مناقب_فاطمه_الزهرا_سلام_الله_عليها.rar
726.5K
📜 #نسخه_خطی نفيس «مناقب فاطمه الزهرا سلام الله عليها»، در کتابخانه مرکزی دانشگاه استانبول
#فاطمیه
#حضرت_زهرا سلام الله علیها
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
⭐تفکیک عقلانیت از دین و شریعت ریشه در تفکرات عصر جاهلی و حاکمان اموی دارد / میان عقل و وحی تعارضی نیست
✍حضرت آیتالله #سبحانی :
آیین خاتم، با عقلانیت رابطه تنگاتنگی دارد. اصول ، معارف و احکام فردی و اجتماعی و اخلاقی آن در بسیاری از موارد با برهان و دلیل عقلی قابل تفسیر است و در یک تعبیر کوتاه، دین محمدی (ص) با حکم عقل و خرد عجین شده و در مواردی که خرد، حق داوری دارد ، کوچکترین تفکیکی میان آن دو نیست. اصول دین با تعقل و خردورزی اثبات میشود. در قرآن هم دلایل عقلانی بر این امر مطرح شده است و نیز روایات معصومین (علیهم السلام) نیز گویای این مطلب است...
میان عقل و وحی نباید تعارض وجود داشته باشد و اگر هم تعارض نمایان شد از یکی از دو حال خارج نیست:
یا در مقدمات برهان، مغالطه و اشکالی رخ داده که حکم عقل را دچار اشتباه کرده است.
و یا برداشت ما از کتاب و سنت برداشت صحیحی نبوده و به گونهای در فهم ما اشتباه رخ داده است.
بنابراین، عقلانیت با آیین خاتم چه در اصول و معارف و چه در احکام ناسازگاری ندارد.
ادامه👉
#کلام_اسلامی
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
🔺عظمت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بعد از حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
✍استاد سید علی طباطبایی
شناخت حدی یک انسان متعالی همانا معرفت هستی اوست؛ زیرا اساس کمال هر چیزی، هستی همان شیء است که حقیقت او را تشکیل میدهد، آگاهی از اوصاف عرضی انسان که به منزله شناخت رسمی و یا شناخت اسمی میباشد، چندان عمیق و معتبر نخواهد بود؛ زیرا این امور ماهوی یا مفهومی سهمی از حقیقت اصیل ندارد و حصول آنها در اذهان است.
بر این اساس عظمت عصمت خدا حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها که در عالم امکان بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم غیر از امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب سلام الله علیه احدی همتای او نمی باشد، این به لحاظ کمال وجودی آن حضرت است، نه به لحاظ پیوندهای اعتباری او؛ زیرا ربط قراردادی مایه کمال اعتباری است نه حقیقی، و تنها کمال ذاتی و هستی است که پایه هرگونه کمال های حقیقی خواهد بود. لذا در مباحث شناخت نباید کمال آن صدیقه کبری سلام الله علیها را فقط در اضافات عرضی او بررسی کرد.
📚تجلی اعظم ، مطلعانوار ،ص۶۴
🏴کشکول ناب حوزوی🔻
🏴 @kashkolenab
💥 #مناظره جالب #شیخ_بهایی با عالم سنی
من جملة ذلك أيضا قوله رحمه اللّه و هو من نوادر آثار الرّجل قدّس سرّه، و نفايس حكاياته، و حكى جماعة من الثّقات عن بهاء الملّة و الدين انّه قال: كنت فى الشّام مظهرا انّى على مذهب الشّافعى، فقال لى يوما أفضل فضلائهم؛ يا فلان تحصل عند الشّيعة حجّة يعتمد عليها فقال له حججهم كثيرة، فطلب منّي أن احكى له شيئا منها فقلت له: يقولون انّ البخارى روى فى صحيحه عن النّبى صلّى اللّه عليه و اله و سلّم انّه قال: فاطمة بضعة منّى فمن أذاها فقد اذانى و من أغضبها فقد أغضبنى [۱] ثمّ روى بعد هذا بأربع ورقات انّها خرجت من الدّنيا و هى غاضبة عليهما يعنى على الشّيخين- فما ندرى كيف الجواب؟! فاطرق مليّا و قال: هذا كذب على البخارىّ أنا أراجعه الليلة فغدوت عليها من الصّباح، فلما رآنى ضحك، ثمّ قال أما قلت لك أنّ الرّافضة تكذب، راجعت صحيح البخارىّ البارحة فرأيت بين الحديثين أزيد من خمس ورقات[!!]، و كان يتبجبج بهذا الجواب.
----------
[۱]: فى البخارى: فاطمة بضعة منى فمن أغضبها أغضبنى.
📚روضات الجنات ، ج۷ (ذیل شرح حال شیخ بهاءالدین عاملی) ، ص ۷۱
ترجمه 👉
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
📜 تصویر مزار حضرت فاطمه زهرا (س) در نسخه خطی منظومه «حجنامه»
✍سروده شاعری به نام «احمد»
🕌نسخه کتابخانه آیت الله العظمی مرعشی نجفی(ره) قم
#نسخه_خطی
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ماجرای خواب دیدن #حضرت_زهرا سلام الله علیها توسط آیت الله نصرالله شاه آبادی(ره)😭
▪️در دوران کودکی به ما آموخته بودند قبل از خواب چهار قل و آیه الکرسی بخوانیم، و ما میخواندیم یک شب در سن 7 سالگی خواب دیدم حضرت زهرا سلام الله علیها تشریف آوردند من همانطور که نشسته بودم پشت سر من نشستند و منو بغل گرفتند و دستی زدند به بازوی راست من و فرمودند مادر! تو که آیه الکرسی میخوانی چرا درست نمیخوانی؟
🔻این را فرمودند من از خواب بیدار شدم اذان صبح بود. نماز صبح که خواندیم به اخوی که با من تو اون اتاق بود گفتم که داداش گوش بده من آیه الکرسی رو بخوانم و اگر اشتباه دارد تصحیح کن و ایشان گفت که من حوصله ندارم.
پدر صدای من را شنیدند و صدا زدند نصرالله! و فرمودند: بخوان! من یک دور آیه الکرسی را خواندم. ایشان فرمودند: دو مرتبه بخوان. دو مرتبه خواندم فرمودند: سه مرتبه بخوان. دفعه سوم که خواندم فرمودند: قسمت آخر آیه الکرسی ( الله ولی الذین آمنوا) را با قسمت بعد جابجا میخوانی. بعد پرسیدن چطور شده؟ خواب رو نقل کردم و ایشان شروع کردند به اشک ریختن و من را در بغل گرفتند و محبت بسیار زیاد و بیسابقه نمودند و فرمودند: که این خواب تو دو تا ثمره داره؛ یک ثمرش این است که شماها واقعا از اولاد زهرا هستید - چون مادر ما علویه بود- یک! دو البته این دومیش را من در حافظه نگه داشتم که بعد که طلبگی پیدا کردیم در آن طلبگی متوجه شدم که فرمودند در آیه الکرسی اختلافه که آیا تا هو العلی العظیم هست یا تا هم فیها خالدون.
#آیت_الله_شاه_آبادی
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 سخنان مهم آیتالله نصرالله شاهآبادی درباره حضرت زهرا
🔹 درباره ارادت ویژه آیتالله شاه آبادی و بیت معظم شاهآبادی به حضرت زهرا این سخنان هم جالب توجه است:
❗️ سیر و سلوک بدون ارادت به حضرت زهرا از محالات است!
گرفتاریهای سیر و سلوک و تکامل با حضرت زهرا مرتفع میشود!
@HozeTwit
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ماجرای فرار حضرات آیات سید علی بهشتی و سید عبدالاعلی سبزواری از مرجعیت، بعد از فوت مرحوم آیت الله العظمی خویی رحمة الله عليهم
🎤نقل خاطره آیت الله نجم الدین #طبسی از مرحوم حضرت آیت الله سید محمد مهدی #خرسان(ره)
#خاطرات_علما
#سیره_علما
◾️کشکول ناب حوزوی🔻
☑️ @kashkolenab
کانال احادیث اهل البیت علیهمالسلام
در راستای ترویج میراث نورانی اهل البیت علیهمالسّلام تشکیل شده است
👈احادیث #اخلاقی
👈احادیث #تاریخی
👈احادیث #تفسیری
👈احادیث #فقهی
👈احادیث #اعتقادی
👈احادیث #مهدویت
👈تمام مطالب با متن عربی و منابع معتبر بارگذاری میشود
🔰https://eitaa.com/joinchat/2245328896Cebca2aabb7
✅ ڪـپے مطالب کانالشون آزاد هست
در نشر احادیث و معارف اهل بیت علیهم السّلام شریک باشید.
امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه کلامی بغداد.pdf
297.7K
📕 #مقاله "امتداد جریان فکری هشام بن حکم تا شکلگیری مدرسه کلامی بغداد"
✍️استاد محمدجعفر رضایی
چکیده
از مهمترین ابهامات تاریخ کلام امامیه رابطۀ دوره نخست کلام امامیه (مدرسۀ کوفه) با کلام امامیه در مدرسه بغداد در سده چهارم و پنجم است. سرشناسترین متکلم امامیه در دورۀ حضور هشام بن حکم است. در این مقاله سعی شده است تا امتداد جریان فکری وی و پیروانش را تا سده چهارم بررسی شود. در همین راستا در بخش نخست، با پیگیری امتداد شاگردان این جریان فکری به این نتیجه رسیدیم که آراء کلامی این جریان فکری از طریق افرادی مانند یونس بن عبدالرحمن، محمد بن عیسی بن عبید، فضل بن شاذان، ابراهیم بن هاشم، علی بن ابراهیم و کلینی به بغداد منتقل شده است. در بخش دوم نیز بدون توجه به سیر استاد و شاگردی به تأثیر اندیشههای هشام بن حکم در دیگر متکلمان امامیه در این بازۀ زمانی پرداخته شده و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که به مرور از میزان تأثیرگذاری اندیشههای وی کاسته شده و در افرادی مانند سید مرتضی به حداقل (مباحث مربوط به امامت) رسیده است.
آشنایی با "مدرسه کلامی کوفه"👉
#کلام_اسلامی
#تاریخ_کلام
🌼کشکول ناب حوزوی🔻
🌸 @kashkolenab