eitaa logo
دروس معرفتی و ادبی (استاد مافی)
2.6هزار دنبال‌کننده
134 عکس
99 ویدیو
73 فایل
مطالب کانال: #تدریس_کتاب_کشف_المراد (کلام اسلامی) #تدریس_ادبیات_عربی (قواعد ادبی) #تفسیر_قرآن و #شرح_دعا #سخنرانی #مهدویت ✅ فهرست صوت دروس؛ https://eitaa.com/kashfolmorad/601 ✍️ارتباط با ادمین کانال @Ya_mahdi_zahra
مشاهده در ایتا
دانلود
(دو صفحه) 🔺مسأله فوائد امام غائب از چه زمانی مطرح شد؟ از زمان پیغمبر اسلام حضرت محمد(ص). از زمانی که بحث غیبت امام زمان(عج) مطرح شد، سخن از فایده امام غائب هم مطرح شد. 🔸روایت در توقیع ولی عصر به محمد بن عثمان( نواب اربعه)، حضرت به ایشان توقیعی فرستادند که توقیع را به دست اسحق بن یعقوب برسانند. حضرت را به این شکل مطرح کرده است. «أمّا وَجهُ الاِنتفاعِ بِي في غَيبَتي فَكَالاِنتِفاعِ بِالشَّمسِ إذا غَيَّبَها عَنِ الأبصارِ السَّحابُ.» امام مهدى عليه السلام:چگونگى بهره مندى از وجود من در دوران غيبتم، همچون بهره اى است كه از خورشيد مى برند، آن گاه كه ابر آن را از ديدگان نهان مى كند. «اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»  همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستاره‌ها، سبب ایمنی اهل آسمان‌اند. 📚، ج۲،ص۴۸۵ 💠( آثار وجود امام) به دو قسمت تقسیم میشود: ، . 💠امام از نظر تکوینی در دو جلوه و مفید است و آثار فراوانی دارد. 🔸 امام بر اساس مشیّت حکیمانه حضرت حق واسطه آفرینش و تدبیر این عالم است( تمام عوالم اعم از ملکوت، جبروت، عقول، ملائکه، عالم ماده و ...) امام در علل این عالم جایگاه ویژه ای دارد. 🔸 وجود امام غایت و غرض حکیمانه خداوند از آفرینش این عالم است. امام در غایت این عالم جایگاه ویژه ای دارد. 💢در لسان روایات ما از ترکیب جلوه فاعلی و جلوه غایی تعبیر به میشود. «اِنّی لاََمانٌ لاَِهْلِ الاَْرْضِ کَما اَنَّ النُّجُومَ اَمانٌ لاَِهْلِ السَّماءِ»  همانا، من، امان و مایه ایمنی برای اهل زمینم؛ همان گونه که ستاره‌ها، سبب ایمنی اهل آسمان‌اند. این روایت در منابع شیعه و سنی نقل شده است. 🔸روایت وَ اللَّهِ، مَا تَرَک اللَّهُ أرضاً مُنذُ قُبِضَ آدَمُ علیه السلام إلّا وَ فِیها إمامٌ یهتَدی بِهِ إلَی اللَّهِ، وَ هُوَ حُجَّتُهُ عَلی عِبادِهِ، وَ لَا تَبقَی الأَرضُ بِغَیرِ إمامٍ حُجَّةٍ للَّهِ عَلی عِبادِهِ. به خدا سوگند، خداوند از هنگامی که آدم علیه السلام را قبض روح کرد، زمین را بدون امامی که با او به خدا ره جویند رها نکرد و او حجّت بر بندگان خداست و زمین، بدون امامی که حجّت خدا بر بندگانش باشد، باقی نمی ماند. 📚، ج۱، ص۱۷۹ 🔶جنبه و نقش فاعلی امام امام در این عالم همه کاره خداوند است، خداوند تمام کارهای عالم را از طریق امام انجام میدهد، کل نظام هستی از مجرای امام فیض میبرد. 1⃣روایت امام صادق(ع): کل عالم به اندازه کُره زمین است و زمین به اندازه یک دانه جو روی کُره زمین است. کل عالم که مثل کُره زمین است مانند یک گردو در کف دست من است، چقدر طول میکشد من به کل عالم اطلاع پیدا کنم؟ به اندازه تکان دادن دست. 2⃣فرازی از زیارت جامعه کبیره «بِکُمْ‏ فَتَحَ‏ اللَّهُ‏ وَ بِکُمْ‏ یَخْتِمُ‏ وَ بِکُمْ‏ یُنَزِّلُ الْغَیْثَ وَ بِکُمْ‏ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَی الْأَرْضِ‏ إِلَّا بِإِذْنِهِ وَ بِکُمْ یُنَفِّسُ الْهَمَّ وَ یَکْشِفُ الضُّرَّ» خداوند(عالم وجود را)به شما آغاز كرد و به شما نيز ختم مى‌كند و به واسطه شما، باران را فرو مى‌ريزد و به واسطه شماست كه آسمان را از اينكه بر زمين افتد (جز به اذن او) نگه مى‌دارد و به واسطه شما، اندوه را مى‌زدايد و سختى را برطرف مى‌كند. 📚،ج۲،ص۲۷۶ 3⃣امام علی(ع) در خطبه شقشقیه نهج البلاغه میفرمایند: وَ اِنَّهُ لَیَعْلَمُ اَنَّ مَحَلِّی مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَی وَ إِنَّمَا أَنَا قُطْبُ الرَّحَى تَدُورُ عَلَيَّ وَ أَنَا بِمَكَانِي فَإِذَا فَارَقْتُهُ اسْتَحَارَ مَدَارُهَا، وَاضْطَرَبَ ثِفالُها در حالى که مى دانست جایگاه من در خلافت چون محور سنگ آسیا به آسیاست،من چون محور آسیا هستم که آسیا دور من مى گردد و من به جاى خود ثابتم، و چون از جاى خود جدا شوم آسیا از مدار خود خارج مى شود وهمه امور به هم مى ریزد. 4⃣فراز دیگری از زیارت جامعه کبیره وَ الحَقُّ مَعَكُم وَ فيكُم وَ مِنْكُم وَ إلَيْكُم وَ أنْتُم أهْلُهُ وَ مَعْدِنَهُ وَ ميراثُ النُّبُّوَةِ عِنْدَكُمْ و و حق، با شما و در وجود شماست و از شما، نشئت گرفته و به سوى شما، باز مى گردد و شما، اهل حق و معدن آن هستيد و ميراث پيامبرى، نزد شماست. 🔸عالم هستی از دو قوس تشکیل شده است: قوس نزول و قوس صعود امام در قوس نزول فاعل است و در قوس صعود غایت. وَ إِنْ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلاّ بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ. هیچ چیز نیست مگر این‌که گنجینه‌هایش نزد ماست و آن را فقط به‌اندازه‌ای معین فرو می‌فرستیم.حجر۲۱ 🔰@kashfolmorad
5⃣قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) لِاَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (ع): اکْتُبْ مَا اُمْلِی عَلَیْکَ. قَالَ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ اَتَخَافُ عَلَیَّ النِّسْیَانَ؟ فَقَالَ: لَسْتُ اَخَافُ عَلَیْکَ النِّسْیَانَ وَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ لَکَ اَنْ یُحَفِّظَکَ وَلَا یُنْسِیَکَ وَلَکِنِ اکْتُبْ لِشُرَکَائِکَ. قَالَ: قُلْتُ: وَمَنْ شُرَکَائِی یَا نَبِیَّ اللَّهِ؟ قَالَ: الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ بِهِمْ تُسْقَی اُمَّتِی الْغَیْثَ وَبِهِمْ یُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَبِهِمْ یَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ وَبِهِمْ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ مِنَ السَّمَاءِ وَهَذَا اَوَّلُهُمْ. وَاَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحَسَنِ (ع) ثُمَّ اَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحُسَیْنِ (ع) ثُمَّ قَالَ (ص): الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِ" "رسول خدا (ص) به امیرالمؤمنین فرمود: آنچه برایت گویم بنویس. عرض کرد یا رسول اللَّه میترسی فراموش کنم؟ فرمود از فراموشی بر تو ترسی ندارم؛ چون از خدا خواستم که تو را حافظه دهد و فراموشت نکند؛ ولی برای همکاران خود بنویس: امیرمؤمنان (ع) گفت: عرض کردم همکارانم چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان از فرزندانت که امتم به یمن وجود آنان از باران بنوشند و دعایشان مستجاب شود و به وسیله آن‌ها خدا بلا را از امتم دور کند و به وسیله آن‌ها رحمت از آسمان نازل شود و این اول آنها است. با دست خود به حسن اشاره کرد سپس به امام حسین (ع) اشاره کرد و فرمود امامان از فرزندان اویند". 📚 6⃣امام زمان (عج) فرموده است: «نحن صنائع ربّنا و الخلق بعد صنائعنا» نامة ۲۸ حضرت علي(ع) در نهج البلاغه: ضمن خطاب به معاويه مي‌فرمايند: «فإنّا صنائع ربّنا و الناس بعد صنائعنا» ما ساخته و پرورش يافته و رهين منّت پروردگار خويش هستيم، ولي مردم پرورش يافته و تربيت شده‌هاي ما هستند. 📚، ص۲۸۵ 🔰@kashfolmorad
) 🔹حقیقت امتحان خداوند از حضرت زهرا(س)چه بوده است؟ 🔸خداوند متعال، حکیم است و عادل؛ و متناسب با ظرف هر کسی او را امتحان میکند، امتحان هر کس متناسب با شخصیت اوست و بیش از عهده او نیست. 💠امتحانات خداوند دو نوع است:عمومی؛ خصوصی 🔺 شامل همه بندگان روی زمین میشود، که همان عهد بندگی است. أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِي آدَمَ أَن لاتَعْبُدُوا الشَّيْطانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ای فرزندان آدم، مگر به شما سفارش نکردم که بردگی شیطان را نکنید؛ که او دشمنی آشکار برای شماست. یس ۶۰ 🔺 گاهی خداوند از خواص درگاهش عهد و امتحانی میگیرد، که این عهد غیر از آن عهد عمومی(عهد بندگی) است. این عهد، عهد اقامه بندگی است. در واقع اینان مجرای هدایت و فیض الهی هستند و بار هدایت و شفاعت را به دوش می‌کشند. اینان معبری، شاهراهی یا جاده ای را ترسیم نموده تا بندگان خداوند از این جاده حرکت و از وادی ظلمت عبور کرده و به نور برسند. ♨️امتحان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) در بین عالم است. 🔸حضرت زهرا(س) لباس بشر پوشید و همنشین خاکیان گردید، تا این خاکیان از طریق وجود مقدس و نازنین ایشان به افلاک رسیده و با ایجاد معبر بندگی، آنان را از ظلمت و ضلالت به سمت توحید رهسپار نماید. 🔸، وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) را بعنوان یک مجرا و معبر هدایت معرفی میکند: اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فِيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ فِي زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضِي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَلِيمٌ «الله»،نور آسمان‌ها و زمین است. توصیف نورِ (هدایتگرِ) او، مانند این (تشبیه) است که چراغی در محفظه‌ای در دیوار قرار داشته باشد؛ آن چراغ، در بلوری هست، (و) آن بلور همچون ستاره‌ای درخشان است. (آن چراغ،) از (روغن) درخت پربرکت زیتون شعله‌ور می‌شود که (آن درخت،) نه در شرق (باغ) است (که عصر آفتاب نخورد) و نه در غرب (که صبحگاه از آفتاب بی‌نصیب باشد؛ بلکه در وسط باغ قرار دارد و تمام روز آفتاب می‌خورد و میوه‌ای عالی و روغنی خالص دارد. چنان) روغنش (خالص و درخشان است که) نزدیک است (حتی) بدون این‌که آتشی به آن برسد، نورافشانی کند. این نور، در نهایتِ روشنایی و تابندگی ست. (آری،) خدا هر کس را که بخواهد، با نور خود هدایت می‌کند، و خداوند، حقایق و سخنان مهمی را برای مردم بیان می‌کند. خدا همه چیز را به‌خوبی می‌داند.نور۳۵ 🔸طبق روایات ما، منظور از چراغدان که در این آیه آمده است وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا) است، یعنی نور وجود حضرت رسول(ص) از طریق وجود فاطمه زهرا(س) منتشر میشود، امامی بعد از امام، مولود فاطمه است و اینها باعث هدایت بشریت میشوند، لذا وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا(س) میشود چراغدان هدایت و هر چه هدایت هست، هر چه نورانیت هست از این وجود ساطع میشود و کل عالم را در بر میگیرد. در روایات آمده که خداوند میفرماید: «فاطمه از نور من است» و نوری جدای از نور من نیست، نور فاطمه بود که بر طور سینا جلوه کرد و موسی را مدهوش نمود. 📚؛ج‏۱؛ص۱۹۵ 🔰@kashfolmorad
) 🔷 با توجه به مباحث جلسه قبل (آیه ۳۵ سوره مبارکه نور) تمام هدایت در خانه ای است که آن چراغدان در آن خانه است. 🔸فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ (آن نور هدایت،) در خانه‌هایی ست که خدا اجازه داده (شأن و منزلت) آنان رفعت یابد و نام او در آنجا برده شود. (مردانی بزرگ) صبح و شام، در آن (خانه)ها، او را (از هر عیب و نقصی) پاک و منزّه می‌شمرند.نور۳۶ 🔸رِجالٌ لا تُلْهِيهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَيْعٌ عَنْ ذِكْرِ اللَّـهِ وَ إِقامِ الصَّلاةِ وَ إِيتاءِ الزَّكاةِ يَخافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ مردانی که هیچ‌گونه تجارت و داد و ستدی، آنان را از یاد خدا و کامل و بی‌نقص به‌جای آوردن نماز و انفاق کردن (واجب یا مستحب) بازنمی‌دارد؛ (آنان) از روزی می‌ترسند که دل‌ها و چشم‌ها(ی غافل)، زیر و رو (و بس هوشیار) می‌شود.نور۳۷ ⤵️یعنی 🔸یعنی وقتی در خانه امن (س) و فرزندان او باشید، حتی تجارت شما نیز عبادت است، بیع شما ذکر خداوند است، اما اگر خارج از این خانه باشید، خارج بیتی که چراغدان در آن است، حتی عبادت هم لهو و لعب است. 🔸یعنی در این عالم هر جا بلند شود، اگر این به نحوی به بیت حضرت زهرا(س) برسد، آن عَلَم، هدایت است و الا ضلالت است. 🔸اگر در محیط ولایت اهل بیت و حضرت زهرا(س) قرار بگیرید، غفلت بیرون می رود و همه چیز میشود عبادت؛ و کم کم از ظلمت به سمت نور سیر پیدا خواهید کرد. 🔸اگر خارج این بیت بروید و از محیط ولایت فرزندان حضرت زهرا(س) خارج شوید کم کم نور ضعیفی از فطرت که در وجود هر انسانی هست، خاموش میشود. ⤵️قرآن می فرماید: اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فِيها خالِدُونَ خداوند، (تنها) سرپرست مؤمنان است که آنان را از تاریکی‌ها خارج می‌کند و به نور می‌رساند. و سرپرستان کافران، طغیانگران هستند که آنان را از نور خارج می‌کنند و به تاریکی‌ها می‌رسانند. آنان، اهل آتش‌اند (و) همیشه در آن خواهد ماند.بقره۲۵۷ 🔸این وجود مبارک (س) است و این وجود، بحدی ارزشمند است که از بطن و متن این خانه رشد کرده و این عالَم را به سمت هدایت رهنمود میکنند. 🔸روایت:جابر میگوید از امام صادق(ع) سوال کردم. أَنَّهُ سُئِلَ لِمَ سُمِّيَتْ اَلزَّهْرَاءَ قَالَ لِأَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ اَلسَّمَاوَاتُ وَ اَلْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِيَتْ أَبْصَارُ اَلْمَلاَئِكَةِ وَ خَرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ لِلَّهِ سَاجِدِينَ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا مَا هَذَا اَلنُّورُ فَأَوْحَى اَللَّهُ إِلَيْهِمْ هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِي أَسْكَنْتُهُ فِي سَمَائِي وَ خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِي أُخْرِجُهُ مِنْ صُلْبِ نَبِيٍّ مِنْ أَنْبِيَائِي أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِكَ اَلنُّورِ أَئِمَّةً يَقُومُونَ بِأَمْرِي وَ يَهْدُونَ إِلَى حَقِّي وَ أَجْعَلُهُمْ خُلَفَائِي فِي أَرْضِي بَعْدَ اِنْقِضَاءِ وَحْيِي . وجه تسميه حضرت زهرا(س) را از ابى جعفر (عليه السّلام) سوال کردم، فرمود: كه خداى تعالى خلق كرد زهرا را از نور عظمت خود چون آن نور درخشيدن گرفت تمام آسمانها و زمين را روشن گردانيد و چشمهاى ملائكه بى‌نور گشت بيكبار بسجده افتادند و گفتند اى اله و سيد ما اين چه نور است‌؟ وحى آمد بايشان كه اين نوريست از نور من كه ساكن گردانيده بودم آن را در سماء خود و آفريده از عظمت خود كه بيرون آورم او را از صلب پيغمبرى از پيغمبران خودم كه تفضيل نهاده‌ام او را بر جميع انبيا و از اين نور بيرون آرم امامانى كه قيام نمايند بأمر من و هدايت كنند خلق را بحق من و خليفه باشند در زمين من بعد از انقضاى وحى من. 📚 علی بن حسین بن بابویه قمی صدوق اول 🔰@kashfolmorad
(س) 🔷در مقابل آیه ۳۵ سوره مبارکه نور، آیه ۴۰ سوره نور قرار داده شده است؛ یعنی قرآن صف آرایی را در مقابل بیان میکند. أَوْ كَظُلُماتٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ يَغْشاهُ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ مَوْجٌ مِنْ فَوْقِهِ سَحابٌ ظُلُماتٌ بَعْضُها فَوْقَ بَعْضٍ إِذا أَخْرَجَ يَدَهُ لَمْ يَكَدْ يَراها وَ مَنْ لَمْ يَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُوراً فَما لَهُ مِنْ نُورٍ یا (اعمالش) مانند تاریکی‌هایی در دریایی عمیق است که امواجی (بزرگ) آن را پوشانده است؛ که روی آن امواجی (دیگر) قرار دارد، (و) بر فراز آن، ابرهایی (تاریک) قرار دارد؛ تاریکی‌هایی که برخی روی، برخی دیگر قرار گرفته‌اند؛ (به‌گونه‌ای که) اگر (شخصی در آن دریا) دستش را بیرون آورد، به‌دشواری آن را می‌بیند. (آری،) کسی که خدا برایش نوری قرار نداده، هیچ نوری نخواهد داشت.نور۴۰ ⤵️یعنی 🔸یعنی اگر به دستگاه نور حضرت زهرا(س) راه پیدا نکنید؛ در معبر حضرت زهرا(س) قرار نگیرید؛ و در محیط امن حضرت زهرا (س) حرکت نکنید؛ این ظلمت بحدی ظلمت عمیقی است که امکان نجات با ابزار و امکانات خود، فراهم نیست. 🔸در روایات ما آمده است، اگر بخواهید از این وادی ظلمت، وادی ولایت طاغوت، وادی سقیفه و فراعنه نجات پیدا کنید، جز با کشتی نجات، امکان نجات نخواهید داشت. کسی نمی‌تواند ادعا نماید در این دریای ظلمت شنا کرده و با امکانات خود، خود را نجات خواهد داد. 🔸برای نجات باید دست به دامان شد، باید دست به دامان وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) و اولاد او شد، تا ما را از این ظلمات رهانیده و از این حجابها بیرون ببرند. 💢بخش دوم زیارتنامه وظیفه مومنین نسبت به حضرت زهرا(س) 🔸بخش دوم زیارتنامه، در خصوص وظیفه ما در مقابل این نسیمی است که از وادی حضرت صدیقه طاهره وزیده و ولایتی که از ناحیه ایشان کل عالم را در برگرفته و هدایتی که از وجود ایشان ساطع گردیده است، می‌باشد. 🔸وظیفه ما در این زیارتنامه مشخص گردیده است. میبایست (۷) خصوصیت را در خود ایجاد نموده، سپس به مقام تصدیق رسیده تا زمینه هدایت توسط حضرت زهرا(س) که حرکت از وادی ظلمت به سمت نور است برایمان فراهم گردد. 🔸ما خداوند، پیغمبر و ملائکه را شاهد میگیریم که این (۷) خصوصیت را داریم: 1⃣ أُشْهِدُ اللَّهَ وَ رُسُلَهُ وَ مَلاَئِکَتَهُ أَنِّی رَاضٍ عَمَّنْ رَضِیتِ عَنْهُ من از آنکس راضیم که شما از او راضی هستید 2⃣ سَاخِطٌ عَلَی مَنْ سَخِطْتِ عَلَیْهِ‏ خشمگینم از هر که شما از او خشمگین هستید. 3⃣ مُتَبَرِّئٌ مِمَّنْ تَبَرَّأْتِ مِنْهُ بیزارم از آنکه شما از او بیزارید 4⃣ مُوَالٍ لِمَنْ وَالَیْتِ دوستم با آنکه شما با او دوستید 5⃣ مُعَادٍ لِمَنْ عَادَیْتِ‏ و دشمنم با هر که شما با او دشمنید 6⃣ مُبْغِضٌ لِمَنْ أَبْغَضْتِ ناراضیم از هر که شما از او ناراضی هستید 7⃣ مُحِبٌّ لِمَنْ أَحْبَبْتِ و محبوب من است هر که محبوب شماست وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً وَ حَسِیباً وَ جَازِیاً وَ مُثِیباً و بر صدق گواهی من خدا کافی است که گواه و محاسب و جزا دهنده و ثواب بخشنده است. 🔸این(۷) خصوصیت یعنی مرزبندی عظیمی که تا قیامت مطرح شده است، یعنی اگر میخواهید هدایت حضرت زهرا(س) شامل حال شما گردد باید با حضرت فاطمه زهرا (س)همراه شوید، اگر همراه شدید یعنی شما تصدیق کننده اید. 🔸در وادی توحید از مقامات بسیار مهم است. امام صادق (ع):إِنَّكُمْ لاَ تَكُونُونَ صَالِحِينَ حَتَّى تَعْرِفُوا وَ لاَ تَعْرِفُوا حَتَّى تُصَدِّقُوا وَ لاَ تُصَدِّقُوا حَتَّى تُسَلِّمُوا امام صادق(ع)فرمود: شما صالح نباشيد جز اينكه معرفت پيدا كنيد و معرفت نيابيد جز اينكه تصديق كنيد و نكنيد جز اينكه تسليم باشيد. 📚(ط - الإسلامیة)، ج1، ص181 🔰@kashfolmorad
(س) 🔷رابطه شب قدر و حضرت زهرا(س) 🔸«رسول خدا صلّی اللّه علیه و آله در عالم رؤیا مشاهده فرمودند، که بنی امیه از منبرها بالا می روند، از دیدن این رؤیا بسیار ناراحت شد و خدای تعالی به آن حضرت وحی کرد از خوابی که دیده ای ناراحت مشو، زیرا آنچه به آنها داده شده است نتیجه دنیای آنهاست و از آخرت نصیبی ندارند. بعد از خوابى كه رسول خدا (ص) دید، خداوند تبارک و تعالى براى تسلیتش را نازل كرد (و در آن فرمود بهتر از هزار ماه حكومت بنى امیه است )» 🔸اگر کسی به شب قدر روی نیاورد، در این شبِ تاریک هزارماهه میماند. افرادیکه حضرت زهرا(س) را تصدیق نکردند، با تمام ریاضت ها، اخلاقها و زحماتی که میکشند، در راه مانده اند‌ و راه بجایی نمی‌برند. لیکن کسانیکه بدنبال حضرت حرکت کردند، حضرت را تصدیق نموده و با وی ماندند، حضرت آنها را وارد وادی میکند و در واقع آنها را ملحق می‌کند. 🔸 هَلْ أَتى‏ عَلَى الْإِنْسانِ حِينٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ يَكُنْ شَيْئاً مَذْكُوراً آیا بُرهه‌ای از روزگار بر انسان سپری شده که چیز قابل یادآوری و نام بردن نبوده باشد؟انسان۱ ⤵️در این آیه دستگیری و شفاعت حضرت زهرا(س) مطرح شده است، لیکن دستگیری و شفاعت ایشان به این معنی است که حضرت کسانیکه تصدیق نمایند و جز‌و مصدقین باشند، دستشان را گرفته و به وادی طهارت و ابرار میرساند و مورد هدایت و شفاعت خود قرار میدهند. 🔸عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّـهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً (شراب آن جام، از) چشمه‌ای(ست) که بندگان (خاصِ) خدا از آن می‌نوشند، و هر جا و هر گونه که بخواهند، آن را از زمین می‌جوشانند و جاری می‌کنند. ⤵️در این آیه عبادالله یعنی اهل بیت(ع)؛ ساقی این چشمه اهل بیت(ع) هستند. خودشان چشمه را می‌جوشانند. رسیدن به حقیقت توحید و طهارت و نجات از شرک و تعلق به غیرخدا که امری است بسیار دشوار، از این طریق ممکن است. اگر این معبر ( اهل بیت ع) نبود همه در وادی ظلمات غرق میشدند، در واقع حضرت زهرا (س) تمام کائنات را از این مسیر به سمت هدایت میبرند. 🔸وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً و با وجود علاقه به غذا، آن را به بینوا و یتیم و اسیر می‌دهند. انسان ۸ ⤵️ واقعیت در این آیه این است که کل افراد در این عالم یا مسکین اند، یا فقیرند، یا اسیر. اگر از سر سفره اطعام اهل بیت(ع) محروم شویم به هیچ چیز نمی‌رسیم. 🔸همانطور که در سوره دهر آمده است باید در مقابل حضرت زهرا(س) خود را مسکین، فقیر و اسیر فرض کنیم(در واقع حقیقت بدین گونه است). میبایست از طعام اهل بیت(ع) ارتزاق کنیم، از طعام حضرت زهرا(س) که نور هدایت است ارتزاق کنیم تا در بیت نور قرار بگیریم. 🔸موضوع درگیری حضرت زهرا(س)، نبود، حضرت زهرا(س) دیدند در این عالم عده ای هستند که میخواهند عباد خداوند را به سمت ظلمت ببرند و مردم را به سمت کفر سرپرستی نمایند. در واقع نزاع ایشان بر سر فدک نیست، نزاع بر سر توحید و کفر است، موضوع صرفاً بر سر مدیریت سیاسی جامعه نبود، مدیریت سیاسی جامعه یک ضلع کوچک این قضییه بود، در واقع آنها می‌خواستند عباد خداوند را در ظلمات بَعضُها فُوق بَعْض ببرند که حضرت زهرا(س) با انجام مرزبندی بین حق و باطل و ایجاد معبر تا روز قیامت و با نثار جان خود آن بلا را متحمل شدند. 🔰@kashfolmorad
جلسه نود و ششم کتاب کشف المراد.mp3
13.58M
📖 🔹جلسه:نود و ششم موضوع:رزق و نرخ بازار 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
جلسه نود و هفتم کتاب کشف المراد.mp3
25.64M
📖 🔹جلسه:نود و هفتم موضوع:نُبُوَّت عامه 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
جلسه نود و هشتم کتاب کشف المراد.mp3
24.51M
📖 🔹جلسه:نود و هشتم موضوع:حُسْن بعثت 🎙مدرس:استاد مافی 🌐آیدی کانال؛ @kashfolmorad
(س) 🔷محبت به حضرت زهرا(س) با توجه به اهداف ایشان، چگونه باید باشد؟ 🔸در خصوص زیارتنامه حضرت زهرا(س) که در مباحث قبلی مطرح شد، میتوان نتیجه گرفت که درگیری حضرت زهرا(س) با آن جمعیت، صرفاً درگیری بر سر و جامعه نبوده، بلکه افق دید حضرت بسیار عمیق تر و وسیع تر بوده است. مسأله بین توحید و غیر توحید، مسأله بین حق و باطل بوده است. در واقع حضرت زهرا(س) با حرکت خویش مرزی بین حق و باطل کشیده و تا قیامت بین حق و باطل فاصله انداختند. ایشان مسیر هدایت و حق را برای رهجویان حق باز کردند. 🔸در ذیل اهداف کلان حضرت زهرا(س) که در موارد فوق به آن اشاره کردیم، مسأله زعامت سیاسی جامعه، مسأله فدک و مسأله غصب هم مطرح شده است. اما نگاه کلان حرکت حضرت زهرا(س) نگاهی است بین حق و باطل. حرکت شخصی مانند حضرت زهرا(س) را نباید منحصراً در یک مسیر سیاسی صرف تلقی کرد. بلکه مسائل سیاسی زیرمجموعه اهداف اصلی و کلان وی می‌باشند. 🔸معنای (ع)چیست؟ وقتی ما میگوییم محبت نسبت به اهل بیت یعنی (ع). هر چند در اطاعت گاها کوتاهی، سرپیچی و تخلف نیز دیده میشود. 🔸وَ عَنْ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: يَا سَلْمَانُ مَنْ أَحَبَّ فَاطِمَةَ اِبْنَتِي فَهُوَ فِي اَلْجَنَّةِ مَعِي وَ مَنْ أَبْغَضَهَا فَهُوَ فِي اَلنَّارِ يَا سَلْمَانُ حُبُّ فَاطِمَةَ يَنْفَعُ فِي مِائَةِ مَوْطِنٍ أَيْسَرُ تِلْكَ اَلْمَوَاطِنِ اَلْمَوْتُ وَ اَلْقَبْرُ وَ اَلْمِيزَانُ وَ اَلْمَحْشَرُ وَ اَلصِّرَاطُ وَ اَلْمُحَاسَبَةُ فَمَنْ رَضِيَتْ عَنْهُ اِبْنَتِي فَاطِمَةُ رَضِيتُ عَنْهُ وَ مَنْ رَضِيتُ عَنْهُ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ وَ مَنْ غَضِبَتْ عَلَيْهِ فَاطِمَةُ غَضِبْتُ عَلَيْهِ وَ مَنْ غَضِبْتُ عَلَيْهِ غَضِبَ اَللَّهُ عَلَيْهِ يَا سَلْمَانُ وَيْلٌ لِمَنْ يَظْلِمُهَا وَ يَظْلِمُ ذُرِّيَّتَهَا وَ شِيعَتَهَا . سلمان فارسى گفت پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله فرمود: اى سلمان هر كه فاطمه را دوست بدارد او در بهشت با من خواهد بود و هر كه دشمن بدارد در جهنم. سلمان! دوستى فاطمه در صد جايگاه سود ميبخشد كه ساده‌ترين اين جايگاه‌ها مرگ و قبر و ميزان و محشر و صراط‍‌ و محاسبه است هر كه دخترم فاطمه از او راضى باشد من از او راضيم و هر كه من از او راضى باشم خدا از او راضى است و هر كه فاطمه بر او خشم بگيرد من بر او خشم ميگيرم و هر كس من بر او خشم بگيرم خدا بر او خشمگين است. سلمان واى بر كسى كه او را ستم نمايد و ستم بر ذريه و شيعيانش كند. 🔸از مجموعه روایات و آیات میتوان استفاده نمود که هر جا سخن از «نار» است، یعنی اولیاء طاغوت، حکومت طاغوت و حکومت ظلمت و تاریکی. و هر جا سخن از «جنت» است یعنی اولیاء حق، حکومت نور و روشنایی. بعبارتی هر چیزی که ما در قیامت با آن برخورد میکنیم چیزی است که در این دنیا داشتیم و در آنجا ظهور می‌کند. اگر در این دنیا تحت ولایت نور بودیم، آنجا در بهشت هستیم؛ بهشت همان ولایت نور است. اگر در این دنیا تحت سرپرستی طاغوت بودیم، آنجا در آتش«نار» قرار میگیریم. 📚،ج۲۷، ص۱۱۶ 🔰@kashfolmorad
(س) 🔷معرفت وجود مقدس و نازنین حضرت زهرا(س) 🔸نکته حائز اهمیت این است که علت تاکید ما بر روی چیست؟ . خوراک تَن، تمام چیزهایی است که از زمین می‌روید و تمامی حیوانات و گیاهان از آن ارتزاق نموده و از نور خورشید استفاده مینمایند. انسانها نیز از زمین ارتزاق نموده و از نور خورشید استفاده میکنند و در واقع در حال تامین خوراک تَن هستند. 🔸نیازهای فیزیولوژیک بین انسان و سایر حیوانات مشترک است، اگر انسان صرفاً در این حیطه زندگی نماید، فرقی بین انسان(اشرف مخلوقات) و سایر حیوانات وجود ندارد. 🔸زمانی میتوان بین انسان و سایر حیوانات تفاوت قائل شد که انسان غذای انسانیت خود را بخورد، در اینصورت است که انسانیت رشد میکند. 🔸زمانی انسان پا به عرصه وجود می‌گذارد، سیر تکاملی بتدریج آغاز می‌شود، در مسیر تکاملی قوه به فعلیت تبدیل میشود. عنصری که قوه انسان را تبدیل به فعلیت مینماید، نام دارد. 🔸اگر معرفت خوراک روح بشود، روح به سمت انسانیت رشد کرده و بتدریج به بارگاه انسانیت تشرف پیدا میکند، و بقدری لطیف و مقدس میشود که تمام ملائکه آسمان و زمین در مقابلش مینمایند. 🔸معرفت فضیلتش بالذات است بالغیر نیست، یعنی معرفت؛ خود، هدف است. معرفت به «ما هِیَ هِیَ» فضیلت دارد، معرفت، بعنوان مقدمه ای برای چیزهای دیگر نیست. معرفت خودش است. 🔸وَ فِي السَّماءِ رِزْقُكُمْ وَ ما تُوعَدُونَ و (تقدیر) رزق و روزیِ شما و آنچه وعده داده می‌شوید، در آسمان است. ذاریات۲۲ 🔸فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‏ طَعامِهِ بنابراین، انسان باید به غذایش توجه کند؛ عبس۲۴ 🔸الإمامُ الباقرُ(ع)في قَولهِ تعالى: «فَلْيَنْظُرِ الإنْسانُ إلى طَعامِهِ»: عِلمِهِ الّذي يَأخُذُه مِمَّن يَأخُذُه. امام باقر(ع) درباره آيه «انسان بايد به خوراك خود بنگرد» فرمود: يعنى دانشى را كه مى آموزد، مواظب باشد از چه كسى فرا مى گيرد. 🔸، معرفت است. لذا به هر اندازه که بفهمی و به هر اندازه با معرفت مأنوس باشی؛ به همان اندازه رشد میکنی و انسان هستی، چه بسا کسی ۱۰۰ سال در این دنیا زندگی کند و حیوان بمیرد. 🔰@kashfolmorad
(س) 🔷انسان به معرفت زنده است. 🔸در جلسه قبل گفته شد که خوراک انسان، است، انسان به معرفت زنده ست، حیات انسانی مرهون معرفت اوست. به هر اندازه انسان معرفت داشته باشد، به همان اندازه حیات انسانی دارد و زنده ست، به همان اندازه ای که انسان زنده ست، آثار حیاتش بیشتر و تاثیرش در عالم قوی تر است. انسان به جایی می‌رسد که آنقدر حیات او، زندگی او و هستی او قوی میشود که در عالم می‌تواند نماید. 🔸انسان وقتی در وادی قدم برمیدارد، در وادی اول توحید؛ اثبات احدیت و واحدیت حضرت حق را مینماید. یعنی نفی شریک بیرونی و نفی ترکیب درونی. از یک طرف اثبات میکند مرکب نیست و از طرفی اثبات میکند شریک ندارد‌. 🔸یک قدم بالاتر که عبور میکند و به مرحله بعد می‌رسد، مرحله وحدت است‌. نه تنها واجب الوجود، مرکب نیست و نه تنها واجب الوجود شریک ندارد؛ یعنی واجب الوجود احدِ واحد است، علاوه بر این به وحدت شهود می‌رسد یعنی هر چه در این عالم هست؛ من فقط خداوند را میبینم. همه هر چه هستند از آن کمترند که با هستی اش نام هستی برند. 🔸اما یک قدم بالاتر که میرود وارد وادی و میشود. آنجا دیگر سخن از وحدت شهود نیست، بلکه سخن از وحدت وجود است‌. یعنی آنجا فقط خدا هست و صفات خدا و افعال الهی و هر چه غیرخداست، تجلیات حضرت حق است. هر چه غیرخداست نمودی است از آن بود و ظهوری است از آن کمالات. 🔸انسان وقتی به این مرتبه از برسد، زندگی اش متفاوت از بقیه میشود و وقتی بدین شکل عالم را ببیند، بعد از آن همه مصیبت در صحنه سنگین کربلا، در قتلگاه بدن قطعه قطعه شده برادر را میبیند و بجای ضعف در برابر دشمن غدار، بدن برادر را کمی بلند کرده و رو به آسمان میگوید: اللهم تقبل منا هذا قلیل القربان. خداوندا! این قربانی اندک را از ما بپذیر‌. یا وقتی وارد آن مجلس پلید می‌شود می‌گوید «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا: من جز زیبایی چیزی ندیدم» 🔸فرق بین انسان و غیرانسان و مرز بین آن دو، معرفت است؛ چه بسا افرادی که تمام همّ و غم شان برآورده کردن نیازهای فیزیولوژیک(مادی)است و در مرتبه پایین تری از حیوانات قرار دارند، چون کمال حیوانی مسأله وفاداری است و افرادی هستند از این فضیلت هم محرومند. قرآن تعبیر زیبایی دارد: صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَرْجِعُونَ (آنان در برابر حق و حقیقت) کر، لال و کورند و در نتیجه (از گمراهی‌شان) باز نمی‌گردند. بقره۱۸ حضرت علی(ع) میفرمایند: فالصُّورَةُ صُورَةُ إنسان و القَلبُ قَلبُ حَيوانٍ، لا يَعرِفُ بابَ الهُدى فَيتَّبِعَهُ ، و لا بابَ العَمى فيَصُدَّ عَنهُ و ذلكَ مَيّتُ الأحياءِ ! و صورتش صورت انسان است و دلش دل حيوان. نه راه هدايت و رستگارى را مى شناسد تا آن را بپيمايد و نه راه ضلالت را تا از آن دورى گزيند. پس او مرده زندگان است. 📚 🔸لذا باید به این بلوغ برسیم که و اگر در جهل غوطه وریم، از انسانیت و شرافتِ مشرف شدن به اشرف مخلوقات محروم هستیم. گرچه ظاهر انسانی است اما باطن غیر انسانی ست. اینجاست که معرفت ارزش خود را نشان میدهد، اینجاست که معلوم میشود وقتی به خانه هجوم میبرند، فقط عده قلیلی در کنار میمانند و خیلی‌ها گول را می‌خورند. ارتد الناس بعد رسول الله ألا ثلاث او خمس. بعدازوفات رسول الله(ص)همه مرتد شدند الا سه یا پنج نفر... 📚،ج22،ص353 🔸بعد از پیامبر خیلی از افراد رجوع قهقرایی کردند به جاهلیت، به عصری برگشتند که انسان، انسانیت خود را گم کرده و گوهر وجودی خود را فراموش کرده بود. که مولوی به زیبایی به این موضوع اشاره نموده اند: دی شیخ با چراغ همی‌گشت گرد شهر کز دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست. 🔰@kashfolmorad