eitaa logo
محسن قنبریان
17.5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
911 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
20.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 برش دوم از برنامه / شبکه چهار ❗️ نظام بدیل سلطنت! • سلطان، پارلمان و جمهوریت را ویران می کرد، امام مرکز فساد(سلطه و سلطان) را نشانه گرفت. • ولایت بدیل سلطان؛ ازجنس مردم بدون امتیاز متفاوت با رعایت آزادی های فکر و انتخاب • شباهت انقلاب اسلامی با دوره رجوع به علی(ع)؛ اعتراض به تبعیض و استضعاف • تفاوت؛ غیر از عصمت یا فقاهت، تفاوت مردم است. مردم ایران بهتر از مردم کوفه و مدینه • مردم سالاری دینی، ریشه در مکتب علی(ع)؛ خدا گفته باشد، مردم هم بپذیرند. کنار هم نشستن ارزشها و اراده آزاد مردم. منع تحمیل، حتی در ارزشهای الهی! • ۳۵ بار تاکید بر این حرف نوی انقلاب اسلامی در بیانات رهبر انقلاب: https://farsi.khamenei.ir/keyword-content?id=2601 * قسمت های تکراری را برش نزدیم ☑️ @m_ghanbarian
27.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 برش سوم از برنامه / شبکه چهار ❗️ حل مسأله های حکمرانی با مردم! • استانداردِ توأم بودن ارزشهای الهی-اراده آزاد مردم در حکمرانی مردمی و اسلامی • دو دیگری این حرف نو: - اسلام لیبرالها (ده بار هشدار امام) - متحجرین و مقدس مآب ها (تعابیر تندتر امام: مارهای خوش خط و خال، افعی ها...) • هشدارهای امام تا آخر عمر درباره اینان بود. ظاهرا اینها نمی گویند حجاب نه، ولایت نه! احتمالا می گویند مردم نه! عدالت را به نفع طبقه فئودال و سرمایه دار می خوانند ❗️علی القاعده مشکل تحجر، بودن امام نبوده که بعد رحلت ایشان همه به راه بیایند! 🙁 متاسفانه قسمت مهمی از این بحث که تطبیق حل مساله حجاب توسط امام و متفکران انقلاب بشکل مردمسالار بود و سیر تاریخی آن خوانده شد از این برنامه شد! ☑️ @m_ghanbarian
۸-چهل حدیث.mp3
9.12M
🔘 گزیده درسهایی از امام خمینی قسمت هشتم حجت الاسلام محسن قنبریان رمضان۱۴۰۱ 🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب.mp3
35.75M
رویداد ایده پردازی حجاب/ نشست نهم ۱۷بهمن۱۴۰۱ 🧕 امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب ✔️ ده فراز: ۱. طرح ناقص مساله موجب ناحلی یا حل موقت و موضعی ۲. بسته اجتماعی مسأله حجاب، تا اقتصاد سیاسی ۳. ربط مستقیم به امر به معروف و ربط آن به : ولاء طولی و عرضی ۴. ، متأثر از نظریه اجتماعی اسلام ۵. مقایسه تحقق حجاب با رئیس احکام اجتماعی اسلام(ولایت) ۶. ولایت عرضی مردم، خاستگاه امر به معروف و حافظ حجاب ۷. تجربه تحقق اجتماعی حجاب براساس نظریه اجتماعی اسلام ۸. آسیب شناسی بدون ملاحظه وضعیت موجود ۹. کانون اصلی و بی بدیل مسأله جهت اصلاح و احیاء: ولاء طرفینی - نفی مطلق "به تو چه!" و هرچه القاء آن دارد! - اصل۲۷ مکانیسم اصلی اجرای اصل۸ است؛اگر تعطیل باشد... - چند پیشنهاد از باب مثال ۱۰. راهکارهای زمینه ای و جانبی: - بیش از "پند" و "بند" و"عمل فردی"؛ "تدبیر اجتماعی" - بیش از راهکار فرهنگی، "مهندسی فرهنگی-اجتماعی" - استفاده از ظرفیت های "غیر توقیفی" و "توصلی" و... بودنِ حجاب در ساخت اجتماعی لازم - انعقاد تفاهم های اجتماعی با استانداردهای سیّال و منطقه ای 🔖 برای تکمیل این ارائه را هم ببینید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445 ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 تحلیلی خواندنی درباره مصوبه مولدسازی از استاد سبحانی https://www.nasim.news/بخش-مولدسازی-286/237
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• امام تشکیل حکومت توسط ولی فقیه را "بسته به آراء اکثریت" می دانست و رهبر انقلاب تصریح به "مشروعیت الهی-مردمی" داشته اند. اما علمایی -حتی در شورای نگهبان- پیدا شدند که برای رأی مردم ارزشی در این تراز قائل نبوده و حداکثر آنرا "شرط وجود" می دانستند؛ که با یک اقلیت هم حاصل است. ⬅️ این نظر گفتمان غالب یک جناح شد: به مشارکت حداقلی با نتیجه به زعم خود بهتر راضی می شوند! و به آنچه رقیبشان، "حکومت اسلامی" (مقابل جمهوری اسلامی/ و البته در واقع نوعی "برگزیده سالاری") می نامید، نزدیک میشوند! • شعبه دیگر "جمهوریت"، در اقتصاد است. در اصول۳و۴۳و... تعبیه شده. یعنی اقلا کنار بخش خصوصی، عامه مردم هم صاحب منابع اقتصاد شوند. چیزی که رهبری در بند ب سیاستهای اصل۴۴ ابلاغ کرد و قانون اجرایی هم برایش در مجلس تصویب شد؛ اما در ۱۶سال، زیر ۱٪ تحقق یافت! ⬅️ بالتبع الان هم برای واگذاری، فروش و مولد سازی به عموم مردم نیست و فقط همان دو بخش دیگر (حاکمیتیِ غیر دولتی و بخش خصوصی) خواهند بُرد! • اگر هشدار این نماینده مجلس بجا باشد، عزیمت از جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی (در واقع اریستوکراسی) در اقتصاد هم فراهم میشود: اموال دولت -که دست آخر منتخب مردم است- نه به عامه مردم بلکه به نهادهای انتصابی+بخش خصوصی داده میشود! • پ.ن: جای این ملاحظه هست که نگرانی از فقط نیست تا دغدغه مندان، متهم به بی اعتمادی به نظام شوند؛ بلکه مشکل عمده است. ترتیبات نهادی ای -مثل "تعاونی های فراگیر"- برای سهم بردن عامه مردم فراهم نشده! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه پنجم / ۶بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران ✊ نمای اصلی ان
۶-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
20.77M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه ششم / ۱۳بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • بعثت یک اثاره(شکوفایی درون) و یک ثوره(انقلاب اجتماعی-سیاسی) است. ❓ اثاره چه وقتی ثوره میشود؟! ⬅️ وقتی شاهد غیب، به همراه مومن غیب، "سنت" می گذارد!(مثالها...) - انقلابیگری یعنی عقلانیت، اما هرگز محافظه کاری نیست ❓انقلابی گریِ منحصر به فرد علی(ع) چگونه ثابت و استوار می ماند؟! فرمولش چیست؟! ⬅️ وزیر در تنزیل ، امیر در تأویل پیامبر(ص):انا اقاتل علی التنزیل و علی یقاتل علی التأویل(بحار ج۳۲ص۲۰۳) • توضیح: - هر مکتب یک دستگاه واژگانی دارد. واژگان، نو می شوند و واژه های جدید می آیند(صلاة، حج/ منافق، فاسق، مومن و.../ القارعه و...) - واژه ها برای "حقایق" وضع می شوند نه "مصادیق"(میزان برای وسیله سنجش وضع شده چه ترازوی دو کفه ای چه دیجیتالی و چه موجود سنجش گرِ نیّات و اعمال) - مصادیق متنوع یا کاملتر واژه ها پی در پی می آیند(ائمه کفر، مصداق کاملترش طلحه و زبیر و معاویه خواهد بود) - تأویل، رفتن به سمت مصادیق اکمل است! - کسی که تأویل ها را نیابد، انقلابی نمی ماند؛ چون در یک مصداق می ماند و بعد ریزش می کند! ⬅️ فرمول: انقلابی باید به حقایق مکتب نو برسد و مصادیق نو را بشناسد؛ طوطی نباشد! • کارخواست دهه فجر: فهم عمیق اسلام ناب محمدی، اسلام آمریکایی و... - دستگاه واژگانی خمینی را بشناسید! - هم مباحثه می خواهد هم صفای باطن! حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 خلاصه جمهوری ما؛ خدا و مردم* • یکی از دوستان فاضل در در حین گذر، زن و مرد مسنّی را می بیند که در دهه فجر به هم کمک می کنند تا پرچم جمهوری اسلامی را سر در خانه ساده و فقیرانه خود نصب کنند(تصویر ۱) هنوز هم جمهوری اسلامی در قلوب پابرهنگان و محرومان جا دارد؛ هرچند مسئولین به همراهی این طبقه بی منت عادت کرده اند و برایشان با این همه مشکل معیشتی تعجبی ندارد! • عکس آن صحنه در فضای مجازی دست به دست می شود و طولی نمی کشد که گروهی از مردم خانه این دو جوانِ۵۷ را نشان کرده، گروه سرود هم می آید و جشنی کوچک و مردمی همانجا به پا می شود (تصویر۲) محرومان توقعات بالای زندگی ندارند اما سنسور های فشار معیشتی هم همانها هستند. آنهایی که از حباب رسانه ها دور ترند، بیشتر فشار زندگی و حمایت از نظام را باهم جمع می کنند. * پ.ن: تیتر، جمله ای از رهبر انقلاب است: 《...در همه‌ی صحنه‌های سیاست داخلی و خارجی ما نقش مردم همین اندازه تعیین کننده است. خدای متعال به رسول اکرم می‌فرماید: «هو الذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین» خداوند تو را با پیروزی خودش، با یاری خودش و با مؤمنان کمک کرد. یعنی پیروزی الهی و نصرت الهی در کنار مؤمنان. مؤمنان این‌ قدر بها داده می‌شوند در قرآن. «یا ایّها النّبی حسبک اللَّه و من اتّبعک من المؤمنین» خدا و مؤمنان تو را بس. این حرف کوتاه انقلاب ماست. خلاصه‌ی جمهوری ما این است؛ خدا و مردم.》۱۳۶۱/۰۳/۱۴ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
12.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏷 پیشنهاد عینی و شدنی برای دولت مردمی • مردمی بودن فقط به این نیست که از این استان به آن استان و از این کارگاه به آن کارگاه برود! "بامردم بودن" شرط لازم برای "دولت مردمی" است اما شرط کافی نیست. شرط کافی، "سهیم کردن خود مردم در حکمرانی" است. قدرتشان را به آنها برگردانید. اگر در این دولت تشکل های دانشجویی جان گرفتند، ۳٪شورای کارگری موجود۱ اقلا شد۳۰٪ ؛ و دولت مردمی داریم. • یکی از ریشه های فقهی تشکل های اجتماعی سیاسی (مثل اصل۲۶ قانون اساسی)، تحصیلی بودن و شرط واجب بودنِ قدرت در امربه معروف و نهی از منکر است.۲ ................................ ۱) به حسب آمار ۱۳۱۷۵۴۰ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم. حدود ۱میلیون آن کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است؛ بیش از ۳۰۰هزارتای بقیه کارگاه متوسط و بزرگ است، که اصل «۱۰۴قانون اساسی» معروف به شورای قسط، برای آنهاست! اما طبق آمار سال۹۸ وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاه‌ها وجود دارد ⬅️ یعنی حداکثر ۳٪❗️ یعنی اصل۱۰۴ قانون اساسی که حکمرانی مردمی کارگران(تقریبا نیم خانوارهای ایران) در حوزه اقتصادی را تامین می‌کند، ۳٪تحقق دارد! ۲) نکات ارزشمندی از شهید مطهری را در اینباره در شماره‌های ۸۵،۱۲۹،۱۳۰،۱۰۸ در لینک زیر بخوانید: https://zaya.io/zvo9p (ویدئو: مدرسه راه/ تابستان ۱۴۰۱) محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۱۵-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
17.76M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه پانزدهم/ ۲۱بهمن۱۴۰۱ ▫️ بحث مهم سنت های اجتماعی و سازه های فرهنگی • چیستی این سنت ها؛ نه تشریع نه بدعت! • چرایی این سنت ها؛ مگر دین ناقص است؟! • علت فاعلی این سنت ها: صدور هذه الامه! • دو بیان علمی برای توجیه و چگونگی این سازه های فرهنگی-اجتماعی • بدون این ابتکارات حوزه های علمیه یا به سلفی گری یا سکولاریسم گرفتار میشوند! • قدرت نرم حکومت برای راهبری مردم به مقاصد اخلاقی و ارزشی، همین سازه هاست • غایت و کارکرد این سنت ها؛ دو استاندارد مهم: - موجب الفت اجتماعی - اصلاح و صلاح مردم • نیاز کارشناسی و مباحثه با دانشمندان در اینباره حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳/ جلسه پانزدهم ۲۲بهمن۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان ✔️ فراز مورد بحث: "سنت نیکویی را که بزرگان این امت به آن عمل کرده، و سبب الفت میان مردم گشته، و امور رعیت برپایه آن سامان یافته، مشکن. سنتی را پدید میاور که حتی به یکی از سنت های گذشته آسیب رساند، که پاداش نیک آن برای کسی باشد که آن سنت های نیکو را بنیان گذارده، و گناه آن برتو باشد که آنها را شکسته ای. برای استوار ساختن آنچه امور شهرهایت را به سامان آورد، و برپا داشتنِ نظام های نیکویی که مردم پیش از تو برپا داشته بودند، با دانشمندان فراوان گفتگو کن و با فرزانگان سخن بسیار بگو". ✔️ نکات مهم: 1⃣ منظور از سنت؟ • سنت از ماده "سنّ" = جاری ساختن آب بر صورت⬅️ سپس: بر هر امری که سریان و جریان یابد • در اصطلاح: الف) اصطلاح خاص: سنت رسول الله(ص) ب) اصطلاح عام: هر عادت اجتماعی خوب یا بد که ساری و جاری شود. روایت رسول الله(ص) که اجر و ورز همه عمل کنندگان را گردن سنت گذار می شمارد این معنا را مقصود دارد: https://www.hadithlib.com/hadithtxts/view/1203134 ⬅️ در این فراز معنای ب منظور است به دو قرینه: - عَمِلَ بها صدورُ هذه الامه: بزرگان به آن عمل کرده اند(اگر رسول الله منظور بود وجهی نداشت صدور امت و بزرگان را ذکر کند) - ولا تُحدثَنَّ سنه: احداث سنتی نکن! (به قرینه مقابله؛ معلوم است سنت قبلی هم کسی مثل او گذاشته) 2⃣ علت فاعلی و چرایی این سنت؟ ❓چنین سننی را به چه توجیهی می توان نهاد؟! مگر دین ناقص است؟! مگر کسی غیر از نبی(ص) حق سنت گذاری دارد؟! • می فرماید آن سنت های صالحه را "صدور هذه الامه" یعنی بزرگان و صالحان گذاشتند. نه سخن از پیامبر است و نه "صدر اسلام"(صدر زمانی)؛ که نوعی سلفی گری باشد. این بزرگان الزاما معصوم نبوده اند به قرینه همان روایت پیامبر(ص). ❗️ این سنن، تشریع چیز تازه ای در اسلام نیست؛ صورت فرهنگی-اجتماعی دادن و تجسم دادن یک دستور و ارزش اسلامی-انسانی است. مثلا: - یاری مظلوم یک ارزش است پیامبر در ۲۵سالگی عضو گروهی از جوانمردان شد که عهد بسته بودند مظلومان را یاری کنند. آن یاری مظلوم در این سازه اجتماعی بنام "حلف الفضول" بروز کرد. پیامبر(ص) بعد از نبوت هم حلف الفضول را امضاء و فرمود اگر فراخوانده شود اجابت می کند. - نیکوکاری همیشه خوب است، "جشن نیکوکاری" سنت اجتماعی در زمان و وضع مشخص برای نیکوکاری به بچه های کم بضاعت در تحصیل است. همین است "گلریزان" و "روز طبیعت" و..‌. - آیه۱۲۰ توبه مفید "اصل اغاظه" (به غیظ انداختن دشمنان) است:"...هر موطن و جایی قدم بگذارند که خشم دشمنان را موجب شود...برایشان عمل صالح نوشته می شود". راهپیمائی های برائت از دشمنان در روز قدس و..‌. تجسم و تحقق این ارزش است. ▫️ بیان علمی مطلب:بیان اول: آیت الله جوادی آملی در اصل نهم از مقدمه مفاتیح الحیات (ص۴۹تا۵۱) از دو اجتهاد مکمل هم می گوید: - اجتهاد اول؛ تقنینی و اصلی است. همین اجتهاد مصطلح در حوزه ها. - اجتهاد دوم؛ اجرائی(نه تقنینی) و تابع اجتهاد اول و موضوع پروری است. ⬅️ روایت پیامبر درباره سنت گذاری سنت حسنه را در اینجا می آورد. این سنت گذاری ها ، اجتهاد دوم است نه تشریع است و نه بدعت؛ چون مبتنی بر اجتهاد اول است. - سنت روز قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان از سوی امام، هفته وحدت، روز درختکاری، روز هوای پاک و... را مثالهای این اجتهاد دوم و سنت گذاری حسنه می شمارند - در سنت گذاری و اجتهاد دوم، پس از مشروعیت اصل آن نیاز به کار کارشناسی نخبگان و فرهیختگان و بررسی موضوع شناسانه هست. • بیان دوم: گاهی آن سنت و عادت اجتماعی، تجسم یک ارزش اخلاقی و ارزشهای اسلامی نیست بلکه تعمیم یک حکم شرعی است. مثل آنچه در شعائر حسینی و مانند آن می بینیم. طشت گذاری، نخل گردانی، پیاده روی جاماندگان اربعین و... ⬅️ اینجا به یک مبنای مهم فقهی ربط می یابد : توقیفی بودن یا غیر توقیفی بودن شعائر . اگر مبنا توقیفی بودن شد، اضافه کردن چیزی بعنوان شعائر اشکال دارد ولی اگر غیر توقیفی شد، اضافات فرهنگی و بومی مناسب ، جایز می شود.۱ ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian