eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
510 دنبال‌کننده
192 عکس
20 ویدیو
56 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» ✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین 🔹 گروه پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه 🏅 تنها مقاله برگزیده بیست و سومین دوره جایزه 🆔 @iictchannel
◽️ نشست علمی 🔸 بررسی ظرفیت حجیت اصولی در علوم انسانی 🎙با حضور: حجت الاسلام و المسلمین (عضئ هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشگاه) 📅 دوشنبه 9 اسفند ساعت 13 ⚜️ پخش زنده و مستقیم از طریق: 🌐 aparat.com/mhkavari/live 🆔 @iictchannel
کارورزی اجتهاد تمدنی
📗 مقاله «اجتهاد تمدنی؛ چیستی، چرایی و چگونگی» ✍️ نوشته حجت الاسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی 🔹 گ
اینکه تنها مقاله برگزیده کتاب سال حوزه یک مقاله با نگاه الگوریتمی و فقاهت روشمند است نشانه چیست؟ 👇👇😊 جایگاه و اهمیت و برش مباحث روش شناسی اجتهاد و نگاه الگوریتمی و همچنین نسبت به محتوای آن یعنی سیستمهای یک تمدن
💢حکم به تحریم ماهواره با موضوع‌شناسی دقیق همراه نبود/ موضوع‌شناسی اگرچه شآن فقیه نیست اما در فتوا تأثیر دارد ✔️استاد شیخ ‌ها‌‌دی نجفی اصفهانی: 🔹صادر کردن حکم مستلزم تبیین موضوع است. هر موضوعی حکم خاص خود را دارد و بنابراین، امر موضوع شناسی در روزگار ما لازم است. باید کارشناسان موضوعات را به صورت صحیح و درست ارزیابی و شناسایی کرده و آن را برای فقیه تبیین کنند. فقیه بعد از آن، حکم را از ادله اربعه استخراج کند. اما اگر موضوع تبیین درستی نشده باشد، طبیعی است حکم صادره از سوی فقیه اصابه به واقع ندارد. 🔸مثال‌های زیادی برای درست تبیین نشدن موضوع وجود دارد؛ از جمله آنها می‌توان به فتوا به تحریم رایتل یا فتوا به تحریم ماهواره و ویدئو و قس‌علی‌هذا اشاره کرد. در هشتاد سال یا صد سال قبل هم حکم به تحریم گرامافون را داشتیم. این احکام بدون موضوع شناسی دقیق صادر شده است. 🔹در روزگار ما مسائلی مانند ارز دیجیتال، مسائل پیرامون ناباروری و امثال ذلک وجود دارد که می‌بایست درست تبیین شود. باید گروه‌ها‌‌ی موضوع شناسی باشند که بدون هیچ دخل آراء شخصی خود، موضوع را برای فقیه تبیین کنند تا فقیه بتواند بر اساس موضوع تبیین شده، حکم استخراج کند. 🔸موضوع شناسی اگر چه شآن فقیه نیست لکن در فتوای فقیه تاثیر دارد. متخصصان موضوع پژوه نتیجه تحقیقات را به فقیه عرضه می‌کنند. بدیهی است تا این موضوع شناسی صحیح نباشد حکم استخراجی حکم درستی نخواهد بود. کسانی که به موضوعات توجه ندارند و موضوع شناسی نمی‌کنند، چگونه می‌خواهند حکم موضوع ندانسته را استخراج کنند؟ 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/h17722 🆔 @ijtihad
✅ نکاح معاطاتی و ازدواج سفید؛ تفاوت‌ها و شباهت‌ها 🔻 حجت‌الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه استان فارس: 🔹 به دنبال این حاشیه(جشنواره فیلم فجر) عده دیگری نیز در روزهای اخیر یا از روی خیرخواهی و یا به جهت شبهه افکنی، پدیده ازدواج سفید یا همباشی را با مسئله نکاح معاطاتی مقایسه کرده اند و خواسته‌اند نتیجه بگیرند همباشی بدون صیغه ازدواج، چندان هم که متدینان جامعه می‌گویند دور از آبادی نیست و در تحقیقات فقهی برخی از علما نشانه‌ای از مشروعیت بخشی به آن دیده می‌شود در حالیکه این دو پدیده به لحاظ ماهوی تفاوت زیادی با هم دارند که در ضمن نکات زیر به آن اشاره می‌شود: 🔹 نکاح معاطاتی -علی رغم برخی تفاوت‌ها در تعریف آن- به معنای ازدواج بدون صیغه و یا بدون صیغه خاص است با این شرط که زن و مرد به قصد انشا نکاح، فعل خاصی انجام دهند که دلالت بر ایجاب و قبول نکاح -چه نکاح دائم و چه نکاح موقت- نماید. 🔹 نکاح معاطاتی بر خلاف بیع معاطاتی که مورد قبول غالب فقهاست مورد پذیرش مشهور فقها قرار نگرفته بلکه برخی ادعای اجماع بر اشتراط صحت نکاح به صیغه ایجاب و قبول دارند و هر گونه نکاح معاطاتی را باطل می‌دانند و حتی کسانی مثل فیض کاشانی که الفاظ خاص را در صحت نکاح لازم نمی‌دانند اما اصل صیغه لفظی را لازم می‌دانند بنابراین تقریباً هیچ فقیه صاحب نامی قائل به صحت نکاح معاطاتی نیست. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27170 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
📚 معرفی پایگاه جامع تاریخ 📝 این پایگاه به عنوان وبگاهی تخصصی با هدف پوشش اطلاعات تمامی وقایع و رخدادهای مهم تاریخ اسلام و تسهیل دسترسی کاربران به پژوهش‌های انجام گرفته در این حوزه طراحی شده است. 🔻 امکانات: 🔹 جستجوی ساده و پیشرفته 🔹 عناوین رویدادهای تاریخی به ترتیب زمان 🔹 محدودسازی رویدادها در بازه‌ی زمانی مشخص 🔹 رویدادهای موجود در پایگاه به صورت خط‌زمان 🔹 قابلیت تبدیل تاریخ رویدادها بر اساس سال شمار شمسی و میلادی 🔹 بیش از ۱۸٠ عنوان منبع اصلی و قابلیت اتصال منابع به پایگاه کتابخانه‌ی دیجیتال نور 💻 آدرس پایگاه:tarikh.inoor.ir ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏اگر تفسیر قرآن و حدیث بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏💐 پس فقاهت و اجتهاد نیز بدون لغت شناسی، معنی ندارد🙏🙏🙏🌷 📗📗لیست کامل مهارتهای لغوی لازم برای اجتهاد تقدیم به دوستداران علم و حقیقت👇👇👇 ✅بخش۱: مهارتهای لفظ شناسی 1. اصطلاح‌شناسی: مانند اصطلاح "سنت" که به معانی مختلف آمده است 2. پدیده‌شناسی: بیان نوع کلمه: اضداد، مشترک، مجاز، منقول و.. ✅بخش ۲: مهارتهای معناشناسی یک: وضع‌شناسی: اینکه معنای موضوع له و حقیقی کدام است؟ دو: استعمال‌شناسی: بررسی استعمالات یک لغت (معانی مجازی و حقیقی) مانند کلمه عدل که به 6 معنی آمده است.😳 3. مرادشناسی از لغت: مانند مراد از (ثانی عطفه) که تکبر و اعراض است آیه 9 سوره حج 4. تطورشناسی: لغت جهالت اصول مظفر در آیه نبا بحث سیره ج 2 ص 74 توضیح مطلب بعد👇👇 5. فرق شناسی: که در علم فروق اللغه مطرح می‌شود همچنین مرتبه شناسی معانی مانند مراتب لغات سمع، استمع و اصغی 6. جامع گیری: در برخی موارد برای کشف معنای ریشه باید از استعمالات یک معنای جامع برداشت کرد 7. توسعه معنایی: مانند کلمه (ملک) که سیاست بر نفس نیز تفسیر شده است. ✅خروجی عمده علم لغت شناسی همین مهارتهاست (۹ مهارت)👆👆👆👆 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
✅مهارت تطور شناسی🙏 یک نمونه:👇👇 مرحوم مظفر ره در اصول فقه خود در باب سنت در آیه نبا می فرماید: توجه به سه نکته معنای آیه را بسیار واضح میکند یک نکته نحوی است(نقش ترکیبی ان تصیبوا قوما بجهاله) دو نکته از آن سه نکته لغوی است یکی معنای (تبیّن) دوم که شاهد بحث ماست کلمه (جهالت) ایشان میفرماید: معنای ضیق که برای جهل (در مقابل علم) معروف هست از زمان انتقال فلسفه یونان به مسلمانان بین ما رواج پیدا کرده است و تتبع در اصول و ریشه های لغت شناسی ما را به این مطلب می رساند که ✅جهل در اصل لغت به معنای مقابل حکمت و تعقل و رویه است و تقریبا معنای سفاهت را می دهد وقتی که از روی غضب باشد شاید معادل فارسی آن همان کار نسنجیده و حساب نشده باشد و می گویند جهالت در معنای واسع لغوی با معنای جهل در مقابل علم همپوشانی دارد ولی همان معنی نیست. 🌺👈اصول فقه ج ۲ ص ۷۴ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
برای طلاب سطح دو و بالاتر از آن عینی است 🔹 آقایانی که در حد رسائل و و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی. 🔹مقام موقعیت شیعه با فقاهت بوده و نیازمند به فقیه است؛ چراکه انقلاب ما انقلاب اسلامی است که با رهبری یک فقیه به دست آمده است. 🔹آقایانی که در این حد آمده اید، کوشش کنید که را به دست بیاورید؛ بنابراین شما مشکل است. 🔹 گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی. 🔹 امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید. (درس خارج اصول ۱۳۹۵/۹/۲۴) @khpajouhesh1396 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
📚 📘مرحوم مظفر ره در اصول فقه بحث حجیت خبر واحد در آیه نفر می فرماید: از این آیه چند وجوب استفاده می شود: 1⃣وجوب پذیرفتن فتوای مجتهد بر مردم 2⃣وجوب قبول خبر واحد 3⃣وجوب اجتهاد در عصر ما بصورت وجوب کفایی آیا میدانید همه بر میگردد به یک نکته ادبی (نحوی) که ایشان نیز بدان تصریح دارند👇👇 لولا تحضیضه در ابتدای آیه فلولا نفر من کل فرقه... تحضیض = وادار کردن بر امری با شدت که معنای وجوب را افاده میکند البته برخی از ذیل آیه(لعلهم یحذرون) نیز استفاده وجوب کرده اند. 📒اصول فقه مظفر ره ص ۷۵ الی ۷۹ 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
💽نرم افزار تحت ویندوز کشف الرجال 🔻برنامه‌ای كاربردی تحقيقاتی در علم رجال 🔹فهرست حدود 355 جلد از كتب رجالی شيعه و سنی 🔸متن كامل 112 جلد كتاب از كتب فریقين 🔹مصادر ترجمه حدود 40000 راوی از روات فریقين 🔸طبقات روات كتب اربعه حدیثی شيعه 🔹طريق شيخين (شيخ صدوق و شيخ طوسی) و ارزيابی آن. 👈دانلود: http://ganjineh.valiasr-aj.com/software/view/20/ 🆔 @ijtihad