eitaa logo
فلسفه زبان اسلامی
1هزار دنبال‌کننده
516 عکس
43 ویدیو
126 فایل
#فلسفه_زبان_متعارف #فلسفه_زبان_اسلامی #نظریه_فعل #Islamic_philosophy ارتباط با ادمین @projectsystem مجتبی رستمی کیا، دکتری مبانی نظری اسلام مدیر دفتر حمایت از جامعه نخبگانی
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر سید صادق طباطبایی سید محمد باقر صدر و جیره خواری صهیونیسم (قسمت دوم) ▫️در خصوص در قید و بند مرجعیت بودن و ترویج از آیت الله خویی ایشان گفتند اولا هر طلبه ای که وارد حوزه علمیه می شود و شهریه امام زمان (ع) را می گیرد، مگر به این قصد نیست که روزی بتواند خودش استنباط از احکام بکند؟ اگر این قصد را نداشته باشد، شهریه ای که می گیرد حرام است. لذا اگر من در این جهت حرکت نکنم اشکال دارد. این چه اتهامی است؟ و انگهی مگر کسی می تواند خودش خودش را مرجع بکند؟ مردم باید به او رجوع بکنند ▫️در ارتباط با آقای خویی این جور نیست که من اختلاف سلیقه و اختلاف رأی و ذایقه با ایشان نداشته باشم. البته ایشان استاد من بودند و هستند و من احترام فوق العاده ای برای ایشان قایل هستم، اما این طور نیست که اختلاف مشرب و مذاق فکری نداشته باشم . در این زمینه به مواردی هم اشاره کردند . اما در ارتباط با آیت الله خمینی وقتی ایشان درس ولایت فقیه را شروع کردند و به صورت جزواتی منتشر شد،. دوستان آقای خمینی این جزوه ها را در جلسات درس دیگر آقایان و اساتید حوزه بردند، همه به اتفاق نپذیرفتند و رد کردند، فقط من بودم که نه تنها گفتم جزوات را توزیع کنند بین افراد حاضر در درس، بلکه در آن جلسه درسم یک پرانتزی باز کردم و به مبحث ولایت فقیه پرداختم. به این امر اعتقاد هم دارم. ▫️صحبت من با آیت الله صدر تمام شد. فردا بعداز ظهر با امام قرار داشتم رفتم خدمتشان گفتم: آقا شما وقتی که در حضور خودتان اجازه نمی دهید افراد با بی احترامی از مراجع نام ببرند چه برسد به اسائه ادب و غیبت که اصلا تحمل نمی کنید پس چرا عده ای از کسانی که به شما منتسب هستند، از شاگردان و اطرافیان که فکر و گفتار و اعمال و کردار آنها به حساب شما گذاشته می شود، به خودشان اجازه می دهند در مورد بعضی از شخصیت هایی که به هر دلیل اختلاف نظر و سلیقه با آنها دارند، چنین اتهاماتی را مطرح کنند از جمله در مورد آقا سید محمد باقر صدر و آقا موسی صدر این مطالب گفته شود؟ ▫️پس از آنکه من این حرفها را زدم، امام خیلی متاثر شدند. به حدی که من احساس کردم که نمی بایستی این مطالب را با ایشان در میان می گذاشتم. هیچ پاسخی ندادند۔ سکوت کردند و یک حالت نگران کننده ای در چهره شان نمایان شد. اصلا جلسه آن روز ما ادامه پیدا نکرد، قرار بود مطالبی را بگویند که موکول به فردا شد. من خداحافظی کردم. شب شام منزل یکی از همین دوستان - تردید دارم منزل آقای شریعتی بود یا شیخ حسن کروبی یا محتشمی - مهمان بودم یک نیم ساعتی که گذشت، آقای کروبی شتابان رسید و با یک حالت استفسار به من گفت شما به آقا چه گفته اید؟ چیزی به آقا گفته اید؟ گفتم مگر چه شده؟ گفت بعد از صحبت های شما آقا به اندازه ای ناراحت بود که برای اولین بار نماز مغرب را در جماعت چهار رکعت خواندند. گفتم من چیز خاصی به ایشان نگفتم فقط به عنوان یک وظیفه شرعی احساس کردم به ایشان هشدار بدهم که مراقب باشند در حوزه نجف یک جاسوس امپریالیسم و صهیونیسم وجود دارد به نام سید محمد باقر صدر و پسر عمویش موسی صدر هم عامل امپریالیسم و صهیونیسم است و با هم در ارتباطند، می خواستم ذهن ایشان روشن بشود. خوب ▫️دوستانی که حضور داشتند یک مقداری ناراحت شدند. امام فردا یا پس فردا در جلسه درس و بحث خود به این امر پرداخته در این زمینه تذکراتی به آقایان داده بودند. (خاطرات دکتر صادق طباطبایی، ج۱، ص۱۰۸-۱۱۰) ————- فلسفه زبان اسلامی 🌐@kiamojtabaphd
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نکته حضرت آقا برداشتی از نهج‌البلاغه است که در بند 9 نوشته بالا اشاره شده بود 📜 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: عدالت یعنی نفی فاصله طبقاتی در استفاده از فرصت‌های عمومی. ۱۴۰۳/۱/۱۹ 💻 Farsi.Khamenei.ir ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
اِنَّ عَلِیّاً لاُخَیْشِنُ فی ذاتِ اللهِ به نظر می رسد خشن (به فتح خا و کسر سین) در این عبارات به معنی جدی و قاطع است به معنای تندخویی نیست، یک صفت و شایستگی مدیریتی است و ناظر به ویژگی اخلاقی نیست ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
و تلک قضیه... ✍ چقدر جای خالی خواننده های وطنی در مسئله غزه حس می شود، من که ساعت ها با این آهنگ برای مظلومیت شان گریستم، خدا این کم کاری را بر ما ببخشاید. ترانه «تلک قضیه» اثر گروه راک مصری «کایروکی» با شعری از «مصطفی ابراهیم» و خوانندگی «امیر عید» در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره فیلم «الجونه» در مصر اجرا شد و نه تنها همبستگی خود را با فلسطین نشان داد، که جهانی را متوجه فاجعه بزرگ انسانی در غزه کرد. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥روایت استاد پناهیان از دیدار با شیخ حسین انصاریان 🔻عذرخواهی استاد پناهیان از مومنین و علمای حوزه ✍ ضمن تشکر از حرکت شایسته استاد پناهیان، توفیقات بیشتر ایشان از درگاه الهی را خواستارم ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه نوزدهم خانه علم و مهارت طه ▫️موافقت در مولفه های مفهوم سازی 🔹موافقت در توجه و چشم گیری 🔹موافقت در کنایه آوری 🔹موافقت در کانون توجه 🔹موافقت در جرح و تعدیل سنجه ای 🔸موافقت در حرکت خیالی 🔸موافقت در داوری و مقایسه 🔸موافقت در مقوله بندی 🟢 موافقت استعاری 🔸موافقت در چشم انداز و موقعیت مندی 🔻 ديدگاه 🔸 گشتالت/ساختار 🔺قالب گیری ساختاری 🔺نیروپویایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
موافقت معنایی 19.pdf
1.22M
فایل ارائه 👇 موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه نوزدهم خانه علم و مهارت طه ▫️موافقت در مولفه های مفهوم سازی 🔹موافقت در توجه و چشم گیری 🔹موافقت در کنایه آوری 🔹موافقت در کانون توجه 🔹موافقت در جرح و تعدیل سنجه ای 🔸موافقت در حرکت خیالی 🔸موافقت در داوری و مقایسه 🔸موافقت در مقوله بندی 🟢 موافقت استعاری 🔸موافقت در چشم انداز و موقعیت مندی 🔻 ديدگاه 🔸 گشتالت/ساختار 🔺قالب گیری ساختاری 🔺نیروپویایی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
چند تکنیک معناشناسی و اعلام برائت از سیاست ورزان ✍️دکتر مجتبی رستمی کیا ⬅️در پدیده اخیر خطیب مشهور، دوست فاضلی پیام داد که « از شما که معناشناسی کار کردین بعید بود این نقد، نهایت مسئله اتفاق افتاده، یک استعاره مفهومی بوده است» و در پیوست این نکته متن تأیید آمیزی از یکی از تئوریسین های امثال و حکم قرآنی که تمثیلاتش معروف است را برای من ارسال کرد. ضمن قدردانی از او لازم می دانم طی 4 نکته معناشناسانه، جمع بندی از این اتفاق را بیان کرده و از اظهار نظرهای سیاست ورزان در این خصوص اعلام برائت کنم، هر چه بنده در این چند روز گفتم ریشه در این 4 نکته دارد: ✅استعاره مفهومی ◽️ما با استعاره های زندگی می کنیم و استعاره ها بخشی از زندگی ما را می سازند، ما با استعاره ها دانش را منتقل می کنیم و استعاره ها ساختار دانشی می سازند. استعاره ها خنثی نیستند و جریان نیرومندی از معنا را با خود می کشند. فرض بفرمایید در مثال مذکور اراده قاطع و جدی به ترتیب به « گوشت تلخ» و « کوه» مستعار شود. در هر دو استعاره ساختاری اتفاق افتاده است. اما تفاوت اولی با دومی در آن است، که در گوشت تلخ ترکیب میان دو استعاره ساختاری و جهتی اتفاق افتاده است. تنزیل اراده جدی به گوشت ( استعاره ساختاری) و جهت مندی آن به تلخ بودن ( استعاره جهتی)، اما کوه صرفا مبتنی بر استعاره ساختاری است، اینکه می فرماید المومن کالجبل الراسخ نوعی استعاره ساختاری است که چون جهت مند نیست، هواره نشان قدرتمندی و ثبات است. شباهت های هستی شناختی و معرفت شناختی بیشتری هم هست که از آن میگذریم. ✅مدل فرهنگی ◽️استعاره ها ریشه در مدل