليه و آله: ثلاثة لا ينجو منها أحد الظن و الطيرة و الحسد، و سأخبركم بالمخرج من ذلك، فإذا ظننت فلا تحقق، و إذا تطيرت فامض و لا تنثن، و إذا حسدت فلا تبغ.» 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و هفتم ✳️ و : 📚متن: اذا قام قائمنا بعث فی اقالیم الارض فی کل اقلیم رجلا فیقول له عهدک فی کفک و اعمل بما تری 🔰سوالات: 🔸۱. نقش فی کل اقلیم؟ 🔸۲. عهدک فی کفک کنایه از چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و ششم ✳️ ، و : 📚متن: وَ قَدْ اءَرْعَدُوا وَ اءَبْرَقُوا، وَ مَعَ هَذَيْنِ الْاءَمْرَيْنِ الْفَشَلُ، وَ لَسْنَا نُرْعِدُ حَتَّى نُوقِعَ وَ لاَ نُسِيلُ حَتَّى نُمْطِرَ 🔰سوالات: 🔸۱. معنای باب افعال؟ 🔸۲. علت تقدیم مسند در جمله دوم؟ 🔸۳. نقش جمله دوم؟ 🔸۴. تطبیق احکام حتی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و نهم ✳️ : 📚متن: در روایتی داریم «إذا مدحت فاختصر» و در خبر دیگری داریم «إذا ذممت فاقتصر». 🔰سوالات: 🔸چه توجیهی برای مناسبت بین خاء و مدح و مناسبت بین قاف و ذم به ذهنتان می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین دویست و نود و هشتم ✳️ و : 📚متن: ولما أرسل معاوية عبد الله بن الحضرمي إلى البصرة ليملكها له بلغ الخبر عليا، فأرسل أعين بن ضبيعة ليقاتله، ويخرجه من البصرة، فقتل أعين غيلة، وذلك سنة ثمان وثلاثين فأرسل علي رضي الله عنه بعده حارثة بن قدامة التميمي السعدي، ففرق جمع ابن الحضرمي، وأحرق عليه الدار التي تحصن فيها، فاحترق فيها. 🔰سوالات: 🔸 1. بین روایت عامی و نبوی معروف «لا یعذب بالنار الا رب النار » با این خبر در رفتار کارگزار امیر مؤمنان چه جمعی به نظرتان می‌رسد؟ 🔸2. در خبر نبوی علت اظهار فی مقام الاضمار چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصدم ✳️ : 📚متن: 🔰سوالات: 🔸 بین آیه «ان ابراهیم کان امة» و خبر «ید الله مع الجماعة» چه رابطه‌ای از روابط بین ادله در اصول وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین سیصد و دوم ✳️ : 📚متن : إنما غيرت عن أصل الصلاة التي افترضها الله عز و جل لأنه صلی‏ لعلة تغير أمر من الأمور و هو الكسوف فلما تغيرت العلة تغير المعلول‏ 🔰سوالات : 🔸۱. از خبر شریف که در مورد نماز آیات وارد شده است، یک تطبیق برای احکام باب تزاحم کشف کنید. 🔸۲. از خبر شریف، تأیید یک مورد از اختلاف آرای اشاعره و عدلیه استفاده کنید. 🔸۳. مسند الیه صلی چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین سیصد و سوم ✳️ : 📚متن‌: عن أمية بن عبد الله بن عمرو، أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما فتح مكة قام خطيبا، فقال: إن الله عز وجل قد أذهب عنكم عبية الجاهلية وتعظمها بآبائها، فالناس رجلان: بر تقي كريم على الله عز وجل و فاجر شقي هين على الله عز وجل الناس بنو آدم، و آدم من تراب، قال الله تعالى: {يأيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى وجعلناكم شعوبا وقبائل لتعارفوا إن أكرمكم عند الله أتقاكم إن الله عليم خبير} أقول قولي هذا و أستغفر الله لي و لكم. 🔰سوالات: 🔸۱. «واو» در و أستغفر برای عطف است یا استیناف؟ یک دلیل نحوی ذکر کنید. 🔸۲. ترکیب فالناس رجلان: بر تقي كريم على الله عز وجل و فاجر شقي هين على الله عز وجل و دو جمله بعدش برای اینکه اثبات کند «کلا صنفی الناس ای برهم و فاجرهم من تراب» دو اشکال دارد؛ یکی اینکه شکل سوم در ترکیب قضیه اول و دوم همیشه منتج جزئیه است و دوم بین قضیه دوم و سوم حد وسط تکرار نشده است. اشکال‌ها را جواب دهید. 🔸3. «عبیة» چه صیغه ای است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗‌ @karbordeelm_nomov
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تمرین سیصد و دهم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸موضوع له تصویر کدام است؟ أ) گردش به راست، ممنوع! بـ) گردش به راست در این تقاطع، ممنوع! 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov