eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
493 دنبال‌کننده
180 عکس
19 ویدیو
49 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
1_1642884975.pptx
113.7K
جزوه روش شناسی حل مسئله فقهی استاد (۱) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی خرده فرآیند موضوع شناسی در شرح لمعه.pdf
149.6K
روش موضوع شناسی در شرح لمعه 🔹نگارش: حجت الاسلام رضا (طلبه درس خارج حوزه علمیه مشهد) 🔹روشنا از فاضل محترم برای ارسال این فایل سپاسگزاری می‌نماید. 🔹از همین نویسنده: ◽️روش لغت شناسی شیخ انصاری ◽️روش استفاده از دلیل اجماع توسط شهید ثانی 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
1_1647508253.docx
33.8K
جزوه روش شناسی حل مسئله فقهی استاد (۲) 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
130101_0189.MP3
52.54M
✅ فایل صوتی حل مسئله فقهی (۶) 🔹استاد (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)، تیرماه ۱۴۰۱ @pajooheshgoharshad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
استاد درایتی.mp3
20.81M
✅ فایل صوتی حل مسئله فقهی (۷) 🔹استاد (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)، تیرماه ۱۴۰۱ @pajooheshgoharshad 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
💥آغاز درس «شخص اعتباری» آیت الله شب زنده دار💯 💥شناخت شخصیت حقوقی و احکام آن💯 📚شروع تدریس کتاب «الشخص الاعتباری» از یکشنبه ۶ شهریور💯 📍استاد: آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار (دام عزه) 📆 زمان: شنبه تا سه شنبه 🕚 ساعت: یک ساعت قبل از ظهر ♦️مکان: قم، مسجد اعظم، شبستان ۴ 💥 شرکت برای عموم طلاب است ✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید: https://eitaa.com/joinchat/835584018C53bfbd8554
◽️ بی حجابی را باید یک آسیب اجتماعی تعریف کنیم و آسیب اجتماعی جرم نیست 🔸 حجت الاسلام عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه در نشستی مطرح کرد: ◾️ بنده معتقدم که مقوله حجاب در حال تبدیل شدن به یک بحران اجتماعی است، در حالی که اگر روش‌های خود را اصلاح کنیم به نتایج بهتری می‌رسیم. 🔻من به عنوان یک دانش‌آموخته حوزه می‌گویم که حجاب وظیفه شرعی و اجتماعی است و حکومت نسبت به آن مسئولیت دارد. با این حال، برخورد کیفری با آن نتیجه ندارد. اگر هم کسی اصرار بر برخورد کیفری دارد، باید محدود به آن گروه خاص هنجارشکن شود. آنهم نه برای بی‌حجابی، بلکه به این خاطر که با یک عنوان دیگر یعنی دعوت به فساد عجین شده است. در اینجاست که می‌توان عنوان جرم را اطلاق کرد. 🆔 @iictchannel
r 1.mp3
30.64M
⭕ ضرورت ایجاد تحول دامنه ای و روشی در علم رجال (۱) ۱/ ضرورت تمرکز بر علم القرائن در رجال ۲/ ضرورت دسته‌بندی و تصنیف قرائن ۳/ روش بهره گیری از قرائن در علم رجال ۴/ نقش آیت الله بروجردی @manhajah
r 2.mp3
28.91M
⭕ ضرورت ایجاد تحول دامنه ای و روشی در علم رجال (۲) ۱/ ضرورت تمرکز بر علم القرائن در رجال ۲/ ضرورت دسته‌بندی و تصنیف قرائن ۳/ روش بهره گیری از قرائن در علم رجال ۴/ نقش آیت الله بروجردی @manhajah
10 🔻 وقتی درست وارد بحث نشدیم و مسائل را در هم آمیختیم، هم احتمال خطا را افزایش داده‌ایم و هم مسیری پر پیچ و خم و خسته‌کننده انتخاب کرده‌ایم... 🆔 @tahavol_howze
تقدم فهم معارف روایات بر برخی قواعد اصولی زاید 👇👇 ✅ بسیاری از بحث های رایج اصول لفّاظی است! آیت الله شبیری زنجانی: ♦️بسیاری از بحث‌های رایج، لفاظی است و از فطریات اولیه یا متّخذ از روایات نیست. 👈ملاک در فقاهت، توجه به فطریات و فهم درست روایات است. 📚 کتاب جرعه‌ای از دریا، ج 2، ص 485 🆔 @tahavol_howze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ آیت‌الله کعبی،عضو خبرگان رهبری و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: 🔴پذیرفتنی نیست که یک شبکه پیام رسان با مقدرات کشور بازی کند. 1⃣پالایش فضای مجازی به اقتضای قاعده نفی سبیل، واجب شرعی است. 2⃣حمایت از پیام رسان‌های داخلی به اقتضای قاعده حفظ نظام، واجب شرعی است. 3⃣این وجوب‌ها متوجه دولت است ✍ این یعنی آقای وزیر ارتباطات❗️ اگر از پیام رسان‌های داخلی حمایت زیرساختی و فنی لازم را نکردید، واجب شرعی را ترک و مرتکب گناه شده اید.❌ •┈┈••✾••┈┈• 🔊 (فضای مجازی تراز انقلاب اسلامی) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3558408204C9325443efc
🔺برنامه دروس خارج استاد محسن اراكی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ 💠 شنبه تا چهارشنبه: ⚜️ اصول فقه ساعت 9:15 صبح در فیضیه ⚜️ فقه الصلاة ساعت 10:15 صبح در دفتر معظم له برگزار خواهند شد. 💠 چهار شنبه ها: ⚜️فقه نظام سیاسی ساعت 11:15 در مرکز جامع ولی امر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) 💠 پنج شنبه ها: ⚜️ فقه فرهنگ ساعت 10:30 صبح و فقه نظام خانواده 11:15 در دفتر معظم له برگزار خواهند شد. 💠 یک جلسه در ماه (دوشنبه): ⚜️فقه بیمه و فقه تقنین یک ساعت قبل از غروب در دفتر معظم له 📌 جهت ثبت نام روی لینک کلیک کنید: https://mohsenaraki.ir/farsi/registery 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
◽️استاد فاضل لنکرانی: 🔹طلبه تا به دستش نیاید نمی‌تواند شود. ارزش بزرگ مکاسب در این است که انسان روش اجتهادی شیخ را به دست می‌آورد و آن را با روش اجتهادی شیخ طوسی، شیخ مفید، علامه حلی، مرحوم نراقی و شهیدین مقایسه می‌کند و یکی را انتخاب می‌کند. https://b2n.ir/n39900 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
انتشار کتاب الگوریتم اجتهاد (جلد اول) 🔹جلد اول کتاب الگوریتم اجتهاد به قلم استاد ، توسط انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد. 🔹این کتاب دربردارنده روش‌شناسی استنباطی در سه محور مسئله‌یابی، دلیل‌یابی و قرینه‌یابی است. 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی فقه تربیتی.pdf
373.8K
✅ مقاله فقه تربیتی استاد 🔹نویسندگان: مهدی فتحی، حمیدرضا طوسی http://journals.miu.ac.ir/article_6727.html 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
📣 دروس «موسسه فقه اقتصادی طیبات» در سال تحصیلی ١۴٠۲ _ ١۴٠۱ 🔹درس خارج فقه معاصر بورس و بازارهای مالی 🔸درس خارج فقه شخصیت حقوقی 🔹درس خارج فقه پول و بانک 🔸درس خارج فقه ربای قرضی و جاهلی با تطبیق بر معاملات جدید(بانک، بورس، بیمه و...) 🔹درس فقه تخصصی اقتصاد دولت 🔸درس فقه تخصصی آشنایی با علم اقتصاد 🔹درس فقه مبنای اقتصاد دولت 🖇لینک ثبت نام: http://yun.ir/tyb ⏳مهلت ثبت نام: تا 8 مهرماه 1401 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
😔وقتی برنامه دروس سال تحصیلی را در کانال اجتهاد مرور میکردم 📒نکته جالب و تاسف باری نظرم را جلب کرد. از بین ۱۵ استاد مطرح جامعه حوزوی فقط چهار استاد 👨‍🏫 کلاس درس تفسیر قرآن و حدیث داشتند مگر دو منبع فیاض و اصیل اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله و سلم قرآن و حدیث نیست 😳 از اینجا مشخص می‌شود علت عدم توازن محتوایی که طلاب (مبلغان جامعه) بعد از سرشاری از فقه و اصول دارند و خلا محتوای معرفتی که احساس می‌شود.(فضای عمومی آموزش حوزه مد نظر است و این بمعنای نبود طلاب فاضل نیست.) 😭مهجوریت قرآن عظیم متاسفانه از خود حوزه شروع می‌شود آب از سرچشمه گل آلود است. در نجف سالها قبل به فقیهی گفته شد چرا درس تفسیر قرآن برگزار نمی کنید از آن طفره رفته بودند وقتی گفته شد فلانی درس تفسیر برگزار کرده است فرمودند فلانی تضحیه کرده است. حتی فقاهت مصطلح نیز بر مدار قرآن و روایات می چرخد. اگر طلبه بر روی قرآن و حدیث تسلط داشت، فقاهت جامع(فقه اکبر و اصغر) نصیبش میشود👉 ✅کارورزی و مشق اجتهاد مصطلح نیز باید در قرآن و روایات اتفاق بیفتد. با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود و از دور شناگر ماهر در دریای معارف قرآن و حدیث ساخته نمی‌شود. امید است که در آینده درس تفسیر قرآن و شرح حدیث فراگیر شود. 🌏✅✅@karvarzi_eghtehad
این خادم قرآن از مدیران مدارس و مسئولین آموزش در ابتدای سال تحصیلی تقاضا دارم به قرآن به دیده درس جنبی ننگرند😢 و برای تفسیر قرآن و کافی شریف در کنار دروس دیگر وقت بگذارند ✅قرآن نیز باید کلاس داشته باشد مباحثه داشته باشد و مطالعه و تحقیق چرا که خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج من نمیدانم مسئولین محترم چطور می خواهند جواب شکایت رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم را بدهند. وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا(30) فرقان حواسمان باشد که معنای کلمه (اتخذوا) و (مهجور ) چیست؟ در اتخاذ از معنای باب بوی تعمد می آید یعنی ما عمدا قرآن را کنار گذاشتیم؟ در کلمه مهجور با متروک فرق دارد یعنی ما با قرآن قهر کردیم؟ 🌏✅✅@karvarzi_eghtehad
🌀 《چگونه تفسیر المیزان بخوانیم؟》 🎙استاد سیدمحمد هاشمی 📌این جلسات در تاریخ ۹/۲۹ الی ۱۰/۶ در روزهای دوشنبه به صورت مجازی در ۴جلسه برگزار شد. ✅اهم موضوعات مطرح شده: 🔹آشنایی با روش تفسیری علامه طباطبایی 🔹آشنایی با ساختار تفسیر المیزان 🔹چگونگی آغاز مطالعه تفسیر المیزان 🔹چگونگی رسیدن به جهان بینی اسلامی با تمرکز بر تفسیر المیزان 🔹مروری بر مهمترین مباحث المیزان ⬇️فیلم و صوت جلسات را از لینک زیر تهیه فرمایید👇👇👇 m-almorsalaat.ir/courses/almizan1 m-almorsalaat.ir/courses/almizan1 🌐مدرسه مجازی المرسلات👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1721434112C7e17979da1
✅ استاد : برخی دروس متد و نمی‌دهند 🔹اگر کسی ۳۰ سال درس خارج برود (برای اینکه) استفاده کند، یا درس مشكل دارد، یا شاگرد مشكل دارد، یا هر دو مشكل دارند. برای چه سی سال درس خارج می‌روی؟! 🔹این برای این است که درس نتوانسته متد و روش بدهد و الا اگر درس از یک روش متابعت کند، دیگر شاگرد بعد از حالا من مثل بعضی‌ها نمی‌گویم «چهار،پنج، شش سال درس خارج بروی مجتهد می‌شوی»، نه، حالا آن هم مثلاً افراط باشد؛ اما دیگر در یک استعداد متوسط به بالا، باید با ۱۱ سال، ۱۲ سال دیگر مستقل شود، مستغنی شود، روش‌ها را دربیاورد، حالا از یک استاد یا از چند استاد. https://mfos.ir/item-class-tahsil-movafagh-6/ 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
🔔 معرفی سلسله دروس خارج «فقه نظام‌های اسلامی» سال تحصیلی ١۴٠۲ _ ١۴٠۱ 📝برای ثبت نام در سامانه نجاح به نشانی www.login.ismc.ir مراجعه نمایید. ☎️ اطلاعات بیشتر و پاسخگویی: 09103949296 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب ✔️استاد حمید پارسانیا 🔹باید بین دو بعد اجتماعی و فقهی حجاب تفکیک انجام شود، بعد فقهی، کار فقیهانه است و فقه در معنای مصطلح یک واقعیت معرفتی و علمی در حوزه‌های علمیه ما است که یک حوزه زنده معرفتی است و یک مرجعیتی در جامعه دارند و بر اساس همین مرجعیت عمل‌ می‌کنند. 🔸یک‌زمان، بحث مدیریت اجتماعی و اجرای فقه است، اجرای فقه گاهی در حوزه زندگی شخصی است و در هنگام اجرا تزاحم‌ها و اولویت‌هایی وجود دارد و خود فرد، موضوع را تشخیص‌ می‌دهد و مدیریت‌ می‌کند. 🔹گاهی حوزه زندگی اجتماعی است و در قلمرو زندگی اجتماعی تحقق عمل فقهی مسائل و احکام متناسب و متناظر با خود را دارد و آن احکام از نوع احکام فقهی نیست بلکه احکام حکومتی است. مدیریت اجرای فقه کاملاً قواعد، مسیر و ضوابط مربوط به خود را دارد، اگر بخواهیم تفاوت احکام این دو حوزه را مشخص کنیم چیزی شبیه تفاوت میان فقه و قانون است. 🔸امربه‌معروف و نهی از منکر تا جایی در حوزه فردی اعمال شود که اثر منفی نداشته باشد؛ یعنی تا جایی که‌ می‌شود باید اجرا کرد، در حوزه اجتماعی نیز همین است و شناخت این‌که کجا قابلیت اجرا دارد یک شناخت فقهی نیست. حوزه اجرا نیاز به روانشناسی اجتماعی و جستجو کردن عوامل دیگر دارد، جامعه و رسانه باید بتوانند بین این دو قلمرو تفکیک قائل شوند، در این صورت متدینان و متشرعین هم وظیفه خود را‌ می‌دانند. 👈 بیشتر بخوانید: https://b2n.ir/f09727 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
💢درس خارج مقتل‌خوانی در واقع لوث‌ کردن درس خارج است/ خروجی درس خارج باید اجتهاد باشد/ درس خارج بیش از ۱۰ سال بی‌معناست ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹گاهی دروسی مانند درس خارج مقتل‌خوانی و … را در حوزه راه‌ می‌اندازند که در واقع لوث‌ کردن درس خارج است. الان در حوزه نجف فقط خارج فقه و اصول وجود دارد و نباید خیلی دایره را مانند نجف تنگ کنیم و نه مانند حوزه قم بدون حد و مرز باشد. البته دروسی چون خارج تفسیر، خارج حدیث، خارج کلام هم در حوزه لازم است و باعث سست‌‍ شدن درس خارج نیست. 🔸باید برایند و نتیجه درس خارج، اجتهاد باشد، یعنی اگر درس خارجی وجود داشته باشد که انسان به اجتهاد نرسد یا فاعلیت فاعل یا قابلیت قابل، دچار اشکال بوده است. درس خارج فقه که به انسان مهارت و روش بیاموزد درس خارج موفقی است، 🔹اینکه کسی که ۳۰ سال درس خارج برود و مجتهد نشود یا خودش مشکل دارد یا استادش یا هر دو؛ وگرنه درس خارج بیش از ده تا دوازده سال زمان لازم ندارد. 🔸گاهی برخی مباحث به تعبیری مزاح‌گونه مانند فقه آسانسور و فقه عرض و طول خیابان و… مطرح می‌شود که به هیچ وجه شایسته نیست و در برخی محیط‌های علمی مورد تمسخر قرار می‌گیرد، ولی موضوع‌شناسی و استفاده از کارشناسان در تبیین موضوعات مختلف مانند بورس و فقه هنر و سینما بسیار مهم و مفید است. 👈 گزارش نشست «بایسته‌های ورود به درس خارج» را در «اجتهاد» بخوانید: https://b2n.ir/j26830 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🌷💫اجتهاد چیست؟💎 تحلیل علمی و ساده ابعاد اجتهاد 👆👆👆 اگر این تحلیل را بخواهیم شرح دهیم یک دوره دوساله در سه فصل دراسی 1⃣قواعد کاربردی علوم پایه (۱۶۰ قاعده) 2⃣مهارتهای اجتهاد (۱۰۰ مهارت) 3⃣الگوریتم گام به گام اجتهاد (۱۰۰گام) جلوه میکند 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad