✅ استاد محمدی قائینی: درس خارج باید کارگاهی باشد
🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزههای قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزهها درسها #استادمحور است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث میکند، رد و اثبات میکند و بحث را به پیش میبرد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح میکنند.
🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزیها در تکنولوژیهای آموزشی این روش را روش #کارگاه ی و #شاگردمحور نامگذاری میکنند.
🔹 در این روش طلبه پخته میشود و از نقش عنصر #منفعل در بحث به عنصر #فعال تبدیل میشود؛ این موجب میشود که طلبه کمکم #روش_اجتهاد را عملاً فرا بگیرد.
@ghaeeni
#کارگاه_اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تمرین حل یک مساله فقهی (زیارت امام حسین علیه السلام، استحباب یا وجوب؟)
🔹ارائه: استاد سیدمحسن حسینی فقیه (مدرس خارج فقه حوزه علمیه مشهد)
🔹 زمان: شنبه 27 فروردین ساعت ۲۱:۳۰
🔹مکان: مشهد، چهارراه شهدا، شیرازی ۱۶، مرکز تحقیقات اسلامی مشهد مقدس
🌐پخش زنده در اینستاگرام:
https://instagram.com/m_tahghigh_islami?igshid=YmMyMTA2M2Y=
@m_tahghighateislami
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
💢تبیین نظریه الگوریتم در فرایند استنباط
📗عملیات استنباط فقهی نیز دارای الگوریتم است؛ یعنی میتوان استنباط فقهی را بر اساس فرایندی مشخص از نقطه آغاز تا پایان تحلیل کرد.طراحی الگوریتم استنباط فقهی، میتواند باعث شفافیت مسیر استنباط گردد. علاوه بر این که یافتن این خلأها ممکن است به نظرات جدید در علم اصول منجر شود.
نگاه الگوریتمی به اصول فقه مطلوب، باب واسعی را برای تحقیقات و پژوهشهای جدید پیش روی دانشوران علم اصول میگشاید؛ چراکه در این زمینه، کارهای به زمین مانده، بسیار است. در کتاب «الگوریتم دانش اصول فقه» استنباط فقهی، در سطح کتاب اصول فقه مرحوم مظفر فرایندسازی شده است؛ تدوین الگوریتم دانش اصول فقه در سطح متوسطه و پیشرفته نیز در برنامههای آتی مد نظر میباشد.
کتاب «الگوریتم اجتهاد» روند کلی استنباط را بررسی کرده است؛ امّا به خردهفرآیندهای استنباط نپرداخته است و کتاب استاد درایتی و استاد واسطی گرچه به برخی از خردهفرآیندها پرداخته است ولی تنها به چند محور استنباط پرداخته است؛ اما در کتاب الگوریتم دانش اصول، تمام محورهای استنباط با ارائه خردهفرایندها در قالب فلوچارت ذکر شده است. این الگوریتم با محوریت مراتب حکم میباشد؛ یعنی فرایند رسیدن به حکم و اجزاء آن در مراتب جعل، فعلیت و تنجّز، مورد بررسی قرار میگیرد.
👈معرفی کتاب الگوریتم دانش اصول فقه: https://b2n.ir/j30477
🆔 @ijtihad
📣
#ملاکات_احکام
#مهارتهای_اجتهاد
#آسیب_شناسی_روشهای_استنباط
✅چند نکته در ملاکات احکام
یکی از ابزارهای فقاهت تمدنی، بحث ملاکات احکام است.
ممکن است برخی از اجتهادپژوهان، بدون توجه به آسیبهای این بحث شروع به تمسک به این دلیل بکنند اما از قدیم گفتند:
پیشگیری بهتر از درمان است 🙏😊
۱.اگر عقل مستقلا بخواهد کشف ملاک حکم کند همانند قیاس فقهی و سد ذرایع، مسلما باطل و نادرست است چرا که احکام و ملاکات، امور توقیفیه است و عقل راهی بدانجا ندارد😭
۲.کشف ملاک باید توسط ادله سمعیه باشد (اصول فقه مظفر ره ص ۱۹۹ بحث تزاحم مرجح ۶ )
۳.البته اگر تنقیح مناط قطعی باشد، اشکال ندارد.
