eitaa logo
محسن قنبریان
15.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ پرستار حرم! ☑️ @m_ghanbarian
🗓صله رحم با حاج قاسم! 🔸جهان طبیعی-جهان اجتماعی: وقتی کلماتی مثل "بنی هاشم" و "بنی امیه" و مانند آن را می شنوی، دوجور تصور برایت شکل می گیرد: ۱. دوخاندان که هریک جداگانه به لحاظ خونی و ژنتیک در پیوند باهم هستند. یک تیره و فامیل میشوند؛ با منافعی و مضارّ مشترک که معمولا دور هم زندگی می کنند؛ باهم در جنگ یا صلح می شوند و... ⬅️ این "جهان طبیعی" بنی هاشم و بنی امیه است. ۲.دو خاندان که هریک باورها و ارزشهای متفاوت و متضاد دارند. متناسب با آن نظام باور و ارزش، "عمل متصل و منفصل" متفاوتی از آنها سر میزند. بنی امیه را محافظه کار نظام جاهلیت و کوشا برای بازتولید آن می بینی. بنی هاشم را انقلابی ای در برهم زدن نظم جاهلیت و آوردن سبک جدید زندگی متخذ از بعثت رسول الله(ص) می یابی. عمل متصل هرکدام را از شعب ابیطالب تا بدر و اُحد و بعدتر صفین و عاشورا و... می توانی متمایز از هم ببینی. عمل منفصل هرکدام را در تفاوت "مدینه النبی" با "مکه ی ابوسفیان"، در "شام معاویه" با "کوفه علی(ع)" می توانی ببینی. چقدر مناسبات، ساختارها، قاعده گذاری ها تا مبلمان شهری هریک از اینها مقابل هم است؟! ⬅️ این، "جهان اجتماعی" بنی هاشم و بنی امیه[مثلا] است.(دقت فرمایید) 🔸رَحِم جهان طبیعی-رَحِم جهان اجتماعی: اگرهمان طایفه مثالی را روی کاغذ، شجرنامه نویسی کنی؛ هریک به شکل مثلثی جلوه می کند. هرچه به سمت قاعده مثلث بیایی، تکثیر بیشتر می شود و هرچه به سمت نوک توجه کنی، تکثر کمتر و به وحدت میل می کند؛ تا به یک زوج میرسی که "ریشه و اصل" آن طایفه است. امیه و هاشم با همسرانشان، ریشه آن دو طایفه اند. ⬅️ این رحِم طبیعی آن دو جهان طبیعی است. جهان اجتماعی این دو را هم اگر تعقیب کنی، به یک "نقطه کانونی" می رسی. بعثت رسول الله(ص)، نقطه کانونی است. از آنجا دید عده ای نسبت به عالم و آدم عوض و ارزشهای اجتماعی جدیدی متولد شده و اعمال و مناسکی، نو شده است. این نقطه کانونی فی الواقع "رحِم جهان اجتماعی" است. روایات ذیل آیه اول نساء(...وَ اتَّقُوااللهَ الَّذی تَسآءَلونَ بِه وَ الاَرحامَ...) این معنای از رحِم را بیان می کند. رحِمی که معلّق به عرش -بعنوان مقرّ سلطنت ربوبی- است و به صله خود فرا میخواند!(۱) 🔸صله رحم در دوجهان طبیعی و اجتماعی: صله رحم، تعبیری استعاری و پرمعناست. فایده های بسیار از جمله "ازدیاد عمر"، "تاخیر اجل و فوت"، "زیادی برکت" و... برایش بیان شده است. در جهان طبیعی که واضح است؛ یک فامیل در پیوند باهم و انواع صله(از بازدید تا مدد عاطفی و مالی و...)، "عمر جمعی شان" بیشتر و افولشان به تاخیر می افتد و بالنده تر میشوند(در روایات چنین آثاری برای افراد و اعضاء هم بیان شده است) در جهان اجتماعی نیز صله رحم متصور است. هرچیزی که "آن باورها و ارزشها" را زنده تر کند، صله رحم جهان اجتماعی است. حج و عمره، زیارت عتبات(بخصوص در جلوه ای مثل پیاده روی اربعین)، میلیاردها تومان نذر، میلیونها وقف و... رحِم آل محمد(ص) را گرامی می دارد و "جهان اجتماعی اسلام و تشیع" را بالنده می کند. 🔸صله رحِم انقلاب اسلامی: انقلاب اسلامی نقطه کانونیِ تولد جهان اجتماعیِ جدیدی با احیای اسلام ناب بود. ایرانِ بعد از آن مثل بنی هاشمِ بعد از بعثت، دچار تغییر در باور و ارزش و عمل شد. حضورهای میلیونی ۵۶و۵۷، رفراندوم۵۸، صله رحمِ عمومی در جهان اجتماعی با آن کانون معرفتی-ارزشی بود. "بسیج شوندگی مکرر" در ۸سال دفاع مقدس و جهاد سازندگی و هر بزنگاه لازم، همه صله رحم یک ملت در جهان اجتماعی خویش است. "تشییع میلیونی" امام(ره) تا سردار دلها مصادیق دیگر این صله رحم معنایی و عمیق است. همه ثمرات صله ی رحم را هم برای ملت ایران دارد. عمر جهان اجتماعی اش افزون، افولش را ممنوع و بالندگی اش را تضمین می کند! ⬅️ فرصت دوباره برای ابتکار صله در این جهان اجتماعی، در مقتضیات جاری است. .................................... ۱.ر.ک:الکافی ج۲ص۱۵۶/الخصال ج۲ص۵۴/و... 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۰/۱ ☑️ @m_ghanbarian
📖دسترسی سریع به مطالب حجت الاسلام قنبریان 🔻فهرست مباحث در حوزه عدالخواهی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1419 🔻فهرست مباحث در حوزه جمهوریت و مردم‌سالاری دینی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3932 🔻 فهرست مباحث در حوزه اشرافیت مذهبی https://eitaa.com/m_ghanbarian/712 🔻فهرست مباحث حقوق و دستمزد و نظام جبران خدمات https://eitaa.com/m_ghanbarian/2228 🔻فهرست مباحث اقتصاد مردمی و تعاونی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2436 🔻 فهرست مباحث در حوزه سیاست و حکمرانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1709 🔻فهرست مباحث آقازادگی و تبارگزینی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2578 🔻فهرست مباحث اخلاقی - عرفانی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1711 🔻فهرست مباحث مهدوی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2877 🔻 فهرست مباحث تاریخی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1789 🔻فهرست مباحث درباره وحدت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2671 🔻فهرست مباحث در حوزه حجاب و عفاف https://eitaa.com/m_ghanbarian/3226 🔻فهرست مباحث در حوزه نماز جمعه https://eitaa.com/m_ghanbarian/2552 🔻مباحث اجتماعی-سیاسی حضرت زهرا(س) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1284 🔻مباحث تربیتی مبتنی بر حضرت زهرا(س) https://eitaa.com/m_ghanbarian/1268 🔻فهرست مباحث در حوزه انتقام خواهی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1765