فرهنگی اقوام و ملل دارند. « خشن فی ذات الله» در مدل فرهنگی عرب با « گوشت تلخ» در حوزه مفهومی فارسی زبانان، حاکی از دو دیدگاه دارد. زمختی و تلخ بودن زمانی معنای صحیح خود را پیدا می کنند که در بافت فرهنگی قرار گیرند. دقت به تفاوت در مدل های فرهنگی مبدا و مقصد میتواند سرچشمه بسیاری از خطاها در ترجمه را گرفته و استعاره های مفهومی صحیح را برساخت کند. متاسفانه عدم توجه به این امر باعث شده بسیاری از ترجمه های صورت گرفته از قرآن کریم و روایات هم، ساخت صحیحی به زبان مقصد ( فارسی) پیدا نکنند. این که ملتی استعاره های خود را بر « خوردن گوشت» بنا می کند با ملتی که استعاره های خود را بر « زمختی لباس» حمل می کند حاکی از تفاوت زمینه های فرهنگی دو « زبان» است که باید در انتقال معنا مورد توجه قرار گیرد. از این رو است که معناشناسان معتقدند که « استعاره های فرهنگی مبتنی بر مدل» نوعی نگاشت و مپ کلان معنایی اند. ✅بازسازی تاریخی ◽️به دو شیوه می توانیم « خشن» را به صورت تاریخی بررسی کنیم، یا آن را به « معناشناسی تاریخی» بسپاریم و به شیوه « درزمانی» آن را مطالعه کنیم. و یا اینکه در یک « بازسازی تاریخی» از هرمنوتیک و معناشناسی ساختگرا استفاده کنیم و ضمن استفاده از روش های در زمانی بر همگام سازی آن با استفاده از روش های « همزمانی» تأکید کنیم. در روش های همزمانی باید به دنبال « دال مرکزی» زندگانی پیامبر گرامی اسلام و حضرت امیر باشیم، به راستی دال مرکزی زندگانی ایشان از منظر بقیه ( حتی حساد) چه بوده است؟ به نظر می رسد از این منظر « گوشت تلخ» فقط یک دال شناور است، و هیچگاه نمی تواند « دال مرکزی» واقع شود. ✅گفتمان ◽️می توانیم پا را فراتر از ساختارهای معنایی بگیریم، و ساخت شکنی کرده و از گفتمان های صورت گرفته در آن زمان گفتگو کنیم، از چه زمانی هجمه ها علیه حضرت امیر و پیامبر شدت گرفته و چه قدرت ها و نیروهایی آن را مدیریت می کرده اند، آیا شدت این گفتمان ها بر ادراک کل مسلمین اثرگذار بوده است؟ علت اقبال و ادبار گفتمان های غالب آن روزگار به علی (ع) چه بوده است؟ هژمونی غالب از آن کیست؟ تاریخ را چه کسانی روایت کرده اند؟ از این منظر هم به نظر می رسد « گوشت تلخ» در هیچ بازه ای ـ حتی در زمانه معاویه که حجم تبلیغات سنگین شده است ـ هیچ گاه گفتمان غالب نبوده است. ✍️ سخن پایانی: از منظر علمی بایست به این پدیده نگاه کرد و از نگاه غرض ورزانه و سیاست زده اجتناب کرد، این پدیده ها می توانند فرصت بسیار خوبی برای یاددهی و یادگیری تلقی شوند. به نظر می رسد همواره در برخی پدیده ها راه سومی هست، نه قرار است جانانه دفاع کرد و نه قرار باشد تخریب و نقد بی محابا کرد، سنت ما « نگاه علمی» است و به نظر می رسد این لازمه « اخلاق علمی» است. همه علاقمندان و دوستان را به یادگیری شیوه های معناشناسی تاریخی دعوت می کنم. ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه بیستم خانه علم و مهارت طه 🟢 معناشناسی نقش گرا ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
♦️ایلان ماسک: هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۶ از باهوشترین انسان هوشمندتر خواهد شد «ماسک در مصاحبه با «نیکلای تانگن»، مدیرعامل صندوق ثروت ملی نروژ: 🔹« توسعه هوش مصنوعی به حدی برسد که با فرارسیدن سال آینده یا ۲۰۲۶، از باهوشترین انسان هوشمندتر باشد.» 🔹انتظار می رود نسخه بعدی چت بات «گروک» تا اردیبهشت آزمایش شود.» 🔹در رابطه با جدول زمانی توسعه هوش عمومی مصنوعی به عنوان هوشمند تر از باهوش ترین انسان « فکر می کنم یک تا دو سال آینده این اتفاق بیفتد.»/ شفقنا خبـــرهای فـــوࢪی‌ مهم⇩⇩ ☑️ @Akhbar_Fori ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
موافقت معنایی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌کیا جلسه بیستم و یکم خانه علم و مهارت طه 🟧کارکردگرایی در زبان شناسی نقش گرا 🟪صورتبندی نظریه فعل 🟩نقش های زبان از نظر هلیدی ————- فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd