eitaa logo
بازگشت || محمدامین رضایی
2.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
553 ویدیو
64 فایل
طلبه درس خارج دوست دار فقه، عدالت و کتاب #اندیشه_متفکران_انقلاب #آرمان_های۵۷ #نقد_سرمایه_داری سوال، انتقاد، پیشنهاد: @R_m_am ♦️اینستاگرام: ‏instagram.com/M_amin_rezai1 ♦️تویتر: twitter.com/m_amin_rezai ویراستی virasty.com/m_amin_rezai
مشاهده در ایتا
دانلود
به بهانه استیضاح وزیر صمت 🔻امروز جمهوری اسلامی؛آرمان هاو سازمان هایش خیلی بزرگتر از قد ش هست و این زیربنایی ترین علت تحقق ناکارآمدی هاست.این مساله در این دولت عیان تر جلوه میکند از شخص رئیس جمهور تا بعضی وزرا و معاونین؛ با آدم های کوچک نمیشود جنگ تمدنی کرد. باید برای این کوتوله شدگی در حکمرانی فکری شود. ✍ 🔻تکمله: شهید بهشتی: من به شما رفقا با صراحت عرض کنم حدود ۳۳ سال است تلاشگری دارم و در این ۳۳ سال حدود ۳۱ سالش کار دسته‌جمعی داشته‌ام. می‌دانید بزرگ‌ترین فقر کارهای ما چه بوده؟ آیا فقر پولی بوده؟ آیا فقر امکانات اجتماعی بوده؟ بله! این فقرها بوده، اذیت‌مان هم کرده و می‌کند اما این‌ها بزرگترين فقر نبوده است. بزرگ‌ترین فقر ما، بوده است؛ یعنی همیشه هر کاری را خواستیم انجام بدهیم در درجه اول، آدم آن کار را کم داشتیم. 📚 سه گونه اسلام، ص۳۰ @m_amin_rezai
🔴 وزارتِ بی‌سیاست ولی پرسیاستگذار ! 🔹 همه ناطقین امروزِ مجلس از مخالف وزیر گرفته تا مدافع، تاکید داشتند که فاطمی‌امین، پاکدست و پرکار و بااخلاق بود. او بخاطر مسئله شخص خودش برکنار نشد؛ پس چوب چه چیزی را خورد؟! 🔺 اصلی‌ترین علت ذکرشده‌ی استیضاح، معضلات خودرو و در راسش قیمت بود. حال، سوال بنیادی این است که اساساً سیاست صنعت خودرو در جمهوری اسلامی چیست که وزیر باید مجری آن باشد؟؟ ▪️ بعد از ۵۰ سال هنوز معلوم نیست که مونتاژ خودرو خارجی، امر مطلوبی هست یا نه و ما را خودروساز می‌کند یا خیر؟ ▪️ هنوز قوای سه‌گانه نمی‌دانند سالانه چند خودرو فرسوده باید حتما و تحت هرشرایطی اسقاط شود؟ ▪️ هنوز بر سر نحوه قیمت‌گذاری کالاهای پایه در بورس کالا سیاست نهایی روشن نیست. 🔺و ده ها مثال دیگر که نشان می‌دهد تولید و وزارت صمت، اساساً سیاست روشنی ندارد و داریم دور خود می‌چرخیم. 🔶 این بی‌سیاستی رابگذارید درکنار وجود چندین نهاد تصمیم‌گیر درحوزه صمت (وبطور خاص خودرو): ❕مجلس شورای اسلامی ❕هیات وزیران ❕مجمع تشخیص ❕بانک مرکزی ❕ستاد تسهیل ❕شورای رقابت ❕شورای عالی بورس ❕سازمان حمایت ❕سازمان تعزیرات حکومتی ❕سازمان بازرسی ❕سازمان ملی استاندارد ❕سازمان محیط زیست ❕نیروی انتظامی ❕اتاق بازرگانی ❕و .... ⁉️ یک وزیر چگونه باید نظر این همه نهاد را هم‌آهنگ کند؟! این است که تحولات اساسی در حوزه تولید به نتیجه نمی‌رسد. 🔹 اگر در صنایع نظامی موفق هستیم، چون اولاً سیاست روشنی دارد و ثانیاً حرف آخر را یکی می‌زند. 👈 حکمرانی تولید، باید متحول شود. @dr_izadkhah
🔸"نظریه اصالت کار" راهکار اقتصاد اسلامی برای مقابله با «فرهنگ ثروت بادآورده» 🔻متن کامل یادداشت در سایت قدس آنلاین qudsonline.ir/x9pFf eitaa.com/m_amin_rezai/3350
⭕نقدی علمی و مستدل بر اتهام‌های دکتر غنی‌نژاد در مناظره شبکه افق درخصوص چپی و سوسیالیستی خواندن دیدگاه‌های (قسمت اول) 🖋سعید سیدحسین‌زاده، دکترای اقتصاد 💡از نظر شهید بهشتی دولت نباید کارفرمای بزرگ شود و دولت سالاری ممنوع است/ اقتصاد مردمی؛ الگوی جایگزین شهید بهشتی در برابر اقتصاد دولتی است در مناظره تلویزیونی چند روز پیش، دکتر غنی‌نژاد اقتصاددان لیبرال، مدعی شد اساس اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی کاملاً متأثر از تفکر چپ بوده و اتفاقاً از اسلام در مواد اقتصادی اثری نیست. وی معتقد بود بنی صدر و شریعتی نقش مهمی در تدوین قانون اساسی داشتند و باتوجه به فوت شریعتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، وی در کنار بنی‌صدر از «شهید بهشتی» به عنوان شخصیتی که در جهت‌گیری چپ و سوسیالیستی قانون اساسی مؤثر بوده است، نام می‌برد. برای بررسی درستی یا نادرستی این ادعا، باید به مشروح مذاکرات مجلس خبرگان قانون اساسی مراجعه کرد که در چهار جلد چاپ شده است. ♦با توجه به ویژگی های نظامهای سوسیالیستی سه سؤال از اندیشه شهید بهشتی پرسیده شده و بدان پاسخ داده می شود: سؤال اول) آیا شهید بهشتی به آزادی های فردی و انگیزه ها و منافع شخصی در فعالیتهای اقتصادی توجهی نداشته است و مانند نظام های سوسیالیستی معتقد به اصالت جامعه و فداکردن شخصیت افراد در راستای اهداف جامعه است؟ ♦شهید بهشتی صراحتاً مبنای «اصالت جامعه» مدنظر سوسیالیست‌ها را رد میکنند. ایشان معتقدند دو نوع جامعه وجود دارد: جامعه کاپیتالیستی که اقتصاد خودشان را به بهای محروم کردن دیگران ارتقا داده اند و یک دسته هم که اقتصاد را برنامه خودشان قرار دادهاند، ولی به آزادگی انسان با توجه به تمام ابعاد انسانی خود توجهی نکرده‌اند (جامعه سوسیالیستی). شهید بهشتی معتقد است از منظر اصول اسلامی؛ مسئله اصلی تأمین آزادگی انسان‌هاست که اقتصاد را ما برای آن مقدمه می‌دانیم و نه هدف اصلی و بنابراین ایشان پیشنهاد می دهند در مقدمه اصل 43 قانون اساسی کلمه «برای تأمین آزادگی انسانها» اضافه شود (ص1450). ♦برخلاف رویکردهای کاپیتالیستی و سوسیالیستی، شهید بهشتی آزادی اقتصادی واقعی برای افراد را قبول داشته‌اند که هم خود را در شکل، محتوا و ساعات کار نشان میدهد و هم در منع اعمال روز برای تحمیل کار و بهره‌کشی از افراد (ص1480). از نظر ایشان نه مانند اقتصاد سوسیالیستی باید افراد را تحمیل به انجام کاری کرد و نه مانند اقتصاد سرمایه‌داری به بهانه آزادی نیروی کار باید کارگر را استثمار کرد و شرایط کاری او را به نوعی ترسیم کرد که موجب استثمار و بهره کشی از کارگر شود (ص1480-1479). شهید بهشتی مانند دیدگاه برخی اقتصاددانان لیبرال، کارگر را به عنوان «نیروی کار» یعنی به عنوان کالایی که در چهارچوب عرضه و تقاضای بازار قیمتی برای او تعیین می‌شود که همان دستمزد است نمی بیند، بلکه برای کارگر به عنوان انسانی والا «نقش رهبری» قائل است. سؤال دوم: آیا از نظر شهید بهشتی اقتصاد باید دولتی باشد و دولت مانند یک برنامه ریز مرکزی به صورت مستقیم و متمرکز در همه امور اقتصاد دخالت کند؟ ♦از نظر شهید بهشتی نظام اقتصاد اسلامی مطلوب نظامی است که در آن آزادی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی برای افراد هست و دولت‌سالاری اقتصادی نیست، ولی در عین حال این فاصله‌های کُشنده میان زندگی و درآمدها هم نیست و مردم می‌توانند واقعاً از نظر اقتصادی احساس برادری نسبت به یکدیگر داشته باشند(ص1477). ♦ایشان درخصوص بند دوم اصل 43 قانون اساسی تأکید می‌کند برای پیشگیری از اینکه مثل برخی کشورهای سوسیالیستی در برخی ادوار نشود که دولت کارفرمای بسیار بزرگ شود، عبارت «به صورتی که دولت به صورت یک کارفرمای بزگ درنیاید» به این بند اضافه می‌شود. وی در توجیه اینکه چرا نباید دولت به صورت یک کارفرمای بزرگ دربیاید، مسئله استثمار کارگر را مطرح می‌کند. از نظر وی کارگر نباید استثمار شود، حال فرقی نمیکند که زمام امر او را به یک کارفرمای بزرگ شخصی بدهیم و یا اینکه دولت فرد را استثمار کند(ص1469). برای مطالعه گزارش تفصیلی به لینک زیر مراجعه فرمایید: https://www.qudsonline.ir/news/868280
💢حجاب در میانه گفتگوی حوزویان ✔️در گفتمان انقلاب اسلامی، مسئله حجاب به عنوان مفهومی اسلامی و ضرورت شرعی مورد تأکید و توجه است؛ هرچند در عرصه روش و اجرا، اختلاف‌ نظرهایی بین صاحب نظران وجود داشته و دارد. استاد ابوالقاسم علیدوست به‌تازگی در گفتگویی به ابعاد مسئله حجاب و میزان مداخله حاکمیّت در این زمینه پرداخت که با واکنش‌هایی روبرو بود. (اینجا بخوانید) بعد از آن، احمدحسین شریفی (رئیس دانشگاه قم) در دو یادداشت کوتاه، ادبیات خاصی را در نقد ایشان به‌کار برد و مهدی جمشیدی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) نیز تحلیل استاد علیدوست را با نگاهی روش‌شناسانه مورد نقد قرار داد و ‌‌‌به تبیین قواعد مصلحت‌اندیشی در بازسازی اجتماعی پرداخت. در این میان، نقد احمدحسین شریفی با واکنش‌های متعددی ازجمله سید مرتضی حسینی کمال‌آبادی (از شاگردان استاد علیدوست) همراه بود که گزارشی از این نقدها پیش‌رو قرار می‌گیرد. 👈 در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=70988 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸غیرت سه عنصر دارد ۱: شناخت هویت خویش( اینکه انسان گفتمان و شناسنامه دارد و بی تفاوت نیست) ۲: خویشتن داری و عدم تجاوز به حقوق دیگران ۳: عدم اجازه به غیر برای تجاوز به حد مرز خود یا سایر افراد در جامعه بنظرم این تعبیر علامه جوادی(با اندکی تصرف) بهترین تعریف از باشد. در فضای مجازی بعضا موارد خاص وایرال میشود تا غیرت را به ضد ارزش تبدیل و را اصالت ببخشد و آنجا که همین مساله موجب تحقق امنیت و سلامت جامعه میشود از کنار آن عبور میشود. اقدام شهید در مصداق تحقق امنیت و سلامت اجتماعی بواسطه غیرت دینی بود. 🔻بنظرم علاوه بر خانم های محجبه؛ خواهرانی که به اصطلاح شل حجاب به حساب می آیند باید به این مساله توجه کنند چگونه در لحظاتی که امنیت شما بخطر افتاده مرد مسلمان ایرانی حاضر است امنیت و سلامت خود را بخطر بیندازد تا امنیت و سلامت شما تامین شود. اجازه ندهید جای این امر؛ رسانه دشمن تصویری دیگر را خلق و بی تفاوتی را ترویج کند. ▪️شادی روح شهید و فاتحه ای بفرستید ✍ @m_amin_rezai
📩 در برخی مسئولین گذشته فکری وجود داشته که آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم بدهیم دست بخشهای خصوصی؛ این برای نابود کردن کشور فکر خوبی است! / تعلیم و تربیت شأن دستگاه حاکم است و قابل واگذاری نیست ✏️ رهبر انقلاب، صبح امروز در دیدار معلمان: این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخشهای خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای نابود کردن کشور فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است. هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، قابل تفکیک نیست از نظام.  تربیت و تعلیم کشور به عهده‌ی نظام حاکم بر این کشور است. در همه‌ی دنیا همین جور است. یک مواردی یک استثناهایی دارد مثل همین مدارس به اصطلاح غیرانتفاعی که حالا در کشور وجود دارد. اینها موارد استثنایی است. قانون اساسی ما هم که این را به صراحت بیان کرده. بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. ۱۴۰۲/۲/۱۲ 🏷 | 💻 Farsi.Khamenei.ir
♦️رهبرانقلاب: تقویت مهم است نباید جوری باشد در کشور که وقتی گفته میشود مدرسه دولتی اولین چیزی که مقابل انسان نقش میبندد، ضعف مدرسه است.وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آنقدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد این است و به هیچ وجه قابل قبول نیست. این فکر وجود داشته در بعضی از مسئولین کشور در گذشته که ما بیاییم آموزش و پرورش را از دولت جدا کنیم. بدهیم دست بخشهای خصوصی بروند، این خرج سنگین و این بودجه‌ی سنگین را از دوش آموزش و پرورش برداریم. دستشان درد نکند، برای فکر خوبی است این. شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است.بنابراین مسئله‌ی برون‌سپاری معنی‌ای ندارد. این شأن دستگاه حاکم قابل واگذاری نیست. ۱۴۰۲/۲/۱۲ ✅پیشنهاد میشود در مورد این چهار مطلب به ویژه یادداشت اول( چرا عدالت آموزشی مهم است؟) را مطالعه کنید 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2953 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/2976 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/559 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/515 ✍️ @m_amin_rezai
🔹رهبرانقلاب: وقتی به مدرسه دولتی کم اعتنایی کنیم، معنایش این است که اگر کسی بنیه مالی‌اش آنقدر نبود که بتواند در مدرسه‌ای که شهریه میگیرد ثبت نام کند، ناچار است که تن به ضعف بدهد؛ یعنی کسی که بنیه مالی ندارد، بنیه علمی هم نداشته باشد این است و به هیچ وجه قابل قبول نیست. 12/2/1402 🔻در این باره بخوانید؛برشی از یادداشت (چرا عدالت آموزشی خیلی مهم است؟) ▪️چگونه حاکمیت به دست یک طبقه سرمایه دار می افتد؟ آموزش وقتی از حق(حق فرصت رشد تحصیل)که بر عهده دولت است تبدیل به کالای سرمایه‌ای شدو مدرسه از "نهاد دولت"به "نهاد بازار" منتقل شد این ساحت از عدالت به حاشیه می‌رود یعنی فرصت پیشرفت که قرار بود عمومی باشد حالا پولی می‌شود. طبیعتا فقرا در دهک‌های پایین به خاطر نداشتن پول از این حق آموزش با کیفیت باز می‌مانند و آموزش عملا تبدیل به یک کالای طبقاتی می‌شود وقتی فرصت‌های اولیه آموزش نابرابر توزیع شد؛ در ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها و رشته‌های برتر برای گروه خاصی می‌شود و در ادامه فرصت‌های شغلی بالای جامعه مثل مدیران، پزشکان، وزرا و...همه برای یک طبقه خاص سرمایه‌دار می‌شود( آمار در ایران کاملا این مساله را تایید می‌کند، ۶۷٪ پنج دانشگاه برتر از سه دهک بالا و ۸٪ از سه دهک پایین!، ۵۰٪ درصد ورودی دانشگاه شریف در رشته‌های فنی از دهک ۱۰[پولدارترین افراد جامعه]، ۸۴٪ ورودی پزشکی از سه دهک بالا ۸،۹،۱۰ و...) 🔻یادداشت کامل eitaa.com/m_amin_rezai/2953 ✍️ @m_amin_rezai
💠جلسه دوم سلسله جلسات 🔸 با موضوع بازگشت به قانون اساسی 🔹میهمانان : حجت‌الاسلام محمد امین رضایی و جناب آقای علی منتظر المهدی 🔻با ما همراه باشید🔻 https://eitaa.com/javan_m_edalatkhah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ 📅 10/2/1402 در جمع تشکل های دانشجویی عدالتخواه، قم ✔️سه نکته مهم در باب اهمیت قانون اساسی(15 دقیقه) 1️⃣جایگاه قانون اساسی در اندیشه میرزای نائینی و مشروطه خواهان قانون اساسی در اجتماعیات به مثابه رساله عملیه در عبادیات 2️⃣ قانون اساسی تنها امکان تحقق تمام آرمان ها اعم از عدالت،جمهوریت، آزادی و... 3️⃣ جمهوریت روح قانون اساسی( ظرفیت های مشارکت مردمی در اصول مختلف قانون) 🔻متن جلسه 🎙 @m_amin_rezai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻درس‌گفتار کلان روایتی از نظریه بنیادی شهید صدر -جمع بندی نظریات پیرامون خلافت انسان - نظریه استخلاف شهید صدر؛ خلافت مجتمع انسانی از سمت خدا -کار عامل تحقق مالکیت شخصی -روش شناسی شهیدصدر از روبنا به زیربنا -مساله اصالت فرد و جامعه در اندیشه متفکرین مسلمان(علامه طباطبایی، شهید مطهری، علامه مصباح،شهیدصدر و..) -خط شهادت انبیا؛ خط موازی_تکاملی نظریه استخلاف -پیامبر ص، امام و مرجعیت عامل حفظ و تحقق نظریه استخلاف انسان در ساحت سیاسی واقتصادی 🔸تفصیل بحث را در صوت گوش دهید 🎙 @m_amin_rezai
♦️فریادهای بهشتی! eitaa.com/m_amin_rezai/3374 شهیدبهشتی: فاصله طبقاتی، جنگ طبقاتی خلق میکند! 🔸شهیدبهشتی که تمام وجودش وقف انقلاب بود اینگونه هشدار میداد. واقعش این است بجای اینکه در حوزه و جمع انقلابی نقاطی که موجب فقر و فاصله طبقاتی میشود مثل حقوق و دستمزد، توزیع انفال، مساله زمین و...را پیدا کنیم و در تریبون ها فریاد بزنیم و از امکان های اصلاحی استفاده کنیم ما هر چه جلوتر آمدیم این هشدارها کمتر، صحبتها کلی تر و لحن ها محافظه کارانه تر شد. خیلی اوقات هم در اولویت بندی دچار خطا شدیم. 🔹در همین چند سال اخیر که می بینیم حتی روزانه،نه در یک فرایند چند ساله عده ای دارند هر روز فقیرتر میشوند و فاصله طبقاتی بیشتر میشود باز "سکوت" و "توجیه"بر "هشدار" می چربد! در همین چند ماه ده ها نامه و هشدار درباره بی حجابی از سمت حوزه به مسئولین زده میشود و مکررا در تریبون ها فریادها را شاهدیم که در جای خود قطعا اهمیت دارد و اهمیت حجاب به عنوان یک مساله شرعی_هویتی بر کسی پوشیده نیست اما در حمایت از حقوق کارگران که در سال گذشته براساس کاهش اررزش پول ملی 6 میلیون تومان تقریبا قدرت خرید به یک سوم رسیده(تقریبا 2 میلیون) فریاد بلندی شنیده نمیشود! دد 🔸در دولتی که داعیه مردمی شدن دارد حقوق کارگر برخلاف قانون کار که باید حداقل نرخ ترم باشد در یک ظلم فاحش فقط27 درصد افزایش داده میشود و بین سقف 55م و کف حقوق8م چنین فاصله ای را شاهدیم تقریبا حرف، فریاد و نامه ای جدی از سمت حوزه و اکثر انقلابیون نمیشنویم و نمی بینیم! البته خود شاهدم اکثریت طلاب حوزه و بسیاری از انقلابی ها جز طبقه محروم هستند و قربانی این وضعیت؛ مساله تشخیص گرانیگاه هایی است که فقر و تبعیض تولید میکند و اینگونه شبیه شهید بهشتی فریاد زدن بر سر مسئولین، ایستادن کنار محرومین بجای توجیه کردن و ساکت بودن است. جامعه این را می بیند و جوان امروز این حس را دارد که چنین پژواکی نیست! 🔹اگر می بینید موج بهشتی خواهی در بین بچه مسلمان ها دارد ایجاد میشود چون "دردهای جامعه امروز"را در "فریادهای دیروز بهشتی" بهتر میتوان یافت تا بسیاری از تریبون دارن امروز که یا کلیات ابوالبقا می گویند یا پرداختشان به مسائل جناحی است و یا اساسا اولیت هایشان بی ربط با دردهای جامعه است! برای بهشتی شدن جامعه، اینگونه فریادهای بهشتی و هشدار دادن های صریح دادن لازم است و الا فاصله طبقاتی، جهنمی به نام جنگ طبقاتی خلق خواهد کرد. خیلی وقت نداریم... ✍️ 🔻در این زمینه بخوانید؛ یادداشت تقلیل ماجرا، تحریف واقعیت eitaa.com/m_amin_rezai/2746 @m_amin_rezai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️فریادهای بهشتی! 🔻یادداشت کامل: eitaa.com/m_amin_rezai/3373 🔸برشی از یادداشت: در همین چند سال اخیر که می بینیم حتی روزانه،نه در یک فرایند چند ساله عده ای دارند هر روز فقیرتر میشوند و فاصله طبقاتی بیشتر میشود باز "سکوت" و "توجیه"بر "هشدار" می چربد! در همین چند ماه ده ها نامه و هشدار درباره بی حجابی از سمت حوزه به مسئولین زده میشود و مکررا در تریبون ها فریادها را شاهدیم که در جای خود قطعا اهمیت دارد و اهمیت حجاب به عنوان یک مساله شرعی_هویتی بر کسی پوشیده نیست اما در حمایت از حقوق کارگران که در سال گذشته براساس کاهش اررزش پول ملی 6 میلیون تومان تقریبا قدرت خرید به یک سوم رسیده(تقریبا 2 میلیون) فریاد بلندی ازحوزه و انقلابیون شنیده نمیشود! ✍️ @m_amin_rezai
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبیر اجتماعی ، عنصر مغفول در امر به معروف! 🎧 برشی از کلاس کارگاه حل مساله فقهی مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) / حجت الاسلام • برای فقه تحقق و اقامه، "فن" کنار "علم" و "خلاقیت" کنار "اجتهاد" لازم است. • وسائل امر به معروف در بیان شهید مطهری: پند، بند، تدبیر اجتماعی - بیش از حد بر سر پند و بند حساب شده! - "چیزی که بیش از همه مورد غفلت است: تدابیر عملی است". • تدبیر اجتماعی، کار فرهنگی نیست؛ استفاده از مولفه های یک زندگی اجتماعی است که مثل حروف الفبا طوری چیده شود که نتیجه مطلوب حاصل شود. - بعد کسی کمپین علیه صف جدای زن و مرد در نانوایی داده است؟! چرا نه؟! - تفکیک برخی معابر توسط امیرالمومنین؛ نه فتوای طالبانی حداکثری و نه تابوی غربزدگان! - غرب هم سه قسم تفکیک جنسیتی دارد! • تجربه دیگری(غیر از مثال شهید مطهری) از تدبیر اجتماعی در ایسلند • اجتماعات مرگ بر بی حجاب اگر متفرق و فقط در خیابان ظاهر شوند...! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برادری دو شب پیش با من در مورد راه انداختن گفتگوهای شهری پیرامون مساله حجاب میگفت.به او گفتم حتی اگر کسی از سدنهادهای امنیتی و بروکراسی های اداری هم بگذارد که غالبا مانع بودند ذهن جمع زیادی از بدنه حزب اللهی به ویژه مسئول برای گفتگوی واقعی آماده نیست. این صحبت امام جمعه رشت وجه غلیظ ماجراست و الا کم نیستند که اینگونه فکر میکنند. در توئیتی دیدم صحبت رهبری را به مثابه فتوای میرزای شیرازی در حرمت توتون و تنباکو تلقی کرده و میپرسد آنجا در دو روز قلیان ها شکسته و تنباکوها به آتش کشیده شد ما را چه شده یک ماه از دستور ولی فقیه میگذرد و هنوز کار درخوری نکردیم؟! 🔻واقعا از این نگاه توقع گفتگو داریم؟همین حالا مگر یک برنامه گفتگو محور واقعی ونه صوری در صدا وسیما که وظیفه اش این امور هست داریم؟وقتی آقای علم الهدی دقیقا در روزهایی که رهبری جامعه را به وحدت و مدارا دعوت میکند آنگونه افراد بی حجاب را دشمن شرف رسول الله میخواند آیا اساسا امکان گفتگویی می ماند؟ ظاهرا زور نهادائمه جمعه فقط به حاج اقای لواسانی میرسید که جلوی چهار زمین خوار و رانت خوار را گرفته بود و منشا امید و رجوع جوانان شده بود و الا این آقایان اگر هر هفته در تریبون هایشان "نفرت پراکنی" کنند هیچ عیبی ندارد! در این موقعیت مثلا میشود توقع داشت که آقای علم الهدی در چهار راه شهدا پشت یک میز بنشیند و با همین دختران بدحجاب و بی ححاب صحبت کند که دخترانم دردتان چیست؟! 🔻هر روز دارد نقاط و زمین مشترک حزب الهی ها و قشر قابل توجهی از جامعه کوچک تر و نزدیک به صفر میرسد؛ ظاهرا همه طرح ها به سردار رادان ختم میشود @m_amin_rezai
📚امروز کتاب سیراندیشه اقتصادی متفکران مسلمان را میخواندم به این صفحه رسیدم اتفاقا دیشب حاج آقای قنبریان در شرح نامه 53 نهج البلاغه eitaa.com/m_ghanbarian/4056به این بحث اشاره ای داشتند. نگاه کنید به کیاست و درایت ابوذر به عنوان یک نیروی انقلابی و راهبر اجتماعی چگونه دست جریان سرمایه داری نوپدید اموی در جامعه اسلامی را از قبل میخواند و میداند این راه "تسری قدسیت به امور مختلف" پایانش به "قدسیت زدایی از ارزش های ذاتی چون عدالت" ختم میشود! 🔻مساله سو استفاده از عناوین ارزشی برای پیشبرد اهداف دنیوی، مساله امروز جامعه ماست. جریان سرمایه داری برای توجیه رانت و تبعیض و مشروعیت بخشی اقدامات خود 1:از الفاظ ارزشی(مردمی سازی و..) استفاده میکند 2: افرادی که در نهادهای ارزشی هستند را در ابتدای لیست قرار میدهند و سهیم میکنند و البته در غالب موارد سهمشان از ماجرا بسیار اندک است( نمونه فساد بزرگ فولاد اصفهان) اینگونه در طی چند دهه تبعیض ساختارمند و نهادینه و اصلاح بی نهایت دشوار و هزینه ساز میشود. اگر در دهه های اخیر در بین اکثریت روحانیت و نیروهای ارزشی اگر آن "کیاست و صراحت ابوذری" بود احتمالا سیاست های توسعه اقتصادی و نئولیبرالسیم اجرا نمیشد و به این شکاف طبقاتی عمیق و سرمایه داری وحشی نمی رسیدیم؛ در نتیجه این" عقب ماندگی از عدالت" رقم نمیخورد. ✍️ @m_amin_rezai
🇮🇷 ایران بالاتر از سوئیس، کره جنوبی، سوئد، فنلاند، بلژیک، دانمارک و... در رتبه ۱۲ جهان. 🔺️‏٢٩ دانشگاه ايران از جمله ١٠٠٠ دانشگاه برتر جهان‌اند. 🆔️ @yaminpour
📚در حال خواندن این کتابم؛ چرا ملت ها شکست میخورند؟ هم در جهان و هم ایران مورد استقبال خوبی قرار گرفته؛ در مقدمه این کتاب جمله مهمی ذکر شده است 🔻"مشکل سیاست مدار عموما کمبود علم و دانش نیست.مشکل دو راهی حفظ قدرت سیاسی از طریق قربانی کردن منافع عمومی یا تامین منافع عمومی و از دست دادن تدریجی قدرت سیاسی است. این دو راهی سیاست مدار است که سرنوشت کشور را تعیین میکند... مساله اقتصادی همه کشورهای در حال توسعه است اقتصاد یا اقتصاددانان اگر میخواهند به مردم کمک کنند باید رمز مقابله با الیگارشی را شناسایی وبا سیاست های اقتصادی زمینه محو الیگارشی را فراهم کنند.ارزش این کتاب آموختن دانش مبارزه با الیگارشی است." 🔸پ.ن: آنها که در اهل اطلاع از سیاست و اقتصاد ایران هستند میدانند چقدر ما در کشور با این مساله مواجهیم @m_amin_rezai
بحران مسکن. نمودار فوق نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۴۰۰ قیمت زمین در تهران ۱۱۱۰ برابر شده و با ثبت این رکورد با اختلاف خیلی زیاد در جایگاه اول کشور قرار دارد. در رتبه‌های بعد نیز کلان‌شهرهایی نظیر قم و اصفهان و شیراز و... قرار دارند. اما در همین مدت، دلار در بازار آزاد ۱۷۹ برابر و سکه نیز ۸۰۸ برابر شده است. یعنی رشد قیمت زمین در تهران، تقریبا ۶ برابر رشد قیمت دلار و ۱/۵ برابر رشد قیمت سکه بوده است! نتیجه چه شده است؟ تورم زمین و مسکن، به تدریج از تهران به سایر شهرهای کشور نیز منتقل شده و نتیجه، پایین‌تر آمدن نرخ دسترسی‌پذیری مردم به مسکن در کل کشور بوده است. در انگلستان طی همین بازه زمانی، قیمت زمین فقط حدود ۵ برابر شده است. از سوی دیگر، تهران اکنون حدود ۳۰۰ هزار خانه خالی دارد و لندن (پایتخت انگلستان) با جمعیت مساوی با تهران، کمتر از ۳۰ هزار خانه خالی دارد (یعنی کمتر از یک دهم تهران). خب چه اتفاقی افتاده است؟ آیا انگلستان معجزه کرده است؟ خیر. آن‌ها در کنار کنترل تورم، بازار مسکن و مستغلات خود را با انواع سیاست‌های مالیاتی تنظیم‌گری کرده‌اند و با وضع مالیات‌های سنگین و بازدارنده بر زمین و خانه‌های خالی، اجازه نداده‌اند که زمین به ابزاری برای سفته بازی و سوداگری تبدیل شود. اما در تهران به دلیل تبدیل شدن زمین و مسکن به کالای سرمایه‌ای، این‌ها به ابزاری برای سوداگری (حتی بیش از سکه و دلار) تبدیل شده است. راه‌حل اجمالی چیست؟ آمایش سرزمین و توزیع عادلانه امکانات در کشور در راستای تمرکززدایی از کلان‌شهرها به همراه تنظیم‌گری بازار مسکن و مستغلات با ابزارهای مالیاتی. @isocials
🔻فرا روایت نامه کوتاه آقای این است اگر باخالص سازی سیاست مدارتان و سخنران، مجری، سیاست مدار، آخوند، نماینده، رسانه چی و...آدم های حرف گوش کنی شدند در کوتاه مدت خیالتان راحت است اما بخاطر کوتوله گی در لحظات حساس توسط رقبای اصیل کیش ومات میشوند! حریّت و بزرگ بودن واقعی خیلی مهم است. ✍ @m_amin_rezai
🔻حوزه علمیه اگر میخواهد در جهت تحقق شعار "مهار تورم و رشد تولید" و برای معیشت مردم محروم قیام کند فقط کافی است در یک مساله از گفتمان(فقه و..)تا امتدادهای میدانی آن؛ از تحقیق تا تحقق آن بایستد قطعا شاهد یک اتفاق عدالتخواهانه بزرگ در کشور خواهیم بود و آن مساله است. 🔸در این مورد بخوانید 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3314 🔻eitaa.com/m_amin_rezai/3239 @m_amin_rezai
12.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅️ "خط سوم" 🔸️قسمت پنجم 🔹️با موضوع "زنان کارگر ایرانی" 🎬 با حضور دکتر سمیه گلپور دبیر کانون عالی انجمنهای صنفی کارگران کشور شبکه دو سیما در شبکه های اجتماعی [ایتا](eitaa.com/tv2_irib) [بله](https://ble.ir/tv2_irib) [روبیکا](https://rubika.ir/tv2_irib) [سروش](https://splus.ir/tv2_irib)
🔻عبور از مباحث صرفا گفتمانی و جنگ و جدلهای زرد فمنیستی و رسیدن به مساله های عینی زنان ایرانی و پرداخت به آن از گفتمان تا میدان نشانگر بلوغ فعالین انقلابی حوزه زنان است. در این جهت "برنامه خط سوم" را از شبکه دو ببینید. دو سال پیش در برنامه ۱۴۰۰ یک قسمت با این نگاه پیرامون مسائل زنان و دولت۱۴۰۰ ضبط کردیم @m_amin_rezai