۴.اگر از طریق ملازمه عقلیه قطعیه باشد اشکال ندارد (اصول فقه مرحوم مظفر بحث قیاس)
۵.در قیاس منصوص العله ملاک حکم در روایت ذکر میشود و به دو شرط سرایت آن علت به موارد مشابه اشکال ندارد
۱.علم داشته باشیم که علت منصوصه علت تامه حکم باشد
۲.علم داشته باشیم که آن علت در مقیس(فرع) وجود دارد.🌺
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#مهارتهای_اجتهاد
#دلیل_شناسی
#مهارت_سیره_شناسی
گستره دلالت سیره
استفاده وجوب یا حرمت از سیره نتوان کرد
بلکه حتی استحباب و کراهت نیز استفاده نمیشود
نهایت چیزی که از سیره استفاده میشود 👇👇
در صورتیکه سیره معصومین علیهم السلام بر انجام یک کار است👇👇
مشروعیت آن
و در صورتیکه سیره بر ترک آن کار است👇👇
حرام نبودن آن کار است.
اما این حکم که سیره دلالتی ندارد یک استثنا دارد
که احیانا طلاب و پژوهشگران بدان توجه ندارند😊👇
فقط در یک مورد است که سیره دلالت بر وجوب میکند و آن در جایی است که مشروعیت یک کار لازمه اش وجوب آن باشد مانند اخذ به ظواهر و خبر واحد
که لازمه مشروعیت آن وجوب آنست
چرا که مشروع و صحیح نیست مگر زمانی که حجت منصوب از طرف شارع باشد و وقتی که حجت شد، عمل طبق آن واجب میشود.
منبع:
اصول فقه مظفر ره بحث سیره ج ۲ ص ۱۶۴
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#قواعد_اجتهاد
#اولویت_بندی_قواعد
در مدرسه ای که مشغول تدریس بودم صحبت از سابقه تدریس شد.
می گویند آیه الله سید حسن صالحی رحمه الله علیه از اساتید مشهد که همایش مدرس صالح برای ایشان برگزار شد، حدود ۱۸ بار شرح لمعه را تدریس فرمودند حاج آقا فرمودند:
گفتند من از این مقدار هم بیشتر گفتم
عجب قدیمی ها چه تصلبی نسبت به شرح لمعه داشتند و از آن عدول نمی کردند حقا که کتاب شیرین و پرمغزی است.
بعدها از ایشان درباره آمار استخدام قواعد در شرح لمعه پرسیدم
🎁شهید ثانی کدامیک از این قواعد را در اجتهاد و استنباط خود بیشتر استفاده کرده است؟
قواعد اصولی یا قواعد فقهیه و یا قواعد ادبی؟⁉️
من هم گمانم به طرف قواعد اصولی بود ولی چیزی ابراز نکردم دیدم حاج آقا هم بر همین مطلب اذعان داشتند
📣اول قواعد اصولی بعد قواعد فقهیه و قواعد ادبی که در جایگاه خود بحث می شوند.💐
این ترتیب در حقیقت ترتیب اهمیت قواعد (البته سه دسته قواعد مذکور ) در شرح لمعه است.
🌏✅✅@karvarzi_eghtehad
#الگوریتم_اجتهاد
✅#کروکی_اجتهاد
✅#نقشه_مسیریاب_اجتهاد
✅#ماکت_اجتهاد
مسافری که آدرس دقیق و شفاف و کامل از محل مهمانی نداشته باشد
چه بسا در پیدا کردن مسیر و مقصد اذیت بشود
و چه بسا که اصلا به مقصد نرسیده راه خود کج کرده و از رفتن به مقصد صرف نظر کند
راهکار 👇👇
کشیدن یک کروکی دقیق است
از آن خیابان به این کوچه و ...
✅🎁اجتهاد نیز مقصد ما فقه پژوهان است که متاسفانه خیلی ها
بخاطر نداشتن کروکی اجتهاد راه را گم می کنند
یا دیر به سرمنزل مقصود می رسند
و یا خیلی ها هم از رفتن به این مقصد صرف نظر میکنند.😢
راهکار👇👇
بدست آوردن الگوریتم اجتهاد است.
حتی مخالفین با بحث روش شناسی اجتهاد
چه بخواهند و چه نخواهند
از یک روش و الگوریتم خاص
تبعیت می کنند. 😳
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
#منبع_شناسی_روش_شناسی_اجتهاد
#فلسفه_علم_عام_در_کفایة_الاصول
آخوند خراسانی"ره" در مقدمه اول "کفایة الاصول" اطلاعات مهم زیر را درباره ی "فلسفه علم عام" ارائه می دهد :
۱) تعریف موضوع علم
۲) اثبات ضمنی ضرورت موضوع داشتن علوم
۳) نسبت شناسی موضوع علم با موضوعات مسائل علم
۴) تعریف مسائل یک علم
۵) منشأ اعتبار علوم تدوینی
۶) عامل تمایز علوم
۷) علت یابی اشتراک علوم در بعض مسائل
۸) بررسی مواضع نفکیک و ترکیب علوم
۹) معیار قرار دادن حسن و قبح عقلایی برای تدوین و اعتبار علوم
۱۰) عدم ضرورت تصور کامل موضوع علم
۱۱) ضوابط بررسی موضوعات ادعایی برای یک علم از طریق نسبت یابی مسائل مهم آن علم با موضوعات ادعایی؛اگر این موارد اثبات شد،آن موضوع ادعایی،حقیقتا موضوع علم مدنظر نیست:
الف) مسائل مهم آن علم، پیش فرض های تصدیقی موضوع ادعایی علم مدنظر باشد؛
ب) مسائل مهم آن علم، از آندسته عوارض ذاتیه موضوع ادعایی علم مدنظر بحث می کند که ربطی به علم مدنظر ندارد؛
ج) مسائل مهم آن علم، از عوارض ذاتیه موضوعی دیگر غیر از موضوع ادعایی، بحث می کند؛
د) مسائل مهم آن علم، از عوارض ذاتیه اختصاصی موضوع ادعایی علم مدنظر، بحث نمی کند.
۱۲) در نظر گرفتن ابواب و مسائل و نظریات مختلف درباره آنها در یک علم، برای ارائه یک تعریف جامع از علم
#نکات :
- محدوده "فلسفه علم عام" در کتاب "کفایة الاصول" : (نام کتاب : كفاية الأصول ؛ نویسنده : الآخوند الخراساني ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 21-24)
- تعریف "فلسفه علم عام" را بنگرید در : (نام کتاب : فلسفه علم اصول ؛ نویسنده : آملی لاریجانی،صادق ؛ جلد : 1 ؛ صفحه : 26و35و36)
- جای خالی این مباحث در این میان به شدت احساس می شود :
۱) چیستی شناسی مکتب علمی
۲) چیستی شناسی انقلاب علمی
۳) چیستی شناسی روش شناسی
۴) بررسی تقسیم بندی های مفید و کاربردی علوم همچون تقسیم علوم به "اعتباری" و "برهانی" و "غیربرهانی غیر اعتباری"
۵) مقایسه رئوس ثمانیه و اجزاء علوم با مباحث فلسفه های مضاف به علوم
👆👆ارسالی از طرف محققین کانال کارورزی اجتهاد تمدنی
👨🏫استاد سید صادق محمدی(با ویرایش)
✅مرزهای دانش اصول فقه
هم تضییق نیاز دارد
هم توسعه
۱.یعنی برخی مباحث غیر کاربردی متورم شده است پس باید زوائد حذف شود
۲.همچنین برخی مباحث را باید توسعه و تعمیق بدهیم
یعنی در کتب اصولی بدان اشارتی رفته اما مفصلا حدود و ثغور آن مشخص نشده است.
مانند بحث سیاق یا اصاله عدم الزیاده و اصاله عدم النقیصه
۳.یکی از کارهای دیگر در بروز رسانی علم اصول ارتباط بخشی مباحث با میدان عمل است
به تعبیر دیگر اصول فقه باید مهارت محور شود
۴.کار بعدی در ویرایش اصول، ارتباط بخشی با سایر علوم است در چه علوم و معارفی تاثیرگذار و از چه علوم و معارفی تاثیرپذیر است.
بنابر این اصول فقه کاربردی👇👇
هم پالایش نیاز دارد هم تکمیل
🌺اصول فقه علاوه بر علم فقه،
در تفسیر قرآن و تفسیر حدیث و درایه الحدیث تاثیرگذار است
از همه این موارد گذشته
در عرصه مهارتهای زندگی
برای دانش پژوه تاثیر می گذارد و مهارت تحلیل گری را به ارمغان می آورد
و مانند علم منطق ابزاری برای
تفکر روشمند خواهد بود.🙏🙏
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
بسم الله الرحمن الرحیم
📣قابل توجه علاقمندان به مباحث مهارتهای لازم برای اجتهاد
انشاء الله بزودی
✅کارگاه مهارتهای ادبی فرایند اجتهاد 👌
در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی
در قالب صوت بارگذاری خواهد شد.🙏
جالب است بدانید که 👇👇
سهم مهارتهای ادبی
از مهارتهای لازم برای اجتهاد
حدود یک سوم (۳۵ مهارت) کل مهارتها (= ۱۰۰ مهارت) است.😳
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
متاسفانه😭
در فضای عمومی جاری کشور
در مباحث روش شناسی اجتهاد 📚
غالبا به مباحث تئوری روش شناسی اجتهاد و اجتهادپژوهی پرداخته میشود
اما آنچه یک اجتهادپژوه در میدان عمل بدان نیاز مبرم دارد
💎مباحث کاربردی مانند
مهارتهای اجتهاد 🔭🔬🛠
و الگوریتم اجتهاد 📐
و قواعد کاربردی علوم پایه⚖ است
در کانال کارورزی اجتهاد تمدنی
انشالله تمرکز بر مطالب کاربردی مورد نیاز است.💐🙏
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
فقه الأقوال.mp3
45.63M
✅ روش شناسی اجتهاد؛ فقه الاقوال
🔹ارائه: استاد مبلغی
@manhajah
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
المناهج. ١٠.mp3
22.26M
⭕ مناهج الاجتهاد ١٠
🔹️ منهجية فقه السيد الخوئي
@manhajah
4_5767278232483138441.mp3
25.01M
⭕ مناهج الاجتهاد ١١
🔹️ أنواع القرائن التي تستخدمها مدرسة الاجتهاد التحليلي
@manhajah
[@vahed_tahghigh]14431017.mp3
52.37M
#سلسله_نشستهای_تخصصی (۷)
« ظرفیتشناسی منطق فازی در سیر تحصیلات حوزوی »
✉️ استاد حجة الإسلام و المسلمین #عبدالحمید_واسطی
┄┅══••✾❀✾••══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️
🔰https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
✅ استاد #علیدوست: «درس خارج فقه، درس یاد گرفتن روشها است».
(خارج فقه هنر، ۸ خرداد ۱۴۰۱)
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
موضوع شناسی. مکاسب. شرط اختیار متعاقد.m4a
6.56M
✅ روش #موضوع_شناسی شیخ انصاری
🔹ارائه: استاد سید محمدرضا #واعظی
◽️مرحوم شیخ برای موضوع شناسی از هشت روش استفاده کرده اند
◽️منبع: کانال استاد
@yaddashhayetalabegi
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#ضرورت_روشمندسازی_اجتهاد
#کروکی_اجتهاد
#نقشه_مسیریاب_اجتهاد
📒یک سئوال: 👇
آیا منضبط کردن روش اجتهاد و تعریف الگوریتم منجر به قاعدهزدگی نمیشود؟
برخی از اساتید به الگوریتم استاد واسطی اشکال کرده بودند که این باعث می شود ذهن در این همین روشها و در همین مسیرها متوقف شود و پویایی خود را از دست بدهد؟!
قبلا درباره فوائد روشمندی فرایند فقاهت سخن به میان آمده است
1. روشن است که قاعدهمند بودن با قاعدهزدگی فرق دارد✔️🎖
اتفاقا قاعدهمندی و روشمندی به همین معناست که به آسیبهای احتمالی و تمام شرایط حاکم بر مسیرها و .. توجه داشته باشیم.
2. ممکن است معنای روشمندی درست تلقی نشده است.
روشمندی بمعنای وحی منزل بودن الگوریتم و روش ارائه شده نیست 😳بلکه ممکن است در آینده الگوریتم ارائه شده، ویرایش شود همچنین هر متفکر و فقیهی یک روش و الگوریتم اجتهاد دارد پس یک الگوریتم نداریم بلکه متعدد است به تعدد مبانی
3.خود این افراد باید پاسخگو باشندکه آیا عدم انضباط
منجر به همریختگی
و احتمال خطا در برآیندگیری از ادله
و عدم ثبات در روش استنباط
و تحیّر و سرگردانی در مسیر
نخواهد شد؟
🌏🌏✅@karvarzi_eghtehad
⚡️چهار نکته درباره اولویت های ۱۲ گانه تمدنی
👌نکته اول اینکه: در مباحث الگوی پیشرفت اسلامی به دنبال تنظیم صحیح روابط انسانی در حوزه های سیزده گانه هستیم و پایه های اصلی روابط انسانی در همه زمان ها و مکان ها شامل ۱۳ حوزه ۱- رابطه فرد با امام و مسئول، ۲- رابطه فرد با معلم، ۳- رابطه فرد با خانواده، ۴- رابطه فرد با همسایه، ۵- رابطه فرد با دوست، ۶- رابطه فرد با شریک شغلی، ۷- رابطه فرد با طرف معامله، ۸- رابطه فرد با دشمن، ۹- رابطه فرد با همسفر، ۱۰- رابطه فرد با فقیر، ۱۱- رابطه فرد با یتیم، ۱۲- رابطه فرد با ابن سبیل و ۱۳- رابطه فرد با مهمان است.
👌نکته دوم آنکه: در بسته اولویت های تمدنی، در واقع اولویت های حوزه برنامه ریزی برای تنظیم صحیح روابط انسانی را طرح کرده ایم. به عبارت بهتر پیشنهاد داده ایم که در ۱۲ حوزه مهمِ ۱- مسکن، ۲-مدیریت شهری، ۳- سلامت، ۴- آموزش و پرورش، ۵- محرومیت زدائی، ۶- مدیریت راهبردی، ۷- مواجهه با اسناد بین المللی، ۸- تجارت کشور، ۹- تنظیم و انتشار خبر، ۱۰- تقنین، ۱۱- برنامه و بودجه و ۱۲- امنیت؛ تغییر هویت در برنامه ریزی ایجاد شود. نتیجه تغییر هویت در حوزه های ۱۲ گانه فوق الذکر : بهبود روابط انسانی است.
👌نکته سوم اینکه: اولویت های تمدنی ۱۲ گانه شامل ۴۰۰ اقدام اجرائی است و کمک می کند تا فضای اجرائی کشور، ارتباط بهتری با تمدن سازی و الگوی پیشرفت اسلامی برقرار کند. همچنین فضای کلی این بسته فکری در مواجهه با ۱۷ بخشِ سند توسعه پایدار 2030 و ١٦٩ هدف فرعی آن تلقی و تعریف می شود.
👌و نکته آخر آنکه برای تحقق و اجرای اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، سه استراتژی پیشنهاد شده است؛ در استراتژی اول؛ باز تعریف ۱۵ قانون مادرِ مجلس شورای اسلامی بر اساس این اولویت ها مفید است. به عنوان مثال معتقدیم: قانون تجارت کشور - به دلیل اینکه زمینه عمومی شدن تجارت را فراهم نمی آورد- نیازمند تحول است!
حجت الاسلام علی کشوری- تبیین چهار ویژگی درباره اولویت های ۱۲ گانه تمدنی - دوشنبه نیمه شعبان ۱۴۴۲ هجری قمری - قم
⚡️لینک خبر:
http://nro-di.blog.ir/1400/01/09
#نظام_سازی_فقهی
#اولویت_های_تمدنی
#انتظار_محسوس
@olgou4
✔️ مقام معظم رهبری
دیدار با طلاب حوزههای علمیه تهران ۱۳۹۶/۶/۶
🔹 نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیهی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی اثرگذار باشید. باید درس خواند.
elahi-thesis.mp3
14.43M
🎙دانلود صوت: «موضوعیابی و مسئلهشناسی برای پایاننامههای فقهی»
👤ارائه: حجتالاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی، استاد خارج فقه و اصول
👈مشاهده در آپارات: https://aparat.com/v/DNSzM
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔔 فراخوان پذیرش رشته تخصصی «فقه خانواده»
🔹سطح چهار/ ویژه خواهران
🔸از طریق آزمون ورودی و مصاحبه علمی
📌امتیازات دوره:
* دریافت دانشنامه سطح چهار
*بهره مندی از اساتید برتر استانی و کشوری
*بهره مندی همزمان از امکانات آموزشی و پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و حوزه علمیه خراسان
📌شرایط پذیرش:
* اتمام سطح سه حوزه علمیه
* عدم اشتغال به تحصیل همزمان
* موفقیت در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری
🗓 مهلت ثبت نام: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱
🗓آزمون کتبی: ۲۷ مرداد ۱۴۰۱
🗓مصاحبه حضوری: ۹ و ۱۰ شهریور
🖇لینک ثبت نام: paziresh.dte.ir
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
130101_0177.MP3
50.03M
✅ فایل صوتی #روش_شناسی حل مسئله فقهی (۲)
🔹استاد #درایتی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)، تیرماه ۱۴۰۱
@pajooheshgoharshad
www.m-gowharshad.ir
🔸 مجموعه فقهی روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
130104_0171.MP3
49.04M
✅ فایل صوتی #روش_شناسی حل مسئله فقهی (۱)
🔹استاد #درایتی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)، تیرماه ۱۴۰۱
@pajooheshgoharshad
🔸 مجموعه فقهی روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
130101_0186.MP3
47.69M
✅ فایل صوتی #روش_شناسی حل مسئله فقهی (۵)
🔹استاد #درایتی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد)، تیرماه ۱۴۰۱
@pajooheshgoharshad
🔸 مجموعه فقهی روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad