eitaa logo
کاربرد علوم حوزوی
324 دنبال‌کننده
0 عکس
1 ویدیو
32 فایل
در راستای ملموس‌سازی دروس حوزه علمیه، تمارینی از منابع مختلف و بیشتر از قرآن و روایات ارائه می‌گردد تا طلاب علوم دینی بتوانند با کاربردی کردن علوم حوزه علمیت خودشان را تعمیق و تثبیت نمایند. جهت ارتباط با سرپرست کانال از @abdulahad استفاده کنید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 تمرین صد و شصت و هشتم ✳️ : 📚متن: عَنْ أَبِي ذَرٍّ عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص فِي حَدِيثٍ قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْصِنِي قَالَ أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ فَإِنَّهُ رَأْسُ الْأَمْرِ كُلِّهِ .... قُلْتُ زِدْنِي قَالَ لِيَحْجُزْكَ عَنِ النَّاسِ مَا تَعْلَمُ مِنْ نَفْسِكَ وَ لَا تَجِدُ عَلَيْهِمْ فِيمَا تَأْتِي مِثْلَهُ 🔰سوالات: 🔸1. نوع ال در الامر؟ 🔸2. غرض از استعاره در لِيَحْجُزْكَ عَنِ النَّاسِ مَا تَعْلَمُ مِنْ نَفْسِكَ ؟ 🔸3. چرا برای لیجد مفعول به در کلام نمی بینیم؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
7.jpg
236.2K
🔴 تمرین صد و هفتاد و سوم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا 🔰سوالات: 🔸در ردیف دوم، تک تک گزاره ها را طبق بحث صناعات خمس، تطبیق نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هفتاد و دوم ✳️ : 📚متن: عن الصادق علیه السلام لا تدع قیام اللیل فان المغبون من حرم قیام اللیل 🔰سوالات: 🔸1. علت استفاده از موصول در مسندبه؟ 🔸2. علت اظهار در مقام اضمار در قیام اللیل؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و هفتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: مراجه به تصویر سوال صد و هفتاد و سه 🔰سوالات: 🔸در تعبیر حضرت آقا در تصویر دقت کنید. «من استفاده از اینها را مطلقا توصیه نمی کنم» مطلقاً قید چیست؟ از این جمله چه می فهمید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هفتاد و یکم ✳️: 📚متن: عن الحكم بن عمير، صاحب رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: «كونوا في الدنيا أضيافا، واتخذوا المساجد بيوتا، وعودوا قلوبكم الرقة، وأكثروا التفكير والبكاء، ولا تختلفن بكم الأهواء، تبنون ما لا تسكنون، وتجمعون ما لا تأكلون، وتأملون ما لا تدركون» 🔰سئوالات: 🔸سه جمله آخر را از جهت معنا، تحلیل کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
image_2020_4_11-9_47_43_33_DDd.jpg
87.6K
🔴 تمرین صد و هفتاد و پنجم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸خروج انتقاد از مسؤولین از ادله تحریم غیبت از چه باب است؟ تخصص، تخصیص،حکومت، تزاحم و تعارض خودتان حالت های متعدد خروج عنوان فوق از ادله را فرض کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هفتاد و ششم ✳️ : 📚متن: مرحوم علامه طباطبایی ذیل ایه شریفه «قال لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلى‏ رُكْنٍ شَدِيدٍ» که بیان حضرت لوط علیه السلام خطاب به مردم شهر است، می فرمایند: فقوله: «لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً» الف) أي ليت لي قدرة بسببكم بانضمام رجل منكم رشيد إلي يقوم بنصرتي فأدفعكم به، و قوله: «أَوْ آوِي إِلى‏ رُكْنٍ شَدِيدٍ» أي أو كنت أنضم إلى ركن شديد أي عشيرة منيعة يمنعكم مني هذا ما يعطيه ظاهر السياق. ب) و قيل: إن معنى قوله: «لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً» أتمنى أن يكون لي منعة و قدرة و جماعة أتقوى بها عليكم فأدفعكم عن أضيافي. و فيه أن فيه تبديل قوله: «بِكُمْ‏» إلى قولنا: بهم عليكم. و هو كما ترى. ج) و قيل: إن معنى «لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً» لو قويت عليكم بنفسي. و فيه أنه أبعد من لفظ الآية. د) و قيل: إن الخطاب في الآية للأضياف دون القوم، و معنى الآية أنه قال لأضيافه: أتمنى أن يكون لي بسببكم قوة ألقاهم بها. و فيه أن الانتقال من خطاب القوم إلى خطاب الأضياف و لا دليل من اللفظ ظاهرا يدل عليه إبهام و تعقيد من غير موجب، و كلامه تعالى أجل من ذلك. انتهی 🔰سوالات: 🔸1. وجه تضعیف این سه قول اخیر را طبق نظر ایشان با توجه به مباحث علم معانی تعیین کنید. 🔸2. احتمال «باء» بدل و مقابله را در آِیه بررسی کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هفتاد و هفتم ✳️ : 📚متن: ... قالوا يا لوط قد دخلت في عملنا؟ فقال هؤلاء ضيفي فلا تفضحوني في ضيفي قالوا هم ثلاثة خذ واحدا و أعطنا اثنين... و أدخلهم الحجرة و قال لو أن لي أهل بيت تمنعوني منكم 🔰سوالات: 🔸1. جمله آخر ترکیب شود. 🔸2. علت تکرار ضیف چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
8.jpg
80.9K
🔴تمرین صد و هفتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸یک ایه یا حدیث پیدا کنید که مهندسی معکوس فتوای موجود در تصویر بالا در قالب مسأله ضد خاص، ما را به آن برساند. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتادم ✳️ : 📚متن: قال أبو جعفر من قتل دون ماله و مظلمته قتل شهيدا ثم قال يا أبا مريم و تدري ما مظلمته قلت نعم الرجل يراد ماله فيقاتل عنه حتى يقتل قال‏ نعم إن الفقه عرفان اللحن‏ 🔰سوالات: 🔸1. با توجه به تفسیری که خود حضرتاز معنای مظلمة دادند، این کلمه را تجزیه کنید. 🔸2. جمله اخیر حضرت ناظر به کدام عنوان از سرفصل های علم اصول است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و هفتاد و نهم ✳️ : 📚متن: در متن سوال مشخص می‌شود 🔰سوالات: 🔸۱. هر کدام از اصول برائت عقلیه، برائت شرعیه و استصحاب را در دو فرع بالا تطبیق کنید.امکان جریان دارند و یا خیر؟ 🔸۲. مبنای حضرت آقا را در مورد مرفوع در حدیث رفع حدس بزنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و یکم ✳️ : 📚متن: خبر1-اولی الاشیاء ان یتعلمها الاحداث التی اذا صاروا رجالا احتاجوا الیها خبر 2-قال كيف رأيت مسارعة الناس إلى هذا الأمر و دخولهم فيه قال و الله إنهم لقليل و لقد فعلوا و إن ذلك لقليل فقال عليك بالأحداث فإنهم أسرع إلى كل خير 🔰سوالات: 🔸با توجه به ترکیب 2خبر بالا نتیجه بگیرید که اساتید باید با توجه به نیازهای آتی شاگردان به آن ها تعلیم بدهند؟(سعی کنید که کمترین مقدمه را در تقدیر بگیرید.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و سوم ✳️ : 📚متن: حدثني أسود بن أصرم المحاربي، قال: قلت: يا رسول الله أوصني، قال: أتملك يدك؟ قلت: فما أملك إذا لم أملك يدي؟ قال: أتملك لسانك؟ قلت: فما أملك إذا لم أملك لساني؟ قال: لا تبسط يدك إلا إلى خير، ولا تقل بلسانك إلا معروفا. 🔰سوالات: 🔸نوع حجت حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه و آله را از جهت ماده و از جهت صورت بیان کنید. (صورت: قیاس، تمثیل و استقرا؛ و ماده: مبادی هشتگانه اقیسه و نوع صنعت از صناعات خمس، تطبیق شود.) 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و دوم ✳️ : 📚متن: نهج البلاغه خطبه 108 🔰سوالات: 🔸فاستمعوا من ربانیکم(نهج‌البلاغه، خ۱۰۸) از فقره بالا این قیاس برداشت شده است: ۱. أنا ربانیکم ۲. کل ربانی یجب الاستماع منه نتیجه: استمعوا منی نحوه برداشت را تقریر کنید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و چهارم ✳️ : 📚متن: 1. استمکن ای اتخذ مکانا و المعنی اذا اتخذت من قلب ابن ادم و عقله و روحه مکانا فی هذه الثلاث لم ابال ... الخ استکثر به معنای مفعول را کثیر یافت آمده است یعنی عمل خود را زیاد بداند و لو اینکه در این اعتقاد خطاکار هم باشد. ابن الحاجب، ج1 ص 111 2. بدل از اذای اول و متعلق به ابال است و این تأیید مهمی است برای قولی که می گوید عامل در اذای شرطیه فعل جزا است و نه شرط زیرا اگر عامل استمکنت بود باید به مقتضای اتحاد عامل در تابع و متبوع همان استمکنت را در اذای دوم عامل می گرفتیم در حالی که شرط اذای دوم استکثر است و نه استمکنت اما جزا برای هر دو لم ابال است.(دقت شود.) فتأمل. ، ج‏1، ص: 96 مسألة- فى ناصب إذا مذهبان‏ 🔰سوالات : 🔸چه جوابی به استدلال فوق در مورد عامل در اذای شرطیه دارید؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و ششم ✳️ : 📚متن: عن جعفر بن محمد ع قال: امتحنوا شيعتنا عند ثلاث عند مواقيت الصلاة كيف محافظتهم عليها و عند أسرارهم كيف حفظهم لها عند عدونا و إلى أموالهم كيف مواساتهم لإخوانهم فيها. 🔰سوالات: 🔸1. معنا و متعلق«إلی»؟ 🔸2. نقش جمله‌های «کیف ... الخ»؟ 🔸3. علت تفاوت تعبیر در «محافظة» و «حفظ»؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
10.jpg
448.4K
🔴 صد و هشتاد و پنجم: ✳️ 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸۱. حکم حرمت فروشندگی در این شرکت چگونه از استفتای فوق، برداشت می‌شود؟ 🔸۲. مستند حکم حرمت چه می‌تواند باشد؟ مواردی ذکر نمایید. 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و هفتم ✳️ 📚متن: ٱلَّذِينَ قَالَ لَهُمُ ٱلنَّاسُ إِنَّ ٱلنَّاسَ قَدْ جَمَعُوا۟ لَكُمْ فَٱخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَٰنًا وَ قَالُوا۟ حَسْبُنَا ٱللَّهُ وَ نِعْمَ ٱلْوَكِيلُ فَٱنقَلَبُوا۟ بِنِعْمَةٍ مِّنَ ٱللَّهِ وَ فَضْلٍ لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوٓءٌ وَ ٱتَّبَعُوا۟ رِضْوَٰنَ ٱللَّهِۗ وَ ٱللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ 🔰سوالات: 🔸۱. جمع فعل متعدی است و لکن این‌جا مفعول به برایش نمی‌بینیم. چرا؟ 🔸۲. ایمانا تمییز از نسبت مبهمه است و یا مفعول به؟ 🔸۳. علت وصل در حَسْبُنَا ٱللَّهُ وَ نِعْمَ ٱلْوَكِيلُ؟ 🔸۴. علت فصل در لَّمْ يَمْسَسْهُمْ سُوٓءٌ و وصل در جمله‌ی بعدش؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و هشتاد و هشتم ✳️ : 📚متن: ... قال سمعت النبي ص يقول ليلة أسري بي إلى السماء أوحي الي في علي بن أبي طالب بثلاث خصال انه سيد المسلمين و أمام المتقين و قائد الغر المحجلين 🔰سوالات: 🔸١. نقش ليلة و علت تقديم آن؟ 🔸٢. تعيين حركت همزه انه؟ 🔸٣. تعيين نائب فاعل أوحي؟ 🔸٤. تجزيه غر؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
11.jpg
89.3K
🔴 تمرین صد و هشتاد و نهم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸حکم حرمت در استفتای فوق ناظر به عمل رنگ کردن است یا خرید و فروش؟ 🔸حکم وضعی معامله در این فرع چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نودم ✳️ : 📚متن: از برخی صحابه نقل شده است: لقد کنا علی عهد رسول الله صلی الله علیه و سلم یهدی لاحدنا الضبة المکون احب الیه من ان یهدی الیه دجاجة سمینة 🔰سوالات: 🔸1. تجزیه مکون؟ 🔸2. نقش احب؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴تمرین صد و نود و دوم ✳️ : 📚متن: خلق الخلق من غير روية إذ كانت الرويات لا تليق إلا بذوي الضمائر و ليس بذي ضمير في نفسه 🔰سوالات: 🔸۱. شکل منطقی استدلال فوق را بنویسید. 🔸۲. تجزیه رویه؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
🔴 تمرین صد و نود و یکم ✳️ : 📚متن: من اعظم الشقاوة القساوة 🔰سوالات: 🔸۱. اسلوب القای خبر را تعیین کنید. 🔸۲. علت تقدیم خبر چیست؟ 🔸۳. نوع جناس در الشقاوة و القساوة کدام است؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
12.jpg
459.3K
🔴 تمرین صد و نود و سوم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا👆 🔰سوالات: 🔸با توجه به مباحث فقهی که خوانده اید بفرمایید منبع قید «تفاوت قیمت به قدری باشد که عرفا مسامحه نمی‌شود» چیست؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov
13.jpg
446.6K
🔴 تمرین صد و نود و ششم ✳️ : 📚متن: مراجعه به تصویر بالا 🔰سوالات: 🔸 در هر دو بخش الف و ب استفتا و جواب آن، علت تقیید به شرط برای احتراز از چه عنوانی است و مراد از اشکال، تکلیفی است یا وضعی؟ 📱کانال «کاربرد علوم حوزوی» در ایتا و سروش: 🔗 @karbordeelm_nomov