eitaa logo
کشکول
2.1هزار دنبال‌کننده
91 عکس
84 ویدیو
41 فایل
بیان نکات انگیزشی، احوالات علما، تصاویر بزرگان، احادیث اهل بیت، کلمات قرآنی و... گروه شرائع(پرسش وپاسخ علمی): https://eitaa.com/joinchat/1993736381C529fe81854 ادمین کانال: @Qweazs 🔴کپی کردن مطالب، فقط با ذکر منبع مجاز‼️
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️❇️ •••°01️⃣0°••• [القسم الثاني]: في تقرير المطالب العربيةوما يتفرّع عليها من الأحكام الشرعية فيه أربعة مقاصد: المقصد الأول : في الأسماء وفيه أبواب: الباب الأول : في الكلام وما يتعلق به مقدمة : الكلام في اللغة: اسم جنس يقع على القليل والكثير ، كما صرح به الجوهري ، ثم زاده إيضاحا فقال : يقع على الكلمة الواحدة وعلى الجماعة ، بخلاف الكلم ، فإنه لا يكون أقلّ من ثلاث كلمات [١]. وقال ابن عصفور : الكلام في أصل اللغة اسم لما يتكلم به من الجمل ، مفيدة كانت أو غير مفيدة. 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 📗قسمت دوم از کتاب تمهید القواعد در بیان تقریر مطالب عربی و فروعات آن از احکام شرعی است. که متشکل از چهار مقصد است: {اسماء_ افعال_ حروف_ توابع و باقی تراکیب} مقصد اول در بیان اسما می باشد که دارای ابوابی است: {کلام و متعلقات آن _مضرات _موصولات_ ادات تعریف_ مشتقات_ مصدر_ظروف_تثنیه و جمع _عدد} باب اول: در بیان کلام و متعلقات آن است. مقدمه: 🟦تعریف لغوی کلام: همانطور که جوهری در صحاح تصریح کرده است،کلام اسم جنس است که بر کم و زیاد واقع می شود و سپس برای توضیح بیشتر گفته است که واقع بر کلمه واحد و جماعت هم میشود، به خلاف کَلِم،که کمتر از سه کلمه نیست. 🟥تعریف کلام از نظر ابن عصفور: وی درلغت، کلام را اسم میداند برای جمله ها_برای چیزی که تکلم میشود به آن که بیان باشد از جملات_چه جُمَل مفید باشند وچه غیر مفید. 📚[١] الصحاح ٥ : ٢٠٢٣. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 26.mp3
5.58M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج26 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[2]: 🔸دوران کودکی هر فرد از حساس ترین دوره‌های عمر اوست. دوران کودکی دوره بازی و سپس تربیت است و ساختار شخصیتی انسان در این دوره پی ریزی می‌شود؛ دوره ای که بسیار انعطاف پذیر بوده و نوع تربیت در این دوره، می‌تواند عامل اصلی در پیشرفت یا پسرفت آدمی باشد. مولی حسین هروی که مردی پرهیزگار وآشنا به قرآن و کلمات اهل بیت علیهم السلام بوده، در تربیت فرزندان خویش بسیار کوشید و نتیجه تلاش‌های او با درخشش آخرین فرزندش، ملا محمد کاظم در آسمان مرجعیت شیعه به ثمر نشست. بی گمان، پشتکار پدر در هدایت فرزندان، دعای خیر و منش طلبگی او، محمد کاظم را جذب حوزه علمیه کرد.[۱] 🔹ازدواج، سنتی الهی است که به مقتضای طبیعت بشر وضع گردیده و مایه تکامل آدمی است. آخوند در هجده سالگی در سال ۱۲۷۳ ه. ق، در مشهد ازدواج کرد که نتیجه آن، دو فرزند بود.[۲]نام اولی را که در مشهد به دنیا آمده بود، مهدی گذاشتند.[۳]هنگامی که آخوند به دلیل سختی سفر و مشکل مسکن در نجف اشرف، برای ادامه تحصیل به تنهایی به نجف اشرف می‌رفت، همسر و فرزندش را به پدر سپرده بود. رسیدن خبر درگذشت تنها فرزندش، خاطر او را آزرد. ازاین رو، نامه ای به پدر نوشته و از او خواست که همسرش را با خود به نجف بیاورد. پدر همراه همسر محمد کاظم به نجف آمدند.[۴] 🔸فرزند دوم آخوند در نجف، مرده به دنیا آمد و سبب ناراحتی بیشتر آخوند و همسرش گردید و اندکی بعد همسرش در بستر بیماری افتاد. ازاین رو، آخوند در کنار درس، به پرستاری او و اداره امور خانه نیز می‌پرداخت تا اینکه سرانجام پیک اجل به سراغ همسر آخوند آمد و جان او را نیز گرفت و داغی دیگر بر قلب آخوند گذاشت. وی مدتی به حجره بازگشت [۵] و اندکی بعد با علویه ای تبریزی ساکن نجف ازدواج کرد که ثمره این ازدواج، سه پسر بود. آخوند پس از درگذشت همسر دوم، با زنی ایرانی ساکن بغداد ازدواج کرد و از او صاحب دو پسر و یک دختر شد. این زن نیز در سال ۱۳۲۲ ه. ق از دنیا رفت. آخرین ازدواج آخوند با زنی اصفهانی ساکن نجف بود. از این ازدواج، فرزندی به دنیا نیامد. • • • • • • • [۱]: ابوالفضل شکوری، سیره صالحان، قم، انتشارات شکوری، ۱۳۷۴، چ ۱، ص ۱۱۱. [۲]: محمد رضا سمّاک امانی، آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی، ۱۳۷۳، چ ۱، ص ۲۹. [۳]: سیره صالحان، ص ۱۱۱. [۴]: آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، ص ۳۴. [۵]: سیره صالحان، ص ۱۱۶. https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 27.mp3
5.69M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج27 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [اصول و روشهای یادداشت برداری بهتر]: ۱) برای سخنرانی و تدریس معلم آماده شوید. الف- یادداشتها را مرور کنید. ب- کتاب درسی را از قبل مطالعه کنید. ۲) زمانیکه شک دارید، آن را بنویسید. ۳) در مورد یادداشت هایتان، رژیم بگیرید! الف- از شکل اختصاری کلمات استفاده کنید. ب- از نوشتن کلماتی که مهم نیستند، صرف نظر کنید. ۴) مربی خود را بشناسید. الف- شیوه و سبک تدریس ب- در اوایل ترم، یادداشتهای تان را به منظور ارزشیابی به معلم خود نشان دهید. ۵) از یک شیوۀ یادداشت برداری خوب، استفاده کنید. ۶) یادداشتهای تان را فعالانه مرورکنید. ۷) یادداشتهای تان را تایپ کنید یا دوباره بنویسید. 📚مهارتهای مطالعه ویادگیری ص113 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[3]: آخوند پنج پسر و یک دختر از خود به یادگار گذاشت که پسران وی همگی نامدار و صاحب آوازه بودند. در اینجا، به توضیح کوتاهی از زندگانی فرزندان آخوند می‌پردازیم: ۱. میرزا مهدی وی به سال ۱۲۹۲ ه. ق در نجف اشرف به دنیا آمد. ایشان بسیار باهوش، خوش فکر و پرجرأت بوده و از احترام خاصی در مجامع مختلف برخوردار بود. به دلیل بیماری چشم و سفارش پدر، پس از اتمام سطح، از ادامه تحصیل بازماند و وارد حوزه خدمات اجتماعی و سیاسی گشت و عصای پدر در نهضت مشروطه شد. او در استقلال عراق زحمات زیادی کشید و سرانجام در روز جمعه ششم جمادی الثانی ۱۳۶۴ ه. ق که برای زیارت حضرت امام رضا علیه السلام به ایران آمده بود، در مشهد درگذشت و در دارالسعاده رضوی به خاک سپرده شد.[۱] ۲. میرزا محمد آقازاده وی در نیمه شعبان ۱۲۹۴ ه. ق در نجف اشرف زاده شد. ایشان درس‌های حوزه را تا دریافت اجازه اجتهاد از مرحوم آخوند ادامه داد. در سال ۱۳۲۵ ه. ش، با دعوت علمای خراسان و موافقت پدر به مشهد رفت و در رأس حوزه علمیه خراسان قرار گرفت. در آنجا در کنار تدریس فقه و اصول در مسجد گوهرشاد، با کژی‌های دولت مشروطه از جمله استقراض خارجی به شدت به مبارزه برخاست و در برابر حجاب زدایی و تغییر لباس ایستادگی کرد. در نتیجه، از سوی حکومت به اعدام محکوم شد که به واسطه فشار حوزه علمیه نجف، آن حکم لغو گردید، ولی سرانجام در اثر تزریق آمپول هوا به دست پزشک احمدی در ۱۲ ذیقعده ۱۳۵۶ ه. ق (۱۳۱۶ ه. ش) درگذشت. پیکر آن مرحوم را در حرم حضرت عبدالعظیم کنار آرامگاه حاج ملا علی کنی به خاک سپردند. او تقریرات درس آخوند در مبحث اجاره، قضا و شهادات در فقه و مبحث الفاظ را در اصول نوشته است و حاشیه ای نیز بر کفایة الاصول دارد. آیت اللّه العظمی فاضل لنکرانی از شاگردان ایشان است.[۲] ۳. میرزا احمد کفایی وی در ربیع الاول ۱۳۰۰ ه. ق در نجف اشرف زاده شد و در دامن پدر رشد و تربیت یافت و تحصیلات خود را تا درجه اجتهاد ادامه داد. وی معتمد میرزای شیرازی و مشاور او بود و نیز فعال ترین شخصیت روحانی در نهضت عراق و از ارکان آن به شمار می‌آمد. او پس از برادرش، میرزا محمد، هدایت حوزه علمیه خراسان را به دست گرفت و پس از فرو پاشیدن این حوزه در اثر وقایع شهریور ۱۳۲۰، آن را بازسازی کرد. حوزه امروز خراسان حاصل تلاش‌ها و خدمات اوست. میرزا احمد هر روز در مسجد گوهرشاد به تدریس فقه و اصول می‌پرداخت و نیز خزانه دار حضرت رضا علیه السلام بود. احترام ایشان در جامعه روحانیت شیعه به اندازه ای بود که هنگام مسافرتش به قم در سال ۱۳۳۱ ه. ش، آیت اللّه العظمی بروجردی رحمه الله به احترام ورود وی، حوزه درس خود را تعطیل کرد. وی با تشکیل هیئت‌های اسلامی یکی از مدافعان جدی در برابر حمله روسیه به ایران به شمار می‌رفت. میرزا احمد کفایی پس از بیماری طولانی در روز سه شنبه ۷ ذیقعده ۱۳۹۱ه. ش درگذشت و در پشت سر حضرت رضا علیه السلام نزدیک ضریح مطهر دفن شد. تعلیقه بر مباحث الفاظ کفایة الاصول از آثار اوست و آقای حسین علی راشد از شاگردان ایشان به شمار می‌رود. ۴. زهرا کفایی وی تنها دختر آخوند است که در سال ۱۳۰۸ ه. ق در نجف به دنیا آمد. وی همسر فرزند میرزا حبیب اللّه رشتی بود. که به همراه همسرش به تهران آمد و پس از درگذشتش، پیکر او را به نجف اشرف بردند و در حرم امیرالمؤمنین علی علیه السلامدر کنار آرامگاه پدر به خاک سپردند. ۵. حاج آقا حسین کفایی وی در سال ۱۳۱۸ ه. ق در نجف اشرف زاده شد. مدارج علمی را در آن دیار گذراند و سپس به تهران آمد و امامت جماعت یکی از مساجد تهران را بر عهده گرفت. او در امور اجتماعی و کارهای عام المنفعه در عراق و ایران بسیار خوش می‌درخشید. پیکر وی پس از درگذشتش در تهران، به نجف منتقل و در کنار پدر به خاک سپرده شد. ۶. حاج آقا حسن کفایی وی در سال ه. ق ۱۳۲۰ در نجف اشرف زاده شد و پس از پایان تحصیل، در سال ۱۳۴۳ ه. ق به ایران آمد و در ماجرای شهریور ۱۳۲۰ در کنار برادرش، میرزا احمد در دفاع از خراسان حضور داشت. او در روز دهم ذیحجه ۱۳۷۳ ه. ق درگذشت و در حرم عبدالعظیم حسنی به خاک سپرده شد.[۵] ___________________ [۱]: کریم جوان شیر، نامداران راحل، تبریز، انتشارات سالار، ۱۳۷۵، چ ۱، ص ۱۵۷؛ حسن مرسلوند، زندگی نامه رجال و مشاهیر ایران، تهران، نشر الهام، ۱۳۶۹، ج ۱، ص ۶۰؛ المصلح المجاهد، صص ۱۴۸ ۱۵۲. [۲]: زندگی نامه رجال و مشاهیر ایران، ج ۱، ص ۴۴؛ سید علی رضا ریحان یزدی، آینه دانشوران، قم، انتشارات کتاب خانه آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی، ۱۳۷۲، چ ۳، ص ۲۳۲؛ المصلح المجاهد، ص۱۵۲. [۳]: نامداران راحل، ص ۱۵۷؛ آینه دانشوران، ص ۶۷؛ المصلح المجاهد، ص ۱۵۳؛ دست نوشته‌های میرزا عبدالرضا کفایی خراسانی، ص ۵۶ [۴]: نامداران راحل، ص ۱۵۷. [۵]: نامداران راحل، ص ۱۵۷. @Charayea
❇️❇️ 🟦فوائد شناخت تاریخ حدیث شیعه: 1_شناخت فرهنگ حدیثی زمانه 2_آشنایی با مکتوبات حدیثی در هر زمان 3_آشنایی با روشهای اموزشی 🟥ویژگی های تاریخ حدیث شیعه: 1 _دسترسی به معصومین 2_همسان بودن احادیث معصومین 3_شاگردان دانشمند 4_طرح احادیث تفصیلی وجزئی 5_پاسخ به پرسش های جدید 6_ترویج فرهنگ نوشتاری 🟫نمایی از تاریخ حدیث شیعه: 1_دوره حضور: الف) عصر تولد ورشد: از زمان پیامبر تا امام سجاد ب) دوره شکوفایی: عصر صادقین ج) عصر تثبیت وتحکیم: پس از امام صادق 2_دوره غیبت: الف) دوران غیبت صغری ب) قرن ۴و۵،دوره طلایی عصر شیعه ج) قرن۶تا۹،دوره فترت د) قرن۱٠و۱۱،دوره شکوفایی دوباره ه) قرن۱۲تا دوره معاصر و) دوره معاصر 📚تلخیصی از مقاله تاریخ حدیث شیعه مولف: سید محمد کاظم طباطبایی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد. مبلغی.mp3
832.4K
❇️❇️ ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ [فوائد مکاسب خوانی]: 1_ایجاد آگاهی نسبت به ادبیات فقهی 2_حرکت و روش فقهی 3_آشنایی با روایات وطریق استنباط 4_ایجاد تمهیدات اولیه برای اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ 💠سینای دانش 🔰آخوند خراسانی[4]: آخوند خراسانی که به هروی، غروی، طوسی و نجفی نیز شناخته می‌شود، در ۱۱ سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد و در مدرسه علمیه سلیمانیه، در کنار بارگاه ملکوتی امام رضا علیه السلام و با پشتیبانی پدر بزرگوارش، تحصیل علوم حوزوی و معارف شیعی را آغاز کرد. وی در مدّت یازده سال، درس‌های مقدماتی و متوسطه علوم اسلامی، اعم از ادبیات عرب، منطق و مقداری از اصول و فقه را در زادگاه خویش به پایان رسانید. با پایان دوره سطح، آخوند که از سویی احساس می‌کرد حوزه علمیه خراسان دیگر پاسخ گوی نیازهای علمی او نیست و از سوی دیگر، سخت مشتاق عتبات عالیات و حوزه پررونق نجف اشرف بود، به سوی آن دیار به راه افتاد. البته در این مسیر، چند ماهی در سبزوار و تهران از محضر ملا هادی سبزواری، میرزا ابوالحسن جلوه و مولی حسین خویی، فلسفه و حکمت آموخت. او در سال ۱۲۷۹ ه. ق وارد حوزه علمیه نجف اشرف (که در آن زمان شیخ اعظم مرتضی انصاری، هدایت آن را بر عهده داشت) گردید و به تکمیل تحصیلات خود در آن سامان پرداخت تا اینکه بر کرسی تعلیم و مرجعیت عامه شیعه تکیه زد.[۱] براساس آیات و روایات، می‌توان هجرت را به چند گونه تقسیم کرد که یکی از آن‌ها هجرت مکانی است. هجرت مکانی به خودی خود ارزشی ندارد؛ مگر آنکه هدفی الهی داشته باشد. در تاریخ نمونه‌های فراوانی برای آن وجود دارد. از دلایل هجرت مکانی، تحصیل علم است که اولیای دین به آن سفارش کرده اند. هجرت از رمزهای پیشرفت است و در هر کجا که امکان خوشه چینی از خرمن‌های علم و معرفت وجود دارد، تشنگان دانش باید به سوی آن رهسپار شوند. شوق تحصیل در حوزه علمیه نجف اشرف، هزاران طلبه علاقه مند را از شرق و غرب جهان روانه آن دیار می‌کرد که همواره با سختی‌های غربت و دوری از وطن و خانواده همراه بود. آخوند خراسانی از این قاعده مستثنا نبود. وی نیز برای علم آموزی در جوار مرقد باب علم نبی و در مهم ترین مرکز علوم اسلامی آن عصر؛ یعنی نجف اشرف با هماهنگی و صلاحدید پدر و مادر و همسرش، در ۲۳ سالگی (رجب سال ۱۲۷۷ ه. ق)، مشهد الرضا علیه السلام را به تنهایی به سوی نجف اشرف ترک کرد تا از محضر استادان نامدار آن سامان بهره مند شود. کاروانی که آخوند همراه آن بود، برای استراحت در مسیر راه در سبزوار توقف کرد. در آن روزگار، شهرت علمی حاج ملا هادی سبزواری، صاحب منظومه سراسر ایران را گرفته بود. آخوند فرصت را غنیمت شمرد و در فاصله توقف کاروان، در مجلس درس حاج ملا هادی سبزواری شرکت جست. در مجلس درس ملا هادی سبزواری، شاگردان فاضلی بودند که پس از گذراندن مقدمات، منطق و حکمت در آن حوزه علمی حضور به هم رسانده بودند. آخوند شیفته بحث و استدلال ملاهادی شد. از این رو، از کاروان جدا گشت و تا ذیحجه همان سال به مدت چند ماه در یکی از مدرسه‌های سبزوار اقامت گزید و از درس آن فیلسوف برجسته بهره‌ها گرفت.[۲] حضور آخوند در آن جمع که جوانی ناآشنا می‌نمود، تعجب و اعتراض حاضران را برانگیخت. ازاین رو، حکیم حاج ملا هادی سبزواری در پاسخ به این اعتراض فرمود: کسی که به چشم تحقیر در او می‌نگرید، نبوغی چشم گیر و آینده ای بس درخشان دارد. او به پایگاهی از علم خواهد رسید که هزاران نفر از انوار دانش او بهره خواهند یافت و به جایگاهی تکیه خواهد زد که به فرمان او، پادشاهی از سلطنت خلع خواهد شد. پس از چند ماه آخوند به مشهد بازگشت و پس از مدّتی دوباره راهی نجف اشرف گردید. در میان راه به تهران رسید. او به دلیل تمام شدن توشه و زاد سفر به ناچار در تهران به مدت سیزده ماه و بیست روز در یکی از حجره‌های مدرسه صدر ساکن شد. در این مدت به همراه هم حجره ای اش، شیخ عبدالرسول مازندرانی در درس حکیم متأله میرزا ابوالحسن جلوه و مولی حسین خویی شرکت جست. در این مدت، حوزه علمیه نجف و شوق تحصیل در آن، از ذهن او بیرون نمی رفت و مقصد اصلی اش را فراموش نمی کرد، ولی توشه کافی برای رفتن به نجف اشرف نداشت تا اینکه خداوند زمینه‌های این سفر را فراهم ساخت. آخوند پس از دو سال و چند ماه که از مشهد خارج شده بود، در آغازین روزهای ذیحجه سال ۱۲۷۹ ه. ق [۳] دو سال پیش از درگذشت شیخ انصاری وارد نجف اشرف شد و به کعبه آمال علمی و معنوی خویش رسید. ••••• [۱]:کفایة الاصول، مقدمه؛ سیره صالحان، ص ۱۱۲؛ المصلح المجاهد، ص ۲۵؛ معارف الرجال، ج ۲، ص ۳۲۳؛ نامداران راحل، ص ۱۵۵؛ آخوند خراسانی؛ آفتاب نیمه شب، ص ۳۰. [۲]: البته اختلافی است https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
استاد مبلغی.mp3
1.25M
❇️❇️ ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🔴مکاسب را از دست ندهید... بدیلی برای مکاسب نمیتوان یافت 🔶بهترین ها در روش فقهی: 1️⃣شیخ انصاری 2️⃣صاحب جواهر 🎙داستان فقیه سنی ومکاسب شیخ انصاری https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [وصیت نامه فقیه آیت الله میرزا جواد تبریزی]: باسمه تعالی اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم واهلک اعدائهم حال که پیکر اینجانب در قبر آرمیده و یا بر دستان شماست ، بر دستان شاگردان عزیزم که سالها برای موفقیت آنان تلاش کردم و هیچگاه تعطیلی را احساس نکردم نصیحتی دارم ، البته در طول حیاتم سعی کرده ام قبل از آنکه نصبحتی متوجه کسی کنم ، خود بدان عمل کرده باشم . بر تمام مومنین است که با دل و جان از مسلمات مذهب حق دفاع کرده وهیچگاه اجازه ندهند بعضی افراد با القای شبهه ، عوام از مؤمنین را فریب دهند ، به ویژه در مسائل شعائر حسینیه که تشیع به واسطه آن زنده است . حفظ شعائر اهل بیت حفظ مذهب بر حق تشیع است ، در آن کوتاهی نکنید که مسئول هستید . به طلاب عزیز نصیحت میکنم که با جدیت و تلاش تقوای الهی را پیشه خود کنند و در امر تحصیل تلاش کنند و همواره رضای خدا را مد نظر داشته باشند . اینجانب در طول دوران عمرم ، طلبه ای بیش نبودم و مانند یک طلبه جـوان شب و روز در امر تحصیل تلاش میکردم تا بتوانم خدمتی ناچیز داشته باشم و اثری از خود بر جای بگذارم تا طلاب عزیز از آن استفاده کنند . عزیزانم ! سکان هدایت مردم به دست شماست ، کاری نکنید که دل امام زمان به درد آید . او به اذن خدا ناظر بر اعمال ماست و در همین جا از پیشگاه مبارکشان می خواهم که اگر کوتاهی از طرف اینجانب سر زده ، بر من ببخشند . عزیزانم ! به دعای خیر شما نیاز دارم ، من چه در میان شما باشم یا نباشم ، به دنیا دل نبسته ام که در ادای وظیفه خود تردید کرده باشم . هنگامی که در میان شما بودم ، خـود را یک خـادم کوچک حساب میکردم و امیدوارم این خدمت ناچیز مورد رضایت اهـل بیت واقع شده باشد که رضای آنان رضای خداست . حال که در میان شما نیستم بـه دعـای خـیـر شـمـا عـزيزان محتاجم !! در پایان بر حفظ شعائر تأکید میکنم و ضمن طلب دعای خیر ، شما عزیزان را به خدای بزرگ می سپارم . والسّلام عليكم جميعاً ورحمة الله وبركاته . جـواد تبریزی قم المقدسه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 28.mp3
6.87M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج28 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
شرائع 29(1)(1).mp3
6.39M
❇️❇️ 🎧تدریس کتاب [شرائع الاسلام]، ج29 طهارت (: با تدریس استاد رضا حسینی • ⚫از کتب فقهی{ مرحوم محقق حلی} رحمة الله علیه ●━━━━━━─────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️ الإجماع المنقول: - و هو الإجماع الذي لم يحصّله الفقيه و إنما ينقله له من حصّله من الفقهاء، سواء كان النقل له بواسطة أم بوسائط، و تارة يكون الإجماع المنقول منقولا بأخبار آحاد، و أخرى يكون منقولا بالنقل المتواتر. - و هو الإجماع المنقول بأخبار لم تبلغ حد التواتر. * ادعي الإجماع على نجاسة الخمر عند فقهائنا الشيعة الإمامية. يقول العلامة الحلي في كتابه (المختلف): «الخمر، و كل مسكر، و الفقاع، و العصير إذا غلى قبل ذهاب ثلثيه بالنار، أو من نفسه، نجس. ذهب إلى ذلك أكثر علمائنا، كالشيخ المفيد، و الشيخ أبي جعفر، و السيد المرتضى، و أبي الصلاح، و سلار، و ابن إدريس. و قال أبو علي بن أبي عقيل: من أصاب ثوبه أو جسده خمر أو مسكر لم يكن عليه غسلهما، لأن اللّه حرمهما تعبدا، لا لأنهما نجسان. و قال أبو جعفر ابن بابويه: لا بأس بالصلاة في ثوب أصابه خمر. لنا: أولا: الإجماع على ذلك. فإن السيد المرتضى قال: «لا خلاف بين المسلمين في نجاسة الخمر، ألّا ما يحكى عن شذاذ»، و قال الشيخ: «الخمر نجس بلا خلاف». و قول السيد المرتضى و الشيخ حجة في ذلك، فإنه إجماع منقول بقولهما و هما صادقان، فيغلب على الظن ثبوته، و الإجماع كما يكون حجة إذا نقل متواترا فكذا إذا نقل آحادا. انتهى كلام العلّامة الحلي. جدير ذكره: إن العلّامة الحلي لم يدّع الإجماع المحصّل الذي وقف عليه بإحراز مباشر، بل أنه اعتمد على نقل الإجماع، و هو نقل بأخبار آحاد الثقاة، و لم يصل إلى درجة النقل المستفيض. و لذلك لا بد من الفراغ من حجية الإجماع المنقول بأخبار الآحاد، و هو عند المعظم ليس حجة. بل إن الإجماع هو إمارة عقلائية بحساب الاحتمال، و لذلك لا بد من ملاحظة ما يتدخل في الكشف عن الحكم الواقعي إثباتا و نفيا، ليقدر مدى إمكان حصول الاطمئنان على أساس الإجماع المنقول. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص17 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️آقا جمال، پدر و پسر جمال الدين محمد خوانسارى معروف به «آقا جمال» و «جمال المحققين» فرزند آقا حسين خوانسارى معروف به «محقق خوانسارى»، «ذو الجمالين»[۱] و «استاد الكلّ في الكلّ عند الكلّ»[۲] است. پدر و پسر هر دو از دانشمندان سرشناس شيعه هستند كه جامع معقول و منقول بودند و در گسترش علوم اسلامى زحمات زيادى متحمّل شده و تأليفات ارزنده‌اى به جهان اسلام عرضه كرده‌اند. [۱]. چون هم پدرش و هم پسرش جمال الدين نام داشتند، آقا حسين به ذو الجمالين معروف بوده است. ر. ك:« تاريخ ادبيات در ايران» دكتر ذبيح اللَّه صفا، 5/ 315. [۲].« شرح غرر الحكم» تحقيق محدّث ارموى، جلد يك، ص فط:« اين عبارت از القاب خاصه آقا حسين رحمه اللَّه است كه نظر به جامعيتش بر وى اطلاق كرده‌اند و معنى آن اين است:« استاد همه علماى عصر در همه علوم به عقيده همه معاصرانش». https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاحتياط الشرعي: و هو عبارة عن حكم الشارع بلزوم إتيان ما احتمل وجوبه و ترك ما احتملت حرمته. و يراد به حكم الشارع بلزوم الإتيان بجميع محتملات التكاليف أو اجتنابها، عند الشك بها و العجز عن تحصيل واقعها، مع إمكان الإتيان بها جميعا أو اجتنابها. * كما في مسألة النظر إلى وجه المرأة بدون تلذذ، أو في مسألة ستر الوجه و الكفين للمرأة، فإنه و إن لم يدل دليل واضح عند بعض الفقهاء على حرمة النظر إلى وجه المرأة، و في مسألة ستر وجه المرأة و كفيها، فإنه احتاط في المسألتين، و ذلك رعاية للدين. و قد نوقش ذلك بأن الاحتياط في مثل هذه المسائل مما لا دليل عليه مع كونه من المسائل التي يكثر الابتلاء بها، مما يؤدي إلى الحرج الشديد، مما قد يكون خلاف مقصد الشارع المقدس. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص19 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [نظر شیخ حر عاملی در مورد احادیث مضمره]: الأحاديث المضمرة : قال الشيخ حسن في المنتفى . ونعم ما قال - : يتفق في بعض الأحاديث عدم التصريح باسم الإمام الذي يروي الحديث عنه ، بل يشار إليه ب جمع من الأصحاب أن مثله قطع ، ينافي الصحة ، وليس ذلك ـ على إطلاقه - بصحيح ، لأن القرائن في تلك المواضع تشهد بعود الضمير إلى المعصوم ، بنحو من التوجيه الذي ذكرناه في إطلاق الأسماء ، وحاصله : أن كثيراً من قدماء رواة حديثنا ، ومصنفي كتبه كانوا يروون عن الأئمة ﷺ ، مشافهة ، ويوردون ما يروونه في كتبهم جملة ـ وإن كانت الأحكام التي في الروايات مختلفة ـ فيقول في أول الكتاب : « سألت فلاناً ، ويسمى الإمام الذي يروي عنه ، ثم يكتفي في الباقي بالضمير . فيقول : « وسألته » ، أو نحو هذا الى أن تنتهى الأخبار التي رواها عنه ، ولا ريب أن رعاية البلاغة تقتضي ذلك ، فإن إعادة الاسم الظاهر ، في جميع تلك المواضع تنافيها في الغالب قطعا ، ولما أن نقلت تلك الأخبار إلى كتاب آخر ، صار لها ما صار في إطلاق الأسماء بعينه فلم يبق للضمير مرجع . لكن الممارسة تطلع على أنه لافرق في التعبير بين الظاهر ، والضمير ، انتهى . وذكر في إطلاق الأسماء المشتركة في الأسانيد نحو ذلك ، وهاتان العبارتان ـ كغيرهما . صريحتان في أن هذه الأحاديث منقولة من تلك الأصول ، والكتب المعتمدة من غير تغيير لشيء منها حتى وضع الظاهر من أسماء الأئمة ﷺ موضع الضمير . فما الظن بهم في غير ذلك من تغيير ، أو زيادة ، أو وضع ؟؟؟ وكيف يصدر منهم شيء من ذلك ، ثم يشهدون بصحتها وأنها حجة بينهم وبين ال ويكونون ـ مع ذلك ـ ثقاتاً عدولاً أجلاء ، لا يطعن عليهم في شيء ؟؟؟ وذلك واضح ، والله الموفق . https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
رمز موفقیت شهید اول، استاد ذاکری.mp3
2.2M
❇️❇️ 🎙استاد ذاکری ✔️عناوین: 🔷رمز موفقیت شهید اول چه بوده است؟ 🔶سوال از جایگاه شهیدین وپاسخ آية الله وحید خراسانی 🔹نصیحت شهید اول 🔸تعبیرِ علامه از علامه https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاستحسان بالإجماع: و هو أن يفتي المجتهدون في مسألة على خلاف الأصل في أمثالها، أو أن يسكتوا عن فعل الناس دون إنكار. و مثلوا له بإجازة العلماء المجتهدين عقد الاستصناع، و هو أن يتعاقد شخص مع الصانع على صنع شي‌ء نظير ثمن معيّن و القياس عدم الجواز، لأن المعقود عليه وقت العقد معدوم، و لكن أجيز العمل به لتعارف الناس عليه دون إنكار العلماء. * و ذلك كما في العدول عن مقتضى القياس إلى حكم آخر انعقد عليه الإجماع، كما في عقد الاستصناع، و هو شراء ما سيصنع قبل صنعه، فإن هذا العقد بمقتضى القياس باطل و غير صحيح، و ذلك لأنه عقد على معدوم، و لقد نهى الشارع عن البيع‌ المعدوم، و لكن مع ذلك رأى بعض الفقهاء أنه قد وقع الإجماع على صحة هذا العقد استحسانا. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص24_25 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
☆.mp3
226.8K
❇️❇️ ●━━━━━━────── ⇆ㅤ       ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ  ↻ 🟥علامه حلی کیست؟ 💠نظر قاضی بیضاوی در مورد علامه حلی ❇️در سن 30سالگی🤔 🎙استاد ذاکری https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️حاج شیخ محمد تقی بافقی ( ره ) ، پس از آزادی از زندان رضاخان پهلوی به شهرری تبعید شد . گویند ؛ بافقی ( ره ) روزی در منزل نشسته بود که رئیس شهربانی شهرری وارد شد و پس از سلام و اجازه جلوس ، نزدیک در اتاق نشست وعرض کرد : آقا ، من از طرف مـقـامـات مـافـوق خود مأموریت دارم که آنچه مورد احتیاج شماست ، فراهم کنم و خواسته های شما را انجام دهم . بافقی ، این عنصر توحید و توکل ، ناراحت شد و گفت : تو چکاره ای که ادعای برآوردن جميع حوائج و نیازهای مرا می کنی ؟ ـ من رئيس شهربانی هستم . ـ الآن من احتياج دارم که در این هوای صاف و آفتابی ، ابری در صفحه آسمان ظاهر شود و برای طراوت زمین باران ببارد ، تومی توانی چنین خواسته ای را انجام دهی ؟ ـ نه ، نمی توانم . ۔ مافوق تو می تواند ؟ نه . - مافوق مافوق چطور ؟ شاه مملکت چطور ؟ - نه اینها هیچ کدام نمی توانند . ۔ پس تو که به عجز خود و همه سران مملکتی اقرار می کنی و به گدائی آنها اعتراف داری ، چگونه می خواهی نیازهای مرا برآوری ؟ من از افرادی عاجز و ناتوان چون تو و سران مملکت چه بخواهم ؟ برخیز و دیگر از این گونه حرفهای شرک آمیز مزن . رئیس شهربانی خجـل زده شده ، برخاست و دانست که با این مجسمه توکل و توحید ، نمی تواند طرف شود . 📚مجاهد شهید حاج شیخ محمد تقی بافقی ص125 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 1️⃣ ✔️میگویند چون علامه مجلسی کتاب حق الیقین را نگاشت، بعد از انتشار آن به سرزمین شام رسید. در آن سرزمین هفتاد هزار از اهل تسنن به تشیع رو آوردند. 📚قصص العلماء. ص205 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ ✔️الاستصحاب القهقرائي: و هو ما كان المشكوك فيه المتقدم زمانا على المتيقن. كما لو كان لفظ لغوي ما معلوما اليوم و شكّ في مدلوله في الزمن السابق فيبنى على الثبات، و إنه كان ثابتا في السابق. * لا إشكال فقهيا في حرمة الطيب على المحرم، على نحو ليس فيه خلاف بين المسلمين، و إن المستفاد من النصوص تصريحا و تلويحا كون العبرة في الحرمة بعنوان الطيب. و لكن قد يشكل على ذلك بأن المستفاد من هذه النصوص مجمل و هو مسقط للاستدلال، إذ يحتمل مغايرة معنى الطيب عرفا في زمان صدور الروايات لمعناه عرفا في زماننا. و يرد: بأنه مدفوع بالاستصحاب القهقرائي، إذ بعد العلم بمفهوم الطيب عرفا في زماننا فإننا إذا شككنا في كونه بهذا المعنى في زمان صدور الروايات فنستصحبه إلى ذلك الزمان، و يحكم بأن‌ معنى الطيب في عرف ذلك الزمان هو معناه في عرفنا، و به يرتفع إشكال الاجمال المانع عن صحة الاستدلال. 📚الدليل الفقهي (تطبيقات فقهية لمصطلحات علم الأصول‌)ص34_35 سید محمد حسینی https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
❇️❇️ [علامه مجلسی]: 2️⃣ هیبتی در لبخند: علاقه علامه نسبت به سید نعمت الله جزائری از مرز علاقه استاد به شاگرد فراتر رفته و به دوستی عمیق تبدیل گشته بود ، بطوریکه علامه هر جا که می رفت او را نیز به همراه خود می برد . « روزی علامه در منزل یکی از مریدانش مهمان بود . سید را نیز همراه خود به مهمانی برد . میزبان که برای آنان مرغ بریانی تهیه کرده بود به جهت احترام به علامه بشقاب مرغ را جلوی او قرار داد ، در هنگام صرف غذا چون دست سید به بشقاب مرغ نمی رسید ، آهسته آن را کمی کشید . چون علامه این حرکت را از سید دید به شوخی به وی گفت : سیدنا ! شما که قائل به حرمت نقل اموات * هستید ! سید که خود دست پرورده استاد بود، رو به علامه کرد و گفت : اما نقل به اماکن مشرفه اشکالی ندارد . »(۱) روح برادری و بذله گوئی و احترام متقابل استاد و شاگرد منحصر بـه نظـام حـوزه های علمی دینی است و این روح آنان را در ادامه راه ثابت قدم می دارد . اما اینگونه رفتارها هیچگاه از حد تعادل تجاوز نمیکند و در حوزه ها شاگرد هر چند به مقامات بلنـد عـلمی برسد باز خود را در مقابل استاد ، شاگرد به حساب می آورد . « سید می گوید : با اینکه علامه مرا از میان شاگردانش برگزیده بود و شب و روز با او معاشرت داشتم و به خاطر کمک کردن به او شبها در اتاق او می خوابیدم و او برای رفع خستگی با من شوخی میکرد اما با تمام این احوال هر وقت می خواستم نزد او بروم از شدت هیبت و عظمت او چنان دلم به تپش می افتاد که ، چند لحظه پشت در می ایستادم تا به حالت عادی برگردم . »(۲) * انتقال اموات از جایی به جایی دیگر بین فقهاء مورد اختلاف است برخی آنرا حرام و برخی آنرا جایز می دانند . 📚(۱): نابغه فقه وحدیث ص289 📚(۲): نابغه فقه وحدیث ص95 https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2
14001216.mp3
2.38M
❇️❇️ 🎙 |توصیه های اخلاقی وعملیِ استاد آخر درس فقه دوشنبه 1400/12/16 •••٠❁٠•••☘️☘️🌺☘️☘️•••٠❁٠••• https://eitaa.com/joinchat/1881866418Cd47922eac2