هدایت شده از فکرت
21.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽#کلیپ|#حلقه_متن_خوانی
✅ آسیبهای بهشتی خوانی!
▪️برگرفته از سومین حلقهی کتابخوانیِ فکرت
💠 بهشتیخوانی دچار آسیبهایی شده است. بهشتی مظلوم زیست و مظلوم شهید شد. ما بایستی بطور کامل به شهید بهشتی برگردیم تا استفاده ابزاری برای گروه و دستهای نشود. شهید بهشتی میگوید که ای مردم، حکومتی را انتخاب کنید که در آن عامل زور و تحمیل به هیچعنوان برای رسیدن به هیچ سمتی از سمت های اجتماعی مورد بهرهبرداری احدی قرار نگیرد.
👤حجتالاسلام محسن قنبریان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از زیارت اربعین دانشگاه شریف
21.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ببینید | #کلیپ
🔰 دنیای مدرن و زیارت اربعین
🗣 حجتالاسلام #قنبریان
📌 چرا در دنیای مدرن، زیارت اربعین برای جوانها جذاب و موثر شده است؟
#الی_الحسین_نعود
#بهسوی_حسین_بازمیگردیم
#حب_الحسین_یجمعنا
#اربعین۱۴۰۲
تلگرام | ایتا | سروش | بله
هدایت شده از زیارت اربعین دانشگاه شریف
🔰 دنیای مدرن و زیارت اربعین
❇️ چرا در دنیای مدرن، زیارت اربعین برای جوانها جذاب و موثر شده است؟
🔶 در قدم اول به این مورد فکر کنیم که چرا در دنیای مدرن، زیارتی مثل اربعین این قدر برای جوانها جذاب و موثر میشود؟
🔷 دنیای مدرن رابطه انسانها را از رابطهی انسان-انسان یا انسان و اهالی تبدیل کرده است به رابطهی انسان و مؤسسات، از علمآموزی گرفته تا گرفتن خدمات اجتماعی تا همه کارهای اقتصادی و حتی کارهای سیاسی از طریق نهادهایی اجتماعی-سیاسی و موسساتی تعبیه شده است؛ این خصوصیت دنیای مدرن است که هر آدمی جداگانه با بانک، جداگانه با بیمه، جداگانه با دانشگاه در ارتباط است.
🔶 در این دنیا وقتی یک دالانی باز میشود که رابطه انسان-انسان رو ترتیب میدهد، که انسانها با همدیگر، حالت اهالی یک کوچه، اهالی یک دین اهالی یک فرهنگ میشوند و از همدیگر خدمات متقابل میگیرند، از همدیگه یاد میگیرند، بر غنای همدیگر میافزایند، بر ایمان همدیگر میافزایند و حتی خوراکشان و پوشاکشان و محل اسکانشان رو به کمک همدیگر احیا میکنند؛ کأنه واقعا یک دالانی از آن جهنم شهرنشینی و غربت به سمت یک بهشتی که اهلیت و نزدیکی قرابت در آن هست، باز میشود.
🔷 حالا تا اینجا را که همه به اصطلاح ادیان دیگر هم میتونند داشته باشند، همه فرهنگهای دیگر هم میتونند داشته باشند؛ اما وقتی پای تقدسهایی مثل امام حسین(ع) وسط میاد، این رنگ و بوی خیلی بیشتری رو میگیرد و طوری میشه که انسان در آن واحد هم به نیازهای مادی و ظاهری خودش و در کنارش به نیازهای معنوی خودش و در سطح کلانش به نیازهای اجتماعی-سیاسی کلان خودش با یک پیادهروی میرسد؛ یعنی یک عمل واحد است اما مجموعه نیازهای ما رو پاسخ میدهد، هم این حس غربت ما رو تبدیل میکند به قرابت و با همنشینی کردن با دیگران حس الفت به ما دست میدهد.
🔶 انسان برای اولین بار انگار عهد تازهای رو تجربه میکند که رابطهاش، رابطهی انسان-انسان، آدم-آدم شده است؛ در عین حال نیازهای مادیاش رفع میشود، یک سفری رفته است، با یک موؤنه (خرج) کم نیازهای باطنیاش رفع میشود. یعنی مثلا فرض کنید یه گناهی دارد، یه خصوصیت بدی دارد که میخواست با این قدمزنیهای طولانی در واقع سر من خودش پا بگذارد و از اون خصوصیت بد دربیاد. من یادم هست، دیدم از جوانهایی که میگفتند از لحظهای که از خانه درآمدیم سر یه خصلت اخلاقیمان که مانع اصلی رشد ما بود و آن چیزی که توی مناجات ابوحمزه ثمالی میخونیم که فَرِّق بَيني وَبَينَ ذَنْبِي الْمانِعِ لي مِنْ لُزُومِ طاعَتِكَ.
🔷 گناهان همهشان به سویه نیستند، بعضی گناهان خیلی جدیترند، اصلیترند برای ما، مانع چسبندگی ما به طاعت پروردگار میشوند؛ یک جوانی میگفت که من از اربعین از قدم اولی که برداشتم، سر آن گناهی که خودم میشناختم پا گذاشتم. همینطور با یاد اباعبدالله(ع) به حرم که رسیدم، به حائر حسینی که رسیدم، تقریبا دیگر از آن چیزی در درون من نبود.
🔶 پس پاسخ درون و نیازهای معنویمان هم هست، در دیگران وقتی با دیگران شریک میشویم، داخل این مسیر بزرگ، یک نیاز بزرگ اجتماعی و سیاسی رو هم داریم، جواب میدهیم. در واقع لشکر بزرگ مؤمنانه برای مقاصد عالیهی دینشان. پس یک دانه عمل هست، اما با کارآمدی، با اصطلاحاً کاربریهای مختلف و به خاطر همین یک عمل جذاب و مفید هست که خیلی خوب هست جوانها بهش اقبال بکنند، هم به بعد معنوی و درونیاش بپردازند، هم توجه به نظام کل داشته باشند که دارند یک کار بزرگ سیاسی-اجتماعی انجام میدهند و هم به لحاظ این الفتی که شکل میگیرد که همه، همه چیز مضاف الیهاش شده حسین(ع). یعنی ما هم با کسایی که همشهریمان نیستند، حتی هم کشور با ما نیستند، هم زبان با ما نیستند، از حیثی که زوار امام حسین(ع) هستند، یک نسبت خوبی میگیریم. این حسهای خوب را بعدا میتوانیم برگردانیم از داخل خانواده و تا داخل دانشگاهمان و جاهای دیگر طرحی نو دراندازیم و روابط نویی رو بسازیم که روابط بیشتر رابطه انسان-انسان بشوند تا انسان با مؤسسه، انسان با ماشین، انسان با به اصطلاح جایگاهها و بنگاههای مختلفی که بیگانه از آدمی هستند و به شکل خیلی روتین میخواهند کارها رو جلو ببرند.
🗣 حجتالاسلام #قنبریان
#اربعین۱۴۰۲
#الی_الحسین_نعود
#بهسوی_حسین_بازمیگردیم
#حب_الحسین_یجمعنا
تلگرام | ایتا | سروش | بله
هدایت شده از فکرت
9.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ | #حلقه_متن_خوانی
✅ در همهی امور امت باید ناظر باشد
▪️مدیریت جامعه مبتنی بر نظام امت و امامت است که جمهوری اسلامی یک شکلی دارد و یک روحی. شکل آن همین قوای چندگانه است که همه مستقیم یا غیر مستقیم از رای مردماند و روح آن نظارت و حضور همگانی مردم است. و امت، امام خود را برمیگزیند و نقطه شروع از امت است.
🔘 بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی»
👤حجتالاسلام محسن قنبریان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
۲۳-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
20.09M
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/ ۲۷مرداد۱۴۰۲
▫️ فراز مربوط به کارگزاران
1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن
- شاخص بیرونی و قابل سنجش نه درونی (حاصل از قوای مثبت یا منفی)
❓معنای بیوتات صالحه چیست؟! زمینه الیگارشی نمی شود؟!
2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها
- رزق نه اجرت!
- معنای اسباغ رزق؟
- دو مبنای فقهی میزان پرداخت از بیت المال
- تعابیر چندگانه عهدنامه دراینباره
#آیین_حکمرانی
#شرح_عهدنامه_مالک_اشتر
حجت الاسلام محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_اول
▫️ فراز مربوط به کارگزاران (ثم انظر فی امور عُمّالک...)
در این فراز سه مساله طرح می شود:
۱. گزینش کارگزاران و شرایط آن
۲. جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها
۳. بازرسی و تفحص از کار آنها و مجازات متخلفین (جلسه بعد طرح میشود)
1⃣ گزینش کارگزاران و شرائط آن
در اینباره مفصل تر سالهای قبل (جلسه۱۹ درسهایی از نهج البلاغه بحث حکومت علوی و تبارناگزینی) بحث کردیم.
• اینجا می فرماید:
- گماشتن آنها از سر "محابات" و "اَثره" نباشد (لا تُوَلِّهم محاباتاً و اَثرهً)
محابات: چیزی را به جهت تمایلات شخصی به کسی اختصاص دادن، به ناحق از کسی طرفداری کردن
اثره: از روی استبداد و بدون مشورت کاری کردن.
- علی(ع) مشورت میکرد اگر ابوموسی با مشورت دهی مالک اشتر در فرمانداری کوفه ابقاء شد، وقتی در جمل اعلان بیطرفی کرد باید ببینید همین مالک اشتر (به همراه هاشم مرقال) با او چه کرد؟! اورا نه فقط عزل بلکه مردم را بر او شوراندند که اموالش داشت به یغما می رفت!
ابقاء ابوموسی را با این عزل ببینید!
- ظلم به جمهوری اسلامی این است که با نمونه های اینچنین، آنها که بالایشان آورده اند، مثل مالک برخورد نمی کنند و همه پای رهبری فاکتور میشود!
• در قسمت مربوط به دبیران می فرماید:
گزینش از سر "فراست" (قوه حدس و تشخیص قوی) و "استنامه" (اعتماد داشتن) و "حسن ظن" ات هم نباشد. (لا یکن اختیارک ایاهم علی فراستک و استنامتک و حسن الظن منک)
❓پس روش گزینش چه باشد؟!
• در این فراز می فرماید: براساس امتحان و اختبار باشد (و استعملهم اختباراً)
این یعنی یک شاخص بیرونی برای سنجش و گزینش باشد نه صرفاً درونی و شخصی.
• جالب تر اینکه می فرماید: از سر محابات و اثره گزینش کردن محل جمع شاخه های ستم و خیانت است.
• در ادامه شرایط می فرماید:
"اهل تجربه و حیا از بیوتات صالحه و آنان که در اسلام پیش قدم ترند باشد. زیرا اخلاق اینان بزرگوارانه تر و آبرویشان محفوظ تر و طمعشان کمتر و در ارزیابی سرانجام کارها ژرف اندیش ترند".
❓آیا گزینش از بیوتات خاص و خاندانهای پرسابقه به مرور الیگارشی نمی سازد؟!
• توجه درست به این فراز پاسخ سؤال را منفی می کند:
- اولا اهل تجربه و حیا از این خاندانها نه مطلق فرزندان آنها. کسی شک دارد که بچه لوس و اشرافی این خاندانها منظور حضرت نیست؟!
- برای این بیوتات صالحه تعلیل ۴گانه ای می آورد (اخلاق اینان...)
فهمیده میشود بیت و خاندان، موضوعیت ندارد، طریقیت برای این خصال مهم چهارگانه دارد.
بطور طبیعی در دنیای گذشته خانواده حامل اصلی فرهنگ و انباشت سرمایه های اخلاقی و ...بود. برای مثال خاندانی که بطور متوالی روحانیت و مرجعیت در آن بود، رعایت احکام شرعی، ارزشهای اسلامی و... در بین نسل ها بیشتر منتقل می شد.
اگر بیوتات کارکرد خود را از دست داد و مناسبات شهروندی موجب شد افراد خصلتها و باورهای خود را از موسسات و مراکز تحصیل و کار خود بگیرند شاید دیگر این طریق مناسبی برای کشف آن خصال نباشد.
- غیر از تحلیل اجتماعی فوق به لحاظ سیاسی هم این فراز "قرینه مقابلی" دارد که در معنا باید اخذ شود. آن مقابل خاندان های سوء بودند که به شکل شبکه ای دنبال احیای جاهلیت و ارتجاع به پیش از اسلام بودند. سرآمد اینان خاندان بنی امیه بود که بزرگشان صراحتا می گفت حکومت را مثل گوی به هم بدهید! و پیامبر(ص) درباره شان فرمود: خلافت بر آل ابی سفیان حرام است و...
- نصب ابن عباس ها -که با اعتراض مالک اشتر مواجه شد- از سوی علی(ع) همین پاسخ را گرفت که اگر صالحی از فرزندان طلقاء سراغ داری تا نصب کنم (شرح ابن ابی الحدید ج۱۵ص۹۸و۹۹)
ادامه در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه
شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و سوم/۲۷مرداد۱۴۰۲
حجت الاسلام محسن قنبریان
#بخش_دوم
2⃣ جبران خدمت و میزان پرداخت به آنها
می فرماید: "اَسبِغ علیهمُ الارزاقَ...
رزق را بر آنها گشاده بگیر. این کار سبب نیرومندی ایشان در اصلاح خویش شود؛ و از خیانت در چیزی که در اختیارشان است بی نیاز می سازد؛ و اگر از فرمانت سرپیچند و یا در امانت خیانت ورزند، بر ایشان حجت است."
• اولا می فرماید: رزق نه اجرت!
فرقش در بحث قاضی گذشت؛ از جمله اینکه "رزق"، فارغ کردن فاعل برای انجام خدمت است. "اجرت" به ازاء فعل داده میشود، فعل پیمانه میشود و اجرت المثل دارد. در رزق به کارگزار می گویی نفقه خانواده با ما تو فارغ باش برای این کار.
• "اسباغ" یعنی چه؟
در لباس و زره یعنی راحت، نه تنگ و نه آنقدر گشاد که کسی دیگر درش جا شود.
در وضو یعنی آب به همه جای عضو برسد و وضوی نیکو گرفته شود.
در اینجا یعنی پرداخت اندازه تامین زندگی راحت نه تنگ و نه نجومی.
• دو مبنای فقهی در پرداخت از بیت المال:
۱) حداقلی و به قدر ضرورت
مبنای شیخ انصاری است. مقتضای قاعده اولی این است که از بیت المال پرداخت نشود الا در صورت حاجت؛ به گونه ای که بدون این پرداخت نتواند هزینه زندگی اش را تامین کند. اگر نیازی به این پرداخت نداشت و بدون آن زندگی اش می چرخد، پرداخت جایز نیست (ر.ک: المکاسب ج۲ص۱۵۴)
میزان این پرداخت، رفع حاجت و نیازهاست (فیعین له ما یرفع حاجته/ همان ص۱۵۴)
۲) پرداخت حتی بیش از حاجت
بیت المال برای مصالح عمومی است پس جایی که مصلحت پرداخت بیشتر از ضرورات و حاجت هست هم توجیه دارد (ر.ک: مستند الشیعه ج۱۷ص۶۸)
- تفاوت ایندو مبنا در این است که "مدار حاجت"، حال شخص است اما "مدار مصلحت"، ملاحظه حال جامعه است.(ر.ک: فقه القضاء/ اردبیلی ج۱ص۱۸۵)
⬅️ حضرت امیر(ع) برای کارگزار بخاطر مصلحت های چندگانه ای که شمرد (نیرومندی در اصلاح خویش/ بی نیازی از خیانت در آنچه زیر دستش هست/ حجت داشتن علیه او در صورت خیانت) پرداخت رزق را به اندازه راحتی و بیش از رفع ضرورات می شمارد.
⚠️ لکن در بحث جبران خدمت قاضی گذشت که سیره عملی حضرت شارح این عبارات است.
درباره قاضی که تعبیر "و افسح له فی البذل" (فسحت و گشادگی در بذل برایش بگیر) سیره ایشان با شریح قاضی، این میزان پرداخت را معلوم می کرد. او دریافتی شریح را نصف کرد و از خانه ۸۰دیناری اش، اشکال گرفت!
اینجا هم "اسبغ علیهم الارزاق" هرگز بمعنی پرداخت های نامتعارف و نجومی نیست.
- تعبیر دیگر در همین عهدنامه، "بقدر مایصلحه" است. به اندازه ای که امورش سامان گیرد.
تعبیر فقهاء، "بقدر الکفایه" و تعبیر قانون اساسی -آنهم درباره قاضی- "به مقدار نیاز... تا نیاز مالی سبب نشود در او اعمال نفوذ شود"( اصل ۱۵۷)
☑️ @m_ghanbarian
🧱 تا ثریا می رود دیوار کج!
❗️مدارس خاص دولتی (تیزهوشان، نمونه و...) -البته در نظر- در دوگانه "پیشرفت_عدالت" ، جانب پیشرفت ایران را می گیرند و تسهیلات و تحصیلات برتر را از آن خود می کنند؛ در حالیکه برای "انواع هوشهای دیگر" و "پیشرفت ایران در ابعاد دیگر"، مدرسه خاصی نیست!
❗️مدارس خاص دولتی حلقه وصل زنجیره ای از #تبعیض_آموزشی اند:
۱. پذیرفته شدگانشان نه الزاماً هوش های برتر ایران (آن هم فقطiq) ؛ بلکه تست زن های بهتر دبستانهای غیر انتفاعی(پولی) و موسسات پولی اند!
۲. به پذیرفته نشدگانشان از مدارس پولی هم مجوز ادامه مدارس پولی می دهند تا از دو سه رشته پولساز دانشگاه (پزشکی و...) با سد کنکور جا نمانند! وقتی هوش تست زنی میتواند مجوز مدرسه جدا باشد، پول چرا نتواند!
۳. مدرسه پولی در گام اول از "پول" ، "سواد" می سازد و در گام دوم از آن "سواد" (و روزومه)، "قدرت"!
مدیران دهه بعد، رتبه های برتر دانشگاه و #مهاجرت هستند که از مدارس پولی شروع کرده اند!
⁉️ حالا با وجود همه اینها اگر مدارس خاص باز هم توجیه دارند؛ چرا #معلمِ_خاص اش توجیه نداشته باشد؟!
طبیعی است برای چنین مدارسی، "جذب خاص" و بعداً "فرهنگیان خاص" هم داشته باشیم!
• پ.ن:
جذب ۸۲۹ گزینشی فرهنگیان با "آزمون اصلح ویژه" در دفترچه کنکور امسال و بند ۷ نامه به وزیر آ.پ تدارک این لازمه است!
📝 محسن قنبریان/ ۳شهریور۱۴۰۲
#عدالت_آموزشی
#پیشرفت_متوازن
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از هیأت اصحاب الحسین (ع)
34.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توحید و کرامت انسان « بخش اول »
🎙 حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان
📥 دریافت نسخه: تصویری | صوتی
✔️ شب چهارم مراسم عزاداری
دهه دوم #محرم ۱۴۴۵
🕰 چهارشنبه ۱۱ مرداد ماه ۱۴۰۲
🕌 مسجد دانشگاه تهران
هیئت #اصحاب_الحسین (ع)
[[ @m_ghanbarian ]]
[[ @ashabolhossein_ir ]]
هدایت شده از شمع | شبکهٔ مبلغان
موج سوم عشق
محتوای تبلیغی اربعین ۱۴۴۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عشق امام حسین علیهالسلام در دفاع مقدس، موجی از شجاعت و در اربعین، موجی از سخاوت ایجاد کرد. حال آیا با استفاده از این عشق، نمیتوان موجی از عفت را هم در جامعه به وجود آورد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مجموعه سخنرانی «موج سوم عشق»
سخنرانی استاد قنبریان
در 11 جلسه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دانلود pdf از نشانی زیر:
shabaketabligh.ir/View-item-2-477
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شمع
شبکهٔ مبلغان و عملیاتهای تبلیغی
ShabakeTabligh.ir
eitaa.com/ShabakeTabligh
محسن قنبریان
موج سوم عشق محتوای تبلیغی اربعین ۱۴۴۵ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ عشق امام حسین
موج سوم عشق . حجت الاسلام قنبریان.pdf
1.47M
⭕️ موج سوم عشق
متن ۱۱جلسه منبر حجت الاسلام #قنبریان در محرم۹۴/ تهیه و تنظیم از موسسه شهید حاج قاسم سلیمانی؛ منتشر در شبکه مبلغان(شمع)
❓عشق امام حسین(ع) در دفاع مقدس، موجی از "شجاعت" و در اربعین، موجی از "سخاوت" ایجاد کرد؛ حال آیا با استفاده از این عشق، نمی توان موجی از "عفت" را هم در جامعه به وجود آورد؟!
❗️#نگرشی_نو و کاربردی در خَلق حیا و عفت از طریق محبت حسینی در جامعه را در این سلسله مباحث بخوانید!
* به مبلغان دینی و مروّجان عفاف و فعالان فرهنگی پیشنهادش کنید!
• آمارها متعلق به سالهای قبل از ۹۴ است و برخی اصلاحات نیز در ویرایش های بعد اعمال خواهد شد.
#اربعین
#حجاب_عفاف
#ملت_امام_حسین(ع)
☑️ @m_ghanbarian