eitaa logo
خلاصه ای از اصول
17 دنبال‌کننده
4 عکس
3 ویدیو
2 فایل
💥این کانال یادداشتهای یک طلبه هست که ان شاالله مورد استفادۀ دیگران هم قرار بگیرد. 👈ارتباط با خادم کانال؛ https://eitaa.com/Harimevelayaat
مشاهده در ایتا
دانلود
✅جاهل قاصر و مقصر👇👇👇 ◀️در محضر شهید مطهری؛ 🔸«علما اصطلاحى دارند كه اين اصطلاح ريشه قرآنى هم دارد؛ جاهل را مَقْسم قرار مى‏دهند و مى‏گويند جاهل بر دو قسم است: يا قاصر است و يا مقصّر، و طبعاً هر خلافكارى اين طور است. 🔸يك نفر خلافكار و مجرم يك وقت قاصر است و يك وقت مقصّر. «قاصر» يعنى كوتاه و «مقصّر» يعنى كوتاهى‏كننده. اگر كسى چيزى را نمى‏دانست و يا جرمى را مرتكب شد، يك وقت علت اين كار قصور يعنى دست‏نارسى و كوتاهى است، يعنى او تقصير ندارد، مقصّر نيست و راهى غير از اين نداشته است «🌼». 🔸و يك وقت او مقصّر است و آن، وقتى است كه انسان يك چيزى را دانسته و فهميده، اما به خاطر هواپرستى و نفس‏پرستى، على‏رغم آنچه خودش مى‏داند و مى‏فهمد عمل مى‏كند. 🔸قرآن خودش اصطلاحى در اين زمينه‏ها دارد ولى نه به نام قاصر و مقصّر، بلكه از قبيل «المستضعفين». مستضعفين يعنى ضعيف‏شمرده‏شدگان، دست‏نارسان. در بعضى جاهاى ديگر تعبير دارد: «مُرْجَوْنَ لِامْرِ اللَّه» «توبه/106» 🔸يعنى درباره يك طبقه‏اى شما اساساً قضاوت نكنيد كه عاقبت اينها چيست، بگوييد به خدا واگذار است، خدا خودش مى‏داند كه بعد با آنها چه بكند، كه البته اين خودش يك نويد رحمت است.» 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ (🌼). مثلًا شما دهى را در ميان كوههاى بختيارى كه كمتر پاى مردم شهرى به آنجا مى‏رسد و كمتر پاى مردم آنجا به شهر مى‏رسد در نظر بگيريد. اگر در آنجا از يك جوان بيست ساله، يكى از مسائل شكّيات يا سهويّات يا مسئله‏اى در باب روزه يا خمس بپرسيد مى‏بينيد خيره به شما نگاه مى‏كند كه اين چه مى‏گويد؟ چه بسا هست كه اين مسائل اساساً در عمرش به گوش او نخورده و اصلًا متوجه نشده كه چنين چيزهايى هم هست. به يك چنين آدمى «قاصر» مى‏گويند چون اين بيچاره تقصيرى ندارد، از اولى كه چشم به اين دنيا باز كرده خودش را در همين محيط و در خانواده‏اى ديده كه در آن اصلًا نماز و روزه‏اى وجود نداشته، تا وقتى كه بزرگ شده و به سن بلوغ رسيده است و بعد دنبال همان كارى رفته كه پدر و مادرش رفته بودند، و اصلًا اين گونه مسائل به فكرش نمى‏رسيده و كسى هم نبوده كه او را آگاه كند. از نظر قوانين به اصطلاح مدنى و دولتى هم دولت حق مؤاخذه از يك چنين افرادى را ندارد، زيرا او اساساً چيزى نمى‏داند و اسم «قانون مدنى» هم در عمرش به گوشش نخورده است. 📚مجموعه آثار شهيد مطهري (آشنايى با قرآن(1 - 5))، ج‏26، ص: 493 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
✅قاعده «اذا تعارضا تساقطا»👇👇👇 ◀️ آیت الله جوادی آملی؛ 🔸"قاعده «اذا تعارضا تساقطا» برای جایی است که دو سند در یک سطح باشند نه مانند قرآن و روایت که روایت در طول قرآن است نه عرض و هم سطح آن. 🔸نکته بعد اینکه این قاعده برای جاییست که دو عبارت کاملا باشند نه عموم و خصوص یا مطلق و مقید." 📚 ؛ جلسه ۸ eitaa.com/tafsire_tasnim1/50 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
✅ضرورت اثبات نزاهت قرآن از تحريف👇👇👇 ◀️در محضر آیت الله جوادی آملی؛ 🔸برخي از اخباريان براثر احتمال شبهه تحريف، ظاهر قرآن را فاقد حجيت دانسته اند و امكان استفاده از آن را منتفي. 🔸گرچه پاره اي از اصوليان گفته اند: «اگر هم تحريفي در كار باشد، مربوط به آيات معارف (عقايد و حقوق سياسي و اجتماعي) است و آيات اَحكام را دربر نمي گيرد»[فرائد الأصول، ج1، ص66؛ كفاية الأصول، ج2، ص63] زيرا انگيزه اي در حذف اين دست از آيات وجود نداشته است و با اين ادّعا خواسته اند نگراني فقيه را از تمسك به آيات فقهي قرآن برطرف سازند، اما بايد توجّه داشت كه شبهه تحريف به حجّيت همه آيات حتي آيات احكام صدمه مي زند. زيرا آيات قرآن بسان حلقه هاي زنجير به هم بسته اند و چون اجزاء يك ساختمان با پيوستگي عميق و ارتباط انيق با يكديگر بنيان يك بنا را تشكيل مي دهند وچنان نيست كه آيات فقهي با آيات معارف،حقوق و اخلاق ارتباطي نداشته باشند. 🔸بنابراين، حتي اگر محدوده شبهه تحريف را بيرون از آيات فقهي بدانيم، اين احتمال هست كه در ميان آيات معارف، قرينه اي ناظر به آيات فقهي باشد كه با حذف اين آيات، فقيه نمي تواند به دلالت آيات فقهي تمسّك كند؛ زيرا احتمال تخصيص، تقييد و... هست. 🔸از سوي ديگر نمي توان ميان آيات فقهي و آيات معارف مرزبندي كرد؛ چون بسياري از اين دو دسته آيات در يكديگر تنيده اند؛ چنان كه برخي از آيات صدر آن درباره عقيده و ميانه آن درباره اخلاق و بخش پاياني آن درباره فقه و حقوق است و تلفيق اخلاق و فقه يا اخلاق و حقوق براي تبيين پشتوانه اجرايي فقه يا حقوق است. 💥بنابراين شبهه تحريف، افزون بر قلم مفسّر، زبان فقيه را نيز محدود مي كند. 🔸به هر روي، با راهيافت احتمال تحريف في الجمله تمام آيات قرآن بالجمله از اعتبار و سنديت ساقط مي شوند. آيا با چنين خطر و زياني كه شبهه تحريف دارد مي توان از پاسخ به آن سكوت كرد و از دشمن مشترك كه از طرد، طعن و لعن متقابل برادران اسلامي شيعه و سني سود مي برد، غافل بود؟! 📚نزاهت قرآن از تحريف، صفحه 25 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
✅چرا در شبهات تحریمیه،برائت عقلیه نیز جاری می شود؟👇👇👇 ◀️در محضر آیت الله جوادی آملی؛ 🔸تكليف زماني بر انسان منجّز مي شود كه كنار قدرت و اراده، علم به تكليف وجود داشته باشد؛تنجّز تكليف هم به معناي حجيّت است.(اتمام حجت بر بندگان و احتجاج بر خدا) 🔸براساس همين مبنا، اصوليان معتقدند در شبهات تحريمي، افزون بر برائت شرعي، برائت عقلي نيز جاري است؛ يعني عقل حكم مي كند كه عقاب بدون بيان بر مولا قبيح است و فرض، اين است كه حكم حرمت شي ء معيّن به مكلّف ابلاغ نشده است[فرائد الأصول، ج2، ص335 ـ 353]. 📚نزاهت قرآن از تحريف، صفحه 43 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
✅مهم ترین اصل استفاده از روایات👇👇👇 ◀️در محضر آیت الله مصباح یزدی: 🔸"مهم ترين اصل استفاده از اين است كه محكمات را فداى متشابهات نكنيم. دو سلسله از محكمات وجود دارند كه از نصِّ قرآن، نصِّ سنّت، روايت متواتر و صحيح و داراى سند معتبر استنباط مى‌شوند. ما بايد در وهله اوّل، محكمات را بيابيم؛ سپس با توجّه به آن‌ها سراغ متشابهات برويم... 🔸امّا وقتى شيپور را از سر گشادش بزنيم و محكمات يك را رها كرده، سراغ جزئيات متشابه آن برويم، جامعه را به بزرگ ترين بلاها گرفتار خواهيم كرد. آن وقت است كه شيطان بدون هيچ زحمتى به اهداف پليدش مى‌رسد. اين راه، براى دشمنان اسلام بهترين راه تسلّط بر مسلمانان است." 📚آفتاب ولایت/منشور محبت و معرفت ۵/لزوم فهم دقیق روایات مربوط به امام عصر(ع) 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
✅مطالب کانال خلاصه ای از اصول👇👇👇 1⃣انواع شهرت(آیت الله جوادی) 2⃣اقسام عام 3⃣اقسام واجب 4⃣امر به معروف چه نوع واجبی است؟ 5⃣تفاوت تخصیص و تخصص و حکومت و ورود(کفایه) 6⃣تفاوت برائت تنجیزی با برائت تعلیقی(استاد حسینی نسب) 7⃣همه چیز راجع به رویت هلال(استاد حسینی نسب) 8⃣تقریر روان قسمتی از درس استصحاب رسائل 9⃣ملاک اصولی بودن یک بحث چیست؟ 🔟معیار شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه چیست؟ 1⃣1⃣تفاوت حکم تکلیفی با حکم وضعی 2⃣1⃣"ابوالحسن" در روایات منظور کدام معصون است؟ 3⃣1⃣"ابوجعفر" در روایات منظور کدام معصوم است؟ 4⃣1⃣حکومت و ورود با بیان یک شبهه روز(آیت الله مصباح) 5⃣1⃣تعریف ورود و تخصص و تفاوت حکومت با ورود 6⃣1⃣اثبات قول امتناع اجتماع امر و نهی با چهار مقدمه(کفایه) 7⃣1⃣تفاوت وجوب فقهی با وجوب اخلاقی(آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی) 8⃣1⃣انواع عبادات مکروهه(کفایه؛پایه دهم) 9⃣1⃣ادله اخباری ها بر وجوب احتیاط در شبهات بدوی(کفایه) 0⃣2⃣اقوال دوران بین محذورین(کفایه) 1⃣2⃣ضعف سند(آیت الله مصباح یزدی) 2⃣2⃣موافقت التزامیه(آیت الله سبحانی) 3⃣2⃣خلاصه کفایه؛بخش اصول عملیه؛ترم اول(استاد حیدری فسایی) 4⃣2⃣صحت یک حدیث بر ۴ محور دور می زند(آیت الله مکارم شیرازی) 5⃣2⃣آیا برای اثبات هر حکمی در اسلام،نیاز به روایت داریم؟(آیت الله مصباح) 6⃣2⃣چرا ظواهر الفاظ حجت است؟(کفایه) 7⃣2⃣چند روایتی که در اصول و فقه کاربرد دارد. 8⃣2⃣بهلول در روایات 2⃣9⃣منشا اختلاف فتاوای مراجع تقلید؟(آیت الله مکارم شیرازی) 3⃣0⃣ادله اشتباه اهل سنت در اصول(آیت الله مکارم) 3⃣1⃣تفاوت قصد قربت با اخلاص(آیت الله مکارم) 3⃣2⃣نظر علماء در مورد تجری 3⃣3⃣ظرف غیر از قید است(استاد عابدینی) 3⃣4⃣اقسام دلالت(آیت الله اعرافی) 3⃣5⃣واجب منطقی و واجب تعبدی(شهید مطهری) 3⃣6⃣جاهل قاصر و مقصر(شهید مطهری) 3⃣7⃣قاعده "اذا تعارضا تساقطا"(آیت الله جوادی) 3⃣8⃣ضرورت اثبات نزاهت قرآن از تحریف(آیت الله جوادی) 3⃣9⃣چرا در شبهات تحریمیه،برائت عقلیه نیز جاری می شود؟(آیت الله جوادی) 4⃣0⃣مهم ترین اصل استفاده از روایات(آیت الله مصباح) 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
✅تغییر سبک زندگی در زندگی طلاب👇👇👇 ◀️در محضر آیت الله مصباح یزدی: 🔸"هنوز هم امثال مرحوم اصفهانى، بزرگان و شخصيت‌هايى در حوزه هستند كه بعضى از آنها را من خودم از نزديك شاهد برخى حالات و تلاش‌هايشان بوده‌ام. 🔸از جمله مى‌توانم به حضرت آيت الله جوادى آملى ـ حفظهم الله تعالى ـ از اساتيد بزرگوار فعلى در حوزه علميه قم اشاره كنم. بنده با ايشان سال‌ها در مدرسه حجتيه بودم. 🔸ايشان هر شب پس از نماز مغرب و عشا، به جز چند دقيقه‌اى كه براى شام و اندكى استراحت صرف مى‌كردند، بقيه را تا نزديكى‌هاى نيمه شب مشغول مطالعه بودند. روزها هم من هيچ وقت ايشان را بيكار نديدم و مدام يا تدريس داشتند، يا مطالعه مى‌كردند، يا مشغول درس و مباحثه بودند، و خلاصه من به خاطر نمى‌آورم كه يك بار ديده باشم ايشان در مدرسه نيم ساعت بيكار نشسته باشند. 🔸من آن روزها هم مثل الآن تنبل بودم وبه حال ايشان غبطه مى‌خوردم ولى ايشان ـ ماشاءالله ـ بسيار موفق بودند. 🔸آن روزها طلبه‌هاى درس‌خوان امثال حضرت آيت الله جوادى آملى كم نبودند، اما متأسفانه امروزه ظاهراً اين‌طور نيست. البته من خودم زياد از نزديك برخورد ندارم، ولى از چيزهايى كه گاهى گوشه و كنار مى‌شنوم يا برخورد مى‌كنم، حدسم اين است كه وضعيت حوزه ما درحال حاضر با آن زمان خيلى فاصله دارد، و اين براى ما خسارت است. 🔸متأسفانه به تدريج جوّ فرهنگى ما نيز به تبع دنيا عوض شده و ارزش‌هايمان تغيير كرده و به گونه‌اى شده كه كارها و عبادت‌هاى اين بزرگان در نظر ما افسانه جلوه مى‌كند! حتى گاهى اگر جرأت كنيم و برخى حريم‌ها را ناديده بگيريم، ممكن است در عبادت‌هاى اميرالمؤمنين و ائمه‌اطهار(عليهم السلام) هم شبهه كنيم و علامت سؤال جلوى آن بگذاريم!" 📚کتاب "رستگاران"/درس ۱۱؛ فاصله از کجا تا کجا؟! 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
✅روحانیت در کلام امامین انقلاب👇👇👇 🔸"امام به جوانها هم تذکّر دادند که بدانند آن هسته‌‌اى است که بقای اسلام به حراست از این هسته بستگى دارد. آن کسانى که سالهاى متمادى سعى کردند که اسلام منهاى را در ذهنها جا بیندازند، آنها خائنند یا نمیفهمند؛ اسلام را نمیخواهند، نه اسلام منهاى را." 📚بیانات در خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۶۷/۰۴/۳۱ https://khl.ink/f/50664 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅امر به معروف عینی است یا کفایی؟؟؟ ◀️در محضر آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی؛ 1⃣عینی است؛ شیخ طوسی(در کتاب الاقتصار و نهایه)،ابن حمزه،شهید در غایه المراد،سیوری. 👈دلیل اول؛ مِنْ تبیینی در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران 👈دلیل دوم؛اصل در دوران بین عینی و کفایی عینیت است. 👈دلیل سوم(موید)؛غلبه با واجب عینی است. 2⃣کفایی است؛ سید مرتضی، حلبی، قاضی بن براج، حلّی، شیخ طوسی در تجرید، ‌اردبیلی در زبدة، طبرسی در مجمع البیان،فاضل مقداد در کنز العرفان،علامه طباطبایی،امام خمینی(ره) 🔸بیان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی: در آیه 104 از سوره مبارکه آل عمران (وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنْ الْمُنْكَرِ وَأُوْلَئِكَ هُمْ الْمُفْلِحُونَ) با دو قرینه‌ زیر ثابت می شود که مِن تبعیضیه است[نه من تبیینیه) و اگر شد من تبعیضیه اینجا دلالت بر وجوب کفایی امر به معروف و نهی از منکر دارد. ۱- کلمه‌ی امّت در این آیه شریفه قرینه‌ی بسیار روشنی است که مراد از این من در اینجا من تبعیضیه است. ۲- مِنْ تبیینیه در جایی است که یک ابهامی قبلش وجود داشته باشد، ما اینجا ابهامی نداریم. 📚امر به معروف و نهي از منکر؛جلسه دوم ۱۳۹۲/۹/۲۶ https://fazellankarani.com/persian/lessons/7318 •┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈• 📝کانال خلاصه ای از اصول @kholaseosule