eitaa logo
محسن قنبریان
17.6هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
885 ویدیو
111 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜ دادگاه راسل؛ دادگاه مردمی دانشمندان و نویسندگان جهان علیه اسرائیل! • راسل و سارتر دو فیلسوف اروپایی با دعوت از دانشمندان و نویسندگان و... در سال۱۹۶۶ مبتکر دادگاهی مردمی برای بررسی جنایات جنگی آمریکا در ویتنام شدند و علیه آمریکا اعلان جنایت جنگی کردند! بعدا برای جنایات پینوشه هم تکرار شد! • با مرگ راسل و سارتر این دادگاه توسط دیگران و اینبار علیه اسرائیل در سالهای۲۰۰۹ به بعد تشکیل شد! جنایات اسرائیل شمارش و علیه او حکم کرده اند. • دانشمندان و حقوق دانان و نویسندگان مطرح کشور غیر از بیانیه میتوانند با کمک سایر دانشمندان آزاده دنیا دوباره همان دادگاه را برپا یا مشابه آنرا علیه جنایات اخیر رژیم صهیونیستی دایر کنند... ▫️ پ.ن: • مبارزه با ظلم نیابت بردار نیست. هم دولتها و حکومتها موظف اند با ظلم داخلی و جهانی مخالفت و مبارزه کنند و هم ملتها و نخبگان با نهادهای اجتماعی شان چنین حق و وظیفه ای دارند. • هم افزاییِ نهادهای اجتماعی با نهادهای سیاسی_حاکمیتی در مبارزه با ظلم و تباهی الگوی کاملی برای تحقق آرمانهای انسانی است. • بودن نهاد های اجتماعی در اینباره هم "عیبِ" نهادهای حاکمیتی را میگیرد هم "نقص" آنها: - عیب: وقتی آن دولتها خود آلوده به ظلم یا تبانی با ظالمان جهانی میشوند! - نقص: وقتی مناسبات جهانی اجازه های دخالتِ دولتی در امور کشور ظالم را نمی دهد! *ویدئو: برشی از برنامه حسینیه ایران شبکه یک بمناسبت شهادت امام باقر(ع) با / درباره مسئولیت دانشمندان/ کامل را اینجا ببینید ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
عدالت و رفع ظلم؛ آستانه بسیج جهانی! • تجمعات و راهپیمایی های عظیم اروپا و آمریکا در حمایت از مظلومین غزه و علیه ظلم های اسرائیل، بی شک با تجمعات بغداد و تهران و... رقابت و بعضاً جلو هم زده است! معلوم است آنچه همه جهان را از هر دین و مذهب میتواند جمع کند، کماکان عدالت و تنفر از ظلم است. عدالت، امری فطری و وجدانی است که حتی راهزن ها هم پس از دزدی از کاروانها، وقت تقسیم غنائم می گویند: به عدالت تقسیم شود! یعنی ظالم های کوچک هم خواهان آنند! • یکی از اسرار شعارشدن عدالت برای منجی آخر الزمان(عج) هم همین است. رهبر انقلاب اسلامی بدان توجه می دهد: "شما که آرزومند و مشتاق ظهور خورشید مهدویّت در آخرالزّمان هستید و الان حدود هزار و دویست سال است که ملت اسلام و شیعه در انتظار ظهور مهدی موعود عجل‌اللَّه‌تعالی فرجه‌الشریف و جعلنااللَّه فداه است، چه خصوصیتی برای آن بزرگوار ذکر می‌کنید؟ «الذّی یملأ اللَّه به الارض قسطاً و عدلاً». نمی‌گویید که «یملأ اللَّه به‌الارض دیناً». این، نکته‌ی خیلی مهمّی است. چرا به این نکته توجّه نمی‌کنیم؟ اگر چه قسط و عدل متعلّق به دین است، اما هزار سال است که امّت اسلامی برای قسط و عدل دعا می‌کند!"(۲۵تیر۷۶) • شاید حالا برایتان این روایت عجیب نباشد که: امام علی(ع) فرمود: پیامبر(ص) فرمود: «المهدی منّا اهل البیت یصلح اللّه له امره فی لیلة»؛ «مهدی از ما اهل بیت است که خداوند سبحانه و تعالی امر (فرج) او را در یک شب اصلاح می‌فرماید» (کمال الدین ج۱ص۱۵۲) انباشت ظلمِ قرن ها، نقطه جوشش یک آن است! محسن قنبریان ۲آبان۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
بهبهانی های شهید غزه! به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه‌های فلسطینی، جنگنده‌های صهیونیستی امروز منزل را بمباران و این خانواده را نیز قتل عام کردند. بهبهانی‌های غزه اصالتاً از خوزستان ایران هستند که در گذشته به کویت و مناطق عربی دیگر از جمله غزه مهاجرت کرده‌اند. • پ.ن: فلسطین مساله انسانی و اسلامی ما بود، حالا و شهادت همشهری هم شد! محسن قنبریان ۲ آبان ۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌چرا شبه جزیره عربستان در صدر اسلام دولت مرکزی نداشت!؟ 🎙استاد قنبریان 🆔@sarcheshmeh_nour
محسن قنبریان
⭕️ جرأت طوفان؛ جان گرفتن گفتمان دینی «جهادگرایی در فلسطین» 👤 نویسنده: حامد دهقانی شیخ محمد الحسن
اثر طوفان الاقصی بر گروه های سلفی و جهادی جهان اسلام: ۱. اضمحلال گفتمان حدیثیِ پشتوانه داعش! ۲. نقطه یابی جدید حدیثی سرمرز اسرائیل! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
اثر طوفان الاقصی بر گروه های سلفی و جهادی جهان اسلام: ۱. اضمحلال گفتمان حدیثیِ پشتوانه داعش! ۲. نقطه یابی جدید حدیثی سرمرز اسرائیل! ............................... • پیدایش خلافت اسلامی عراق و شام، گرچه دستهای پنهان آمریکایی، صهیونیستی با انگیزه های سیاسی(خاورمیانه جدید) و اقتصادی (تسلط بر انرژی) داشت؛ لکن بدنه بزرگی از سلفی ها و جهادی های جهان اسلام (از مصر و آفریقا تا مسلمانان مکتب های سلفی در اروپا و تا شبه قاره) را مخاطب می کرد. جذب اینها، توجیهی دینی می خواست که مبلغان داعش آنرا از منهاج السنة ابن تیمیه تدارک کردند: در جلد۴ از پیامبر(ص) دو حدیث می آورد که: "طایفه ای از امت من همیشه بر حق و پیروزند..." و "دائماً اهل غرب پیروزند تا قیامت". این طایفه و اهل غرب در آنجا به شام و لشکر معاویه(!) تفسیر می شود! تئوریسین های داعش همین خوانش ابن تیمیه را تئوری داعش قرار دادند! لذا "احیای سلطانی خدا در شام"، مقصود داعش و النصره شد. • نقطه حائز اهمیت این جریان این بود که مرز مبارزه را از کافران حربی و اشغالگر(آمریکا و اسرائیل) با مرز گروه ها و کشورهای اسلامی عوض کرد. داعش در چند نوبت حتی حماس (صف اول مبارزه با دشمن اسلام) را تکفیر کرد! بخاطر ارتباط با کشورهای مصر و ایران و حزب الله، حماس را مرتد و رسما علیه او اعلام جهاد کرد! • موتور جنگی داعش توسط مقاومت، نابود شد و از عمده سرزمینی که خلافت اسلامی می خواندند اخراج شدند لکن این بود که تئوری دینی و خوانش حدیثی آنها را به چالش کشید! جنایت های بی سابقه اسرائیل در غزه و حماسه های حماس در عسقلان و... یکباره نگاه برخی اسلام گرایان و چهره های سلفی را از حدیث منهاج السنة به حدیثِ: "برشما باد به جهاد! و بهترین جهاد مرزداری و بهترین مرزداری، عسقلان است!" متوجه کرد. اینبار "افضل رباطکم عسقلان" بر جهاد در غزه و همراهی با حماس در طوفان الاقصی معناشد! از د. نصر فحجان(فلسطینی) تا شیخ محمد الحسن ولد الددو(موریتانی) تا شیخ عبد الفتاح حمداش(الجزایری) و... امواجی در توییتر و فیس بوک حاصل این خوانش بود. ⬅️ استفاده از ادله موجه (نه استفاده ابزاری) توسط علمای اصیل جهان اسلام در فرصت طوفان الاقصی می تواند مبارزه نیروهای اسلام را جای درست خود بنشاند. می تواند دوره صف آرایی گروه های جهادی و سلفی و حتی تکفیری، مقابل اسرائیل باشد. به جای داعش و بوکوحرام و جیش العدل و... گروه های مبارز با صهیونیزم سامان گیرد. 📝 محسن قنبریان ۴آبان۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
تناظر دوگانه های اسرائیل و ایران 🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات آرمان انقلاب(جامعه پزشکی)/ ۲۷مهر۱۴۰۲ ❓
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسالت و تکلیف جامعه علوم پزشکی در ارسال کمک های فوری درمانی به غزه امروز ما ارسال کمک های درمانی و پزشکی به نوار غزه است. هیچ کنوانسیونی نمی تواند جلوی ارسال کمک های درمانی را بگیرد. با بازکردن مسیر ارسال کمک های و می توان محاصره غزه را شکست و جلوی صهیونیست ها را گرفت. 📎 برای قضاوت بهتر صوت و چکیده سخنرانی را مشاهده کنید حجت الاسلام قنبریان هیات آرمان انقلاب اسلامی جامعه علوم پزشکی ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔄 رابطه دوسویه: اقتصاد مجانی با خدمات عمومی • امنیت و بهداشت و آموزش مثل خوراک و پوشاک نیست؛ خدمت عمومی و حق است نه کالا. • سرمایه داری دست دراز کرده حق و خدمات عمومی را هم کالا کند... • اگر اینها بخواهد عمومی و حق بماند، اقتصاد مجانی باید بزرگ باشد از وقف و هبه تا فیئ و انفال و بیت المال. اگر اینها کالا شد، اقتصاد مجانی هم کوچک می شود! دیگر کسی وقف و نذر و... نمی کند! ➕ به این رابطه ها بیشتر بیاندیشیم 🎵 صوت کامل سخنرانی را اینجا بشنوید حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از روزنامه وطن امروز
گفت‌وگوبا حجت‌الاسلام محسن قنبریان درباره بازنمایی رسانه‌ای توفان الاقصی قرآن می‌گوید اگر در حق شما ستم شد، شما می‌توانید به همان میزان ستم، مقابله به مثل کنید. آیا می‌شود به خانه کسی حمله کنند، زن و بچه او را بکشند او هیچ دفاعی از خود نکند؟ این انظلام است، پذیرفتن ظلم است، پذیرفتن ظلم حرام است. باید در برابر ستمگر ایستاد و عقل اجازه می‌دهد به میزان همان ستم، ستم را پاسخ بدهیم. اگر دشمن یک نیروی ما را کشت، ما هم می‌توانیم یک نیروی او را بکشیم، تا اینجا قاعده عقلی است اما از اینجا به بعد قرآن یک قاعده اخلاقی به آن قاعده عقلی اضافه می‌کند و اینکه در مقابله به مثل تقوا را رعایت کنید و تعدی نکنید، اگر کشتن یک نیرو از دشمن قاعده عقلی است اما قاعده اخلاقی ایجاب می‌کند که دیگر او را مثله نکنیم، زجرکش نکنیم یا مثلا به خانواده او تعدی نکنیم، اینها قواعد اخلاقی قرآن است. قواعدی که استراتژی کلی حماس مبنی بر رعایت آنها بود و تاحد زیادی به آن عمل کرد و این را نباید نادیده بگیریم. http://vatanemrooz.ir/newspaper/page/3888/1/270351/0 🇮🇷 @Vatanemrooz
مرکز پژوهش ها از فلسطین یاد هم بگیرد! • اسرائیل قطعاً رفتنی است. پسا صهیونیزم نخبگان فلسطینی به همراه اراده عمومی و ملی شان برای نوشتن برنامه های بازسازی و پیشرفت شان کافی هستند. • در این شرایط نسل کشیِ تمام عیار در غزه، نخبگان جهان اسلام اگر میتوانند برای طرحی، شدنی ارائه و اجرا کنند. • هرچه هم خیرات انقلاب اسلامی برای جنبش های رهایی بخش زیاد بوده باشد؛ نباید مانع یادگیری شود! غزه در همین وضع برای ج.ا.ا و دولت (با گفتمان مردمی) و نظام تعلیم و تربیت و تبلیغ ایران درس دارد! • در این قریب یک ماه همه به وفور صحنه های تربیتی ای دیده ایم که پر از ایستادگی، شکر به خدا، امید و خلاقیت و... بوده است. حتی اگر این صحنه آفرینی ها به بچه ها تلقین شده بود هم زیر بمباران به خاطر نمی ماند. • چنین انسجام و یکپارچگی ای، نحوه ای تربیت و بستره آموزش دارد که بخصوص از انتفاضه الاقصی به اینسو رونق گرفته است. نظریه پرداز فلسطینیِ حوزه تعلیم وتربیت در کتابهای خود برای این نظام خاص، ادبیات علمی ساخته است: - بردن فرهنگ به "اجتماع مردم" جای دولت و سازمان های غیر دولتی - گذر از مفاهیم و ساختارهای مدرن با احیای سنت های کهن - معانی بخشی به آموزه ها در بستر و شکل عمل و درون ها - و... "حرکت در هماهنگی با نیروی زندگی(=امید)" را بوجود آورده است. ⬅️ خوب است مرکز پژوهشها، برای تحقق شعار ، این زیسته مردمی و ادبیات علمی آن را، کاوش کند و پیشنهادهای شدنی به دستگاه های عریض اما کم اثر فرهنگی و نظام تعلیم و تربیت ایران ارائه نماید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
استاد قنبریان.m4a
48.71M
💠 کلاس درسِ غزه 🔸 در روزهایی که می‌گذرد، شاهد و هستیم. 🔹 بعضی از دستاوردها قهری و بعضی لازم است که نسبت به آن‌ها تکالیفی داریم. ❇️ برای ما یک درس دارد و به‌نحوی می‌تواند باشد. ✅ دستاوردهای جنگ غزه: 🔻 شکست هیمنه‌ی و نظام استکبار، به لحاظ نظامی و سیاسی. 🔻 موج بی‌نظیر جهانی علیه اسرائیل. 🔻 جابه‌جایی مرزهای جهاد. 🔸 این‌ها دستاورد خونِ مظلوم است. چنین دستاوردهایی تکلیف‌آور است که: 🔺 از سیلی که جاری شده است دستگاه تدبیری چه می‌خواهد انجام دهد؟ 🔺 در این زمان در چه جایگاهی قرار دارد؟ امروز در قضیه‌ی روایت جنگِ غزه نبود به شدت حِس می‌شود‌. و نهاد اجتماعی در کنار یکدیگر می‌توانند صحنه را مدیریت کنند. 🔹 بایستی از موج جهانی استفاده کنیم و را به نابودی بکشانیم. . سخنرانی استاد قنبریان ۵آبان۱۴۰۲ هیئت اباصالح عج قم @heyatabasalehqom
📋 گزارش یک نشست؛ نسبت عدالت و آزادی نقد ارزیابی کتاب نسبت عدالت و آزادی در منظومه فکری مقام معظم رهبری • چکیده بیانات حجت الاسلام محسن قنبریان را اینجا بخوانید • گزارشی از نشست را اینجا بخوانید • صوت ارائه را اینجا بشنوید ☑️ @m_ghanbarian
32.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اسلام مقاومت در روش، مبدا و مقصد با اسلام داعش متفاوت است! حجت الاسلام 🎙 صوت کامل را اینجا بشنوید! ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
📋 گزارش یک نشست؛ نسبت عدالت و آزادی نقد ارزیابی کتاب نسبت عدالت و آزادی در منظومه فکری مقام معظم رهب
نسبت عدالت و آزادی.mp3
23.75M
🔘 نسبت عدالت و آزادی ارائه حجت الاسلام قنبریان در نشست نقد و ارزیابی کتاب نسبت عدالت و آزادی در منظومه فکری رهبر انقلاب اسلامی/ مرکز اسناد انقلاب اسلامی/ ۸آبان۱۴۰۲ • عدالت در اندیشه امام و رهبری متکی به یک حقیقت است - عدالت اجتماعی، مظهر عدالت تکوینی الهی - اولین عدالتخواه، خداوند و عدالتخواهی بسط صفات حضرت حق است • آزادی در تفکر عدلیه، انعطاف اراده ها به حقیقت است - هر آزادی یک تمرد دارد یک انقیاد - اینها قید هستی آن اند نه ارزشی - اختلاف مکاتب در تعیین موضع تمرد و انقیاد است نه در قید داشتن یا نداشتن! • عدالت و آزادی در لیبرالیسم هردو "برساخت" است. • عدالت قید ثبوتی برای آزادی و در اثبات آزادی محقق عدالت - مدیریت آزادی در کلمات رهبری توسط خود آزاد اندیشان است نه دولت وسازمانها * چکیده ای از این ارائه را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از میز اقتصاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 محسن قنبریان: مسئله انتخاب میان دوگانه پیشرفت و عدالت یکی از چالش های موجود برای سیاستگذاران اقتصاد بوده است. 🔹پیشرفت مردم پایه می تواند عدالت را توأم با پیشرفت برقرار کند. 🔸با ما دور میز اقتصاد باشید👇 https://eitaa.com/joinchat/3031236797Ccb28537740
۲۷-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
18.27M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و هفتم/ ۲۸مهر۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به تجّار و صنعتگران۱ • بخش مهمی در اقتصادِ عهدنامه و حکمرانی اقتصادی • بحث مهم بر سر تعبیر "المُتَرَفِّق ببدنه": ❓چرا دوگانه تاجر و صنعت گر یک صنف سوم یافت؟! ❓آیا المرتفق ببدنه همین کارگر در عصر ماست؟ • نتایج مهم این بحث در نظام اقتصادی ما! حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و هفتم/ ۲۸مهر۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به تجار و صنعتگران ۱ این بخش مهمی در اقتصاد عهدنامه و حکمرانی اقتصادی است. ▫️ نکات مهم: 1⃣ تجّار و صنعتگران را کنار هم قرار داده برایشان یک رهنمود داده: ثم استوص بالتجار و ذوی الصناعات! استوص، از ماده وصیت و بمعنای پذیرش وصیت؛ خویش را سفارش کردن یا سفارش دیگری را پذیرفتن است. • در دنیای جدید، تجارت و بازرگانی بر صنعت حاکم شده است (چنانچه بر کشاورزی و دامپروری)... 2⃣ فراز درباره صنعت گران و تجار است اما در ادامه تقسیم را سه گانه می کند و یک "المرتفق ببدنه" هم اضافه می شود: و اَوصِ بهم خیراً: المقیم منهم/ المُضطربِ بماله/ المُتَرَفِّقِ بِبَدنه درباره آنها سفارش و وصیت خیر داشته باش: - المقیم منهم: آنها که یک جا مقیم اند. خارجاً و مصداقاً همان "ذوی الصناعات" اند - المضطرب بماله: کسی که مال خود را حرکت می دهد؛ که همان "تاجر" است. از ریشه "ضرب فی الارض" است که در لغت سیر در زمین و در اصطلاح همان "مضاربه" است. - المترفّق ببدنه: از ماده رفق = مدارا و همراهی ⬅️ کسی که با نیروی بدنی خود همراهی می کند! ❓ این "المترفق ببدنه"، کجای آن دو صنف است؟! ترجمه آن به "کارگر" غلط شایعی بین شارحان است! کارگر در عرف دنیای جدید کسی است که نیروی کار را می فروشد و خود را اجیرِ صاحب کار می کند! تعبیر "المُتَرَفِّق ببدنه" چنین معنایی ندارد! فراز مربوط به تاجر و صنعتگر است بعد این قسم اضافه می شود؛ معلوم است او ملحق به آن دوست. مترفق یعنی همراه، ببدنه یعنی با نیروی بدنی با آندو همراهی می کند. خارجاً یعنی کمک کار صعنتگر یا کمک کار تاجر؛ ایندو کارگر به اصطلاح امروز نبوده اند. کمک کار تاجر(المضطرب بماله) در عقد مضاربه، می شد "عامل" نه کارگر. کارگر اجیر است و مزد می گیرد؛ عامل، شریک است و از سود نهایی سهم می برد. کمک کار صنعت گر هم در روایات لفظی دارد با عنوان "القاریجار" ؛ ملاذ الاخیار(ج۱ ص۴۲۷) در شرح آن، گفته معرب کارگر است اما "أی ذی الصنعه" یعنی او دارای مهارت و صنعت بوده است. • در روایات سه تعبیر داریم: "العُمّالات" (همان عامل در در عقود بازرگانی و کشاورزی: مضاربه و مزارعه و مساقات)/ "القاریجار"(اسم دیگر صنعتگر) / "الاجیر"(کارگر بمعنای امروز) • تعبیر در دو کتاب فقهی استعمال شده: - در کتاب جعاله (وسائل ج۱۶ ص۱۱۲) که در قبال کاری، پولی به کسی داده شود. ابواب اینها را شمرده است: کسی که گمشده ای را پیدا یا برده فراری را بیابد، در قبال کار حجامت کننده و نوحه گر و آرایشگر و آوازه خوان و...‌، در قبال کارِ دلال و سمسار و... ⬅️ نوعاً در مواردی مطرح است که سرمایه و ابزار خاصی ندارد (پیدا کردن چیزی یا فروختن چیزی و...)؛ یا هنر و توانای خاصی است (مثل نوحه خوان و آرایشگر و آواز خوان). در تفریح و سرگرمی هم استعمال داشت؛ در مسابقه اسب دوانی و تیراندازی(سبق و رمایه) مجاز و در مواکله(که عده ای باهم خوراکی را بخورند) حرام بود. ادامه در بخش دوم ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه بیست و هفتم/ ۲۸مهر۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان • تعبیر هم بیشتر درباره اجاره اشیاء (خانه و ابزار کار) به کار رفته تا "اجاره شخص". - به لحاظ تقنینی: روایات حاکی از کراهتِ اجاره شخص -کارگری- است(ر.ک: الکافی ج۵ص۹۰). روایات از ممنوع شدن رزق در این صورت می گوید چون رزق [سود] به صاحب کار می رسد. واضح است کراهت در این حالت اضطرار نیمی از خانواده های ایرانی نیست. در مقابل نظام اقتصادی نباید مبتنی بر یک کراهت بنیان گذاشته شود. (دقت کنید) - به لحاظ روابط طبیعی اقتصادی هم روایات (و هم تاریخ) حاکی از این است که اجاره شخص، بیش از عاملیت در تجارت و کشاورزی نبوده است. در روایت عمار ساباطی از امام صادق(ع) پرسش می شود مردی تجارت می کند [احتمالا بعنوان عامل در مضاربه] ولی اگر خود را اجاره دهد، بیش از تجارت نصیبش می شود!... (ر.ک: روضه المتقین ج۶ص۴۸۲) باز امام از کارگر شدن به همان دلیل گذشته نهی می کند! ⬅️ معلوم است نبوده یا اقلی بوده و مثل حالا نبوده که عرضه کارگر بیش از تقاضای کارگر باشد! طوری بوده که او از کارگری سود بیشتر از تجارت می برده است! آن دنیا بخلاف دنیای مدرن است که ابزار تولیدِ پیشرفته، دست صاحبان سرمایه و مثلا بیش از نیم خانوارها کارگرند و صف بیکاران هم پشت درند؛ لذا عرضه بیش از تقاضاست و مزد کارگر رو به کاهش است! - در روایت دیگری به شرطی اجیر شدن اجازه داده می شود که: "اذا نصح قدر طاقته" یعنی کارگر به اندازه توان برای صاحب کار خیر خواهی کند! بعد به اجیر شدن حضرت موسی(ع) برای شعیب(ع) در قبال مهریه دخترش استناد می کند که بین ۸یا ۱۰ سال، ۱۰ را انجام داد! (ر.ک: روضة المتقین ج۶ص۴۸۱) ⬅️ قید جانب مستاجر و صاحب کار را گرفته که صاحب کار زیان نبیند. بخلاف "عمّال" در مضاربه و مزارعه و مساقات که خود در سود شریک است و عملا کم کاری اش ضربه مالی به خود هم هست، کارگری، چون مزد می گرفت چنین تعهدی را اضافه می خواست. در زمانه ما بعکس است و چون با مواجهه ایم ضرر و زیان به جانب کارگر است و معمولا در حق او جفا می شود. ✔️ جمع بندی در نظم اقتصادی اسلام، کسی که کار بدنی دارد یا ملحق به تاجر می شود (عامل مضاربه/ و هم عامل در کشاورزی: مساقات و مزارعه) ، یا ملحق به صعنت گر است (قاریجار). در قانون اساسی جمهوری اسلامی به این مهم توجه شده است در بند۲ اصل۴۳ چیزی تعبیه شده که مانع پیدایش طبقه بزرگ کارگر (که فقط کار خود را بفرشد و ارزش افزوده مال صاحب کار باشد) شده است... ☑️ @m_ghanbarian