📍لیلةالرغائب
🔻بر اساس روایات ما، ممتازترین شبها در همه سال، سه شب است که همگی در این ماههای سهگانه واقع شده:
اولی شب جمعه اول ماه رجب است به نام «لیلةالرغائب»، دوم شب نیمه شعبان که نامش «لیلةالبرات» است و دیگر شبهای قدر در ماه مبارک رمضان که «لیلةالقدر» است.
▫️رغائب جمع «رغیبة» است و رغیبة به معنای عطای کثیر است؛ یعنی در چنین شبی، درهای رحمت الهی بیحساب باز است. ترکیب «لیلة الرغائب» اضافه موصوف به صفت خود است، بدین ترتیب لیلةالرغائب یعنی «اللیلة التی فیها الرغائب» یعنی شبی که در آن عطایای الهی کثیر است، سپس موصوف به صفتش اضافه شد و «لیلة الرغائب» گردید.
▫️صاحب مراقبات، جمال السالکین، مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، مطلبی به این مضمون میفرماید که ماه رجب اول ورود به میهمانی الهی است و تو ببین در این ضیافت الهی با کدامین لباس و زیور بر مولای خود وارد میشوی!
▫️تلطیف عمل مهمتر از تکثیر در عمل است؛ لذا در اولین شب جمعه ماه رجب که شب عطای خاصّ الهی است، اولین دعایمان مغفرت و طلب استعداد ورود به ضیافت خاص الخاص پروردگار باشد؛ تا در همان شب جمعه اول پاک شویم و اجازه ورود به سرای محبوب را در همه ضیافت سهماهه داشته باشیم. در حالی که در ماه رمضان این طور نیست، شب قدر آن در آخر ماه است که این حساب دیگری دارد. درباره اعمال مخصوص این شب، به آنچه در مفاتیح الجنان آمده اکتفا میکنیم.
🔺پیامبر اکرم(ص) فرمودند: غافل از اولین شب جمعه ماه رجب نشوید که ملائکه، آن شب را «لیلةالرغائب» نامیدند. این بیان پیامبر(ص) که ملائکه چنین نامی بر این شب نهادند، از آن روست که آنها عالم بالا را میبینند و مشاهده میکنند که چگونه کرور کرور عطای کثیر و نعم و رحمتهای خاص الهی در آن شب سرازیر است؛ لذا میگویند این شب، شب عطای کثیر است.
سپس حضرت میفرمایند: زمانی که یک سوم از شب گذشت، تمام ملائک آسمان و زمین به عالم دنیا میآیند و گرد خانه خدا طواف میکنند و خداوند توجه خاص به ملائکه خود میکند. توجّه کنیم که خیلی اوقات ملائک زمینی برای انسان دعا میکنند، ولی در آن شب عزیز، ملائکه آسمانی، یعنی میکائیل و جبرائیل و اسرافیل و ملائکه مقدّس الهی که دعایشان قطعاً مستجاب است، دست به دعا برمیدارند. خداوند به ملائکش میفرماید در این شب هر دعایی دارید بخواهید تا من اجابت کنم، و ملائک دعا میکنند: خدایا، روزهداران ماه رجب را بیامرز.
📚ادب حضور (دفتر اول).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار مهم ، تا آخر گوش داده بشه
🌱🌱 @laelahaellahu 🌱🌱
هدایت شده از اشعار ناب آیینی
#مولا_جانم❤️
لب های خشک جاده به دریا نمی رسد
باران به خشکی لب دنیا نمی رسد
هر کس که هست مدّعی نوکری تو
سلمان اگر نگشت به منّا نمی رسد
بار گناه باز زمینم زده ببین
اهل گنه به عالم بالا نمی رسد
هر کس سحر نداشت به جایی نمی رسد
هر کس سحر نداشت به معنا نمی رسد
این چشم من لیاقت دیدن نداشته
وقتی به روی یوسف زهرا نمی رسد
حسرت کشیده ام،جگرم تیر می کشد
دستم به دامن تو اماما نمی رسد
گیرم تمام عمر صدایت زدم ولی
بر گوش من صدای تو آقا نمی رسد.
💔 #غروب_جمعه
🌷 #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
هدایت شده از بیت الغزل
تا که آیین حقیقت نشناسد ز مجاز
خواجه در حلقهی رندان نشود محرم راز
یا که بیهوده مران نام محبت به زبان
یا چو پروانه بسوز از غم و با درد بساز
آنقدر حلقه زنم بر در میخانهی عشق
که کند صاحب میخانه برویم در، باز
هرکه شد معتکلف اندر حرم کعبهی دل
حاش للّه که بود معتکف کوی مجاز
مگذارید قدم بیهده در وادی عشق
کاندرین مرحله بسیار نشیبست و فراز
#وحدت_کرمانشاهی
#غزل
@beytolghazal
هدایت شده از بیت الغزل
ناصحم گفت که جز غم چه هنر دارد عشق؟
برو ای خواجهی عاقل! هنری خوشتر از این؟
#حافظ
#تک_بیتی
@beytolghazal
هدایت شده از به سوی سماء
روزی خدمت حضرت استاد علّامه (طباطبائی) قدّس الله سرّه عرض کردم: «گویا غالب آیات قرآن بحث خود را در وحدت وجود حضرت حق تعالی و مسألۀ توحیدِ وی پایه گذاری کرده است.»
فرمودند: «غالب نیست؛ بلکه جمیع قرآن و سراسر آیات بر این اساس می باشد. قرآن بنیادش أصالة الحقّ و الوجود و توحید صِرف است و همۀ شؤون را بر آن اصل راهنما می باشد.»
#علامه_طهرانی
(الله شناسی، ج ۲، ص۲۵۰)
#توحید
#بنیان_قرآن
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
غمت در نهانخانه دل نشیند
به نازی که لیلی به محمل نشیند
به دنبال محمل چنان زار گریم
که از گریهام ناقه در گل نشیند
خلد گر به پا خاری، آسان برآرم
چه سازم به خاری که در دل نشیند؟
پی ناقهاش رفتم آهسته، ترسم
غباری به دامان محمل نشیند
مرنجان دلم را که این مرغ وحشی
ز بامی که برخاست، مشکل نشیند
عجب نیست خندد اگر گل به سروی
که در این چمن پای در گل نشیند
بنازم به بزم محبّت که آنجا
گدایی به شاهی مقابل نشیند
طبیب، از طلب در دو گیتی میاسا
کسی چون میان دو منزل، نشیند؟
#طبیب_اصفهانی
@sooyesama
هدایت شده از به سوی سماء
ملک داعی به حقیقت میخواند. حقیقتی که عرش الهی را فرا گرفته و چونان سیلی از ساقههای عرش به اقیانوس عالم سرازیر میگردد؛ «کان عرشه علی الماء»؛ «ینحدر منی السیل و لا یرقی الی الطیر».
او به «الرحمن» دعوت میکند که مستولی بر عرش است؛ «الرحمن علی العرش استوی». او داعی به یک چنین حقیقت فراگیر و گستردهای است؛ «ان رحمتی وسعت کل شیء».
ملک داعی در واقع همان جذبه الرحمن است که نغمه خوشآهنگ او عالم را به سوی حقیقت مستولی بر عرش فرا میخواند؛ «جذبة من جذبات الرحمن خیر من عبادة ثقلین»
و آدم تنها مخلوقی است که نغمه داعی را میشنود و از قبرهای عوالم، یکی پس از دیگری مبعوث میگردد. تا اینکه با فنای در الرحمن، بر عرش مستولی میشود.
شاید به همین جهت مبعث پیامبر خاتم (ص) در انتهای ماه رجب واقع شده است. گویی مبعث ختمی مرتبت، انعکاس نغمه داعی در بنیه آدمی است.
#استاد_محمود_امامی
(باتصرف و تلخیص)
#ملک_داعی
#جذبه_الرحمن
#بعثت_خاتم
@sooyesama
هدایت شده از بیت الغزل
با همهی بی سر و سامانیام
باز به دنبال پریشـــانیام
طاقت فرسودگیام هیچ نیست
در پی ویران شدنی آنیام
آمدهام بلکه نگاهم کنی
عاشق آن لحظهی طوفانیام
دلخوش گرمای کسی نیستم
آمدهام تا تو بسوزانیام
آمدهام با عطــشِ سالها
تا تو کمی عشق بنوشانیام
ماهیِ برگشته ز دریا شدم
تا تو بگیری و بمیرانیام
خوبترین حادثه میدانمت
خوبترین حادثه میدانیام؟
حــرف بزن ابر مرا باز کن
دیر زمانی است که بارانیام
حرف بزن! حرف بزن! سالهاست
تشنهی یک صحبت طولانیام
ها! به کجا میکِشیام خوبِ من؟
ها! نکِشانی به پشــیمانیام!
#محمد_علی_بهمنی
#غزل
@beytolghazal
هدایت شده از بیت الغزل
گاهـــی میان مـــردم در ازدحام شـهــــر
غیر از تو هرچه هست فراموش میکنم❣
#فریدون_مشیری
#تک_بیتی
@beytolghazal
هدایت شده از حامل اسرار
#شفاعت
🌴شفاعت را باید از اینجا با خود ببرید .
🌴و به آنقدر که با انسان کامل یعنی امام عصر - عجل الله تعالی فرجه الشریف - سنخیت دارید به همان اندازه از شفاعت بهره مندید و با قرآن و عترت پیوسته اید.
🌴 پس هم قرآن شفیع است و هم عترت و ممکن است که شخص شفیعی هم شفیع جمعی شود.
🌴 عاقل را اشاره کافی است.
منبع: نامه ها و برنامه ها
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
سروش:👈 sapp.ir/hameleasrar
ایتا:👈 eitaa.com/hamelasrar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة امیر المؤمنین 🌹🌹🌹🌹🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🍃🍂از #پدر گر قالب تن يافتيم
از تو ای جان، جانی روشن يافتيم
اي تو کشتي نجات روح ما
اي به طوفان جهالت نوح ما
يک پدر بخشنده آب و گل است
يک پدر روشنگر جان و دل است.
#۱۳رجب
#میلاد_امیرالمومنین
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد🌸
🕋 @tohideahadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #کلیپ_تصویری
♦️جشن میلاد اميرالمؤمنين علی (ع)
۹۹/۱۲/۶
#حاج_محمدرضا_بذری
شور
🔻 روابط عمومی
#هیئت_یافاطمه_الزهرا_س_بابل
کانال هیات :
@beytozahra_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادی کنیم از پیش بینی امام خامنهای در سال ۹۵ که گفتن غربیها در آینده به ازدواج با محارم میرسند؛ درست در زمانی که یک عده خود عقل کل پندار میگفتن آزادی جنسی در غرب، باعث پایین اومدن آمار تجاوز و بی بند و باری هست!
در الدر المنثور است که(...)روایت کرده اند که گفت: وقتی آیه' یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْ ءٌ عَظِیمٌ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدِیدٌ' نازل شد، رسول خدا (ص) در سفر بود، پس رو به اصحاب خود کرده فرمود: هیچ میدانید این چه روزی است؟ عرضه داشتند: خدا و رسولش داناتر است. فرمود: این روزی است که خدا به آدم میفرماید: برخیز برخاستن آتش. میگوید:
پروردگارا برخاستن آتش یعنی چه؟ میفرماید: از هر هزار نفر نهصد و نود و نه نفر به سوی آتش، و یک نفر به سوی بهشت.
مسلمانان شروع کردند به گریه، حضرت فرمود: به هم نزدیک شوید و به سوی رشد بروید چون هیچ نبوتی نبود مگر آنکه قبل از آن جاهلیتی بوده، آتش هر چه از جاهلیت گرفت که گرفته، و اگر کامل نشد از منافقین میگیرد، و مثل شما نیست مگر مثل رنگ مخالفی که در بازوی حیوان و یا مثل خالی است که در پهلوی شتر باشید. آن گاه فرمود: من امیدوارم که شما یک چهارم اهل بهشت باشید. پس یاران تکبیر گفتند. آن گاه فرمود: من امیدوارم که شما یک سوم اهل بهشت باشید. باز تکبیر گفتند. آن گاه فرمود: من خیلی امیدوارم که شما نصف اهل بهشت باشد. باز تکبیر گفتند، راوی میگوید نفهمیدم دو ثلث را هم فرمود یا نه.
ترجمهی کتاب شریف المیزان
هدایت شده از حوزه علمیه فیضیه مازندران
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاگردی از استادش پرسید: «چگونه میتوان در خواب، خدمت حضرت خاتم الانبیاء ص رسید؟»
استاد فرمود: «چرا در خواب؟ آیا نمیخواهی در بیداری ایشان را بیابی؟»
شاگرد با تعجب پرسید: «مگر چنین چیزی امکان دارد؟»
استاد فرمود: «بله، اگر به دستورات آن حضرت عمل کنی، روح و حقیقت ایشان با شماست؛ زیرا روح و حقیقت ایشان همین اوامر الهی است».
استاد ادامه داد: «البته اگر کسی دعای هفتم صحیفه سجادیه و سوره یس را بخواند و با طهارت بخواب رود، امید است که بدن مثالی حضرت را زیارت نماید».
#استاد_محمود_امامی
@sooyesama
شاگردی به استادش گفت: مدتی است چشم برزخی من باز شده و افراد را بر اساس چهره برزخیشان میبینم. لذا بسیار معذب و مستوحش هستم و از دوستان و اقوام فراری شدهام.
استاد گفت: آدم مگس نیست که روی زخم بنشیند. سعی کنید چشم قیامتی باز کنید و کمالات وجودی خلائق را ببینید و از دیدن نواقص چشم بپوشید.
انبیاء علیهم السلام نیز همین روش را داشتند که آنگونه با محبت و دلسوزی با مردم رفتار مینمودند.
یعنی به اصل وجود و کمالات وجودی مخلوق مینگریستند، نه محدودیت و نواقص آن.
#استاد_محمود_امامی
#چشم_برزخی
#چشم_قیامتی
#پرده_پوشی
@sooyesama
این سوال برای بسیاری افراد هست که چطور نزد امام زمان مشرف شویم و ایشان را زیارت کنیم؟
ملاقات بدن زیارت دور است چون بدن سایه است.
حقیقت آدم جان آدم است که توحید است.
ارث انبیاء و اولیاء توحید است و توحید دارایی قیامتی و حقیقی است که مخصوص آدم است.
پس زیارت آن بزرگوار عبارت از داشتن توحید است.
اگر واجبات را انجام دهیم و محرمات را ترک کنیم امام زمان را زیارت کرده ایم.
معنی ظهور حضرت هم این است که توحید آن حضرت را پیدا کنیم. اگر توحید او را پیدا نکردیم و حضرت ظهور کرد در مقابل او می ایستیم مثل عمر سعد که اگر چه امام حسین را دید اما چون توحید حضرت را نداشت در مقابل او ایستاد.
#استاد_محمود_امامی
#اقتدا_به_توحید
#زیارت_حقیقی
@sooyesama
@madresehbagherain
استاد امامی(حفظه الله):
[حکیم کیست؟]:حکیم زمانی شروع به صحبتکردن میکند که بفهمد اگر حرف نزند یک خللی پیدا میشود(یعنی یک ترکِاولی و ترکِ واجبی صورت میگیرد) نه اینکه هرجا رسید هرچیزی را بگوید.
[المؤمن عن اللغو معرضون]
همچنین،حکیم کسی است که خوب گرسنه میشود سپس شروع به غذا خوردن میکند.
(لاجَرَم حکمتش بُوَد گفتار/
خوردنش تندرستی آرَد بار).
انسانی که زیادخوار شد و هرجا که رسید خورد،اینها هیچوقت به جایی نرسیدند؛البته غذای مفید باید به بدن برسد.
آدم اگر یک مقداری خیلی کم بخورد کمکم چشمش باز میشود...
@laelahaellahu
وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ آمَنُوا إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ (سورهی حج ۵۴)
این جمله در مقام بیان علت این است که چطور دانستن و فهمیدن آنان که علم روزیشان شده هدف و غایت روش مذکور خدا شده است. به این بیان که اگر خدا بیماردلان و سنگدلان را چنین و چنان کرد تا دسته سوم که علم روزیشان شده بفهمند برای این است که خدا هادی و راهنما است. میخواهد ایشان را قدم به قدم هدایت کند و با این فهماندن ایشان را به سوی صراط مستقیم راهنمایی فرماید.
ترجمهی تفسیر المیزان
من سرم گرم گناه است.. سرم داد بزن
سینه ات سخت به تنگ امده فریاد بزن
جمعه هایی ک نبودید به تفریح زدیم
ما فقط در غم هجران تو تسبیح زدیم
خشکسالیم کویریم تو ای رود بیا
شیعه مظلوم تر از قبل شده زود بیا
برگرفته شده از tobe94.blog.ir
ربايد دلبر از تو دل ولى آهسته آهسته / مراد تو شود حاصل ولى آهسته آهسته
سخن دارم ز استادم نخواهد رفت از يادم / كه گفتا حل شود مشكل ولى آهسته آهسته
تحمّل كن كه سنگ بىبهايى در دل كوهى / شود لعل بسى قابل ولى آهسته آهسته
مزن از نااُميدى دم كه آن طفل دبستانى / شود دانشور كامل ولى آهسته آهسته
به نور دانش و تقوا شود گمگشتگانى را / به حق آوردن از باطل ولى آهسته آهسته
هماى عشق ما را برده با خود در بر دلبر / ازين منزل به آن منزل ولى آهسته آهسته
كه بايد ناخدا كشتى در امواج دريا را / كشاند جانب ساحل ولى آهسته آهسته
به دامن دامن دُرّ ثمين ديدگانم شد / سرشك رحمتش نازل ولى آهسته آهسته
سحرگاهى دلآگاهى چه مىناليد از حسرت / كه آه از عمر بىحاصل ولى آهسته آهسته
حضورش قوّت سحبان نطقم را ربود از من / شده سحبان من باقل ولى آهسته آهسته
شراب عشق را بنگر كه هر خلوتنشينى را / كند رسواى هر محفل ولى آهسته آهسته
خرامان بگذرد از خطّهى ايران غزلهايم / به هند و سند كشد محمل ولى آهسته آهسته
به لطف پير ميخانه حسن بگرفت پيمانه / به اميدش شده نائل ولى آهسته آهسته
٢١ دى ١٣٤٣ ه.ش.
نام غزل: شراب عشق
وزن: مفاعيلن مفاعيلن مفاعيلن مفاعيلن
بحر: هزج مسدس سالم
دیوان اشعار حسن زاده آملی، صفحه 187
@laelahaellahu
وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاءَ عَلَی النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَی وَنِعْمَ النَّصِیرُ (۷۸)
کلمه' جهاد' به معنای بذل جهد و کوشش در دفع دشمن است و بیشتر بر مدافعه به جنگ اطلاق میشود و لیکن گاهی به طور مجاز توسعه داده میشود به طوری که شامل دفع هر چیزی که ممکن است شری به آدمی برساند میشود. مانند شیطان که آدمی را گمراه میسازد و نفس اماره که آن نیز آدمی را به بدیها امر میکند و امثال اینها. در نتیجه جهاد شامل مخالفت با شیطان در وسوسه هایش و مخالفت با نفس در خواسته هایش میشود که رسول خدا (ص) این قسم جهاد را' جهاد اکبر' نامید و ظاهرا مراد از جهاد در آیه مورد بحث معنای اعم از آن و از این باشد و همه را شامل شود مخصوصا وقتی میبینیم که آن را مقید به قید (در راه خدا) کرده به خوبی این عمومیت را میفهمیم چون این آیه جهاد را متعلق کرده بر کاری که در راه خدا انجام شود پس جهاد اعم است. باز مؤید این احتمال آیه' وَ الَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا' «۱» است و بنا بر اینکه آن معنای اعم باشد معنای اینکه فرمود: جهاد کنید حق جهاد این میشود که جهاد شما در معنای جهاد خالص باشد یعنی فقط جهاد باشد (نه هم جهاد و هم تجارت یا سیاحت یا غیر آن) و نیز خالص برای خدا باشد و غیر خدا در آن شرکت نداشته باشد، نظیر آن آیه که میفرماید: ' اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ' «۲» که حق تقوی آن است که فقط پرهیز از خدا باشد نه چیزهای دیگر.
' هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ'- منتی است از خدا بر مؤمنین به اینکه اگر به خود واگذار میشدند هرگز از طرف خودشان به سعادت دین نائل نمی شدند، چیزی که هست خدا بر آنان منت نهاد و ایشان را برای دین حق از میان خلایق انتخاب نمود و جمع کرد و هر حرج و دشواری را از سر راه دینداری ایشان برداشت چه حرج در خود احکام دین و چه حرجهای عارضی و اتفاقی. پس از این آیه فهمیده میشود که شریعت اسلام شریعتی است سهل و آسان و شریعت پدرشان ابراهیم حنیف است که برای پروردگار خود تسلیم بود.
ترجمهی تفسیر المیزان
@laelahaellahu