⭕️ گزیده جلسه هشتم سخنرانی نسل مستشهد
#محرم_۹۶
#محسن_قنبریان
✅ نسل مستشهد و اهل الاباء نه جنگ طلبند ونه سازش پذیر
🔺حق وباطل بهم نزدیکند. اباء از ضیم از "ذاتیات" جنبش عاشوراست یعنی نمیشود از آن جدا شود و عاشورا ،عاشورا بماند. اما رفتن به کوفه واصرار بر آن "عرضی" این قیام است گزینه های دیگر هم میشود پذیرفت. برخی نقلها وحوادث عاشورا راطوری تحلیل میکنند که نه به یزید هم قابل جایگزینی باشد! این بزرگترین تحریف عاشوراست.
🔺از آن طرف برخی صورت وتاکتیکی خاص را جوری بیان میکنند که انگار کوتاه آمدن از آن مساوی پذیرش ذلت است مثلا اگر امام از کوفه رفتن پشیمان وسراغ شام رود چه از روح عاشورا کم میشود؟!
🔺اهل اباءجنگ طلب نیستند یعنی بهانه دست دشمن نمی دهند تا جنگی تحمیل وبی گناهانی کشته شوند .اما اگر اباء از ضیم آنها ،چاره ای جز جنگ نداشت(مثل ماجرای صفین که در جلسه قبل گذشت یا جریان عاشورا)آنوقت سازش نمیکنند وجنگ را بهتر از ذلت می دانند.
🔺به تعبیر دیگر :
-برخی عاشورا ستیزند(مثل معاندینی که عاشورا را جنگ دو عرب میخوانند وبه ایرانی خورده میگیرند چرا وقت وسرمایه صرف آن میکنی؟!)
-برخی عاشورا پذیرند :یعنی اگر با طی همه راههای منطقی، دشمن بین جنگ وذلت مخیرمان کرد فرزند عاشوراییم.این گفتمان انقلاب اسلامی است.
-برخی عاشورا گریزند:حسین را دوست دارند اما مطلقا نمیخواهند به هیچ نحو کارشان به عاشورا بکشد حتی به قیمت کوتاه آمدن سر حرف اساسی (نه به طاغوتی مثل یزید)!اینها صراحتا نوشتند فرق ما (با گفتمان قبل) این است که از آمریکا میترسیم!
رهبری ایران که عاشورا پذیر است در 25 سال رهبری اش، 6 جنگ از سر مردمش دفع کرده است یعنی اباء از ضیم وعاشورا پذیری مساوی جنگ طلبی نیست.
✅ کارهایی که اباعبدالله انجام داد تا جنگ طلب وشورشی جلوه نکند:
1⃣ رفتن در شاهراه اصلی در وقت خروج ونپذیرفتن پیشنهادهای رفتن به کوهها وریگزارها.
2⃣ همراه بردن خانواده:یک شورشی وگروه چریکی خانواده خود را به همراه ندارند.
3⃣ ملاقات با عمر سعد وهم دعوت از او وهم پیشنهاد گزینه های دیگر جای رفتن به کوفه: امام در این ملاقاتها سر "نه"به یزید اصلا مذاکره نکرد اما سر تاکتیک حرف زد تا الان نظر این بود به کوفه روند حالا که ورق برگشته ،برگشت به مدینه گزینه ای است که حجت را تمام وبه روح عاشورا هم ضربه نمی زند.حتی بفرض صحت پیشنهاد رفتن به سرحدات یا رفتن نزد یزید، اینها گزینه های رقیب دیگر است با حفظ "مثلی لا یبایع مثله"(مثل من مطلقا با مثل یزید بیعت نمیکند)
(درباره گزارش تاریخی این مذاکرات ونقد آن به تفصیل در این جلسه سخن گفته شده است علاقه مندان به فایل صوتی رجوع کنند)
✅ ابن زبیر شورشی
🔺در مقابل این روش استوار اهل اباء که نه جنگ طلبند نه سازشکار برخی شجاع نما واهل اباء تقلبی هستند که شورشی اند وهزینه بسیار برمردمشان تحمیل میکنند.ازاین جمله ابن زبیر بود که با یزید بیعت نکرد اما مثل شورشی خروج کرد .حرم امن الهی را هم سنگر کرد وزمینه حمله به کعبه را فراهم کرد. مقایسه حسین شهید با ابن زبیر شورشی الگوی خوبی از اهل اباء واقعی دستتان می دهد
☑️ @m_ghanbarian
📍نشان ولایت!
#محسن_قنبریان
🔺کندن درب خیبر "پر صداتر" بود یا دادن انگشتری در نماز؟!
🔺لیلة المبیت "با فضیلت تر" بود یا انفاقی کوچک در رکوع؟!
🔺کشتن عمرو بن عبدود و لافتی الا علی "منحصر به فردتر" بود یا انگشتر دادن به یک فقیر؟!
❓پس چرا هیچ یک از این مناقب، نشان ولایت و مضمون آیه ی آن(۵۵مائده) نشدند؟!
چرا بین آن همه، خدا انفاق علی(علیه السلام) در نماز را "نشان ولایت" کرد؟!
⬅️ چون برای "ولایت و سرپرستی جامعه" بیشتر از شمشیرزن و قهرمان جنگها بودن، "تقسیم عادلانه ثروت" در جامعه ضروری است.
زکات، "نماد فریادرسی محرومان" است. آنقدر مهم است که ولیّ نباید تا پایان نماز هم معطلش کند!
لذا امیرالمومنین(ع) را پس از ولایت با وجود جنگهای تحمیلی در این تابلو بیشتر می بینیم تا شمشیر زن لیلة الهریر ها!
جالب اینکه جنگهایش هم با "زیاده خواهان" و "خورندگان مال مردم" است.
(درس گفتارهای کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن)
#عید_غدیر
#عید_ولایت
#نشان_ولایت
☑️ @m_ghanbarian
کارگاه فقه3.mp3
6.12M
📚پرونده دوم کارگاه فقه تراز انقلاب: مانور اشرافی گری
#ویژه_طلاب_و_دانش_پژوهان_فقه
#محسن_قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ گزیده جلسه نهم سخنرانی نسل مستشهد
#محرم_۹۶
#محسن_قنبریان
✅ گفتمان یعنی سخن غالب .سخنی که بر بقیه تحلیلها چتر بیاندازد و بقیه منظومه معرفتی را معنا کند.
درباره عاشورا سه گفتمان قابل فرض است:
1⃣ گفتمان عاشورا ستیز: گفتمانی است که ذاتیات عاشورا از جمله اباء از ضیم وذلت را از آن بگیرد. خشونتی مقابل خشونت بدر معرفی اش کند(مثلا) و...
2⃣ گفتمان عاشورا گریز: گفتمانی که ولو حسین و عاشورای 61 هجری را ارج می نهد اما از تکرار آن به هرقیمت فراری است حتی به قیمت سازش و تسلیم! فاش میگوید فرق ما این است که از آمریکا میترسیم!
3⃣ گفتمان عاشورا پذیر: گفتمانی است که سر خط قرمزهای عاشورا از جمله ذلت ناپذیری حساس است. مثل حسین همه ی منطق وتدبیر را بکار میگیرد تا کار به جنگ وخشونت نیانجامد اما اگر دشمن جز به ذلت راضی نشد البته او گزینه عاشورا وشهادت طلبی را برمیگزیند.
✅ عاشورا گریزان سال61
🔺هرثمه بن ابی مسلم: سوار میشود نزد امام می آید خاطره اش از امیرالمومنین در صفین درباره این زمین (کربلا) وشهدایش میگوید اما درپاسخ امام میگوید:نه باشما یم نه با آنها! دلیلش هم یک چیز است: "دخترانم را در شهر نهاده واز ابن زیاد نگرانم"!
🔺مقابل او عاشورا پذیری چون انس بن حرث کاهلی است که باز خبری از پیامبرشنیده که "حسین در زمینی از زمین های عراق شهید میشود اگر حاضر بودید یاری اش کنید". او اصلا پی این جمله کوفه را برای زندگی انتخاب کرد تا بلافاصله وقتش که رسید به حسین بپیوندد.
🔺عبیدالله حرجعفی دعوت شده دیگری است که باز علیرغم دانستن حقانیت امام ترسش را جلو کشید وگفت: من از مردن سخت گریزانم"! بعدا آثار این تن دادن به ذلت را بهتر دید در ندامت خود قصیده خواند همان یک قصیده هم تحمل نشد واو به قبر سید الشهدا پناه برد.
🔺قرینه مقابل او زهیر است که مثل او عثمانی است اما حق که روشن میشود زیر بار زور و ضیم نمیرود و عاشورا پذیر میشود.
☑️ @m_ghanbarian
شرحی ساده و شیوا بر حدیث علی ممسوس فی ذات الله.mp3
6.74M
✅سخنرانی: شرحی ساده و شیوا بر حدیث "علی ممسوس فی ذات الله"
#محسن_قنبریان
۹۷/۶/۸
@m_ghanbarian