تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
(چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷)
#محسن_قنبریان
#بازنشر
#بخش_اول
✅ سؤال و معما:
🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟!
🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟!
✅پاسخ اجمالی:
در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد.
اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است.
✅ تفصیل نظر امام:
1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه)
2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود!
3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد.
4⃣ شواهد این مساله در سیره امام:
🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است.
🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد".
ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست.
🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد.
🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷).
☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام
(چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷)
#محسن_قنبریان
#بازنشر
#بخش_دوم
✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا
🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است].
🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند.
🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است.
✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم
1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع).
این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد].
توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و...
2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد]
3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد.
در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند!
نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟!
این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است.
✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند
وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است.
پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست.
مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی.
☑️ @m_ghanbarian
🌀خطر احیای سوسیالیزم!
🔅مطالبه حقوق "طبقه کارگر"، نقطه کانونی احزاب کمونیستی بود.
امام خمینی در اولین روز کارگر بعد از پیروزی(۱۱اردیبهشت ۵٨) حزب داس و چکش و همه گروههای انحرافی مارکسیستی را با این جمله خلع سلاح کرد:
"حق تعالی مبدٲ کارگری و کارگر است"!
https://b2n.ir/103118
شعار دیگران را از دستشان گرفت و در هاضمه اسلامی و نگاه توحیدی خود ذوب کرد(لینک را مطالعه کنید)
🔅عدالت خواهی، #خانه_زاد_انبیاء (۲۵/ حدید) و قاب سر در تشیع و ترجیع بند نهج البلاغه است. سنی و مسیحی درباره امیرالمومنین قبول کردند:"قُتِل فی محراب عبادته لشدة عدله"!
http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?nhid=197&npt=9&nht=1
اما برخی دوستان حزب اللهی، این شعار و آرمان اساسی را بخاطر چند اشتباه برخی مدعی عدالتخواهی، راحت به کسر و انکسار و حتی فحش و لعنت می بندند! طوری که انگار لکه نجسی را از شریعت و ولایت می روبند!
اینان زشتی تعابیرشان درباره عدالت خواهی را وقتی می چشند که بخاطر خودسری های عده ای بنام ولایت(که رهبری فرمود جگرش را خون می کند!)؛ طرف بحثشان، ولایت پذیری را بکوبد. از ولایت مداری کثیف و لعنتی سخن بگوید!
در حالیکه نه خودسرها، ولایت مداران ترازند و نه آنارشیست ها و بی انصافها، عدالتخواه! گرچه هردو مدعی ترند!
⚠️غلبه این رویکرد درباره عدالت، واگذاری شعار و پرچم تشیع به رقیب و احیای دوباره سوسیالیزم و مارکسیست های مسلمان در جامعه را در پی خواهد داشت!
#عدالتخواهی
#هنر_امام_خمینی
#خطر_احیای_سوسیالیزم
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۱۱
☑️ @m_ghanbarian
⚜دیپلماسی عمومی امام خمینی
🔅امام ۱۲روز پس از تسخیر لانه جاسوسی با دستور آزاد کردن گروگانهای زن و سیاهپوستان دو پیام را برای جامعه آمریکا مخابره کرد:
۱. ظلم کهن نظام آمریکا به سیاهپوستان
۲. حقوق ویژه زنان در اسلام
به دانشجویان مستقر در سفارت نوشت:
"...برای آنکه اسلام برای زنها حقوق ویژه ای قائل است و سیاهپوستان عمری را تحت فشار و ظلم آمریکا به سر برده اند و شاید به طور الزام به ایران آمده باشند، نسبت به آنان در صورتی که جاسوسی آنها ثابت نشده باشد تخفیف دهید.
دانشجویان عزیز! سیاه پوستان و زنانی که جاسوسی آنها معلوم نیست را به وزارت امور خارجه تحویل دهید که فوراً آنها را از ایران خارج نمایند..." (۲۷آبان۵٨/ صحیفه امام ج۱۱ص۵۴)
🔅در این ۴۰سال دشمن تلاشهای بسیاری کرد تا به افکار عمومی جهان بقبولاند "زن" و" اقلیت ها" در ایران محروم از حق اند؛ تا این دیپلماسی عمومی امام را -که به انحائی تکرار هم میشد- خنثی کند.
مثال ریز و درشت، واقعی و ساختگی را با پیوست رسانه ای، عالمگیر میکردند تا یکوقت زنان و سیاهان غرب به گزینه اسلام و مردم سالاری اش فکری نکنند!
🔺حق این است که دوستان نادان یا نفوذی در دستگاههای ج.ا.ا هم در این سوژه سازی ها بی نقش نبودند از یک بازپرس تا یک شهردار تا فلان وزارتخانه و تا فیلم های سیاه و هنرمندان غربزده و...
درست فرمود امیرالمومنین(ع):آفة الٲعمال عجز العُمّال: آسیب کارکردها ناتوانی کارگزاران است.(غررالحکم)
#هنر_امام_خمینی
#کارگزار_تراز_انقلاب
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱
✅ موضوع: عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش)
☑️ از پیج اینستاگرام :
instagram.com/ghanbarian_ir
💠برخی سخنرانی های حجت الاسلام قنبریان در سالگردهای رحلت امام خمینی(ره)
🔺دین فروشی و دین بازی دو آسیب عینیت سیاست و دیانت و درمان آن
https://t.me/m_ghanbarian/1681
🔺امام خمینی و اشرافیت مذهبی
https://t.me/m_ghanbarian/1296
https://t.me/m_ghanbarian/1298
🔺مواجهه امام خمینی با مصلحت یابی، مصلحت بافی، مصلحت سازی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/150
https://eitaa.com/m_ghanbarian/154
🔺امام خمینی و نظام انقلابی
https://eitaa.com/m_ghanbarian/973
عدالت و عدالتخواهی.mp3
11.97M
✅ عدالت و عدالتخواهی (زوایای پرچالش)
⬅️گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد
🔺کمی درباره تعریف کاربردی عدالت
🔺وابستگی ولایت و عدالت در بیانی کاملتر(نقد دوگانه غلط ولایت-عدالت)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🔅لوازم فاسد دو قطبی ولایت-عدالت
دوگانه غلط ولایت-عدالت؛
🔺برخی ولایتی ها را واداشته تا مفاسد اقتصادی دوره امیرالمومنین را جستجو و تٲلیف کنند؛ تا از تیزی عدالت خواهی کم کنند و شاخص را هم دستکاری کنند❗️
🔺برخی عدالتخواهان را هم واداشته تا از ولایت گریزیِ موردیِ اصحابی چون مالک اشتر و... فهرست تهیه کنند؛ تا مخالفت عملی با ولایت هم بلااشکال جلوه کند❗️
درست دیدن مسٲله تنها چاره ی پایان دوقطبی شدن نیروهاست.
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅عدالت در فعل؛ عدالت در وضع
🔺"یک فعل" عدالتخواهانه، #نسبی است و گاهی با "حق عمومی" ای تعدیل میشود؛ تعویق می افتد یا انجام نمی شود.
"قصاص" قاتلین عثمان با "حق عمومیِ امنیت"، تزاحم کرد؛ تعویق افتاد(خ۱۶٨). شهردار تهران، سال ۷۷ از زندان آزاد شد چون رئیس جمهور از رهبری خواست برای جلوگیری از "خلل در اداره کشور" در فضای فارغ از جوسازی رسیدگی شود.
🔺اما عدالت "بمثابه وضعیت جامعه"، توازن و تناسب در جامعه، رفتن به سمت "نفی نظام طبقاتی"؛ #مطلق است. اصلا تعطیل و تعویق بردار نیست.
کُندی در حرکت به سمت آن باید سریع جبران شود. اعتراف رهبری به "عقب ماندگی در عدالت"(۹۶/۱۱/۲۹) ناظر به این قسم است.
۶برنامه ی ۵ساله توسعه به مرور "چنین وضعیتی" را پیش آورده است. این دیگر یک فعل منفرد نیست؛ به هم زدن وضعیت جامعه است. دولتها، مجلسها و شورای نگهبان باید درباره "تدوین" و "امضاء" و "اجرای" این ریل گذاری پاسخگو باشند و خطاها جبران شود...
#تحول_خواهی_در_عدالت
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/ ۱۴خرداد ۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
🔅وابستگی ولایت و عدالت به هم!
🔺وقتی امام رضا(ع) "اولواالعلم قائماًبالقسط"(۱٨آل عمران) را "امام"(ع) می خواند(تفسیر برهان)، یعنی امامت، منحل به علم + قیام به قسط است. چه بگوئی "اولواالامر" چه بگوئی "اولواالعلم قائما بالقسط".
🔺وقتی امیر المومنین(ع) میفرماید: "اولوا الامر را به امر به معروف و عدل و احسان بشناسید"(الکافی ج۱ص٨۵)؛ یعنی عدالت گستری نشانه بیرونی ولایت است.
⬅️پس "نظم داخلی و خارجی" ولایت، عدالت و قسط است.
🔻عدالت خواهی هم وقتی از اشرافیت و "تبعیض در مصرف " سراغ می گیرد، به "تبعیض در درآمد" می رسد! دنبال کند به "تبعیض در بهره مندی ازمنابع ثروت" می رسد! جلوتر برود، ربطش با "قدرت" پیدا میشود!
لذا بدون "عدل سیاسی" ، عدالت در ثروت و درآمد و مصرف شوخی خواهد بود.
⬅️فلسفه سیاسی تشیع مبتنی براین است که عدل سیاسی ، بدون "تحقق ولایت" (والبته تشکیل مخروط امامت عدل یا دولت اسلامی) ممکن نیست. پس تحقق عدالت هم ولایت می خواهد.
#مخروط_امامت_عدل
#تحول_خواهی
#دولت_اسلامی
(عدالت وعدالتخواهی؛ زوایای پرچالش/۱۴خرداد۹۹)
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔆لایو گفتگو با انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد چهارشنبه ۱۴خرداد ساعت ۲۱ ✅ موضوع: عدالت و عدالتخوا
🔅تبعیت از ولایت یا مطالبه عدالت؟!
این هم فرعی از دوگانه غلط ولایت-عدالت است!
🔸عدالت در وضعیت جامعه و نظام اجتماعیِ متوازن و فاقد ظلم طبقاتی، که تعطیل و تعویق بردار نیست و "فلسفه حکومت ولائی" است(۲۵/حدید). همه سیاستها و تدابیر باید بدان سو باشد که "یضع الامور مواضعها".
با این قسط و عدالت خواهی، ولیّ امرِ مشروع از مدعی بازشناخته میشود(الکافی ج۱ص٨۵).(تو گویی سند مشروعیت ولایت است).
🔸اما عدالت در افعال و "اعطاء کلّ ذی حق حقَّه"؛ نسبی است و با افعال و حقوق دیگری تعدیل می شود. سند مشروعیتِ آن اقدام، اجازه ولیّ است.
در اینجا ولیّ، "فصل الخطاب عملی" است. در خوبی یا بدی یک سیاست یا تصمیم ممکن است مباحثاتی در گیرد. اما #در_عمل ، باید حکم و فرمان ولیِّ قائم به قسط را فصل الخطاب قرار داد.
🔸فصل الخطاب عملی ندانستن ولایت، #ولایت_گریزی است. و سکوت و بی نظری تا زمانی که ولایت بگوید هم #عدالت_گریزی است.
🔺رهبر معظم انقلاب بارها در فتوا و سخنرانی معیار ضدیت با ولایت فقیه را #مخالفت_عملی دانسته #نه_صرف_اختلاف_نظر . البته برخی، در ضدتراشی حداکثری اند!
🔺ایشان میفرماید: "نباید اینگونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری ابتدا موضع خود را درباره یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع گیری کنند. #این_روش_کارها_را_قفل_میکند ."
(۹۳/۵/۱)
🔺درباره نظرات کارشناسی مخالف خود میفرماید: "به شما عرض بکنم هیچ نظر کارشناسی ای که مخالف با نظر این حقیر باشد مخالفت با ولایت نیست دیگر از این واضح تر؟!..."(۹۱/۵/۱۶)
مثلا در ماجرای رشد ۲۰۰درصدی قیمت بنزین ممکن است نظر کارشناسی ای هنوز هم آنرا غلط بداند؛ اما در عمل حرف رهبری را ملتزم باشد.
٭برش های قبلی را بخوانید.
(عدالت و عدالتخواهی؛ زوایای پر چالش ۱٤خرداد ۹۹/با اندکی تصرف)
☑️ @m_ghanbarian
🌐فرعونی که هست ؛ موسایی که...!
⭕️فرعونِ مصر بی شباهت با تفرعن عصر ما نبود.
- "کودک کُش" بود(۴/قصص) اما شاید نه اندازه اسرائیل!
-"نسل کُش" بود(۴۹/بقره) اما نه آنقدر که حدود ۱۰۰میلیون بومی قاره را بکشد تا مالک آمریکا شود!
-"خوار کننده" ساکنان سرزمین اش بود(۳۰/دخان) ؛ اما نه اینجور که تا همین حوالی سیاهان را در قفس های باغ وحش کنار حیوانات به تماشای سفیدهای مرفه بگذارد!
-"آدمکش" بود؛ اما نه اینطور که فقط پلیس اش سالانه حدود ۱۰۰۰نفر از شهروندانش را بکشد!
-فرعون اگر به میخ هم می کشید(۱۰/فجر)، فقط فرعون مصر بود؛ به مردم دیگر دنیا دستش نمی رسید. از ابوغریبش در عراق و گوانتانامو در خلیج کوبا -آن هم برای غیر نظامیان- گزارشی نیست!
-نمی دانم اصلا "ذی الاوتاد" بودن با شلیک بمب اتم و نابودی ۲۰۰هزار انسان در یک لحظه، قابل مقایسه است؟!
جنایات "فرعون عصر" روی زمین و حتی درون خاکش(کشتار کارگران، نژادها، فرقه ها و...) روی "فرعون مصر" را سفید کرده است. هرچه بود آن فرعون هم مردم را "مستضعف" و بی چاره کرده بود(۴/قصص).
⭕️موسای اولوالعزم، منجی آن مستضعفان بود که خداوند بخاطر استغاثه آنان، طلوعش را ۱۷۰سال جلوتر انداخت.(۱)
وقتی رشید و سرپا شد(۱۴/قصص)و زمان نجات مستضعفان نزدیک شد؛ قبل از خروجش بر تمدن فرعونی، اتفاقی ظاهرا ساده اما عجیب رقم خورد!
اتفاقی که بعداً معلوم شد، #طرح_شیطان بوده است: درگیری بین طرفداری٘ از او، با مخالف و دشمنش!(۲)
جانبداری اش از طرفدارش، کار دستش داد. طرف مقابل با مشتِ موسی(ع) کشته شد!
در #افکار_عمومیِ مصر ، حالا دیگر موسی(ع) قاتل یا اقلا مرتکب قتل خطائی است!
فردا در صحنه ای مشابهِ دیروز عصر -که باز مداخله مشت موسی(ع) طلب می شد- زبان درازهای آنطرف فریاد کردند:"جز این نمی خواهی که از جبّاران(زورگویان و مستبدان) زمین باشی! تو هرگز نمی خواهی از مصلحان باشی!"(۱۹/قصص). موسی(ع) نقشه را خواند: #جابجا_کردن_جای_جبّار_و_مصلح!
جوسازی و پیگرد باقی بود و راهی جز فرار نبود(۲۱/قصص).
قیام و نصرت مستضعفین هم قریب یک دهه به تٲخیر افتاد!
⭕️خدائی که طلوع منجی مستضعفان را ۱۷۰سال جلو انداخت، چرا در نیمه راه چنین تقدیری را امضاء کرد؛ که حالا موسی(ع) هم خود را گنهکار ببیند(۱۴/شعراء) و زبان بُرّانش مقابل سفاکان کودک کش و نسل کش لکنت بگیرد؟!
دست و مُشت موسی(ع) چرا در این #مقطع_حساس ، ترک او٘لی (به نظر متدینان) و خطا (در افکار عمومی مصر) بکند؟!
مگر #دستهای_یاریگر ، نمی دانند خداوند، موسی(ع) را برای چه رسالت بزرگی "رشد و استوی" داده است؟!
خواهشاً ایادی، موساتر از موسی (ع) نشوند که: این خون مقابل آنهمه خون به ناحق ریخته توسط فرعون، عددی نیست!
موسی(ع) مرد سیاسی ای است. #جنگ_روانی_رقیب را می شناسد که به خدایش می گوید:"لهم علیّ ذنب فٲخاف"(برای خود، گردن من گناهی می شمارند. از این می ترسم...)!
لطفا سینه چاکان، کلاس فلسفه و کلام دایر نکنند که: آن کشتن هم به حق بود و مضرّ به عصمت موسی(ع) نیست.
چون #انقلاب_موسوی نه در مکتب خانه ها که در افکار عمومی جهان هم عصمت می خواهد.
موسی(ع) به فکر روز مواجه با فرعون است و می داند به او خواهد گفت: "وفعَل٘تَ فع٘لَتَک التی فعَل٘تَ...تو همانی که آن کار(نادرست) را کردی"!(۱۹/شعراء).
کار آسانی نیست. حالا #آن_دست باید #ید_بیضاء شود تا حجت بر عموم تمام شود!
⭕️پ.ن:
-اینجا پیش ما کسی موسای معصوم نیست اما #انقلاب_موسوی ای هست که قرارش تمهیدِ در افتادن با فراعنه و نجات مستضعفان بوده است.
#ایادی آن باید مراقب باشند خطا و حتی ترک او٘لی نکنند.
موسای معصوم هم فردا صبح، در صحنه مشابه آن ماجرا، بهتر حاضر شد. طرفداری٘ که باز، مُشت موسی(ع) را طلب می کرد را خطاب کرد که:"راه درستی نمی روی و آشکارا بیراهه می روی"(۱۸/قصص).
-آقای امنیت و همه ایادی! اعتراض آبان و موارد مشابه دیروز و فردا، بهتر و کم هزینه تر از این هم جمع شدنی است؛مراقبِ "فعلتَ فعلتک التی فعل٘تَ" رسانه های فرعون عصر باشید.
............................................
۱. تفسیر عیاشی ج۲ص۱۵۴
۲.روایت امام رضا(ع) ذیل آیه ۱۵قصص در عیون اخبارالرضا و تفاسیر روایی.
٭مطالب مرتبط:
-دیپلماسی عمومی امام خمینی
-رهبری برای مستضعفان جهان
📝محسن قنبریان۹۹/۳/۱۷
☑️ @m_ghanbarian
604.7K
🔎عدالت خواهی مصداقی⁉️
#پرسش_پاسخ
✔️مسٲله گرائی دقیقا یعنی چه؟
✖️مصوبه یاد شده در تاریخ۱٨مهر۹۴ تصویب شد.
➕مطالبه ی برخورد با موارد محرز شده از این بیان استثناء است.
*⃣مطلب مرتبط:از حفاظت از جان وحیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت!
☑️ @m_ghanbarian
44.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖تعریف ناظر به میدانِ عدالت ، در فرهنگ اسلامی
-دو قسم عدالت خواهی
-با مثالهای عینی در ج.ا.ا
محسن قنبریان
#لایو_با_انجمن_اسلامی_فردوسی_مشهد
☑️ @m_ghanbarian
31.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚖توٲمان بودن ولایت با عدالت
-نظم داخلی و خارجی ولایت، عدالت و قسط است
-مادر عدالتها ، عدل سیاسی و ولایت است/فصل الخطاب عملی در افعال عدالتخواهانه هم ولایت است.
-اما در عدالتخواهی فقط ولیّ، سخنگو و بقیه شارح نیستند!
محسن قنبریان
#لایو_با_انجمن_اسلامی_فردوسی_مشهد
☑️ @m_ghanbarian
🚔 پلیس طبقاتی و بی عدالتی امنیتی!
🔹یک اصل در اقتصاد اسلامی و عدالت گرا مورد تٲکید است:"حق" نمیتواند "کالا" شود!
شیخ انصاری در اثر فاخر خود تکسّب با حق مخلوقین را حرام می شمارد(۱).
حق مثل: بهداشت و درمان، سطحی از آموزش و فرهنگ، امنیت و...
از اینرو تٲمین امنیت عمومی، نمی تواند "کالا" شود و در "بازار عرضه و تقاضا" قرار گیرد. مٲموران امنیت به نسبت خدمات از کارفرمایان خود "مزد و اجرت" بگیرند. بلکه تٲمین امنیت عمومی برعهده دولت و تٲمین معاش مٲموران با "ارتزاق از بیت المال" است.
🔹خصوصیت بارز اقتصاد سرمایه داری، "کالایی سازی"، "بازاری سازی" حداکثری است. در این نظام همه آنچه "حق عمومی مردم" تلقی می شود هم "کالا" می شود. از آن جمله امنیت عمومی(نه نگهبانی یک موسسه و کارخانه خاص)است.
آمریکا -بعنوان مهد سرمایه داری- نه فقط نیروهای اشغالگر نظامی اش در استخدام پیمانکاران خصوصی(مثل بلک واتر) است؛ بلکه پلیس های متعددی از آن در اختیار #پیمانکاران است.
همانطور که آموزش دیده ای در یک کار فنی می تواند به استخدام کارفرما و پیمانکار خصوصی در آید؛ مدارسی خصوصی، آموزش پلیسی داده و کارآموزانِ جویای کار، در شهرها و ایالتها به استخدام پلیس در می آیند. پلیسی که مثل #شرکتی_خصوصی در قرارداد شهردار یا فرماندار است(۲).
کارمند دولت فدرال نیستند. محله های مرفه نشین چون پول بیشتر می دهند، پلیس بیشتر و بهتری دارند!
🔹وقتی امنیت، کالا شد و پیمانکار پیدا کرد و در بازار عرضه و تقاضا درآمد؛ خود جداگانه می تواند #دکانی_جدید بسازد.
مایکل سندل به خوبی در کتاب "آنچه با پول نمی توان خرید" از راه یابی تبلیغات تجاری به ماشین و خدمات پلیس پرده برداری می کند. مثلا شرکتی به پیمانکاران پلیس ایالتی پیشنهاد می دهد ماشین مجهز را در قبال سالی ۱دلار در اختیارشان دهد به این شرط که: به بدنه ماشین ها، آگهی های تجاری نصب شود! پلیس ۱۶۰شهر در ۲٨ایالت قبول می کنند! شرکت واگذار کننده ی ماشین هم امتیاز تبلیغات بر ماشین پلیس را به شرکتهای تبلیغاتی #کرایه می دهد!
مخالفان، خطر #جانبداری_پلیس نسبت به حامیان مالی اش را برجسته و موافقان، فقط به صرفه و اقتصادی بودن را به رخ می کشند(اقساط سالانه ۱دلاری بجای ۲٨۰۰۰دلار هزینه نقد، پیشنهاد وسوسه کننده ای است). از دهه ۹۰ به بعد سروکله ماشین های تجاری شده پلیس قبلا تجاری شده در اروپا و آمریکا پیدا شد(۳).
🔹سیاستهای اقتصادی ترامپ بیش از اوباما به نفع سرمایه داران سفید و به ضرر سیاهان فقیر شد. سیاستهای تشویقی برای سرمایه گذاری در آمریکا و کاهش مالیات سرمایه داران(از ۳۵٪ به ۱۵٪)از آن جمله است.
از آنسو، کاهش مالیات موجب کاهش در آمد دولت می شود! ترامپ برای جبران آن، از بیمه درمانی، آموزش و امنیت(حقوق عمومی) کاست!
بالتبع #فاصله_فقر_و_غنا را بیشتر و ایده های نژاد پرستانه را محقق می کند.
در چنین وضعیتی هم بزه و خشونت فقرا و سیاهان افزایش می یابد و هم پلیس #نگاه_بالسویه به شهروندان فقیر و غنی، سیاه و سفید ندارد! بیشتر به نفع مرفهانی -که با مالیات، بودجه شهرداری و فرماندار ایالت(کارفرمای پلیس) را تٲمین میکنند- وارد میشوند. ونسبت به فقرا و سیاهان خشونت بیشتری اعمال می کنند.
🔅خوب است به عنصر سرمایه داری و کالایی شدن امنیت هم(در کنار نژادپرستی) در افزایش خشونت پلیس نسبت به سیاهان فقیر توجه شود.
.........................................
۱.مکاسب محرمه شیخ انصاری. فضلای حوزوی خوب است صرفا به ادله موافقین و مخالفین توجه نکنند و لازمه سیاسی-اجتماعی هریک از مبانی را هم -که بی تٲثیر در ادله هم نیست- توجه کنند.
۲.آمریکا پلیس فدرال و گارد ملی هم دارد که برای جرمهای سازمان یافته و آنچه امنیت ملی را تهدید می کند(مثل ۱۱سپتامبر و اعتراضات فراگیر اخیر)وارد میشوند و در اختیار دولت اند.
۳.ر.ک:کتاب آنچه نمی توان با پول خرید؟ ص۱۷۱و۱۷۲
٭مطالب مرتبط:
-پارادکس پول و آموزش
-سلامت حق یا کالا
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔖ارزش برهان تف!
🔻حتی اگر سخت گیری ها بر کارگزاران آنها را به اردوگاه دشمن ببرد!
🔻جایش مردم از اردوگاه انقلاب خارج نمیشوند!
🔻مَثَل غلط تُف سر بالا!
#باز_نشر
☑️ @m_ghanbarian
🏳 تابلوی قداست!
🔅به این #جهت_گیری_معصوم بسیار باید توجه کرد که :
🔻صحنه های #تبرّک_گیری از موی تقصیر[تراشیده در حج و عمره] و آب وضوی پیامبر -که یک قطره اش بین مسلمانان، زمین نمی افتاد- را نشانه ی تقدّس جامعه نخواند!
🔺#تقدّس_جامعه را به این نشانه گذاری کرد که: "ضعیف در جامعه بتواند بدون لکنت حقش را از قوی بگیرد"!
(عهدنامه مالک اشتر/امیر المومنین از مکرر گفتن این سخن توسط پیامبر(ص) می گوید)
⚠️اگر خواستید ببینید چقدر با #جامعه_مقدّس در فرهنگ اهلبیت فاصله داریم نگاه کنید ببینید:
🔺چقدر #تبرّک از مقدسات را جای #تقدّسِ جامعه جا زده ایم؟!
🔺و در مقابل، طرح چند حق خواهی و عدالت طلبی برای ضعفاء را به صلاح جامعه ندانسته و تازه موجب #تضعیفِ_تقدّس_نظام میشماریم؟!
#جامعه_متبرِّک
#جامعه_مقدَّس
#حق_ضعفاء
#تضعیف_نظام
📝محسن قنبریان ۹۸/۳/۲۴
☑️ @m_ghanbarian
⚖عدالتی که باید!
🔅در فرهنگ غنی شیعه، عدالت ورزی چند آسیب دارد:
۱-جور: وقتی اصلا عدالت نورزی.
۲-تبعیض: وقتی در موارد مشابه، به موردی بپردازی و موردی را رها کنی. مثلا اتهام کسی #عادلانه بررسی، اما اتهام دیگری #اهمال شود! یا مثل اولی پیگیری نشود!
حق کسی، اعطاء شود اما همان حق از دیگری دریغ شود.
۳-نا فراگیری: وقتی همه مواردِ مشمول را احصاء نکنی. اگر فلان، جرم است؛ همه مجرمهایش را نیابی. اگر حق است، همه مستحقانش را نیابی.
امیر المومنین(ع)، این فراگیری و "جستجوی همه موارد" را، "استقصاء فی عدل" و از ارکان "سیاسة العدل" شمرده است(غرر الحکم). بدون آن، "راهبری به عدالت باثبات" محقق نمیشود.
-فرق "نافراگیری" با "تبعیض" این است که مورد بالفعل و معینی برای اهمال نیست؛ فقط همه موارد مشابه با دقت جستجو و احصاء نشده است.
⬅️پس اگر "عدالتی"(اقتصادی یا قضائی و...) ، کنارش "تبعیض" یا "نافراگیری" باشد؛ ازنظر امیر المومنین(ع)، عدالت نیست و جور است! میفرماید:"بسا عادلی که جائر باشد"(رُبَّ عادل جائر)!(غررالحکم)
🔅پ.ن:
🔺قوه قضائیه ج.ا.ا چندین بار با دانه درشتها و نزدیکان رجال اصلی قدرت برخورد کرده؛ ذوق کردن مان تازه نیست:
-سال۷۷ پخش سریالی دادگاه شهردار تهران و دبیر یکی از احزاب موثر در پیروزی آقای خاتمی.
-احضار آقای احمدی نژاد و دادگاه و حکم برای نزدیکان سیاسی او.
-دادگاه و حکم برای فرزندان آقای رفسنجانی و هم برادر آقای روحانی و...
-دادگاه دستیار ویژه و معاون آقای آملی لاریجانی.
🔺اما افکار عمومی :
-پخش دادگاه کرباسچی را با پرونده فاضل خداداد و برادر رفیق دوست مقایسه میکرد!
-احضار احمدی نژاد و دادگاه منتج مشایی و بقایی و برادر روحانی و فرزندان هاشمی(همه در دوره آقای آملی) را با پرونده هنوز باز برادر رئیس قوه(فاضل لاریجانی) مقایسه میکرد! که در پاسخ به دانشجوئی از روند و نتیجه آن اظهار بی اطلاعی کردند!
-با اتهامات همین آقای طبری و حکم شخص رئیس به تبرئه اش مقایسه شان می کند!
-دادگاه اخیرمعاون آقای آملی(طبری) را با دادگاه معاون آقای قالیباف(شریفی) مقایسه می کند!
🔻و همه را هم با استقصاء و فراگیری عدالت می سنجد...
❓آقای قوه قضائیه نمره خود را نزد #هیئت_منصفه_مردم در تمام این سالیان، چند می داند؟!
❓آیا مبرای از #تبعیض بوده است؟!
❓ نمره #استقصاء و فراگیری اش چند است؟! چقدر زمان لازم دارد تا جامعه را مطمئن کند دیگر هیچ کارچاق کنی(مثل مورد اخیر) کنار گوش مقامات نیست؟!
"سیاسة العدل: ...استقصاء فی عدل.."
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۵
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🕯بیلان کار یا فهرست مسئولیت؟!
❗️برایش سالها پس از او چنین بیلان کار اعلام شد:
-تربیت بالغ بر ۴۰۰۰شاگرد(ارشاد/مفید)
-پس از ایشان ۹۰۰استاد حدیث در مسجد کوفه، همگی از او حدیث میکردند (روایت حسن بن علی بن زیاد وشاء)
-و...
🔅گرچه هرچه علم نافع در شرق و غرب عالم است، از آنهاست؛ لکن خودش #نگاه_کمّی به فرهنگ نداشت:
-مثل همان ۴۰۰۰هم مورد خطابش بود وقتی می فرمود:
"دیرگاهی است جهالت بنیانش استوار شده است. واین بدان خاطر است که دین خدا رابازیچه گرفتند؛ تا آنجا که عالمانی هم که علمشان وسیله تقرّب نزد خدا بود، غیر از خدا را اراده کردند. اینان ستمکارند"!(تحف العقول)
-شبی در کوچه به حارث بن مغیرة فرمود: گناه سفهاء شما گردن علمائتان است(اگربا قول بلیغ متبنه شان نکنند)!
(بحارج۱۰۰ص٨۵)
-و...
🔅شهید مطهری در گفتار ارجمند "رهبری نسل جوان" درست می فرمود که:"این امر[رهبری نسل جوان وهدایت دینی آن] مانند نماز و روزه، تعبدی محض نیست؛ که مکلف به انجام آنها #به_شکلی_خاصی باشیم واگر نتیجه نداد، از ما رفع مسئولیت شده باشد. بلکه مسئولیت آن، از #نوع_مسئولیت_نتیجه است؛ یعنی از ما نتیجه خواسته شده؛ با هر شکل و مقدمه ای که باشد"(ده گفتار).
🔺سخن سر دوگانه ی فرم خاص-نتیجه است نه دوگانه تکلیف-نتیجه (مٲمور به تکلیفیم نه نتیجه). یا وسیله-هدف(هدف وسیله را توجیه نمی کند)! پس مکلفیم از هر وسیله درستی، هدایت نسل جوان را حتما نتیجه بگیریم.
شمارش تعداد مسجد و حوزه و مبلّغ و نهاد فلان و ساختمان بهمان؛ شمارش آفتابه و لگن است، شام و نهار چیز دیگری است! چیزی است از جنس آنچه مبلغین زاهد و دلسوز در برخی نقاط می آفرینند. آسیب اجتماعی به صفر میل کند و از بودن پاسگاه پلیس بی نیاز شوند! (طوبی لهم)
#مسئولیت_نتیجه
#رهبری_نسل_جوان
#شاگرد_امام_صادق؟
#شهادت_امام_صادق
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۷
☑️ @m_ghanbarian
🗒چرا قانع نمی شویم⁉️
#بخش_اول
♨️معاون اول سابق و کنونی قوه قضائیه(محسنی اژه ای)گفته اند:"اگر کسی از من در مورد اکبر طبری بپرسد و من به او بگویم واقعا از تخلفات وی مطلع نشدم ؛ من حق را به او می دهم که قانع نشود"❗️
"اقناع" افکار عمومی، "تکلیف بر ایشان" و "حق مردم" است.
ایشان فکر کرده اند چرا مخاطبین و افکار عمومی قانع نمی شوند؟!:
1⃣ گفته اند تا سال۹۷ که اطلاعات سپاه ورود کرد تخلفات طبری کشف نشد (چون پیچیده عمل می کرد)!
🗓مخاطب با یک نگاه تقویمی دلیل بر قانع نشدن می یابد:
-سال۹۷ ورود اطلاعات سپاه به ماجرا.
-اژه ای تا ۱۶اسفند۹۷(=پایان سال) معاون اول و آقای آملی هم، رئیس بوده است.
-طبری فقط، ۷روز پس از ریاست رئیسی، عزل و تیرماه ۹٨هم دستگیر میشود.
⬅️آیا نتیجه این نمیشود که احراز تخلف طبری به #رفتن_زود_هنگام رئیس قبل مربوط تر است تا ورود اطلاعات سپاه که در تمام سال آخر بوده است؟!
🔺مؤید این گمانه اینکه آقای آملی تا ۴تیر۹٨(حدود۴ماه بعد از رفتن از قوه) و بیش از یکسال بعد از ورود اطلاعات سپاه به پرونده، هنوز از دفتر مجمع تشخیص از طبری دفاع می کند!
2⃣ گفته اند: تا قبل از ورود اطلاعات سپاه(سال۹۷) "فقط شایعاتی" بود!
این هم در تهافت با بیانیه دفتر آقای آملی در مجمع است؛ که یکسال بعد از ورود اطلاعات سپاه هم می نویسد: "برخی از #اتهامات مطرح در مورد معاون اجرائی حوزه ریاست قبلا در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین[آقای آملی]هم خود مستقلا آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود"!
❓واقعا "صرفا شایعات" را یکبار در دادسرا و یکبار خود رئیس بررسی کرد؟ یا اتهامات و اسنادی بوده است؟!
❓اطلاعات سپاه در تمام این سال هیچ کد و سندی به ایشان و رئیس نداده بود که شایعه را اتهام کند؟!
❓بلافاصله پس از رفتن آقای آملی چه اطلاعاتی ارائه شد که شایعه، اتهام و تبدیل به کیفر خواست شد؟!
❓آقای اژه ای خود می گوید: "در پرونده دانیال زاده، ردپایی از طبری پیدا شد"! در حالیکه دستگیری، بازپرسی و تشکیل پرونده دانیال زاده، در دی ۹۵ است! چگونه این ردپا سه سال شایعه مانده است؟!!
3⃣ جناب آقای اژه ای هنوز هم معاون اول اند. باید صریح پاسخ دهند:
پخش ویدئو از ویلای لاکچری طبری در دادگاه و انتشار اسناد املاک بنام طبری یا همسرش؛ نمایش است یا جناب ایشان افکار عمومی را سفیه انگاشته است؟!
🔺الف)اگر اینها واقعی است: کجا کشف این موارد(بنام او و همسرش) پیچیده است که ایشان و رئیس سابق نتوانستند کشف کنند؟! بلکه خلافش را هم دادسرا و هم رئیس کشف کرد؟!
امیرالمومنین(ع) شاخصه خیانت را چنین معرفی کرد: "اگر من از شهر شما با چیزی بیش از مرکب سواری و باروبُنه و غلام خود بیرون روم، نسبت به شما خیانت کارم". واقعا کشف اینهمه ملک و ویلا(اغلب هم بنام) کار پیچیده ای است؟! با وجود اینها، احتمال خیانت و وارد بودن اتهامات دور از ذهن بود؟!
🔺ب) اگر نمایشی و تسویه حساب است، چرا کما فی السابق از عدم احراز تخلف طبری نمی گویید؟! و بعنوان معاون قوه جلوی آنرا نمی گیرید؟!
⬅️در هردو وجه شما مسئول اید! دادن حق عدم اقناع به مخاطب، رافع مسئولیتتان نیست.
ادامه نوشته را در بخش دوم بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
🗒چرا قانع نمی شویم⁉️
#بخش_دوم
4⃣آقای اژه ای با جمله ی: "برای بسیاری از معاونین عالی قوه، رئیس پیشین و حتی من احراز نشد که ایشان متخلف است وگرنه حتما اقدامی می کردیم"؛ دارند برای منع تسریِ سؤال و بازپرسی از مقامات عالی، خاکریز می ریزند؟!
❓آیا بهتر نیست معاونین عالی گذشته (از جمله خود ایشان که از اول شهریور۹۳ تا نیمه اسفند۹۷ معاون اول بوده) اقلاً موقتا #استعفاء دهند و مثل آقای آملی در منصب قضائی نباشند تا پیگیری و بازپرسی از آنها آسانتر انجام شود؟!
❓یک قاضی دون پایه حکم احضار امام خمینی، برای جبران ویرانی خانه ای در جنگ را (که عنصر مادی جرم هم نداشت) دست یک خرمشهری داد و مٲمور درب جماران آورد! https://www.yjc.ir/fa/news/6343042
قاضی بلند پایه و متبحری اینبار پیدا میشود آقای آملی را اقلا بعنوان مطلع یا #پاره_ای_توضیحات ، احضار کند؟! یا باید همه مردم به همین قانع شوند که آقای اژه ای از ایشان پرسیده اند و ایشان هم فرموده اند: برای بنده تخلف، محرز نشد!!!
5⃣پافشاری دوباره ایشان در این روزها بر" امکان توبه"، همزمان با اولین برخورد با دانه درشتی درون قوه قضائیه، چه حکمتی دارد؟!
❓چرا وقتی ۱۷کارگر بدبخت معدن طلای آق دره پس از خودکشی ۳کارگر بیکار شده در محوطه معدن(دی ۹۳) و اخراج ۳۵۰کارگر دیگر به جرم تجمع، ۱۰۰ضربه و ۵۰ضربه شلاق خوردند(سال ۹۵)؛ از امکان توبه نگفتید؟! آنروز هم معاون اول بودید!
❓چرا روزی که جوان همدانی(بهمن ورمزیار)، از دزدی مسلحانه پشیمان و خود را تسلیم پلیس و طلاها را به طلافروشی پس داد و رضایت گرفت؛ از امکان توبه و تخفیف مجازات نگفتید؟! او اعدام شد(۲۹فروردین۹۷) باوجودی که خبرگزاری ها از مخالفت مراجع تقلید برای اعدام، در فرض توبه و جبران نوشتند! https://www.isna.ir/news/97012911338
❗️ایشان می دانند مستند به فرمایش امیرالمومنین(ع) اجرای حد بر طبقه ای و ترکش بر طبقه دیگر، مشروعیت سیاسی حکومت اسلامی را متزلزل می کند؟!(یادداشت "تبعیض قضائی موجب عدم مشروعیت میشود!" را حتما اینجا[https://eitaa.com/m_ghanbarian/996]بخوانید)
مطالب مرتبط:
-از یک مسأله گوی ساده به مجتهدی عالی مقام
-عدالتی که باید!
📝محسن قنبریان ۹۹/۳/۲۸
☑️ @m_ghanbarian
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانید.
https://www.mehrnews.com/news/4952775
محسن قنبریان
✅ مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا" را اینجا بخوانی
🎙مصاحبه خبرگزاری مهر با حجت الاسلام قنبریان با عنوان "آسیب های تبلیغ دینی در ج.ا.ا"
#بخش_اول
حجت الاسلام محسن قنبریان پیرامون تبلیغ صحیح دین در دوران کنونی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ابتدا یک تعریف و حدگذاری برای بحث تبلیغ انجام می دهم تا منظور خودم را از تبلیغ روشن کنم و بعد نسبت آن با سیاست را خواهم گفت. سپس به آسیب شناسی تبلیغ دین خواهم پرداخت که آسیب های تبلیغ را بنده در 4 زمینه می دانم.
رساندن چیزی به ذهن و جان مخاطب و منشأ عمل شدن آن را تبلیغ می گویند.
این پژوهشگر و استاد حوزه علمیه افزود: تبلیغ دین اعم از اشکال متداول منبر و کلام و همچنین اعم از اصناف است. یعنی مساوی با روحانیت یا یک طیف خاص نیست. طبق تعبیر صدیقه طاهره در خطبه فدکیه وقتی جامعه مدینه و اصحاب و انصار را مورد خطاب قرار می دهند می فرمایند شما کسانی هستید که این دین را به امت های بعدی می رسانید. پس جامعه مذهبی و جامعه دین داران به طور کلی خودش سهمی از تبلیغ را دارد. آن چه که به آن تبلیغ آخوندی یا تبلیغ روحانیون می گویند مقداری از این است و تمام آن نیست.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی» ایمان مقلدانه و ایمان متعصبانه را مطرح می کنند و می فرمایند :"ناگهان وقتی نگاه می کنیم که یک نسل بی ایمان که ایمان هایشان همه غارت زده و از بین رفته و در مقابل شعله مادیت مانند برف در چله تابستان آب شده و به زمین فرو رفته. چه کسی را دارم می گویم؟ خیلی عادی و معمولی است که بگوییم نسل جوان. خیر، بنده نسل قبل از جوان را می خواهم بگویم. این نسل قبل از جوان های ما این هایی که به صورت ایمان های کوری عقیده دارند، البته به مجلس روضه خوانی و نماز جماعت می رود اما چون از روی منطق و آگاهی و شعور و درک نیست، خیلی آسان حاضر است مسجد را هم به آتش بکشد."
محسن قنبریان اضافه کرد: این بیانات ایشان نشان می دهد که نسل قبل می تواند در ایمان نسل بعدی اثر بگذارد. مثلاً جامعه باحجاب ها به نسبتی در بی حجابی جامعه تأثیر دارند. اگر حجاب آن ها در بقیه هندسه و اجزای دین داری تناسب لازم را پیدا نکرده باشد و نسبت آن با زیبایی و فعالیت اجتماعی و مسایل خانواده را درک نکرده باشد. این ها را عرض کردم که بگویم تبلیغ فقط مربوط به یک صنف نیست.
تنیدگی تبلیغ با سیاست بحث دیگری است که از دو حیث باید به آن بنگریم. یکی از حیث نظری که ما چه بخواهیم چه نخواهیم دین ما یک دین سیاسی است. امام می فرمود آن قدر که قرآن آیات سیاسی و اجتماعی دارد آیات اخلاقی و مربوط به مسایل فردی ندارد. گاهی قرآن را با مجموعه روایات مقایسه می کردند و آن ها را دوباره با رساله ها مقایسه می کردند و می گفتند هر چه پایین تر می آییم از احکام سیاسی اسلام کم می شود.
وی سپس گفت: مرحوم شاه آبادی استاد امام در کتاب «شذرات المعارف» در شذره ثانی خیلی زیبا این را بحث می کنند که چطور اسلام یک دین سیاسی است.
ازحیث عمل هم با انقلاب اسلامی دین با سیاست و حکومت پیوند خورد. وقتی هم نظراً و هم عملاً دین و سیاست به هم پیوند می خورد، ناگزیر تبلیغ دین و به خصوص تبلیغ رسمی آن هم با سیاست پیوند می خورد. در این جا افراط ها و تفریط هایی ممکن است شکل بگیرد. یکی از نمونه های افراط آن به تعبیر شهید مطهری دلالی شخصیت هاست. این که انسان کل دین را خرج یک کس یا یک جریانی و یا انتخاب یا عزل یک نفر بکند.
محسن قنبریان اظهار داشت: غلبه روحیه اشعری گری یا به تعبیری ماله کشی یکی دیگر از مصادیق افراط است. این که هر عیب و ایرادی را یک مثال از اسلام برای رفوکاری آن بیاوریم. این افراط در تبلیغ است. تفریط هم نقطه مقابل است که این ها را از هم جدا کنیم که عده ای هم در حال حاضر منبر می روند و اصلاً دین را از ساحت های اجتماعی و سیاسی آن خالی می کنند برای این که از آن ها از حکومت و اتفاقاتی که در نظام اسلامی می افتد سوال نشود. یک دین صرفاً کلامی و اعتقادی و تبلیغی که صرفاً رویکرد کلامی یا تاریخی دارد یا رویکرد شمارش فضایل اهل بیت و مجالس اهل بیت و ... دارد. این ها اگر هم در مسایل سیاسی و اجتماعی وارد شوند بیشتر یک حالت نق زنی دارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: خلاصه عرض من این است که تحدید تبلیغ این است که اولاً میدان تبلیغ خیلی وسیع است. گروه های مختلف مذهبی، مداحان، معلمان دینی و جامعه مذهبی در آن نقش دارند. نکته دیگر هم تنیدگی آن با سیاست هست که لوازمی را به دنبال خودش می آورد که از همین جا ممکن است خط وسط گم شود و دچار افراط و تفریط شویم.
☑️ @m_ghanbarian