eitaa logo
خوشه چین
151 دنبال‌کننده
354 عکس
49 ویدیو
1 فایل
■امام علی علیه السلام: «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال» بنگر که چه گفته می‌شود نه این که چه کسی می‌گوید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹کم کاری حوزه های علمیه🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز شما که عناصر حوزه‌ی علمیه هستید، باید برای تمام طبقات مردم، خوراک فکرىِ لازمی که آنها را به اسلام مؤمن کند، از گناه بیزار کند، به ثواب راغب کند، به رضای الهی مطمئن کند و آنها را به در خانه‌ی خدا ببرد، داشته باشید؛ کجاست؟ روز وفات یکی از ائمه‌ی معصومین علیهم‌ صلوات‌ اللَّه‌ و ملائکته‌ اجمعین مطرح می شود، می بینیم ممکن است در آن روز پنج ساعت، هفت ساعت، گاهی ده ساعت، از آن امام بزرگوار حرف و مطلب گفته شود؛ ولی آن ‌چنان که باید، نیست. ما اگر واقعاً می توانیم پنج ساعت راجع به امام باقر علیه‌ الصّلاة و السّلام در رادیو با این پوشش عظیم حرف بزنیم، می دانید که دستگاه روحانی و دینی و فکرىِ اسلامی ما چقدر باید برای این پنج ساعت کار کند؟ این کم‌ کاری ها هست؛ این اشکال بر خودمان وارد است؛ بر بنده هم همین‌قدر وارد است؛ منتها از جهت روحانی بودنم. 📚 بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزه‌ی علمیه‌ی قم، ۱۳۷۰/۱۱/۳۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزادی اندیشه🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری یکی از انواع آزادی ها که از انواع آزادی اجتماعی شمرده می‏ شود، به اصطلاحِ امروز آزادی عقیده و تفکر است. انسان در جمیع شئون حیاتی خود باید آزاد باشد، یعنی مانعی و سدی برای پیشروی و جولان او وجود نداشته باشد، سدی برای پرورش‏ هیچ یک از استعدادهای او در کار نباشد. یکی از مقدس‏ترین استعدادهایی که در بشر هست و شدیدا نیازمند به آزادی است تفکر است، بلکه مهمترین قسمتی از انسان که لازم است پرورش پیدا کند تفکر است و قهرا چون این پرورش نیازمند به آزادی یعنی نبودن سد و مانع در جلو تفکر است، بنابراین انسان نیازمند به آزادی در تفکر است. 📚 آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹طاقتِ شنیدنِ حرف های جدید🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه‌ها باید روح تطوّر علمی و فقهی وجود داشته باشد. حالا یک وقت به قدر فتوا مواد آماده نمی شود. خوب؛ نشود. بحث علمی را بکنند. من می بینم گاهی چند نفر در یک بحث فقهی، حرف جدیدی را مطرح می کنند. بعد، از اطراف به اینها حمله می شود که «شما چرا این حرف را زدید!؟» در این اواخر، بعضی از فقهای فاضلِ خوبِ دارای فکرِ نو، بعضی از حرف ها را مطرح کردند که مطرح کردنش ایرادی ندارد. در حوزه علمیه، باید طاقتِ شنیدنِ حرف های جدید، زیاد باشد؛ ولو به حدی نرسد که این فقیه فتوا بدهد. ممکن است دیگری، چیزی بر آن بیفزاید؛ فتوا بدهد. لذا، بنده به فضلای محترم و بزرگان قم، توصیه کردم که یک مجلّه فقهی منتشر کنید. یک مجلّه فقهی که فقط در آن افکار و آراىِ جدیدِ فقهی مطرح شود. البته آن بزرگان این کار را نکردند. عدّه‌ای از جوانان کاری در این زمینه انجام دادند که اگر چه آن کارِ اصلىِ عالىِ آرمانی نیست، اما شایسته تحسین و تقدیر است. به خاطر این‌ که، قدمی در این راه است. اما آن کارِ بزرگ، هنوز هم می تواند انجام گیرد. اگر دو و حتّی سه مجلّه فقهی هم در حوزه قم باشد، زیاد نیست. مجلّه‌ای مخصوص فلسفه باشد. یک مجلّه کلامی بحمداللَّه هست؛ منتها با تیراژ کم و غیر معروف. شاید خیلی از شما هم اسمش را نشنیده و آن را ندیده باشید؛ اما بنده بحمداللَّه دیده‌ام و از کسانی که مسؤول این کار هستند تشکّر می کنم. این‌طور باید باشد تا افکار نو در علوم اسلامی، روزبه‌روز در حوزه علمیه مطرح شوند؛ و اهمّ از همه و مقدّم بر همه، فقه است. 📚 بیانات در آغاز درس خارج فقه، 1373/6/20 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹ضرر علم بدون تهذیب🔹 📣 امام خمینی قرآن هم که کتاب زندۀ الهی است، آن هم آن قدری که دنبال این بوده است که تهذیب کند مردم را، دنبال چیزهای دیگر نبوده است. اصلاً، می‌شود گفت که قرآن برای همین مقصد آمده است؛ برای اینکه بشر به این مطلب از همه چیز بیشتر احتیاج داشتند. قرآن کتابی است برای انسان سازی، در تمام مراحلی که انسان طی می‌‌کند،قرآن در همۀ مراحلش دعوت دارد و راه دارد. و تمام قصه‌‌هایی که در قرآن نقل شده است ـ گاهی هم تکرار شده است، برای این بوده است که مسئله اهمیت داشته است ـ این قصه‌‌ها راهنمای مردم بوده است و برای تهذیب بوده است. قرآن کتاب احکام نیست؛ کلیات را، کلیات احکام را، اصولش را ذکر فرموده است آن هم نه به طور تمام آن. قرآن کتاب دعوت است و کتاب اصلاح یک جامعه است که بعد از اینکه به قرآن اصلاح شد جامعه، به سنت نبی و اخبار وارده از طرف پیغمبر اکرم به وسیلۀ ائمۀ هدی و روات آنها عمل بشود. از این جهت، این دو نکته اسباب این می‌شود که ما توجه به این بکنیم که هم خودمان را تهذیب بکنیم؛ برای اینکه اهمّ امور این است نزد اسلام و اگر علم بلاتهذیب باشد ضررش از جهل بدتر است، هم خودمان را تهذیب بکنیم و هم خودمان را متوجه به حق تعالی و احکام حق تعالی بکنیم و هم جامعه را به این راه دعوت کنیم که الحمدللّه‌، امروز ـ تقریباً ـ همۀ مسائل تهذیبی و مسائل اخلاقی قابل دعوت است و هیچ مانعی از این نیست. اگر سابق شما می‌‌خواستید که بعضی از احکام الهی را منتشر کنید یا بعضی از اخلاق فاسده را ذکر بکنید، حتی در یک جای محدود هم نمی‌توانستید؛ برای اینکه آنهایی که مخالف شما بودند آن قدر فاسد بودند که شما از هر صفت زشتی که اسم می‌‌بردید، آنها به ریش می‌گرفتند و جلوی شما را می‌گرفتند و امروز بحمداللّه‌ این فرصت برای ما، برای شما آقایان علما، برای همۀ علمای اسلام در ایران پیش آمده است که راه باز است برای مهذب کردن مردم و دعوت مردم به صلاح. 📚 بیانات در دیدار ائمۀ جمعه استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری، ۱۳۶۰/۱۰/۳۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹آزاد باش🔹 ✍️ علامه طباطبایی ◽️دوش که غم پرده ما می‌درید ◾️خار غم اندر دل ما می‌خلید ◽️در بَرِ استاد خرد پیشه‌ام ◾️طرح نمودم غم و اندیشه‌ام ◽️کاو به کف آیینه تدبیر داشت ◾️بخت جوان و خرد پیر داشت ◽️پیر خرد پیشه و نورانی‌ام ◾️برد ز دل زنگ پریشانی‌ام ◽️گفت که در زندگی ‌آزاد باش! ◾️هان! گذران است جهان شاد باش! ◽️رو به خودت نسبت هستی مده! ◾️دل به چنین مستی و پستی مده! ◽️زانچه نداری ز چه افسرده‌ای ◾️وز غم و اندوه دل آزرده‌ای؟! ◽️گر ببرد ور بدهد دست دوست ◾️ور بِبَرد ور بنهد مُلک اوست ◽️ور بِکِشی یا بکُشی دیو غم ◾️کج نشود دست قضا را قلم ◽️آنچه خدا خواست همان می‌شود ◾️وانچه دلت خواست نه آن می‌شود ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹نفس🔹 ✍️ شیخ اجل سعدی شیرازی بزرگی را پرسیدم در معنی این حدیث که اَعدی عدوِّک نَفسُک الَّتی بینَ جَنبَیکَ. گفت: به حکم آن که هر آن دشمنی را که با وی احسان کنی دوست گردد، مگر نفس را که چندان که مدارا بیش کنی مخالفت زیادت کند. ◽️فرشته خوی شود آدمی به کم خوردن ◾️وگر خورد چو بهایم بیوفتد چو جماد ◽️مراد هر که بر آری مطیع امر تو گشت ◾️خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹فرصت طلبان🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری هر نهضت، مادام که مراحل دشوار اولیه را طی می‌کند سنگینی‌اش بر دوش افراد مؤمنِ مخلصِ فداکار است، اما همین که به بار نشست و یا لااقل نشانه‌های بار دادن آشکار گشت و شکوفه‌های درخت هویدا شد، سر و کله افراد فرصت طلب پیدا می‌شود. روز به روز که از دشواری‌ها کاسته می‌شود و موعد چیدن ثمر نزدیک‌تر می‌گردد، فرصت طلبان محکم تر و پر شور‌تر پای عَلَم نهضت سینه می‌زنند تا آنجا که تدریجا انقلابیون مؤمن و فداکاران اولیه را از میدان به در می‌کنند! این جریان تا آنجا کلیت پیدا کرده که می‌گویند: «انقلاب فرزند خور است!» گویی خاصیت انقلاب این است که همین که به نتیجه رسید فرزندان خود را یک یک نابود بسازد. ولی انقلاب فرزند خور نیست، غفلت از نفوذ و رخنه فرصت طلبان است که فاجعه به بار می‌آورد! جای دوری نمی‌رویم، انقلاب مشروطیتِ ایران را چه کسانی به ثمر رساندند؟! و پس از به ثمر رسانیدن، چه چهره‌هایی پست‌ها و مقامات را اشغال کردند؟ و نتیجه نهایی چه شد؟! سردار ملی‌ها و سالار ملی‌ها و سایر قهرمانان آزادیخواه، همه به گوشه‌ای پرتاب و به فراموشی سپرده شدند و عاقبت با گرسنگی و در گمنامی مردند! اما فلان الدوله‌ها که تا دیروز زیر پرچم استبداد با انقلابیون می‌جنگیدند و طناب به گردن مشروطه چیان می‌انداختند، به مقام صدارت عظمی رسیدند و نتیجه نهایی، استبدادی شد به صورت مشروطیت! فرصت طلبی تأثیر شوم خود را در تاریخ صدر اسلام نیز نشان داد. در دوره عثمان فرصت طلبان جای شخصیت‌های مؤمن به اسلام و اهداف اسلامی را گرفتند. طرید ‌ها (طرد شده‌ها) وزیر شدند و کعب الاحبار‌ها مشاور! و اما ابوذر‌ها و عمار‌ها به تبعیدگاه فرستاده شدند و یا در زیر لگد مچاله شدند! چرا قرآن کریم میان انفاق و جهاد قبل از فتح مکه و انفاق و جهاد بعد از فتح مکه و در حقیقت میان مؤمنِ منفِقِ مجاهدِ قبل از فتح و مؤمن منفق مجاهد بعد از فتح فرق می‌گذارد...؟! سرّ مطلب واضح است. پیش از فتح مکه هرچه بود دشواری و تحمل مشقت بود، ایمان‌ها خالص‌تر و انفاق‌ها و جهاد‌ها بی‌شائبه تر و از روحیه فرصت طلبی دور‌تر بود، بر خلاف انفاق و جهاد بعد از فتح که در آن حد از بی‌شائبگی نبود. 📚 نهضت های اسلامی در صد ساله اخیر، ص 93 ـ 95 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹سرلوحه امور🔹 📣 امام خمینی آن چیزی که در رأس همۀ امور است، برای همۀ ماها اول تهذیب نفس است و در خلال او تهذیب مردم است. اگر انسان خودش مهذب نباشد نمی‌تواند دیگران را تهذیب کند، حرف اثر ندارد. وقتی که آقایان خودشان را تهذیب کردند، خصوصاً، ائمۀ جمعه که سر و کارشان با توده‌‌های عظیم مردم است، ائمۀ جماعت هم هست، اما ائمۀ جمعه بیشتر الآن مورد توجه هستند، آنها باید ان‌شاءاللّه‌ به مقام عالی تهذیب برسند و مردم را هم دعوت به این مطلب بکنند. تمام آن مسائلی که در اسلام است حتی مسائل سیاسی‌اش، مسائل تهذیبی است، برای درست کردن آدم است. ما نباید همۀ مسائل را حالا دنبال مسائل سیاسی قرار بدهیم. باید همه مسائل را دنبال مسائل اسلامی و خصوصاً، این وجهۀ تهذیب مردم قرار دهیم. شما ملاحظه می‌فرمایید که لحن قرآن در این باب از همه ابواب دیگر زیادتر و بیشتر تأکید در آن دارد؛ چندین آیه قسم هست و بعدش قَدْ اَفلَحَ مَنْ زَکّیها وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّیها. این به ما می‌فهماند که اساس مسائلی که همه چیز به آن درست می‌‌شود، آن تهذیب است و اساس همه مسائلی که انحرافی است، این عدم تهذیب است و «دَسّی» در نفس انسان است، «دسّی» شیطان است؛ بنابراین، باید ما سرلوحۀ همۀ امورمان را این قرار بدهیم. 📚 بیانات در دیدار ائمۀ جمعه استانهای اصفهان و چهارمحال بختیاری، 1360/10/30 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تحمل حرف مخالف🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی روحیه‌ی تحمل حرف مخالف را در مجلس بالا ببرید. یک چیزی بر خلاف نظر شماست؛ خوب، بگوید؛ آسمان که به زمین نمی‌آید. گوش کنید، بعد هم با استدلال آن را رد کنید. اگر وقت رد کردن و جواب گفتن ندارید، بر طبق آن رأی ندهید، عمل نکنید. اگر رفیقی، دوست و آشنائی دارید که می خواهید ذهن او را روشن کنید، خیلی خوب، آهسته به او بگوئید. نگذارید گفتن‌ها و اظهار نظر کردن‌ها ابتر و ناقص بماند. متأسفانه در مجالس ما از اوائل هم این حالت بود که یک عده‌ای وسط صحبتی، وسط حرفی، پرخاشگرانه صدا را بلند کنند و حرف بزنند. من یادم هست زمان ریاست جمهوری یک بار رفتم مجلس برای یک موضوعی، یک سخنرانی در مجلس داشتم؛ سخنرانی طولانی و مفصلی هم شد. یکی از نمایندگان که با ما دوست هم بود، اما زاویه داشت دیگر از آن ته مجلس هی شروع کرد با صدای بلند حرف زدن؛ به قول آقایان پارازیت دادن. من می گفتم: خوب، برادر عزیز! من حرف هایم را می زنم، شما هم قبول نکن؛ اینکه اشکالی ندارد. ساکت می شد، اما بعد از یک لحظه‌ای باز صدایش را بلند می کرد. او را بعد دیدم، گفتم: شما چرا این جوری می کنید؟ خوب، حرف را گوش کنید؛ بعد هم بیائید شما بایستید آنجا - مجلس است، مال شماست - حرف خودتان را بزنید. من که آمدم حرف بزنم، رئیس جمهورم، می روم بیرون؛ مجلس در اختیار شماست؛ هرچه خواستید، بگوئید. گفت: نه، نکته‌اش این است که شما وقتی می گوئید، در دل بعضی ها اثر می گذارید؛ من می خواهم از همین اثر جلوگیری کنم. 📚 بیانات در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ۱۳۸۸/۴/۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹عاشقان مست🔹 ✍️ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی ◽️آتش به جانم افکند، شوق لقای دلدار ◾️از دست رفت صبرم، ای ناقه! پای بردار ◽️ای ساربان! خدا را؛ پیوسته متصل ساز ◾️ایوار را به شبگیر، شبگیر را به ایوار ◽️در کیش عشقبازان، راحت روا نباشد ◾️ای دیده! اشک می‌ریز، ای سینه! باش افگار ◽️هر سنگ و خار این راه، سنجاب دان و قاقم ◾️راه زیارت است این، نه راه گشت بازار ◽️با زائران محرم، شرط است آنکه باشد ◾️غسل زیارت ما، از اشک چشم خونبار ◽️ما عاشقان مستیم، سر را ز پا ندانیم ◾️این نکته‌ها بگیرید، بر مردمان هشیار ◽️در راه عشق اگر سر، بر جای پا نهادیم ◾️بر ما مگیر نکته، ما را ز دست مگذار ◽️در فال ما نیاید جز عاشقی و مستی ◾️در کار ما بهائی کرد استخاره صد بار ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اهانت به دیگران🔹 ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کارهای رفاقتی🔹 📣 آيت‌الله شهید دکتر بهشتی شايد در ميان رفقاى موجود كارهاى اشتراكى دو يا چند نفره اى وجود داشته باشد كه تكليف اين مطلب به صـورت مشخص و در ضمن قرارداد، معين نشده باشد و صرفاً به شكل رفاقتى پيش رود. يعنى بر اساس رفاقت با هم كار را شروع كرده اند. و چه كـار بدى! رفاقت خوب است، اما اين رفاقت خوب در ايـن مـوارد، وقتـى مسؤوليت ها مشخص نشود به خطر مى افتد. اگر رفاقت چيز خوبى است چرا آن را اينقدر آسان و ارزان به خطر اندازيم؟ مگـر عيـب دارد كـه هم رفيق باشيم و هم حدود و ثغور كارمان مشخص باشـد؟ ايـن چـه اخلاقى است كه ما داريم؟ خودخواهى! دو نفر رفيق تحمل نمـى كننـد كه يكى رئيس باشد و ديگرى مرئوس. ايـن خودخـواهى اسـت. ايـن عيب است، كمال نيست. با خيلى از رفقا كه صحبت مى كنيم مى گويند فلانى، قصـه رئـيس و مرئـوس را كنـار بگـذار كـه رفاقتمـان بـه هـم مى خورد! اين نقص ماست؛ كم رشدى ماست. البته آنجا كـه قـرار باشـد جو رفاقت به هم بخورد ما از خير رئيس و مرئوسى مى گـذريم، بـراى اينكه از رئيس و مرئوسى كه با هم رفيق نباشند كارى سـاخته نيسـت. من اين روش عملى را كه وقتـى احسـاس مـى كنـيم رفاقت هـا بـه هـم مى خورد تعيين سمت ها را ناديده مى گيريم، خيلى تخطئه نمـى كـنم. ايـن حالت، اين ضعف، اين كم رشديمان را تخطئه مى كـنم كـه اصـلاً چـرا احساس رفاقت و پيوند دوستانه ميان زن و مرد جامعه ما با تعيين مقـام و مسئوليت منافات دارد. 📚 ولایت، رهبری، روحانیت، ص ۱۸۳ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹کتمان حقیقت🔹 📣 آیت الله سید علی جوهری پس از درگذشت یکی از مراجع بزرگ نجف، بحث تقلید و معرفی مجتهدِ اعلم برای تصدّیِ مقامِ مرجعیت شیعه مطرح شد‌. من نیز آقای سید محمد باقر صدر را معرفی می‌کردم. عده‌ای ظاهراً از بصره خدمت استاد شهید سید محمد باقر صدر رسیدند و از ایشان برای مجتهد اعلم تحقیق کردند‌. من منتظر بودم ایشان خودشان را مطرح کنند، ولی دیدم آقای خویی را به عنوان مرجع تقلید و اعلم مطرح کرد‌ند! بعد از رفتن افراد، من از ایشان گلایه کردم و گفتم: ما شما را مجتهد اعلم می‌دانستیم، شما چرا خودتان را به عنوانِ مجتهدِ اعلم معرفی نکردید، این کار هم برای شما خوب بود و هم برای ما شاگردان. ایشان فرمودند: سیدنا! سیدعلی! - ایشان من را این گونه خطاب می‌کردند - من که خودم می‌دانم آقای خویی از من اعلم است، پس چگونه خودم را به عنوانِ اعلم مطرح کنم؟ اگر با این که آقای خویی را اعلم می‌دانم، خودم را مطرح کنم و حقیقت را کتمان کنم، پس فرق من با شیخین - ابو بکر و عمر - در چیست؟‌ آنها هم حقیقت را می‌دانستند ولی کتمان نمودند و با وجود امیرالمومنین، خود را مطرح کردند! اشک‌هایم جاری شد و آن موقع به شخصیتِ علمیِ آقای خویی پی برده و در درس خارج ایشان شرکت کردم‌. حرف آقای صدر درست بود و من متوجه نبودم. با بیان آقای صدر، عظمتِ علمیِ آقای خویی برایم روشن شد! 📚 کانال حوزه علمیه قم در تلگرام، نقل خاطره از: استاد ناصرالدین انصاری قمی، ۱۴۰۰/۱/۱۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹قدم اول🔹 📣 امام خمینی شما آقایانی که می‌خواهید مردم را دعوت کنید به آخرت، دعوت کنید به صفات کذا، باید قدم اول را خودتان بردارید تا دعوت تان دعوت حق باشد، والاّ دعوت حق است، دعوت کن شیطان است، از زبان شیطان دعوت می‌کند انسان. آن هم که درس توحید می‌گوید، آن هم همین طور است که اگر چنانچه در او آن منیّت باشد، زبان، زبان شیطان است و درس توحید را به زبان شیطان می‌گوید. شما آقایانی که می‌خواهید بروید در جاهای دیگر و تربیت کنید مردم را، ملتفت باشید که یک وقت خدای نخواسته، خودتان آلوده نباشید و آنها را دعوت کنید. 📚 بیانات در دیدار با روحانیون و طلاب حوزه علمیه قم، روحانیون تهران، آذربایجان شرقی و غربی و خراسان، روحانیون اهل تسنن ترکمن صحرا، ۱۳۶۴/۰۲/۱۶ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مبارزه با خرافات🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی یك چیز كه در باب روحانیت شرط و لازم است مسئله مبارزه‌ی با خرافات است. در كنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلام ناب، باید با خرافات مبارزه كرد. كسانی دارند روزبه‌روز خرافات جدیدی را وارد جامعه‌ی ما می‌كنند. مبارزه‌ی با خرافات را باید جدی بگیرید. این روش علمای ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانساری، عالم معروف، مُحشیِّ شرح لمعه - كه حاشیه‌های او را در حواشی شرح لمعه‌های قدیم دیده‌اید. نمی‌دانم حالا هم چاپ می‌شود یا نه. پسر مرحوم آقا حسین خوانساری - كه پدر و پسر از علما و برجستگان تاریخ روحانیت شیعه‌اند - سیصد سال پیش برای اینكه خرافات را برملا كند، كتابی به نام «كلثوم ننه» را نوشت، كه الان هست. بنده چاپهای قدیمش را داشتم و اخیراً هم دیدم مجدداً چاپ شده است، كه چاپ جدیدش را هم برای من آوردند. ایشان با زبان طنز، معروفترین خرافات زمان خودش را به زبان فتوای فقهای زنان درآورده و می‌گوید زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یكی‌اش، كلثوم ننه است! یكی، دده بزم‌آراست! یكی، بی‌بی‌شاه زینب است! یكی، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلاً در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبی را نقل می‌كند. یعنی عالم دینی به این چیزها می‌پردازد. ما خیال می‌كنیم اگر با یك مطلبی كه مورد عقیده‌ی مردم است و خرافی و خلاف واقع است، مقاومت كردیم، بر خلاف شئون روحانی عمل كرده‌ایم؛ نه، شأن روحانی این است. 📚 بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان، ۱۳۸۵/۸/۱۷ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹چون خدا خواهد🔹 ✍ مولوی ◽️چون خدا خواهد که پرده کس درد ◾️میلش اندر طعنه پاکان برد ◽️چون خدا خواهد که پوشد عیب کس ◾️کم زند در عیب معیوبان نفس 📚 مثنوی معنوی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹دین سهولت و آسانی🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری در دستورهای پیغمبر اکرم نقل کرده‏ اند که وقتی مبلّغ به اطراف و اکناف می‏ فرستاد توصیه‏ ها به آنها می‏ کرد. از آن جمله وقتی معاذ بن جبل را به یمن فرستاد، وقت رفتن، این چند جمله را به او فرمود: 《بَشِّرْ وَ لاتُنَفِّرْ، یسِّرْ وَ لا تُعَسِّرْ》 به مردم نوید بده، بشارت بده، مردم را تشویق کن، نترسان؛ طوری اسلام را برای مردم بیان نکن که از آن وحشت کنند، آنقدر سخت و مشکل برای مردم بیان نکن که از اول بگویند چه کار سختی! مطلب را طوری بگو که بفهمند تو اصلًا چیز خوب برایشان آورده‏ ای و شوق و رغبتشان به سوی آن تحریک بشود. «یسِّر وَ لا تُعَسِّرْ» در کارها آسان بگیر، سخت نگیر. درست عکس عملی که غالباً ماها می‏ کنیم، آنقدر سخت می‏ گیریم که مردم را از اسلام بیزار می‏ کنیم. در آن حدیث معروف هست که حضرت صادق علیه السلام همین موضوع را به اصحابشان نصیحت می‏ کردند، فرمودند: مردم را که دعوت می‏ کنید آنها را نترسانید، سخت گیری نکنید. بعد فرمود: روش ما اهل بیت بر سهولت و سماحت و آسانی است و روش دیگران - خوارج و دیگران - بر سختگیری است. آنگاه حضرت آن مثل معروف را که لابد همه شنیده‏ اید ذکر کردند، فرمودند: مرد مسلمانی بود و همسایه غیرمسلمانی داشت و آن مسلمان مرد زاهد و عابدی بود. کم‏ کم در دل این غیرمسلمان میل به اسلام پیدا شد - معلوم می‏ شود آن عابد تعصبی نداشته - به همسایه‏ اش مراجعه کرد و مسلمان شد. همسایه خیلی اظهار تشکر کرد. همان شب اوّلی که او مسلمان شد، هنگام سحر یک وقت تازه مسلمان دید درِ خانه‏ اش را می‏ زنند، تعجب کرد که این وقتْ در زدن یعنی چه؟! آمد گفت: چیست؟ گفت: من رفیق مسلمانت هستم. - امری داشتی؟ گفتم: الآن وقت مسجد است برویم مسجد. - بسیار خوب. این بیچاره را سحر بلند کرد برای نماز شب خواندن. رفتند و دستور نماز شب به او داد و نماز شب خواندند. گفت: تمام شد؟ گفت: نه، نماز صبح را هم بخوانیم، و بعد تعقیبات نماز صبح. تا بعد از آفتاب او را معطل کرد. بعد گفت: روزه هم مستحب است، از فواید روزه گفت و او را وادار کرد که قصد روزه کند. این بدبخت خواست بیاید بیرون، او را به یک آداب مستحب ه‏ای وادار کرد. خلاصه تا نماز مغرب و عشا او را معطل کرد و فقط برای افطار اجازه داد برود منزل. شب بعد رفت درِ خانه‏ اش را زد. گفت: کیستی؟ گفت: رفیق دیروزت هستم. - چکار داری؟ - آمده‏ ام که برویم مسجد. گفت: معذرت می‏ خواهم این دین به درد تو می‏ خورد، برای یک آدم بیکار خوب است، من کار و زندگی دارم، از مسلمانی دست برداشتم. حضرت فرمود: هیچ وقت با مردم چنین نکنید. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۵، ص ۱۱۵ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تازه مسلمان🔹 📣 علامه سيّد شرف الدّين جبل عاملى یکى از مسیحیان ثروتمند لبنان نزدم آمد و گفت: مى خواهم مسلمان شوم، وظیفه ام چیست؟ گفتم: دو رکعت نماز صبح بخوان و سه رکعت نماز مغرب. گفت: مسلمانان هفده رکعت نماز مى خوانند! گفتم: مسلمانى آنها یک مقدار قوى شده است، از این رو پیامبر اسلام براى تازه مسلمانان، بنابر نقل تواریخ، دو رکعت نماز صبح و سه رکعت نماز مغرب مى خواندند، اکنون که شما مسلمان شده اید، همین اعمال را انجام بدهید کافى است. کم کم این شخص تازه مسلمان، قوى شد، و به مساجد مى رفت و مانند سایر مسلمانان، نمازهاى پنجگانه را به جا مى آورد. تا اینکه ماه رمضان فرا رسید، ایشان سراسیمه نزد من آمد و گفت: آیا من هم باید روزه بگیرم؟ گفتم: خیر، روزه مربوط به کهنه مسلمان ها است، مسلمانان صدر اسلام، پس از مدّت طولانى که از بعثت پیامبر گذشت، به روزه گرفتن مأمور شدند. گفت: مى خواهم روزه بگیرم. گفتم: هر اندازه که آمادگى دارى روزه بگیر. همین روش باعث گردید که در سال دوّم، تمام ماه رمضان را روزه گرفت، و اکنون او از مسلمانان نیرومند لبنان است، نماز شبش ترک نمى شود، و مهمترین بودجه ها و کمبودهاى مالى جنوب لبنان - مرکز شیعه نشین - را او تأمین مى کند. آرى هنگامى که پیامبر {ص} معاذ بن جبل را براى ارشاد مردم، به یمن فرستاد به او فرمود: 《یا معاذ بشر و لاتنفر، یسر و لاتعسر》 اى معاذ! با بشارت و چهره شاد و گشاد با مردم روبرو شو - و کارى را که موجب فرار مردم از اسلام گردد انجام نده - آسان بگیر و سخت نگیر. 📚 مجله حوزه، شماره ۳۹، ص ۴۸ و ۴۹٫ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اختلاف نظر فقها🔹 ✍ امام خمینی کتاب های فقهای بزرگوار اسلام پر است از اختلاف نظرها و سلیقه‌‌ها و برداشت‌ها در زمینه‌های مختلف نظامی، فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عبادی، تا آنجا که در مسائلی که ادعای اجماع شده است قول و یا اقوال مخالف وجود دارد و حتی در مسائل اجماعی هم ممکن است قول خلاف پیدا شود، از اختلاف اخباری ها و اصولی ها بگذریم. از آنجا که در گذشته این اختلافات در محیط درس و بحث و مدرسه محصور بود و فقط در کتاب های علمی آن هم عربی ضبط می‌گردید، قهراً توده‌های مردم از آن بی‌خبر بودند و اگر با خبر هم می‌شدند، تعقیب این مسائل برایشان جاذبه‌ای نداشت. حال آیا می‌توان تصور نمود که چون فقها با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند ـ نعوذباللّه‌ ـ خلاف حق و خلاف دین خدا عمل کرده‌اند؟ هرگز. 📚 پاسخ به نامه محمدعلی انصاری از اعضای دفتر امام راحل، ۱۳۶۷/۸/۱۰ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹مرز انتقاد و تخریب🔹 📣 رهبر معظم انقلاب اسلامی مرز انتقاد و تخریب چیست؟ تخریب بکنند و اسمش را بگذارند انتقاد؛ یا از ما انتقاد بشود و ما تلقىِ تخریب از آن داشته باشیم. خب، باید مشخص بشود تخریب کدام است و انتقاد کدام است. معنای انتقاد آن ارزشیابىِ منصفانه‌ای است که یک آدم کارشناس می کند؛ نقادی همین است دیگر. وقتی شما طلا را می برید پیش یک زرگر که نقادی کند، او می گوید که آقا! این عیارش بیست است؛ یعنی عیار بیست را قبول می کند؛ حالا از بیست و چهار عیار - که طلای خالص است - چهار عیار کم است. این شد نقادی. البته زرگر هم هست و وسیله‌ی نقادی را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را بردید مثلاً پیش یک آهنگر و او یک نگاهی کرد و آن را انداخت و گفت: آقا! اینکه چیزی نیست! این اسمش نقادی نیست. اولاً اصل طلا بودن این، انکار شده. خب، بالاخره مرد حسابی! حالا عیار بیست و چهار ندارد، عیار بیست که دارد؛ این را قبول کن! 📚 بیانات در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیأت دولت، ۱۳۸۷/۶/۲ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹تهمت بزنید، دروغ ببندید🔹 📣 متفکر شهید استاد مرتضی مطهری بعضی آدم های کم سواد این «باهِتوهُمْ‏» را این طور معنی کردند: به آنها تهمت بزنید و دروغ ببندید. بعد می‌ گویند: اهل بدعت دشمن خدا هستند و من دروغ علیه او جعل می‌ کنم. با هر کسی هم که دشمنی شخصی داشته باشد می‌ گوید: این ملعون اهل بدعت است. صغری و کبری تشکیل می‌ دهد، بعد هم شروع می‌ کند به دروغ جعل کردن علیه او. شما ببینید اگر جامعه‌ ‏ای به این بیماری مبتلا باشد که دشمن های شخصی خودش را اهل بدعت بداند و حدیث «باهِتوهُمْ‏» را هم چنین معنی کند که دروغ جعل کن، با دشمن های خودش چه می‌ کند! آن وقت است که شما می‌بینید دروغ اندر دروغ جعل می‌ شود. یک وقتی یک مرد عالم بزرگی - عالم هم گاهی اشتباه می‌ کند - به من رسید و گفت: شنیده‌ ام فلان کس - یک آدمی که یک مسلمان کامل عیار است - گفته است‏ چقدر خوب شد - العیاذ بالله - که محسن حضرت زهرا سقط شد، برای این که اگر او هم می‌ ماند دوازده مصیبت برای اسلام درست می ‌کرد! گفتم: تو آخر چرا این حرف را می ‌‏زنی! او یک مسلمان است، من او را از نزدیک می ‌شناسم، او وقتی فضائل ائمّه گفته می ‌شود اشکش می ‌‏ریزد. ببینید تا کجاها علیه یکدیگر جعل می ‌کنند! آن وقت قرآن به چنین جامعه‌‏ ای که کارش جعل و بهتان و تهمت زدن است، وعده عذاب داده است. آیه بعد این است: 《انَّ الَّذینَ یحِبّونَ انْ تَشیعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ امَنوا لَهُمْ عَذابٌ الیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْاخِرَةِ وَ اللهُ یعْلَمُ وَ انْتُمْ لاتَعْلَمونَ‏》 دنباله همین مطلب است و تأکید بیشتری درباره این که: مؤمنین، مسلمانان! بلندگوی اشاعه حرف های بد و زشت علیه خودتان نباشید. همان طوری که قرآن تأکید بر روی این مطلب را لازم می ‌داند. 📚 آشنایی با قرآن، ج ۴، ص ۴۹ ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin
🔹اعتراض مکن🔹 ✍ شیخ اجل سعدی شیرازی هر که با داناتر از خود بحث کند تا بدانند که داناست، بدانند که نادانست ◽️چون در آيد مه از توئی به سخن ◾️ گر چه به دانی اعتراض مکن 📚 گلستان سعدی ❇️ به ما بپیوندید: https://eitaa.com/koshechin