🌴روضه شب کریسمس! 🔅۱.شیخ طوسی در تهذیب الاحکام ذیل این آیه که: "پس مریم(س) به عیسی باردار شد و با حمل خود از خانواده اش کناره گرفت و به "مکانی دور" -مکاناً قصیّاً- رهسپار گشت"(مریم/۲۲) از امام سجاد(ع) روایت کرده: "از دمشق[فلسطین کنونی]، [به طی الارض] آمد کربلاء و عیسی(ع) را در جای قبر حسین(ع) به دنیا آورد و شبش برگشت."(تهذیب ج۶ص۷۳) 🔅۲.به حسب روایات مدت حمل معجزه آسای مسیح ۹ساعت بوده و در روز جمعه واقع شده است. پس شب جمعه، شب تولد مسیح بوده و مسیح در کربلا و موضع قبر سیدالشهداء جان گرفته و متولد شده و در نهر فرات شسته شده است.(ر.ک:تفسیر برهان ج۳ص۷۰٨) 🔅۳. کلینی در کافی از حفص بن غیاث روایت کرده که اباعبدالله(ع) هم متقابلا به آن که رسید وضو گرفت و نماز خواند و شمردم در سجده اش پانصد بار تسبیح گفت و فرمود: بخدا این همان نخلی است که خداوند به مریم فرمود: "ساقه درخت خرما را به طرف خود تکان بده که خرمایی تازه بر تو فرو میریزاند"(مریم/۲۵).(الکافی ج٨ص۱۴۳). این درخت نخل، خشک بود که خدا بخاطر آن مکان و این مهمان رطب تازه برآن رویاند و عمر طولانی داد. 🔅۴.امّا حسین(ع): "قُتِلَ و هو کَئیبٌ، حَزینٌ، شَعِثٌ، مُغ٘بِرٌ، جائِعٌ، عطشانٌ: محزون وغمگین وژولیده وغبارآلود، گرسنه و تشنه کشته شد!(کامل الزیارات ص۱۳۲). محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💢شهادتی که کتمانش حرام بود! ☑️ @m_ghanbarian
🔍فرهیختگی در تقلید فقهی و تربیت اخلاقی وقتی برخی معممین یکدیگر را تخطئه می کنند، چاره اندیشی برای عموم مردم اینگونه تدارک میشود که "اعتصام به کُر" کنید؛ به قاطبه عالمان توجه کنید! برخی از آنها که حالا عامه باید ازشان برائت بجویند، روزی خود معرِّف برخی مراجع و بزرگان بوده اند! آقای صانعی روزی بطلان مرجعیت آقای شریعتمداری را امضاء کرد و روزی دیگر در همان مجمع، تخطئه مرجعیت سر خودش آمد! آقایان سید کمال حیدری و محمود امجد هم آخرین نیستند. آینده پژوهی دینی از وضع اسفبارتری خبر می دهد: "امری که منتظرش هستید[حکومت معصوم] برپا نمی شود تا وقتی که بعضی از شما[شیعیان] از بعضی برائت جسته، بعضی بر بعضی آب دهن اندازند و بعضی شهادت به کفر بعضی دیگر دهند و بعضی دیگری را لعن کنند".(روایت سیدالشهدا/ الغیبه النعمانی ص۲۰۵ح۹)! از فتنه ای خبر می دهند که شخصیت های مورد اعتماد و محبوب سقوط می کنند(ر.ک: الکافی ج۱ص۳۷۰)! ⬅️ پس ظاهراً تکیه به اشخاص در تقلید کردن از مرجعی یا مستمع شدن بر واعظی، "کافی" نباشد! ⭕️چاره، فرهیختگی در تقلید و تبعیت است! در مبانی درست فقهی، تقلید و شروط و تطبیق آن، تقلیدی نیست. تقلیدِ درست، "سرسپردگی" نیست. سرتاسر تحقیق، مراقبت و نظارت بر مرجع است! شهادت این و آن هم جزئی از تحقیق است و مراقبت و نظارت بعد را منتفی نمی کند. 🔸شهید مطهری به خوبی در مقاله اجتهاد در اسلام اینرا بیان کرده است:"اخیراً از بعضی مردم که در جستجوی مرجع تقلید هستند گاهی این کلمه را می شنوم که می گویند می گردیم کسی را پیدا کنیم که آنجا "سر بسپاریم". می خواهم بگویم تقلیدی که در اسلام دستور رسیده "سرسپردن" نیست، چشم باز کردن و چشم بازداشتن است. تقلید اگر شکل "سرسپردن" پیدا کرد هزارها مفاسد پیدا می کند...