eitaa logo
کارورزی اجتهاد تمدنی
508 دنبال‌کننده
194 عکس
21 ویدیو
57 فایل
اجتهاد تمدنی و تمدنسازی اسلامی بدون اجتهاد جواهری ممکن نیست. اجتهاد جواهری با تمرکز بر سه رویکرد در فقاهت 1️⃣قاعده محور (۱۶۰) 2️⃣مهارت محور (۱۳۰) 3️⃣الگوریتمی(۱۰۰) دست یافتنی است.🏆 ارائه پیشنهادات و انتقادات👇 @Shasanrafatizadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گزارشی از کرسی نظریه‌پردازی «محوریه النص القرآنی فی البحث الفقهی» 🔻خالد غفوری الحسنی: 🔸در مقاله‌ای که منتشرشده ثابت کردم مجموع تألیفات امامیه سه برابر مجموع سایر مذاهب است، در بحث مستندی نیز با عدد، میزان عنایت فقهای امامیه به قرآن در مقایسه با سایر مذاهب را نشان دادیم. 🔸نمی‌خواهیم چیزی از اصول حذف کنیم بلکه قصد است مرجعیت قرآن در حد موعظه و نصیحت نشود و به عنوان چند بند در علم اصول نسبت به مرجعیت قرآن اضافه شود بنابراین باید در نظر گرفت چگونه از این ظرفیت و منبعیت استفاده کنیم. 🔸اگر فرایند تفسیر بر پایه روش‌های اصولی بنیان نهاده شود، تغییر بزرگی در مسیر این فرآیند و نتایج آن ایجاد خواهد کرد و انعطاف نوعی در آثار تفسیری ایجاد خواهد کرد. 👈 گزارش تفصیلی: https://b2n.ir/059719 🆔https://eitaa.com/ijtihad
📚واکاوی ۳۹ اثر شیخ انصاری برای تدوین مبانی اصولی شیخ اعظم ✔️چاپ دوم کتاب «مبانی اصولی شیخ اعظم انصاری» با تصحیح و اضافات که مشتمل بر ۱۵ فصل و ۲۵۹ عنوان و با مطالعه خط به خط همه کتب شیخ انصاری تدوین شده است، توسط انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به زیور طبع آراسته شد. 🔸روشن شدن زوایای مختلف تک‌تک مسائل اصولی؛ کشف تناقض‌های محتمل در کلمات شیخ انصاری که در برخی از این موارد، انسان را برای درک وجه جمع بین کلمات ایشان به تکاپو می‌اندازد و روشن شدن مبانی شیخ که مقصود و مراد وی را در بسیاری از موارد در مکاسب و غیر آن تبیین می‌کند؛ برخی از فواید این پژوهش است. 🔸کتاب در پانزده‌ فصل به نگارش درآمده است؛ «فصل اول: ظواهر»، «فصل دوم: عرف»، «فصل سوم: مفاهیم»، «فصل چهارم: عام و خاص»، «فصل پنجم: مطلق و مقید»، «فصل ششم: اجماع و شهرت»، «فصل هفتم: علت و حکمت»، «فصل هشتم: عقل»، «فصل نهم: سیره»، «فصل دهم: سنت»، «فصل یازدهم: جبر و وهن»، «فصل دوازدهم: انسداد»، «فصل سیزدهم: اصول عملیه»، «فصل چهاردهم: تعارض»، «فصل پانزدهم» ملاکات و خاتمه در معنای و الانصاف». 👈 اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/453293 🆔https://eitaa.com/ijtihad
💢چرا آیات‌الاحکام به ۵۰۰ آیه محدود می‌شود؟ ✔️حجت‌الاسلام محسن قمرزاده، مدیر گروه پژوهشی فقه قرآن و حدیث مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)🔻 🔹اکثریت علما، آیات‌الاحکام و فقه القرآن را یک عنوان گرفته‌اند، در حالی که این دو با هم تفاوت دارند و نیازمند اصطلاح‌شناسی است. آیات احکام آیاتی قسیم آیات عقاید، قصص و اخلاق هستند، آیات الاحکام آیاتی هستند که به هر نحوی حکم شرعی داشته باشند ولو اینکه سیاق یاری نکند. الان بحث بر سر این است که آیا آیات قصص و اخلاقی و … قرآن هم می‌تواند حکم فقهی به ما بدهد یا خیر؟ 🔸برخی بیش از ۱۳۰۰ آیه علمی شمارش کرده‌اند و این جای سؤال است که چگونه آیات فقهی را منحصر به ۵۰۰ آیه می‌کنیم؟ اگر دایره فقه‌القرآن را فقط به احکام عملی منحصر نکرده، بلکه به سمت احکام اعتقادی قلبی و جوانحی ببریم، آیات زیادی خواهیم داشت که احکام شرعی مانند حرمت شرک و حرمت سوء ظن به خداوند را به ما می‌دهد یا در مورد موضوعاتی مانند وجوب توبه، حرمت دروغ و غیبت و سایر احکام اخلاقی، کار کمتری صورت گرفته است. 🔹در بحث‌های فقه‌القرآن تنها یک تخصص لازم نیست، بلکه محقق فقه‌القرآن باید تمام شرایط یک فقیه را داشته باشد. محقق فقه‌القرآنی هم باید با حیطه فقهی و هم تفسیری آشنایی تخصصی داشته باشد تا به سمت یکی غش نکند. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/998920 🆔https://eitaa.com/ijtihad
مطالبه از حوزه .mp3
12.82M
🎧 قطعۀ صوتی | مطالبۀ «امام خامنه‌ای» از خبرگان و متفکّران حوزه برای 《استنباط مفاهیم جدیدِ قرآنی و دینی، متناسب با وضعیت‌های جدید و چالش‌های جدید》۱۳‌۹۹/۱۲/۴ 💥 مفاهیم معرفتی اسلام باید جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند. 💥 هر چه نظام اسلامی گسترش پیدا کند و جلو برود، با مسائل جدید داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد شد، با مواجه خواهد شد، با مواجه خواهد شد و این او را نیازمند میکند به اینکه تغذیه‌کننده‌ی نظام هم گسترش پیدا کند. آن عقبه‌ی فکری‌ای که نظام را دارد جلو میبرد و تغذیه میکند و از انحرافش جلوگیری میکند، باید تقویت بشود، باید مطرح بشود. این مفاهیم جدید از بیرون نمی‌آید، از داخل خود مفاهیم اسلامی است، از متن قرآن و سنّت است که مطرح میشود. البتّه این کار -پیدا کردن مفاهیم جدید و بحث‌ کردن درباره‌ی اینها- کار همه کس نیست؛ فضلا و متفکّرینی بایستی دنبال این کار بروند که با مبانی اسلامی کاملاً آشنا باشند، قرآن را با دقّت مطالعه کرده باشند و تلاوت کرده باشند، تدبّر کرده باشند و از جمود و تحجّر فکری دور باشند. 🔗 متن کامل: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=47396 🔗 گزیده: https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3642 ♨️اخبار داغ روحانیت ♨️ @khabarehowzeh 📱 http://instagram.com/khabarehowzeh
و ✅🌷📒علم بلاغت از علومى است که گفته مى شود دانستن آن در استنباط احکام فقهى لازم است. علاّمه وحید بهبهانى در الفوائد الحائریة گفته است که: «سیّد مرتضى، شهید ثانى و شیخ احمد بن متوّج بحرانى، علم معانى و بیان را از شرایط اجتهاد شمرده اند، بلکه شیخ احمد و شهید ثانى علم بدیع را نیز از شرایط اجتهاد مى دانند این گروه استدلال مى کنند که یکى از مرجّحات در باب تعارض بین دو خبر، بلاغت و فصاحت است؛ یعنى اگر دو خبر متعارض از همه جهات با هم متساوى بودند، آن خبرى که بلیغ تر و فصیح تر باشد مقّدم است، و بدیهى است که دانش این مطلب متوقّف است بر آگاهى از علم معانى و بیان و بدیع 💎مراحل بلیغ سازی کلام طبق مدل ۴ بعدی پیشنهادی مدیر کانال (که با ساختار متون درسی حوزه در بلاغت متفاوت است) از ۴ مرحله تشکیل شده است.📕 📣🌷ناگفته نماند گروه پیشگامان مدینه فاضله تا کنون الگوریتمی برای تجزیه و تحلیل روایات با ابزارهای بلاغی تهیه نموده است. (این ابزارها مربوط به مرحله چهارم از مراحل فوق الذکر است) 👌قابل توجه علاقمندان به این رویکرد تخصصی تا کنون ✅حدود ۱۸۵ ابزار پردازش لفظ و معنی در علم معانی ✅۵۴ ابزار جذاب سازی سخن (آرایه های ادبی بدیع) ✅۵ ابزار شفاف سازی سخن (علم بیان) مجموعا حدود ۲۴۵ ابزار پردازش لفظ و معنی شناسایی شده است.🙏💐 🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
استاد علیدوست.mp3
418.8K
✅ استاد : 🔹نکات روشی را بدانید فضلا چون خاصیت‌ش این است که متد و می‌دهد به فقیه دیگر نیاز نیست آدم برود درس و آخرش هم نشود، نشود نکات روشی تربیت می‌کند و لذا خیلی جاها به درد می‌خورد، خیلی جاها، حتی غیر فقه. ▫️(درس خارج اصول، ۱۳۹۹/۱۲/۱۷) ▫️با سپاس از: حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر حسن‌زاده 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔰پایگاه رسمی اطلاع رسانی دروس و نشر آثار استاد معظم _استاد خارج فقه ، اصول ، تفسیر و رجال تخصصی حوزه علمیه خراسان _مدیر و عضو هیئت علمی گروه فقه و مبانی اجتهاد مرکز تخصصی آخوند خراسانی _مسئول گروه فقه و اصول مدرسه عالی نواب 📌 نشر دروس 📌معرفی آثار 📌انتشار آراء و اندیشه ها 📌تدریس دروس: ، فقه مقارن، اصول فقه مقارن ، حدیث شناسی فقهی فریقین،آشنایی با جوامع حدیثی شیعه و اهل سنت ، فقه اللغه و درایه الحدیث تخصصی 📌تدریس و و فقهاء امامیه، شهیدین، و.. لینک عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/3171287115Cdc78aecfbc
  برای اینکه در گودال نظریه پردازی ممنوع (بدعت) و اجتهاد نادرست فرو نرویم باید در اجتهاد و استنباط احکام شرعی حتی الامکان متن محور عمل کنیم فهم متون و منابع دینی (قرآن و روایات) بدون مهارت ورزی در ادبیات امکان پذیر نمی باشد علوم ادبی عبارتند از: ✅لغت شناسی ✅علم صرف ✅علم نحو ✅علوم بلاغی کتابهای آیات الاحکام و شروح حدیث فقهی لبریز از قواعد ادبی است. اجتهاد بدون مهارت در ادبیات کما اینکه بعضا دیده می شود شبیه به آسمان به ریسمان دوختن است. از این علوم در گام اول فقط قواعد کاربردی را نیاز داریم  قواعد کاربردی علوم مزبور در تجزیه ترکیب عبارات قرآن و روایات مشخص میشود در هر علمی و با هر رویکردی گمشده ما در متون  گوهر معنی است! بنابراین ما به چهار دستگاه و ابزار معنی یاب نیاز داریم 1️⃣ابزار تحلیلگر لغوی 2️⃣ابزار تحلیلگر صرفی 3️⃣ابزار تحلیلگر نحوی 4️⃣ابزار تحلیلگر بلاغی انشاء الله بزودی این ابزارها در همین کانال تقدیم جویندگان علوم و معارف نورانی اسلام می گردد.🎁🙏 🌏✅@karvarzi_eghtehad
نگاهی به منهج فقهی مقدس اردبیلی - استاد آیت الله اشرفی شاهرودی[1].mp3
39.93M
🔺 نگاهی به منهج فقهی مقدّس اردبیلی 🔹ارائه: استاد آیت الله اشرفی شاهرودی 🔻مرکز تحقیقات اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 ❇️ اگر از کردن دستی خسته می شوید! این را تماشا کنید و به دوستان خود نیز هدیه بدهید! 👈 دقیق با شما در هر دنیا ┏━━━🔸🔷🔸━━━┓ https://eitaa.com/talabekaramad ┗━━━🔸🔷🔸━━━┛