محسن قنبریان
🎥 نطق دکتر ایزدخواه، در اعتراض به تصمیم اخیر سران قوا 🔹شما به امید تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی رای
🔴 تحلیلی خواندنی درباره مصوبه مولدسازی از استاد سبحانی
https://www.nasim.news/بخش-مولدسازی-286/2376244-نامه-حسن-سبحانی-به-مردم-ایران-درباره-مصوبه-مولدسازی
@dr_izadkhah
امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب.mp3
35.75M
رویداد ایده پردازی حجاب/ نشست نهم
#حجت_الاسلام_محسن_قنبریان ۱۷بهمن۱۴۰۱
🧕 امتداد نظریه اجتماعی اسلام تا فرآیند تحقق حجاب
✔️ ده فراز:
۱. طرح ناقص مساله موجب ناحلی یا حل موقت و موضعی
۲. بسته اجتماعی مسأله حجاب، تا اقتصاد سیاسی
۳. ربط مستقیم به امر به معروف و ربط آن به #نظریه_اجتماعی_اسلام: ولاء طولی و عرضی
۴. #حرف_نوی_انقلاب_اسلامی، متأثر از نظریه اجتماعی اسلام
۵. مقایسه تحقق حجاب با رئیس احکام اجتماعی اسلام(ولایت)
۶. ولایت عرضی مردم، خاستگاه امر به معروف و حافظ حجاب
۷. تجربه تحقق اجتماعی حجاب براساس نظریه اجتماعی اسلام
۸. آسیب شناسی بدون ملاحظه وضعیت موجود
۹. کانون اصلی و بی بدیل مسأله جهت اصلاح و احیاء: ولاء طرفینی
- نفی مطلق "به تو چه!" و هرچه القاء آن دارد!
- اصل۲۷ مکانیسم اصلی اجرای اصل۸ است؛اگر تعطیل باشد...
- چند پیشنهاد از باب مثال
۱۰. راهکارهای زمینه ای و جانبی:
- بیش از "پند" و "بند" و"عمل فردی"؛ "تدبیر اجتماعی"
- بیش از راهکار فرهنگی، "مهندسی فرهنگی-اجتماعی"
- استفاده از ظرفیت های "غیر توقیفی" و "توصلی" و... بودنِ حجاب در ساخت اجتماعی لازم
- انعقاد تفاهم های اجتماعی با استانداردهای سیّال و منطقه ای
🔖 برای تکمیل این ارائه را هم ببینید:
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3445
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔴 تحلیلی خواندنی درباره مصوبه مولدسازی از استاد سبحانی https://www.nasim.news/بخش-مولدسازی-286/237
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• امام تشکیل حکومت توسط ولی فقیه را "بسته به آراء اکثریت" می دانست و رهبر انقلاب تصریح به "مشروعیت الهی-مردمی" داشته اند.
اما علمایی -حتی در شورای نگهبان- پیدا شدند که برای رأی مردم ارزشی در این تراز قائل نبوده و حداکثر آنرا "شرط وجود" می دانستند؛ که با یک اقلیت هم حاصل است.
⬅️ این نظر گفتمان غالب یک جناح شد: به مشارکت حداقلی با نتیجه به زعم خود بهتر راضی می شوند! و به آنچه رقیبشان، "حکومت اسلامی" (مقابل جمهوری اسلامی/ و البته در واقع نوعی "برگزیده سالاری") می نامید، نزدیک میشوند!
• شعبه دیگر "جمهوریت"، در اقتصاد است. در اصول۳و۴۳و... تعبیه شده. #اقتصاد_مردمی یعنی اقلا کنار بخش خصوصی، عامه مردم هم صاحب منابع اقتصاد شوند. چیزی که رهبری در بند ب سیاستهای اصل۴۴ ابلاغ کرد و قانون اجرایی هم برایش در مجلس تصویب شد؛ اما در ۱۶سال، زیر ۱٪ تحقق یافت!
⬅️ بالتبع الان هم #ترتیبات_نهادی برای واگذاری، فروش و مولد سازی به عموم مردم نیست و فقط همان دو بخش دیگر (حاکمیتیِ غیر دولتی و بخش خصوصی) خواهند بُرد!
• اگر هشدار این نماینده مجلس بجا باشد، عزیمت از جمهوری اسلامی به حکومت اسلامی (در واقع اریستوکراسی) در اقتصاد هم فراهم میشود: اموال دولت -که دست آخر منتخب مردم است- نه به عامه مردم بلکه به نهادهای انتصابی+بخش خصوصی داده میشود!
• پ.ن:
جای این ملاحظه هست که نگرانی از #مولد_سازی فقط #فساد نیست تا دغدغه مندان، متهم به بی اعتمادی به نظام شوند؛ بلکه مشکل عمده #تبعیض است. ترتیبات نهادی ای -مثل "تعاونی های فراگیر"- برای سهم بردن عامه مردم فراهم نشده!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه پنجم / ۶بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران ✊ نمای اصلی ان
۶-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
20.77M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه ششم / ۱۳بهمن۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• بعثت یک اثاره(شکوفایی درون) و یک ثوره(انقلاب اجتماعی-سیاسی) است.
❓ اثاره چه وقتی ثوره میشود؟!
⬅️ وقتی شاهد غیب، به همراه مومن غیب، "سنت" می گذارد!(مثالها...)
- انقلابیگری یعنی عقلانیت، اما هرگز محافظه کاری نیست
❓انقلابی گریِ منحصر به فرد علی(ع) چگونه ثابت و استوار می ماند؟! فرمولش چیست؟!
⬅️ وزیر در تنزیل ، امیر در تأویل
پیامبر(ص):انا اقاتل علی التنزیل و علی یقاتل علی التأویل(بحار ج۳۲ص۲۰۳)
• توضیح:
- هر مکتب یک دستگاه واژگانی دارد. واژگان، نو می شوند و واژه های جدید می آیند(صلاة، حج/ منافق، فاسق، مومن و.../ القارعه و...)
- واژه ها برای "حقایق" وضع می شوند نه "مصادیق"(میزان برای وسیله سنجش وضع شده چه ترازوی دو کفه ای چه دیجیتالی و چه موجود سنجش گرِ نیّات و اعمال)
- مصادیق متنوع یا کاملتر واژه ها پی در پی می آیند(ائمه کفر، مصداق کاملترش طلحه و زبیر و معاویه خواهد بود)
- تأویل، رفتن به سمت مصادیق اکمل است!
- کسی که تأویل ها را نیابد، انقلابی نمی ماند؛ چون در یک مصداق می ماند و بعد ریزش می کند!
⬅️ فرمول: انقلابی باید به حقایق مکتب نو برسد و مصادیق نو را بشناسد؛ طوطی نباشد!
• کارخواست دهه فجر: فهم عمیق اسلام ناب محمدی، اسلام آمریکایی و...
- دستگاه واژگانی خمینی را بشناسید!
- هم مباحثه می خواهد هم صفای باطن!
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
🇮🇷 خلاصه جمهوری ما؛ خدا و مردم*
• یکی از دوستان فاضل در #بهبهان در حین گذر، زن و مرد مسنّی را می بیند که در دهه فجر به هم کمک می کنند تا پرچم جمهوری اسلامی را سر در خانه ساده و فقیرانه خود نصب کنند(تصویر ۱)
هنوز هم جمهوری اسلامی در قلوب پابرهنگان و محرومان جا دارد؛ هرچند مسئولین به همراهی این طبقه بی منت عادت کرده اند و برایشان با این همه مشکل معیشتی تعجبی ندارد!
• عکس آن صحنه در فضای مجازی دست به دست می شود و طولی نمی کشد که گروهی از مردم خانه این دو جوانِ۵۷ را نشان کرده، گروه سرود #دهه_نودی_ها هم می آید و جشنی کوچک و مردمی همانجا به پا می شود (تصویر۲)
محرومان توقعات بالای زندگی ندارند اما سنسور های فشار معیشتی هم همانها هستند. آنهایی که از حباب رسانه ها دور ترند، بیشتر فشار زندگی و حمایت از نظام را باهم جمع می کنند.
* پ.ن:
تیتر، جمله ای از رهبر انقلاب است:
《...در همهی صحنههای سیاست داخلی و خارجی ما نقش مردم همین اندازه تعیین کننده است. خدای متعال به رسول اکرم میفرماید: «هو الذی ایّدک بنصره و بالمؤمنین» خداوند تو را با پیروزی خودش، با یاری خودش و با مؤمنان کمک کرد. یعنی پیروزی الهی و نصرت الهی در کنار مؤمنان. مؤمنان این قدر بها داده میشوند در قرآن. «یا ایّها النّبی حسبک اللَّه و من اتّبعک من المؤمنین» خدا و مؤمنان تو را بس. این حرف کوتاه انقلاب ماست. خلاصهی جمهوری ما این است؛ خدا و مردم.》۱۳۶۱/۰۳/۱۴
#دهه_فجر
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏷 پیشنهاد عینی و شدنی برای دولت مردمی
• مردمی بودن فقط به این نیست که از این استان به آن استان و از این کارگاه به آن کارگاه برود! "بامردم بودن" شرط لازم برای "دولت مردمی" است اما شرط کافی نیست. شرط کافی، "سهیم کردن خود مردم در حکمرانی" است.
قدرتشان را به آنها برگردانید. اگر در این دولت تشکل های دانشجویی جان گرفتند، ۳٪شورای کارگری موجود۱ اقلا شد۳۰٪ ؛ #حکمرانی_مردمی و دولت مردمی داریم.
• یکی از ریشه های فقهی تشکل های اجتماعی سیاسی (مثل اصل۲۶ قانون اساسی)، تحصیلی بودن و شرط واجب بودنِ قدرت در امربه معروف و نهی از منکر است.۲
................................
۱) به حسب آمار ۱۳۱۷۵۴۰ کارگاه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی داریم. حدود ۱میلیون آن کارگاه کوچک با ۵،۶کارگر است؛ بیش از ۳۰۰هزارتای بقیه کارگاه متوسط و بزرگ است، که اصل «۱۰۴قانون اساسی» معروف به شورای قسط، برای آنهاست!
اما طبق آمار سال۹۸ وزارت کار ۹۰۸۳تشکل کارگری در کل کارگاهها وجود دارد ⬅️ یعنی حداکثر ۳٪❗️
یعنی اصل۱۰۴ قانون اساسی که حکمرانی مردمی کارگران(تقریبا نیم خانوارهای ایران) در حوزه اقتصادی را تامین میکند، ۳٪تحقق دارد!
۲) نکات ارزشمندی از شهید مطهری را در اینباره در شمارههای ۸۵،۱۲۹،۱۳۰،۱۰۸ در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/zvo9p
(ویدئو: مدرسه راه/ تابستان ۱۴۰۱)
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱۵-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
17.76M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه پانزدهم/ ۲۱بهمن۱۴۰۱
▫️ بحث مهم سنت های اجتماعی و سازه های فرهنگی
• چیستی این سنت ها؛ نه تشریع نه بدعت!
• چرایی این سنت ها؛ مگر دین ناقص است؟!
• علت فاعلی این سنت ها: صدور هذه الامه!
• دو بیان علمی برای توجیه و چگونگی این سازه های فرهنگی-اجتماعی
• بدون این ابتکارات حوزه های علمیه یا به سلفی گری یا سکولاریسم گرفتار میشوند!
• قدرت نرم حکومت برای راهبری مردم به مقاصد اخلاقی و ارزشی، همین سازه هاست
• غایت و کارکرد این سنت ها؛ دو استاندارد مهم:
- موجب الفت اجتماعی
- اصلاح و صلاح مردم
• نیاز کارشناسی و مباحثه با دانشمندان در اینباره
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه پانزدهم ۲۲بهمن۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
✔️ فراز مورد بحث:
"سنت نیکویی را که بزرگان این امت به آن عمل کرده، و سبب الفت میان مردم گشته، و امور رعیت برپایه آن سامان یافته، مشکن. سنتی را پدید میاور که حتی به یکی از سنت های گذشته آسیب رساند، که پاداش نیک آن برای کسی باشد که آن سنت های نیکو را بنیان گذارده، و گناه آن برتو باشد که آنها را شکسته ای.
برای استوار ساختن آنچه امور شهرهایت را به سامان آورد، و برپا داشتنِ نظام های نیکویی که مردم پیش از تو برپا داشته بودند، با دانشمندان فراوان گفتگو کن و با فرزانگان سخن بسیار بگو".
✔️ نکات مهم:
1⃣ منظور از سنت؟
• سنت از ماده "سنّ" = جاری ساختن آب بر صورت⬅️ سپس: بر هر امری که سریان و جریان یابد
• در اصطلاح:
الف) اصطلاح خاص: سنت رسول الله(ص)
ب) اصطلاح عام: هر عادت اجتماعی خوب یا بد که ساری و جاری شود. روایت رسول الله(ص) که اجر و ورز همه عمل کنندگان را گردن سنت گذار می شمارد این معنا را مقصود دارد:
https://www.hadithlib.com/hadithtxts/view/1203134
⬅️ در این فراز معنای ب منظور است به دو قرینه:
- عَمِلَ بها صدورُ هذه الامه: بزرگان به آن عمل کرده اند(اگر رسول الله منظور بود وجهی نداشت صدور امت و بزرگان را ذکر کند)
- ولا تُحدثَنَّ سنه: احداث سنتی نکن! (به قرینه مقابله؛ معلوم است سنت قبلی هم کسی مثل او گذاشته)
2⃣ علت فاعلی و چرایی این سنت؟
❓چنین سننی را به چه توجیهی می توان نهاد؟! مگر دین ناقص است؟! مگر کسی غیر از نبی(ص) حق سنت گذاری دارد؟!
• می فرماید آن سنت های صالحه را "صدور هذه الامه" یعنی بزرگان و صالحان گذاشتند.
نه سخن از پیامبر است و نه "صدر اسلام"(صدر زمانی)؛ که نوعی سلفی گری باشد.
این بزرگان الزاما معصوم نبوده اند به قرینه همان روایت پیامبر(ص).
❗️ این سنن، تشریع چیز تازه ای در اسلام نیست؛ صورت فرهنگی-اجتماعی دادن و تجسم دادن یک دستور و ارزش اسلامی-انسانی است. مثلا:
- یاری مظلوم یک ارزش است پیامبر در ۲۵سالگی عضو گروهی از جوانمردان شد که عهد بسته بودند مظلومان را یاری کنند. آن یاری مظلوم در این سازه اجتماعی بنام "حلف الفضول" بروز کرد. پیامبر(ص) بعد از نبوت هم حلف الفضول را امضاء و فرمود اگر فراخوانده شود اجابت می کند.
- نیکوکاری همیشه خوب است، "جشن نیکوکاری" سنت اجتماعی در زمان و وضع مشخص برای نیکوکاری به بچه های کم بضاعت در تحصیل است. همین است "گلریزان" و "روز طبیعت" و...
- آیه۱۲۰ توبه مفید "اصل اغاظه" (به غیظ انداختن دشمنان) است:"...هر موطن و جایی قدم بگذارند که خشم دشمنان را موجب شود...برایشان عمل صالح نوشته می شود". راهپیمائی های برائت از دشمنان در روز قدس و... تجسم و تحقق این ارزش است.
▫️ بیان علمی مطلب:
• بیان اول:
آیت الله جوادی آملی در اصل نهم از مقدمه مفاتیح الحیات (ص۴۹تا۵۱) از دو اجتهاد مکمل هم می گوید:
- اجتهاد اول؛ تقنینی و اصلی است. همین اجتهاد مصطلح در حوزه ها.
- اجتهاد دوم؛ اجرائی(نه تقنینی) و تابع اجتهاد اول و موضوع پروری است.
⬅️ روایت پیامبر درباره سنت گذاری سنت حسنه را در اینجا می آورد. این سنت گذاری ها ، اجتهاد دوم است نه تشریع است و نه بدعت؛ چون مبتنی بر اجتهاد اول است.
- سنت روز قدس در جمعه آخر ماه مبارک رمضان از سوی امام، هفته وحدت، روز درختکاری، روز هوای پاک و... را مثالهای این اجتهاد دوم و سنت گذاری حسنه می شمارند
- در سنت گذاری و اجتهاد دوم، پس از مشروعیت اصل آن نیاز به کار کارشناسی نخبگان و فرهیختگان و بررسی موضوع شناسانه هست.
• بیان دوم:
گاهی آن سنت و عادت اجتماعی، تجسم یک ارزش اخلاقی و ارزشهای اسلامی نیست بلکه تعمیم یک حکم شرعی است. مثل آنچه در شعائر حسینی و مانند آن می بینیم. طشت گذاری، نخل گردانی، پیاده روی جاماندگان اربعین و...
⬅️ اینجا به یک مبنای مهم فقهی ربط می یابد : توقیفی بودن یا غیر توقیفی بودن شعائر . اگر مبنا توقیفی بودن شد، اضافه کردن چیزی بعنوان شعائر اشکال دارد ولی اگر غیر توقیفی شد، اضافات فرهنگی و بومی مناسب ، جایز می شود.۱
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه ۵۳/ جلسه پانزدهم ۲۲بهمن۱۴۰۱
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
⚠️ توجه:
ابتکار سنت های صالحه، قدرت نرم برای راهبری مردم در مقاصد اخلاقی و ارزشی جامعه اند.
نمیشود فقط استنباط اول را کرد و گفت این احکام اسلام است، جامعه چرا عمل نمی کنی؟!
بدون این مهندسی اجتماعی با استنباط دوم و سنت های صالحه راه حوزه ها به دو چیز ختم میشود:
- سلفی گری! که احکام اسلام را استنباط کنند و بگویند جامعه به ان عمل کن ولو نظم جدید زندگی آن را یاری نکند!
- سکولار شدن! که در عرصه های اجتماعی سیاسی اقتصادی را به حریف واگذارد و فقط به احکام فرد با خدا بپردازد! که برایش جز استبراء و استنجاء نمی ماند!
⬅️ حوزه ها و اساتید با همکاری کارشناسان باید استنباط دوم و راه تحقق ارزشها و راهبری جامعه با ابتکارات مشروع را بیاموزد و بیاموزاند (تفصیل این نکات را در فایل صوتی بشنوید)
3⃣ علت غایی این سنت های صالحه؟
• حضرت امیر(ع) می فرماید آن سنت های صالحه باید به دو امر عمومی بیانجامد:
- الف) موجب الفت اجتماعی شود(واجتمعت بها الالفه)
دقت کنید! هر سنت خوب، یک "خیر خاص" دارد مثلا سنت درختکاری، افزایش جنگلها و حفظ محیط زیست دارد. حلف الفضول، جوانمردی و یاری مظلوم را در جامعه زیاد می کند.
اما همه باید یک "خیر عام" هم داشته باشند یعنی همه یک قدر مشترک واحد داشته باشند: موجب الفت اجتماعی شوند! یک جامعه باید اول یک اجتماع پیوسته و منسجم و متحد باشد تا بقیه خیرات درش ساری شود؛ پس سنت ها و سازه های اجتماعی حتما باید موجب این الفت شود.
❗️این توجه وقتی مهم است که ببینیم گاه سنت و رویه ای ساری می شود که حتی اگر فی نفسه آن کار بدی نباشد لکن موجب تفرقه و درگیری اجتماعی می شود. مثلا برائت از دشمنان اهلبیت(ع) در برخی سازه های اجتماعی-فرهنگی ۹ربیع حتی اگر فی نفسه حرام نباشد ، چون موجب اختلاف مذهبی و تفرقه و درگیری می شود؛ این استاندارد فرمایش حضرت امیر را ندارد و سنت صالحه نام نمی گیرد.
- ب) کارکرد دیگر این سازه های اجتماعی و سنت ها باید اصلاح و صلاح مردم باشد(صلحت علیها الرعیه):
هر سنت نیکو به آحاد جامعه این خیر را می رساند. مثلا روز قدس، تبری از دشمنان اسلام را در ذهن و ضمیر مردم زنگ دار و جدی تر می کند. رسم و سنتی دیگر، صله رحم را می افزاید. روز پرستار و روز مادر و... قدرشناسی را بیشتر می کند و...
❓چرا حلف الفضول را بازتولید نمی کنید؟!
وقتی مفسدین، باهم شبکه و کلونی می شوند، نباید دوستان انقلابی در ادارات و نهادهای عنومی به نفع طبقه فرودست و بی صدا، شبکه شود؟! کار شخصی و سفارش رفاقتی و پارتی بازی نکند اما محروم و فرودستی که اسیر بروکراسی شده، بالا و پایینش می کنند را کمک کند حقش را بگیرد در اداره دیگر به عضو دیگر شبکه سفارشش را بکند!
• بعد حضرت، حذر می دهد که سنت مضرّ به آن سنت های صالحه را پی ریزی نکنی که ورز و وبال شکستن آن سنت های خوب گردنت بیافتد.
4⃣ جایگاه گفتگو و بحث با علما و متخصصان!
جمله آخر این فراز سفارش به بحث با علماست.
• نکته حائز اهمیت این است که در عهدنامه، حضرت هم تاکید بر بار عام و نشستن بدون حاجب با عموم مردم دارد، هم تاکید بر مذاکره با علماء و متخصصان.
⬅️ اگر اولی نباشد، نخبه سالاری میشود و حاکم از مردم عادی دور می افتد. اگر دومی نباشد، عوام زدگی اتفاق می افتد و تصمیمات سست گرفته میشود. (دقت کنید)
• اتصال این توصیه به فقرات قبل این است که سنت ها و ساخت های اجتماعی-فرهنگی _که قدرت نرم حکومت در ساسة العباد است_ بدون مباحثه با فرهیختگان و علماء ممکن نیست.
بیان شد استنباط دوم، مشورت با کارشناسان می خواهد. لذا می فرماید اکثر مدارسه العلماء و منافثه الحکماء فی ... اقامه مااستقام به الناس قبلک.
• دیگر نیاز مذاکره با علماء؛ حفظ نظامات اجتماعی و سنن گذشته نیست، بلکه مسائل پیش رو برای به صلاح شهرهاست(فی تثبیت ما صلح علیه امر بلادک). مثلا دوره کشاورزی ، صنعتی می شود، مباحثه با علماء و دانشمندان می خواهد که چگونه امر شهرها، به خیر و صلاح تثبیت شود؟!
..............................................
۱. برای تفصیل در اینباره یادداشت: "چالش شعائر" را اینجا بخوانید
☑️ @m_ghanbarian
۹-چهل حدیث.mp3
3.53M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت نهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
31.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥قنبریان: طبق قانون اساسی وقتی امور مهم تر میشوند، راه تصمیم گیری عمومی تر میشود نه محفلی تر!
حجت الاسلام قنبریان، استاد حوزه و دانشگاه در ویژه برنامه سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه تهران:
🔸در قانون اساسی، بحث رفراندوم اینگونه نیامده است که یک نفر در سیستان و بلوچستان یا کاخ سعد آباد بخواهد جمهوری اسلامی را به رای بگذارد و متاسفانه اینقدر اصل 59 خاک خورده است که مخالف جمهوری اسلامی، اصل حکومت را میخواهد به رای بگذارد!
🔸شفافیت جلوی فساد را میگیرد، جلوی تبعیض را نمیگیرد در مولد سازی قرار است اموال دولت به بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی واگذار شود و سوال این است که آیا مردم میتوانند این اموال را خریداری کنند؟
🔸در امر مولدسازی ترتیبات نهادی رعایت نمیشود و بخش تعاونی و مردمی عملا نقشی ندارد.
___
♨️تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو 👇
🆔 @snntv
عفو معیاری و معیارِ عفو.pdf
844.8K
⚜ عفو معیاری و معیارِ عفو
جستاری در:
- نسبت پشتوانه اکثریِ مردمی و بروز چهره رحمانی تر از حکومت!
- نسبت معکوس تبیین و باتوم!
- نسبت مستقیم کمیت و کیفیت عفو مجرمان امنیتی با قدرت و با ظفر (پیروزی)
✍ یادداشتی تحلیلی از حجت الاسلام محسن قنبریان
📲 اگر پسندیدید با دیگران به اشتراک بگذارید
#جهاد_تبیین
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)" جلسه ششم / ۱۳بهمن۱۴۰۱ مسجد دانشگاه تهران • بعثت یک اثار
۷-با علی(ع) در انقلاب محمد(ص).mp3
21.98M
💠 سلسله جلسات "با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)"
جلسه هفتم / ۲۰بهمن۱۴۰۱
مسجد دانشگاه تهران
• یادآوری: انقلابی راسخ باید دستگاه واژگانی و منظومه معرفتی مکتب را بشناسد تا از مصادیق زمان مند به حقایق واژه ها برسد و مصادیق نو را بشناسد
• بدون آن به دو ورطه می افتد:
۱. ظاهرگرایی ساده باورانه: جایی که روح از آن آموزه رفته اما فرم و کالبد مانده! و انقلابی ظاهربین در آسودگی!(مثالهای تاریخی)
۲. جمود بر گذشته و تحجر مقابل هر پدیده نو و افراطی گری از ترس به خطر افتادن مکتب(مثالها)
• تطبیق بحث در ضمن یک مفهوم:
- مکتب اسلام جای "ارباب"(نفی در ۴آیه)، "ولایت" آورد.
- بدون درک حقیقت و هستی ولایت، پوسته حقوقی کمکی نمی کند و قابل تنزیل به ارباب میشود!
- تصویر عملی و برساخت کنشی برخی معمم از شاه، ولیّ بود و الان هم برخی افراطی از ولایت، ارباب است!
- نفی ارباب گرایی در قرآن از انبیاء و فرشتگان تا احبار و رهبان!
- در واقع نفی: استبداد دینی، دیکتاتوری سیاسی!
- موجب: استقلال و آزادی است!
• "ولایت"، در جوهره با "ارباب" متفاوت و نافی هر استبداد و حافظ استقلال و آزادی است.
- هشدار شهید مطهری از تنزیل تقلید به سرسپردگی (کمی از جملات ایشان)
حجت الاسلام قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
۱۰-چهل حدیث.mp3
5.45M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت دهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه چهاردهم/ ۱۴بهمن۱۴۰۱ حجت الاسلام محسن قنبریان #بخش_اول ✔️
48.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶سه دستور خوشگمانی از امیرالمومنین (علیه السلام)
📎خلاصهای از سه دستور امیرالمومنین(علیه السلام) به مالک اشتر در مورد حسن ظن حاکم به مردم
فایل صوتی کامل این جلسه را اینجا بشنوید
حجت الاسلام قنبریان
@hhonar_qom
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از اندیشکده قصد
پیش رفتهایم.pdf
14.78M
📌کتاب پیشرفته ایم
🔸اثری فاخر و زیبا درباره دستاوردهای انقلاب اسلامی
🖋نوشتهٔ:
دکتر علی سعیدی
دکتر حمیدرضا مقصودی
#کارآمدی
#درمسیرتبیین
🇮🇷اندیشکده اقتصادی قصد🇮🇷
💡@qasdway 💡
مساله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان.mp3
35.7M
🎧 مسأله زن در جمهوری اسلامی؛ از گفتمان تا میدان
🎙حجتالاسلام #قنبریان/ ارائه و پرسش و پاسخ
۲۲بهمن۱۴۰۱/ سلسله نشست های تخصصی عصر زنان
🔘 محور اصلی: گفتمان انقلاب در:
- حضور اجتماعی زن ➖ مقابل جریان تحجر
- هندسه تراز حضور زن ➖ مقابل جریان غربگرا
• مقابل منع حضور اجتماعی زن:
- تفاوت سیمای زن در "قرآن" با "مجامع روایی حاکی از سنت" و با "فتاوا" در این مساله...
• مقابل هندسه ناتراز حضور اجتماعی زن:
- دو جریان مقابل: سرمایه داری/ فمنیسم
- حضور زن در مسائل سرنوشت ساز و دخالت در مقدرات اساسی، آلترناتیو امام مقابل غرب
- مقایسه وضعیت میدان
🎤 از دقیقه ۶۱ پرسش و پاسخ
* مطلب مرتبط: https://eitaa.com/m_ghanbarian/3755
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎥قنبریان: طبق قانون اساسی وقتی امور مهم تر میشوند، راه تصمیم گیری عمومی تر میشود نه محفلی تر! حجت
🔘 نقد مصوبه مولد سازی سران قوا
مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با نسیم آنلاین
• نقد به لحاظ فرم (حکمرانی سیاسی)
• نقد به لحاظ محتوا (عدالت اقتصادی)
• همراه با راه حل و پیشنهاد
📲 اینجا مطالعه کنید
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 نقد مصوبه مولد سازی سران قوا مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با نسیم آنلاین • نقد به لحاظ فرم (حکمرانی
مولدسازی- ایتا.pdf
5.11M
🔘 نقد مصوبه مولد سازی سران قوا
مصاحبه حجت الاسلام قنبریان با نسیم آنلاین
• نقد به لحاظ فرم (حکمرانی سیاسی)
• نقد به لحاظ محتوا (عدالت اقتصادی)
• همراه با راه حل و پیشنهاد
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
🚩 مراسم #مناجات هفتگی هیئت اصحاب الحسین عليهم السلام
📌 سلسله جلسات با علی(ع) در انقلاب محمد(ص)
#جلسه_هشتم
📻 سخنران: حجتالاسلام والمسلمین #قنبریان
🎙 همراه با مناجات خمس عشر با نوای برادر #سعید_هدایتیان
🕰 پنجشنبه ۲۷ بهمن ١۴٠١
از نماز مغرب و عشا
🕌 مسجد دانشگاه تهران
#قرار_معنوی
[@m_ghanbarian]
[@ashabolhossein_ir]
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #برش_دیدار | رهبر انقلاب صبح امروز: با نگاه انقلابی و نه نگاه ارتجاعی به ضعف ها نگاه کنیم
💻 Farsi.Khamenei.ir
۱۱-چهل حدیث.mp3
6.53M
🔘 گزیده درسهایی از #چهل_حدیث امام خمینی
قسمت یازدهم
حجت الاسلام محسن قنبریان
رمضان۱۴۰۱
🎙صوت کامل این جلسه را اینجا بشنوید
#اخلاق
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🔘 فاطمه(س) در نهضت و نظام محمدی دانشگاه تهران/ ۱۴آذر۱۴۰۱/ حجت الاسلام قنبریان جلسه اول: زنِ نهضت فا
❌ تقابل اسلام قارونیِ الرشید با اسلام موسویِ امام کاظم(ع) از منظر انحطاط و تعالی خانواده
چکیده سخنرانی شهادت امام کاظم(ع)/ حجت الاسلام #قنبریان/ هیات اصحاب الحسین/ مسجد دانشگاه تهران/۲۶بهمن۱۴۰۱
#بخش_اول
• درآمد
خانواده نُرم های متفاوتی در تاریخ داشته:
- نُرم کنونی، هسته ای و متشکل از زن و شوهر و یک یا دو فرزند.
- نُرم گذشته، گسترده و متشکل از سه نسل (پدربزرگ، پدر، فرزندان) این گستردگی عمودی است.
- در دوره برده و کنیز یک گستردگی افقی هم رخ می داد. "فامیلی" از واژه یونانی "فامیلیا" یا "فامولوس"= مستخدم و برده است. در عربی شد: "اهل"=همسر و فرزندان و... و "عیال"= نانخور ها که شامل برده و کنیز و... هم می شد.
قبل از "مرکزرویان" و "رحم اجاره ای" و... برای فرزندآوری( استیلاد) از کنیز هم استفاده می شد ؛ همچنین برای کار و ...
⬅️ این نُرم قصه ای دارد که تقابل اسلام محمدی با اسلام های قارونی اموی و عباسی خوب نشان می دهد.
❓ بی عدالتی اجتماعی و تبعیض و اشرافیت، چه به سر خانواده می آورد؟!
- از سویی در شاه و طبقه اشراف، به "حرمسرا" می رسد و دهها آسیب سیاسی، اجتماعی، اخلاقی پدید می آورد!
- از سوی دیگر خانواده های محروم از آن تبعیض و مغضوبِ آن طبقه حاکم، برای تشکیل یک خانواده ساده به مخاطره جدی بر می خورند! دخترانشان مجرد می مانند و مردانشان را زن نمی دهند!
❗️تدبیر امام کاظم(ع) در چنین دوره ای مهم و تماشایی است. هم پاسخ به نیاز آن روز است هم راهبری تاریخ و راهبرد برای آینده اسلام اصیلِ اهلبیت(ع).
* این قصه درس آموز را در سه پرده بشنوید!
1⃣ پرده اول: تبعیض و اشرافیت با خانواده چه کرد؟! (با تمرکز بر دوره هارون الرشید)
⚠️ توجه: اسلام راههای برده و کنیز (غارت، قرض، قمار و...) را همه بست جز اسیر جنگی که راهی بهتر برایش نبود. آزاد کردن، تجهیز دوباره دشمن بود و زندان بردن راه بهتری نبود⬅️ آنها به مسلمانان سپرده می شدند و دارای حقوقی می شدند که از زندان بهتر بود. راههای "آزاد کردن" آنها بوسیله کفارات و... واجب و مستحب شد و راههای"آزاد شدن" توسط خود برده نیز تنوع یافت.
کنیز اگر از مالک خود، صاحب فرزند می شد "اُم ولد" نام می گرفت. فرزند از اولِ تولد آزاد بود. مادرش دیگر قابل فروش و هبه نبود. اگر آزاد نشده بود، پس از فوت صاحب از سهم ارث فرزندش آزاد می شد.
• مواجهه دو اسلام (علوی_اموی) درباره ام ولد و فرزندش:
- اسلام اموی اصلا فرزند کنیز را "ولید" (=متولد شده) می نامید که نامی برای تحقیر بود.
- عبدالملک مروان بین دو فرزند خود، سلیمان(از مادر آزاد) و مسلمه(از کنیز) مسابقه اسب دوانی گذاشت. سلیمان برد. عبدالملک در شعر برنده را چنین ستود:به شما گفتم که کنیز زادگان را در مسابقه شرکت ندهید این دو هرگز برابر نمی شوند؛ آن مادرش بانو و این کنیز است!
❓ کسی که فرزند خودش را بخاطر کنیز زادگی دسته دو می بیند با مردم چگونه برخورد می کند؟!
- به امام سجاد(ع) هم نامه نوشت و او را برای ازدواج با کنیز آزاد کرده اش مذمت کرد!
امام در پاسخش نوشت: نامه تو که در آن مرا به خاطر ازدواج با کنیز آزاد شده ام سرزنش کردی به دستم رسید. گفتی که در میان عرب زنانی هستند که با ازدواج و صاحب فرزند شدن از آنها به عظمت و بزرگواری می رسم! حال آنکه رسول خدا(ص) بانی ازدواج برده اش زید بن حارثه با زنی آزاد بنام زینب شد و خود نیز با کنیزش ازدواج کرد. خداوند به وسیله اسلام امور بی ارزش را از بین برد. انسان مسلمان، شایسته نکوهش نیست تنها جاهلیت و افکار جاهلی باید سرزنش شوند"(الکافی ج۵ص۳۶۴)
❓ تقابل دو اسلامِ تبعیض و عدالت را در این نُرم خانواده می بینید؟!
❗️ تولد حرمسرا!
آن نگاه تبعیضی و شیئ انگار به انسان و زن، در فتوحات و ورود کنیزان بسیار، به حرمسرا رسید.
هارون الرشید در دوره اوج امپراطوری اسلامی است. غیر از فتوحات در جوانب مرزها و آوردن برده و کنیزان رومی و ایرانی و اروپایی، هارون با ملکه روم معاهده صلح داشت. با شارلمانی پادشاه فرانسه رابطه دوستی داشت و از اینجا هم کنیزان زیبا و هنرمند هدیه می گرفت.
- حرمسرای او ۲۰۰۰کنیز داشت که ۳۰۰تایش نوازنده و خواننده بودند!
بارغه، کنیزی رقاص و خواننده و خطاط را برایش به ۱۰۰۰۰۰دینار آوردند دیگری را به ۳۶۰۰۰دینار!
⬅️ این نمای روشنی از "زن کالا" در این اسلام منحط است!
- رکن دیگر حرامسرا را زنان متشخصی که از فرمانروایان شکست خورده غنیمت گرفته بودند تشکیل می داد!
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian