🔴 تمرین ششصد و سی و یکم
✳️ #نحو و #معانی:
📚متن:
❇️ أنت منزل الغنى و البركة على العباد قاهر مقتدر أحصيت أعمالهم و قسمت أرزاقهم و جعلتهم مختلفة ألسنتهم و ألوانهم خلقا (نخ: خلق) من بعد خلق لا يعلم العباد علمك و لا يقدر العباد قدرك
👈 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص: 851
🔰 نقش کلمههای «علم» و «قدر» و «خلق» طبق دو نسخه چیست؟
🔰 علت فصل در جملههای «أحصيت أعمالهم » و «لا يعلم العباد علمك» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و دوم
✳️ #بیان و #بدیع:
📚متن:
❇️ آن زمان که آرزوی دیدن جانم باشد
در نظر نقش رخ خوب تو تصویر کنم
👈 دیوان لسان الغیب، غزلیات، غزل 347
🔰 شاعر برای اینکه مخاطب را جان خود بداند از چه آرایهای استفاده نموده است؟ تجرید، تشبیه، کنایه، ... .
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیستم
✳️ #نحو و #معانی:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-42 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و سوم
✳️ #معانی:
📚متن:
❇️ إلهي أنت من حلمك تعصى و من كرمك و جودك تطاع فكأنك لم تعص و أنا و من لم يعصك سكان أرضك فكن علينا بالفضل جوادا و بالخير عوادا يا أرحم الراحمين
👈 مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص: 852
♻️♻️ هیچ کس نافرمانی خداوند را از روی تمرد و سرکشی نسبت به او نمیکند. بلکه حلم او است که موجب میشود بندگان به سبب میل نفس دچار گناه گردند و لذت موهوم گناه ایشان را بفریبد و گرنه فطرت انسانها میل به بندگی دارد و نه عصیان. کمالات پروردگار چنان است که طبعاً همه بالفطرة فرمانبر تکالیف او باشند و لذا گناه و نافرمانی چنان خدایی خلاف سرشت بشری است.
پروردگارا! مرا که از روی غفلت تبعیت هوای نفس کردهام و لذت گناه و نه میل سرکشی و طغیان بر خدای مهربانی چون تو موجب آلودگیام شده در کنار پاکان درگاهت ببین و با ما یک رفتار نما؛ یعنی بخشش و نیکیات را بر ما ببار.
🔰 در برداشت فوق از متن دعای شریف کدام قاعده علم معانی بهکار نرفته است؟ (تفسیر متن را به متن مهندسی معکوس کنید.)
🌾 اغراض تقیید به نواسخ
🌾 اغراض تقیید به توابع
🌾 اغراض تعریف مسندالیه به ضمیر
🌾 اغراض تقدیم متعلقات فعل
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیست و هشتم
✳️ #معقول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-h-8 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و بیست و نهم
✳️ #صرف:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-s-107 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و هشتم
✳️ #نحو و #معانی و #منطق:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-44 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین (منفی) شانزدهم
✳️ #بدیع و #نحو:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-16 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و چهارم
✳️ #نحو و #معانی و #صرف:
📚متن:
❇️ عن أبي عبد الله ع أن أمير المؤمنين ع جلس إلى حائط مائل يقضي بين الناس فقال بعضهم لا تقعد تحت هذا الحائط فإنه معور فقال أمير المؤمنين ع حرس امرأ أجله فلما قام أمير المؤمنين سقط الحائط قال و كان أمير المؤمنين مما يفعل هذا و أشباهه و هذا اليقين
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج67، ص: 149
🔰 چرا در «معور» اعلال صورت نگرفته است؟
🔰 غرض از تنکیر «امرئ» در «حرس امرأ أجله» چیست؟
🔰 نوع «ما» در «كان أمير المؤمنين مما يفعل هذا و أشباهه» چیست؟
🔰 غرض از تعریف مسند الیه به اشاره در «هذا اليقين» چیست؟
🔰 غرض از تعریف مسند به الف و لام در «هذا اليقين» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و نهم
✳️ #نحو:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-n-120 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و پنجم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ فكينونة زيد و ظهوره بالوجود إنما هو بماله من القدر المعلوم فوجوده محدود لا محالة، كيف؟ و هو تعالى يقول: «إنه بكل شيء محيط»،: حم السجدة: 54 و لو لم يكن محدودا لم يكن محاطا له تعالى فمن المحال أن يحاط بما لا حد له و لا نهاية.
👈 الميزان في تفسير القرآن، ج12، ص: 143
🔰 اثبات قضیه «کل شيء محاط» با استفاده از قضیه «إنه بكل شيء محيط» استدلال مباشر است یا غیرمباشر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و سوم
✳️ #لغت و #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-45 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و ششم
✳️ #اصول و #بدیع:
📚متن:
❇️ تو، منکر پیمانه و من، منکر پیمان
زاهد! نخورم جای می ناب، قسم را
👈 فغفور لاهیجی
🔰 آرایه تفریق چند بار در این بیت بهکار برده شده است؟
🔰 دلالت بیت بر جواز استعمال لفظ در بیش از یک معنا را بررسی کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و هفتم
✳️ #بدیع:
📚متن:
❇️ تو را روی زرد و مرا روی زرد
تو از مهرِ ماه و من از مهرماه
👈 ابوسعید ابو الخیر
🔰 در این بیت محل جمع در آرایه الجمع مع التفریق زرد است یا زرد از مهر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین ششصد و دوم
✳️ #صرف و #نحو:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-46 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و هشتم
✳️ #صرف و #نحو و #بیان:
📚متن:
❇️ قال (لقمان): يا بني بع دنياك بآخرتك تربحهما جميعا و لا تبع آخرتك بدنياك تخسرهما جميعا و كان لقمان يطيل الجلوس وحده فكان يمر به مولاه فيقول يا لقمان إنك تديم الجلوس وحدك فلو جلست مع الناس كان آنس لك فيقول لقمان إن طول الوحدة أفهم للفكرة و طول الفكرة دليل على طريق الجنة
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج13، ص: 422
🔰 اعراب «تخسر» چیست؟
🔰 مبدء اشتقاق «آنس» و «أفهم» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و سی و نهم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ قال الحسن بن علي ع عجب لمن يتفكر في مأكوله كيف لا يتفكر في معقوله فيجنب بطنه ما يؤذيه و يودع صدره ما يرديه
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج1، ص: 218
🔰 معنای «لام» جاره چیست؟
🔰 معطوف علیه «فاء»» چیست؟
🔰 نقش جمله «کیف ...» چیست؟
🔰 اعراب فعلهای «یجنب» و «یودع» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهلم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ تَرَی ٱلنَّاسَ سُكارَیٰ وَ مَا هُم بِسُكارَیٰ
👈 سوره مبارکه حج/آیه 2
🔰 تناقض بین دوقضیه «الناس سکاری» و «لیس الناس سکاری» را نفی کنید. (کدامیک از وحدات تسع وجود ندارد؟)
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و یکم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ جنگ به وسيلهى مردم اداره شد. هم ارتش و هم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى و هم نيروهاى گوناگون، متكى به مردم بودند؛ به ايمان مردم، به عشق مردم، به صفاى مردم. از خط مقدم تا همهى صفوف عملياتى، تا پشت جبهه و پشتيبانى، مردم با صفا و صداقتى مثالزدنى و فراموشنشدنى، براى فداكارى آمادگى داشتند.
👈 بیانات امام خامنهای؛ 1390/07/20
🔰 آیا میتوان اثبات کرد: «آمادگی برای فداکاری، اداره جنگ است»؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و دوم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ فَأۡتِيَا فِرۡعَوۡنَ فَقُولَآ إِنَّا رَسُولُ رَبِّ ٱلۡعَٰلَمِينَ
👈 سوره مبارکه شعراء/آیه ۱۶
🔰 رسول، متحمل ضمیر است یا خیر؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و سوم
✳️ #منطق:
📚متن:
❇️ قال حفص: كتب إلي بعض إخواني أن أسأل أبا عبد الله عليه السلام عن مسائل من السير فسألته و كتبت بها إليه فكان فيما سألته أخبرني عن النساء كيف سقطت الجزية عنهن و رفعت عنهن فقال «لأن رسول الله صلى الله عليه و آله نهى عن قتل النساء و الولدان في دار الحرب إلا أن يقاتلن و إن قاتلت أيضا فأمسك عنها ما أمكنك و لم تخف خللا فلما نهى عن قتلهن في دار الحرب كان ذلك في دار الإسلام أولى و لو امتنعت أن تؤدي الجزية لم يمكنك قتلها فلما لم يمكن قتلها رفعت الجزية عنها فلو امتنع الرجال و أبوا أن يؤدوا الجزية كانوا ناقضين للعهد و حلت دماؤهم و قتلهم لأن قتل الرجال مباح في دار الشرك و كذلك المقعد من أهل الذمة و الشيخ الفاني و المرأة و الولدان في أرض الحرب فمن أجل ذلك رفعت عنهم الجزية
👈 تهذيب الأحكام، ج6، ص: 156
🔰 شکل منطقی استدلال مزبور در خبر را تعیین کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و چهارم
✳️ #کلام و #اصول و #معانی:
📚متن:
❇️ عنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لَوْ عَطَّلَ اَلنَّاسُ اَلْحَجَّ لَوَجَبَ عَلَى اَلْإِمَامِ أَنْ يُجْبِرَهُمْ عَلَى اَلْحَجِّ إِنْ شَاءُوا وَ إِنْ أَبَوْا لِأَنَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ .
👈 علل الشرایع ج ۲، ص ۳۹۶
♻️ مدلول مستقیم «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » وجوب حج بر مردم است و نه وجوب اجبار مردم بر حج بر امام.
🔰 دلالت «انَّ هَذَا اَلْبَيْتَ إِنَّمَا وُضِعَ لِلْحَجِّ » را بر وجوب حج تحریر کنید.
🔰 دلالت خبر بر وجوب اجبار از قسم ... میباشد در اصطلاح اصولیون چرا که واسطهای لازم است که عبارت باشد از .... .
🔰 جزای «إن شَاءُوا» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و پنجم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ عبد الله بن مسعود قال: ما أنت بمحدث قوما حديثا لا تبلغه عقولهم، إلا كان لبعضهم فتنة.
👈 صحيح مسلم، ج1، ص: 11
🔰 در برخی نقلها که «باء» زائده در خبر «ما» نیامده است، گروهی «محدث» را مرفوع و گروهی منصوب آوردهاند. کدامیک را تأیید میکنید؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و ششم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ ربما أَدخلوا الكاف مع الأَلف و اللام فقالوا الوَحاك الوَحاك، قال: و العرب تقول النَّجاء النَّجاء و النَّجى النَّجى و النَّجاك النَّجاك و النَّجاءك النَّجاءك
👈 لسان العرب، ج15، ص: 382
🔰 چه توجیهی در جمع بین الف و لام و کاف خطاب در آخر کلمه وجود دارد؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و چهل و هفتم
✳️ #صرف:
📚متن:
❇️ في الحديث «إذا أردْتَ أمراً فتدبّر عاقبته فإن كانت شراً فانته و إن كانت خيراً فتوحه»
👈 تهذيب اللغة، ج5، ص: 194
🔰 «انته» و «توحه» را تجزیه کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm