eitaa logo
خزینة الجواهر
1.1هزار دنبال‌کننده
31.4هزار عکس
29.1هزار ویدیو
35.1هزار فایل
منبعی از محتوای ناب تبلیغی مناسبتی ارتباط باخادم كانال @a1nemati پستهای مفیدتان را به ما ارسال کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شب اول ربیعه اتفاق مهمی شب اول ربیع رخ داد که ازش غافل هستیم، اول ربیع سالروز هجرت پیامبر اعظم (ص) از مکه به مدینه و بعبارتی امشب لَیلَةُ المبیت است. شبی که امیرالمؤمنین در بستر خواب پیامبر خوابید و جان خود را به خطر انداخت تا پیامبر بتواند ازچنگ مشرکان بگریزد. وآیه ۲۰۷ سوره بقره در شان امیرالمؤمنین نازل گشت 《وَ مِنَ النَّاسِ مَن یشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ》 و از میان مردم كسی است كه جان خود را برای طلب خشنودی خدا می‌فروشد، و خدا نسبت به [این] بندگان مهربان است. طوسی، الامالی، ۱۴۱۴ق، ص۴۶۶-۴۶۷. در عکس‌ها با جزئیات کامل این اتفاق رو مطالعه کنید
1_1724858022.PDF
7.71M
⚠️بسیار مهم_کاربردی⚠️ تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا س 📌آیا حمله به بیت فاطمه سلام الله علیها در ایام نزدیک به رحلت پیامبر ص اتفاق افتاد ؟ 📌هجوم به خانه حضرت زهرا س در چه زمانی بوده است؟ 📌 ابتدا فدک غصب شد و یا به خانه حضرت حمله شد؟ 📌آیا ایام محسنیه وجود خارجی دارد؟ و پاسخ سوالات متعدد دیگر.... ✅ ادعاهای بی سند را مستند پاسخ دهیم.... 📖تحقیقی از مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره و مؤسسه آموزش عالی امام رضا ع ــــــــــــــــــــــــ https://eitaa.com/Mahdiaazemate
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓بمناسبت آغاز ماه ربیع الاول 🏳سالروزهجرت‌پیامبربه‌مدینه 💠رهبرانقلاب ‼️ماه مبارک ربیع الاول ماه ولادت نبی مکرم اسلام و یکی از مقاطع تاریخی بزرگ برای کل بشریت است، روز اول ربیع الاول هجرت پیغمبر از مکه به مدینه میباشد که مبدأ تاریخ هجری مسلمانان است. این ماه هم ربیع‌المولود است، هم ربیع‌الهجره است! ۸۶/۱۲/۲۲ ‼️ما مردم ایران، تنها ملتی هستیم که هم مبدأ تاریخ قمری و هم مبدأ تاریخ شمسی را براساس هجرت نبى مکرم اسلام قرار داده و محاسبه میکنیم. یعنی در واقع عید نوروز که اوّل سال شمسی است، یک سال دیگر بر هجرت پیغمبر و هجرت بزرگ اسلامی و پیدایش حکومت اسلامی اضافه میشود. سال شمسی ما هم هجری شمسی است و این افتخار ملت ایران است. ۷۵/۱/۴ ‼️ملت ایران افتخار دارد که سال شمسی‌شان هم سال هجری است؛ یعنی همچنانکه سال قمری مامبدأ هجرت پیامبر است، سال شمسی ما هم از مبدأ هجرت است. بقیه ملتهای مسلمان برای سال شمسی خود، از سال میلادی استفاده میکنند؛ ولی ما ایرانیها، هجرت پیامبر را، هم مبدأ سال قمری قرار دادیم، هم مبدأ سال شمسی. این، نشانگر هنر و عشق و علاقه ایرانی به تعالیم مقدس اسلام و به آثار مطهر و مقدس نبوی است. در ضمن، اولِ سال را اولِ فصل بهار انتخاب کرده‌‌‌ایم، در حالیکه مسیحیان، اوّلِ زمستان را اوّلِ سال قرار میدهند! البته فرق آنها با ما این است که ولادت حضرت مسیح، تاریخ مشخّصی ندارد و یک مطلب حدسی است؛ در حالی که هجرت پیامبر اسلام، از نظر تاریخی کاملاً دقیق و مشخص است! ۷۷/۱/۱ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۱ 💠رهبرانقلاب ‼️پیامبر ۲۳سال سختترین مجاهدتها را داشت، در ۱۳سال مکه امیرالمومنین بود که در کنار پیغمبر در سختترین مواقف، ایستاد. بعد آن وقتی که ۱۳سال رنج داشت به پایان میرسید، درست است که هجرت رسول اکرم هجرت از روی اجبار و ناچاری و زیر فشار قریش و مردم مکه بود، اما آینده‌ی روشنی داشت. همه میدانستند که این هجرت مقدمه‌ی کامیابی‌هاست، مقدمه پیروزی‌هاست. درست در آن‌جایی که یک نهضت از دوران محنت دارد وارد دوران راحت و عزت میخواهد بشود، در همان لحظه که همه معمولاً تلاش میکنند زودتر خودشان را برسانند -تا از مناصب اجتماعی چیزی را بگیرند، در همین لحظه امیرالمؤمنین آماده شد تا در بستر پیغمبر، در شبی ظلمانی و تاریک بخوابد تا پیغمبر بتواند از مکه خارج بشود. توی آن شب، کشته شدن آن کسی که در این بستر میخوابد، قطعی بود. این ایثار‌‌ امیرالمؤمنین خود یک حادثه فوق‌العاده مهم است، اما زمان این ایثار هم بر اهمیت آن میافزاید. زمان کی است؟ آن وقتی که بنا است این دوران محنت به‌سر‌بیاید. بنا است بروند حکومت تشکیل بدهند، راحت باشند. در این لحظه این ایثار را امیرالمؤمنین میکند. هیچ انگیزه شخصی باید در یک انسانی وجود نداشته باشد تا اقدام به یک ‌چنین حرکت بزرگی بکند! ۶۸/۲/۸ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️گر چه هجرت رسول اکرم هجرت از روی اجبار و ناچاری و زیر فشار قریش و مردم مکه بود، اما آینده ی روشنی داشت. همه میدانستند که این هجرت مقدمه ی کامیابیها و پیروزیهاست. درست در آنجایی که یک نهضت میخواهد از دوران محنت وارد دوران راحتی و عزت شود، در آن لحظه که معمولا همه تلاش میکنند زودتر خودشان را برسانند، و اگر بتوانند از مناصب اجتماعی چیزی را بگیرند و جایگاهی پیدا بکنند. در همان لحظه امیر المؤمنین آماده میشد تا در شبی ظلمانی و تاریک در بستر پیامبر بخوابد تا پیامبر بتواند از این خانه و از این شهر خارج شود. در آن شب، کشته شدن کسی که در این بستر میخوابید، تقریبا قطعی و مسلم بود. برای اینکه پیامبر بتواند از مکه خارج شود، باید کسی به جای او باشد تا جاسوسها که نگاه میکنند، احساس کنند کسی در آنجا هست. چه کسی حاضر است؟ گرچه این ایثار امیر المؤمنین خود یک حادثه ی فوق العاده مهم است، اما زمان این ایثار هم بر اهمیت آن می افزاید. زمان کی است؟ آن وقتی که بناست دوران محنت به سر آید، بناست بروند حکومت تشکیل دهند، مردم يثرب ایمان آورده و منتظر پیامبرند. همه این را میدانند. اما در این لحظه امیر المؤمنین این ایثار را میکند. هیچ انگیزه ی شخصی باید در این انسان وجود نداشته باشد تا اقدام به چنین حرکت بزرگی بکند. ۶۸/۲/۸ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️خوابیدن امیر المؤمنین در جای پیامبر در شب هجرت رسول خدا به مدینه، دو بعد دارد: یک بعد از این عمل، فداکاری و جانفشانی امیرالمؤمنین است؛ چون خطر مرگ در آن ساعت بسیار زیاد بود.‌مشرکین قرار بود در شب تاریک به خانه ای و به بستری حمله کنند که امیر المؤمنین باید در آن بستر میخوابید، تا آنها رفتن پیامبر را نفهمند. گمان . زیاد این بود که امیر المؤمنین جان خود را از دست خواهد داد؛ این یک بعد از این عمل بزرگ و فراموش نشدنی است. اما بعد دیگری که در این کار وجود دارد و میتواند خیلی برای ما معنادار باشد، این است که امیر المؤمنین این کار را درست در همان لحظه ای انجام داد که قرار بود افتخارات مبارزه ی سیزده ساله به مرحله ی بروز برسد. پیامبر از میان کفار مهاجم به یک شهر دیگر و به میان دوستانی که با او بیعت کرده بودند، حرکت میکرد. همه دوست دارند در یک چنین موقعیت حساسی در کنار رهبرشان باشند، و دوست دارند از اولین کسانی باشند که با جامعه ی جدید و محیط جدید آشنا میشوند؛ مردم او را میشناسند و چشم مردم از وجود او پر میشود. درست در همین لحظه بود که امیر المؤمنین این مسئولیت بزرگ را قبول کرد و پا روی خواسته خود گذاشت. ۷۰/۱/۱۶ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۴ 💠رهبرانقلاب ‼️آن فدکاریهایی که امیرالمؤمنین از براى اسلام، براى حفظ جان پیغمبر، برای عظمت امّت اسلامى انجام‌ داد، واقعا جهادهاى فوق طاقت بشرى است. از دوران کودکى، از اولى که پیغمبر را بعنوان مربى خود شناخت و در دامان پیغمبر رشد پیدا کرد و اسلام را در کودکى پذیرفت، در همه آن دوران سخت ۱۳مکه، در ماجراى بسیار دشوارِ هجرت یامبر به مدینه، بعد در دوران ۱۰ساله حیات پیغمبر در مدینه و آن جنگها و آن فداکاریها و آن گرفتاریها، در همه این دورانها، امیرالمومنین، این انسان یک انسانِ ایستاده بر اوج قله فداکارى است.‌ کتاب فداکاریهاى امیرالمؤمنین به تنهایى یک کتاب طولانى و پر حجمى براى هر بیننده‌اى است که انسان را واقعا متحیّر میکند. اینقدر انسان بتواند با عزم راسخ در راه خدا، جان خود، حیثیّت خود، تواناییهاى خود را همه را تقدیم کند! تصوّر آن از عهده بنده و امثال بنده خارج است! ۹۳/۲/۲۳ @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓پنجشنبه ۱ ربیع الاول سال ۱ق 🏳هجرت پیامبر اعظم به مدینه 🏳جهت تشکیل حکومت اسلامی 🏳ایثار امیرالمومنین درلیلةالمبيت/۵ 💠رهبرانقلاب ‼️جوانها امیرالمؤمنین را الگوی خود قرار دهند؛ او کسی بود که در ۲۴سالگی که پیغمبر اکرم در آن زمان از مکه به مدینه هجرت فرمود، مهمترین بار این هجرت بزرگ را بر دوش گرفت و پیامبر عزیزترین شخصیتهای خاندانش یعنی «فواطم» را به او سپرد تا با خودش از مکه به مدینه بیاورد؛ وکالت خودش را در مکه به او داد که امانت‌های مردم را بدهد، قرضهای پیغمبر را ادا کند، طلبهای او را جمع آوری کند و در مدینه به پیامبر ملحق شود. شب هم که بنا بود بریزند در آن خانه و پیغمبر را با شمشیرهاشان قطعه قطعه کنند، او بود که حاضر شد جای پیغمبر بخوابد؛ خود را در معرض این خطر قرار بدهد. این شخصیت را ببینید! این میشود الگو. وقتی پیغمبر در مدینه حکومت تشکیل داد، امیرالمؤمنین شد سرباز درجه‌ی یک پیغمبر در تمام این ۱۰ساله؛ از ۲۳سالگی تا ۳۳سالگی. هر جا پیغمبر مسئله یا مشکلی داشت، علی اول کسی بود که آنجا در کنار پیغمبر و برای دفاع از حقیقت پیغمبر حاضر بود. در جنگ‌ها پیشروِ جنگ، او بود؛ در گره‌های مشکل و باز نشدنىِ جنگ‌های پیغمبر، شمشیر او گره‌گشا بود. هرجا همه عقب مینشستند، او جان خود را کف دست میگرفت و میرفت جلو. هیچ چیز هم برای خود نخواست؛ یکسره در راه خدا و برای خدا و در خدمت پیغمبر. لذا امیرالمومنین یک الگوی کامل برای جوانان است! ۸۶/۵/۶ @Jahade_tabeini
1403.06.14-Panahian-Mashhad-HeiatAlYasin-RavesheJamesaziImamReza...-32k.mp3
13.74M
🔉 روش جامعه‌سازی امام رضا(ع) بر اساس محبت و دوری از دوقطبی‌سازی 📅 یک جلسه | ‌۱۴۰۳/۰۶/۱۴ 🕌 مشهد مقدس، هیئت آل یاسین 👈 برخی از عناوین مهم این جلسه: ➖فضیلت زیارت امام رضا(ع) ➖امام رضا(ع)، شاخصی برای شناخت شیعه تمام عیار ➖فلسفه زیارت، کمک به امام است ➖زیارت با جمعیت بیشتر، کمک بیشتری به امام است ➖تأثیر بسیار بالای تربیتی در پیاده‌روی اربعین ➖اربعین، فضای تربیتی مناسبی را فراهم می‌نماید ➖اصلاح کلیت جامعه، مهمتر از تربیت یک فرد است ➖موکب‌داری، به ایجاد فضای تربیتی کمک می‌کند ➖تأثیر محبت بر تربیت افراد ➖روایتی از امام رضا(ع) برای ایرانی‌ها ➖دوقطبی کردن جامعه، بزرگ‌ترین خطا در جامعه ➖آسیب دوقطبی‌سازی در جامعه ➖دوقطبی‌سازی، اختلاف را نهادینه می‌کند ➖اصلاح کلی جامعه، هدف اهل بیت(ع) بوده است ➖نقد روزنامه‌هایی که فضا را دوقطبی می‌کنند ➖دوقطبی‌سازی، عامل ناامید شدن جامعه ➖اهمیت کارآمدی ➖معنویت، پشتوانه کارآمدی ➖درس وحدت را از امام رضا(ع) بیاموزیم @Panahian_ir @Panahian_mp3
♦️ضرورت تجمیع و ادغام دانشگاه‌ها 🖊احمدحسین شریفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🔸یکی از معضلات و مشکلات عمده که خود منشأ بسیاری از مشکلات مادی و علمی آموزش عالی است، کثرت غیرقابل توجیه واحدهای دانشگاهی در کشور است! 🔻ایران از نظر تعداد واحد‌های دانشگاهی در رتبه سوم دنیا قرار گرفته! حتی ۱۵۸ واحد دانشگاهی بیش از کشور چین داریم! این در حالی است که جمعیت چین ۱۷ برابر جمعیت ایران است! 🔹پراکندگی خیلی زیاد و غیرمنطقی مراکز دانشگاهی، آن هم در حالی که سالانه چند میلیون صندلی‌ خالی (صندلی بدون دانشجو) داریم، موجب هدر رفت میلیاردها تومان سرمایه بیت‌المال شده است. افزون بر آن، هزینه‌هایی که بابت مدیریت‌های مستقل این دانشگاه‌ها و ارائه آموزش‌های تکراری باید پرداخت شود، مبالغی بسیار هنگفت است. 🔸حقیقتاً در اغلب استان‌ها به بیش از یک دانشگاه نیازی نیست. مع الاسف در برخی از شهرها ده‌ها مرکز دانشگاهی وجود دارد! که بسیاری از آنها کمترین استانداردهای لازم را هم ندارند! ♦️تجمیع و ادغام بسیاری از این دانشگاه‌ها نه تنها شدنی است؛ بلکه ضروری است. و به همین دلیل در قوانین بالادستی به صراحت ذکر شده است! و اجرای آن فقط به اندکی «شجاعت» و «شهامت» و «درایت» نیاز دارد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
📌ترتیب تاریخی حوادث بعد از رحلت رسول خدا(ص) ◀️۲۸ صفر رحلت رسول الله(ص). ◀️حضرت زهرا(س) بسیار در فراغ پدر می کرد. ◀️بعدازظهر دوشنبه شکل گرفت. ◀️۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) سراغ رفت. ◀️ابوبکر با عجله نظامیان حاضر در شهر و بیرون از شهر را به سمت تبوک فرستاد و عمر و ابوعبیده جراح را کنار خود نگهداشت. ◀️امیرمومنان در روز سه شنبه قرآن را که جمع آوری کرده بود بر ابوبکر عرضه کرد. ◀️جریان خلفا برای بیعت گیری به در خانه حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان علی(ع) رفتند، اما موفق نشدند و برگشتند. شیعیان نیز حامی امام بودند. ◀️۱۰ روز بعد از رحلت، غصب شد و حضرت زهرا(س) با سرعت برای گرفتن حق خود به رفت و خواند. ◀️۴۰ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که سپاه برگشت، حضرت زهرا(س) سراغ و رفت تا حق امیرمومنان (ع) و حقوق خود را بگیرد. ◀️با جمع شدن عده ای به حمایت از حضرت زهرا(س)، ابوبکر دستور داد تا عمر و مغیره امام را برای به مسجد ببرند. ◀️با حمله به منزل و در، زدن و به بازو و پهلوی حضرت، وارد خانه شده و جناب محسن که در حمل بود، شد. ◀️طبق دو روایت صحیح از امام صادق(ع)، ۷۵ روز بعد از رحلت اکرم(ص) حضرت زهرا(س) که و لاغر شده بود، به شهادت رسید. 📚برای مطالعه بیشتر به کتاب تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها و کتاب صدیقه شهیده تألیف حجت الاسلام دکتر محمدجواد ، مراجعه کنید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مقاله ⬅️تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به حضرت سلام الله عليها. نویسنده: حجت الاسلام دکتر سیدعلی . مجله تاريخ در آينه پژوهش: 👇👇 http://tarikh.nashriyat.ir/node/698 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تبرک جستن به خاک قبر امام حسین(ع) در عصر اهل بیت(ع) مردم در عصر امام (ع) برای نفع- مادی و معنوی از جمله از مرض و رفع و دفع حاجات و گرفتاریها- به خاک قبر امام (ع) تبرک می جویند و آن حضرت نیز این را برای متبرکان دارای نفع دانست. 📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص274. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌برائت از مخالفان در خفا روزی علی بن عاصم کوفی که مردی نابینا بود به محضر امام حسن (ع) شرفیاب شد. او، ضمن گفتوگو با آن حضرت، ارادت خالصانه خود را به خاندان نبوت اظهار نموده و بیان کرد: من از یاری شما ناتوانم و به غیر از و شما و بیزاری از شما و به آنان در خلوت، سرمایه دیگری ندارم، با این حال وضعیت من چگونه خواهد بود؟ امام فرمود: پدرم از جدم رسول الله(ص) روایت نمود: هرکس توانایی یاری نمودن ما اهل بیت را نداشته باشد و در خلوت به دشمنان ما لعنت بفرستد، خداوند صدای او را به همه فرشتگان می رساند... هنگامی که صدای او به فرشتگان برسد، آنان برای وی طلب آمرزش نموده و او را می ستایند.» 📚مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج50، ص316. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 در لیله المبیت.... ربیع الاول که با رسول الله(ص) از به است، امیرمؤمنان علیه السلام به امر پیامبر(ص) جای ایشان خوابید. در آن شب، بالاى سر آن حضرت و پايين پای آن حضرت نشستند و جبرئيل می گفت: به! به! چه كسى مثل تو است اى پسر ابی‌طالب؛ که خدا به تو در برابر ملائكه مباهات و افتخار می كند! و خداوند در شأن على(ع) اين را نازل كرد: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ﴾ 📚بقره: ٢٠٧. و از ميان مردم كسانى هستند كه جان خويش را براى كسب رضا و خشنودی خدا می فروشند و خدا نسبت به بندگان مهربان است. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب، ج٢، ص٦٤- ٦٥؛ 📚کلینی، كافي، ج٨، ص١١٩؛ 📚شیخ طوسی، أمالي، ص٤٦٩؛ 📚یعقوبی، تاريخ، ج٢، ص٣٩. 👇👇 🌻 @ahlebait110
بررسی_اخبار_محسن_بن_علی_علیه_السلام_در_منابع_فریقین.pdf
8.2M
📌مقاله بررسي اخبار بن علي(ع) در منابع فريقين بررسی تاریخ و علت شهادت فررند حضرت سلام الله علیها و امیرمومنان علیه السلام در منابع فریقین. نویسندگان: حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی و حجت الاسلام دکتر محمدرضا 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کنیۀ امام (ع)؛ ابوالحسن یا ؟ می‌دانیم که کنیۀ امام (ع)، «ابوالحسن» بوده است. در گزارشی از علی بن یقطین نقل شده که امام کاظم(ع) دربارۀ علی بن موسی(ع) فرمود: «نحلتُه کنیتي: کنیۀ خویش را به او دادم» 📚کلینی، الکافي، ج1، ص311، 313؛ 📚شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج1، ص21، 22. مطابق این نقل، خود امام کاظم(ع) کنیۀ «ابوالحسن» را برای امام رضا (ع) برگزیده بوده است. در کتب امامیه کنیۀ فراوان برای امام رضا(ع) به کار رفته، تا جایی که در عیون أخبار الرضا بیش از 200 مرتبه این کنیه در اسناد و متون گزارش‌های متفاوت برای امام رضا (ع) به کار رفته است (البته بسیاری از منابع عیون، عامّی است). در منابع عامه نیز بسیار کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) به کار رفته است؛ از جمله: «‌علي ‌بن ‌موسى الرضا... ‌أبو ‌الحسن من سادات أهل البيت وعقلائهم وجلة الهاشميين ونبلائهم» 📚ابت حبان، الثقات، ج8، ص456. «فقال: يا غلام، أحضر أبا الحسن علي بن موسى» 📚الفرج بعد الشدة، ج4، ص227)، «أما رضا، فهو ‌علي ‌بن ‌موسى بن جعفر بن محمد العلوي الحسيني ‌أبو ‌الحسن الرضا» (المؤتلف والمختلف للدارقطني، ج2، ص1115) در این میان، در گزارشی گفته شده که کنیۀ امام رضا(ع)، «ابوبکر» بوده است: قال أبو الفرج: حدثني ‌الحسن ‌بن ‌علي ‌الخفاف، قال: حدثنا عيسى بن مهران، قال: حدثنا أبو الصلت الهروي، قال: سألني المأمون يوما عن مسألة فقلت: قال فيها أبو بكر كذا وكذا. فقال: من أبو بكر؟ أبو بكرنا أو أبو بكر العامة؟. قلت: أبو بكرنا. قال عيسى: قلت لأبي الصلت: من أبو بكركم؟ فقال: علي بن موسى الرضا، كان يكنى بها 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص453-454 اصفهانی نقل می‌کند از حسن بن علی خفاف از عیسی بن مهران از ابوالصلت هروی که گفت: روزی از من دربارۀ مسئله‌ای پرسش کرد. گفتم: ابوبکر چنین و چنان می‌گوید. گفت: ابوبکر کیست؟ ابوبکرِ ما یا ابوبکرِ عامّه/عموم؟ گفتم: ابوبکرِ ما. عیسی [بن مهران] گفت: به گفتم: ابوبکرِ شما کیست؟ گفت: علی بن موسی ؛ کنیه‌اش چنین بود. می‌دانیم که امام رضا (ع) فرزندی به نام «بکر» نداشته و نام «علی» هم با کنیۀ «ابوالحسن» تناسب دارد، نه «ابوبکر». حال سؤال پیش می‌آید که پس چرا در این گزارش کنیۀ «ابوبکر» برای امام رضا (ع) به کار نرفته است. با توجه به اینکه ظاهراً تنها در این گزارش این کنیه برای امام استفاده شده و با توجه به اینکه در خود گزارش به ابوبکر بن ابی‌قحافة (أبوبکر العامة) اشاره شده، ممکن است این گزارش در این صدد باشد که کنیۀ امام رضا (ع) را مطابق با شهرت خلیفۀ نخست بداند و فضایی تقریبی ایجاد کند. در خصوص این نقل باید به چند نکته توجه کرد: ظاهراً این متن شکل گرفته تا این کنیه را نشان دهد و هدف دیگری ندارد: «فقال: من أبو بکر؟... قلت لأبي الصلت: من أبو بکرکم؟». اینکه یک گزارش صرفاً در راستای بیان یک کنیه باشد، امر غریبی است. معمولاً نام و کنیۀ افراد، مشهور است و در ضمن گزارش‌ها و گفتگوها و مدخل افراد در کتب آن‌ها را می‌توان یافت، اما دربارۀ شخصیتی به شهرت امام رضا (ع) توقّع نمی‌رود که گزارشی باشد که فقط تمام هویت و هدفش بیان این باشد که ایشان فلان کنیه را داشت. قابل توجه است که برای کنیۀ «ابوالحسن» گزارشی یافت نمی‌شود که تمام مطلبی که آن گزارش متکفّل بیانِ آن است، همین باشد که امام رضا (ع) مکنّی به «ابوالحسن» بوده است. حتی نقلی که بالاتر از علی بن یقطین گذشت هم درصدد بیان وصایت امام رضا (ع) بود و به صرف بیان این کنیه بسنده نکرد. این نکته نشان می‌دهد که کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) از پیش مسلَّم بوده و نیازمند اثبات نبوده، برخلاف کنیۀ «ابوبکر». @Al_Meerath