🔰ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی!
1⃣ رهبرمعظم انقلاب:
۱/۱: کارآمدی ومشروعیت:
"مشروعیت همه ما بسته به انجام وظیفه وکارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این #اصرار_و_تکیه_دارم که بر روی کارآیی ها وکارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع وقانون اساسی بایست تکیه شود. #هرجا_کارآمدی_نباشد ، مشروعیت از بین خواهد رفت"(تٲمل کنید)(دیدار با خبرگان ۸۳/۶/۳۱).
۱/۲: خواست مردم:
"خواست واراده وایمان مردم، حتی بالاتر از این #عواطف_آنها ، پایه اصلی حکومت است. این نظر اسلام است وما هم به همین معتقدیم."(۷۷/۱۲/۴پرسش وپاسخ باسردبیران نشریات دانشجوئی)
براین اساس مسئول ناکارآمد ونامقبول فاقد مشروعیت سیاسی است و "ثبوتا" نیازی به اتمام دوره نصب یا انتخاب برای برکناری ندارد.(راه های اثباتی این تعویض در قانون بیان شده است)
2⃣ شهید اول در کتاب ارزشمند القواعد و الفوائد، عزل منصوبان ولیّ امر را در سه مورد می شمارد:
۱. وقتی ولیّ امر در ابقاء آنها #مشکوک [نه حتما مقطوع] به خوف مفسده ای باشد.
۲. وقتی کاملتر[وکارآمدتری] از او پیدا شود. بخاطر مقدم بودن اصلح بر مصلحت.
۳. وقتی #مردم_از_او_کراهت_داشته وبه دیگری انقیاد داشته باشند؛ حتی اگر آن دیگری اکمل از اونباشد وصرفا اهلیّت داشته باشد. چون نصب حاکم برای مصلحت مردم است؛ پس هرجا صلاح تمام تر باشد او ٲو٘لی است".(القواعد والفوائد ج۱ص۴۰۵و۴۰۶)
براین اساس در قسمت انتصابی حکومت اصل برمادام العمر بودن منصوب یا الزاما پایان دوره نصب نیست! اگر کارآمدی یا مقبولیت عمومی اش زایل شده، عزل وتعویض او لازم شده است.
3⃣ قانون اساسی جمهوری اسلامی که عصاره اجتهاد مجتهدان طراز اول انقلاب است:
در قسمت انتخابی حکومت، قانون اساسی برای تعویض حاکمان غیر کارآمد یا نامقبول #قبل_از_اتمام_دوره_انتخابی چاره اندیشیده است:
۱. ریاست مجلس، هرساله باید از سوی نمایندگان انتخاب شود. یعنی انتخاب اولیه برای یک دوره ۴ساله نمایندگی نیست ودر یک دوره نمایندگی ۴انتخاب ریاست مجلس وجود دارد.
۲. برای رئیس جمهور و وزیران، امکان استیضاح از سوی نمایندگان ملت درون دوره ۴ساله قرار داده است؛ که در صورت رٲی آوردن استیضاح، #بدون_اتمام_دوره ، کنار نهاده شوند؛ وانتخاب جدید(برای وزیر) وانتخابات جدید(برای رئیس جمهور) برگزار شود.
۳.طبق اصل مترقی۱۳۶ اگر بیش از نصف کابینه به هردلیل(فوت، استعفاء، عزل، استیضاح) کنار رفتند؛ باید کل کابینه دوباره برای رٲی اعتماد به مجلس عرضه شود.(کابینه فعلا ۱۹عضو دارد واین دولت ۷عضو تعویضی دارد).
⬅️ گرچه سهمی از ناکارآمدی ها بخاطر ساختارهای غلط است؛ اما مدیران منصوب ومنتخب ناکارآمد و نامقبول هم کم نیستند.
❓از این ظرفیت قانونی وشرعی برای کاستن ناکارآمدی مُسری اجرائی، تقنینی، نظارتی در حوزه اقتصاد ومعیشت، عدالت و فرهنگ چرا استفاده نمی شود؟! چرا در قانونی نانوشته منصوبان درمدت مدید منصوب وفقط جابجا میشوند و منتخبان حتما باید تا پایان دوره بمانند؟!
❓آیا در انباشت ناکارآمدی در برخی حوزه ها، صرفا بحث کلامی کردن وتقصیر را متوجه این نهاد کردن وآن نهاد را رهاندن کفایت می کند؟! این کار -که بعضا ناصحیح وبامثالهای غلط از سیره ائمه هم انجام میشود- مفسده ی واقعی را زایل و صلاح مردم را تٲمین می کند؟!
❓آیا شماتت مردم که حقتان است؛ خود انتخاب کرده اید! پاسخ مسئولانه به ناکارآمدی است؟! آیا انتصابی ها همه کارآمد ومقبولند؟! آیا کاندیدهای رقیب در همه دوره ها، همه کارآمد بوده اند؟!
❓بقیه منتخبین موجود مردم(نمایندگان مجلس مثلا) در کارآمد سازی بخش انتخابی دیگر(دولت مثلا) تا صندوق رٲی بعدی هیچ وظیفه قانونی ندارند؟!
ٳعمال این وظیفه قانونی با عرف های غیر قانونی(حتی تطمیع) یا مصلحتهای جناحی ممانعت نمیشود؟!
❗️ فراموش نکنیم مصلحت مردم وانقلاب در دوره های متوالی نباید فدای مصلحتهای تصنعی یا کم ارزش تر شود وعرف محافظه کاری جای رویه انقلابی سابق بنشیند.
(پیام این نوشته استیضاح این دولت نیست و توجه دادن به ظرفیتهای شرعی وقانونی برای کارآمد سازی حکمرانی است).
📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۵
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆منطق رفتار اخیر رهبری؟!
❓چگونه رهبری متحملِ شکل های غیر قانونی می شود؟!
نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
🔆منطق رفتار اخیر رهبری؟!
❓چگونه رهبری متحملِ شکل های غیر قانونی می شود؟!
#بخش_اول
🔸حل ابهامات برای جامعه براساس مبانی اصیل اسلامی راهی بود که "معلمان انقلاب" مثل مطهری وبهشتی وخامنه ای میرفتند. اما اخیر "متکلمان نظام" جای آنها نشسته ومثل یک متکلم اشعری "هرچه آن خسرو کند، شیرین بود!" دستور کارشان است و با تحلیل های سیاسی، امنیتی وبعضا ذوقی سعی در وجیه ومقبول کردن رفتار ولایت دارند! بدی این روش "شیرین ماندن خسرو انقلاب" نیست؛ مواد ومقدمات جدلی وخطابی وحتی شعری است که ناسازگار با مبانی جلوه می کند.
🔸دوسؤال اساسی:
❓۱. آیا آزاد سازی قیمت بنزین به بهانه هزینه کرد عایدی آن برای اقشار محروم سیاست درستی است؟! فقط زمان ونحوه اجرایش بد بود یا اصل سیاست غلط است؟!
❓۲. آیا حمایت رهبری و اذن ایشان به سران -علیرغم مغایرت این مصوبه با قانون ممضای شورای نگهبان- آن سیاست را درست می کند؟! نقد وانتقاد از آن مصوبه وخواستن طرح های تکمیلی وحتی تعلیق اجرای آن مغایر با ولایت پذیری است؟!
.............................................
❗️ج۱: نظر خود درباره این سیاست را در یادداشتهای قبل بیان کرده ونیازی به تکرار نیست.
❗️ج۲: درباره سؤال دوم توجه به چند نکته ضروری است:
1⃣ براساس مبانی ولایت مطلقه فقیه، ولیّ فقیه اختیار تعطیل #موقت احکام اولی شرع را هم #بشرط_مصلحت_اهم دارد (ر.ک:صحیفه نور ج۲۰ص۱۷۰و۱۷۱)؛مصوبه مجلس ومانند آن شرعی تر از آن نیستند؛ لکن به تصریح رهبری معظم این تصرف ولائی وتعطیل قوانین مصوّب باید مقید به یکی از این قیود باشد:
-قید مضیقه و فوریت
-قیدمعضل مهم برای کشور
حضرتشان می فرمایند: "رهبری بایستی موبه مو قوانین را اجرا کند وبه آنها احترام بگذارد. منتها در مواردی اگر مسئولان ودست اندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبه مو عمل کنند دچار مشکل می شوند؛ قانون اساسی راه چاره ای راباز کرده وگفته آن جائی که مسئولان امور در اجرای فلان قانون مالیاتی یا سیاست خارجی، بازرگانی، صنعتی و دانشگاهی #دچار_مضیقه می شوند وهیچ کار نمی توانند بکنند -مجلس این طور نیست که امروز شما چیزی ببرید و فردا تصویب کنند وبه شما جواب دهند- رهبری مرجع است. زمان امام هم همینطور بود، بنده خودم آن وقت رئیس جمهور بودم وجائی که مضیقه هایی داشتیم به امام نامه می نوشتیم وایشان اجازه می دادند. بعداز امام، دولت قبلی ودولت فعلی گاهی راجع به مسائل گوناگون نامه می نویسند که در اینجا مضیقه وجود دارد شما اجازه بدهید که #این_بخش_از_قانون_نقض_شود ؛رهبری بررسی ودقت می کند واگر احساس کرد که #بناگزیر باید این کار را بکند آنرا انجام می دهد. جاهائی هم که بصورت #معضل_مهم_کشوری است به مجمع تشخیص ارجاع می شود. این معنای ولایت مطلقه است" (۸۲/۹/۲۶دیدار با دانشجویان قزوین)
2⃣ این اجازات از اختیارات ولایت مطلقه بمعنای موافقت شخصی رهبر با آن سیاست نیست.
در همان دیدار دانشجویان قزوین وادامه آن جملات که ذکر شد از عدم اعتقاد خود نسبت به برخی قوانین مجلس ومصوبات دولت می گویند که وقتی قانون شده عمل می کنند ومخالفت نمی کنند http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=5703&nt=2&year=1382#8271
-در تصمیمات ثانوی با اجازه ولائی نیز چنین است. مثال واضح آن که اخیرا ( ۹۸/۸/۲۸)به زبان آوردند اجازه دادن به دولتها برای برداشتن از صندوق توسعه ملی است؛ که همیشه مخالف بوده اند واصلا این برداشتهای مکررا موجب کم خاصیت شدن وکم اثر شدن این صندوق شمردند؛ اما وقتی رئیس جمهورها مینویسند و برداشت را #ضروری_و_اضطراری می خوانند با اقدام موافقت می کنند. https://eitaa.com/khamenei_ir/6212
در این مثال برداشت از ذخایر ارزی کاملا غلط است ورهبری هم مخالف است اما اعتماد به دولتها وتصویر ضرورت واضطرار آنها اجازه برداشت می دهد لذا خود به نیکوئی می گویند: "منتها اجازه برداشت در #این_شکل_غیر_قانونی را حقیر باید متحمل بشوم" (۹۸/۸/۲۸).
⬅️در اینگونه موارد نقد وانتقاد از اجرای آن سیاست-که حالا قانونی شده- هیچ مغایرتی با اجازه رهبری ندارد وولایت گریزی ومانند آن نیست(دقت شود)
ادامه متن را در بخش دوم بخوانید⏬
☑️ @m_ghanbarian
🔆منطق رفتار اخیر رهبری؟!
❓چگونه رهبری متحملِ شکل های غیر قانونی می شود؟!
#بخش_دوم
3⃣ در مورد قیمت بنزین نیز قضیه ظاهرا مثل اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی است.
-به گزارش آقای زاکانی رهبری به شخصه ودر صورت اولی مخالف بوده ودوبار هم مصوبه را رد کرده است http://www.jahannews.com/news/708173
-به گزارش رئیس جمهور سال۹٥ اعضای هیئت دولت با افزایش قیمت مخالفت کرده اند. در سال۹۶ رئیس مجلس وکمیسیون تلفیق؛ در سال۹۷ تحریم ها و... https://eitaa.com/rasad_tahlil/9424
ازاینرو #ناگزیر می شوند رهبری واختیارات اورا مداخله دهند وبا امضای سران قوا اجازه تخلف از قانون مصوب مجلس(تبصره۱۴ برنامه بودجه۹٨وهم برنامه توسعه ششم وقانون هدفمندی یارانه ها) را میگیرند.
رهبری هم در یکشنبه بعد از اجرای مصوبه سردرس خارج، اول، اعتماد به سران را گوشزد کردند که در واقع مقدمه حکم واجازه ولائی ایشان شده بود.(دقت کنید)
⬅️یادداشت نویسانی که براساس منافق وخائن بودن روحانی وهمدستی لاریجانی در این سیاست و همزمان حکیمانه بودن تصمیم رهبری انشاء نوشته بودند؛ توجه لازم به آن نکته ی اعتماد به سران در فرمایش ایشان نکرده بودند !
بدتر ،توجه نکردند که خدشه به مقدمه حکم واجازه رهبری شرعا حکم و اجازه را هوا می کند
!مثل این است که بگویی مخبر ولیّ وحاکم در حکم به عیدفطر ،چند دروغگو بوده اند! تبعا حکم عید برای چنین فردی نافذ نخواهد بود(ر.ک:مستمسک العروه ج٨ص۴۵۹الی ۴۶۳)
⬅️براین اساس منطق رهبری در این اجازه ی تخلف از قانون، ربطی به فضای خیابان وبه منظور جدا کردن متدینین از اغتشاشگران ومانند این حرفهانبوده و عمل به یک رویه بوده است. اگر هیچ اغتشاشی هم نبود همین اجازه را می دادند.
اگر منظورشان جداکردن متدینین از صفوف اعتراض خیابانی بود یک جمله میگفتند وقت اعتراض خیابانی نیست یا راه قانونی هست ومانند آن(چنانچه در خطبه ۲۹خرداد گفتند)و مراد حاصل بود. ولازم نبود از سیاستی غلط حمایت کنند! این ازمواردی است که ابهامات براساس آموزش مبانی حل شود بهتر است تا آسمان وریسمان بافی هائی با مصرف چندروزه!
4⃣ براساس آنچه گذشت نقد وانتقاد از این سیاست و مصوبه سران مثل نقد وانتقاد از برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی است .
غیر قانونی خواندن آن بعد از اجازه ولی فقیه ، غلط است ؛اما نقد آن مثل نقد هر قانون دیگر یک حق وگاه یک تکلیف است.
پس بیان ملازمات قهری این سیاست مثل گرانی اجناس، مطالبه طرح های ترمیمی واصلاحی مجلس برای کاهش آثار منفی آن، وحتی درخواست تعلیق طرح از سوی مجلس هیچکدام مغایر با اجازه رهبری نیست. چون آن اجازه در صورت ضرورت واضطرار از سوی دولت یا سران برای ایشان تصویر شده است که ایشان اجازه داده اند علیرغم مغایرت با قانون چنان کنند؛حال خدشه به آن ضرورت واضطرار ودادن راه های جایگزین نه تنها مقابله با حکم رهبری نیست بلکه کمک به همان تشخیص اولی ایشان در مخالفت است.(توجه فرمایید)
٭مطالب مرتبط:
-نکاتی صریح درباره گرانی بنزین۱و۲
-جایی بجز خیابان بگذارید
-آیا یارانه حاصل از آزادشدن قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟
-امان از عاجز الرٲی
📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۷
☑️ @m_ghanbarian
🔰شئون زندگی مردم و حکومت اسلام
🔅امیرالمومنین(ع):"تنها حکومت الهی حافظ شئون زندگی شماست، پس با میل ورغبت از آن فرمان برید نه از ترس ملامت دیگران ونه از روی ناخرسندی. به خدا سوگند باید که چنین کنید وگرنه خداوند حکومت اسلام را از میان شما خواهد بُرد، ودیگر هرگز آن را به شما باز نمی گرداند تا آنکه امور دست غیرشما افتد.(نهج البلاغه خ۱۶۹)
پ.ن:
۱. حکومت الهی باید حافظ شئون زندگی مردم باشد(انَّ فی سُلطانِ اللّه عِص٘مَه لٲم٘رِکُم).
۲. امام خمینی(ره):"وقتی شما خوب کار کنیدبرای ملت، آنها هم پشتیبان اند وقتی دولت خوب کار کندبرای ملت، پشتیبان اند. وقتی مجلس خوب کار کند برای مردم پشتیبان هستند...من به شما عرض کنم اگر خدای نخواسته، خدای نخواسته اسلام در ایران سیلی بخورد، بدانید در همه دنیا سیلی خواهد خورد! وبدانید که به این زودی دیگر نمی تواند سرش را بلند کند. این الان یک تکلیف بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است:
#حفظ_اسلام_در_ایران
(صحیفه امام ج۱۷ص۳٨۳)
☑️ @m_ghanbarian
🌀 "خِرّی٘ت" های انقلاب اسلامی؛ "مَص٘قَلة" کجاست⁉️
🔅اول این دوعبرت را عبور کنید:
1⃣ خرّیت بن راشد:
چند نوبت نزد امیرالمومنین آمد وکسانی را متهم میکرد که خروج می کنند وعاقبت علیه شما میشورند! امام هربار می فرمود به صرف اتهام کسی را در بند نمی کند، مخالفت عملی و آشوب اگر کردند!
عاقبت خودش پس از توزرد درآمدن حکمیت تحمیلی، تصمیم به کناره گیری وخروج گرفت!
امام نصیحتش کرد واز او خواست برای مباحثه فردا بیاید؛ نزدیکانش هم چنین خواستند اما او صبح زود رفت!
معترضانِ به میزان خراج ودزدان را تحریک کرد؛ مسلمانانی که زکاتشان رانداده بودند، تشویق کرد به میل خود صرفش کنند؛ ومسیحیان راجور دیگر تا عده ای را دور خود جمع کرد.
دوسه بارشکست خورد از کوفه به بصره واز آنجا به اهواز وسپس کوههای رامهرمز وآخرکنار ساحل دریای جنوب کشته شد. جمعی را به کشتن داد ومسیحیانی مسلمان شده را از اسلام به تردید انداخت ومرتد کرد!
2⃣مصقلة بن هبیرة:
معقل فرستاده امیرالمومنین وقتی فتنه خرّیت را خواباند؛ مسلمانش را آزاد، مرتدانش را توبه داد و مسیحیان را به ذمه واداشت.
۵۰۰مسیحی با زن وکودک در راه، از مصقلة -فرماندار امام در اردشیرخره فارس- استمداد طلبیدند که آنان را از معقل بخرد وآزاد کند. مصلقة جوانمردی کرد وآنها را به ۵۰۰هزار درهم خرید وآزاد کرد وخود را مدیون بیت المال کرد. کمی بعد ۲۰۰هزار درهم بدهکاری را داد اما بجای عذر آوردن ومهلت گرفتن از امام برای پرداخت ۳۰۰هزار درهمِ باقی، گریخت وبه معاویه پناهنده شد!
امیرالمومنین کار اول او در آزاد کردن اسیران را کار سادات وبزرگواران و کار دومش را فرار بردگان خواند وفرمود: "اگر می ماند مقداری که برایش میسر بود می گرفتیم وبرای باقی مانده آن به انتظار فراوانی ثروتش می نشستیم"(نهج البلاغه خطبه ۴۴)
امام حاضر نشد مسیحیان آزاد شده را بخاطر بدهکاری مصقلة دربند کند.(تفصیل این ماجرا را در الغارات ترجمه آیتی ص۱۲۰تا۱۳۶ بخوانید)
🔅 حالا قصه ماست:
عمار و مقداد پیشکش؛ کاش برخی کارگزاران مخالف شده ی حکومت اسلامی کمی مثل مصقله بودند! اول گره ای از مردم می گشودند وبعد به دشمن پناهنده می شدند! نه مشکل مردم را موجِ سواری خود کنند یا حتی خود مشکل آفرینی کنند!
صدحیف که قسمت ما بیشتر خرّیت شد تا مصقله!
از خروجی های اول انقلاب که پی آشوب وبمب گذاری رفتند ومردم را کشتند؛ تا فتنه گران ٨٨ که درخواست تحریم ملت را از دشمن داشتند؛ خرّیت انقلاب اسلامی شدند!
خود، دولت مذاکره وسازش را سر کار آوردند و حالا به اعتراض فرامی خوانند! و تلفات را هم با میدان ژاله و ۱۷شهریور مقایسه می کنند!
🔅اگر وقت تحقیق دارید حتما این منابع را برای شناخت خرّیت های معاصر بررسی کنید:
🔻گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ۲۰نوامبر۲۰۰۹از بازدید نماینده آقای موسوی از واشنگتن : "جنبش سبز ایران از تحریم های اقتصادی هدفمند پشتیبانی می کند! ما به تحریم های اقتصادی که فشار رابر ایران زیادتر کند محتاجیم"!
🔻هفته نامه تایم ۲۳نوامبر۲۰۰۹در مقاله "سبزها دست به دامن آمریکایی ها میشوند"! به قلم رابین رایت همان گزارش را تٲیید کرد!
🔻فیلم حضور آن نماینده(محسن مخملباف) در شورای اروپا ودرخواست تحریم اقتصادی هم به راحتی در اینترنت قابل جستجوست.
🔻افشاگری مایکل لدین مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در نشریه فوربس ۳۰نوامبر ۲۰۰۹ درباره پاسخ ٨صفحه ای سران جنبش سبز به کاخ سفید درباره سیاستهای آمریکا در قبال ایران!
🔻موید مضمون این نامه ٨صفحه ای دیدار اردشیر امیرارجمند(سخنگوی جنبش سبز)وهمراهان در دیدار ۳بهمن ۹۱با شورای اروپاست که در سایت جرس(متعلق به جنبش سبز )انعکاس یافت.
⬅️ اما با وجود این درخواستها بر تحریم ایران؛ پس ازتحریم های فلج کننده، یکباره با حمایت از روحانی و رٲی آوردن او کمپین "نه به تحریم" درست کردند ! ۵۵فعال وزندانی سیاسی٨٨ به اوباما نامه نوشتند وتحریم ها را مجازات جمعی مردم ایران خواندند!
نامه ومذاکره آنها -برخلاف درخواست تحریمشان- نتیجه نداد !
فشارهای اقتصادی وسوء تدبیرها عده ای را این سالها به خیابان کشاند وتلفاتی گرفت؛ حالا مطالبه خون کشته ها از نظام میکنند! اینها خرّیت ها را درس می دهند!
#بیانیه_میرحسین_موسوی
#بیانیه_کروبی
#سخنان_خاتمی
📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
✍چکیده و برداشتی از سخنرانی شب ولادت امام حسن عسکری(ع). ماهشهر - ۱۳آذر۹٨
🔅محیط و محاط بلایا!
🔹امام عسکری فرمود: هیچ بلایی نیست الا اینکه برای خداوند درآن نعمتی است که آن بلا را احاطه کرده است.(تحف العقول)⬅️ خداوند نظام عالم را طوری آفریده که هیچ کس نمی تواند شر مطلق و مِن جمیع جهاتی در آن تولید کند. شرورترین موجودات هم شرشان در احاطه ای از خیرات است! حاصلخیز ترین خاک، رسوب سیلابها و سرد شده گدازه هاست!
فرقی نمی کند بلای طبیعی یا اجتماعی، باتدبیر یا بدون مدبر؛ محیط، بلاست؛ اما محاط، نعمت است.
فکر نکن این حرف یک مُسکّن است براهین فلسفی همین را ثابت می کند شهود عارفان هم گواه همین است.
🔅دومثال مناسب ایام:
1⃣ بلای سیاسی - اجتماعی اخیر:
🔹بلا بود چون هم مردم متضرر شدند هم کشور؛ هم اعتراض مردم به خشونت کشید وتٲویل رفت، هم خسارت دیدند وهم سیاست غلط اجرائی شد!
🔸اما همین بلیه هم در غلاف وپوشش نعمتی است.
بلایش گذشت، نخبگان وآگاهان نعمتش را توجه دهند واز آن خیرات برای مردم وکشور تولید کنند.
⬅️اعتراضاتی که به آشوب کشانده شد وبه خون نشست، از بلای خشونت عبور وبروز مدنی خواهد یافت ومیتواند نهادهای سیاسی را بالنده تر کند!
🔸بدین گونه:
۱.اعتراض به ناکارآمدی ها وبی تدبیری ها به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن دستگاه امنیتی که خیابان را از آشوب پاک کرد هم به مقامات گزارش می دهد هوای مردم را داشته باشید طبقه محروم -عمده معترضین- در فشارند!
۲.بدی خشونت وخسارت باری وبی نتیجه بودنش هم به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن جوان معترض خیابان هم به همسالان خواهد گفت راه دیگری باید جست!
⬅️حاصل جمع ایندو اجماع اجتماعی این میشود که به نفع محرومان وطبقات فرودست مطالبات مدنی واجتماعی وبعدا سیاسی واجرائی شکل بگیرد.
نخبگان به مردم نشان خواهند داد چرا مجلس ودولت(تقنین واجرا) بنام مردم باشد اما بکام طبقات خاص؟!
بارٲی بالای ۶۰درصدی مردم بوجود آیند اما ۶۰میلیون آسیب پذیر محتاج حمایت باشد!
🔻این روزها در اخبار می خوانند ۱۰٪ مالیات بر سیگار، سالانه ۲۰هزار میلیارد درآمد است؛ اما مافیای سیگار نمی گذارد!!!
🔻و لابی پزشکان و لابی وکلا و۵میلیون خانه خالی و ... رقمی بیش از ۱۰۰هزارمیلیارد میشود!
تدارک این منابع برای بودجه، تخصیص بودجه بیشتر به برنامه های تٲمین اجتماعی را ممکن می کند.
🔻فقط با گرفتن فرار مالیاتی از پردرآمدها، می توان منبع #بیمه_بیکاری_جوانان را تٲمین کرد!
اعتراض های خشن این نوبت عمدتا توسط جوانان و طبقات محروم تر مثل این تدابیر را لازم تر وفوری تر هم می کند...
🔹گفتگوی نخبگانی سر این جابجائی های بودجه ای ومطالبه مدنی شدن آنها، به بدنه سیاسی هم می کشد. مجلس پیش رو برای رٲی محتاج داشتن ایده وطرح های اینچنین به نفع عامه مردم وکم کردن از زور لابی های قدرتمند خاص میشود. آن مطالبه مدنی، در عرصه سیاسی(انتخابات)می تواند مجلس کارآمدتری بیافریند.
این همان فرمایش امام عسکری است که بلیه ها در نعمت احاطه شده اند.
2⃣ غیبت وحصر امام(ع):
مثال دوم این قاعده خود امام عسکری وفرزندش است. امامی در حصر وامامی غائب. حصر وغیبت امام یک بلاست لکن بدون نعمت نیست!
🔸بلاست چون دسترسی به امام محدود وبرخی شک می کنند چنانچه امام عسکری هنگام اختلاف جمعی از شیعیان درامامتش بدانها نوشت: هیچ یک از پدرانم چون من دچار شک وتردید این فرقه نشد...(تحف العقول)
🔸نعمتش این بود که نزدیکی باطنی وجلوه بخشی امامت بیشتر شد!
تقریبا نوع مناقب نقل شده از امام عسکری حاوی خیرخواهی های غیب گونه برای دوستان است از معلوم کردن زمان مرگ تا خرید وفروش کنیز واسب و...!
🔻به مردم قم وآبه نامه نوشت که: قرابت بین ما وشما راسخ است و قوم وخویش درجه یک شده ایم!
به مردم جرجان(گرگان یا گنبد کنونی) بوسیله یک حاجی پیام داد که سه روز از ربیع الاخر گذشته به دیدار دوستان آنجا می آیم به طی الارض نصف روز رفت وحوائج مردم را برآورد.
☑️ @m_ghanbarian
آن چهل و چند نفر.mp3
12.06M
💠آن چهل و چند نفر!
✅سخنرانی وفات حضرت معصومه(س)
۹۸/۹/۱۵
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پاتوق مدیا
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ #حجت_الاسلام_قنبریان پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸
1⃣ #قسمت_اول
🔻۱- لایه های مسائل اخیر
ایشان در ابتدا، تحلیلی مختصر از لایه های مختلف اتفاقات اخیر را ارائه دادند که بر مبنای آن، این اتفاقات دارای ۳ لایه ی امنیتی، سیاسی و اجتماعی بود.
حجتالاسلام قنبریان در این بین، مهمترین لایه را لایه اجتماعی دانسته و بیان داشتند دو لایه ی دیگر به علت وجود لایه اجتماعی( مانند #شکاف_طبقاتی، فقر، گرانی و...) شکل گرفته است. [برای مثال] در آن استان هایی که مشکلات اقتصادی و شکاف طبقاتی بیشتری وجود داشت(یعنی لایه اجتماعی بروز بیشتری پیدا کرده بود)، #لایه_امنیتی نیز واضح تر دیده می شد. این اتفاقات نشان می دهد که باید برای این طبقه از مردم هرچه زودتر کاری کرد.
🔻۲- فرمول حل مشکلات
ایشان در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ بیان داشتند که مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... با فرمول ۱- آسیب شناسی و حرف کارشناسانه برای حل ۲- مطالبه مدنی شدن آن راه حل ۳- پیوست به بدنه سیاسی قابل حل شدن است و حذف و نادیده گرفتن هر کدام از این ۳ مرحله باعث به بن بست رسیدن آن راه حل، ولو اینکه آن راه حل خوب و کارا هم باشد، خواهد شد. ایشان افزودند مطالبه مدنی بدون کارشناسی، پوپولیسم میزاید و حرف حساب کارشناسانه بدون مطالبه مدنی و عمومی خاک خواهد خورد. اگر آن دو شد سیاسی ها نمیتوانند بی تفاوت بمانند.
ایشان در انتقاد به برخی از #نمایندگان_مجلس که بدون آسیب شناسی و نبود تیم کارشناسی در کنار خود، وعده های تکراری (مانند: راه آهن و فرودگاه برای بهبهان) به مردم می دهند افزودند که مطالبه مدنی و مردمی کلید حل بسیاری از مشکلات است، اما مطالبه باید واضح و معلوم باشد. ایشان با مثال زدن از موضوع مطالبه #شفافیت_رای_نمایندگان از سوی مردم اظهار داشتند که اگر مطالبات اینچنین فراگیر و شبکه ای باشد، سبب تمکین مسئولین خصوصا نمایندگان مجلس خواهد شد.
➕ برای این دوره نیز مطالبه ای ملموس را مثال زدند: #بیمه_بیکاری_برای_جوانان!
ایشان در این باره گفتند: در لیبرال ترین اقتصادهای دنیا بیمه بیکاری برای جوان جویای کار هست واز منبع #مالیات هم تامین میشود اما متاسفانه حلقه کارشناسی دولت و مجلس ما اتریشی ترین اقتصادی ها هستند!
ایشان افزودند: از منبع ۴۰هزار میلیارد تومانی #فرار_مالیاتی میتوان به هر جوان بیکار تا وقت کار یابی یک میلیون تومان داد! یا با افزایش ده درصدی مالیات بر سیگار، هم مصرف آن کم شده، و هم ۲۰هزار میلیارد تدارک میشود. که بیمه ای ۵۰۰هزارتومانی برای جوان جویای کار است. ایجاد اشتغال از حقوق اساسی است و وظیفه دولتهاست. ایشان در تطبیق گفتند اگر این ایده مورد بحثهای کارشناسی در دانشگاه و... شد، بعد بوسیله رسانه های رسمی ومجازی مطالبه عمومی شد، ناگزیر، نمایندگان دور جدید مجلس به انجامش متعهد میشوند تا رٲی بگیرند یا دولت آتی بدان سمت خواهد رفت. این راه کارآمد کردن حکمرانی است نه آتش زدن و شعار تند دادن و...
🔆 به #پاتوق_مدیا بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
هدایت شده از پاتوق مدیا
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ #حجت_الاسلام_قنبریان پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸
2⃣ #قسمت_دوم
🔻۳- اشرافی گری حوزه علمیه آری یا خیر؟
ایشان در پاسخ به یکی از حاضرین که اشرافی گری #حوزه_علمیه را عامل دلسرد شدن و بریدن مردم دانسته و نمونه آن را در برخی از شعار های تجمعات اخیر عنوان کرد، بیان داشتند:
مسیر مراجع حوزه علمیه و شورای عالی آن مسیر درستی است؛ شاهد مثال آن را نیز مصوبه شورای عالی حوزه که مقرر کرده است در قم ساختمان سازی جدیدی برای حوزه نشود و در شهرستان ها در صورت نیاز، فقط به اندازه یک دبستان، حوزه جدید ساخته شود، بیان داشتند و افزودند: اما ۲ دسته هستند که با ساخت مدارس و موسسات اشرافی اعتماد مردم را خدشه دار کرده اند: اول نوادگان بعضی از علمای زاهد و وارسته گذشته که اکنون دارند با استفاده از نام اجداد خود سواستفاده میکنند(نمونه ای را طرح کردند) و دوم بعضی از مسئولین سابق و حاضر که به فکر زدن حوزه علمیه افتاده اند!( مانند رؤسای اسبق #قوه_قضاییه و یا #رئیس_جمهور فعلی که فقط یک مدرسه برای طلاب قم بازسازی کرد آنهم مدرسه ای که خودش در آن درس خوانده بود و اینجا هم مثل دفترش درآن #استخر و #جکوزی زد!)
🔻۴- چرا رهبری از طرح سهمیه بندی بنزین دفاع کرد؟
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی دفاع مقام معظم رهبری از مصوبه گرانی و #سهمیه_بندی_بنزین از سوی سران قوا اظهار داشتند:
این بار سوم بود که صحبت از این طرح در بین سران قوا و مقام معظم رهبری می شود، در دو بار اول رهبری با این مصوبه مخالف بوده اند اما در مرتبه سوم وقتی ایشان امضای سران سه قوه را پای طرح میبینند و دولت هم میگوید راهی به جز اجرای این طرح وجود ندارد، ولایت مطلقه فقیه این دفاع را ایجاب میکند. چون که ولایت مطلقه برای باز کردن گره هاست و اینکه مصوبه به نحوه اجرا تعرضی ندارد. همچنین رهبری در حاشیه جلسه اعضا کنگره وحدت اسلامی به رئیس جمهور گفته بودند که بهتر بود یارانه مربوطه قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز می شد؛ یعنی ایشان در نحوه اجرا هم ورود کردند.
حجت الاسلام قنبریان افزود: رهبری از این طرح دفاع نکردند، بلکه از مصوبه #سران_قوا دفاع کردند. و این دفاع هم به معنای این نیست که این طرح به وسیله مجلس ، نخبگان و ....تکمیل و ترمیم نشود.
🔆 به #پاتوق_مدیا بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
محسن قنبریان
💠 دوگانه غلط ولایت-عدالت!
انگار این دوگانه غلط قرار نیست از فضای سیاسی و عدالتخواهی جمع شود؛ و آستانه ای شده که هرکس باید تکلیفش را با آن مشخص کند که: ولایت مقدم است یا عدالت؟!!
حوصله بحثهای تخصصی مقام ثبوت و اثبات و... هم کمتر هست و فضا بسیار شعاری است.
⬅️ مقام ولایت(حضرت آقا) در ص۵٨۲ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در معرفی "ولیّ" و تفسیر آیه ولایت(انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا...) آورده اند:
"ویٶتون الزکاه و هم راکعون، یعنی یک انسان، آنقدر دل بسته به #مساوات [برابری و یکسانی] باشد، به قدری علاقه مند به انفاق باشد، به قدری برایش دیدن فقر و فقیر دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، این سائل برود، فقیر دیگری بیاید..."
پ.ن:
سال ۵۳، ولیّ امروز جامعه اسلامی شاید حدس نمی زد روزی برخی ولایت مداران، مثل این حرف زدن ها را سوسیال شدن جوان عدالتخواه یا تقدم عدالت بر ولایت بخوانند. چنانچه گمان نمی شد بعد از ظهور خمینی و باطل شدن عدالت خواهی مارکسیستی، کسی پیدا شود که عدالت را غیر از مجرای ولایت جستجو کند و ولایت را نسبت به آن لابشرط ببیند!
ولیّ بدون عدالتخواهی، ولایت نیست و عدالت هم بدون ولایت قابل تحقق نیست(۲۵ حدید).
٭سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط را ملاحظه فرمایید.
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian