حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
و تلک قضیه...
✍ چقدر جای خالی خواننده های وطنی در مسئله غزه حس می شود، من که ساعت ها با این آهنگ برای مظلومیت شان گریستم، خدا این کم کاری را بر ما ببخشاید.
ترانه «تلک قضیه» اثر گروه راک مصری «کایروکی» با شعری از «مصطفی ابراهیم» و خوانندگی «امیر عید» در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره فیلم «الجونه» در مصر اجرا شد و نه تنها همبستگی خود را با فلسطین نشان داد، که جهانی را متوجه فاجعه بزرگ انسانی در غزه کرد.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت استاد پناهیان از دیدار با شیخ حسین انصاریان
🔻عذرخواهی استاد پناهیان از مومنین و علمای حوزه
✍ ضمن تشکر از حرکت شایسته استاد پناهیان، توفیقات بیشتر ایشان از درگاه الهی را خواستارم
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موافقت معنایی
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه نوزدهم
خانه علم و مهارت طه
#موافقت_معنایی
▫️موافقت در مولفه های مفهوم سازی
🔹موافقت در توجه و چشم گیری
🔹موافقت در کنایه آوری
🔹موافقت در کانون توجه
🔹موافقت در جرح و تعدیل سنجه ای
🔸موافقت در حرکت خیالی
🔸موافقت در داوری و مقایسه
🔸موافقت در مقوله بندی
🟢 موافقت استعاری
🔸موافقت در چشم انداز و موقعیت مندی
🔻 ديدگاه
🔸 گشتالت/ساختار
🔺قالب گیری ساختاری
🔺نیروپویایی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 19.pdf
1.22M
#پاورپوینت
فایل ارائه
👇
موافقت معنایی
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه نوزدهم
خانه علم و مهارت طه
#موافقت_معنایی
▫️موافقت در مولفه های مفهوم سازی
🔹موافقت در توجه و چشم گیری
🔹موافقت در کنایه آوری
🔹موافقت در کانون توجه
🔹موافقت در جرح و تعدیل سنجه ای
🔸موافقت در حرکت خیالی
🔸موافقت در داوری و مقایسه
🔸موافقت در مقوله بندی
🟢 موافقت استعاری
🔸موافقت در چشم انداز و موقعیت مندی
🔻 ديدگاه
🔸 گشتالت/ساختار
🔺قالب گیری ساختاری
🔺نیروپویایی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
چند تکنیک معناشناسی و اعلام برائت از سیاست ورزان
✍️دکتر مجتبی رستمی کیا
⬅️در پدیده اخیر خطیب مشهور، دوست فاضلی پیام داد که « از شما که معناشناسی کار کردین بعید بود این نقد، نهایت مسئله اتفاق افتاده، یک استعاره مفهومی بوده است» و در پیوست این نکته متن تأیید آمیزی از یکی از تئوریسین های امثال و حکم قرآنی که تمثیلاتش معروف است را برای من ارسال کرد. ضمن قدردانی از او لازم می دانم طی 4 نکته معناشناسانه، جمع بندی از این اتفاق را بیان کرده و از اظهار نظرهای سیاست ورزان در این خصوص اعلام برائت کنم، هر چه بنده در این چند روز گفتم ریشه در این 4 نکته دارد:
✅استعاره مفهومی
◽️ما با استعاره های زندگی می کنیم و استعاره ها بخشی از زندگی ما را می سازند، ما با استعاره ها دانش را منتقل می کنیم و استعاره ها ساختار دانشی می سازند. استعاره ها خنثی نیستند و جریان نیرومندی از معنا را با خود می کشند. فرض بفرمایید در مثال مذکور اراده قاطع و جدی به ترتیب به « گوشت تلخ» و « کوه» مستعار شود. در هر دو استعاره ساختاری اتفاق افتاده است. اما تفاوت اولی با دومی در آن است، که در گوشت تلخ ترکیب میان دو استعاره ساختاری و جهتی اتفاق افتاده است. تنزیل اراده جدی به گوشت ( استعاره ساختاری) و جهت مندی آن به تلخ بودن ( استعاره جهتی)، اما کوه صرفا مبتنی بر استعاره ساختاری است، اینکه می فرماید المومن کالجبل الراسخ نوعی استعاره ساختاری است که چون جهت مند نیست، هواره نشان قدرتمندی و ثبات است. شباهت های هستی شناختی و معرفت شناختی بیشتری هم هست که از آن میگذریم.
✅مدل فرهنگی
◽️استعاره ها ریشه در مدل فرهنگی اقوام و ملل دارند. « خشن فی ذات الله» در مدل فرهنگی عرب با « گوشت تلخ» در حوزه مفهومی فارسی زبانان، حاکی از دو دیدگاه دارد. زمختی و تلخ بودن زمانی معنای صحیح خود را پیدا می کنند که در بافت فرهنگی قرار گیرند. دقت به تفاوت در مدل های فرهنگی مبدا و مقصد میتواند سرچشمه بسیاری از خطاها در ترجمه را گرفته و استعاره های مفهومی صحیح را برساخت کند. متاسفانه عدم توجه به این امر باعث شده بسیاری از ترجمه های صورت گرفته از قرآن کریم و روایات هم، ساخت صحیحی به زبان مقصد ( فارسی) پیدا نکنند. این که ملتی استعاره های خود را بر « خوردن گوشت» بنا می کند با ملتی که استعاره های خود را بر « زمختی لباس» حمل می کند حاکی از تفاوت زمینه های فرهنگی دو « زبان» است که باید در انتقال معنا مورد توجه قرار گیرد. از این رو است که معناشناسان معتقدند که « استعاره های فرهنگی مبتنی بر مدل» نوعی نگاشت و مپ کلان معنایی اند.
✅بازسازی تاریخی
◽️به دو شیوه می توانیم « خشن» را به صورت تاریخی بررسی کنیم، یا آن را به « معناشناسی تاریخی» بسپاریم و به شیوه « درزمانی» آن را مطالعه کنیم. و یا اینکه در یک « بازسازی تاریخی» از هرمنوتیک و معناشناسی ساختگرا استفاده کنیم و ضمن استفاده از روش های در زمانی بر همگام سازی آن با استفاده از روش های « همزمانی» تأکید کنیم. در روش های همزمانی باید به دنبال « دال مرکزی» زندگانی پیامبر گرامی اسلام و حضرت امیر باشیم، به راستی دال مرکزی زندگانی ایشان از منظر بقیه ( حتی حساد) چه بوده است؟ به نظر می رسد از این منظر « گوشت تلخ» فقط یک دال شناور است، و هیچگاه نمی تواند « دال مرکزی» واقع شود.
✅گفتمان
◽️می توانیم پا را فراتر از ساختارهای معنایی بگیریم، و ساخت شکنی کرده و از گفتمان های صورت گرفته در آن زمان گفتگو کنیم، از چه زمانی هجمه ها علیه حضرت امیر و پیامبر شدت گرفته و چه قدرت ها و نیروهایی آن را مدیریت می کرده اند، آیا شدت این گفتمان ها بر ادراک کل مسلمین اثرگذار بوده است؟ علت اقبال و ادبار گفتمان های غالب آن روزگار به علی (ع) چه بوده است؟ هژمونی غالب از آن کیست؟ تاریخ را چه کسانی روایت کرده اند؟ از این منظر هم به نظر می رسد « گوشت تلخ» در هیچ بازه ای ـ حتی در زمانه معاویه که حجم تبلیغات سنگین شده است ـ هیچ گاه گفتمان غالب نبوده است.
✍️ سخن پایانی: از منظر علمی بایست به این پدیده نگاه کرد و از نگاه غرض ورزانه و سیاست زده اجتناب کرد، این پدیده ها می توانند فرصت بسیار خوبی برای یاددهی و یادگیری تلقی شوند. به نظر می رسد همواره در برخی پدیده ها راه سومی هست، نه قرار است جانانه دفاع کرد و نه قرار باشد تخریب و نقد بی محابا کرد، سنت ما « نگاه علمی» است و به نظر می رسد این لازمه « اخلاق علمی» است. همه علاقمندان و دوستان را به یادگیری شیوه های معناشناسی تاریخی دعوت می کنم.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موافقت معنایی
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه بیستم
خانه علم و مهارت طه
#موافقت_معنایی
🟢 معناشناسی نقش گرا
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
♦️ایلان ماسک: هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ از باهوشترین انسان هوشمندتر خواهد شد
«ماسک در مصاحبه با «نیکلای تانگن»، مدیرعامل صندوق ثروت ملی نروژ:
🔹« توسعه هوش مصنوعی به حدی برسد که با فرارسیدن سال آینده یا ۲۰۲۶، از باهوشترین انسان هوشمندتر باشد.»
🔹انتظار می رود نسخه بعدی چت بات «گروک» تا اردیبهشت آزمایش شود.»
🔹در رابطه با جدول زمانی توسعه هوش عمومی مصنوعی به عنوان هوشمند تر از باهوش ترین انسان « فکر می کنم یک تا دو سال آینده این اتفاق بیفتد.»/ شفقنا
خبـــرهای فـــوࢪی مهم⇩⇩
☑️ @Akhbar_Fori
#هوش_مصنوعی_قوی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موافقت معنایی
🎙دکتر مجتبی رستمیکیا
جلسه بیستم و یکم
خانه علم و مهارت طه
#موافقت_معنایی
🟧کارکردگرایی در زبان شناسی نقش گرا
🟪صورتبندی نظریه فعل
🟩نقش های زبان از نظر هلیدی
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از حکمت بالغه
🎁 تدریس کتاب «معناشناسی شناختی قرآن» (به همراه نقد و بررسی)
📚 تألیف: حجةالاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
📣 با ارائه: حجةالاسلام سید شهابالدین دعایی
🕌 محل برگزاری: مشهد مقدس، مدرسه علمیه نورالرضا علیهالسلام
📆 زمان: مهرماه 1401 _ بهمنماه 1402
🏷 تعداد جلسات: 27 جلسه
از جناب آقای دعایی کمال تشکر را داریم که همت خود را صرف این مباحث نمودهاند و برای ایشان از خداوند خواستار توفیق ایشان هستیم. بیتردید، این اقدام میتواند زمینه تحول علمی در میان طلاب مشهد باشد.
🔰 فهرست جلسات:
1- تاریخچه دانش زبانشناسی، مزایای زبانشناسی شناختی، ضرورت آشنایی با معناشناسی شناختی برای طلاب
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/13
2- فصل دوم: اصالت تعبیرهای قرآنی (1)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/14
3- فصل دوم: اصالت تعبیرهای قرآنی (2)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/15
4- فصل دوم: اصالت تعبیرهای قرآنی (3)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/16
5- فصل سوم: مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (1)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/35
6- فصل سوم: مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (2)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/37
7- فصل سوم: مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (3)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/46
8- فصل سوم: مفهومسازی قرآنی و بافت آیات (4)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/51
9- فصل چهارم: پیشنمونهها و مقولات معنایی
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/52
10- فصل پنجم: شبکههای شعاعی در قرآن (1)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/53
11- فصل پنجم: شبکههای شعاعی در قرآن (2)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/57
12- فصل پنجم: شبکههای شعاعی در قرآن (3)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/58
13- فصل پنجم: شبکههای شعاعی در قرآن (4)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/65
14- فصل پنجم: شبکههای شعاعی در قرآن (5)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/68
15- فصل پنجم: شبکههای شعاعی در قرآن (6)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/97
16- فصل ششم: حرکت خیالی در ساختار معنایی قرآن (1)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/106
17- فصل ششم: حرکت خیالی در ساختار معنایی قرآن (2)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/107
18- فصل هفتم: فضاهای ذهنی (1)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/108
19- فصل هفتم: فضاهای ذهنی (2)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/109
20- فصل هشتم: تلفیق مفهومی (1)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/119
21- فصل هشتم: تلفیق مفهومی (2)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/121
22- فصل هشتم: تلفیق مفهومی (3)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/124
23- فصل هشتم: تلفیق مفهومی (4)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/125
24- فصل هشتم: تلفیق مفهومی (5)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/132
25- فصل نهم: ساختار نیرو-پویایی آیات (1)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/134
26- فصل نهم: ساختار نیرو-پویایی آیات (2)
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/135
27- فصل دهم: علیت و پنجرههای علّی در معناشناسی قرآن
🔻 https://eitaa.com/Cognitive_linguistics/136
•┈┈••••✾• 🧠 •✾•••┈┈•
🆔 @Cognitive_linguistics
@hekmatebaleghe
هدایت شده از حکمت بالغه
همچنین از جناب دکتر رستمی کیا به خاطر تدریس کتاب «موافقت معنایی» و «الهیات سایبر» تشکر میکنیم و از خداوند برای ایشان توفیقات روزافزون را خواستاریم. این اقدام هم در حوزه علمیه قم میتواند راهگشا باشد.
دوستان و اعضای کانال میتوانند فایلهای این دروس را از کانال فلسفه زبان اسلامی دنبال کنند.
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
@hekmatebaleghe
ضمن تشکر از استاد عزیز جناب حجتالاسلام والمسلمین آقای دکتر قائمی نیا، تدریس این کتب را افتخار خود دانسته و از ایشان که به بنده کمترین بذل عنایت دارند خداوند را شاکرم.
————-
فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd