eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
354 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین(منفی) بیست و دوم ✳️ : 📚متن:ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ مَا عِنْدَ اللّه ِ بَاقٍ در نحل/۹۶ 🔰سؤالات: 🔸از دو جمله ایه فوق آیا استخراج می‌شود کرد «ما عندکم یغایر ما عند الله»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) بیستم ✳️ : 📚متن: و الله لو أعطيت الأقاليم السبعة بما تحت أفلاكها و استرق قطانها مذعنة بأملاكها على أن أعصي الله في نملة أسلبها شعيرة فألوكها ما قبلت و لا أردت‏ 🔰سؤالات: 🔸1. معنای«باء»ها؟ 🔸2. نوع «واو» اول؟ 🔸3. علت نبود مفعول به برای قبلت و اردت؟ 🔸4. شعیرة بدل اشتمال است یا مفعول به دوم(مهم)؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) نوزدهم ✳️ ، : 📚متن: أَمّا حقُّ جَليسِكَ : فأنْ ... و لا تَقومَ مِن مَجلِسِكَ إلاّ بإذْنِهِ . و مَن يَجلِسُ إلَيكَ يَجوزُ لَهُ القِيامُ عَنكَ بغَيرِ إذْنِكَ 🔰سؤالات: 🔸با توجه به معانی صفت مشبهه و حرف جر، تفاوت موضوع این دو حکم منع و جواز قیام را معین کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هجدهم ✳️ : 📚متن: الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَن أيْقَنَ بالمُجازاةِ لَم يُؤْثِرْ غيرَ الحُسْنى. التماس علیٌّ عليه السلام : مَن صَدّقَ بالمُجازاةِ لَم يُؤْثِرْ غيرَ الحُسْنى. 🔰سؤالات: 🔸آیا می‌توان نتیجه گرفت الایقان بالمجازاة هو التصدیق بها؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) هفدهم ✳️ ، : 📚متن: قال الرضا عليه السلام في قول الله عز و جل إن احسنتم احسنتم لانفسكم و إن أسأتم فلها قال إن احسنتم احسنتم لانفسكم و إن أسأتم فلها رب يغفر لها 🔰سؤالات: 🔸بنابر روایت، علت حذف مبتدا در ایه چه بوده؟ 🔸بنابر روایت، قرینه‌ای برای حذف مبتدا به ذهن شما می‌رسد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) شانزدهم ✳️ ، : 📚متن: اللهم سق إلیّ التیسیر بعد التعسیر و أن تجعل لی أجرا غیر ممنون 🔰سؤالات: 🔸۱. حد اقل دو ارایه ادبی در عبارت تعیین کنید. 🔸۲. عطف در أن تجعل به کجاست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) سیزدهم ✳️ ، : 📚متن: ۱. لاَ تَكُونُوا مُعَلِّمِينَ كَثِيرِينَ يَا إِخْوَتِي، عَالِمِينَ أَنَّنَا نأخذ دَيْنُونَة أَعْظَمَ ۲ . يَا إِخْوَتِي، لَا تَتَسَابَقُوا كَيْ تَجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ مُعَلِّمِينَ لِغَيْرِكُمْ فَتَزِيدُوا عَدَدَ الْمُعَلِّمِينَ! وَاذْكُرُوا أَنَّنَا، نَحْنُ الْمُعَلِّمِينَ، سَوْفَ نُحَاسَبُ حِسَاباً أَقْسَى مِنْ غَيْرِنَا. دو متن بالا، ترجمه‌های متعددی از یک فقره از عهد جدید است. 🔰سؤالات: 🔸۱. ترکیب عالمین در مورد اول و المعلمین اخیر در مورد دوم چه می‌تواند باشد؟ 🔸۲. متونی که ما مشاهده کردیم نأخذ را معلوم ضبط کرده بودند ولی به گمان ما باید مجهول باشد. نظر شما چیست؟ 🔸۳. دینونة چه نقشی دارد؟ 🔸۴. با اغماض از متن اصلی که متأسفانه ما به ان دسترسی نداریم، در متن دوم علت نهی لا تتسابقوا، محاسبه سخت علما است یا ذکر و یاد محاسبه سخت علما؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) پانزدهم ✳️ ، : 📚متن: ِ اللَّهُمَّ انْتَ الصَّاحِبُ فِي السَّفَرِ وَ انتَ الْخَلِيفَةُ فِي الْاهْلِ وَ لاَ يَجْمَعُهُمَا غَيْرُک لان المسْتَخْلَفَ لاَ يَكُونُ مُسْتَصْحَبا وَ الْمُسْتَصْحَبُ لاَ يَكُونُ مُسْتَخْلَفا. 🔰سؤالات: 🔸۱. علت تعریف الصاحب و الخلیفة؟ 🔸۲. با توجه به لایجمعهما غیرک، یک قضیه منفصله بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) یازدهم ✳️ ، : 📚متن: أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ لَا يَتَّكِلِ الْعَامِلُونَ لِي عَلَى أَعْمَالِهِمُ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا لِثَوَابِي فَإِنَّهُمْ لَوِ اجْتَهَدُوا وَ أَتْعَبُوا أَنْفُسَهُم‏ أَعْمَارَهُمْ‏ فِي عِبَادَتِي كَانُوا مُقَصِّرِينَ غَيْرَ بَالِغِينَ فِي عِبَادَتِهِمْ كُنْهَ عِبَادَتِي فِيمَا يَطْلُبُونَ عِنْدِي مِنْ كَرَامَتِي وَ النَّعِيمِ فِي جِنَانِي‏ وَ رَفِيعِ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى فِي جِوَارِي وَ لَكِنْ بِرَحْمَتِي فَلْيَثِقُوا وَ فَضْلِي فَلْيَرْجُوا وَ إِلَى حُسْنِ الظَّنِّ بِی فلیطمئنوا 🔰سؤالات: 🔸۱. چند تنازع و چند حصر در متن خبر شریف، وجود دارد؟ 🔸۲. قید یعملونها لثوابی بعد از العاملون لی، حشو نیست؟ 🔸۳. فی در فی ما یطلبون به چه معنا است و به کجا تعلق دارد؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دوازدهم ✳️ : 📚متن: متن فوق 🔰سؤالات: 🔸۱. علت در سؤال چهارم از👆، علت ثبوت است یا علت اثبات؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین(منفی) دهم ✳️ : 📚متن: روایت علوی «البکاء سجیة المشفقین» و وروایت« قال أبو عبد الله ع‏ يا علي بن عبد العزيز لا يغرنك بكاؤهم فإن‏ التقوى‏ في‏ القلب‏. » 🔰سؤالات: 🔸بین دو روایت فوق تناقض وجود دارد؟ چرا؟(بیان اصولی) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov