eitaa logo
محسن قنبریان
14.8هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
754 ویدیو
102 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅وابستگی ولایت و عدالت به هم! 🔺وقتی امام رضا(ع) "اولواالعلم قائماًبالقسط"(۱٨آل عمران) را "امام"(ع) می خواند(تفسیر برهان)، یعنی امامت، منحل به علم + قیام به قسط است. چه بگوئی "اولواالامر" چه بگوئی "اولواالعلم قائما بالقسط". 🔺وقتی امیر المومنین(ع) میفرماید: "اولوا الامر را به امر به معروف و عدل و احسان بشناسید"(الکافی ج۱ص٨۵)؛ یعنی عدالت گستری نشانه بیرونی ولایت است. ⬅️پس "نظم داخلی و خارجی" ولایت، عدالت و قسط است. 🔻عدالت خواهی هم وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود! لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود. ⬅️فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد. (عدالت وعدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹) ☑️ @m_ghanbarian
🔅تبعیت از ولایت یا مطالبه عدالت؟! این هم فرعی از دوگانه غلط ولایت-عدالت است! 🔸عدالت در وضعیت جامعه و نظام اجتماعیِ متوازن و فاقد ظلم طبقاتی، که تعطیل و تعویق بردار نیست و "فلسفه حکومت ولائی" است(۲۵/حدید). همه سیاستها و تدابیر باید بدان سو باشد که "یضع الامور مواضعها". با این قسط و عدالت خواهی، ولیّ امرِ مشروع از مدعی بازشناخته میشود(الکافی ج۱ص٨۵).(تو گویی سند مشروعیت ولایت است). 🔸اما عدالت در افعال و "اعطاء کلّ ذی حق حقَّه"؛ نسبی است و با افعال و حقوق دیگری تعدیل می شود. سند مشروعیتِ آن اقدام، اجازه ولیّ است. در اینجا ولیّ، "فصل الخطاب عملی" است. در خوبی یا بدی یک سیاست یا تصمیم ممکن است مباحثاتی در گیرد. اما ، باید حکم و فرمان ولیِّ قائم به قسط را فصل الخطاب قرار داد. 🔸فصل الخطاب عملی ندانستن ولایت، است. و سکوت و بی نظری تا زمانی که ولایت بگوید هم است. 🔺رهبر معظم انقلاب بارها در فتوا و سخنرانی معیار ضدیت با ولایت فقیه را دانسته . البته برخی، در ضدتراشی حداکثری اند! 🔺ایشان میفرماید: "نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند. ." (۹۳/۵/۱) 🔺درباره نظرات کارشناسی مخالف خود میفرماید: "به شما عرض بکنم هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت نیست دیگر از این واضح تر؟!..."(۹۱/۵/۱۶) مثلا در ماجرای رشد ۲۰۰درصدی قیمت بنزین ممکن است نظر کارشناسی ای هنوز هم آنرا غلط بداند؛ اما در عمل حرف رهبری را ملتزم باشد. ٭برش های قبلی را بخوانید. (عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پر چالش ۱٤خرداد ۹۹/با اندکی تصرف) ☑️ @m_ghanbarian
🌐فرعونی که هست ؛ موسایی که...! ⭕️فرعونِ مصر بی شباهت با تفرعن عصر ما نبود. - "کودک کُش" بود(۴/قصص) اما شاید نه اندازه اسرائیل! -"نسل کُش" بود(۴۹/بقره) اما نه آنقدر که حدود ۱۰۰میلیون بومی قاره را بکشد تا مالک آمریکا شود! -"خوار کننده" ساکنان سرزمین اش بود(۳۰/دخان) ؛ اما نه اینجور که تا همین حوالی سیاهان را در قفس های باغ وحش کنار حیوانات به تماشای سفیدهای مرفه بگذارد! -"آدمکش" بود؛ اما نه اینطور که فقط پلیس اش سالانه حدود ۱۰۰۰نفر از شهروندانش را بکشد! -فرعون اگر به میخ هم می کشید(۱۰/فجر)، فقط فرعون مصر بود؛ به مردم دیگر دنیا دستش نمی رسید. از ابوغریبش در عراق و گوانتانامو در خلیج کوبا -آن هم برای غیر نظامیان- گزارشی نیست! -نمی دانم اصلا "ذی الاوتاد" بودن با شلیک بمب اتم و نابودی ۲۰۰هزار انسان در یک لحظه، قابل مقایسه است؟! جنایات "فرعون عصر" روی زمین و حتی درون خاکش(کشتار کارگران، نژادها، فرقه ها و...) روی "فرعون مصر" را سفید کرده است. هرچه بود آن فرعون هم مردم را "مستضعف" و بی چاره کرده بود(۴/قصص). ⭕️موسای اولوالعزم، منجی آن مستضعفان بود که خداوند بخاطر استغاثه آنان، طلوعش را ۱۷۰سال جلوتر انداخت.(۱) وقتی رشید و سرپا شد(۱۴/قصص)و زمان نجات مستضعفان نزدیک شد؛ قبل از خروجش بر تمدن فرعونی، اتفاقی ظاهرا ساده اما عجیب رقم خورد! اتفاقی که بعداً معلوم شد، بوده است: درگیری بین طرفداری٘ از او، با مخالف و دشمنش!(۲) جانبداری اش از طرفدارش، کار دستش داد. طرف مقابل با مشتِ موسی(ع) کشته شد! در مصر ، حالا دیگر موسی(ع) قاتل یا اقلا مرتکب قتل خطائی است! فردا در صحنه ای مشابهِ دیروز عصر -که باز مداخله مشت موسی(ع) طلب می شد- زبان درازهای آنطرف فریاد کردند:"جز این نمی خواهی که از جبّاران(زورگویان و مستبدان) زمین باشی! تو هرگز نمی خواهی از مصلحان باشی!"(۱۹/قصص). موسی(ع) نقشه را خواند: ! جوسازی و پیگرد باقی بود و راهی جز فرار نبود(۲۱/قصص). قیام و نصرت مستضعفین هم قریب یک دهه به تٲخیر افتاد! ⭕️خدائی که طلوع منجی مستضعفان را ۱۷۰سال جلو انداخت، چرا در نیمه راه چنین تقدیری را امضاء کرد؛ که حالا موسی(ع) هم خود را گنهکار ببیند(۱۴/شعراء) و زبان بُرّانش مقابل سفاکان کودک کش و نسل کش لکنت بگیرد؟! دست و مُشت موسی(ع) چرا در این ، ترک او٘لی (به نظر متدینان) و خطا (در افکار عمومی مصر) بکند؟! مگر ، نمی دانند خداوند، موسی(ع) را برای چه رسالت بزرگی "رشد و استوی" داده است؟! خواهشاً ایادی، موساتر از موسی (ع) نشوند که: این خون مقابل آنهمه خون به ناحق ریخته توسط فرعون، عددی نیست! موسی(ع) مرد سیاسی ای است. را می شناسد که به خدایش می گوید:"لهم علیّ ذنب فٲخاف"(برای خود، گردن من گناهی می شمارند. از این می ترسم...)! لطفا سینه چاکان، کلاس فلسفه و کلام دایر نکنند که: آن کشتن هم به حق بود و مضرّ به عصمت موسی(ع) نیست. چون نه در مکتب خانه ها که در افکار عمومی جهان هم عصمت می خواهد. موسی(ع) به فکر روز مواجه با فرعون است و می داند به او خواهد گفت: "وفعَل٘تَ فع٘لَتَک التی فعَل٘تَ...تو همانی که آن کار(نادرست) را کردی"!(۱۹/شعراء). کار آسانی نیست. حالا باید شود تا حجت بر عموم تمام شود! ⭕️پ.ن: -اینجا پیش ما کسی موسای معصوم نیست اما ای هست که قرارش تمهیدِ در افتادن با فراعنه و نجات مستضعفان بوده است. آن باید مراقب باشند خطا و حتی ترک او٘لی نکنند. موسای معصوم هم فردا صبح، در صحنه مشابه آن ماجرا، بهتر حاضر شد. طرفداری٘ که باز، مُشت موسی(ع) را طلب می کرد را خطاب کرد که:"راه درستی نمی روی و آشکارا بیراهه می روی"(۱۸/قصص). -آقای امنیت و همه ایادی! اعتراض آبان و موارد مشابه دیروز و فردا، بهتر و کم هزینه تر از این هم جمع شدنی است؛مراقبِ "فعلتَ فعلتک التی فعل٘تَ" رسانه های فرعون عصر باشید. ............................................ ۱. تفسیر عیاشی ج۲ص۱۵۴ ۲.روایت امام رضا(ع) ذیل آیه ۱۵قصص در عیون اخبارالرضا و تفاسیر روایی. ٭مطالب مرتبط: -دیپلماسی عمومی امام خمینی -رهبری برای مستضعفان جهان 📝محسن قنبریان۹۹/۳/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎عدالت خواهی مصداقی⁉️ ✔️مسٲله گرائی دقیقا یعنی چه؟ ✖️مصوبه یاد شده در تاریخ۱٨مهر۹۴ تصویب شد. ➕مطالبه ی برخورد با موارد محرز شده از این بیان استثناء است. *⃣مطلب مرتبط:از حفاظت از جان وحیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖تعریف ناظر به میدانِ عدالت ، در فرهنگ اسلامی -دو قسم عدالت خواهی -با مثالهای عینی در ج.ا.ا محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖توٲمان بودن ولایت با عدالت -نظم داخلی و خارجی ولایت، عدالت و قسط است -مادر عدالتها ، عدل سیاسی و ولایت است/فصل الخطاب عملی در افعال عدالتخواهانه هم ولایت است. -اما در عدالتخواهی فقط ولیّ، سخنگو و بقیه شارح نیستند! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🚔 پلیس طبقاتی و بی عدالتی امنیتی! 🔹یک اصل در اقتصاد اسلامی و عدالت گرا مورد تٲکید است:"حق" نمیتواند "کالا" شود! شیخ انصاری در اثر فاخر خود تکسّب با حق مخلوقین را حرام می شمارد(۱). حق مثل: بهداشت و درمان، سطحی از آموزش و فرهنگ، امنیت و... از اینرو تٲمین امنیت عمومی، نمی تواند "کالا" شود و در "بازار عرضه و تقاضا" قرار گیرد. مٲموران امنیت به نسبت خدمات از کارفرمایان خود "مزد و اجرت" بگیرند. بلکه تٲمین امنیت عمومی برعهده دولت و تٲمین معاش مٲموران با "ارتزاق از بیت المال" است. 🔹خصوصیت بارز اقتصاد سرمایه داری، "کالایی سازی"، "بازاری سازی" حداکثری است. در این نظام همه آنچه "حق عمومی مردم" تلقی می شود هم "کالا" می شود. از آن جمله امنیت عمومی(نه نگهبانی یک موسسه و کارخانه خاص)است. آمریکا -بعنوان مهد سرمایه داری- نه فقط نیروهای اشغالگر نظامی اش در استخدام پیمانکاران خصوصی(مثل بلک واتر) است؛ بلکه پلیس های متعددی از آن در اختیار است. همانطور که آموزش دیده ای در یک کار فنی می تواند به استخدام کارفرما و پیمانکار خصوصی در آید؛ مدارسی خصوصی، آموزش پلیسی داده و کارآموزانِ جویای کار، در شهرها و ایالتها به استخدام پلیس در می آیند. پلیسی که مثل در قرارداد شهردار یا فرماندار است(۲). کارمند دولت فدرال نیستند. محله های مرفه نشین چون پول بیشتر می دهند، پلیس بیشتر و بهتری دارند! 🔹وقتی امنیت، کالا شد و پیمانکار پیدا کرد و در بازار عرضه و تقاضا درآمد؛ خود جداگانه می تواند بسازد. مایکل سندل به خوبی در کتاب "آنچه با پول نمی توان خرید" از راه یابی تبلیغات تجاری به ماشین و خدمات پلیس پرده برداری می کند. مثلا شرکتی به پیمانکاران پلیس ایالتی پیشنهاد می دهد ماشین مجهز را در قبال سالی ۱دلار در اختیارشان دهد به این شرط که: به بدنه ماشین ها، آگهی های تجاری نصب شود! پلیس ۱۶۰شهر در ۲٨ایالت قبول می کنند! شرکت واگذار کننده ی ماشین هم امتیاز تبلیغات بر ماشین پلیس را به شرکتهای تبلیغاتی می دهد! مخالفان، خطر نسبت به حامیان مالی اش را برجسته و موافقان، فقط به صرفه و اقتصادی بودن را به رخ می کشند(اقساط سالانه ۱دلاری بجای ۲٨۰۰۰دلار هزینه نقد، پیشنهاد وسوسه کننده ای است). از دهه ۹۰ به بعد سروکله ماشین های تجاری شده پلیس قبلا تجاری شده در اروپا و آمریکا پیدا شد(۳). 🔹سیاستهای اقتصادی ترامپ بیش از اوباما به نفع سرمایه داران سفید و به ضرر سیاهان فقیر شد. سیاستهای تشویقی برای سرمایه گذاری در آمریکا و کاهش مالیات سرمایه داران(از ۳۵٪ به ۱۵٪)از آن جمله است. از آنسو، کاهش مالیات موجب کاهش در آمد دولت می شود! ترامپ برای جبران آن، از بیمه درمانی، آموزش و امنیت(حقوق عمومی) کاست! بالتبع را بیشتر و ایده های نژاد پرستانه را محقق می کند. در چنین وضعیتی هم بزه و خشونت فقرا و سیاهان افزایش می یابد و هم پلیس به شهروندان فقیر و غنی، سیاه و سفید ندارد! بیشتر به نفع مرفهانی -که با مالیات، بودجه شهرداری و فرماندار ایالت(کارفرمای پلیس) را تٲمین میکنند- وارد میشوند. ونسبت به فقرا و سیاهان خشونت بیشتری اعمال می کنند. 🔅خوب است به عنصر سرمایه داری و کالایی شدن امنیت هم(در کنار نژادپرستی) در افزایش خشونت پلیس نسبت به سیاهان فقیر توجه شود. ......................................... ۱.مکاسب محرمه شیخ انصاری. فضلای حوزوی خوب است صرفا به ادله موافقین و مخالفین توجه نکنند و لازمه سیاسی-اجتماعی هریک از مبانی را هم -که بی تٲثیر در ادله هم نیست- توجه کنند. ۲.آمریکا پلیس فدرال و گارد ملی هم دارد که برای جرمهای سازمان یافته و آنچه امنیت ملی را تهدید می کند(مثل ۱۱سپتامبر و اعتراضات فراگیر اخیر)وارد میشوند و در اختیار دولت اند. ۳.ر.ک:کتاب آنچه نمی توان با پول خرید؟ ص۱۷۱و۱۷۲ ٭مطالب مرتبط: -پارادکس پول و آموزش -سلامت حق یا کالا 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۲ ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔖ارزش برهان تف! 🔻حتی اگر سخت گیری ها بر کارگزاران آنها را به اردوگاه دشمن ببرد! 🔻جایش مردم از اردوگاه انقلاب خارج نمیشوند! 🔻مَثَل غلط تُف سر بالا! ☑️ @m_ghanbarian
🏳 تابلوی قداست! 🔅به این بسیار باید توجه کرد که : 🔻صحنه های از موی تقصیر[تراشیده در حج و عمره] و آب وضوی پیامبر -که یک قطره اش بین مسلمانان، زمین نمی افتاد- را نشانه ی تقدّس جامعه نخواند! 🔺 را به این نشانه گذاری کرد که: "ضعیف در جامعه بتواند بدون لکنت حقش را از قوی بگیرد"! (عهدنامه مالک اشتر/امیر المومنین از مکرر گفتن این سخن توسط پیامبر(ص) می گوید) ⚠️اگر خواستید ببینید چقدر با در فرهنگ اهلبیت فاصله داریم نگاه کنید ببینید: 🔺چقدر از مقدسات را جای جامعه جا زده ایم؟! 🔺و در مقابل، طرح چند حق خواهی و عدالت طلبی برای ضعفاء را به صلاح جامعه ندانسته و تازه موجب میشماریم؟! 📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
⚖عدالتی که باید! 🔅در فرهنگ غنی شیعه، عدالت ورزی چند آسیب دارد: ۱-جور: وقتی اصلا عدالت نورزی. ۲-تبعیض: وقتی در موارد مشابه، به موردی بپردازی و موردی را رها کنی. مثلا اتهام کسی بررسی، اما اتهام دیگری شود! یا مثل اولی پیگیری نشود! حق کسی، اعطاء شود اما همان حق از دیگری دریغ شود. ۳-نا فراگیری: وقتی همه مواردِ مشمول را احصاء نکنی. اگر فلان، جرم است؛ همه مجرمهایش را نیابی. اگر حق است، همه مستحقانش را نیابی. امیر المومنین(ع)، این فراگیری و "جستجوی همه موارد" را، "استقصاء فی عدل" و از ارکان "سیاسة العدل" شمرده است(غرر الحکم). بدون آن، "راهبری به عدالت باثبات" محقق نمیشود. -فرق "نافراگیری" با "تبعیض" این است که مورد بالفعل و معینی برای اهمال نیست؛ فقط همه موارد مشابه با دقت جستجو و احصاء نشده است. ⬅️پس اگر "عدالتی"(اقتصادی یا قضائی و...) ، کنارش "تبعیض" یا "نافراگیری" باشد؛ ازنظر امیر المومنین(ع)، عدالت نیست و جور است! میفرماید:"بسا عادلی که جائر باشد"(رُبَّ عادل جائر)!(غررالحکم) 🔅پ.ن: 🔺قوه قضائیه ج.ا.ا چندین بار با دانه درشتها و نزدیکان رجال اصلی قدرت برخورد کرده؛ ذوق کردن مان تازه نیست: -سال۷۷ پخش سریالی دادگاه شهردار تهران و دبیر یکی از احزاب موثر در پیروزی آقای خاتمی. -احضار آقای احمدی نژاد و دادگاه و حکم برای نزدیکان سیاسی او. -دادگاه و حکم برای فرزندان آقای رفسنجانی و هم برادر آقای روحانی و... -دادگاه دستیار ویژه و معاون آقای آملی لاریجانی. 🔺اما افکار عمومی : -پخش دادگاه کرباسچی را با پرونده فاضل خداداد و برادر رفیق دوست مقایسه میکرد! -احضار احمدی نژاد و دادگاه منتج مشایی و بقایی و برادر روحانی و فرزندان هاشمی(همه در دوره آقای آملی) را با پرونده هنوز باز برادر رئیس قوه(فاضل لاریجانی) مقایسه میکرد! که در پاسخ به دانشجوئی از روند و نتیجه آن اظهار بی اطلاعی کردند! -با اتهامات همین آقای طبری و حکم شخص رئیس به تبرئه اش مقایسه شان می کند! -دادگاه اخیرمعاون آقای آملی(طبری) را با دادگاه معاون آقای قالیباف(شریفی) مقایسه می کند! 🔻و همه را هم با استقصاء و فراگیری عدالت می سنجد... ❓آقای قوه قضائیه نمره خود را نزد در تمام این سالیان، چند می داند؟! ❓آیا مبرای از بوده است؟! ❓ نمره و فراگیری اش چند است؟! چقدر زمان لازم دارد تا جامعه را مطمئن کند دیگر هیچ کارچاق کنی(مثل مورد اخیر) کنار گوش مقامات نیست؟! "سیاسة العدل: ...استقصاء فی عدل.." 📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۵ ☑️ @m_ghanbarian