🔴 تمرین ششصد و هفتاد و هفتم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ حتى [تود] قريش بالدنيا و ما فيها أن يروني مقام واحد فأعطيهم و آخذ منهم بعض ما قد منعوني و أقبل منهم بعض ما يرد عليهم
👈 كتاب سليم بن قيس الهلالي، ج2، ص: 715
❇️ فعند ذلك تود قريش بالدنيا و ما فيها لو يرونني مقاما واحدا و لو قدر جزر جزور لأقبل منهم ما أطلب اليوم بعضه فلا [يعطوننيه] يعطونيه
👈 نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 138
🔰 متعلق «باء» چیست؟
🔰 نقش «مقام» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین شصت و سوم
✳️ #نحو و #معانی:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-w-51 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و هشتم
✳️ #صرف:
📚متن:
❇️ رجل سُبَبَةٌ يَسُبُّ النّاس ...
👈 الغريب المصنف، ج2، ص: 522
🔰 عدم ادغام قیاسی است یا سماعی؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هفتاد و نهم
✳️ #معانی:
📚متن:
❇️ روي أن وابصة بن معبد الأسدي أتاه و قال في نفسه لا أدع من البر و الإثم شيئا إلا سألته فلما أتاه قال له بعض أصحابه إليك يا وابصة عن سؤال رسول الله فقال النبي ص دعوا وابصة ادن فدنوت «4» فقال تسأل عما جئت له أم أخبرك قال أخبرني قال جئت تسأل عن البر و الإثم قال نعم فضرب يده على صدره ثم قال البر ما اطمأنت إليه النفس و البر ما اطمأن إليه الصدر و الإثم ما تردد في الصدر و جال في القلب و إن أفتاك الناس و إن أفتوك.
👈 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج18، ص: 118
🔰 با توجه به فرمایش علامه طباطبایی رحمهالله در باب عطف نسق (رجوع شود به فایل e-n-119 در سایت نمو) جمله آخر خبر را توجیه کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتادم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ قال أمير المؤمنين «إن أولياء الله لا خوف عليهم و لا هم يحزنون» ثم قال: تدرون من أولياء الله قالوا: من هم يا أمير المؤمنين فقال: هم نحن و أتباعنا، فمن تبعنا من بعدنا طوبى لنا طوبى لنا و طوبى لهم و طوباهم أفضل من طوبانا، قيل ما شأن طوباهم أفضل من طوبانا أ لسنا نحن و هم على أمر قال: لا- لأنهم حملوا ما لم تحملوا عليه- و أطاقوا ما لم تطيقوا
👈 تفسير العياشي، ج2، ص: 124
🔰 جملههای «من تبعنا من بعدنا طوبى لنا طوبى لنا و طوبى لهم» و «طوباهم أفضل من طوبانا»یِ دوم چه نقشی دارند؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و یکم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ ... دخلنا على أبي الحسن الرضا ع فقال له ابن غيلان أصلحك الله بلغني أنه من كان له حمل فنوى أن يسميه محمدا ولد له غلام فقال من كان له حمل فنوى أن يسميه عليا ولد له غلام ثم قال علي محمد و محمد علي شيئا واحدا
👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 11
🔰 ناصب «شیئا» چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و دوم
✳️ #نحو:
📚متن:
❇️ عن أبي عبد الله ع قال: العقيقة ليست بمنزلة الهدي خيرها أسمنها.
👈 الكافي (ط - الإسلامية)، ج6، ص: 30
🌾 عقیقه برخلاف گوسفند قربانی حج (که بهتر است هرچه بیشتر چاق باشد) است یعنی لازم نیست چاق باشد.
🌾 عقیقه برخلاف گوسفند قربانی حج است و چاق بودنش خیلی مهم نیست اما باز هرچه چاقتر باشد بهتر است.
🔰 مبنای نحوی دوبرداشت متفاوت بالا از خبر چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین صد و شصت و دوم
✳️ #منطق:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-m-127 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و سوم
✳️ #معانی:
📚متن:
❇️ وَ لَا تجعلوا مَعَ ٱللَّهِ إِلَٰهًا ءَاخَرَ ۖ إِنِّی لَكُم منه نَذِيرٌ مُّبِينٌ كَذَٰلِكَ مَآ أَتَی ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا قَالُواْ سَاحِرٌ أَوۡ مجنونٌ أَتَوَاصَوۡاْ بِهِۦۚ بَلۡ هُمۡ قَوۡمٞ طَاغُونَ﴿ذاریات/۵۱-۵۳﴾
🔰 غرض از استفهام چیست؟
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔴 تمرین ششصد و هشتاد و چهارم
✳️ #کلام:
📚متن:
❇️ قُل لِّمَن مَّا فِي ٱلسَّمَٰوَٰتِ وَٱلۡأَرۡضِۖ قُل لِّلَّهِۚ كَتَبَ عَلَىٰ نَفۡسِهِ ٱلرَّحۡمَةَۚ ﴿انعام/۱۲﴾
🔰 برخی از محققین با استدلال به این آیه شریفه فرمودهاند:
«خداوند رب العالمینی است که همه خلایق را تا عالیترین مرتبه کمالشان هدایت میکند و تربیت ایشان را بر خود واجب فرموده». (شهید؛ ص ۲۹)
دلالت آیه شریفه را بر مدعا تقریر کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm
🔵 تمرین دویست و هفتاد و هفتم
✳️ #اصول:
✅ برای مشاهده #پاسخ_تمرین به فایل e-o-84 در سایت نمو رجوع کنید.
📱کانال «کاربرد علوم حوزوی»:
🔗 https://eitaa.com/karbordeelm