eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1.2هزار دنبال‌کننده
618 عکس
52 ویدیو
159 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام
مشاهده در ایتا
دانلود
یحیی بونو علوی 🔸بونو در دانشگاه با آثار هانری کربن که عرفان شیعی را به غرب شناسانده بود آشنا شد. او تحت راهنمایی‌های احمد حمپاته (عارف آفریقایی) به مذهب شیعه درآمد و نام خود را به یحیی علوی مبدل ساخت. در سال ۱۹۹۵ از رساله دکتری خود تحت عنوان الهیات در آثار فلسفی و عرفانی روح‌الله خمینی در دانشگاه سوربون دفاع کرد که در سال ۱۹۹۹ به عنوان پژوهش سال برگزیده شد. 🔸بونو برای تدوین رساله خود در سال ۱۹۹۱ به ایران آمد و مدت هفت سال از جلسات سید جلال الدین آشتیانی در مشهد، در زمینه فلسفه و عرفان اسلامی استفاده برد. وی ۱۵ سال در مشهد سکنی گزید. می توان گفت : تاثیر گذارترین فرد در زندگی علمی بونو ، سید جلال الدین آشتیانی است و پس از عزیمت به قم و به توصیه جوادی آملی برای بهره بردن از آشتیانی و ملاقات با وی ، بونو در قامت یک مرید آشتیانی قرار می گیرد و او را به عنوان ملاصدرای زنده می داند . ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
یحیی بونو علوی ✍️امیری فیروزکوهی ▫️من داشتم به کتلت مرغ خوشمزه سس گوجه فرنگی می‌زدم که آقا از خواب بیدار شد و چنان نفس عمیقی کشید، فکر می‌کردی نیمی از اکسیژن هواپیما را بلعیده باشد. صدای ترق و تروق آمد و ایشان بسته غذایی‌اش را باز کرد و شروع کرد به خوردن و من عین خارجی ندیده‌ها ایشان را از پشت سر زیر نظر داشتم. ▫️یکهو سرش را برگرداند و به من نیم‌نگاهی کرد. گویا حجم سنگین نگاه‌های من را حس کرده باشد؛ لب‌هایش تکانی خورد مثل زمزمه جمله‌ای و به غذا خوردن ادامه داد. مهماندارها که از جمع کردن بسته‌های تغذیه خلاص شدند زدم روی شانه این مرد بلند بالا که فوراً برگشت و به فارسی گفت: «جانم امری داشتید؟» این جمله‌اش را طوری گفت که یک آن گفتم ایشان نمی‌توانند غیرایرانی باشند. خیلی دقیق و بدون لهجه ... ▫️ پرسیدم یک سوال در ذهن من هست. کتابی از استاد آشتیانی دیدم همراه شما. آیا شما با استاد آشتیانی آشنایی نسبتی دارید یا از روی علاقه و برای مطالعه است؟ خندید و به لهجه‌ای نوآموزانه اروپایی گفت: «بله من از شاگردان استاد آشتیانی هستم. کریستین یعنی یحیی بنو هستم یحیی علوی. فرانسوی هستم» این مکالمه بین دو تا صندلی نبود گویا تمام هواپیمای ایرباس داشتند حرف‌های ما را گوش می‌کردند. ▫️کمربند صندلی را باز کردم. مرد شیک پوشی که کراوات اخرایی‌رنگ خوش‌ترکیبی هم زده بود و بوی خوشی می‌داد کنار ایشان نشسته بود خواهش کردم صندلی خودش را با من عوض کند که ایشان هم بلافاصله پذیرفت و من کنار این مرد بلند بالای نه چندان چشم‌آبی نشستم و متوجه شدم که ایشان همان شاگرد فرانسوی استاد ما آقا سیدجلال‌الدین آشتیانی است. گفتم: «دیدم چندبار یک چیزی زمزمه می‌کردید. ذکر خاصی هست ... ببخشید فضولی می‌کنم» با تلفظ کاملا نوآموزانه فرانسوی شروع کرد به خواندن یک شعر گفت: «گر دست دهد... هزار جانم | در پای.. مبارکت... فشانم ... » بعد یادداشتی از جیبش بیرون آورد به خطی عجیب نوشته بود باز خواند: «آخر به سرم گذر کن... ای دوست | انگار که خاک آستانم» من در ادامه خوندم: «هر کس به زمان خویشتن بود | من سعدی آخرالزمانم"» گویا بال در آورده باشد دستش را بلند کرد و گفت: «عجب خوب این را خواندید ... سعدی عجیب شاعر بزرگی است و واقعاً که زبان فارسی به قول استاد آشتیانی بی‌نظیر است.» من خودم را معرفی کردم که سال‌ها از ارادتمندان استاد آشتیانی هستم و با خانواده استاد لاهوتی و ایشان همواره در رفت و آمد بوده‌ایم و مقصود از سفر را به ایشان گفتم و برای ایشان جالب بود شخصیت استاد امیری فیروزکوهی و گفت من حتما در آینده از ایشان بیشتر جویا خواهم شد و شاید نیم‌ساعتی از پرواز تهران-مشهد می‌گذشت که از ایشان پرسیدم: «خوب من شما را کریستین صدا کنم یا یحیی الان شما بیشتر به چه نامی بیشتر میل دارید؟» گفت: دوستان خارجی من در قم و حتی مشهد بیشتر من را به همان کریستین بنو می‌شناسند اما استاد آشتیانی همیشه من را یحیی خان صدا می‌زند.» ▫️خنده کردیم و یادم آمد که دسته کیف ایشان برچسب مخصوص فرودگاه خارجی خورده بود. گفتم «سفر بودید یا چطور؟» گفت که برای یکی دو سمینار دانشگاهی به خارج از ایران سفر کرده است و در حال بازگشت به مشهد است. گفتم که عجیب است که شما از فضای فرهنگی و هنری و پیشرفته کشوری مثل فرانسه، با دانشگاه‌های بزرگی چون سوربن، ایران و آن هم مشهد را انتخاب کرده باشید و به جای«ژان برتو» و «لویی آراگون» سعدی شیرازی بخوانید. ▫️لبخندی زد و با لهجه حرف عجیبی زد: «اصلاً تعجب ندارد. از امرسون فیلسوف امریکایی گرفته تا بسیاری دیگر از شاعران فرانسه و اروپا، گوته و دیگران متاثر بودند از سعدی و حافظ و ادبیات فارسی ...» گفتم علاقه شما هم به سعدی جالب است. خندید و گفت: «استاد آشتیانی گفتند اگر سعدی را خوب نخوانم دیگر به من هیچ درسی نمی‌دهند» خندیدیم و گفتم به همین لحن گفتند یا جور دیگری .. آشتیانی‌وار گفتند یا معمولی؟ زد زیر خنده و متوجه منظورم شد گفت: «نه بابا ... آشتیانی‌وار گفتند ... خیلی آشتیانی‌وار .. هم باید بوستان و گلستان را بخوانم و هم غزل‌های سعدی را» ▫️خنده ما گویی مزاحم مابقی مسافران شده باشد صدایش را پایین آورد و دست من را فشاری داد و با خنده‌ای گفت: «اون اوایل که من از فرانسه آمده بودم اول رفته بودم قم بعد رفتم پیش آقای جوادی آملی ایشان گفت برم مشهد پیش استاد آشتیانی من رفتم مشهد، پیش استاد نشسته بودم استاد از من پرسید از من چه می خواهی؟ گفتم ما در فرانسه بیشتر علاقه به عرفان اسلامی داریم ... عرفان تشیع برای ما جذاب‌تر است. من هم می‌خواهم عرفان بخوانم پیش شما.» ▫️ بعد استاد یک نگاه خنجرداری به من کردند و گفتند: «تو غلط می‌کنی که می‌خواهی عرفان بخوانی» هر دو خندیدیم و من بدتر ... ———- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
2922544561937081.mp3
11.68M
مستند «بازشناسی زندگی استاد آشتیانی در گفت‌وگوهای محمد حسینی باغسنگانی با استاد آشتیانی و یحیی علوی کریستین بنو» را که برای نخستین بار از ایسنا پخش می‌شود، بشنوید: ——- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
ترجمه‌ای کهن از قرآن ▫️قرآن مترجم قدس یکی از کهن‌ترین ترجمه‌های قرآن به زبان فارسی است که یگانه دست‌نویس آن در کتابخانه‌ی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. ▫️سوره‌ی فاتحه و دویست‌وسیزده آیه از آغاز سوره‌ی بقره و بیست‌ویک سوره از پایان آن افتاده است. همانندی‌ها و همگونی‌های واژگانی و ساختاری و آوایی میان زبان این ترجمه که در حوزه‌ی سیستان قدیم نوشته شده است و زبان فارسی میانه (پهلوی) فراوان است. ▫️بی‌گمان می‌توان گفت که در میان ترجمه‌های شناخته‌ی قرآن تا امروز هیچ ترجمه‌ای از قرآن را نمی‌شناسیم که تا این اندازه از داشته‌های زبان پهلوی در گزینش برابرنهاده‌های قرآنی بهره برده باشد. ▫️فرهنگ برابرنهادهای قرآن قدس این جلد از کتاب، دربردارنده‌ی دو بخش است. در بخش نخست جستارهایی درباره‌ی زبان فارسی در حوزه‌های جغرافیایی ایران بزرگ، گونه‌شناسی ترجمه‌ها و ترجمه-تفسیرهای قرآن به زبان فارسی، سیستان و زبان فارسی در آنجا و مطالبی دیگر از جمله توضیحاتی درباره‌ی قرآن قدس و ویژگی‌ها و گونه‌ی زبانی آن آمده است. در بخش دوم و اعظم کتاب نیز نمایه‌ی واژه‌های فارسی و قرآنی قرآن قدس با تفکیک “فارسی به قرآنی” و ” قرآنی به فارسی” گردآوری شده است. ——- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
✍ قرآن قدس ▪️ژیلبر لازار، ایران‌شناس نامدار فرانسوی، پس از دیدن "قرآن قدس" آن را پرتو نور جدیدی به روی چگونگی شکل‌گیری زبان فارسی توصیف کرد. ▪️دومین چاپ از کتاب "قرآن قدس: ترجمه‌ای کهن از قرآن" با تصحیح دکتر علی رواقی، استاد نام‌آشنای زبان و ادبیات فارسی، به کوشش بنیاد موقوفات دکتر افشار منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. ▪️قرآن قدس یکی از قدیمی‌ترین ترجمه‌های به یادگار مانده از قرآن کریم است که تنها نسخه دست‌نویس آن در آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این ترجمه که به کوشش مترجمی ناشناس صورت گرفته، گنجینه‌ای از واژگان را در خود دارد که به گفته پروفسور ژیلبر لازار، ایران‌شناس بزرگ و نامور فرانسوی، آن را پرتوی جدید بر چگونگی شکل‌گیری زبان فارسی توصیف کرد. ▪️رواقی در مقدمه این اثر درباره ارزش و اهمیت این ترجمه می‌نویسد: متن‌هایی که از گذشته‌های دور در حوزۀ جنوب شرقی خراسان، حوزۀ سیستان تألیف شده و به دست ما رسیده است، از شمار انگشتان دو دست فراتر نمی‌رود. بر اساس دانش گونه و گویش‌شناسی و متن‌شناسی می‌توان ویژگی‌های زبانی برخی از حوزه‌های مختلف جغرافیایی سیستان قدیم را از همین کتاب‌های نه‌چندان پرشمار دریافت و از همگونی‌ها و ناهمگونی‌های واژگانی و ساختاری و آوایی فراوان این متن‌ها آگاه شد. ▪️ از میان این ترجمه‌ها، قرآن قدس که در یکی از حوزۀ جغرافیایی سیستان قدیم نوشته شده است، از داشته‌های واژگانی و ویژگی‌های ساختاری و آوایی بیشتری از زبان پهلوی، در سنجش با متون قرآنی دیگر برخوردار است که حتی در هیچ‌کدام از متن‌های دیگری که در این حوزه تألیف شده‌اند، نمی‌توان مجموعه‌ای از این ویژگی‌های زبانی را دید؛ از این‌رو ترجمۀ قرآن قدس بیش از دیگر کتاب‌های شناختۀ این حوزۀ جغرافیایی به سبب گستردگی به‌کارگیری واژگان و ساختارها و ویژگی‌های آوایی زبان پهلوی، توانسته است نگاه و نظر پژوهشگران و دانشمندان متن‌شناس را به سوی خود بکشاند ——- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
🔹 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی برگزار می‌کند:فصل چهارم سلسله نشست های علمی_تخصصی ویژه ماه مبارک رمضان (۱۴۰۳ شمسی) 🔅 با رویکرد معنا‌شناسی در مطالعات قرآنی 5⃣ نشست پنجم 👤 سخنران: حجت‌الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا دانشیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🌀 عنوان: استعاره های مفهومی و فضاهای قرآن 🧕 دبیر علمی و اجرایی: الهام حیدریان دبیر انجمن علمی و دانشجو کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث 🗣 قاری محترم: جناب آقای محمد مهدی صندوق سازان دانشجو علوم قرآن و حدیث و قاری قرآن 📆 تاریخ برگزاری: یک‌شنبه ۱۴۰۳/۱/۱۹ 🕢 زمان برگزاری: ۱۹:۳۰ الی ۲۱:۳۰ 🌐 لینک ورود به جلسه در بستر اسکای روم انجمن علمی به عنوان میهمان: https://online.mazaheb.ac.ir/ch/anjomanquran 💠 انجمن علمی علوم قرآن و حدیث دانشگاه بین‌المللی مذاهب اسلامی 🆔 @mazaheb_quran ——- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat18.mp3
7.14M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه هجدهم خانه علم و مهارت طه ▫️مولفه های مفهوم سازی 🔸چشم انداز و موقعیت مندی 🔻 ديدگاه 🔻 شاخص 🔻 عینیت/ذهنیت 🔸 گشتالت/ساختار 🔺قالب گیری ساختاری 🔺پویا نیرویی 🔺ربطیت ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 18.pdf
251.5K
فايل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه هجدهم خانه علم و مهارت طه ▫️مولفه های مفهوم سازی 🔸چشم انداز و موقعیت مندی 🔻 ديدگاه 🔻 شاخص 🔻 عینیت/ذهنیت 🔸 گشتالت/ساختار 🔺قالب گیری ساختاری 🔺پویا نیرویی 🔺ربطیت ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از فکرت
☑️ تهدیدهای الهیات مدرن 🖋دکتر مجتبی رستمی‌کیا، پژوهشگر فلسفه زبان ▫️روند گذشته الهیات ما کاملاً مشخص است و حوزه عقلی و استدلالی را بعد از خواجه نصیر طوسی در حوزه الهیات شاهد هستید، ما یک روند کلان کاملاً عقل‌گرایانه در حوزه الهیات داریم. ▫️چیزی که باعث شکل‌گیری مدرنیته شد و نهضت روشنگری را راه انداخت، چه شخصیتی مثل خود «مارتین لوتر» که پروتستانیزم را ایجاد کرد و چه «فریدریک شلایر ماخر» به‌عنوان پدر هرمنوتیک رومانتیک و چه دیگران، به‌شدت اعتقادشان این بود که می‌توان با بسط تجربه دینی و احساس دینی، مرجعیت دین را از مراجع و علما و از دانشمندان و کلیسا گرفت و آن را به تک‌تک انسان‌ها واگذار کرد. ▫️نکته قابل توجه این است که، آنچه در حال اتفاق افتادن است دو چیز است؛ اولین چیز این است که در معرفت مدرن و معرفت مبتنی بر تجربه، تراکم ظنون یا انباشت داده‌ها به‌جای معرفت می‌نشیند وقتی این اتفاق بیفتد ما دیگر اساساً معرفتی نداریم. ➕مطالعه مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
استخدام الفاظ بدون توجه به زبان مقصد شایسته یک خطیب توانمند نیست. این واژه در فارسی معنای بدی دارد و متبادر به شخص عادل نیست، شخصیت حضرت رسول و امام علی است. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 گوشت‌تلخ بودن امیرالمؤمنین علیه‌السلام عبارت حسودان نسبت به امام علی(ع) بود؛ نه عبارت من 🎥 پاسخ شیخ علیرضا پناهیان به شبهاتی پیرامون صحبت‌های سحرگاهی ✅ تشکر از منتقدین دلسوز: تمامی عبارات بکار برده شده من از زبان حسودانی بود که طاقت عدالت امیرالمومنین(ع) را نداشتند. ♨️ تشکر از منتقدین مغرض: تشکر می‌کنم از منتقدین مغرض که به من رحم کردند و از قسمتی از صحبت‌هایم که گفتم باید اینجا ولی خدا را کشت تقطیع نکردند. @Manahejj
فلسفه زبان اسلامی
🌀 گوشت‌تلخ بودن امیرالمؤمنین علیه‌السلام عبارت حسودان نسبت به امام علی(ع) بود؛ نه عبارت من 🎥 پاسخ ش
جایگاه امیرالمومنین و حضرت رسول حتی در دیدگاه حسودان هم اصلا چنين نبوده است هیچ نقل تاریخی در این خصوص و با این لفظ وجود ندارد. این لفظ هیچ گاه گفتمان غالبی هم نبوده است. الله اعلم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🎥پیدا و پنهان هجمه‌ها به پناهیان 🔹️در روز‌های اخیر در محافل مجازی پیرامون صحبت‌های حجت الاسلام علیرضا پناهیان مطالبی مطرح شده که باید ریشه یابی کرد و دلیل این هجمه‌های هماهنگ را جویا شد. ،،،_____________________،،، 》ما صدای رسای حوزه‌ایم 》  ✔️👇 🆔https://eitaa.com/joinchat/1150418947C7628f364a3  👈
فلسفه زبان اسلامی
🚨🎥پیدا و پنهان هجمه‌ها به پناهیان 🔹️در روز‌های اخیر در محافل مجازی پیرامون صحبت‌های حجت الاسلام علی
مصداق اتم نداشتن این کلیپ است، به نظرم گفتگو در باب اعتقادات و تاریخ اسلام امر سیاسی، جناحی و حزبی نیست، زبان شناسی تاریخی اقتضای چنین امری ندارد. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
♦️کوتاه‌ترین خطبه نماز جمعه تاریخ اسلام شیخ محمود الحسنات، واعظ فلسطينی: 🔹"اگر بیش از ۳۰ هزار شهید ،۷۰ هزار مجروح و دو میلیون آواره در ‎غزه نتوانستند امت اسلام را بیدار کنند، حرف‌های من چه می‌تواند بکند؟! نماز را اقامه کنید" خبـــرهای فـــوࢪی‌ مهم⇩⇩ ☑️ @Akhbar_Fori ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
به مناسبت سالروز شهادت شهید سید محمد باقر صدر ✍ دکتر سید صادق طباطبایی سید محمد باقر صدر و جیره خواری صهیونیسم (قسمت اول) ▫️در یک سفری به عراق که به نظرم سال ۱۳۴۹ بود یک شب منزل آقای شیخ حسن کروبی بودم عده ای از جمله آقایان محتشمی، شریعتی، سجادی و زیارتی بودند. البته آقای دعایی مرا به آنجا رساند ولی خودش داخل نیامد، چون زیاد در این جلسات شرکت نمی کرد. آن شب آقای زیارتی - سید حمید روحانی - سخنان تندی علیه أمام موسی صدر و سید محمد باقر صدر اظهار کرد از جمله اینکه آقای موسی صدر عامل و جیره خوار امپریالیسم و صهیونیسم است و طوری هم حرکت کرده که هیچ ردپایی از خودش به جا نگذاشته است. دلیل هم این که ایشان مروج اقای خوبی است نه امام خمینی، آقای سید محمد باقر صدر هم که در اینجا (نجف) است همینطور. ▫️دلایلی که آقای زیارتی علیه آیت الله صدر اقامه می کرد این بود که روزی که امام مبحث ولایت فقیه را شروع کردند، جا داشت که آقای صدر هم آن مبحث را دنبال می کردند. دوم اینکه ایشان در قید و بند مرجعیت است، در حالی که ما مرجع داریم. سوم اینکه آقای صدر طهارت اهل کتاب را به آقایان حکیم و خویی تحمیل کرده است و این موضوع در راستای خواسته آقای موسی صدر بوده زیرا او در ارتباط با غربی هاست و می خواهد راه آنها را به جهان اسلام باز کند و از طریق طهارت اهل کتاب می خواهد مقاومتی از سوی مسلمانان نسبت به کفار بروز داده نشود. ▫️البته در آن جلسه ما بحث ها و صحبت های دیگری راجع به اوضاع سیاسی خارج از کشور و مسائل انجمن های اسلامی دانشجویان هم داشتیم.آن شب من برگشتم منزل خاله ام و با آقای صدر این انتقادات را در میان گذاشتم، ایشان خنده ای کرد با همان لبخند و لحن شیرین فارسی که داشت . چون فارسی بلد نبود ولی مطلب را می رساند - ابتدا تشکر کردند از اینکه من به لحاظ لطف و علاقه ای که به ایشان دارم این مطالب را مطرح کردم بلکه با روشن شدن مسائل، مقداری از اختلاف سلیقه ها و کدورتها از بین برود. ▫️ در مورد مسئله طهارت اهل کتاب گفتند: کسی که این ادعا را می کند که یک طلبه ای مثل من - حالا در هر سطحی مهم نیست - بتواند در راستای منافع قدرتهای استعماری به دو مرجع بزرگوار شیعه، فکری را تحمیل بکند آیا خدشه به اصل مرجعیت و فتاوای مراجع شیعه وارد نمی کند و قداست و حرمت فقاهت و اجتهاد این بزرگواران را که یک عمر در فقه تتبع کردند را از بین نمی برد؟ اگر این موضوع حقیقت داشته باشد آیا دیگران نمی توانند فتاوای فقهای دیگر حتی فتاوای آیت الله خمینی را زیر سؤال ببرند؟ اما من عقیده ام این است که اهل کتاب پاک هستند، آن نجاستی را که بعضی از آقایان برای اهل کتاب قایل هستند، بر آن مبنا من خیلی ازمسلمانها را نجس تر می دانم و در این زمینه دلایلی را عنوان کردند و گفتند من و پسر عمویم سید موسی مدت هاست به این عقیده رسیده ایم و البته شاید با آن دو مرجع بزرگوار هم بحثهایی کرده باشیم اما اینگونه نبوده که ما نظراتمان را به آنها تحمیل کرده باشیم. 👇 ادامه ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
دکتر سید صادق طباطبایی سید محمد باقر صدر و جیره خواری صهیونیسم (قسمت دوم) ▫️در خصوص در قید و بند مرجعیت بودن و ترویج از آیت الله خویی ایشان گفتند اولا هر طلبه ای که وارد حوزه علمیه می شود و شهریه امام زمان (ع) را می گیرد، مگر به این قصد نیست که روزی بتواند خودش استنباط از احکام بکند؟ اگر این قصد را نداشته باشد، شهریه ای که می گیرد حرام است. لذا اگر من در این جهت حرکت نکنم اشکال دارد. این چه اتهامی است؟ و انگهی مگر کسی می تواند خودش خودش را مرجع بکند؟ مردم باید به او رجوع بکنند ▫️در ارتباط با آقای خویی این جور نیست که من اختلاف سلیقه و اختلاف رأی و ذایقه با ایشان نداشته باشم. البته ایشان استاد من بودند و هستند و من احترام فوق العاده ای برای ایشان قایل هستم، اما این طور نیست که اختلاف مشرب و مذاق فکری نداشته باشم . در این زمینه به مواردی هم اشاره کردند . اما در ارتباط با آیت الله خمینی وقتی ایشان درس ولایت فقیه را شروع کردند و به صورت جزواتی منتشر شد،. دوستان آقای خمینی این جزوه ها را در جلسات درس دیگر آقایان و اساتید حوزه بردند، همه به اتفاق نپذیرفتند و رد کردند، فقط من بودم که نه تنها گفتم جزوات را توزیع کنند بین افراد حاضر در درس، بلکه در آن جلسه درسم یک پرانتزی باز کردم و به مبحث ولایت فقیه پرداختم. به این امر اعتقاد هم دارم. ▫️صحبت من با آیت الله صدر تمام شد. فردا بعداز ظهر با امام قرار داشتم رفتم خدمتشان گفتم: آقا شما وقتی که در حضور خودتان اجازه نمی دهید افراد با بی احترامی از مراجع نام ببرند چه برسد به اسائه ادب و غیبت که اصلا تحمل نمی کنید پس چرا عده ای از کسانی که به شما منتسب هستند، از شاگردان و اطرافیان که فکر و گفتار و اعمال و کردار آنها به حساب شما گذاشته می شود، به خودشان اجازه می دهند در مورد بعضی از شخصیت هایی که به هر دلیل اختلاف نظر و سلیقه با آنها دارند، چنین اتهاماتی را مطرح کنند از جمله در مورد آقا سید محمد باقر صدر و آقا موسی صدر این مطالب گفته شود؟ ▫️پس از آنکه من این حرفها را زدم، امام خیلی متاثر شدند. به حدی که من احساس کردم که نمی بایستی این مطالب را با ایشان در میان می گذاشتم. هیچ پاسخی ندادند۔ سکوت کردند و یک حالت نگران کننده ای در چهره شان نمایان شد. اصلا جلسه آن روز ما ادامه پیدا نکرد، قرار بود مطالبی را بگویند که موکول به فردا شد. من خداحافظی کردم. شب شام منزل یکی از همین دوستان - تردید دارم منزل آقای شریعتی بود یا شیخ حسن کروبی یا محتشمی - مهمان بودم یک نیم ساعتی که گذشت، آقای کروبی شتابان رسید و با یک حالت استفسار به من گفت شما به آقا چه گفته اید؟ چیزی به آقا گفته اید؟ گفتم مگر چه شده؟ گفت بعد از صحبت های شما آقا به اندازه ای ناراحت بود که برای اولین بار نماز مغرب را در جماعت چهار رکعت خواندند. گفتم من چیز خاصی به ایشان نگفتم فقط به عنوان یک وظیفه شرعی احساس کردم به ایشان هشدار بدهم که مراقب باشند در حوزه نجف یک جاسوس امپریالیسم و صهیونیسم وجود دارد به نام سید محمد باقر صدر و پسر عمویش موسی صدر هم عامل امپریالیسم و صهیونیسم است و با هم در ارتباطند، می خواستم ذهن ایشان روشن بشود. خوب ▫️دوستانی که حضور داشتند یک مقداری ناراحت شدند. امام فردا یا پس فردا در جلسه درس و بحث خود به این امر پرداخته در این زمینه تذکراتی به آقایان داده بودند. (خاطرات دکتر صادق طباطبایی، ج۱، ص۱۰۸-۱۱۰) ————- فلسفه زبان اسلامی 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
فهم عصری از امام علی ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ◽️این شب ها هضم در کتاب « الامام علی صوت العدالة الانسا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نکته حضرت آقا برداشتی از نهج‌البلاغه است که در بند 9 نوشته بالا اشاره شده بود 📜 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: عدالت یعنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی. ۱۴۰۳/۱/۱۹ 💻 Farsi.Khamenei.ir ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
جایگاه امیرالمومنین و حضرت رسول حتی در دیدگاه حسودان هم اصلا چنين نبوده است هیچ نقل تاریخی در این خص
اِنَّ عَلِیّاً لاُخَیْشِنُ فی ذاتِ اللهِ به نظر می رسد خشن (به فتح خا و کسر سین) در این عبارات به معنی جدی و قاطع است به معنای تندخویی نیست، یک صفت و شایستگی مدیریتی است و ناظر به ویژگی اخلاقی نیست ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
و تلک قضیه... ✍ چقدر جای خالی خواننده های وطنی در مسئله غزه حس می شود، من که ساعت ها با این آهنگ برای مظلومیت شان گریستم، خدا این کم کاری را بر ما ببخشاید. ترانه «تلک قضیه» اثر گروه راک مصری «کایروکی» با شعری از «مصطفی ابراهیم» و خوانندگی «امیر عید» در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره فیلم «الجونه» در مصر اجرا شد و نه تنها همبستگی خود را با فلسطین نشان داد، که جهانی را متوجه فاجعه بزرگ انسانی در غزه کرد. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
فلسفه زبان اسلامی
اِنَّ عَلِیّاً لاُخَیْشِنُ فی ذاتِ اللهِ به نظر می رسد خشن (به فتح خا و کسر سین) در این عبارات به م
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت استاد پناهیان از دیدار با شیخ حسین انصاریان 🔻عذرخواهی استاد پناهیان از مومنین و علمای حوزه ✍ ضمن تشکر از حرکت شایسته استاد پناهیان، توفیقات بیشتر ایشان از درگاه الهی را خواستارم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat19.mp3
6.07M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه نوزدهم خانه علم و مهارت طه ▫️موافقت در مولفه های مفهوم سازی 🔹موافقت در توجه و چشم گیری 🔹موافقت در کنایه آوری 🔹موافقت در کانون توجه 🔹موافقت در جرح و تعدیل سنجه ای 🔸موافقت در حرکت خیالی 🔸موافقت در داوری و مقایسه 🔸موافقت در مقوله بندی 🟢 موافقت استعاری 🔸موافقت در چشم انداز و موقعیت مندی 🔻 ديدگاه 🔸 گشتالت/ساختار 🔺قالب گیری ساختاری 🔺نیروپویایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 19.pdf
1.22M
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه نوزدهم خانه علم و مهارت طه ▫️موافقت در مولفه های مفهوم سازی 🔹موافقت در توجه و چشم گیری 🔹موافقت در کنایه آوری 🔹موافقت در کانون توجه 🔹موافقت در جرح و تعدیل سنجه ای 🔸موافقت در حرکت خیالی 🔸موافقت در داوری و مقایسه 🔸موافقت در مقوله بندی 🟢 موافقت استعاری 🔸موافقت در چشم انداز و موقعیت مندی 🔻 ديدگاه 🔸 گشتالت/ساختار 🔺قالب گیری ساختاری 🔺نیروپویایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
چند تکنیک معناشناسی و اعلام برائت از سیاست ورزان ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ⬅️در پدیده اخیر خطیب مشهور، دوست فاضلی پیام داد که « از شما که معناشناسی کار کردین بعید بود این نقد، نهایت مسئله اتفاق افتاده، یک استعاره مفهومی بوده است» و در پیوست این نکته متن تأیید آمیزی از یکی از تئوریسین های امثال و حکم قرآنی که تمثیلاتش معروف است را برای من ارسال کرد. ضمن قدردانی از او لازم می دانم طی 4 نکته معناشناسانه، جمع بندی از این اتفاق را بیان کرده و از اظهار نظرهای سیاست ورزان در این خصوص اعلام برائت کنم، هر چه بنده در این چند روز گفتم ریشه در این 4 نکته دارد: ✅استعاره مفهومی ◽️ما با استعاره های زندگی می کنیم و استعاره ها بخشی از زندگی ما را می سازند، ما با استعاره ها دانش را منتقل می کنیم و استعاره ها ساختار دانشی می سازند. استعاره ها خنثی نیستند و جریان نیرومندی از معنا را با خود می کشند. فرض بفرمایید در مثال مذکور اراده قاطع و جدی به ترتیب به « گوشت تلخ» و « کوه» مستعار شود. در هر دو استعاره ساختاری اتفاق افتاده است. اما تفاوت اولی با دومی در آن است، که در گوشت تلخ ترکیب میان دو استعاره ساختاری و جهتی اتفاق افتاده است. تنزیل اراده جدی به گوشت ( استعاره ساختاری) و جهت مندی آن به تلخ بودن ( استعاره جهتی)، اما کوه صرفا مبتنی بر استعاره ساختاری است، اینکه می فرماید المومن کالجبل الراسخ نوعی استعاره ساختاری است که چون جهت مند نیست، هواره نشان قدرتمندی و ثبات است. شباهت های هستی شناختی و معرفت شناختی بیشتری هم هست که از آن میگذریم. ✅مدل فرهنگی ◽️استعاره ها ریشه در مدل فرهنگی اقوام و ملل دارند. « خشن فی ذات الله» در مدل فرهنگی عرب با « گوشت تلخ» در حوزه مفهومی فارسی زبانان، حاکی از دو دیدگاه دارد. زمختی و تلخ بودن زمانی معنای صحیح خود را پیدا می کنند که در بافت فرهنگی قرار گیرند. دقت به تفاوت در مدل های فرهنگی مبدا و مقصد میتواند سرچشمه بسیاری از خطاها در ترجمه را گرفته و استعاره های مفهومی صحیح را برساخت کند. متاسفانه عدم توجه به این امر باعث شده بسیاری از ترجمه های صورت گرفته از قرآن کریم و روایات هم، ساخت صحیحی به زبان مقصد ( فارسی) پیدا نکنند. این که ملتی استعاره های خود را بر « خوردن گوشت» بنا می کند با ملتی که استعاره های خود را بر « زمختی لباس» حمل می کند حاکی از تفاوت زمینه های فرهنگی دو « زبان» است که باید در انتقال معنا مورد توجه قرار گیرد. از این رو است که معناشناسان معتقدند که « استعاره های فرهنگی مبتنی بر مدل» نوعی نگاشت و مپ کلان معنایی اند. ✅بازسازی تاریخی ◽️به دو شیوه می توانیم « خشن» را به صورت تاریخی بررسی کنیم، یا آن را به « معناشناسی تاریخی» بسپاریم و به شیوه « درزمانی» آن را مطالعه کنیم. و یا اینکه در یک « بازسازی تاریخی» از هرمنوتیک و معناشناسی ساختگرا استفاده کنیم و ضمن استفاده از روش های در زمانی بر همگام سازی آن با استفاده از روش های « همزمانی» تأکید کنیم. در روش های همزمانی باید به دنبال « دال مرکزی» زندگانی پیامبر گرامی اسلام و حضرت امیر باشیم، به راستی دال مرکزی زندگانی ایشان از منظر بقیه ( حتی حساد) چه بوده است؟ به نظر می رسد از این منظر « گوشت تلخ» فقط یک دال شناور است، و هیچگاه نمی تواند « دال مرکزی» واقع شود. ✅گفتمان ◽️می توانیم پا را فراتر از ساختارهای معنایی بگیریم، و ساخت شکنی کرده و از گفتمان های صورت گرفته در آن زمان گفتگو کنیم، از چه زمانی هجمه ها علیه حضرت امیر و پیامبر شدت گرفته و چه قدرت ها و نیروهایی آن را مدیریت می کرده اند، آیا شدت این گفتمان ها بر ادراک کل مسلمین اثرگذار بوده است؟ علت اقبال و ادبار گفتمان های غالب آن روزگار به علی (ع) چه بوده است؟ هژمونی غالب از آن کیست؟ تاریخ را چه کسانی روایت کرده اند؟ از این منظر هم به نظر می رسد « گوشت تلخ» در هیچ بازه ای ـ حتی در زمانه معاویه که حجم تبلیغات سنگین شده است ـ هیچ گاه گفتمان غالب نبوده است. ✍️ سخن پایانی: از منظر علمی بایست به این پدیده نگاه کرد و از نگاه غرض ورزانه و سیاست زده اجتناب کرد، این پدیده ها می توانند فرصت بسیار خوبی برای یاددهی و یادگیری تلقی شوند. به نظر می رسد همواره در برخی پدیده ها راه سومی هست، نه قرار است جانانه دفاع کرد و نه قرار باشد تخریب و نقد بی محابا کرد، سنت ما « نگاه علمی» است و به نظر می رسد این لازمه « اخلاق علمی» است. همه علاقمندان و دوستان را به یادگیری شیوه های معناشناسی تاریخی دعوت می کنم. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
movafaqat20.mp3
4.17M
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه بیستم خانه علم و مهارت طه 🟢 معناشناسی نقش گرا ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd