eitaa logo
محسن قنبریان
14.9هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
761 ویدیو
104 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 توحید و کرامت انسان « بخش سوم » 💠 دوگانه ی پیشرفت،عدالت 🎙 حجت الاسلام و المسلمین 📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی ✔️ شب ششم مراسم عزاداری دهه دوم ۱۴۴۵ 🕰 جمعه ۱۳ مرداد ماه ۱۴۰۲ 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیئت (ع) تلگرام | اینستاگرام | آپارات | سروش | ایتا | روبیکا | بله
هدایت شده از مسجد المنتظر (عج)
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗣 صدای را می شنوید 💠 خصلت دشمن مون ایناست ۱. دروغ گویی ۲. بخل ۳. سخن چینی و امان از سخن چینی! عجب کلیپی بچه ها درست کردن حتما ببینید 😍😍 📍مسجد متفاوت المنتظر را دنبال کنید ✋ @Almontazar_Mashhad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ یک مطالبه چگونه بالفعل و فعال می شود؟ گاهی از یک اتفاق ساده شروع می شود! یک دیوارنگاره فرهنگی، اینبار بنگاه داری بانک ها را نشان می گیرد؛ به هر دلیل پایین آورده می شود! جامعه حساس میشود و در هیاهوی مجازی، این اتفاق دیده میشود. جامعه کمی حساس شد، تکثیر آن تصویر و پویش و تجمع های کوچک آرام و... شکل گرفت. در تیتر و گزارش روزنامه ها و رسانه ملی و... انعکاس یافت. از دفتر نشر آثار رهبر انقلاب هم موضع گیری شد: "جلوگیری از بنگاه داری بانکها مطالبه جدی رهبر انقلاب است این مطالبه تحت تاثیر دیوار نگاره یا حذف آن قرار نمی گیرد"! حرف رهبری هم بیشتر از قبل چرخید و دیده شد! غیر از صحه گذاشتن بر بنگاه داری بانکها، کمی بیشتر به عمق ماجرا پرداخت؛ مشکل شرکتهای تو در تو و سخت شدن نظارت و حتی بی خبری هیات امنای بانکها و..‌. ایشان به قوانینی هم اشاره کرد که ظرفیت منع از بنگاه داری دارد! اگر هیچ ثمری نداشت برای ، سوژه خوبی شد که نظر رسمی نظام و رهبری بهتر تبیین شود! اما اگر بخواهد حرکت ثمر دهد تلاشهای بیشتری لازم است! راستش گرچه به ناترازی بانکها پرداخته، اما چیز جدی برای ندارد؛ حالا که می خواهد به صحن بیاید، خوب است این مطالبه اجتماعی به آن پیوند بخورد تا بازدارندگی بیشتر از این بنگاه داری محقق شود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از علی صمیمی
رشد با مدیریت کمبودها.pdf
354.1K
💠 جزوه "رُشد با مدیریت کمبودها" از استاد قنبریان که محصول یک دهه سخنرانی ایشان در محرم است، چشم ما را به روی زوایا و آدمهایی از کربلا باز میکند که کمبودهایشان کافی بود تا به حسین و قیام او «نه» بگویند و از ضیافتِ عاشورا جا بمانند. ○ از کمبودِ منزلتِ اجتماعی تا نقصِ عضو و ضعفِ قوای جسمانی تا نقصِ مالی و فقر تا آدمهای گنهکاری که ناامیدی شان از گذشته باعث نشد تا آینده شان را هم به کام افسردگی و انزوا ببرد. ➕همراه با راهکارهایی از دلِ روایاتِ کمترشنیده شده برای جبرانِ نقصهایی که که گاه اصلا ناخواسته و محصولِ یک فعل غلط در اجداد خانوادگی یا یک سیاست غلط اجتماعی بوده! ✅ اینکه چگونه فقر خود را ترمیم کنیم یا چگونه آبروی اجتماعی کسب کنیم یا چگونه برای آینده خود برنامه ریزی کنیم همه را میتوانید به بیانی شیوا و جذاب در صوت و جزوه مشاهده کنید و در تبلیغش کوشا باشید. 🎙لینک سخنرانی:http://mghanbarian.ir/lecture/2681/ با تشکر از برادر سید محمد سیدی🌱 💠@ali_samimi71
هدایت شده از فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ✅ شغل زن یا نقش زن ▪️در ابتدای انقلاب اسلامی چند سوال در حوزه زنان از شهید محمدحسین بهشتی پرسیده می‌شود که ایشان پاسخ آن پرسش‌ها را می‌دهند. 1️⃣ آیا کارکردن را برای زن یک موقعیت دون انسانی تلقی می کنید؟ 2️⃣ آیا زنان می‌توانند رئیس جمهور شوند؟ 🔻حجت‌الاسلام محسن قنبریان از کتاب مبانی قانون اساسی پاسخ شهید بهشتی را بازخوانی می‌کنند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از مستضعفین تی‌وی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ به جز دیوان‌سالاری چه راهی داریم؟! ▶️حجت الاسلام از الگوی مدیریت (ص) می‌گوید که علی‌رغم داشتن تشکیلات و نظم، مشکلات را نداشت. از قضا این الگو را در گذشته تجربه کرده و پاسخ هم گرفته‌ایم! 🔹پیامبر در مرحله نظام سیاسی، یک تشکیلات اداری ساخت؛ کسانی را به عنوان دبیران و نویسندگان، کارشناس تخمین، عامل گرفتن صدقات و مالیات و امثال این ها قرار داد. 🔸اما دیوان سالاری نداشت. دیوان‌سالاری یک پدیده مدرن است؛ وقتی است که ما به این نظام دیوانی می‌دهیم. دوم اینکه می‌کنیم. 🔹شهید می‌گفت در عین حالی که به نظم نیاز داریم، تمرکز گرایی نباید باشد. در دیوان‌سالاری ما به نظام اداری اصالت می‌دهیم، بدون اینکه واقعی را بخواهیم. 🔸اما تشکیلات، ساختاری است چابک که خروجی نهایی را محقق کند. که می‌گوییم یعنی همین؛ حتما به نتیجه برسد. تشکیلات پیامبر بدون تمرکز بر نظام دیوانی به خروجی می‌انجامید. ما قطعا یکی از مشکلاتمان که باید بُعدِ نهضت آن را چابک کند همین دیوان سالاری است. 🔹این آرزو نیست جز خاطرات ماست! ما اوایل انقلاب را درست کردیم که اولاً شورایی اداره می‌شد، ثانیاً از پایین به بالا بود. تمرکز گرا نبود؛ از بالا به شکل کارتابل همه چیز ابلاغ بشود نبود! 🔸امپراطور ژاپن به آقای رفسنجانی گفته بود برای ما حیرت انگیز است یک سازمانی (جهاد سازندگی) توانسته باشد اینقدر توسعه درست بکند! 🔹باید برگردیم تاریخ شفاهی آن دوره را بخوانیم و بکنیم. 🎬 @Mostazafin_TV
بمناسبت (ص) سه جلسه درسگفتار: "راز خاتمیت در شهر تجارت" را اینجا بشنوید: http://mghanbarian.ir/lecture/5627 http://mghanbarian.ir/lecture/5663 http://mghanbarian.ir/doc/5665 ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و پنجم/ ۳۱شهریور۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به احکام خراجگزارشی تاریخی از خراج - از مقاسمه تا قباله! - مصارف خراج - تامین حقوق عمومی از این منبع • نکات مهم فراز: - تلازم صلاح جامعه به صلاح خراج دهنده - تلازم خراج با آبادانی زمین - تلازم کاهش خراج با مزیت های سیاسی - نسبت مستقیم عمران زمین با تحمل مردم حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و پنجم/ ۳۱شهریور۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به احکام خراج ✔️ گزارشی کوتاه از خراج در تاریخ • خراج نوعی مال الاجاره ای است که در قبال زمین گرفته می شد. در فقه شیعه زمین هایی که با جنگ و غلبه فتح می شد، ملک عموم مسلمین بود و همان اهالی یا دیگران سپرده در قبالش خراج گرفته می شد که یکی از منابع بیت المال بود. • حاکم در اینجا نقش داشت نه ولایت؛ یعنی به جای عموم مردم در قرارداد و اخذ خراج و هزینه عمل می کرد. اولین بار در خیبر (سال۷ق) بنابر پیشنهاد یهودیان، زمین در اختیار آنها ماند و در عوض متعهد شدند نیم درآمد حاصل را سالانه به پیامبر(ص) دهند. • طرق خراج: مقاسمه/ مساحی / ضمان و قباله شد! سیره پیامبر(ص)" مقاسمه"(تقسیم محصول) بود بعدا به "مساحی" (به حسب مساحت) منحرف و بعدتر به شکل "قباله و ضمان" در آمد! در قباله و ضمان عملا سرزمینی به کسی در قبال خراج سالانه ای بخشیده می شد و او مثل پیمانکار بیشتر از آن را از کشاورزان منطقه می گرفت! امیرالمومنین به سیره پیامبر(ص) عمل می کرد هم مساحی و هم قباله را رد می کرد به حسب نقل مردی نزد ابن عباس(کارگزار امام در بصره) آمد و در خواست کرد شهر اُبُلّه (حوالی بصره) را به ۱۰۰هزار درهم به او واگذارد که ابن عباس او را ۱۰۰ تازیانه زد... در دوره امویان و عباسیان، قباله و ضمان باب شد. • یعقوبی خراج عراق در عهد معاویه را ۶۵۵میلیون درهم می شمارد(ج۲ص۱۶۹) • مصرف این منبع از بیت المال برای: تامین مخارج دولت، خرج خدمات عمومی(امنیت، بهداشت، آموزش و...) و سرانه مساوی به مسلمانان بود. نکته حائز اهمیت اینجاست که وقتی از بودن بهداشت عمومی، امنیت و آموزش سخن گفته میشود باید برای نفقه واجب متصدیان آن معلوم کرد تا با ، بازاری نشود و آن تبدیل به نشود؛ منبع تامین این ارتزاق در دنیای گذشته اینجا بود همچنین شعب حکمرانی و ولایات که باز لزوم ارتزاق نه قراردادهای بازاری دارد از اینجا تامین می شد. ✔️ نکات مهم فراز 1⃣ تلازم صلاح دیگران بر صلاح خراج دهندگان. امر به گونه ای تدبیر شود که صلاح خراج دهندگان لحاظ شود. 2⃣ تلازم خراج با آبادانی زمین. بیش و پیش از خراج باید به فکر آبادانی زمین بود والا شهرها ویران و خراج غیر ممکن می شود. 3⃣ شنیدن سخن و شکایت خراج دهندگان از سنگینی آن. کاهش آن موجب افزایش امید اجتماعی می شود و... 4⃣ تلازم کاهش خراج(کاستی درآمد دولت) با مزیت سیاسی. مزیت سیاسی مثل آراسته شدن حکومت/ جلب ستایش مردم/ گسترش عدالت/ جلب اطمینان آنان و ذخیره آن 5⃣ نسبت مستقیم عمران و آبادانی با تحمل مردم: انَّ العُمران مُحتُمل ما حَمَّلتَه...: بر مملکت آباد آنچه بار کنی می تواند از عهده اش برآید در مقابل، ویرانی سرزمین، عامل تنگدستی مردم است و این (در اینجا) بخاطر مال طلبی حاکمان است که اصالت را به گرفتن خراج نه آباد کردن مملکت می داند. ✔️ فراز مربوطه: اینجا بخوانید: https://zaya.io/vuxfl ☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحيم و له الحمد 📚 مبانی فقهی و حِکمی مشروح مذاکرات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 🎙 با ارائه: حجت الاسلام والمسلمین استاد قنبریان 🔻ویژه‌ی: 🔹طلاب سطح ٣ و ۴ حوزه های علمیه 🔹و دانشجویان مقطع ارشد و دکتری رشته‌های مرتبط 📍مکان: تهران، حوزه علمیه مشکوة (مدرسه صدر) ✅ جهت ثبت نام، اطلاعات خود را به نام کاربری @sajadbeygi در پیام رسان‌های بله یا ایتا ارسال نمایید.
⚠️ آنچه به انسداد می انجامد! • عده ای به و ناامیدی می رسند و اگر صدای مجازی داشته باشند، آنرا به اشتراک هم می گذارند. عده ای دیگر بخاطر اینها را "طبقه" می کنند و مثلا انتهای راه عدالتخواهی موجود را انسداد می شمارند! و راه را از آنچه هست تنگ تر می کنند! • قرآن و عترت به ما نکته کلیدی ای می آموزند: هر کنشی، اثر وضعی خود را دارد. یکی از آثار وضعی و قهری، "رسیدن به انسداد و ناامیدی" است. واژه "خیبة" مفید این معناست. ❓ اما چه کسی به خیبة و انسداد می رسد؟ • در سوره طه دو رقمش بیان شده است: ۱- "قد خاب من افتری"(۶۱طه): به ناامیدی و انسداد می رسد کسی که افتراء ببندد. ⬅️ واضح است افتراء، دروغ است کسی که پی دروغ و زایده گویی خود برود، واقعیتی ثابت نمی کند؛ پس چاره ای از کسی نمی بیند و به انسداد می رسد. ۲- "قد خاب من حمل ظلماً"(۱۱۱طه): به ناامیدی و انسداد می رسد کسی که با خود ظلمی را حمل کند. ⬅️ هرچه مطابق با نظام عالم است، ظلم مخالف نظم ربوبی شنا کردن است. اگر افشاگر و اینستابازی ظلمی با خود حمل می کند، بارش را در انسداد زمین می نهد؛ هرچه ظلم بزرگتر، ناامیدی و انسدادش غلیظ تر. ⬅️ نسبت "جزء" را به" کل" دادن "افتراء" است و "افتراء بستن به اساس نظام اسلامی"، "حمل ظلم کردن" است؛ صاحبش را ناامید و دچار انسداد می کند. • قرین انسدادی ها، "هلاک شوندگان" هستند؛ که حضرت امیر(ع) در خطبه۱۶ آنها را قرینه ی انسدادی ها می کند: وزیران شعار! :"هلک من ادعی و خاب من افتری" : مدعیان بی عمل و فیک هم هلاک میشوند...! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian