eitaa logo
محسن قنبریان
15هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تطبیق بین دوران پیامبر و عصرحاضر /دارالندوه، میراث جاهلیت بود و عقبه، ابداع پیامبر 🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 جمع بین «تخصص» و «اراده عمومی مردم»! 🔰قسمت دوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ▫️ @alamaat_tv2
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نظر آیت الله خامنه ای درباره روش انتخاب حاکم در کنار روش نصب! ✔️ "...یک راه دیگر، راه انتخاب است. انتخاب کجاست؟ انتخاب در یکی از دو جاست: یا در آنجائی که نصب وجود ندارد؛ مثل دوران غیبت. در دوران غیبت کسی منصوب خدا نیست؛ آنجا معیارهائی معین شده. نصب فقها به معنای تعیین معیار است که ائمه (علیهم السّلام) در متون روایت و احکامی که بیان کردند، ملاکها و معیارهائی را برای حاکم اسلامی مشخص کردند؛ در چهارچوب این ملاکها و معیارها مردم امام را انتخاب میکنند و گزینش میکنند... و دیگر در آنجائی است که اگر نصب هم هست، است؛ مثل دوران خلافت امیرالمؤمنین که امیرالمؤمنین بنا به اعتقاد خود او و به اعتقاد یاران و پیروان او منصوب از قِبل پیغمبر بود که پیغمبر هم او را به حکم خدا نصب کرده بود، لکن در واقعیت تاریخی این نصب مورد قبول قرار نگرفت، مورد عمل واقع نشد و کار به آنجائی رسید که مردم در یک برهه‌ای از زمان آمدند به امیرالمؤمنین مراجعه کردند، اصرار کردند، از آن حضرت تقاضا کردند که خلافت را بپذیرد و به اجماع امت تقریباً امیرالمؤمنین انتخاب شد به خلافت و ولایت امر. این هم یکی از آنجاهائی است که انتخاب مردم نافذ است... پس در اسلام برای انتخاب مردم و گزینش مردم و سرسپردگی مردم به یک ولی امر، یک اعتبار قطعی و حقیقی در یک چنین موردی هم معین شده. این یک نکته که جای انتخاب این است..." https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=21496&nt=2&year=1366&tid=5468 🔰 قسمت دوم× برنامه تلویزیونی علامت ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رای اکثریت شرط تشکیل حکومت فقیه! 🔰 قسمت دوم× برنامه تلویزیونی علامت 💠 احوال یک نهضت! 🔸 نظام سیاسی نبوی(ص) 💬 گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔹 شبکه دو سیما • معنای "ولایت در جمیع صور دارد"؟! • معنای "لکن تولی و تشکیل حکومت بستگی دارد به رای اکثریت "؟! • متن استفتاء امام خمینی: http://emam.com/posts/view/3967 ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دموکراسی متعهد! 🔰قسمت دوم× برنامه تلویزیونی علامت 💠 احوال یک نهضت! 🔸 نظام سیاسی نبوی(ص) 💬 گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔹 شبکه دو سیما • مردمی بودن و اسلام دو رکن حکومت اسلامی • تدریج در تحقق یک ارزش آری اما حذف آن بخاطر میل عده ای نه! • بنظر بهشتی و شهید صدر، بین دو فتوای مجاز، آنکه مورد رای اکثریت باشد قانون میشود. • الان هم که می گوییم فتوای ولایت فقیه، باز ولیّ خودش منتخب غیر مستقیم مردم است. ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیا جمهوری اسلامی دچار دارالندوه شده است؟! 🔰قسمت دوم × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نظام سیاسی نبوی( ص) 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما • مردم قیّم نمی خواهند! • لیست بندها در حد شهادت عدول اند نه بیشتر! • زنجیره مشارکت حداکثری: - قانون ها و ساختارهایی که اجازه شرکت یا منع کاندیدها از نهادهای اجتماعی را می دهد/ رجل سیاسی در خوانش شورای نگهبان! - لیست بندها نباید قیّم شوند! - نظارت شورای نگهبان/ حضرت آقا هم گفتند شاید این لیست را قبول نداشته باشم! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ با شفافیت، بدگمانی مردم را رفع کنید! ▶️حجت‌الاسلام از شیوه شفافیت امیرالمومنین در سه سطح می‌گوید. 🔹امام علی (ع) خطاب به مالک‌اشتر: اگر مردم بدگمان شدند و گمان کردند که درباره آن‌ها ستمی روا داشته‌ای، عذر و دلیل خود را برای مردم اصحار کن! 🔸«قاعده اصحار» در حکمرانی اینجا متولد شد، اصحار یا صحراگونگی! یعنی مانند صحرا که فضا باز است، همه چیز به صورت شفاف در محضر مردم باشد. 🔹برای نظارت، باید شفافیت باشد؛ در نامه ۵۰ نهج‌البلاغه هم گفته شده جز در مسائل جنگی همه چیز را خواهم گفت. 🔸ما باید عذرهایمان را شفاف کنیم؛ با مردم در میان بگذاریم. 🔹دوم مسائل مالی است. حضرت امیر می‌فرمایند اگر هنگام جدا شدن از شما به اموالم اضافه شد، بدانید خیانت کرد‌ه‌ام! واضح است باید اموال مسئولین در معرض دید قرار بگیرد. 🔸در ماده ۲۹ برنامه ششم قرار شد حقوق‌ها برای همه مردم شفاف بشود؛ متاسفانه در دولت انقلابی وعده‌اش داده شد، ولی تحقق پیدا نکرد! 🔹 سوم هم شفافیت آراء است که الان در مجلس بیشترِ گیرمان سر شفافیت در آراء است. 🔸به نظر، مردم شفافیت‌های مالی بیشتر برایشان مهم باشد. 🎬 @Mostazafin_TV
⚽️ به مناسبت حضور در ایران و حواشی اش این چند یادداشت فوتبالی قدیمی را می کنیم: 🔺برزیلته! https://eitaa.com/m_ghanbarian/545 🔺برزیلته ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/565 🔺پیوست برزیلته ۲ https://eitaa.com/m_ghanbarian/576 🔺فلسفه ی فوتبالی https://eitaa.com/m_ghanbarian/586 🔺باب الحوائج کودک افغان https://t.me/m_ghanbarian/898 🔺بت فوتبال https://eitaa.com/m_ghanbarian/652 🔺طلبکاری کی‌روش https://eitaa.com/m_ghanbarian/878 🔺کلیپ صوتی فوتبالیست ها https://t.me/m_ghanbarian/1604
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا ائمه و بطور خاص امام مجتبی(ع) زودتر از دنیای مدرن، "ملت" را مقابل "امت" طرح نکردند؟! 🔰قسمت سوم × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نظامی که به نهضت برگشت! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما • امام حسن(ع)، "نظام" را به مرحله "نهضت" برگرداند https://eitaa.com/m_ghanbarian/4384 ❓چرا مثل روم( غربی و شرقی) مقابل مسیحیت کاتولیک، ارتدوکس نماند و از کل جدا نشد؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/1687 ❗️ به نهضت برگشت و منتظر ماند! به معاویه نوشت: تَرَکتُکَ لِصَلاحِ الاُمه! * صوت کامل را اینجا بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 با چه مستندی صلح امام حسن(ع) را برگشت از "نظام" به "نهضت" می خوانید؟! 🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نظامی که به نهضت برگشت! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما • روایت صریح خود امام مجتبی(ع) • مفاد عهدنامه ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مقایسه صلح امام حسن(ع) و قطعنامه۵۹۸! 🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نظامی که به نهضت برگشت! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما • صلح امام حسن(ع) هم جام زهر بود! • وقتی سر اصالتهای نهضت بایستی، صلح، سازش نیست! امام با قطعنامه، دهها جبهه تازه باز کرد! • نظام و نهضت، نسبی است؛ ما در بُعد داخلی، "نظام" و در بُعد جهانی، "نهضت" ایم! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قاعده برگشت "نظام" به "نهضت"! ❓چه وقت نظامی باید به نهضت برگردد؟! 🔰قسمت سوم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نظامی که به نهضت برگشت! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ❗️وقتی ناچار شود از ارزش های پایه و اصیل خودش دست بردارد! • یک حکم فرعی فقهی را میتوان به تاخیر و تدریج سپرد اما ارزشهای پایه ی تشکیل نظام را نه! • امام مجتبی(ع) اگر با سلطه و ترور یا تطمیع می ماند، ارزشهای اموی را در نظام علوی پذیرفته بود؛ پس به مرحله نهضت برگشت! • یک مورد عدالتخواهی را میشود عقب انداخت تا وقتی که جامعه آرام شود(خطبه۱۶۸) اما اگر کلا ناچار شدی عدالت را بی خیال شوی، فلسفه حکومت و نظام را از دست داده ای؛ پس به مرحله نهضت برمی گردی! • جنبش عدالتخانه ایران وقتی سر از دیکتاتوری رضاخانی در آورد، مردم و علماء دوباره به مرحله نهضت برگشتند! * برای قضاوت بهتر کل فایل صوتی را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 امام رضا(ع) تجسم نهضتی بود که مخالفان و دشمنان هم نمیتوانستند او را ندید بگیرند 🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نهضتی که به رضایت دشمن رسید! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما • معنای وجه تسمیه امام رضا(ع)؛ "... رضی المخالفون من اعدائه"! • "اسلام ناب"(محض الاسلام) ، تعبیر امام رضا(ع) برای اسلام اصیل بود. • نهضتی که دشمن هم به بودنش راضی شده ممکن است دشمنی هم در خانه داشته باشد؛ مثل امام رضا(ع)، انقلاب اسلامی! * فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 شاخصه های نهضتی که به مقام رضا می‌رسد؟! ۱. غیر قابل تحریف شود! ۲. به فرهنگ عمومی در آید! ۳. شعله های مبارزه اش در اقصی نقاط روشن بماند! 🔰قسمت چهارم × برنامه تلوزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نهضتی که به رضایت دشمن رسید! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما * صوت کامل را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 در اسلام "وصایت" داریم اما "ولایت‌عهدی" نه! 🔰 قسمت چهارم × برنامه تلویزیونی «علامت» 💠احوال یک نهضت! 🔸 نهضتی که به رضایت دشمن رسید! 💬گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸شبکه دو سیما ❓فرق بین وصایت با ولایتعهدی؟! • امامت، وصایت و سلطانیزم، ولایتعهدی دارد! • در وصایت، بیعت مردم در تحقق حکومت نقش دارد اما در ولایتعهدی، انتقال قدرت صورت گرفته و بیعت مردم یک تشریفات لغو است! ❗️مواجهه با بدعت ولایتعهدی در سیره سیدالشهداء و امام رضا(ع) • لزوم اظهار علم و مخالفت، در بدو بدعت؛ کاری که امام حسین(ع) کرد! • در دوره امام رضا(ع)، اسلام ناب(محض الاسلام) روشن بود و آن قیام مقابل امتداد بدعت واجب نبود! * برای قضاوت بهتر فایل صوتی کامل را اینجا بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تفاوت نهضت معتزله با نهضت محض الاسلام امام رضا(ع)؟! • "تعهد" و "عدم تعهد" نهضت رضوی! • تفتیش عقاید (محنه القرآن) دوره عباسی • معتزله عقل گرا متصدیان محنه القرآن شدند! 🔰قسمت چهارم× برنامه تلویزیونی علامت 💠 احوال یک نهضت! 🔸 نهضتی که به رضایت دشمن رسید! 💬 گفتگو با حجت الاسلام قنبریان 🔸 شبکه دو سیما * فایل کامل صوتی را اینجا بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
✅ مواضع اصولی و انقلابی و روبه جلو و همه جانبه ی در نیویورک قابل ستایش و استقبالِ گرم از ایشان کاری انقلابی و شایسته است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
؛ هم "حجت" بر ما و هم "اعتبار" روحانیت است! • حجت است؛ که مبلّغی راحت گزینی نکند، هجرت کند و هرجا که لازم است -حتی دور از وطن و خویشان- نقش آفرین باشد؛ که تبلیغ اولویت است. به تعبیر امام جواد(ع)، "بقایای اهل علم" باشد "كَمْ مِنْ قَتِيلٍ لِإِبْلِيسَ قَدْ أَحْيَوْهُ وَ كَمْ مِنْ تَائِهٍ ضَالٍ‌قَدْ هَدَوْهُ يَبْذُلُونَ دِمَاءَهُمْ دُونَ هَلَكَةِ الْعِبَادِ ... چه بسیار کشته ی ابلیس که او زنده اش کند و چه بسیار گمراه که هدایت کند؛ خونشان را برای جلوگیری از هلاکت بندگان هدیه می کنند"اعتبار است؛ که همگان بدانند هزاران جوان طلبه و فاضل در گمنامی و غربت با اقل عواید مادی و بدون چشم داشت به خدمت رسانی تبلیغی و جهادی مشغولند. اعتبار روحانیت همین روحانیون جهادی اند که امام هادی(ع) آنها را چنین ستود: "یَاْتى عَلماءُ شیعَتِنا الْقَوّامُونَ بِضُعَفاءِ مُحِبّینا وَ أهْلِ وِلایَتِنا یَوْمَ الْقِیامَةِ، وَالاْنْوارُ تَسْطَعُ مِنْ تیجانِهِمْ... عالمان شیعه ما که امور محبین ضعیف ما و اهل ولایت ما را برپا دارند و بدان قیام کنند، روز قیامت در حالى محشور مى شوند که تاج درخشانى بر سر دارند و نور از آن ها مى درخشد." پ.ن: حجت الاسلام حجت اعتبار فاضل ارجمندی از بود که در هجرت در استان زنجان به امور حوزه علمیه و امامت مسجد و تبلیغ مشغول بود که در نماز به ضرب گلوله، مظلومانه عروج کرد! رحمت و رضوان خدا بر او باد رزقنی اللهم! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🎥 نهضت محمدی ⭕️ مجموعه نهضت محمدی ،فیلم کامل پنج شب سخنرانی حجت الاسلام قنبریان در هیئت لبیک است که در مراسم آخر صفر امسال (شهریور۱۴۰۲) طرح بحث شده است. 🎥 لینک فیلم کامل منبر آخر صفر هیئت لبیک در عماریار 🌐 https://ammaryar.ir/m/dmdmb 🗓در این مجموعه با توجه به تفسیر سوره ،با نگاهی از منظر جامعه شناسی نحوه تشکیل نهضت رسول الله بررسی می شود.وسپس مجموعه تلاش های رسول الله برای نظام سازی نهضت مقدس شان در ابعاد مختلف ارائه میگردد. در شب سوم به این سوال پاسخ داده می شود که چه اتفاقاتی برای نظام نبوی رخ داد که امام مجتبی ع مجبور شد از نظام به نهضت رجوع کند. 📌 در دو جلسه آخر با نگاه به تاریخ و سیره امام رضا ع این پرسش پاسخ داده می شود که امام رضا ع چگونه نهضت را برای همیشه تثبیت کرد؟ 🆔 @AmmarYar_IR 🆔 @m_ghanbarian 🆔 @Heiat_Labbayk
⭕️ ماجرای دیوارنگار میدان ولیعصر نشان داد که اختاپوس بانکهای مال‌ساز و بنگاه‌دار زورشان به حرف رهبری هم‌ میچربد‌ ✍️ محسن مقصودی، مجری و تهیه کننده برنامه ثریا در خصوص جمع کردن دیوارنگار میدان ولیعصر در مورد بانکها در توییتر نوشت: 🔹همیشه در برابر پاسخ مردم و دانشجویانی که می‌پرسیدند چرا رهبری با فلان فساد برخورد نمی‌کند یا پیگیر تصویب فلان قانون ضد فساد نمی‌شود، باید کلی توضیح می‌دادم که فرایند مبارزه و مهار باندهای قدرت و ثروت پیچیده است، یک نفر ولو رهبر باشد بدون مطالبه مردم و عزم مسوولان تنها می‌ماند 🔹این ماجرای دیوارنگاره کار ما را راحت کرد و مشخص شد حتی در دوران مدیریت اصولگراها بر سه قوه و شهرداری، حرف صریح و دقیق رهبر انقلاب که سالها در عرصه عمل خاک می‌خورد حتی دیگر روی بیلبورد شهری هم تحمل نمی‌شود و اختاپوس بانکهای مال‌ساز و بنگاه‌دار زورشان به حرف رهبری هم‌ میچربد‌ 🔹شاید برخی از این ماجراها ناامید شوند، اما ما با این ماجراها امید و انرژی‌مان برای مبارزه با فساد و تخلفات بانکی دو چندان می‌شود. حالا همه چیز عیان‌تر شده، مردم ماجرا را فهمیده‌اند مال سازهای تورم‌ساز دیگر نمی‌توانند با کمک به فلان مسجد و فلان خیریه و هیات و... ژست ارزشی بگیرند @Rasad_tahlil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این کلیپ ها خیلی خوبه کوتاه و گویا ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
🔰🔰🔰 دوره تاریخ اقتصادی صدر اسلام 🔶 مدرس: حجة الاسلام محسن قنبریان 🔺 گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🔺 موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🆔 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام با آیدی @sjmohammadi در پیام رسان بله و یا شماره تلفن +989371697295 تماس بگیرید. --------------------------------------- گروه حکمرانی و اقتصاد مرکز راهبری برهان 🆔 https://eitaa.com/HokmraniEghtesad_borhan موسسه آموزش عالی حوزوی مشکات 🆔 https://ble.ir/ehya_asemeh
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟! سخنرانی شهادت امام حسن عسکری/ ۱مهر۱۴۰۲ حجت الاسلام قنبریان/ هیات صاحب العصر اراک • نهضت محض الاسلام در دوره امام رضا(ع) غیر قابل حذف شد • علت حصر ائمه بعد از امام رضا(ع) • دو طرح الهی برای قیام اهلبیت تا پرشدن زمین از عدل • بداء و انحصار قائم در امام دوازدهم • غیبت آن نهصت های قبل را تبدیل به قعود می کند؟ • بازتولید قعود متکی به دسته ای از روایات • پاسخ به این روایات و وجه جمع با روایت دیگر • راه اصیل همین است که امام خمینی علیرغم برخی مراجع و عرفاء باز کرد • یاران امام زمان(ع) در حدیث لوح به یاران خمینی شبیه اند یا اصحاب القعود؟! ☑️ @m_ghanbarian
🔰 غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟! • در تحلیل دوره امام رضا(ع) و وجه تسمیه ایشان بیان شد: "نهضت محض الاسلام"(اسلام ناب) به مرحله ای رسید که دشمن هم به بودنش راضی شد ولو از سر کراهت. https://eitaa.com/m_ghanbarian/4389 https://ammaryar.ir/m/dmdmb ⬅️ تدبیر دستگاه جبّار عباسی این بود که بین نهضت و سر آن جدایی اندازد؛ لذا تمام ائمه بعد از امام رضا(ع) در حصر و نزد حاکمان گروگان هستند. اوج این مرحله در دوره امام عسکری(ع) است که تمام عمرش را در حصر شهرک نظامی است. • امام عسکری(ع) خود دو علت می شمارد: - اموی ها و عباسی ها می دانند خلافت حق آنها نیست، از ترس اینکه اهلبیت ادعای آن را کرده و خلافت به جایش برگردد شمشیرهایشان علیه اهلبیت است. - از اخبار متواتر می دانستند زوال پادشاهی ظالمانه شان به دست قیام کننده از اهلبیت است؛ لذا سعی در کشتن و نابودی نسل پیامبر داشتند تا از تولد آن قائم جلوگیری کنند.(اثباه الهداه ج۳ص۵۷۰) ❓پس چرا ائمه ی نهم و دهم را هم حصر می کردند؟! طبعا باید فقط امام یازدهم حصر و حبس می شد تا از تولد قائم(عج) جلوگیری کنند! ⬅️ چون طبق روایات می دانستند همه ائمه، قائم اند و اصلا آن قیام کننده می شد یکی از ائمه قبل باشد! به وسیله او ، قیام صورت گرفته و حکومت جور عباسی ساقط شود بعد ائمه بعد یکی یکی بیایند تا امام دوازدهم که کل زمین را پر از عدل داد کند. • شاهد این حرف روایات متعددی است: - الحکم بن ابی نُعیم بین رکن مقام، روزه و صدقه نذر کرده بود۱ که از مدینه خارج نشود تا بفهمد امام باقر(ع)، "القائم" هست یا نه؟! وقتی از امام می پرسد پاسخ می شنود همه ما قائم به امر خداوندیم! می پرسد: شما "مهدی" هستید؟! می فرماید: همه ما مهدی و هدایت کننده به خداوندیم! می پرسد: شما صاحب سیف و شمشیرید؟! می فرماید همه ما صاحب سیف و وارث آن هستیم! می پرسد: یعنی شما دشمنان خدا را کشته و دوستانش را عزیز و دین خداوند را آشکار می کنید؟! اینجا امام باقر(ع) سن خود را مطرح و صاحب این امر را جوان تر و چابک تر معرفی می کند!(الکافی ج۱ص۵۳۶) - ابوحمزه ثمالی نیز از امام باقر(ع) شنیده که: خداوند برای این امر(قیام و فرج) سال۷۰ه را معین کرده بود که با کشته شدن حسین(ع) بر مردم غضب کرد و به سال۱۴۰ منتقل کرد. این تاریخ از سوی یاران افشا شد و دیگر خداوند وقتی برایش معلوم نکرد.(الکافی ج۱ص۳۶۸) ⬅️ از مثل این روایات به خوبی فهمیده میشود دو طرح برای قیام، فرج و تشکیل حکومت اهلبیت تا پرکردن زمین از عدل و داد بوده است: ۱. قائم امام حسین(ع) یا امام صادق(ع) باشد و مرحله قیام علیه دستگاه جور انجام شود و بعد با ائمه دیگر تثبیت و توسط امام دوازدهم کل زمین پر از عدل شود. (این طرح دچار بداء شده چنانچه در روایت ابوحمزه معلوم است/ از آیه بداء: یمحوالله مایشاء و یُثبت هم استفاده می شود) ۲. فرصت قیام از ائمه گرفته یا مثل امام حسین(ع) قیام یاری نشود؛ در این طرح ولو همه ائمه اهل نهضت و قیام و صاحب شمشیرند اما قیام و فرج و تشکیل حکومت اهلبیت و پر کردن زمین از عدالت همه به امام آخر منتقل می شود (که در روایت حکم بن ابی نعیم پیداست) ❓حال سؤال اساسی این است: آن نهضت که در دوره امام رضا(ع) به مرحله غیر قابل حذف رسید و از همین رو ائمه بعد از کانونهای نهضت دور نگه داشته می شدند؛ وقتی امام آخر دچار غیبت شد، آیا نهضت به قعود تبدیل می شود؟! دیگر وظیفه حفظ اقل دینداری و درگیر نشدن با جبابره عالم است تا صاحب امر بیاید؟! • این قرائت در جامعه مذهبی طرفدارانی داشته و الان هم در حال است. حجتیه و ولایتی ها قبل از انقلاب و الان برخی با قرائتی دیگر نزدیک به همین را می گویند! راه اصلی همان قعود است. همان که علماء نجف و قم...غیر از امام خمینی داشتند! کار امام خمینی در بهترین حالت کار زید بن علی است نه کار امام صادق(ع)! پاسخ متقن به این فکر برای جامعه مذهبی ضروری است. با هو کردن کاری جلو نمی رود! • این قرائت به دسته هایی از روایات معتبر در مجامع روایی تکیه می کند مثل: ۱. روایاتی بدین مضمون که: هر عَلَم و رایتی قبل از قائم طاغوت است و صاحب آن پرستش من دون الله می شود.(الکافی ج۸ص۲۹۵) ۲. روایات دستور به خانه نشینی و عدم همراهی بدین مضمون که: ملازم خانه ات باش و زیلویی از زیلوهای آن! در سکون باش مادامی که شب و روز ساکن است (اشاره به عدم تحقق علائم قطعیه ظهور). (وسائل ج۱۵ص۵۱) ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
🔰 غیبت؛ پایان نهضت یا قعود؟! ❗️ پاسخ اینکه: غیبت نه تنها پایان نهضت نیست بلکه نهضت ها به ظهور می انجامد. این روایات نفی نهضت نمی کند نفی ادعای امامت و مهدویت می کند. همان چیزی که در دوره ائمه مکرر اتفاق می افتاد از محمد حنفیه تا واقفیه و.‌‌.. برای این معنا و وجه جمع، روایات زیادی وجود دارد : ۱. در همان دوره امام رضا(ع) که قائم، امام دوازدهم تثبیت شد، امام رضا(ع) هرگز قبول نکرد به صاحبان قیامها علیه عباسی نامه بزند و دعوت به قعود کند! (الکافی ج۸ص۱۵۱) ⬅️ اگر هر رایتی به هر عنوان قبل از قائم طاغوت است، چرا امام رضا(ع) جنبش های شیعی را از طاغوت شدن منع نمی کند؟!! ۲. روایت بسیار در تمجید قیامهای شیعی مثل زید شهید و شهید فخ و... ۳. توصیف و تمجید قیامهایی در دوره غیبت ؛ مثلا: - رایت یمانی را هدایت یافته ترین می شمارند که به صاحب الامر می رسد (الغیبه للنعمانی ص۲۵۵) ⬅️ پس هر رایت و جنبشی به هر عنوان، طاغوت نیست! - قیامی از مشرق که امام باقر (ع) بر حق طلبی آنها تاکید می کند (یطلبون الحق) و تصریح می کند "کشته هایشان شهیدند"(قتلاهم شهداء) و " آنرا هم به دست صاحب الامر می رسانند"(لا یدفعونها ال الی صاحبکم). (الغیبه للنعمانی ص۲۷۳) ⬅️ این قیام و نهضت هر چه -صفویه که مجلسی می گفت یا انقلاب اسلامی که برخی فقهای دیگر گفتند یا...- باشد؛ "نهضت" است، قعود و خانه نشینی نیست اما به تصریح خود امام باقر(ع) به امام زمان می رسد، حق طلبانه است و کشته هایشان شهید! ❗️اگر گفته شود اینها طبق ادله کلی دفاع و امر به معروف و... مجاز است اما یاران امام زمان(ع) اینگونه جنبش ها نیستند و لازم نیست حتما به آنها بپیوندیم! • پاسخ این است: غیر از سیاق همان روایات که امر آن جنبش ها و نهضت ها به صاحب الامر می رسد؛ حدیث لوح به خوبی یاران امام زمان را از همین جنس معرفی می کند: - اولا تنها امامی که در این حدیث یارانش توصیف شده اند، حضرت مهدی(عج) است حتی نه سیدالشهداء - ثانیا یاران دوره غیبت ایشان توصیف شده اند چون می فرماید: فیذل اولیائی فی زمانه: دوستان خداوند در زمان او ذلیل می شوند!⬅️ معلوم است اولیاء و یاران دوره غیبت است والا دوره ظهور که شاخصش عزت مومنان و ذلت منافقان است (تعز به الاسلام و اهله...) ثالثا این یاران حضرت مهدی(ع) نشانه هایی دارند که فقط در اهالی نهضت و جنبش های انقلابی غیبت پیدا میشود نه اهل احتیاط و قعود و..‌.: "سرهایشان هدیه داده می شود"، "کشته می شوند"، "آتش زده می شوند"، "در خوف و رعب هستند"، "زمین از خونشان رنگین می شود"، "صدای شیون در زنانشان جاری می شود" اما فقط همین ها را "اولیاء واقعی خداوند" می شمارد که" همه فتنه ها با آنها دفع می شود".(کمال الدین ج۱ص۳۱۰) ⬅️ آیا احلاس و زیلوهای خانه ها را کسی می کشد و آتش کشیده می شوند و سرهایشان هدیه می شود؟! آیا اینها از جنس قاسم سلیمانی و سید حسن نصرالله و... هستند یا از جنس آدمهای محتاط که وظیفه های پیش از انقلاب خمینی را در حفظ رساله های عملیه های موجود بر عهده گرفته اند؟! ✔️ شکی باقی نمی ماند همین راهی که امام خمینی علیرغم برخی از مراجع و عرفای وقت باز کرد، همان راه محض الاسلام امام رضا(ع) و منطبق تر بر شاخصه های حدیث لوح است. ............................................ ۱. یکی دیگر از شیعیان(کرّام) نذر کرد تا قیام قائم روزه باشد(الکافی ج۴ص۱۴۱) * این مبحث مهم را به دوستان پیشنهاد کنید و فایل صوتی اش را بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian