eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
763 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
👹 با اشرار تسویه کنیم تا بعد...! 🔅دهه محرم امسال در سلسله بحث "سازمان اوباش؛ پیشران فاجعه عاشورا" به نقش اوباش و سازمان یافتن آنها در تند شدن حوادث ومصائب به قدر بضاعت اندکم پرداختم. -جانیان اصلی حادثه عاشورا، همه در این تیپ اند. آنهایند که پیشتر وبیشتر از عامه حاضر در کربلا فاجعه می سازند. بافحاشی به امام ومقدسات لشکر را تشجیع می کنند. قاتل کودکان، غارتگرها، سوارانی که نعش امام را لگد کوب کردند؛ عبداله بن حوزه ها، کثیربن عبداله ها، حرمله ها، شبث ها، حصین ها، سنان ها، شمرها و... از این قماشند و موتور محرک اصلی ای که ظرف چند روز جنایتی عجیب و فجیع رقم بخورد. 🔅 روایات این تیپ اجتماعی را به "الغوغاء"، "طغام"، "اراذل" و... معرفی کرده اند. رسول خدا(ص) درباره شان فرمود: اراذل از کسانی اند که اگر ستمشان نکنی هم ستم می کنند(الخصال ج۱ص۱۱۲) امیرالمومنین(ع) فرمود: اگر گرد هم جمع شوند ضرر میزنند(نهج البلاغه خ۱۹۵) 🔅کار طواغیت، سازمان بخشی به اینان است. دولت سفیانی با سازمان بخشی اینان سرکار آمد و افاضل را هلاک کرد. 🔻 امیرالمومنین(ع) پس از شورش های گروه تروریستی بُسربن ارطاة فراخوانی درس آموز داد: "هلاک دین اینست که پسر ابوسفیان اراذل واشرار را فراخواند وآنان پاسخ دهند ومن شما را که مردمی افاضل و اخیار هستید فراخوانم وشما استنکاف ورزید. این عمل، عمل پرهیزکاران نیست"(الغارات ج۲ص۴۲۹) ⬅️درجریانات اخیر به شهادت شاهدان عینی وهم آنچه مقامات امنیتی و انتظامی گفته ومستند کرده اند؛ عده ای اشرار واراذل هم در صفوف مردم شدند که اعتراض ها را آشوب واغتشاش کردند. خاندان پهلوی و سازمان رجوی و دشمنان مسلّم ملت ایران هم اعتراف کردند برخی از آنها را سازمان داده اند وبقیه راهم فراخوان میکردند. که سفیانی ها، اشرار را فراخوانند واجابت شوند اما ولایت، انقلاب ونظام افاضل واخیار را -که قاطبه مردم ایرانند- فراخوانند اما اجابت نکنیم. پس همه می آییم. 📝محسن قنبریان ۹۸/۸/۲۹ ☑️ @m_ghanbarian
📚 اما بعد...! خدا را شکر باحضور حماسی مردم علیه اغتشاشگران و سازمان بخش های خارجی شان، فتنه۹٨ هم خاموش و از خیابانها جمع شد. شاید وقتش رسیده باشد به و اولی برگردیم. بجای فوروارد ستونهای تکراری و تحلیل های مشترک المضمون و همه درباره حواشی اغتشاشات، کمی عمیق تر درباره نسبت سیاست های جاری با عدالت و مردم و بخصوص اقشار ضعیف درنگ کنیم. اگر اهل تٲمل و دردمند عدالت و محرومین سراغ داشتید و مطلب زیر را لایق دیدید؛ برایش ارسال کنید:👇
🎬آیا یارانه حاصل از آزاد شدن قیمت ها، به عدالت اجتماعی می انجامد؟! 🔺 اصلی ترین دلیل یا تبلیغ برای آزاد سازی قیمت حامل های انرژی و هدفمند کردن یارانه آن این بیان میشود: از هزارهزار میلیارد یارانه این بخش، دهکهای ثروتمند جامعه بیشتر از دهکهای فقیر استفاده می کنند. پس آزاد کردن قیمت بنزین(مثلا) ودادن یارانه اش به دهکهای پایین موجب کاستن نظام طبقاتی است! ❓آیا واقعا چنین است؟ 🔻 منتقدین این سیاست دو دسته اند: ۱. دسته ای که به اعراض آن(وقت و نحوه اش و...)اشکال دارند؛ که عمده یادداشت نویسان سیاسی این روزهایند. وتقریبا به مچ گیری های جناحی مرسوم تنزلش می دهند. ۲. دسته ای که به اصل این سیاست ایراد دارند چه این دولت یا آن دولت وچه در این شرایط واین نحوه چه شرایط بهتر. بین اینان اقتصاددانانی هست که کمتر در هیاهوهای حاشیه ای موجود شنیده می شوند. ⬅️ به نظر دسته دوم این ادعا یک شعبده وچشم بندی است واتفاقا اصلا موجب عدالت اجتماعی نمیشود! 🔅قاعده طلائی اینان:عدالت اجتماعی تنها از مسیر "تقسیم عادلانه منابع ثروت" می گذرد وحتی "توزیع عادلانه درآمدها" بدون آن ، عدالت را تٲمین نمی کند. یارانه، توزیع درآمدهاست.توزیع درآمد، تابع توزیع ثروت ومنابع تولید ثروت است. اگر ثروتها ومنابع ،عادلانه تقسیم نشده باشد؛ درآمدها نیز ولو با دست دولت به دست فقراء داده شود؛ از جیب اغنیاء سردرمی آورد! ✅ توضیح با قطعه ای از تاریخ اسلام: -جای "یارانه" در زمانه ما، تقسیم بیت المال یا"غنیمت" در صدر اسلام را قراردهید. وقتی به هر سوار ۳۰۰۰دینار از غنیمت فتح آفریقا (برای نمونه) می دادند؛ موجب پرشدن شکاف طبقاتی حتی بین همان جنگجویان نمی شد! چرا؟! چون قبل از آن ،منابع ثروت ناعادلانه تقسیم شده بود! - مهمترین منابع ثروت امروز ، "ماشین آلات و کارخانجات صنعتی بزرگ" است و آنروز ،" زمین های قابل کشت " بود. اول به شدت مقاومت می شد که اراضی حاصلخیز فتح شده به ملک خصوصی کسی درآید؛ لکن به مرور به فرماندهان وبرخی خویشان وسابقه داران در اسلام واگذار شد(۱). طوری که در عهد خلیفه سوم مرغوب ترین این زمینها-یعنی عراق- تقریبا همه مال بنی امیه شد وحاکم آنها در عراق، عراق را بوستان بنی امیه می خواند(۲)!مراتع مدینه نیز همینطور شد! ⬅️حال در این توزیع ناعادلانه ثروت ومنابع وپیدایش انحصارات ، حتی اگر بیت المال یا اقلا غنائم هم عادلانه تقسیم شود، باز نه تنها موجب عدالت وکاهش فاصله طبقاتی نمی شود که حتی برآن می افزاید! 🔻ابن شبه می نویسد:"در زمان عثمان مال دست مردم زیاد شد به گونه ای که یک کنیز به اندازه وزنش ،به درهم فروخته می شد! یک اسب ۱۰۰هزار درهم ویک نخل ۱۰۰۰درهم شد"(۳). یا مثلا زمانی که به سواران فاتح آفریقا ۳۰۰۰دینارغنیمت می دهند ؛ یک اسب در همان زمان ۵۰۰۰دینار است(۴)! ❗️چون مراتع در انحصار افراد خاص است؛ قیمت اسب را خریدار ومشتری تعیین نمی کند !نه زیادی پول دست مشتری ونه زیادی اسب غنائم تعیین کننده قیمت نمیشود! 🔻در زمان هشام بن عبدالملک قیمت هرکیلو گندم به چند درهم می رسد در حالیکه زمین های زیر کشت بسیار وگندم تولیدی هم زیاد است! ❗️چون انحصار فروش گندم دست خاندان سلطنتی است وبخشنامه شده اول باید گندم آنها فروخته شود(۵)! ⬅️ می بینید دربازار رانتی وبازاری که همه مالک نیستند(ولو با نسبتهای غیر مساوی) ، مالکیت های بزرگ وانحصارات مثل جاروبرقی درآمدهای همه را می بلعند! اگرفاصله دارا وندار در مالکیت نزدیک به هم بود وانحصار و رانت دست از مابهتران نبود ؛البته توزیع عادلانه درآمد ، بطور طبیعی محقق و موجب کم شدن فاصله طبقاتی می شد. اما در این وضع همه سهم غنیمت اقشار معمولی، یک اسب نمی شد! ✅ حالا نمونه معاصر: یارانه بنزین! (ادامه را درستون بعد بخوانید:👇) ☑️ @m_ghanbarian
✅ حالا نمونه معاصر: یارانه بنزین! ❓قیمت بنزین آزاد میشود؛ پولی که دولت بعنوان یارانه می داده را بین ۶۰میلیون قشر متوسط ومحروم تقسیم می کند؛ چرا کمک به عدالت اجتماعی نشود؟! 1⃣ چون اولا شرکتهای پتروشیمی خصوصیِ مولّد بنزین در حالیکه قیمت تمام شده بنزین(حاصل جمع مواد اولیه، مزد کارگر ویارانه گاز و برق و...) برایشان ثابت مانده، حالا بنزین گرانتری به دولت می فروشند! اگر هم بخاطر اجرای سهمیه بندی صرفه جوئی شود و دولت کمتر بخرد ؛ مازاد را گرانتر از۳۰۰۰تومان صادر می کنند. پس سودی که آنها- که از دهکهای ثروتمند اند- میبرند ، مثل سود مرتع داران نمونه قبل است نه اسب داران یا سواران! ❓آیا هرکس یا تعاونی کارگران وکارمندان می تواند به آسانی شرکت پتروشیمی بزند؟! غیر از نیازمندی به سرمایه بسیار، در اقتصاد سیاسی ما امتیازتٲسیس آن برای همه بالسویه نیست و نوعی رانت دارد! 🔻این مختص به شرکتهای پتروشیمی نیست. قیمت تمام شده خودرو نیز ثابت اما قیمت فروش آن افزایش می یابد وسهامداران دوخودروسازی انحصاری سود بیشتر می برند! ونمونه های دیگر... 2⃣ دهکهای بالادستی که سرمایه های ثابت مثل ملک وماشین و شرکت تجاری و... دارند هم سود بیشتری از این آزاد سازی، نسبت به مصرف کنندگان معمولی می برند! 🔅چون وقتی رقمی بر درآمد دهک های پایین افزوده میشود، فقط وفقط اگر قیمت همه نیازهای زندگی آنها ثابت بماند ؛ آنها بالا کشیده می شوند. ❗️اما اگر قیمت مسکن اجاره ای آنها (مثلا) -که حدود ۳۰تا۵۰درصد مخارج ماهانه آنهاست- بالا رود ؛ یا قیمت برخی اجناس ضروری آنها به تبع آزاد سازی قیمت بنزین بالا رود؛ پول دست آنها بی ارزش ،اما سرمایه آن سرمایه دار(خانه هائی که اجاره داده وخط تولید یا وارداتش و...) ارزشمندتر شده است. اینها خود صاحب خانه اند وگرانی مسکن (مثلا)برایشان درآمد است نه هزینه! (دقت کنید). یعنی نیازهای ضروری زندگی اینهاکمتر در معرض گرانی حاصل از قیمت بنزین است وحداکثر برخی مصارف لوکس آنها(مثل دور دور شبانه و سفرهای آخر هفته ) برایشان گرانتر شود. ⬅️ طبقه فرودست با حقوقش +۲۰۵هزار یارانه بنزین نمیتواند نیازهای ضروری گران شده(یعنی اجاره بهاء، شیر وپوشک بچه ، خورد وخوراک و...) را بدهد ؛اما گرانی های بازار به همین میزان متوجه صاحبان املاک وسرمایه هانیست. اینها ۵۰٪هزینه مستاجریِ گران شده ،ندارند بلکه بعضا از آن حیث درآمد هم دارند! در هایپر بزرگ یا فروشگاه زنجیره ای اش خط فروش اجناس اساسی برای خودش به قیمت تمام شده وبرای مشتری یارانه بگیر به قیمت جدید! وهکذا... ⬅️حالا مثال کارگر وکارمند دراین شرایط مثل آن خریدار صدر اسلام است که باید برای یک درخت نخل ۱۰۰۰درهم می داد! پول دستش زیاد شده بود اما همه راباید برای خرید یک کنیز می داد! لذا نخل دار وبرده فروش سود اصلی را می برد نه غنیمت بگیر(یارانه خور امروز)! 🔅نکته تکمیلی این دسته این است که کنترل دولتی قیمت ها یک رویاست! مکانیزم بازار است که زورش می چربد وزنجیره قیمت های را نوسان می دهد. کنترلها مقطعی ،قسری وناپایدار است. 🔅اگر هم در دوره ای یارانه ضریب جینی را به نفع عدالت کرده بخاطر مجموع سیاستهای محرومیت گرای دیگر بوده است نه توزیع یارانه با آزاد سازی قیمت ! .............................................. پی نوشت: ۱.برای خواندن ادله طرفین به اقتصادنا شهید صدر رجوع کنید. ۲.مروج الذهب ج۲ص۳۳۷ ۳و۴.تاریخ مدینه ج۳ص۱۰۲۱و۱۰۲۲ ۵.کامل ابن اثیرج٨ص۱۲۱وانسان ۲۵۰ ساله آیت الله خامنه ای ص۲۵۴ 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱ ☑️ @m_ghanbarian
🔰ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی! 1⃣ رهبرمعظم انقلاب: ۱/۱: کارآمدی ومشروعیت: "مشروعیت همه ما بسته به انجام وظیفه وکارآیی در انجام وظیفه است. بنده روی این که بر روی کارآیی ها وکارآمدی مسئولان طبق همان ضوابطی که قوانین ما متخذ از شرع وقانون اساسی بایست تکیه شود. ، مشروعیت از بین خواهد رفت"(تٲمل کنید)(دیدار با خبرگان ۸۳/۶/۳۱). ۱/۲: خواست مردم: "خواست واراده وایمان مردم، حتی بالاتر از این ، پایه اصلی حکومت است. این نظر اسلام است وما هم به همین معتقدیم."(۷۷/۱۲/۴پرسش وپاسخ باسردبیران نشریات دانشجوئی) براین اساس مسئول ناکارآمد ونامقبول فاقد مشروعیت سیاسی است و "ثبوتا" نیازی به اتمام دوره نصب یا انتخاب برای برکناری ندارد.(راه های اثباتی این تعویض در قانون بیان شده است) 2⃣ شهید اول در کتاب ارزشمند القواعد و الفوائد، عزل منصوبان ولیّ امر را در سه مورد می شمارد: ۱. وقتی ولیّ امر در ابقاء آنها [نه حتما مقطوع] به خوف مفسده ای باشد. ۲. وقتی کاملتر[وکارآمدتری] از او پیدا شود. بخاطر مقدم بودن اصلح بر مصلحت. ۳. وقتی وبه دیگری انقیاد داشته باشند؛ حتی اگر آن دیگری اکمل از اونباشد وصرفا اهلیّت داشته باشد. چون نصب حاکم برای مصلحت مردم است؛ پس هرجا صلاح تمام تر باشد او ٲو٘لی است".(القواعد والفوائد ج۱ص۴۰۵و۴۰۶) براین اساس در قسمت انتصابی حکومت اصل برمادام العمر بودن منصوب یا الزاما پایان دوره نصب نیست! اگر کارآمدی یا مقبولیت عمومی اش زایل شده، عزل وتعویض او لازم شده است. 3⃣ قانون اساسی جمهوری اسلامی که عصاره اجتهاد مجتهدان طراز اول انقلاب است: در قسمت انتخابی حکومت، قانون اساسی برای تعویض حاکمان غیر کارآمد یا نامقبول چاره اندیشیده است: ۱. ریاست مجلس، هرساله باید از سوی نمایندگان انتخاب شود. یعنی انتخاب اولیه برای یک دوره ۴ساله نمایندگی نیست ودر یک دوره نمایندگی ۴انتخاب ریاست مجلس وجود دارد. ۲. برای رئیس جمهور و وزیران، امکان استیضاح از سوی نمایندگان ملت درون دوره ۴ساله قرار داده است؛ که در صورت رٲی آوردن استیضاح، ، کنار نهاده شوند؛ وانتخاب جدید(برای وزیر) وانتخابات جدید(برای رئیس جمهور) برگزار شود. ۳.طبق اصل مترقی۱۳۶ اگر بیش از نصف کابینه به هردلیل(فوت، استعفاء، عزل، استیضاح) کنار رفتند؛ باید کل کابینه دوباره برای رٲی اعتماد به مجلس عرضه شود.(کابینه فعلا ۱۹عضو دارد واین دولت ۷عضو تعویضی دارد). ⬅️ گرچه سهمی از ناکارآمدی ها بخاطر ساختارهای غلط است؛ اما مدیران منصوب ومنتخب ناکارآمد و نامقبول هم کم نیستند. ❓از این ظرفیت قانونی وشرعی برای کاستن ناکارآمدی مُسری اجرائی، تقنینی، نظارتی در حوزه اقتصاد ومعیشت، عدالت و فرهنگ چرا استفاده نمی شود؟! چرا در قانونی نانوشته منصوبان درمدت مدید منصوب وفقط جابجا میشوند و منتخبان حتما باید تا پایان دوره بمانند؟! ❓آیا در انباشت ناکارآمدی در برخی حوزه ها، صرفا بحث کلامی کردن وتقصیر را متوجه این نهاد کردن وآن نهاد را رهاندن کفایت می کند؟! این کار -که بعضا ناصحیح وبامثالهای غلط از سیره ائمه هم انجام میشود- مفسده ی واقعی را زایل و صلاح مردم را تٲمین می کند؟! ❓آیا شماتت مردم که حقتان است؛ خود انتخاب کرده اید! پاسخ مسئولانه به ناکارآمدی است؟! آیا انتصابی ها همه کارآمد ومقبولند؟! آیا کاندیدهای رقیب در همه دوره ها، همه کارآمد بوده اند؟! ❓بقیه منتخبین موجود مردم(نمایندگان مجلس مثلا) در کارآمد سازی بخش انتخابی دیگر(دولت مثلا) تا صندوق رٲی بعدی هیچ وظیفه قانونی ندارند؟! ٳعمال این وظیفه قانونی با عرف های غیر قانونی(حتی تطمیع) یا مصلحتهای جناحی ممانعت نمیشود؟! ❗️ فراموش نکنیم مصلحت مردم وانقلاب در دوره های متوالی نباید فدای مصلحتهای تصنعی یا کم ارزش تر شود وعرف محافظه کاری جای رویه انقلابی سابق بنشیند. (پیام این نوشته استیضاح این دولت نیست و توجه دادن به ظرفیتهای شرعی وقانونی برای کارآمد سازی حکمرانی است). 📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۵ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆منطق رفتار اخیر رهبری؟! ❓چگونه رهبری متحملِ شکل های غیر قانونی می شود؟! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🔆منطق رفتار اخیر رهبری؟! ❓چگونه رهبری متحملِ شکل های غیر قانونی می شود؟! 🔸حل ابهامات برای جامعه براساس مبانی اصیل اسلامی راهی بود که "معلمان انقلاب" مثل مطهری وبهشتی وخامنه ای میرفتند. اما اخیر "متکلمان نظام" جای آنها نشسته ومثل یک متکلم اشعری "هرچه آن خسرو کند، شیرین بود!" دستور کارشان است و با تحلیل های سیاسی، امنیتی وبعضا ذوقی سعی در وجیه ومقبول کردن رفتار ولایت دارند! بدی این روش "شیرین ماندن خسرو انقلاب" نیست؛ مواد ومقدمات جدلی وخطابی وحتی شعری است که ناسازگار با مبانی جلوه می کند. 🔸دوسؤال اساسی: ❓۱. آیا آزاد سازی قیمت بنزین به بهانه هزینه کرد عایدی آن برای اقشار محروم سیاست درستی است؟! فقط زمان ونحوه اجرایش بد بود یا اصل سیاست غلط است؟! ❓۲. آیا حمایت رهبری و اذن ایشان به سران -علیرغم مغایرت این مصوبه با قانون ممضای شورای نگهبان- آن سیاست را درست می کند؟! نقد وانتقاد از آن مصوبه وخواستن طرح های تکمیلی وحتی تعلیق اجرای آن مغایر با ولایت پذیری است؟! ............................................. ❗️ج۱: نظر خود درباره این سیاست را در یادداشتهای قبل بیان کرده ونیازی به تکرار نیست. ❗️ج۲: درباره سؤال دوم توجه به چند نکته ضروری است: 1⃣ براساس مبانی ولایت مطلقه فقیه، ولیّ فقیه اختیار تعطیل احکام اولی شرع را هم دارد (ر.ک:صحیفه نور ج۲۰ص۱۷۰و۱۷۱)؛مصوبه مجلس ومانند آن شرعی تر از آن نیستند؛ لکن به تصریح رهبری معظم این تصرف ولائی وتعطیل قوانین مصوّب باید مقید به یکی از این قیود باشد: -قید مضیقه و فوریت -قیدمعضل مهم برای کشور حضرتشان می فرمایند: "رهبری بایستی موبه مو قوانین را اجرا کند وبه آنها احترام بگذارد. منتها در مواردی اگر مسئولان ودست اندرکاران امور بخواهند قانونی را که معتبر است موبه مو عمل کنند دچار مشکل می شوند؛ قانون اساسی راه چاره ای راباز کرده وگفته آن جائی که مسئولان امور در اجرای فلان قانون مالیاتی یا سیاست خارجی، بازرگانی، صنعتی و دانشگاهی می شوند وهیچ کار نمی توانند بکنند -مجلس این طور نیست که امروز شما چیزی ببرید و فردا تصویب کنند وبه شما جواب دهند- رهبری مرجع است. زمان امام هم همینطور بود، بنده خودم آن وقت رئیس جمهور بودم وجائی که مضیقه هایی داشتیم به امام نامه می نوشتیم وایشان اجازه می دادند. بعداز امام، دولت قبلی ودولت فعلی گاهی راجع به مسائل گوناگون نامه می نویسند که در اینجا مضیقه وجود دارد شما اجازه بدهید که ؛رهبری بررسی ودقت می کند واگر احساس کرد که باید این کار را بکند آنرا انجام می دهد. جاهائی هم که بصورت است به مجمع تشخیص ارجاع می شود. این معنای ولایت مطلقه است" (۸۲/۹/۲۶دیدار با دانشجویان قزوین) 2⃣ این اجازات از اختیارات ولایت مطلقه بمعنای موافقت شخصی رهبر با آن سیاست نیست. در همان دیدار دانشجویان قزوین وادامه آن جملات که ذکر شد از عدم اعتقاد خود نسبت به برخی قوانین مجلس ومصوبات دولت می گویند که وقتی قانون شده عمل می کنند ومخالفت نمی کنند http://farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=5703&nt=2&year=1382#8271 -در تصمیمات ثانوی با اجازه ولائی نیز چنین است. مثال واضح آن که اخیرا ( ۹۸/۸/۲۸)به زبان آوردند اجازه دادن به دولتها برای برداشتن از صندوق توسعه ملی است؛ که همیشه مخالف بوده اند واصلا این برداشتهای مکررا موجب کم خاصیت شدن وکم اثر شدن این صندوق شمردند؛ اما وقتی رئیس جمهورها مینویسند و برداشت را می خوانند با اقدام موافقت می کنند. https://eitaa.com/khamenei_ir/6212 در این مثال برداشت از ذخایر ارزی کاملا غلط است ورهبری هم مخالف است اما اعتماد به دولتها وتصویر ضرورت واضطرار آنها اجازه برداشت می دهد لذا خود به نیکوئی می گویند: "منتها اجازه برداشت در را حقیر باید متحمل بشوم" (۹۸/۸/۲۸). ⬅️در اینگونه موارد نقد وانتقاد از اجرای آن سیاست-که حالا قانونی شده- هیچ مغایرتی با اجازه رهبری ندارد وولایت گریزی ومانند آن نیست(دقت شود) ادامه متن را در بخش دوم بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🔆منطق رفتار اخیر رهبری؟! ❓چگونه رهبری متحملِ شکل های غیر قانونی می شود؟! 3⃣ در مورد قیمت بنزین نیز قضیه ظاهرا مثل اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی است. -به گزارش آقای زاکانی رهبری به شخصه ودر صورت اولی مخالف بوده ودوبار هم مصوبه را رد کرده است http://www.jahannews.com/news/708173 -به گزارش رئیس جمهور سال۹٥ اعضای هیئت دولت با افزایش قیمت مخالفت کرده اند. در سال۹۶ رئیس مجلس وکمیسیون تلفیق؛ در سال۹۷ تحریم ها و... https://eitaa.com/rasad_tahlil/9424 ازاینرو می شوند رهبری واختیارات اورا مداخله دهند وبا امضای سران قوا اجازه تخلف از قانون مصوب مجلس(تبصره۱۴ برنامه بودجه۹٨وهم برنامه توسعه ششم وقانون هدفمندی یارانه ها) را میگیرند. رهبری هم در یکشنبه بعد از اجرای مصوبه سردرس خارج، اول، اعتماد به سران را گوشزد کردند که در واقع مقدمه حکم واجازه ولائی ایشان شده بود.(دقت کنید) ⬅️یادداشت نویسانی که براساس منافق وخائن بودن روحانی وهمدستی لاریجانی در این سیاست و همزمان حکیمانه بودن تصمیم رهبری انشاء نوشته بودند؛ توجه لازم به آن نکته ی اعتماد به سران در فرمایش ایشان نکرده بودند ! بدتر ،توجه نکردند که خدشه به مقدمه حکم واجازه رهبری شرعا حکم و اجازه را هوا می کند !مثل این است که بگویی مخبر ولیّ وحاکم در حکم به عیدفطر ،چند دروغگو بوده اند! تبعا حکم عید برای چنین فردی نافذ نخواهد بود(ر.ک:مستمسک العروه ج٨ص۴۵۹الی ۴۶۳) ⬅️براین اساس منطق رهبری در این اجازه ی تخلف از قانون، ربطی به فضای خیابان وبه منظور جدا کردن متدینین از اغتشاشگران ومانند این حرفهانبوده و عمل به یک رویه بوده است. اگر هیچ اغتشاشی هم نبود همین اجازه را می دادند. اگر منظورشان جداکردن متدینین از صفوف اعتراض خیابانی بود یک جمله میگفتند وقت اعتراض خیابانی نیست یا راه قانونی هست ومانند آن(چنانچه در خطبه ۲۹خرداد گفتند)و مراد حاصل بود. ولازم نبود از سیاستی غلط حمایت کنند! این ازمواردی است که ابهامات براساس آموزش مبانی حل شود بهتر است تا آسمان وریسمان بافی هائی با مصرف چندروزه! 4⃣ براساس آنچه گذشت نقد وانتقاد از این سیاست و مصوبه سران مثل نقد وانتقاد از برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی است . غیر قانونی خواندن آن بعد از اجازه ولی فقیه ، غلط است ؛اما نقد آن مثل نقد هر قانون دیگر یک حق وگاه یک تکلیف است. پس بیان ملازمات قهری این سیاست مثل گرانی اجناس، مطالبه طرح های ترمیمی واصلاحی مجلس برای کاهش آثار منفی آن، وحتی درخواست تعلیق طرح از سوی مجلس هیچکدام مغایر با اجازه رهبری نیست. چون آن اجازه در صورت ضرورت واضطرار از سوی دولت یا سران برای ایشان تصویر شده است که ایشان اجازه داده اند علیرغم مغایرت با قانون چنان کنند؛حال خدشه به آن ضرورت واضطرار ودادن راه های جایگزین نه تنها مقابله با حکم رهبری نیست بلکه کمک به همان تشخیص اولی ایشان در مخالفت است.(توجه فرمایید) ٭مطالب مرتبط: -نکاتی صریح درباره گرانی بنزین۱و۲ -جایی بجز خیابان بگذارید -آیا یارانه حاصل از آزادشدن قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟ -امان از عاجز الرٲی 📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۷ ☑️ @m_ghanbarian
🔰شئون زندگی مردم و حکومت اسلام 🔅امیرالمومنین(ع):"تنها حکومت الهی حافظ شئون زندگی شماست، پس با میل ورغبت از آن فرمان برید نه از ترس ملامت دیگران ونه از روی ناخرسندی. به خدا سوگند باید که چنین کنید وگرنه خداوند حکومت اسلام را از میان شما خواهد بُرد، ودیگر هرگز آن را به شما باز نمی گرداند تا آنکه امور دست غیرشما افتد.(نهج البلاغه خ۱۶۹) پ.ن: ۱. حکومت الهی باید حافظ شئون زندگی مردم باشد(انَّ فی سُلطانِ اللّه عِص٘مَه لٲم٘رِکُم). ۲. امام خمینی(ره):"وقتی شما خوب کار کنیدبرای ملت، آنها هم پشتیبان اند وقتی دولت خوب کار کندبرای ملت، پشتیبان اند. وقتی مجلس خوب کار کند برای مردم پشتیبان هستند...من به شما عرض کنم اگر خدای نخواسته، خدای نخواسته اسلام در ایران سیلی بخورد، بدانید در همه دنیا سیلی خواهد خورد! وبدانید که به این زودی دیگر نمی تواند سرش را بلند کند. این الان یک تکلیف بسیار بزرگی است که از همه تکالیف بالاتر است: #حفظ_اسلام_در_ایران (صحیفه امام ج۱۷ص۳٨۳) ☑️ @m_ghanbarian
🌀 "خِرّی٘ت" های انقلاب اسلامی؛ "مَص٘قَلة" کجاست⁉️ 🔅اول این دوعبرت را عبور کنید: 1⃣ خرّیت بن راشد: چند نوبت نزد امیرالمومنین آمد وکسانی را متهم میکرد که خروج می کنند وعاقبت علیه شما میشورند! امام هربار می فرمود به صرف اتهام کسی را در بند نمی کند، مخالفت عملی و آشوب اگر کردند! عاقبت خودش پس از توزرد درآمدن حکمیت تحمیلی، تصمیم به کناره گیری وخروج گرفت! امام نصیحتش کرد واز او خواست برای مباحثه فردا بیاید؛ نزدیکانش هم چنین خواستند اما او صبح زود رفت! معترضانِ به میزان خراج ودزدان را تحریک کرد؛ مسلمانانی که زکاتشان رانداده بودند، تشویق کرد به میل خود صرفش کنند؛ ومسیحیان راجور دیگر تا عده ای را دور خود جمع کرد. دوسه بارشکست خورد از کوفه به بصره واز آنجا به اهواز وسپس کوههای رامهرمز وآخرکنار ساحل دریای جنوب کشته شد. جمعی را به کشتن داد ومسیحیانی مسلمان شده را از اسلام به تردید انداخت ومرتد کرد! 2⃣مصقلة بن هبیرة: معقل فرستاده امیرالمومنین وقتی فتنه خرّیت را خواباند؛ مسلمانش را آزاد، مرتدانش را توبه داد و مسیحیان را به ذمه واداشت. ۵۰۰مسیحی با زن وکودک در راه، از مصقلة -فرماندار امام در اردشیرخره فارس- استمداد طلبیدند که آنان را از معقل بخرد وآزاد کند. مصلقة جوانمردی کرد وآنها را به ۵۰۰هزار درهم خرید وآزاد کرد وخود را مدیون بیت المال کرد. کمی بعد ۲۰۰هزار درهم بدهکاری را داد اما بجای عذر آوردن ومهلت گرفتن از امام برای پرداخت ۳۰۰هزار درهمِ باقی، گریخت وبه معاویه پناهنده شد! امیرالمومنین کار اول او در آزاد کردن اسیران را کار سادات وبزرگواران و کار دومش را فرار بردگان خواند وفرمود: "اگر می ماند مقداری که برایش میسر بود می گرفتیم وبرای باقی مانده آن به انتظار فراوانی ثروتش می نشستیم"(نهج البلاغه خطبه ۴۴) امام حاضر نشد مسیحیان آزاد شده را بخاطر بدهکاری مصقلة دربند کند.(تفصیل این ماجرا را در الغارات ترجمه آیتی ص۱۲۰تا۱۳۶ بخوانید) 🔅 حالا قصه ماست: عمار و مقداد پیشکش؛ کاش برخی کارگزاران مخالف شده ی حکومت اسلامی کمی مثل مصقله بودند! اول گره ای از مردم می گشودند وبعد به دشمن پناهنده می شدند! نه مشکل مردم را موجِ سواری خود کنند یا حتی خود مشکل آفرینی کنند! صدحیف که قسمت ما بیشتر خرّیت شد تا مصقله! از خروجی های اول انقلاب که پی آشوب وبمب گذاری رفتند ومردم را کشتند؛ تا فتنه گران ٨٨ که درخواست تحریم ملت را از دشمن داشتند؛ خرّیت انقلاب اسلامی شدند! خود، دولت مذاکره وسازش را سر کار آوردند و حالا به اعتراض فرامی خوانند! و تلفات را هم با میدان ژاله و ۱۷شهریور مقایسه می کنند! 🔅اگر وقت تحقیق دارید حتما این منابع را برای شناخت خرّیت های معاصر بررسی کنید: 🔻گزارش روزنامه وال استریت ژورنال ۲۰نوامبر۲۰۰۹از بازدید نماینده آقای موسوی از واشنگتن : "جنبش سبز ایران از تحریم های اقتصادی هدفمند پشتیبانی می کند! ما به تحریم های اقتصادی که فشار رابر ایران زیادتر کند محتاجیم"! 🔻هفته نامه تایم ۲۳نوامبر۲۰۰۹در مقاله "سبزها دست به دامن آمریکایی ها میشوند"! به قلم رابین رایت همان گزارش را تٲیید کرد! 🔻فیلم حضور آن نماینده(محسن مخملباف) در شورای اروپا ودرخواست تحریم اقتصادی هم به راحتی در اینترنت قابل جستجوست. 🔻افشاگری مایکل لدین مشاور اسبق شورای امنیت ملی آمریکا در نشریه فوربس ۳۰نوامبر ۲۰۰۹ درباره پاسخ ٨صفحه ای سران جنبش سبز به کاخ سفید درباره سیاستهای آمریکا در قبال ایران! 🔻موید مضمون این نامه ٨صفحه ای دیدار اردشیر امیرارجمند(سخنگوی جنبش سبز)وهمراهان در دیدار ۳بهمن ۹۱با شورای اروپاست که در سایت جرس(متعلق به جنبش سبز )انعکاس یافت. ⬅️ اما با وجود این درخواستها بر تحریم ایران؛ پس ازتحریم های فلج کننده، یکباره با حمایت از روحانی و رٲی آوردن او کمپین "نه به تحریم" درست کردند ! ۵۵فعال وزندانی سیاسی٨٨ به اوباما نامه نوشتند وتحریم ها را مجازات جمعی مردم ایران خواندند! نامه ومذاکره آنها -برخلاف درخواست تحریمشان- نتیجه نداد ! فشارهای اقتصادی وسوء تدبیرها عده ای را این سالها به خیابان کشاند وتلفاتی گرفت؛ حالا مطالبه خون کشته ها از نظام میکنند! اینها خرّیت ها را درس می دهند! 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۰ ☑️ @m_ghanbarian
✍چکیده و برداشتی از سخنرانی شب ولادت امام حسن عسکری(ع). ماهشهر - ۱۳آذر۹٨ 🔅محیط و محاط بلایا! 🔹امام عسکری فرمود: هیچ بلایی نیست الا اینکه برای خداوند درآن نعمتی است که آن بلا را احاطه کرده است.(تحف العقول)⬅️ خداوند نظام عالم را طوری آفریده که هیچ کس نمی تواند شر مطلق و مِن جمیع جهاتی در آن تولید کند. شرورترین موجودات هم شرشان در احاطه ای از خیرات است! حاصلخیز ترین خاک، رسوب سیلابها و سرد شده گدازه هاست! فرقی نمی کند بلای طبیعی یا اجتماعی، باتدبیر یا بدون مدبر؛ محیط، بلاست؛ اما محاط، نعمت است. فکر نکن این حرف یک مُسکّن است براهین فلسفی همین را ثابت می کند شهود عارفان هم گواه همین است. 🔅دومثال مناسب ایام: 1⃣ بلای سیاسی - اجتماعی اخیر: 🔹بلا بود چون هم مردم متضرر شدند هم کشور؛ هم اعتراض مردم به خشونت کشید وتٲویل رفت، هم خسارت دیدند وهم سیاست غلط اجرائی شد! 🔸اما همین بلیه هم در غلاف وپوشش نعمتی است. بلایش گذشت، نخبگان وآگاهان نعمتش را توجه دهند واز آن خیرات برای مردم وکشور تولید کنند. ⬅️اعتراضاتی که به آشوب کشانده شد وبه خون نشست، از بلای خشونت عبور وبروز مدنی خواهد یافت ومیتواند نهادهای سیاسی را بالنده تر کند! 🔸بدین گونه: ۱.اعتراض به ناکارآمدی ها وبی تدبیری ها به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن دستگاه امنیتی که خیابان را از آشوب پاک کرد هم به مقامات گزارش می دهد هوای مردم را داشته باشید طبقه محروم -عمده معترضین- در فشارند! ۲.بدی خشونت وخسارت باری وبی نتیجه بودنش هم به اجماع میرسد. مطمئن باشید آن جوان معترض خیابان هم به همسالان خواهد گفت راه دیگری باید جست! ⬅️حاصل جمع ایندو اجماع اجتماعی این میشود که به نفع محرومان وطبقات فرودست مطالبات مدنی واجتماعی وبعدا سیاسی واجرائی شکل بگیرد. نخبگان به مردم نشان خواهند داد چرا مجلس ودولت(تقنین واجرا) بنام مردم باشد اما بکام طبقات خاص؟! بارٲی بالای ۶۰درصدی مردم بوجود آیند اما ۶۰میلیون آسیب پذیر محتاج حمایت باشد! 🔻این روزها در اخبار می خوانند ۱۰٪ مالیات بر سیگار، سالانه ۲۰هزار میلیارد درآمد است؛ اما مافیای سیگار نمی گذارد!!! 🔻و لابی پزشکان و لابی وکلا و۵میلیون خانه خالی و ... رقمی بیش از ۱۰۰هزارمیلیارد میشود! تدارک این منابع برای بودجه، تخصیص بودجه بیشتر به برنامه های تٲمین اجتماعی را ممکن می کند. 🔻فقط با گرفتن فرار مالیاتی از پردرآمدها، می توان منبع را تٲمین کرد! اعتراض های خشن این نوبت عمدتا توسط جوانان و طبقات محروم تر مثل این تدابیر را لازم تر وفوری تر هم می کند... 🔹گفتگوی نخبگانی سر این جابجائی های بودجه ای ومطالبه مدنی شدن آنها، به بدنه سیاسی هم می کشد. مجلس پیش رو برای رٲی محتاج داشتن ایده وطرح های اینچنین به نفع عامه مردم وکم کردن از زور لابی های قدرتمند خاص میشود. آن مطالبه مدنی، در عرصه سیاسی(انتخابات)می تواند مجلس کارآمدتری بیافریند. این همان فرمایش امام عسکری است که بلیه ها در نعمت احاطه شده اند. 2⃣ غیبت وحصر امام(ع): مثال دوم این قاعده خود امام عسکری وفرزندش است. امامی در حصر وامامی غائب. حصر وغیبت امام یک بلاست لکن بدون نعمت نیست! 🔸بلاست چون دسترسی به امام محدود وبرخی شک می کنند چنانچه امام عسکری هنگام اختلاف جمعی از شیعیان درامامتش بدانها نوشت: هیچ یک از پدرانم چون من دچار شک وتردید این فرقه نشد...(تحف العقول) 🔸نعمتش این بود که نزدیکی باطنی وجلوه بخشی امامت بیشتر شد! تقریبا نوع مناقب نقل شده از امام عسکری حاوی خیرخواهی های غیب گونه برای دوستان است از معلوم کردن زمان مرگ تا خرید وفروش کنیز واسب و...! 🔻به مردم قم وآبه نامه نوشت که: قرابت بین ما وشما راسخ است و قوم وخویش درجه یک شده ایم! به مردم جرجان(گرگان یا گنبد کنونی) بوسیله یک حاجی پیام داد که سه روز از ربیع الاخر گذشته به دیدار دوستان آنجا می آیم به طی الارض نصف روز رفت وحوائج مردم را برآورد. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آن چهل و چند نفر! ✅سخنرانی وفات حضرت معصومه(س) ۹۸/۹/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸ 1⃣ 🔻۱- لایه های مسائل اخیر ایشان در ابتدا، تحلیلی مختصر از لایه های مختلف اتفاقات اخیر را ارائه دادند که بر مبنای آن، این اتفاقات دارای ۳ لایه ی امنیتی، سیاسی و اجتماعی بود. حجت‌الاسلام قنبریان در این بین، مهمترین لایه را لایه اجتماعی دانسته و بیان داشتند دو لایه ی دیگر به علت وجود لایه اجتماعی( مانند ، فقر، گرانی و...) شکل گرفته است. [برای مثال] در آن استان هایی که مشکلات اقتصادی و شکاف طبقاتی بیشتری وجود داشت(یعنی لایه اجتماعی بروز بیشتری پیدا کرده بود)، نیز واضح تر دیده می شد. این اتفاقات نشان می دهد که باید برای این طبقه از مردم هرچه زودتر کاری کرد. 🔻۲- فرمول حل مشکلات ایشان در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ بیان داشتند که مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و... با فرمول ۱- آسیب شناسی و حرف کارشناسانه برای حل ۲- مطالبه مدنی شدن آن راه حل ۳- پیوست به بدنه سیاسی قابل حل شدن است و حذف و نادیده گرفتن هر کدام از این ۳ مرحله باعث به بن بست رسیدن آن راه حل، ولو اینکه آن راه حل خوب و کارا هم باشد، خواهد شد. ایشان افزودند مطالبه مدنی بدون کارشناسی، پوپولیسم میزاید و حرف حساب کارشناسانه بدون مطالبه مدنی و عمومی خاک خواهد خورد. اگر آن دو شد سیاسی ها نمیتوانند بی تفاوت بمانند. ایشان در انتقاد به برخی از که بدون آسیب شناسی و نبود تیم کارشناسی در کنار خود، وعده های تکراری (مانند: راه آهن و فرودگاه برای بهبهان) به مردم می دهند افزودند که مطالبه مدنی و مردمی کلید حل بسیاری از مشکلات است، اما مطالبه باید واضح و معلوم باشد. ایشان با مثال زدن از موضوع مطالبه از سوی مردم اظهار داشتند که اگر مطالبات اینچنین فراگیر و شبکه ای باشد، سبب تمکین مسئولین خصوصا نمایندگان مجلس خواهد شد. ➕ برای این دوره نیز مطالبه ای ملموس را مثال زدند: ! ایشان در این باره گفتند: در لیبرال ترین اقتصادهای دنیا بیمه بیکاری برای جوان جویای کار هست واز منبع هم تامین میشود اما متاسفانه حلقه کارشناسی دولت و مجلس ما اتریشی ترین اقتصادی ها هستند! ایشان افزودند: از منبع ۴۰هزار میلیارد تومانی میتوان به هر جوان بیکار تا وقت کار یابی یک میلیون تومان داد! یا با افزایش ده درصدی مالیات بر سیگار، هم مصرف آن کم شده، و هم ۲۰هزار میلیارد تدارک میشود. که بیمه ای ۵۰۰هزارتومانی برای جوان جویای کار است. ایجاد اشتغال از حقوق اساسی است و وظیفه دولتهاست. ایشان در تطبیق گفتند اگر این ایده مورد بحثهای کارشناسی در دانشگاه و... شد، بعد بوسیله رسانه های رسمی ومجازی مطالبه عمومی شد، ناگزیر، نمایندگان دور جدید مجلس به انجامش متعهد میشوند تا رٲی بگیرند یا دولت آتی بدان سمت خواهد رفت. این راه کارآمد کردن حکمرانی است نه آتش زدن و شعار تند دادن و... 🔆 به بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
🚩 گزارشی از جلسه پرسش و پاسخ پیرامون مسائل اخیر کشور: ۱۵ آذر ۹۸ 2⃣ 🔻۳- اشرافی گری حوزه علمیه آری یا خیر؟ ایشان در پاسخ به یکی از حاضرین که اشرافی گری را عامل دلسرد شدن و بریدن مردم دانسته و نمونه آن را در برخی از شعار های تجمعات اخیر عنوان کرد، بیان داشتند: مسیر مراجع حوزه علمیه و شورای عالی آن مسیر درستی است؛ شاهد مثال آن را نیز مصوبه شورای عالی حوزه که مقرر کرده است در قم ساختمان سازی جدیدی برای حوزه نشود و در شهرستان ها در صورت نیاز، فقط به اندازه یک دبستان، حوزه جدید ساخته شود، بیان داشتند و افزودند: اما ۲ دسته هستند که با ساخت مدارس و موسسات اشرافی اعتماد مردم را خدشه دار کرده اند: اول نوادگان بعضی از علمای زاهد و وارسته گذشته که اکنون دارند با استفاده از نام اجداد خود سواستفاده میکنند(نمونه ای را طرح کردند) و دوم بعضی از مسئولین سابق و حاضر که به فکر زدن حوزه علمیه افتاده اند!( مانند رؤسای اسبق و یا فعلی که فقط یک مدرسه برای طلاب قم بازسازی کرد آنهم مدرسه ای که خودش در آن درس خوانده بود و اینجا هم مثل دفترش درآن و زد!) 🔻۴- چرا رهبری از طرح سهمیه بندی بنزین دفاع کرد؟ وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی دفاع مقام معظم رهبری از مصوبه گرانی و از سوی سران قوا اظهار داشتند: این بار سوم بود که صحبت از این طرح در بین سران قوا و مقام معظم رهبری می شود، در دو بار اول رهبری با این مصوبه مخالف بوده اند اما در مرتبه سوم وقتی ایشان امضای سران سه قوه را پای طرح میبینند و دولت هم میگوید راهی به جز اجرای این طرح وجود ندارد، ولایت مطلقه فقیه این دفاع را ایجاب میکند. چون که ولایت مطلقه برای باز کردن گره هاست و اینکه مصوبه به نحوه اجرا تعرضی ندارد. همچنین رهبری در حاشیه جلسه اعضا کنگره وحدت اسلامی به رئیس جمهور گفته بودند که بهتر بود یارانه مربوطه قبل از اجرای طرح به حساب مردم واریز می شد؛ یعنی ایشان در نحوه اجرا هم ورود کردند. حجت الاسلام قنبریان افزود: رهبری از این طرح دفاع نکردند، بلکه از مصوبه دفاع کردند. و این دفاع هم به معنای این نیست که این طرح به وسیله مجلس ، نخبگان و ....تکمیل و ترمیم نشود. 🔆 به بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/1336541198C2286fa83d1
💠 دوگانه غلط ولایت-عدالت! انگار این دوگانه غلط قرار نیست از فضای سیاسی و عدالتخواهی جمع شود؛ و آستانه ای شده که هرکس باید تکلیفش را با آن مشخص کند که: ولایت مقدم است یا عدالت؟!! حوصله بحثهای تخصصی مقام ثبوت و اثبات و... هم کمتر هست و فضا بسیار شعاری است. ⬅️ مقام ولایت(حضرت آقا) در ص۵٨۲ کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن در معرفی "ولیّ" و تفسیر آیه ولایت(انما ولیکم الله و رسوله و الذین امنوا...) آورده اند: "ویٶتون الزکاه و هم راکعون، یعنی یک انسان، آنقدر دل بسته به [برابری و یکسانی] باشد، به قدری علاقه مند به انفاق باشد، به قدری برایش دیدن فقر و فقیر دردآور باشد که صبر نکند نمازش تمام بشود، این سائل برود، فقیر دیگری بیاید..." پ.ن: سال ۵۳، ولیّ امروز جامعه اسلامی شاید حدس نمی زد روزی برخی ولایت مداران، مثل این حرف زدن ها را سوسیال شدن جوان عدالتخواه یا تقدم عدالت بر ولایت بخوانند. چنانچه گمان نمی شد بعد از ظهور خمینی و باطل شدن عدالت خواهی مارکسیستی، کسی پیدا شود که عدالت را غیر از مجرای ولایت جستجو کند و ولایت را نسبت به آن لابشرط ببیند! ولیّ بدون عدالتخواهی، ولایت نیست و عدالت هم بدون ولایت قابل تحقق نیست(۲۵ حدید). ٭سلسله مباحث توحید و توحّد قائمین به قسط را ملاحظه فرمایید. ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀جلسه پرسش و پاسخ مسائل روز ۹۸/۹/۱۵ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🚨چالش حق التولیه آستان قدس! 🎙تولیت آستان قدس رضوی(آقای احمد مروی) گفته اند: "۳۷سال آیت الله طبسی تولیت بود وخانه اش را حتی عوض نکرد ویک ریال برنداشت. اگر می خواست بردارد در طول ۳۷سال، ۶۰۰یا۷۰۰میلیارد می شد!!! بسیاری از ساخت وسازها از حق التولیت آیت الله طبسی ساخته شده است"! https://www.isna.ir/news/98091813311 🔻البته در خبرگزاری آستان نیوز رقم حذف شده است اما درفایل صوتی رقم ۵۰۰ ،۶۰۰میلیارد هست. سال ۹۴قائم مقام اسبق آستان ساخت صحن جمهوری، قدس، دارالولایه، دارالاجابه و کتابخانه و... را از حق التولیه ای خوانده بود که آقای طبسی استفاده نمیکرد(روزنامه خراسان/۲۰اسفند۹۴). 1⃣ خداوند آقای واعظ طبسی را بیامرزد که چنین حق تولیت میلیاردی ای را بر نمی داشته است! اما آقایان باید توجه داشته باشند با این تجلیل از مرحوم طبسی چه به سر ایمان جامعه امام رضایی می آورند! وچقدر شبهه وسؤال تولید می کنند! ❗️این حق تولیت ۶۰۰میلیاردی در ۳۷سال میشود ماهی یک میلیارد وسیصد وپنجاه میلیون تومان! ❗️روزانه ۳میلیون وهفتصد هزار تومان وساعتی ۴۶۰هزار تومان!!! ❗️این قطعا نجومی ترین حقوق در ایران زمین است! دیگر دست آدمهای مغرض بیافتد با آن چه برسر ایمان جامعه امام رضایی می آورند! اما نکات فنی وعلمی ای هم هست که باید بدانید: 2⃣ چون تولیت حرم امام رضا(ع) از سوی حاکم شرع نصب میشود پس متولی خاص نیست که واقفان به عینه معلومش کرده باشند. حق التولیه در این فرض، صور متفاوتی در فقه شیعه می یابد: 🔅۱.اگر برخی واقفین چنین سهم بزرگی را برای متولی -هرکه باشد- معلوم کرده باشند؛ واضح است اختیار مال خودرا داشته و وقف هم حسب قصد آنهاست واختصاص سهم حق تولیت از موقوفات برای تولیت بلااشکال است! 🔻اما و صدالبته آقای مروی وسابقین باید پیوست وقف نامه ای آنرا ارائه دهند؛ تا جامعه دچار شبهه نشود. بیان کنند کدامیک از موقوفات امام رضا(ع) و هرکدام چه سهمی را بعنوان حق التولیه قرار داده اند؟ درآمد سالانه این سهام چقدر است که با کسر حقوق همه خدام و... باز این رقم بزرگ برای خود تولیت می ماند؟! قائم مقام اسبق آستان در حد اینکه "معمولا واقفان یک دهم درآمد موقوفه را حق التولیه قرار می دهند"؛ بسنده کرده است.(روزنامه خراسان ۲۰اسفند ۹۴) http://www.ensafnews.com/57005 🔅۲.اگر واقفین، متولی خاصی معلوم نکرده اند؛ در این صورت اگر کسی هست که مجانا تصدی چنین کاری کند، او متعین است ونباید چیزی از منافع موقوفه را به غیر او داد(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۳۲ مسٲله۱۴). اگر این صورت باشد؛ حق التولیه ای برای مثل مرحوم طبسی که مجانا متولی شده ثابت نمیشود تا با آن بتوان کار دیگری کرد ومنت گذاشت از حق شخصی ایشان بود اما تابلوئی نزدند ! 🔅۳.اگر واقفین مقدار حق تولیت را مطلق گذاشته ومعلوم نکرده اند ومتصدی مجانی هم دربین نیست، آنوقت حق التولیه در حد اجرت المثل ومتعارف خواهد بود(ر.ک:جامع الشتات ج۴ص۲٨و۱۴٨و...). اجرت المثل در تولیت آستان قدس بیشتر از مدیرت ارشد شرکت نفت که نخواهد بود؛ پس هرگز چنین رقمی یا بسیار کمتر از آن متعارف نخواهد بود! ⬅️جائی که تولیت به حاکم شرع برمیگردد(مثل تولیت حرمها) وپای چنین ثروت بزرگی وسط است ای بسا از باب "لکی لایکون دوله بین الاغنیاء منکم" با منصوبین شرط کند که این حق التولیه که حق حاکمیت است در مصارف عمومی باشد. به حسب نقل، قبل انقلاب عمده آنرا دربار می برده وبعد از انقلاب مرحوم طبسی حساب بانکی جدا اختصاص داده و خود مصرف نکرده ودر توسعه حرم مصرف شده است. 3⃣ نکته فقهی دیگر مدت طولانی این تولیت ها با چنین مزایای محتمل است. به حسب فتوای صاحب عروه وبسیاری از فقها، وقتی امر تولیت به حاکم شرع(ولی فقیه) رجوع می کند؛ برای این تولیت سه راه است: 🔻۱. خود حاکم برعهده گیرد. 🔻۲. کسی را وکیل خود کند. که دراین فرض میتواند هر وقت خواست او را عزل کند. 🔻۳.کسی را نصب در تولیت کند. که در این فرض، مادامی که منصوب اهلیتش باقی است حاکم حق عزل او را ندارد.(تکمله العروه الوثقی ج۱ص۲۲۹مسٲله۷). از همین جا سرّ ابقاء طولانی مدت تولیتهای حرمها در ایران معلوم میشود که در فرض بقاء اهلیت، جائی برای عزل آنها نیست(بنا به فتوای یادشده). ⬅️ اگر بجای نصب متولی، آنها با حکم وکالت از حاکم شرع، متصدی شوند؛ در دوره های کوتاه چند ساله قابل تعویض خواهند بود. وقتی منصوب، وکیل باشد به او (در حد متعارف) تعلق میگیرد نه حق التولیه با رقم میلیاردی. وحق تولیت که از واقف برای متولی تعلق گرفته در اختیار حاکمیت قرار میگیرد که مثلا شهر جنگ زده هویزه را بازسازی کند ومانند آن یا اقلا در توسعه حرم مصرف شود نه شخص خاص. ٭به شفافیت بیشتر و بررسی فقهی دقیق تر دراینباره نیازمندیم. 📝محسن قنبریان ۹۸/۹/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔹پیشنهاد احزاب سیاسی متاسفانه بیش از آنکه ناظر به منافع ملی و عمومی مردم باشد، شعبده ای جناحی و برای بالاکشیدن خود است. 🔹لذاپیشنهاد "استعفا"ی روحانی توسط اصلاح طلبان و طرح "استیضاح" او توسط اصولگرایان نیاز به تٲمل ملی دارد. 🔹راستش رهبری با حمایت از مصوبه سران چون در قامت رئیس اصولگرایان حاضر نشد آنها را شوکه کرد و اصلاح طلبان را هم غافلگیر کرد که رئیس اصلاحات از آن به نجات دولت تعبیر کرد. 🔹اما فارغ از قبیله گرائی های جناحی و ترجیح مصالح حزبی بر ملی خوب است به این مهم بیشتر اندیشیده شود که آیا تعویض ناکارآمدی حتما باید پس از اتمام دوره انتخاب باشد؟! 🔅دراینباره یادداشت ناکارآمدی و نامقبولی و مصالح تصنعی! را ملاحظه فرمایید. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔺افت شاخص رفاه اجتماعی با وجود سیاست‌ حمایتی دولت 🔹نوسان نرخ ارز در سال ۹۷ و کاهش ارزش پول ملی باعث شد، علی رغم سیاست‌های حمایتی دولت شاخص رفاه اجتماعی و شکاف طبقاتی افزایش یابد که این نشان از ناکارآمدی سیاست‌های مسئولان است. 🔅یادداشت آیا یارانه حاصل از آزاد سازی قیمت ها به عدالت اجتماعی می انجامد؟ را در اینباره ملاحظه کنید محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فحش اش برای طلاب انقلابی؛ کامش برای...! این گزیده پرسش و پاسخ را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🌀 فحش اش برای طلاب انقلابی؛ کامش برای...! 🔹مدرسه علمیه ای درس می دادم که برخی روزها نهار فردای طلاب را نداشتیم تا مگر عقیقه ای جور شود ! دهها هزار طلبه و معمم زیر خط فقر زندگی می کنند! اما حواشی بودجه برخی موسسات و شعارهای تند خیابان سر همین طلاب خراب میشود! 🔹شورای عالی حوزه ساخت مدرسه را در قم ممنوع و در شهرستان اندازه یک دبستان اجازه داده است https://www.rouydad24.ir/fa/news/145317 ❓پس کیست که طلاب و روحانیت را بدنام می کند؟ 🔹اشرافیت های مذهبی مدارس و موسسات و کارهای بدتر از آن عمدتا از دوجاست: 1⃣ آقازادگان و نوادگان برخی مراجع ماضی که نام نیکو پدر یا جد را به ارث برده اند اما نه علم آنها را دارند نه زهد آنها. 2⃣ برخی مسئولین سابق و لاحق در نظام: رٶسای روحانی قوای مجریه، قضائیه و مقننه؛ سابق ها یا اسبق ها. برخی ائمه جمعه مراکز و نمایندگان خبرگان و... 🔹پسر یک کشاورز متدین از دوستان بنده طبق وظیفه سازمانی اش سراغ یکی از آن آقازاده ها رفت. گفت بابای من کشاورز بود و فقیر؛ بخاطر فتوای بابای عالم و وارسته تو، راضی نشد از زمین های مصادره ای اول انقلاب ۱۰۰متر برای ما بخرد! حالا تو جای آن آقای وارسته نشسته ای و ۱۹۰هکتار [اگر عدد را اشتباه نکنم] اراضی ملی را تصرف کرده ای! با این نمونه ها طرفیم! 🔹آقای روحانی(رئیس جمهور) کلا یک مدرسه برای حوزه علمیه قم ساخت؛ مدرسه ای که خود آنجا درس خوانده بود را انتخاب و خانه های اطراف را اضافه کرد؛ بعد مثل دفتر ریاست جمهوری آنرا با استخر و سونا ساخت! این اشرافیت که مختص او نیست و رئیس مقننه و قضائیه سابق(و مقامات دیگر) هم دارند. اینهاست که مردم را از همه روحانیت زده می کند. منع جدی و فشار خود روحانیت لازم است. ٭پاسخ به یک پرسش در جلسه ۹۸/۹/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍪 دزدی محتاج! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian
🍪 دزدی محتاج! 🔅سارق از یک صندوق صدقات به دادیار گفته بود: در روز سرقت هیچ چیز نخورده بودم، آنقدر گشنه بودم که مجبور شدم از صندوق صدقات پول بردارم! دادیار وقتی اورا بدون سابقه کیفری و سخنانش را مطابق با واقع می بیند به استناد موادی از قانون، منع تعقیب اورا صادر می کند. به این نکته هم اشاره می کند که: "یکی از اهداف تشکیل کمیته امداد امام خمینی توانمند سازی افراد نیازمند و شناسایی نیازمندان و کوشش جهت رفع فقر آنان می باشد و چه بسا رعایت مقررات به صورت صحیح باعث می شد شخص متهم خود نیز از همین پول به سرقت رفته سهیم گردد و دست به ارتکاب بزه نزند". https://www.tabnak.ir/fa/news/944765 🔅 حکم منع تعقیب این دادیار انقلابی و مردمی، آفرین دارد و نزدیک به عدالت علوی است: به حسب روایت صحیح السندی مردی کلاه خودی از غنائم دزدید؛ عده ای فریاد کردند دزدی کرده، دستش را قطع کنید! امیرالمومنین(ع) فرمود: "من هرگز دست کسی را برای دزدیدن چیزی که در آن سهم دارد قطع نمی کنم"(۱). در مورد دیگری مردی از بیت المال، دزدید و حضرت اجازه اجرای حد سرقت نداد چون "در آن مال(بیت المال) برای سارق نصیب بود"(۲). 🔅براساس این روایات، فقهای شیعه در شقوق مسأله اقوالی دارند که بجز محدودی که قائل به توقف در مسأله اند(۳)؛ میتوان ادعا کرد بقیه متفق القولند که: اگر آنچه ربوده شده کمتر یا اندازه سهم سارق از بیت المال(ومال مشترک) بوده، حد دزد بر او جاری نمیشود(۴). 🔅پ.ن: حالا که مسئولین کمیته امداد خود خبر می دهند در تحقیقاتشان در ۳۲شهر(برای نمونه) فقر شدید خوراکی و پوشاکی وجود دارد؛ کاش برداشت آسان از این صندوقها فراهم شود تا خدای نکرده کسی بخاطر گرسنگی، درقبال نان ،جرم بدتری مرتکب نشود!(چنانچه نمونه هائی در خبرها میشنویم!) ............................................ ۱و۲.وسائل الشیعه ج۱٨ص۵۱٨/ ج۲٨ص۲٨٨ ۳.فقه الحدود والتعزیرات آیت الله موسوی اردبیلی ج۳ص۴۰ ۴. ر.ک: تفصیل الشریعه فی شرح تحریر الوسیله-الحدودآیت الله فاضل لنکرانی ص۵۰۴الی۵۰۹/مبانی تکمله المنهاج ج۴۱موسوعه آیت الله خوئی ص۴۴۴ 📝 محسن قنبریان ۹۸/۹/۲۶ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗽 انقلاب اسلامی با اقتصاد سازشی ! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید⏬ ☑️ @m_ghanbarian