eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
329 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 تمرین ششصد و بیست و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-s-107 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و هشتم ✳️ و و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-44 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) شانزدهم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-16 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و چهارم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ عن أبي عبد الله ع أن أمير المؤمنين ع جلس إلى حائط مائل يقضي بين الناس فقال بعضهم لا تقعد تحت هذا الحائط فإنه معور فقال أمير المؤمنين ع حرس امرأ أجله فلما قام أمير المؤمنين سقط الحائط قال و كان أمير المؤمنين مما يفعل هذا و أشباهه و هذا اليقين‏ 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏67، ص: 149 🔰 چرا در «معور» اعلال صورت نگرفته است؟ 🔰 غرض از تنکیر «امرئ» در «حرس امرأ أجله» چیست؟ 🔰 نوع «ما» در «كان أمير المؤمنين مما يفعل هذا و أشباهه» چیست؟ 🔰 غرض از تعریف مسند الیه به اشاره در «هذا اليقين‏» چیست؟ 🔰 غرض از تعریف مسند به الف و لام در «هذا اليقين‏» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و نهم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-n-120 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و پنجم ✳️ : 📚متن: ❇️ فكينونة زيد و ظهوره بالوجود إنما هو بماله من القدر المعلوم فوجوده محدود لا محالة، كيف؟ و هو تعالى يقول: «إنه بكل شي‏ء محيط»،: حم السجدة: 54 و لو لم يكن محدودا لم يكن محاطا له تعالى فمن المحال أن يحاط بما لا حد له و لا نهاية. 👈 الميزان في تفسير القرآن، ج‏12، ص: 143 🔰 اثبات قضیه «کل شيء محاط» با استفاده از قضیه «إنه بكل شي‏ء محيط» استدلال مباشر است یا غیرمباشر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و سوم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-45 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و ششم ✳️ و : 📚متن: ❇️ تو، منکر پیمانه و من، منکر پیمان زاهد! نخورم جای می ناب، قسم را 👈 فغفور لاهیجی 🔰 آرایه تفریق چند بار در این بیت به‌کار برده شده است؟ 🔰 دلالت بیت بر جواز استعمال لفظ در بیش از یک معنا را بررسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ تو را روی زرد و مرا روی زرد تو از مهرِ ماه و من از مهرماه 👈 ابوسعید ابو الخیر 🔰 در این بیت محل جمع در آرایه الجمع مع التفریق زرد است یا زرد از مهر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و دوم ✳️ و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-46 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و هشتم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ قال (لقمان): يا بني بع دنياك بآخرتك تربحهما جميعا و لا تبع آخرتك بدنياك تخسرهما جميعا و كان لقمان يطيل الجلوس وحده فكان يمر به مولاه فيقول يا لقمان إنك تديم الجلوس وحدك فلو جلست مع الناس كان آنس لك فيقول لقمان إن طول الوحدة أفهم للفكرة و طول الفكرة دليل على طريق الجنة 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏13، ص: 422 🔰 اعراب «تخسر» چیست؟ 🔰 مبدء اشتقاق «آنس» و «أفهم» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و نهم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال الحسن بن علي ع عجب لمن يتفكر في مأكوله كيف لا يتفكر في معقوله فيجنب بطنه ما يؤذيه و يودع صدره ما يرديه‏ 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏1، ص: 218 🔰 معنای «لام» جاره چیست؟ 🔰 معطوف علیه «فاء»» چیست؟ 🔰 نقش جمله «کیف ...» چیست؟ 🔰 اعراب فعل‌های «یجنب» و «یودع» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهلم ✳️ : 📚متن: ❇️ تَرَی ٱلنَّاسَ سُكارَیٰ وَ مَا هُم بِسُكارَیٰ 👈 سوره مبارکه حج/آیه 2 🔰 تناقض بین دوقضیه «الناس سکاری» و «لیس الناس سکاری» را نفی کنید. (کدامیک از وحدات تسع وجود ندارد؟) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و یکم ✳️ : 📚متن: ❇️ جنگ به وسيله‌ى مردم اداره شد. هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و هم نيروهاى گوناگون، متكى به مردم بودند؛ به ايمان مردم، به عشق مردم، به صفاى مردم. از خط مقدم تا همه‌ى صفوف عملياتى، تا پشت جبهه و پشتيبانى، مردم با صفا و صداقتى مثال‌زدنى و فراموش‌نشدنى، براى فداكارى آمادگى داشتند. 👈 بیانات امام خامنه‌ای؛ 1390/07/20 🔰 آیا می‌توان اثبات کرد: «آمادگی برای فداکاری، اداره جنگ است»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ فَأۡتِيَا فِرۡعَوۡنَ فَقُولَآ إِنَّا رَسُولُ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ 👈 سوره مبارکه شعراء/آیه ۱۶ 🔰 رسول، متحمل ضمیر است یا خیر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ قال حفص: كتب إلي بعض إخواني أن أسأل أبا عبد الله عليه السلام عن مسائل من السير فسألته و كتبت بها إليه فكان فيما سألته أخبرني عن النساء كيف سقطت الجزية عنهن و رفعت عنهن فقال «لأن رسول الله صلى الله عليه و آله نهى عن قتل النساء و الولدان في دار الحرب إلا أن يقاتلن و إن قاتلت أيضا فأمسك عنها ما أمكنك و لم تخف خللا فلما نهى عن قتلهن في دار الحرب كان ذلك في دار الإسلام أولى و لو امتنعت أن تؤدي الجزية لم يمكنك قتلها فلما لم يمكن قتلها رفعت الجزية عنها فلو امتنع الرجال و أبوا أن يؤدوا الجزية كانوا ناقضين للعهد و حلت دماؤهم و قتلهم لأن قتل الرجال مباح في دار الشرك و كذلك المقعد من أهل الذمة و الشيخ الفاني و المرأة و الولدان في أرض الحرب فمن أجل ذلك رفعت عنهم الجزية 👈 تهذيب الأحكام، ج‏6، ص: 156 🔰 شکل منطقی استدلال مزبور در خبر را تعیین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و چهارم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَوْ عَطَّلَ اَلنَّاسُ اَلْحَجَّ لَوَجَبَ عَلَى اَلْإِمَامِ أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى اَلْحَجِّ إِنْ شَاءُوا وَ إِنْ أَبَوْا لِأَنَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ . 👈 علل الشرایع ج ۲، ص ۳۹۶ ♻️ مدلول مستقیم «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » وجوب حج بر مردم است و نه وجوب اجبار مردم بر حج بر امام. 🔰 دلالت «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » را بر وجوب حج تحریر کنید. 🔰 دلالت خبر بر وجوب اجبار از قسم ... می‌باشد در اصطلاح اصولیون چرا که واسطه‌ای لازم است که عبارت باشد از .... . 🔰 جزای «إن شَاءُوا» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و پنجم ✳️ : 📚متن: ❇️ عبد الله بن مسعود قال: ما أنت بمحدث قوما حديثا لا تبلغه عقولهم، إلا كان لبعضهم فتنة. 👈 صحيح مسلم، ج‏1، ص: 11 🔰 در برخی نقل‌ها که «باء» زائده در خبر «ما» نیامده است، گروهی «محدث» را مرفوع و گروهی منصوب آورده‌اند. کدامیک را تأیید می‌کنید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و ششم ✳️ : 📚متن: ❇️ ربما أَدخلوا الكاف مع الأَلف و اللام فقالوا الوَحاك الوَحاك، قال: و العرب تقول النَّجاء النَّجاء و النَّجى النَّجى و النَّجاك النَّجاك و النَّجاءك النَّجاءك‏ 👈 لسان العرب، ج‏15، ص: 382 🔰 چه توجیهی در جمع بین الف و لام و کاف خطاب در آخر کلمه وجود دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و هفتم ✳️ : 📚متن: ❇️ في الحديث «إذا أردْتَ أمراً فتدبّر عاقبته فإن كانت شراً فانته و إن كانت خيراً فتوحه» 👈 تهذيب اللغة، ج‏5، ص: 194 🔰 «انته» و «توحه» را تجزیه کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و هشتم ✳️ : 📚متن: ❇️ و قال فرعون یا أیها الملأ ما علمت لکم من إله غيري 👈 سوره مبارکه قصص/آیه 38 ♻️ می‌دانیم که اهل مصر باستان حتی فراعنه خدایان متعددی را می‌پرستیدند. شاید سؤال شود که این مطلب تاریخی با مفاد این آیه که الوهیت را در فرعون مقصور می‌کند، ناسازگار است. در جواب می‌گوییم که این کلام فرعون در مقابله با دعوت حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام گفته‌شده‌است و ناظر به سایر آلهه قوم مصر نیست. به‌عبارت دیگر قصر مزبور، ... است. 🔰 جای خالی را پر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و نهم ✳️ : 🔰 آبی داریم آمیخته با مقدار اندکی گل به نحوی که چون به افراد مختلفی ارائه می‌کنیم در مورد اطلاق آب به آن تردید می‌کنند. این اشتباه، مفهومی است یا مصداقی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و چهل و هشتم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-b-81 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و پنجاهم ✳️ : 🔰 در استدلالات به نصوص، هم در فقه و هم در اصول، بسیار شنیده‌اید که گفته می‌شود: «الفاظ، ظهور در مصادیق بالفعل دارند و نه مصادیق بالقوة.» در مورد منشأ این قاعده چه به ذهنتان می‌رسد؟ 🌾 این قاعده، از مصادیق اخذ به قدر متیقن در مقام خطاب است. 🌾 از مصادیق اصالة الحقیقة است. 🌾 قاعده لفظیه مستقلی است. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
باسمه‌تعالی بسیار دوست داشتم که نکاتی مختلف علمی و یا مرتبط به تربیت علمی دوستانم را به‌گونه‌ای با ایشان مطرح کنم. اما عواملی مانع آن می‌شد؛ مانند: 1. خام بودن بسیاری از آن‌ها (به‌عبارت‌دیگر برخی از آن نکات صرفاً یک سری جرقه‌های ذهنی هستند) 2. تنوع سنخ آن‌ها (برخی نکته علمی‌اند و برخی پیشنهاد پژوهش و برخی تمرین فکری جهت تقویت قوه مفکره و برخی منبهات تربیتی‌اند و ...) 3. تشتت موضوع آن‌ها (برخی از آن‌ها به ادبیات مرتبط‌اند و برخی به فقه و برخی به معقول و برخی به مبانی سیاست اسلامی و ...) 4. و نیز نبود بستر مناسب برای طرح. در مورد این عامل آخر یادآور می‌شوم که حتی بعد از راه‌اندازی سایت نمو که بستر بسیاری خوبی به شمار می‌آید، مشکل شکل دیگری به خود گرفت و آن اینکه مراعات استانداردهای سایت -که در جای خود قطعاً لازم است- مقتضی گذاشتن وقت زیادی است که با توجه به تنها بودنم در انجام چنین کارهایی وسعش را نداشتم. به‌عنوان نمونه در باب کانال کاربرد علوم حوزوی دوستان زیادی پیگیر بودند که پاسخ تمارین را بدانند اما هم‌اکنون در سایت نمو کمتر از پنجاه مورد فایل جهت پاسخ طراحی و بارگذاری گشته است. در آخر امر از روی ناچاری تصمیم به ایجاد کانال حاضر گرفتم که فارغ از هرگونه محدودیت آرزوی فوق‌الذکر را عملی نمایم و لذا بدون مراعات فنون چنین فعالیت‌هایی کار را شروع می‌کنم و اگرچه حالت مطلوبی نخواهد داشت (مثلاً در جستجوی مطالب) اما بهتر از رکود است. شماره‌هایی که در آغاز برخی از پیام‌هاست، شماره تمرین در کانال کاربرد علوم حوزوی است که اینجا پاسخش را مشاهده می‌فرمایید. https://eitaa.com/fekr_va_elm