eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
351 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین ششصد و شصت و نهم ✳️ : 📚متن: ❇️ ابوجعفر الباقر علیه السلام: لو صمت النهار لا أفطر، و صليت الليل لا أفتر، و أنفقت مالي في سبيل الله علقا علقا، ثم لم تكن في قلبي محبة لأوليائه، و لا بغضة لأعدائه، ما نفعني ذلك شيئا 👈 تاریخ یعقوبی، ج2، ص 321 🔰 نوع و غرض از تقیید در این موارد چیست؟ «لا أفطر»، «لا أفتر» و «علق» 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتادم ✳️ و : 📚متن: ❇️ إنما يجوز عقد الجد مع وجود الأب فأما إذا كان ميتا فلا يجوز له أن يعقد عليها إلا برضاها يدل على ذلك ما رواه‏ محمد بن يعقوب عن حميد بن زياد عن الحسن بن محمد عن جعفر بن سماعة عن أبان عن الفضل بن عبد الملك عن أبي عبد الله ع قال: إن الجد إذا زوج ابنة ابنه و كان أبوها حيا و كان الجد مرضيا جاز قلنا فإن هوي أبو الجارية هوى و هوي الجد و هما سواء في العدل و الرضا قال أحب إلي أن ترضى بقول الجد. 👈 تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏7، ص: 390 ❇️ و اعترض على ذلك في المسالك بأن فيه- مع ضعف السند- ضعف الدلالة، قال: فإنها بالمفهوم الوصفي، و هو غير معتبر عند المحققين.ورد الثاني منهما سبطه السيد السند في شرح النافع بأن هذا المفهوم مفهوم شرط، و هو حجة عندهم، ثم قال: لكن يمكنه أن يقال حجية المفهوم إنما يثبت إذا لم يظهر للتقييد وجه سوى نفى الحكم عن السكوت عنه و ربما كان الوجه في هذا التقييد التنبيه على الفرد الأخفى، و هو جواز عقد الجد مع وجود الأب 👈 الحدائق الناضرة في أحكام العترة الطاهرة، ج‌23، ص: 203‌ 🔰 استدراک اخیر صاحب مدارک سید محمد را با دو بیان فنی، بلاغی و اصولی، بازگو کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین هفتاد و چهارم ✳️ : ✅ برای مشاهده به فایل e-f-516 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و یکم ✳️ و : 📚متن: ❇️ يا ابن جندب قال الله جل و عز في بعض ما أوحى إنما أقبل الصلاة ممن يتواضع لعظمتي و يكف نفسه عن الشهوات من أجلي و يقطع نهاره بذكري و لا يتعظم على خلقي و يطعم الجائع و يكسو العاري و يرحم المصاب و يؤوي الغريب فذلك يشرق نوره مِثل الشمس أجعل له في الظلمة نورا و في الجهالة حلما أكلأه بعزتي و أستحفظه ملائكتي يدعوني فألبيه و يسألني فأعطيه فمَثَل ذلك العبد عندي كمَثَل جنات الفردوس لا يسبق أثمارها و لا تتغير عن حالها 👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏75، ص285 🔰 علت فصل و وصل در این «أجعل له في الظلمة نورا و في الجهالة حلما أكلأه بعزتي و أستحفظه ملائكتي يدعوني فألبيه و يسألني فأعطيه» چیست؟ 🔰 نقش «مِثل» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین نود و دوم ✳️ و و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-50 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین پانصد و هشتاد و پنجم ✳️ و و : ✅ برای مشاهده به فایل e-w-49 در سایت نمو رجوع کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و دوم ✳️ : 📚متن: ❇️ وَ أَقِمْ بِهِ كِتَابَكَ‌ وَ حُدُودَكَ وَ شَرَائِعَكَ وَ سُنَنَ رَسُولِكَ‌ ، - صَلَوَاتُكَ اَللَّهُمَّ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ -، وَ أَحْيِ بِهِ مَا أَمَاتَهُ اَلظَّالِمُونَ مِنْ مَعَالِمِ دِينِكَ‌، وَ اُجْلُ‌ بِهِ صَدَاءَ اَلْجَوْرِ عَنْ طَرِيقَتِكَ‌، وَ أَبِنْ بِهِ اَلضَّرَّاءَ‌ مِنْ سَبِيلِكَ‌، وَ أَزِلْ بِهِ اَلنَّاكِبِينَ‌ عَنْ صِرَاطِكَ‌، وَ اِمْحَقْ بِهِ بُغَاةَ قَصْدِكَ عِوَجاً 👈 صحیفه سجادیه، دعای ۴۷ 🔰 یک استعمال خلاف قواعد در متن یافته و آن را توجیه کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و سوم ✳️ : 📚متن: ❇️ فَأَي نِعَمِكَ يَا إِلَهِي أُحْصِي عَدَداً وَ ذِكْراً أَمْ أَيّ عَطَايَاكَ أَقُومُ بِهَا شُكْراً 👈 إقبال الأعمال ج ۱، ص ۳۳۹ 🔰 عامل در «أي» دوم چیست ؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و چهارم ✳️ و و : 📚متن: ❇️ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا عَلَيْكُمْ أَنْفُسَكُمْ لا يَضُرُّكُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُمْ إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ جَمِيعاً فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (مائدة/105) ❇️ قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاَّ عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ (ص/82و83) 🔰 اثبات کنید که «طریق الاخلاص معرفة النفس». 🔰 آیا این دلالت از دلالت لفظیه است یا خیر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و پنجم ✳️ و : 📚متن: ❇️ الكاتم للعلم غير واثق بالإصابة فيه. 👈 غرر الحكم و درر الكلم، ص: 83 🔰 ظهور دلالت خبر را بر این دو پیام مقایسه کنید. 🌾 علم را کتمان نکنید و در معرض نقد اهلش قرار بدهید و در این صورت صحت آن برای خودتان روشن می‌شود و گرنه، خودتان هم نباید از صحت آن مطمئن بشوید. 🌾 کسانی که علم را کتمان می‌کنند از صحت آن مطمئن نیستند و از ترس رسوا شدن خودشان آن را در معرض نقد اهلش قرار نمی‌دهند. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و ششم ✳️ : 📚متن: ❇️ له الملک 👈 تغابن/آیه 1 ❇️ لک الملک کله 👈 المقنعة، ص: 177 🔰 رابطه منطقی بین این دو قضیه را بیان کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا: 🔗 https://eitaa.com/karbordeelm