eitaa logo
محسن قنبریان
16.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
839 ویدیو
107 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی (نمای کلی بحث) 🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲ ▫️ جلسه اول: تقسیم و تعریف • "مسئولیت" واژه ای مهم و محوری در دستگاه واژگانی دین. در مقابل خدا، در مقابل مردم/ درباره خود، درباره دیگران، اجتماع • مسئولیت اجتماعی خود دو نوع است: 1⃣ در قبال امور اجتماعی مثل فرازهایی از نامه۴۷ نهج البلاغه؛ مسئولیت در قبال ایتام، همسایگان و... در این نوع هرکس مسئول است اما در قبال یتیم های اطراف خود، همسایه خود و... در این نوع جهت مصرف و غایت مسئولیت، اجتماع و امور اجتماعی است. 2⃣ مسئولیت با حضور جمعی و اجتماعی برخی فرازهای دیگر همان نامه (علیکم بالتواصل و التباذل) اینجورند. در این نوع جهت تولید و فاعلیت مسئولیت اجتماعی، جمع و اجتماع است. ⚠️ توجه مهم: مسئولیت نوع اول معمولا تربیتی است. نوعا هم مردم سنگ نمی شوند که به کلی آن مسئولیت ها زایل شود. اما مسئولیت نوع دوم سیاسی اجتماعی است به بسیج شوندگی و سازمان گیری مردم مربوط است و از قضا کثیرا چنین نمی شود. نقطه های عطف تاریخ از انجام این مسئولیت و شکست های تاریخ هم از عدم انجام این است. از سقیفه تا کربلا با این مسئولیت (نوع دوم) مواجه اید! • مسئولیت اجتماعی نوع دوم، دو صنف دارد: 1⃣ با یک گروه منسجم (فئه به تعبیر قرآن) هم قابل انجام است. 2⃣ فقط با همه یا اکثریت جامعه قابل انجام است. مقاومت حزب الله یک "فئه" و مقاومت غزه، "همه" است. دفاع مقدس، بسیج یک "فئه" است اما حفظ و بقاء نظام جمهوری اسلامی "همه" را می خواهد. این را باید خوب یاد گرفت و مشق کرد که حفظ مرزها از دشمن با گروهی از جان گذشته قابل انجام است (۶درصد مردم در دفاع مقدس) اما حفظ نظام سیاسی از درون، اکثریت یا همه را می خواهد. این سختی مسئولیت اجتماعی نوع دوم و بخصوص صنف دومش را بیشتر و حساس تر می کند. • ماجرای فاطمه زهرا(س): مشکل او عدم مسئولیت اجتماعی نوع اول در مردم نبود. او حتی محترم بود و برایش جمع هم شدند و... لکن بسیج شوندگی برای انجام مسئولیت اجتماعی نوع دوم آسیب دید! روایات اینرا با واژگانی مهم بیان می کند: اول یک سکوت همگانی اتفاق می افتد. حضرت صدیقه(س) آنها را چنین خطاب کرد: المغضیه علی الفعل القبیح الخاسر! مغضیه از اغضی، یغضی و در اصل از اغضض، یغضض است. "یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم" از همین ماده است یعنی چشم پوشی. المغضیه یعنی دچار سکوت و چشم پوشی و کم کاری شدن آنهم در قبال "فعل قبیح خاسر" یعنی کار زشتی که نه فقط ضرر می زند بلکه سرمایه را از کف می برد. پس از این سکوت، رفتن جمعی و اجتماعی به سمت یک انحراف است (المسرعه الی قیل الباطل). حضرت امیر(ع) از این بشکل همگانی رفتن تعبیر به "انثیال" می کند. در نامه۶۲ می نویسد: فما راعنی الا انثیال الناس علی فلان یُبایعونه: مرا از به درد و فریاد نیاورد (بی چاره و رعایت نکرد) مگر وقتی مردم با سرعت پی در پی برای بیعت با فلانی ازدحام کردند. انثیال، با سرعت و پی در پی آمدن و ازدحام کردن است یعنی حضور همگانی. ملاحظه می کنید بعد از بیعت همگانی غدیر، اول یک جمع محدود در سقیفه جمع و تصمیمی دیگر می گیرند؛ جامعه اول دچار "مغضیه " و سکوت است و بعد از آوردن به مسجد و گرداندن خلیفه جدید در راه و بازار، "انثیال" صورت می گیرد و دیگر چاره ای نمی ماند! این مسئولیت اجتماعی بخصوص صنف دومش(همگانی) را باید بهتر تجزیه و تحلیل کرد. ☑️ @m_ghanbarian
۲-نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی.mp3
30.69M
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی جلسه دوم حجت الاسلام قنبریان / فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران • مسئولیت نوع اول یا امور حسبیه - مثالها و مصادیق • مسئولیت نوع دوم یا امر جامع - نمونه های گذشته و معاصر • "انثیال" در بیعت با علی(ع)؛ مردمسالاری دینی ای که سر دستش نگرفتیم • اختلاف کلمه یکی از عوامل شکست امر جامع • سقیفه حاصل اختلاف انصار و مهاجر که به حذف ولایت انجامید! ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی 🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲ جلسه دوم • مسئولیت اجتماعی نوع اول (مسئولیت در قبال امور اجتماعی) در فقه به "امور حسبیه" معروف است. حسبه در لغت بمعنای اجر و ثواب و در اصطلاح به اموری گفته می شود که خداوند هرگز به تعطیل و اهمال آنها راضی نیست. حفظ و صرف مال مجهول المالک در موارد مقرر، حفظ اموال یتیم بدون ولی، حفظ موقوفات عامه بدون متولی، قضاء حوائج دیگران و فریاد رسی ستمدیده (اغاثه الملهوف)، حفظ جوانان از انحراف از دین، امر به معروف و نهی از منکر و... • مسئولیت اجتماعی نوع دوم (که حتما جمعی و اجتماعی انجام می شود) را قرآن "امر جامع" می خواند: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا كَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ يَذْهَبُوا حَتَّىٰ يَسْتَأْذِنُوهُ... مؤمنان حقیقی آنهایی هستند که به خدا و رسولش ایمان (و انقیاد کامل) دارند و هرگاه در کاری اجتماعشان به حضور رسول (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) لازم باشد حاضر آیند و تا اجازه نخواهند هرگز از محضر او بیرون نمی‌روند. و (ای رسول ما) آنان که از تو اجازه می‌خواهند..." - "امر جامع"، هر واجب کفایی نیست که در قسم اول هم بود؛ واجباتی است که با حضور جمعی و گاه همگانی انجام می شود. امر جامع، جامع امور است مثل "صلاة جامعه"، "مسجد جامع" و... - شان نزول آیه ماجرای حنظله غسیل الملائکه است که برای شب دامادی از حضور در احد (امر جامع) اجازه گرفت. • برخی از مثالهای معاصر امر جامع و مسئولیت نوع دوم: - فتوای آیت الله سیستانی برای انتخابات قانون اساسی عراق پس از اشغال آمریکا ؛ که عدم شرکت را "گناه نابخشودنی" خواندند. - فتوای کاشف الغطاء، میرزای قمی و صاحب ریاض درباره جهاد علیه روسها در زمان فتحعلی شاه. که این جهاد را مثل حضور در کربلا با حسین(ع) و برتر از ثواب اصحاب مجاهد امیرالمومنین خواندند! - تعابیر امام خمینی درباره دفاع مقدس که آنرا اهم امور خواند و رزمندگان را یاوران خدا و پیامبر و ائمه خواند(صحیفه امام ج۱۷ص۱۳۶) - بیعت با امیر المومنین پس از عثمان. حضرت اینجا هم تعبیر "انثیال" می کند یعنی ازدحام همگانی و به سرعت و پی در پی هم آمدن: فَمَا رَاعَنِي إِلَّا وَ النَّاسُ [إِلَيَ] كَعُرْفِ الضَّبُعِ إِلَيَّ يَنْثَالُونَ عَلَيَّ مِنْ كُلِّ جَانِبٍ حَتَّى لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَايَ مُجْتَمِعِينَ حَوْلِي كَرَبِيضَةِ الْغَنَمِ: ناگهان ديدم مردم از هر سوى روى به من نهادند، و چون يال كفتار پس و پشت هم ايستادند، چندان كه حسنان فشرده گشت و دو پهلويم آزرده به گرد من فراهم و چون گله گوسفند سر نهاده به هم."(خ۳) متاسفانه بیعت بی نظیر با علی(ع) را خوب سردست نگرفته ایم چون خیلی با مردم سالاری دینی همراه نیستیم!... رهبر انقلاب این معما را طرح می کند که چرا ۲۵سال برای امر ولایت دست به شمشیر نبرد اما برای عدالت در زمان حکومتش سه جنگ کرد؟!(ر.ک:۸۳/۸/۱۵) حکمت۲۲ نهج البلاغه سرش را بیان می کند! ولایت حق الهی است لکن اعطاء کردنی است ولو با ندادنش توسط مردم، شب و ظلمت جامعه را بگیرد! تابلوهای ولایت و عدالت را در قرآن ببینید! آیه ولایت انگشتر دادن به فقیر است؛ آیه عدالت، "انزلنا الحدید"! شمشیر برای گرفتن عدالت هست اما عموم مردم باید ولایت را بپذیرند نه به زور سرنیزه! • از عمده عوامل شکستن امر جامع، اختلاف کلمه است! امام خمینی در وصیت نامه، "کلمه توحید" و "توحید کلمه" را رمز نجات ملت می شمارد. • ماجرای سقیفه، حاصل اختلاف مهاجر و انصار بود درجانشینی پیامبر که به حذف ولایت انجامید: صرتم بعد الموالاة احزاباً بعد از پیوستگی (باهم و با ولیّ) گروه گروه شدید!(خ۱۹۲) ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از نظر امیرالمومنین یک نظام سیاسی_اجتماعی چگونه حرم می شود؟! (مبنای سخن حاج قاسم در نهج البلاغه) 🎙حجت الاسلام : • ولایت در فرهنگ شیعی یک میثاق سه وجهی است؛ پیوند و پیوستگی مردم با ولیّ و بالعکس و پیوند مردم با مردم. ولایت، فقط شخص ولیّ نیست؛ کل این سه پیوند و میثاق است.۱ • حضرت امیر(ع) این میثاق، را می نامند آنجا که از ایجادش در زمان پیامبر(ص) گفته و از نقضش پس از او گله می کند: "...نَقْضاً لِمِیثَاقِهِ الَّذی وَضَعَهُ اللَّهُ لَکُمْ حَرَماً فِی أَرْضِهِ وَ أَمْناً بَیْنَ خَلْقِهِ...: و پیمان و میثاقی را بشکنید که خداوند آنرا حرم(پناه گاه) برای شما در زمین و جایگاه امن بین مردم قرار داد..."(خطبه قاصعه) • این میثاق در زمان ما همان است که بهشتی۲ و خامنه ای۳ آنرا "نظام امت و امامت" و "جمهوری اسلامی" نامیدند و حاج قاسم آنرا "حرم" می خواند! هستیِ این پیوند(ولایت) مقدم بر پوسته حقوقی و قانونی آن است و واقعا باید در جامعه برپا شده باشد. ........................... ۱. ر.ک: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن/ آیت الله خامنه ای/ فصل آخر ۲. ر.ک: مبانی نظری قانون اساسی/ شهید بهشتی ص۴۷ ۳. ر.ک: دیدار با مردم آذربایجان ۹۶/۱۱/۲۹ و هم کتاب صورت و صیرت انقلاب اسلامی * برشی از فاطمیه اول هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران/ آذر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مشق بسیج! 🎙برشی از سخنرانی "نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی" / ۴آذر مسجد دانشگاه تهران • مسئولیت اجتماعی گاهی بدون حضور جمعی و اجتماعی ممکن نیست. این قسم مسئولیت اجتماعی گاهی با "فئه" (یک گروه منسجم) انجام می شود و گاه "همه" را می خواهد. • بسیج، لشکر مخلص خدا و فئه انقلاب اسلامی است که از حفظ مرزها تا واکسیناسیون و کرونا، زلزله و سیل و... را در انجام مسئولیت اجتماعی خود دارد. • اما حفظ نظام عزیز اسلامی بیشتر از فئه را می خواهد نیازمند همه یا اکثریت مردم ایران است؛ این حقیقت مردمسالاری دینی است. اگر می شد با یک فئه، نظام را حفظ کرد بسیج هزار بار حاضر بود لکن قواعد مردمسالاری دینی به او می گوید باید همه را بیاوری. اینرا بسیجی مثل یک مشق باید روزی چند بار بنویسد. مردم در مردمسالاری دینی یعنی همه مردم نه فقط حزب اللهی! • از همین جا ارزش جهاد تبیین و همراه کردن حداکثری موضوعیت می یابد. * برای قضاوت بهتر چکیده را اینجا و فایل کامل صوتی را اینجا ببینید! حجت الاسلام قنبریان @ashabolhossein_ir ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کاش امر درجه ۳ و ۴ را ناموس انقلاب نکنیم 🎙 حجت الاسلام 🕰 یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب چهارم » 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 📥 دریافت نسخه باکیفیت 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
34.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 نمی‌شود من فقط هفته‌ی آخر به مردم بگویم بیایید، یک زنجیره کار باید اتفاق بیافتد. 🎙 حجت الاسلام 🕰 یکشنبه ۵ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب چهارم » 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 📥 دریافت نسخه باکیفیت 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
۳-نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی.mp3
28.23M
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی جلسه سوم حجت الاسلام قنبریان / فاطمیه اول۱۴۰۲ / هیات اصحاب الحسین دانشگاه تهران • گونه های نظام اجتماعی ۱- نظم اجتماعی مبتنی بر رحامت ۲- نظم اجتماعی مدرن ۳- نظام ولایت_موالات • سرنوشت مسئولیت اجتماعی نوع دوم - در نظم قبیلگی امر جامع با مشکل مواجه است - نظم مدرن هم مسئولیت مردم در قبال امر جامع را یاری نمیکند * مطالب بسیاری از تتمه این بحث بخاطر محدودیت شبها ناگفته ماند و به مجالی دیگر حواله شد! ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی 🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲ جلسه سوم • گونه های نظام اجتماعی انجام درست مسئولیت های اجتماعی لوازم و تمهیداتی دارد که باید گونه های نظام اجتماعی را در این خصوص بررسی کرد: 1⃣ نظم اجتماعی مبتنی بر رحامت نظام های قبیلگی و عشایری و روستایی و... گذشته براساس خویشاوندی و رحامت بود. در این نظم، رابطه افراد با هم "اهالی" است؛ از هم یاد میگیرند، باهم تکافل اجتماعی دارند، از هم دفاع می کنند و... ⬅️ مسئولیت اجتماعی نوع اول(امور حسبیه) در این نظم خیلی راحت انجام می شود... 2⃣ نظم اجتماعی مدرن: با پیدایش شهر و دولت مدرن دیگر رابطه ها براساس خویشاوندی نیست. "رابطه شهروندی" جای "اهالی" نشسته است. در این نظم جدید، "موسسات رسمی و غیر رسمی" واسط بین مردم و امور اجتماعی اند. "مدرسه مدرن" عمده آموزش های لازم را در خود متمرکز می کند (حتی آموزشهایی که دیروز در ضمن کار و بازار و روابط خانوادگی انجام می شد)، "بیمه" جای تکافل اجتماعی سابق(عاقله) می نشیند، "سرای سالمندان"، "پرستاران خانگی" و... جای روابط خانوادگی گذشته می نشیند. ⬅️ مسئولیت اجتماعی نوع اول، در این نظم، سخت تر انجام می شود. همه نیابتی می شوند و به موسسات سپرده می شود. آدم ها برای پدر و مادر پیر خود هم پرستاری در شهرستان می گیرند و خود از دور تلفنی می زنند! اما باز ریشه این مسئولیت ها که تربیت آدمی و روحیات اوست صفر نمی شود انواع ابزار جدید برای انجامش تدارک می شود. • سرنوشت مسئولیت اجتماعی نوع دوم! مسئولیت اجتماعی نوع دوم که مسئولیت جمعی و "امر جامع" است، در هردو نظم گذشته دچار آسیب است! 🅰 در نظم قبیلگی هم امر جامع با مشکل مواجه است! شکست حکومت علوی، قیام حسینی ، دعوت فاطمی همه مواردی از این است! ❓چرا؟! چون امر جامع (مثل حفظ حکومت اسلامی، قیام امت مقابل بدعت ها) بزرگتر از قبیله و فامیل است! تعصبات خونی و قبیلگی مانع "بسیج شوندگی" در امری فرا قبیلگی است! (دقت کنید) ابن خلدون همین را عامل شکست [ظاهری] نهضت حسینی می شمارد... حضرت امیر(ع) برای توجه به این مهم خطبه قاصعه را انشاء که فرازهای زیادی از آن به همین نکته می پردازد. با این تعصبات جاهلی شیطان امت های گذشته را هم فریب داده و در واقع شکست های تاریخ رقم خورده است. جالب اینکه در همین وضع، همان قبیله مسئولیت های نوع اولش را انجام می دهد حتی حاضر است یتیمان حسین(ع) را سرپناه و غذا دهد بعدی که از مسئولیت بزرگش درباره امر جامع حسینی کوتاهی کرده است! 🅱 نظم مدرن هم مسئولیت مردم در قبال امر جامع را یاری نمی کند! با وجودی که امر جامع اندازه بزرگی حکومت و دولت مدرن است (مشکل قبلی اینجا نیست) لکن به دو دلیل باز مسئولیت اجتماعی خوب انجام نمی شود: - امر جامع در دیوانسالاری دولت مدرن می شکند و تجزیه می شود! - رابطه مردم با امر جامع، قطع و با وساطت و نیابت می شود! برای مثال اگر "پیشرفت عدالت محور" امر جامع دهه ای در ایران باشد، نظام دیوان سالار اول این امر را متجزی و بریده از هم می کند و بعد بخاطر تصدی خود یا موسسات غیر رسمی راهی برای "قیام مردم به این امر جامع" نمی گذارد! 3⃣ نظام ولایت_موالات چاره و نظریه مبنای اسلام در نظم اجتماعی، هیچ یک از دو نظم سابق نیست. نه دنبال ساخت "قبیله اسلامی" است و نه "استیت اسلامی"! ولایت، یعنی چسبیدگی و هم جوشیدگی سه وجهی: ولیّ با مردم/ مردم با ولیّ/ مردم با مردم (ر.ک: فصل آخر کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) آیت الله شاه آبادی از این عرض و طول ولایت و موالات تعبیر به "خیط نبوت" و "خیط اخوت" می کرد (ر.ک: شذارت المعارف) حضرت امیر(ع) در بخش دیگر خطبه قاصعه به این مهم توجه می دهد. پیامبر که آمد این رابطه جدید را شکل داد (جَمَعَ علی دعوَتِه اُلفَتَهُم) این موجب شد امرهای جامع مستقر و جاگیر شود (قد تَرَبَّعَتِ الامورُ بهم فی ظل سلطان قاهر) امر جامع در دسترس همه و همه مباشر آن به آسانی منعطف می شد (تَعَطَّفَتِ الامورُ علیهم...) اما وقتی بعد از این پیوستگی و موالات، گروه گروه شده و سراغ منافع قبیلگی رفتند (صرتُم بعد الموالاة احزاباً) این حصن و پناه گاه الهی هم درش رخنه ایجاد شد (ثَلَمتُم حصنَ الله المضروبَ علیکم باحکام الجاهلیه). حضرت آن روابط سه وجهی را در زمین می شمارد که داشت نقض می شد (...نقضاً لمیثاقِه الذی وَضَعَه الله لکم حرماً فی ارضه) این موالات طولی و عرضی خود از بزرگترین احکام الهی است. "ولایت مطلقه" نه دولت مطلقه و استیت و لویاتان است و نه یک صرفاً قلب مهربان درون یک ربات فولادی خشن(دولت مدرن)! بلکه چنین رابطه سه وجهی ای است که بتواند دولت مدرن و اقتضائاتش را تسخیر و تا ساخت الگوی بهتر خود مهار نماید. * مطالب بسیاری از تتمه این بحث بخاطر محدودیت شبها ناگفته ماند و به مجالی دیگر حواله شد! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مسئولیت اجتماعی 🎙 حجت الاسلام 🕰 شنبه ۴ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب سوم » 🏴 مراسم عزاداری ایام فاطمیه 📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
• اینکه: "هرکس مبانی انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارد، شماست"؛ را در حد قاعده اش، شاید غلط گیرترین و برچسب زن ترین ها هم همراه باشند و تکرار کنند. لکن در تطبیق و کشفِ "برادران"، باز چنان تنگ بگیرند که هیچ کس جز خودشان نماند! • حضرت آقا این مبنای ارزشی را سالهاست دارند؛ لکن تطبیق ایشان ظاهرا با ما بسیار متفاوت است! مثلا سال۷۷ (پس از ماجرای ۲خرداد و فضای آن روز تشکل ها) دانشجویی از ایشان می پرسد: ✔️ میخواستم نظر حضرتعالی را درباره گروه های حامی ولایت بدانم! می فرماید: "به نظر من همه گروهها حامی ولایتند(!) یعنی در کشور گروه قابل توجهی که ولایت را قبول نداشته باشد، نمی شناسم(!). همه ولایت را قبول دارند؛ حالا ممکن است بعضی عشق و اخلاص بیشتری داشته باشند، بعضی کمتر داشته باشند؛... همه گروه های دانشجویی با من ارتباط دارند، پیش من می آیند؛ چه گروه های دانشجویی،چه افراد دانشجویی؛ همه شان اظهار ارادت به ولایت می کنند همه قبول دارند، نمیشود قبول نداشته باشند، معلوم است که قبول دارند؛ من هم همه شان را به یک معنا حمایت می کنم..."(۷۷/۲/۲۲) ❗️این یک نمونه است که تطبیق خود را با ایشان چک کنیم!(شر نشود!!!) ❓آیا ما همه گروه های (اقلا دانشجوییِ) سالهای۷۶و ۷۷ را حامی ولایت می دانستیم؟!! جبهه انقلاب امروز بیشتر محتاج این قاعده زرین است. اگر در مهارتِ اثبات و کشف، به مذاق بهشتی ها و خامنه ای ها نباشیم، مترقی ترین اصول برای جبهه بندی را هم دچار ساده لوحی بعضی و دگم و تنگ نظری بعضی دیگر می کنیم. محسن قنبریان / ۸آذر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 نظام باشد اما انقلابی باشد، نظام ثبات می خواهد و انقلاب تحول 🎙 حجت الاسلام 🕰دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب پنجم » 🏴 مراسم عزاداری 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ ashabolhossein.ir ]] [[ @ashabolhossein_ir ]] [[ @m_ghanbarian ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خصوصیتی دارد نظام ما که در آن عدالت دائما می تواند امر درجه چندم شود 🎙 حجت الاسلام 🕰 دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب پنجم » 🏴 مراسم عزاداری 📥 دریافت نسخه: تصویری|صوتی 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ ashabolhossein.ir ]] [[ @ashabolhossein_ir ]] [[ @m_ghanbarian ]]
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 «مسئولیت های اجتماعی در دنیای جدید چگونه است؟ » 🎙 حجت الاسلام 🕰 دوشنبه ۶ آذر ماه ۱۴۰۲ « شب پنجم » 🏴 مراسم عزاداری 🕌 مسجد دانشگاه تهران هیأت‌ دانشجویی اصحاب الحسین(ع) [[ @m_ghanbarian ]] [[ ashabolhossein.ir ]] [[ @ashabolhossein_ir ]]
حکمرانی مردمی.mp3
19.29M
🎧 نشست تخصصی ❓چه چیزهایی نیست؟! ❓مهندسان قانون اساسی برای مردمی سازی چه کردند؟! ❗️بدون رعایت آن اساس، کارهای بنام مردمی سازی، بازی است! ارائه حجت الاسلام @ghahrmanshahr ☑️ @m_ghanbarian
31.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎 اسرائیل از نزدیک! ۱ 📽برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ✔️ دوگانه دولت و سرزمین اسرائیل ❓چگونه اسرائیل را هم کشوری مذهبی تعریف کرده اند و هم پایتخت هم جنس بازان؟! یهودیت کهن و ارزشهای مدرن چگونه ممکن است در یک کشور جمع شود؟! * برای مطالعه بیشتر (اینجا) 📆جلسه هفتم/ ۲۷مهر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از بهشتی‌نگار
ثبات_و_تغییر_در_شورای_نگهبان_در_مذاکرات_قانون_اساسی.pdf
1.32M
🔶ثبات و تغییر در شورای نگهبان در مذاکرات قانون اساسی ✍️ نویسنده: حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🗞 اندیشه بهشتی، شماره بیستم، آذر ۱۴۰۲ 🆔 @beheshtinegarr
28.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎 اسرائیل از نزدیک! ۲ 📽برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ✔️ دوگانه ی دولت سکولار و آیین یهود ❓تئوریسین های مذهبی زنده اسرائیل چه می گویند؟! ❗️فرق تهدیدات سرزمینی با تهدیدات علیه دولتی خاص! * برای مطالعه بیشتر (اینجا) 📆جلسه هفتم/ ۲۷مهر۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
34.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎 اسرائیل از نزدیک! ۳ 📽برشی از سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ❗️حماس، "سرزمین اسرائیل" را نشانه گرفت نه دولت نتانیاهو ❗️مطالباتی که سرزمین اسرائیل (متجلی در یک دولت-ملت) را نشانه نگیرد، آرمان فلسطین نیست! ❗️مطالبه محاکمه و اخراج سفیر و... کف مطالبه و در سطح آرمان فلسطین نیست! * برای مطالعه بیشتر (اینجا) 📆جلسه هفتم/۲۷مهر ۱۴۰۲ ☑️ @m_ghanbarian
۱-فاطمه (س) و مردم.mp3
44.07M
❇️ فاطمه سلام الله علیها و مردم 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🗓شب اول فاطمیه ۱۴۴۵ 📌 دانشگاه رازی کرمانشاه 💠 هیئت دانشجویی محبان اهل بیت علیهم السلام ✅@heyat_razi ☑️ @m_ghanbarian
۲-فاطمه (س) و مردم.mp3
47.93M
❇️ فاطمه سلام الله علیها و مردم 🎙 حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قنبریان 🗓شب دوم فاطمیه ۱۴۴۵ 📌 دانشگاه رازی کرمانشاه 💠 هیئت دانشجویی محبان اهل بیت علیهم السلام ✅@heyat_razi ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ این کلمات حضرت آقا مطلقا سر منبرهای غدیر و محرم و رجب و فاطمیه نرفته و نمیره و نمیره و نمیره... ‼️ 🔸 مبلغ تراز انقلاب اسلامی باید درک کنه اسلام یک دستگاه واژگانی خاص انقلابی دارد... 📣 صوت کامل را اینجا بشنوید بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوة علی بن موسی الرضا(ع) حجت‌الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📢 *در آستانه ایام فاطمیه منتشر شد* 🔰 *صوت و فیلم کامل نشست تبلیغ مُحَرِک در مقابل تبلیغ مُسَکِن* 🎙 *حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان* 🎞 مشاهده *فیلم کامل نشست در صفحه آپارات* بسیج مشکوه : *https://aparat.com/v/uJLtv * 🎞 دانلود مستقیم *فیلم کامل نشست* (۵۴۰مگابایت): *https://my.uupload.ir/dl/BvmQE6X0 * 🔈 دانلود مستقیم *صوت کامل نشست* با کیفیت متوسط (۲۳مگابایت) : *https://my.uupload.ir/dl/aGXgLgDV * 🔈 دانلود مستقیم *صوت کامل نشست* با کیفیت عالی (۹۰مگابایت) : *https://my.uupload.ir/dl/yoOxwbQ7 * *بسیج طلاب حوزه علمیه مشکوه علی بن موسی الرضا علیه السلام* 🆔 *https://ble.ir/basij_meshkat*
۳۰-شرح عهدنامه مالک اشتر.mp3
23.54M
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ جلسه سی ام/ ۱۷آذر۱۴۰۲ ▫️ فراز مربوط به طبقه سفلی! ❓آیا طبقه فرودست لابد منه است؟! ❗️تعریف و تقسیم این صنف • یک اصل مهم درباره فرودستان! ❗️بار عام برای حاجت مندان! • حرمت مطلق حجاب حاکمان • قاعده مهم تقدس جامعه! ❗️تقدس جامعه غیر از تقدس مقدسات! حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه۵۳/ سی ام/ ۱۷آذر۱۴۰۲ حجت الاسلام محسن قنبریان ▫️ فراز مربوط به طبقه سفلی • اول بحث طبقات ۷گانه گذشت که معنای طبقه در این نامه چیست؟ چه نسبتی با طبقات اجتماعی و نظام طبقاتی دارد؟ آیا وقتی از طبقه سفلی می گوید، یعنی بودن این طبقه در جامعه لابد منه است؟ پس سیاست های ریشه کنی فقر و عدالت گستری چگونه عمل کرده که باز طبقه سفلی هست؟! اجمالا قبلا گذشت که طبقه اجتماعی مدرن، "جایگاه تثبیت شده براساس عوامل اقتصادی و سیاسی" است. معمولا هم به طبقه برخوردار و طبقه نابرخوردار تقسیم میشود. در نامه۵۳ ، طبقه بدین معنا نیست و به معنای صنف و قشر است. ساختارهای اقتصادی و سیاسی در نظام علوی ، فقر ساز و طبقه سفلی ساز نیست؛ اما تفاوت های طبیعی ناچارا کسانی را از بازار و درآمد داشتن می راند. برخی از کار افتاده یا سالخورده می شوند، برخی نیروی کار و سرپرست از دست می دهند و... حضرت این فراز را برای این قشر می گوید. • تعریف طبقه سفلی: "لا حیلة لهم" است، حیله یعنی حائل، یعنی کسانی که چاره ای ندارند. و چند قسم اند: مساکین، محتاجین، اهل سختی و بینوا، زمین گیران. برخی زبان درخواست دارند(قانع) و برخی ندارند و زبان حالشان گویاست(معتر) درباره این طایفه می فرماید باید سهمی از بیت المال و سهمی از غلات اراضی خالصه را اختصاص دهی. دور و نزدیکشان هم فرقی نکند. • اصلی مهم برای حاکمان در اینباره: امور اینها معمولا خرد است، ای بسا ماهم وقت به رخ کشیدن امور اینها بگوییم: مسائل کلان و راهبردی مهمترند! بطور کلی چشم ماهواره ای و میکروسکوپی باید منتظم شود نه امور کلان دیده نشود و نه امور کوچک اینان فراموش شود. اصل: "وَلاَ يَشْغَلَنَّکَ عَنْهُمْ بَطَرٌ، فَإِنَّکَ لاَ تُعْذَرُ بِتَضْيِيعِکَ التَّافِهَ لاِِحْکَامِکَ الْکَثِيرَ الْمُهِمَّ: نشاط و سرخوشی تو را از توجه به آنان باز ندارد زیرا پرداختن به کارهای مهم و بزرگ تو را از ضایع کردن امور کوچک آنان معذور نمی سازد" این اصل بعضا از سوی حاکمان نقض می شود و توجه به مسائل مهم و بزرگ، غفلت از امور کوچک اینان را موجب می شود؛ چنانچه در روایت یاسر خادم از امام رضا(ع) پیداست که امام، مامون را از سرخوشیِ فتح کابل و... در قبال غفلت از فقر و تنگدستی مردم مدینه مذمت می کند! • مواجهه با اینان را تاکید دارد که با "اهتمام" ، "رو بر نگرداندن"، "تفقد غیر حاضرین" و... باشد. مامور رسیدگی را می فرماید اهل خشیت(نسبت به خدا) و اهل تواضع(نسبت به اینان) باشد. اینان محتاج ترین به انصاف اند. یتیمان و سالخوردگان از این قشر را ویژه مورد خطاب قرار می دهد که امور آنان را بر عهده بگیر. • بخشی از اینان "ذو الحاجات" است درباره اینان غیر از رسیدگی خود، دستور مجلس عمومی و بار عام دارد؛ مجلسی خالی از محافظان که اینان راحت بتوانند حرفشان را بزنند. پیشاپیش می فرماید سخن گفتن اینان ممکن است با "خُرق" (درشت گویی ،مقابل رفق و مدارا) و "عی" (ناتوان در رساندن منظور) باشد. می گوید باید بخاطر خدایت تواضع کنی و تحمل نمایی. شهید بهشتی از مثل این فراز و و خطبه۶۲ استفاده کرده که: حجاب حاکمان حرام مطلق است. یعنی از واجباتی است که حکم ثانوی نمی پذیرد و در هیچ شرایطی نباید از مردم دور شوند. بعد قاعده طلایی را از زبان پیامبر(ص) نقل می کند که:" لَنْ تُقَدَّسَ أُمَّةٌ لاَ يُؤْخَذُ لِلضَّعِيفِ فِيهَا حَقُّهُ مِنَ الْقَوِيِّ غَيْرَ مُتَتَعْتِع: یک امت (جامعه) مقدس نمی شود تا وقتی که ضعیف نتواند حقش را بدون لکنت از قوی بگیرد." تقدس جامعه به این است. جامعه ای که مقدساتی مثل حرم و اربعین و... دارد الزاما جامعه مقدس نیست؛ آن تقدسِ مقدسات است؛ خود جامعه با حرم طلا مقدس نمی شود با انجام این قاعده مقدس می شود. *تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ☑️ @m_ghanbarian