تقلید ممدوح و مشروع "سرسپردن" و چشم بستن نیست، چشم باز کردن و مراقب بودن است و اگر نه مسئولیت و شرکت در جرم است!...تقلید ممنوعِ جاهل از عالم همان است که شکل سرسپردگی پیدا کند و به صورت:"جاهل را بر عالم بحثی نیست، مادیگر نمی فهمیم، شاید تکلیف شرعی چنین و چنان اقتضا کرده باشد" و امثال اینها ادا می شود". ( مجموعه آثار ج۲۰ص ۱۷۳وص۱۷۶وص۱۷۸) 🔸مطهری، کرّیت و اعتصام علماء را عوامانه می خواند: "بعضی از مردم خیال می کنند که تاثیر گناه در افراد یکسان نیست، در مردم عادی گناه تاثیر دارد و آنها را از تقوا و عدالت ساقط می کند ولی در طبقه علما تاثیری ندارد، آنها یک نوع "کریّت" و یک نوع "اعتصام" دارند، نظیر فرقی که بین آب قلیل و آب کثیر است که آب کثیر اگر به قدر کُر شد دیگر از نجاست منفعل نمیشود؛ در صورتی که اسلام برای احدی کریّت و اعتصام قائل نیست"(همان ص۱۷۶) بعد مثال اعتراضهای موسی(ع) به استاد اخلاق خود خضر(ع) را میزند و باز سرسپردگی در اینجا را هم رد می کند:"نقص کار موسی در اعتراض و انتقاد نبود، در این بود که به رمز مطلب و باطن کار آگاه نبود. البته اگر به رمز مطلب آگاه می شد اعتراض نمی کرد؛ و مایل بود که برسد به رمز مطلب، ولی مادامی که از نظر عملی برخلاف اصول و قانون الهی است ایمان او به او اجازه نمی دهد سکوت کند. بعضی گفته اند اگر تا قیامت عمل عبد صالح تکرار می شد موسی از اعتراض و انتقاد باز نمی ایستاد مگر آنکه به رمز مطلب آگاه می شد"(همان ص۱۷۷). 🔹جای بحثهای دقیق مبانی فقهی و اصولی این کلام متین اینجا نیست اما در این چند یادداشت هم توضیحاتی داده شده است: 🔺امام صادق(ع) ما را به که سپرده؟! برش اول و دوم و سوم 🔺تجزیه و ترکیب دستور العمل های سیر وسلوک ۱ و ۲ 🔺به تقلید فرهیخته نزدیک میشویم یا علائم آخرالزمان؟! 🔺شرط روحیه انقلابی برای اجتهاد 🔺ازغدی ادامه شریعتی یا مطهری؟! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۰/۶ ☑️ @m_ghanbarian
🔆سپاه سیاسی نه انتخاباتی! ☑️ @m_ghanbarian
📍اعلام برنامه فاطمیه اول سخنران: حجت الاسلام قنبریان مداح: حاج مهدی رسولی 🗓از یکشنبه ۷دی به مدت سه شب ساعت ۱۸ مسجد دانشگاه تهران ☑️ @m_ghanbariam
💢من هم سنّی، تو هم شیعه ای! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹پایان شائبه اهانت! فقهاء بزرگ قبر مطهر معصوم را از شعائر می دانند. ضریح برآن را هم از این حیث مجاز می شمارند(وسیلةالنجاة للبهجة ص۱۲۳) سال۶۹ نیز در طرح بررسی میکروبی حرم مطهر رضوی -که از بهار تا اسفند در ساعات مختلف شبانه روز انجام می شد- به لحاظ تجربی ثابت شد هرچه از فلکه حرم به سمت ضریح مطهر سیر می کنیم، پراکنش میکروبی به صفر میل می کند! با عین حال در قریب یکسال اخیر "فقط" ضریح های مطهر در ایران بسته ماند و نزدیک شدن به آنها با هیچ پروتکلی مجاز شمرده نشد! این رویه شائبه ی اهانت به شعائر را جدی می نمود. در صورت صدق عرفی اهانت، حرمت آن مورد قبول فقهاء می باشد. ظاهرا این روزها ضریح مطهر امام رضا(ع) با تعبیه پروتکل هایی بازگشایی شده که جای شکرگزاری دارد. ☑️ @m_ghanbarian
🔰وزان نظام جمهوری اسلامی؟! ☑️ @m_ghanbarian
🔰عصر، عصر حیرت است یا ما دچار تیه شده ایم؟! این اعتقاد حاج قاسم برای بسیاری عجیب است اما یکی از اضلاع مکتب اوست. مستندش "حدیث لوح" در معتبرترین کتب روائی ماست. هدیه خداوند به صدیقه طاهره(س) هنگام تولد سیدالشهدا(ع). معرفی ائمه بعد از حسین(ع) است. در آن، درباره حواریون هیچ امامی سخن نیست، حتی مستشهدین عاشورا؛ جز یاران قائم آل محمد(ص)! عجیب تر اینکه ۵خط اوصاف یاران مهدی آل محمد(ص)، فقط اوصاف یاران دوران غیبت اوست! همانانکه برای سرشان جایزه نهاده می شود! آتش زده می شوند و زمین از خونشان رنگین می شود!(درکمال الدین صدوق حتما بخوانیدش). درباره اینگونه شهیدانِ غیبت میفرماید:"آنها اولیاء واقعی خداوندند و با آنها فتنه های کور و تاریک دفع میشود". یعنی قله های دوره مهدوی اند! حاج قاسم خود یکی از این عَلَم ها و نشان های این راه نشانه گذاری شده بود. اگر از "بیّنات" پیروی نکنی و جای "راه افتادن" فقط "فعالیت ذهنی" کنی، دچار "تیه" و سرگردانی میشوی! "اسلام نابِ" نشانه گذاری شده را بین اجتهادها و اسلام ها گم می کنی! ذهنت ممکن است برای گم شدنت نظریه سازی هم بکند!(بیشتر را در یادداشت های "عقوبت تیه" بخوانید) ☑️ @m_ghanbarian
🔰 مُلکِ سلیمانی! در فرهنگ قرآن و عترت، "شهر و سامان پاکیزه به اذن پروردگارش روئیدنی اش می روید"(٥٨/اعراف). از سوی دیگر این نبات خجسته و رویش مبارک، با شهادتش "زمین دفنش را پاکیزه و طاهر می کند"(زیارت وارث). این یک فن آوری الهی و مقدس است. سلیمانی ها، گیاه و گُلِ بلد طیّب جمهوری اسلامی اند. درباره یک نهاد از این نظام می فرمود:"درمیان سپاه هزاران اولیای خاص خدا قرار دارد که ما آنها را نمی شناسیم"!(رفیق خوشبخت ما ص٤٢). البته فساد و سازش هم هست، اما در مزبله آن. خون مبارک شهید، طیّب کننده موطن خویش میشود(طابت الارض التی فیها دفنتم). فرآیند این چرخه الهی را باید یاد گرفته و به کار گیریم تا جمهوری اسلامی لایق مهدی آل محمد(ص) گردد. ☑️ @m_ghanbarian
💠 مراسم بزرگداشت اولین سالگرد شهادت سردار سلیمانی ✅ این برنامه به صورت زنده از صفحه اینستاگرام پخش خواهد شد ☑️ instagram.com/ghanbarian_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢انسان انقلاب اسلامی و مقوله شهادت سخنرانی با جمعی از طلاب و روحانیون(١١ دی٩٩) ▫️فرق انسان انقلاب اسلامی با انسان لیبرال سرمایه داری ▫️شما روحانیون حق ندارید هرچه شوید! ▫️موثرین بر ساخته شدن حاج قاسم را بشناسیم ▫️برخی از ما جای جرقه زدن، آتش های درون را خاموش می کنیم! * گوش دادن این فایل را به خصوص به روحانیون و طلاب توصیه می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چرخه طیّبات سخنرانی سالگرد سردار سلیمانی ١١ دی٩٩ جلسه اول: ▫️بلد طیّب - مزار طیّب ▫️نظام اسلامی ، اسلام مجسم! ▫️در تشبیه بدنه نظام، برخی آدمها سلول بنیادین، برخی چرک و برخی حتی غده می شوند! ▫️خواستن آرمان انقلاب بدون نظام، "احضار روح"؛ و چسبیدن به بدنْ منهای روح، "نعش کشی" است! ▫️مگر سیدالشهداء برای بیعت نامه مسلم با کوفه شهید نشد؟! ▫️حاج قاسم اجازه ورود پول کثیف به سپاه قدس نداد! ▫️شهدای دفاع مقدس در حدیث لوح! ☑️ @m_ghanbarian
سلسله نشست های مکتب حاج قاسم ⚫️⚫️ویژه برنامه‌های اولین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی نشست اول؛ ۱۰ دی، ساعت۱۹ 🎙استاد اصغر طاهرزاده ▪️شهید سلیمانی و ظهور صورت حقیقت نهفته در انقلاب اسلامی نشست دوم؛ ۱۱ دی، ساعت۱۹ 🎙آیت الله میرباقری ▪️غلبه نرم افزاری بر غرب؛ بازخوانی هویت تاریخ ساز شهید سلیمانی نشست سوم؛ ۱۲ دی، ساعت۱۹ 🎙دکتر مرتضی زاهدی ▪️مشی جهان وطنی شهید سلیمانی و صورت بندی نو از جهانی سازی نشست چهارم؛ ۱۳ دی، ساعت۱۹ 🎙حجت الاسلام قنبریان ▪️منش جهادی شهید سلیمانی الگویی برای خروج از بن بست ها ⬅️ لینک حضور در نشست: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/bsof/room
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چرخه طیّبات سخنرانی سالگرد سردار سلیمانی ١٢ دی٩٩ جلسه دوم: ▫️شهادت ضریب ننگ ناپذیری جامعه را تامین می کند ▫️مقایسه مذاکره سردار با آمریکایی ها با مذاکرات دولت ▫️شهادت قله عینیت سیاست و دیانت ▫️شهادت چگونه فساد و تبعیض را رسوا می کند؟ ☑️ @m_ghanbarian
🤲🏻رحمت خدا بر مرابطون! ☑️ @m_ghanbarian
🔴 شهیدانه زیستن مصاحبه روزنامه قدس با حجت الاسلام قنبریان در ابعاد شهادت سردار سلیمانی در علوم انسانی: انسان انقلاب اسلامی، کار کردهای اجتماعی شهادت، ارتقاء حیات اجتماعی مردم، ضریب ننگ ناپذیری و... ⬅️ مصاحبه را اینجا بخوانید: http://np.qudsonline.ir/specialissue/SardarSoleymani/mobile/index.html
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢منش جهادی شهید سلیمانی الگویی برای خروج از بن بست ها ١٣دی٩٩ ▫️اصل اول: "راه" و "بن بست" در جهان اجتماعی بخلاف جهان طبیعی، نسبی و وابسته به ادراکات و امیال مشترک جامعه است... فتک و ترور در یک جهان اجتماعی، راه و در جهان اجتماعی دیگر بن بست است. استشهاد برعکس! ▫️اصل دوم: جهاد و استشهاد، جهان اجتماعی را ارتقاء می دهد مثلا از ایمان به ایقان می رساند. لذا راه جدید "انشاء و ایجاد" میشود("یجعل" له مخرجا)... ▫️اصل سوم: چون هم بازیگریم و هم تماشاگر، برخی بن بست ها از خودمان است نه از واقعیت میدان. ترس، طمع، وهم و... اشتباه محاسباتی می آورد... پس اولین جهاد، جهاد با خود و قیام در خود و در آمدن از خود است... 🔘این اصول را در ضمن حکایاتی از سیره سردار سلیمانی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙معنای این سخن سردار که: "بدانید ج.ا. حرم است و اگر این حرم ماند بقیه حرمها می ماند"؟! ⭕️قطعه ای از لایو حجت الاسلام قنبریان با انجمن اسلامی دانشجویان تبریز ۱۳دی۹۹ 🔸معنای دقیق نظام اسلامی و حد افراط و تفریط آن 🔸مسئولین [وسیاستها و قانونها] سلول اند؛ برخی بنیادین، برخی عادی، برخی چرک و برخی غده! 🔸انتخابات و استیضاح و نقد و انتقاد، استحمام نظام است. گاه جراحی هم می خواهد! 🔸آن منظومه متناسب آرمان وقتی بین مردم و ولیّ تحقق عینی یافت، آن نظام اسلامی است؛ نه صرف نوشته در کتابچه قانون اساسی! 🔸اینگونه نظامی همان است که سیدالشهدا هم فدایش شد. چون همین نظام آرمانی بین مسلم(یک فقیه مجاهد و نائب) با مردم، مفاد بیعت و خیزش شد. 🔸حرم فقط یک ساختمان و گنبد نیست. با آن نظام گنبد خراب شود هم ساخته میشود، بی آن نه گنبدی می ماند(مثل بقیع) نه اگر بماند حرم است؛ بلکه دستگاه فریب است! مامون و برخی شاهان عباسی هم حرم امام حسین(ع) را احیاء می کردند! * دیدن این ۱۲ دقیقه را به همه انقلابیون، عدالتخواهان، منتقدان و حزب اللهی ها توصیه می کنیم. ☑️ @m_ghanbarian
🔰نشست بررسی تطبیقی گفتمان امام(ره) و شاگردانش ⭕️حجت الاسلام محسن قنبریان مرداد۸۸ ▫️در اوج فتنه ۸۸ که میرحسین، نخست وزیر امام و مدافعان او از جمله آیت الله صانعی یاران واقعی امام خمینی خطاب می شدند و کسانی مثل آیت الله مصباح یزدی غیر انقلابی و فاصله دار با امام خمینی معرفی می شدند؛ نشست تحقیقی ترویجی ای در دو جلسه برپا شد. در این نشست آراء کلان آیات صانعی و مصباح یزدی دربرخی مسائل فلسفه سیاست و حقوق اساسی با نظرات امام خمینی مقایسه شد. 🔺نتیجه را با دیدن ویدئوی این نشست که اولین بار در فضای مجازی منتشر می شود ببینید. نشست برای عموم مردم و نه در مراکز پژوهشی انجام شده است اما سعی شده مستند و دقیق باشد. سعی شد قابل فهم عموم و متناسب با آن روزهای پرالتهاب آنرا از انصاف خارج نکند. قضاوت با شما. 🔺جلسه اول https://aparat.com/v/OGkUS 🔺جلسه دوم https://aparat.com/v/lVwYP ☑️ @m_ghanbarian
🚧 تخم طلا! امسال در بخش پایش و پالایش اجتماعی، مستندی بنام قزل قیه(=سنگ طلا) بنظرم بهترین بود. قصه مستندی از معدن سنگ مرمر سریش آباد، شهری با ۱۰هزار جمعیت و حدود ۶۰۰خانواده فقیر! سالی ۱۰۰۰میلیارد سود معدن از این شهر خارج اما ۲۶سال جاده کمربندی اش در حال احداث مانده است! طبق قانون معادن ۱۰٪فروش سنگ معدن، "حقوق دولتی" است -که اینجا اگر وصول شود- به خزانه می ریزد و به وضع عمومی شهر نمی رسد! تحصن ۷ماهه حدود ۲۰۰۰نفر از مردم هم بایکوت خبری میشود. وقتی بی بی سی می خواهد پوشش دهد، خود مردم انقلابی منع می کنند! ⚠️اوج مساله البته اینها نیست. طبق اصل۴۵ قانون اساسی، معادن "ملک شخصی" نمی شوند. قانون معادن فقط "حق بهره برداری" را با مزایده از سوی صنعت و معدن به اشخاص اجازه داده است. 🔸مردم وقتی به حق بهره برداری کسی اعتراض می کنند، از سوی استانداری راهنمایی می شوند که تعاونی ای بزنند تا بهره برداری به آنها داده شود. تعاونیِ ۱۵۰۰نفره تشکیل میشود. ستاد اجرائی را به کمک می آورد که زمین های معدن، مصادره خوانین منطقه بوده است... ستاد اجرائی اول بهره برداری را حق خود و بعد بخلاف اصل۴۵ سند شش دانگ مالکیت معدن را مال خود می کند! بهره برداری هم به تعاونیِ مردم داده نمیشود! 🔸دعوای ستاد اجرایی با بهره بردار سابق بعد از مدتی اینجور ختم میشود: فروش اصل معدن به آقای زارعی به قیمت ۱۱میلیارد با سند شش دانگ!!! مالک جدید رسما و علنا می گوید می دانم خلاف قانون اساسی است اما من اولین کسی هستم که مالک خود معدن(نه حق بهره برداری) شده ام و سند شش دانگ هم دارم! ☑️چند وجه برتری این مستند: 1⃣خط شکنی که یکی از عوامل امتیاز در جشنواره عمار است. پرسش از نهادهای حاکمیتی و انتصابی جای خود جسورانه و قابل تقدیر است. 2⃣ پرداختن به مساله انفال و معادن و نقض اصل۴۵ قانون اساسی! انفال (که معادن جزء آن است) در یک کلام سپرده شده به حاکمیت معرفی می شود؛ اما در عمل حواشی بسیاری درباره بخشهایی از انفال از جمله معادن هست که در انتهای مستند هم به مافیای آن اشاره ای میشود! 3⃣تصویر گویا از وضع تعاونی ها! تعاونی، راهکاری اسلامی در اقتصاد اسلامی است. اصل۴۴ قانون اساسی بخش خصوصی را مکمّل بخش دولتی و تعاونی می داند! شهید بهشتی ذیل این اصل در مذاکرات قانون اساسی می فرمود:"تعاونیِ اقتصادی اقسامی دارد وقتی در برابر دولتی و خصوصی قرار گرفت به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آنرا دارند، کار کنند. چون تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت.[مثل اینکه بهره برداری معدن قزل قیه به تعاونی مردمی داده میشد] همین که در یک واحد، سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافیست تا تعاونی باشد". در سیاستهای اصل ۴۴ از سوی رهبرانقلاب هم ابلاغ شد: ۲۵٪اقتصاد کشور(نه فقط بخش های واگذاری شده!) باید تا برنامه پنجم توسعه متعلق به بخش تعاونی شود. تعاونی هم در این سیاستها اقشار دهک پایین و بیکاران و... معرفی شده است! اتفاقی که واقع نشده و جایش واگذاری های خصوصی لجام گسیخته اقتصاد کشور را بلعیده است! این مستند گوشه ای از علل شکست تعاونی ها مقابل بخش خصوصی را نشان می دهد. 4⃣مستند، روایتی یک طرفه نیست. هم بهره بردار و مالک خصوصی معدن در مستند حضور دارد و صریح و بدون لکنت تخلفات را می گوید! هم نماینده تعاونی مردم، هم مسئولین صنعت و معدن و هم شورا و شهرداری! فقط ستاد اجرائی دعوت حضور را نپذیرفته است! اگر روایت ستاد اجرائی خلاف روایت این سه طرف دیگر ماجرا باشد، باز شفافیت و پاسخگویی او را موکد می کند و خط شکنی مستند را بیشتر می نمایاند. 🔘جنبش واره عمار عمار فقط با پرداخت مستند و انقلابی به اینجور مسائل می تواند بماند و به یک جشنواره تنزل نکند. اگر این جنبش واره های انقلابی شکل نگیرد، جشنواره های "مضر" توسط دشمنان خارجی(با تصویر شکست خورده از نظام و انقلاب) یا جشنواره "بی خاصیت" برای برندگان سرمایه های ملی و دارندگان مرغِ تخم طلا شکل میگیرد! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱۰/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian