eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ مجلس و محرمانگی اموال مسئولین اعتراض ها به مثل اغلب موارد دیگر، جناحی دیده شد. یکی آن را چالش فضای مجازی برای دیده نشدن مصوبه اخیر مجلس درباره مقابله با انحصار مجوز کسب و کارها خواند و یکی آن را مصوبه ی مجمع تشخیصِ هاشمی رفسنجانی و...! این مسئله در دو قطبی های جناحی ایران باب است که وقتی ذات اعتراض و مطالبه ای حق است، سراغ اعراض اش می روند و به این حواشی کم ارزش تقلیلش می دهند؛ فکر می کنند مردم مثل خودشان اند و اینکه چه جناحی آن را تصویب کرده را جای مصوبه غلط فریاد می کنند! باشه درست میفرمایید: این مصوبه چند سال پیش در مجمع تشخیص بوده و مجلس فعلا در طرح خود برای الزام سازمانها نسبت به اشتراک گذاری اطلاعات مالی مسئولین در سامانه، اقدام خاصی بر سر قید محرمانگی انجام نداده و همان الزام قانونی مجمع را ادامه می دهد! 🔻اما دو نکته: 1⃣ اگر مجلس انقلابی است و همه این نامحرمی های مردم از جناح مقابل یا افراد خاص گذشته است، مجلس لطف فرماید: بند ۵ این قانون درباره محرمانگی اموال مسئولین و هم تعقیب کیفری افشاکنندگان را هم اصلاح کند تا شریک در آن مصوبه نباشد. 2⃣ مجلس بداند رفع انحصار از مجوز کسب و کار با بودن محرمانگی اموال مسئولین و عدم شفافیت، عملا به تأویل می رود. همین روزها فقط درباره کسب و کار داروخانه اعلام شد ۱۰۰۰مقام دولتی داروخانه دارند! و هم اعلام شد ۸۰درصد مدیران ارشد بورس خود در شرکتهای بورسی هم مسئولیت دارند! و... ⬅️ آقای مجلس بداند وقتی اموال و شغلهای اقتصادی مسئولین شفاف نشود، قانون رفع انحصار مجوزها هم دست آنها را از این کوتاه نمی کند. محسن قنبریان ۱۴۰۰/۷/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
🌐 خودی های اسیر؟!!! این مسئله در دو قطبی های جناحی ایران باب است که وقتی ذات اعتراض و مطالبه ای حق است، سراغ اعراض اش می روند. یک مطالبه حق، تکمیل پازل دشمن و مطالبه دیگر، اسیر عملیات روانی اصلاحات خوانده میشود، تا زمینش بزنند! خودی ها هم فقط کسانی می مانند که همیشه برایشان کف بزنند! اسلام آمریکایی اصلی ترین دشمن انقلاب ملت ایران است. تهدیدات و تحریمهای خارجی دولت آمریکا را هم این اسلام، بر مردم نافذ و موثر می کند! رگه های اسلام آمریکاییِ مرفهین جدابافته از مردم، در ۴۰سال گذشته در هر سیاستی که مقتضی جدایی مردم از نظام و انقلاب شده، بوده است؛ فرقی نمی کند مصوب این جناح یا آن جناح! محرمانگی اموال مسئولین یکی از آنهاست. به مجمع تشخیص هاشمی در اینباره قبلا شوریده و یادداشت قدیمی: "از حفاظت از جان و حیثیت شخصیتها مقابل دشمن تا حفاظت از اموالشان مقابل ملت" چندبار باز نشر شده بود. از مجلس یازدهم با یادداشت: "مجلس و محرمانگی اموال مسئولین" مطالبه تصحیح ماده ۵ شد. انتقام از مصوبه ای نبود بلکه مطالبه واقعی شدن تحقق همان مصوبه بود! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع) ۱۵۰ ❓آیا در غیبت امام زمان(ع) فقط ولاء تکوینی و باطنی دارد و از مطلق تصرفات اجتماعی سیاسی برکنار است؟! • خطبه ۱۵۰ و کارکردهایی از این جنس برای امام غائب. • صحیحه معاویه بن وهب قابل تخصیص اکثر نیست! • ولاء سیاسی اعم از تشکیل حکومت رسمی وعلنی است. • نمونه تصرفات اجتماعی غیر علنی و ناشناس در سیره ائمه دوره حضور. • وجه شباهت با یوسف فقط در سمت برادران (غیبت) نیست ، تصرفات در مصر هم هست!(روایات الغیبه نعمانی) • قوم برگزیده عصر غیبت دچار حیرت نیستند در دیالکتیک کنش با فتنه ها و رجوع به آثار به جلا و حکمت می رسند ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 ولاء سیاسی بالفعل اما پنهان امام زمان(ع) ۱۵۰ / چکیده بحث (ع) / ۱از۲ • می فرماید:"آگاه باشید آن کس از ما که آن فتنه ها را دریابد،با چراغی روشن در آن گام برمی دارد و بر سیره صالحین در آن قدم می نهد،تا در آن فتنه ها بندهایی را که برگردن هاست بگشاید،اسیران را آزاد سازد،جمعیتی[از گمراهان] را متفرق نماید، و تفرقه ای[ از اهل حق] را جمع کند.(لِیَحُلُّ فیها رِبقَاً و یُعتِقُ فِیها رِقّاً و یَصدَعَ شَعبَاً و یَشعَبَ صَدعَاً) او[در این حال] از مردم در پرده است و جویندگان هرچند پی در پی بنگرند نشانش را نبینند.(فی سُترَه عن الناس لایُبصِرُ القائِفُ اَثَرَهُ و لو تابَعَ نَظَرَهُ)" - کارکردهای بازکردن بند و آزاد سازی و متفرق سازی و مجتمع موتلف سازی را برای دوره غیبت آن امام از خودشان می شمارد! و این غیر از تصرفات تکوینی و باطنی است. از سنخ تصرفات اجتماعی و حظی از ولاء سیاسی است. - غیر از گویایی خود متن، شارحان از جمله ابن ابی الحدید تصریح کرده مربوط به امام عصر(ع) است. • روایت موید: صحیحه معاویه بن وهب۱ : امام صادق(ع) از رسول الله(ص) نقل می کند که فرمود:" نزد هر بدعتی که بعد از من می آید و متعرض ایمان می شود، ولیّ ای از اهل بیت برآن گماشته شده تا از ایمان دفاع کند، به الهام از جانب خدا سخن بگوید و حق را آشکار و منور کند و کید کیدکنندگان را رد کند و از طرف ضعفاء تکلم کند پس ای اولوا الابصار عبرت بگیرد و به خدا توکل کنید" - اینجا به اطلاق می فرماید" عند کل بدعه "، " ولیّاً من اهل بیتی" . برای همه بدعتها این ائمه ورود دارند. خطبه ۱۵۰ برای امام غائب هم همین را می شمارد تا کسی او را استثناء نکند. - شارحینی که این روایت را مختص دوره حضور امام کرده اند ، تخصیص اکثر مرتکب شده اند! برای بدعت قیاس در استباط ، امام صادق(ع) باشد اما برای بدعت های رنسانس که متعرض ایمان است ولیّ از اهلبیت نه! برای بدعت تاویل قرآن با نهضت ترجمه عباسی، امام حسن عسکری(ع) ورود کند اما برای تاویل گری های دوره مدرن نه! در ۲۵۰سال برای هر بدعت امام هست اما برای ۱۲۰۰ سال نیست! در اینصورت این چه منتی بود که پیامبر(ص) بر امت نهاد، وقتی ده چندان از ایام و صدچندان از بدعتها، پایش ولیّ ای از اهلبیت نیست؟!! - شان امامت هم تقلیل می یابد که در غیبت شَل و کور شفاء و گمشده را راهنمایی کند اما ایمان و اسلام را نه! - خطبه ۱۵۰ اطلاق روایت معاویه بن وهب را باقی گذاشته برای امام غائب نیز آن کارکردها را ثابت می کند. • ریشه خطا! - ولاء یا باطنی و تکوینی است ( که نه در غدیر جعل و نه در سقیفه غصب می شود) با آن تصرفات تکوینی در عالم سریان می یابد؛ یا ولاء ظاهری است. - خطا اینجاست که ولاء ظاهری و تصرفات اجتماعی- سیاسی آن منحصر به شکل حکومت رسمی علنی گرفته شود. در حالیکه تصرفات اجتماعی سیاسی دیگری هم قابل تصویر است، بدونی که حکومت رسمی و علنی در دست امام باشد۲ ؛ مثل که بمثابه خیابان ،مردم را به سویی می برد، بدونی که الزامهای حکومتی باشد.از همین قسم است ابطال بدعت ها و... - این قسم از کارکردهای اجتماعی نه بیعت مردم می خواهد و حتی نه شناخته شدن، پس برای امام غائب هم قابل انجام است. اگر امام عسکری از طریق فرد دیگری با مخفی نگه داشتن خود به اسحاق کندی اشتباهاتش درباره تعارض قرآن را می رساند چرا برای امام غائب نشود. تشرفی که کمک داد و کتاب در رد تشیع تمام شد و زیرش نوشت کتبه الحجه غیر از این است؟! • چند دلیل ونمونه مشابه: - در سیره امام کاظم(ع) حضورهای ناشناس در مناطق دور دست زیاد نقل شده۳ از جمله نمونه ای که در خزریه و ترکیه ؛ تیم ترور هارون ایشان را دید که با زبان آنها سخن می گوید در تفحص به آنها گفتند:" این مرد ( یعنی بنام هم نمی شناختند) سالی یکبار می آید قضاوت احکام مارا انجام و بعضی را از بعضی راضی می کند . وقتی شهرمان دچار قحطی شود برایمان استسقاء ( نماز طلب باران) می کند و هر وقت بلایی سرمان آید به او فزع می کنیم و..."۴ - نعمانی در الغیبه سه روایت درباره شباهت امام زمان(ع) به حضرت یوسف می آورد که ثابت می کند وجه شبه فقط در جانب برادران و دوری و غیبت یوسف نیست بلکه در جانب مصر و تصرفات ناشناس او در امور اجتماعی هم هست. درباره بودن امام زمان(ع) بین امت حیرت زده،مذمت شده می فرماید: بینش شان تردد دارد و در بازارهایشان می رود بر بر فرشهایشان می نشنید در حالیکه اورا نمی شناسند ۵ پس این ترددها و تصرفات نه در منزل خواص شیعه که در بین امتی با تعبیر اشباه خنازیر و ملعونه است! این غیر از در همان مسیر تحقق کارکردهای خطبه ۱۵۰ برای اوست؟! - تفصیل نمونه ها را در فایل صوتی بشنوید ❓پس در ظهور امام چه می کند؟ ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه پانزدهم ۲۳مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم ۲از۲ ❓پس در ظهور، امام چه می کند؟ در آنوقت دنیا را پراز عدل و داد می کند و حکومت رسمی و علنی جهانی برپا می شود. نه اینکه به ائتلاف جبهه حق و اختلاف جبهه باطل کمک کند( که در دوره غیبت بود) • امت آخرالزمان خطبه ۱۵۰ در ادامه دارد:" آنگاه در کشاکش آن فتنه ها بصیرت قومی چنان صیقل یابد که تیغه شمشیر در دست آهنگر. دیده هایشان به نور قرآن جلاء می گیرد و تفسیر قرآن گوش هایشان را می نوازد و در هر شامگاه و بامداد جام های حکمت می نوشند" -توجه کنید این قوم برگزیده در کوره فتنه ها در دیالکتیک واقعیت های عینی اجتماعی با تراث و قرآن انند و همین رجوع ها آنها را مُفهِم و مفسر کرده چشم و گوش جلا می گیرد و حکمت در قلبها می نشیند. -این بیان هرگز با تصویر بعضی و نتیجه قدر متیقن گیری ها و به مرور شکل زمانه شدن ها سازگار نیست! - موید این بخش و این برداشت هم حدیث معروف لوح است که اصحاب غیبت امام عصر(ع) را اهل جهاد و شهادت معرفی می کند : کشته میشوند، آتش زده می شوند و زمین از خونشان رنگین و صدای شیون از زنانشان بلند است. پس با مستکبرین و طواغیت عالم کار دارند نه به قدر متقین حقوق بشر سرسپرده و دنبال آرمانهای اسلام نباشند! * تفصیل را در فایل صوتی بشنوید ...................... ۱.الکافی ج۱ص۵۳ ۲. برای تفصیل ر.ک: اسس النظام السیاسی عند الامامیه محمد سند ص۲۰۴ تا۲۰۵ ایشان ۴ صورت دیگر برای امامت بالفعل غیر از حکومت رسمی علنی می شمارد:الحکومات الصغیره المتعایشه فی ظل حکومه الام/حکومه القیم الاجتماعیه/ الحکومه الخفیه و السریه/ الحکومه بتوسط قوی الخفیه عن الماده و الحس در صفحات ۲۳۲ به بعد ادله ای برای حکومت بالفعل اما مخفی امام(ع) در غیبت می شمارد . ما باهمه گفته ایشان کاری نداریم آنچه به اثبات حظی از ولاء سیاسی اجتماعی که با غیبت هم ممکن است موید ماست ۳.نمونه دیگر در حضور ناشناس در قریه های شامات :المناقب ج۴ص۳۱۱و بحار ج۴۸ص۱۰۵ ۴.بحار ج۴۸ص۱۴۰ح۱۶ ۵.الغیبه ص۱۶۳و۱۶۴ح۳تا۵ ☑️ @m_ghanbarian
🚨 گشت ارشاد مسئولین و گشت ارشاد! وعده انتخابات۱۴۰۰ این بود که گشت ارشاد مسئولین آغاز شود. امام جمعه کرج شروع کرد و دیگران را هم بدان فراخواند. با وجود عذرخواهی رئیس شورای شهر درباره استفاده فرزندش از ماشین لوکس شهرداری، ستاد امر به معروف استان البرز قانع نشد و در اینباره بیانیه صادر کرد! چه خوب اگر مطالبه نامه ۴۵و۷۱ نهج البلاغه برای مدیرانی با حاشیه ای اشرافی بی مماشات انشاء شود. جمعه آتی نماز جمعه تهران هم برقرار میشود. کاش خطیب این هفته هم از ماجرای دستگیری یک زن توسط نیروی انتظامی به شکل ناجور و توسط نامحرم و با قلاب مخصوص حیوانات گله کند و از یک جمله توضیح نیروی انتظامی مبنی بر برخورد انضباطی با ماموران راضی نشود! چون مساله ی قابل تکراری است، نهی از منکر واجب است. چه خوب اگر گشت ارشاد هم توسط ائمه جمعه ارشاد شود. امیرالمومنین(ع)، قنبر را وقتی سه تازیانه بیشتر بر بزهکار حد جاری کرد همانجا خواباند و سه ضربه شلاق زد. (الکافی ج۷ص۲۶۰) جامعه بیش از پیش تشنه دیدن این جلوات علوی است. یاعلی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| در مورد چه می دانید؟ 🔺 نمایندگان لزوما نمایندگان فکری نیستند! 🛎 خیلی کم می بینیم که نمایندگان تعینی به تعیینی تبدیل شوند! 🔹 و هم بدون اینکه حکمی داشته باشند، از جانب مردم، نماینده امام (ره) محسوب می شدند... 🆔 @sedayehowzeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| عدالت خواهی هیچ شباهتی به کبریت بی خطر ندارد! 🔺 دو دقیقه از یک بحث، گویای تمام سخن نمیشود. اجمالا اینجا نقد رویکردی است که نماینده ولی فقیه در دانشگاه ها را بجای پیشوایی جریان دانشجویی و جنبش عدالتخواهی، صرفاً به پستی اداری تقلیل می دهد. برای جذبش صرفاً رزومه علمی و نداشتن هیچ تحرک قابل سؤالی توجه می کند! طبعا در انکار مطلق نماینده فعال و کارا نبوده ام و حتی در مصاحبه از بودن مفاخری در این سمت ها اشاره کرده ام. ☑️ @m_ghanbarian
🎎 امپراتور ژاپن به آقای رفسنجانی چه گفت❓ 🔖مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی تعریف میکردند: "زمانی که به ژاپن رفته بودم، جلسه ای نیز با امپراتور وقت ژاپن داشتم. پس از بحث و گفتگو درباره برخی مسائل دوجانبه، امپراتور به من گفت: علیرغم اینکه ما تحولات انقلاب شما را دنبال می کنیم، ولی برای برخی از سؤالات خود پاسخ روشنی نداریم! اول اینکه ما مدتی است روی سازمانی در کشور شما بنام جهاد سازندگی مطالعه می کنیم! چطور این نهاد توانسته در مدت کوتاهی، مردم مناطق محروم را باخود همراه کند وبسیاری از آن مناطق را توسعه بدهد؟! دوم اینکه[...] بعد آقای هاشمی گفتند:"من در آن جلسه برای هیچکدام از آن سؤال ها پاسخ مشخصی نداشتم"!(کتاب رسم جهاد/مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی /ص۱۳) ❓اما سؤال مهم اینکه: چه فرقی بین "کار جهادی" و "مدیریت جهادی" هست؟! 🔅در نقل اول دقت کردید؟ امپراتور ژاپن -که تحولات انقلاب را دنبال می کند- با وجود وجدان کاری بالای ژاپنی ها، دنبال چه چیزی در سازمان جهاد می گردد؟! آن چیست که آقای هاشمی پاسخش را نمی داند؟! 🔅امپراتور دنبال کشف "مدیریت جهادی" بود نه صرفا "نیروی جهادی"! مدیریت جهادی، مقابل "مدیریت بروکراتیک" و اداری گذشته و کنونی است. نیروی جهادی، مقابل "نیروی با تایم و مٲموریت اداری" و غیر چابک است. لذا ممکن است رئیس جمهوری(مثل خود آقای هاشمی با قریب ۱۶ساعت کار در روز)یا وزیر و مدیری، جهادی و بدون وقت اداری و بی مزایای مرسوم اداری کار کنند؛ اما مدیریت شان بروکراتیک باشد!(دقت کنید) سازمان جهاد، مدیریت جهادی داشت نه صرف نیروی جهادی! "از پایین به بالا"، "شورایی"، "منطقه ای" و... بود که توانست چشم امپراتور ژاپن -کشوری که مثَل برای پرکاری شده- را بگیرد(۱). 🔅جالب اینکه بین ناتوانی پاسخ آقای هاشمی -اززبده ترین سیاست مداران ایرانی- وآنچه آن سالها در ایران جاری بود نسبت مستقیم بود! فن سالاری(تکنوکراسی)، بروکراسی خاص خود را احیاء کرده بود.(۲) سازمان جهاد هم، اداری و وزارت خانه شده بود! حالا ما در سودای ژاپن اسلامی بودیم! هنوز نیروی جهادی پیدا می شد، اما ناگزیر بود اهداف انقلابی و جهادی خود را از طریق سیستم فرسوده اداری با شاخصه ی از بالا به پایین و "عدم درک نزدیک از میدان"، "ناتوان از درک تفاوتهای منطقه ای"، "متجزی در مٲموریت ها"(=یک اداره جزیی از کار را انجام وبقیه به اداره ای دیگر محول است تا بموقع بکند یا نکند!)و... انجام دهد. ⬅️ اگر نخبگان مان به "سازمان جهادی" متفطن شدند، نظام اداره ای احیاء خواهند کرد که توقع دنیای جدید از انقلاب اسلامی ایران بود. ژاپن می خواست روش انقلابی ما را بیاموزد، اما ما به ژاپن مسلمان عازم شدیم! ......................................... ۱.دراین باره کتاب رسم جهاد یا اقلا این لینک را ملاحظه کنید. http://sobhe-no.ir/newspaper/596/14/23773 ۲.ر.ک:تکنوکراسی و اقتصاد نئولیبرال/شهریار زرشناس 📝محسن قنبریان ۹۸/۱۲/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
🔰 *اندیشکده حقوق بشر و شهروندی به همراه واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می‌کند؛* 📚 مدرسه مجازی *مطالبه‌گری حقوقی شهید لاجوردی* . *بحث عدالت بایستی به یک گفتمان نخبگانی تبدیل شود، باید این مسئله را دنبال کنیم و پیگیری این بحث را رها نکنیم، چون زمینه خیلی زیاد است، نیاز خیلی شدید است.* (مقام معظم رهبری ۹۰٫۰۲٫۲۷) . 🎙️با حضور: *دکتر محمود حکمت نیا* معاون وزارت دادگستری و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی *حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان* پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه *دکتر غلامرضا مولابیگی* معاون و قاضی دیوان عدالت اداری *دکتر سید مجید امامی* دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) *دکتر سید محمدمهدی غمامی* مدیر اندیشکده حقوق بشر و شهروندی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) *دکتر سید حجت الله علم الهدی* استاد دانشگاه و رئیس سابق پژوهشگاه قوه قضاییه *دکتر سید احمد حبیب‌نژاد* مدیر موسسه فقر زدایی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران . *محمد لسانی* کارشناس و پژوهشگر رسانه . *دکتر سید محمدحسین پیغمبری* قاضی دادگستری و معاون حقوق عامه اندیشکده حقوق بشر و شهروندی 📆زمان: *۵ تا ۷ آبان‌ماه و ۱۲ تا ۱۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰* ⚠️ *جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به شماره 09338680516 در پیام‌رسان‌ بله و واتساپ مراجعه نمایید.* ⚠️ *آخرین مهلت ثبت‌نام: ۴ آبان‌ماه ۱۴۰۰* ⚠️ *هزینه ثبت‌نام: ۱۲۰ هزار تومان تخفیف ثبت نام گروهی(حداقل ۳ نفر): هر نفر ۱۰۰ هزارتومان اعضای تشکل های دانشجویی: ۹۰ هزارتومان تخفیف اعضای فعال اندیشکده و بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع): ۸۰ هزارتومان* ⚠️ *به شرکت کنندگان، گواهی معتبر پژوهشی اعطا خواهد شد.(حداکثر ۲ غیبت مجاز است)* 🔸zil.ink/hcright_isu 🔸instagram.com/hcright_isu 🔹BasijISU.ir 🔹@BasijISU_ir 🔹@oboor_ir
🔊 حجت الاسلام قنبریان در گفت و گو با تشریح کرد؛ واکاوی دلایل کاهش اثرگذاری نهاد نماز جمعه /جای خالی گفتمان آزادی و جمهوریت در خطبه ها / لزوم درگیری گفتمان انقلاب با مسأله های مردم 🛎 زمانی که یک دغدغه‌های مردم را در نماز جمعه مطرح می‌کند و با مسأله‌های مردم درگیر بشود در همین فضای مجازیِ بیگانگان این موضوع منتشر و مورد توجه مردم قرار می‌گیرد و دیده خواهد شد. 🛎 مرکز تولید محتوا است و ابزار نشر آن است، اگر تولید محتوا به خوبی صورت بگیرد، مسأله مردم و دغدغه‌های مردم ضرب در نظریه انقلاب اسلامی بشود و هرهفته این موضوع طرح بشود این موضوع بسیار اثرگذار است اما این موضوع بسیار کم در نماز جمعه ها رخ می‌دهد. 🛎بعد از برنامه برخی ائمه جمعه با من تماس گرفتند و گفتند برخی حرفها را ائمه جمعه می‌خواهند بگویند اما نمی‌توانند بگویند! : v-o-h.ir/?p=28139 🆔 @sedayehowzeh
🎙حجت الاسلام قنبریان در گفتگو با صدای حوزه: مردم اغلب، ائمه جمعه را اصولگرا می دانند؛ نه بدین خاطر که در ستاد اصولگرایان اند یا حتی الزاما سبد رأی آنها در انتخاباتها، اصولگرایانند؛ بلکه بدین خاطر که همان گفتمان ناقص اصولگرایی، گفتمان اغلب ائمه جمعه هم هست! گفتمانی که فقط از استقلال، پیشرفت و امنیت سخن می‌گوید و چیزی از آزادی و جمهوریت در آن نیست! بزرگترین تبعیض، تبعیض در آرمانها و ارزشهای انقلاب است. متاسفانه اصلاح طلبان جمهوریت و آزادی اش را برداشته و اصولگرایان پیشرفت و استقلال و امنیتش! هر دو هم عدالت را رها کرده اند. اینها وقتی از هم جدا می‌شوند، تحریف هم می‌شوند! مردم ایران چه گناهی دارند که اینها را با هم می‌خواهند؟! ☑️ @m_ghanbarian
⚜ نسخه دوم مرجع و رهبر شیعیان شدن، اقتضائی دارد که سید مصطفی مثل نوادری از فرزندان زعماء و فقهای بزرگ شیعه داشت: نسخه دوم شدنش نه به خاطر انتساب و نزدیکی به پدر یا مدیرِ بیت پدر بودن، بلکه با اثبات علمی و عملی خود و در معرض ارزیابی جامعه علمی و مردم نهادن خود بود. آیت الله مصطفی در کنار شاگردی و تقویت درس امام، معاصر با او در جوانی درس خارج فقه و اصول و فلسفه داشت و در معرض ارزیابی مجتهدان بود. کتب تالیفی او: - در قم: ۸کتاب فقهی و فلسفی. - در تبعید به ترکیه: ۲کتاب فقهی. - در تبعید به نجف: بیش از ۱۰ اثر. مبارزات عملی او: - چند نوبت زندان شدن. - تبعید به ترکیه و نجف(شرط قطع ارتباط با مبارزین برای جواز ورود به ایران را نپذیرفت). اینگونه نسخه دوم بودن یا نبودنش برای امام قابل ارزیابی می شد؛ نه اینکه اختیار مُهر و مدیریت بیتِ مرجعیت امام جای آن نشسته باشد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖سلسله بحث جلسه شانزدهم ۳۰مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 وحدت شیعه و سنی از منظری دیگر ۱۲۷ (ع) ❓س۱: آیا امیرالمومنین(ع) با وجود قسیم الجنة و النار بودن و اینکه محبتش تمییز دهنده اشرار از اخیار و مومن از کافر است؛ اجازه می دهد با محبت و ولایت او امت دو پاره ی مقابل هم یا کشور دو شقه شود؟! ❓س۲: آیا علیرغم اعتقاد به شهادت حضرت زهرا(س) و قصاص نشدن قاتلین ایشان مجازیم الان پرچم انتقام خون آن حضرت را برداریم؟! مجازیم آن انتقام را نشان مذهب و جنبش های خود کنیم؟! ❓س۳: چرا رئیس مذهب تشیع در حکمت الهی و تدبیر معصومانه امام قبلی، به لحاظ نسلی هم متصل به امیرالمومنین(ع) و هم متصل به ابوبکر است؟!! ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه شانزدهم ۳۰مهر۱۴۰۰ هیات راه فاطمه(س) قم 🔸 وحدت شیعه و سنی از منظری دیگر! ۱۲۷ / چکیده بحث (ع)/ ۱از۲ ❓س۱: آیا امیرالمومنین(ع) با وجود قسیم الجنة و النار بودن(۱) و اینکه محبتش تمییز دهنده اشرار از اخیار و مومن از کافر است(۲)؛ اجازه می دهد با محبت و ولایت او امت دو پاره ی مقابل هم یا کشور دو شقه شود؟! ❗️ج۱: در خطبه۱۲۷ جوهره خارجی گیری و تکفیر را از جمله این می شمارد: •"اگر بر این عقیده پافشاری می کنید که من خطا کردم و گمراه شدم، چرا همه امت محمد(ص) را به خاطر گمراهی من گمراه می شمارید؟! چرا آنان را به خطای من مواخذه می کنید، و به گناه من کافرشان می دانید؟! شمشیرهای خود را بردوش نهاده اید و برسالم و ناسالم فرود می آورید..." • بعد از توصیف تکفیر آنان و مقایسه با روش رسول الله(ص) می فرماید: "به زودی دو گروه در ارتباط با من هلاک می شوند: - یکی دوستی که در محبت به من زیاده روی می کند و این اورا به سوی باطل می برد! - دیگری دشمنی که در کینه توزی من زیاده روی می کند و این دشمنی اورا به سوی باطل می کشاند! بهترین مردم درباره من مردم معتدل هستند پس همواره ملازم آنها باشید و با اکثریت همگام و همراه باشید(الزَموا السَّوادَ الاَعظَم) زیرا دست خدا بر سر جماعت است. از پراکندگی و تفرقه بپرهیزید..." • محبت افراطی را، "غلو" و بغض افراطی را "برائت" و... معرفی کرده اند(۳) اما ظاهرا بتوان افراط را در عرض هم دید! • نمط اوسط(مردم معتدل و وسط) نه حب افراطی دارند نه بغض افراطی! آیا یعنی کمی بغض اشکال ندارد؟!! • یعنی غیر از اینکه محبت را به غلو نمی کشانند، به تعصب مذهبی هم نمی کشانند که حق بودن علی(ع) بر همه پیروان سرایت و خود را حق مطلق و رقیب را باطل مطلق بشمارند! یعنی غیر از اینکه اشکال و شبهه شان درباره امام را به برائت و ستیز با او نمی کشانند، بغض را به پیروان سرایت نمی دهند و تکفیر و خارجی گری راه بیاندازند! آن مقدار بدوی شبهه و بغض با مدارای امت و بحث و ...راه نجات دارد! ⬅️پس نمی خواهد حب او، اینجا جامعه مسلمانان را تقسیم کند و مقابل قرار دهد. ❓آیا اگر برای یکی از ائمه(ع) فرصتی پیش می آمد تا شیعیان را کشوری جدا مقابل امپراطوری اموی یا عباسی کنند، چنین می کردند؟! چنانچه اموی ها کشوری در اندلس مقابل امپراطوری عباسی نگه داشتند! ❗️ظاهرا نه! ائمه(ع) خود را امام بشر و امام همه مسلمانان می دانستند و می خواستند اصلاح امت کنند نه فقط پیروان را صاحب کشوری کرده با عامه ستیز یا سازش کنند!(۴) ❓س۲: آیا علیرغم اعتقاد به شهادت حضرت زهرا(س) و قصاص نشدن قاتلین ایشان مجازیم الان پرچم انتقام خون آن حضرت را برداریم؟! مجازیم آن انتقام را نشان مذهب و جنبش های خود کنیم؟! ❗️ج۲: نه! آن مطالبه پس از ظهور و شروع رجعت است؛ الان مطالبه کردنش خلاف دکترین خود ائمه(ع) است! (ادامه در صفحه بعد) ☑️ @m_ghanbarian
📖سلسله بحث درسهای نهج البلاغه جلسه شانزدهم ۳۰مهر۱۴۰۰ ۲ از ۲ • به این معما دقت کنید: - قاتلین سیدالشهدا همه قصاص شدند، اما پرچم نهضت های شیعی در دوره اموی و عباسی و حتی ظهور حضرت مهدی(ع) طلب ثار و انتقام خون حسین(ع) است! در زیارات و ندبه ها دائم می خوانیم. - در حالیکه قاتلین حضرت زهرا(س) قصاص نشده رفتند، اما انتقام حضرت پرچم جنبش های شیعی نشده است و هیچ نمونه ای از ائمه حتی برای ظهور حضرت قائم(ع) در اینباره نیست! • روایات قصاص ضرب و هتک حضرت صدیقه(س) در مجامع روایی شیعه، همه مال دوره پس از ظهور و شروع رجعت هاست.(۵) • یکی از اقسام رجعت، رجعت استحضاری است که کسانی توسط حضرت مهدی(ع) از برزخ احضار می شوند.(۶) مضمون روایات یاد شده می گوید، انتقام فاطمه(س) شروع رجعت استحضاری است.(۷) شتاب کردن به آن (چه با انتقام از عامه و چه شعار کردنش برای نهضت)پیش از ظهور فقط صدمه به اردوگاه و نقشه و تدبیر ائمه شیعه است! ❓س۳: چرا رئیس مذهب تشیع در حکمت الهی و تدبیر معصومانه امام قبلی، به لحاظ نسلی هم متصل به امیرالمومنین(ع) و هم متصل به ابوبکر است؟!! امام صادق(ع) از جهت پدر نتیجه امیر المومنین و از جهت مادر نتیجه ابوبکر است(ام فروه مادر امام هم از جانب پدر و هم مادر به ابوبکر می رسد!)(۸) ❗️پیام این تولد: - حقانیت بخشی به خلفاء نیست چنانچه از جانب امام صادق(ع) روایت کردند که: ابوبکر مرا دوبار متولد کرد! -پلورالیسم هم نیست که هم سنی حق است و هم شیعه! و اینها دعوای زرگری است ائمه با خلفاء مشکلی نداشتند! - اما قطعا این قدر هست که نزاع عقیدتی را نژادی و بین نسلی نکنیم! بلکه با مدارا در یک امت واحد مذهب حق را پیش ببریم! چنانچه در صدر خطبه ۱۲۷ حضرت امیر(ع) فرمود؛ بخاطر گمراهی اولی، کل امت را گمراه نگیریم (احتمال قصور و استضعاف و... جدی است) و مواخذه آنها را با ستیز با عامه و تکفیر پی نگیریم. ام فروه و قاسم پدرش از نوادگان ابوبکر اما از محبین و شیعیان و مثل پدرشان محمد بن ابی بکر شدند. این نمادی روشن برای امکان اصلاح امت با مدارا و لزوم دوری از سرایت کینه و عداوت به کل پیروان است.۹ ........................ ۱.الکافی ج۴ص۵۷۰ ۲.امالی صدوق ص۴۶ ۳.شرح ابن ابی الحدید ج۸ص۱۱۸و۱۱۹ ۴. برای تفصیل به جلسه دوم سخنرانی امام و روح جمعی امت و چکیده آن رجوع کنید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/1687 ۵.کمال الدین ج۱ص۲۵۳/عیون ج۱ص۵۸/دلائل الامامه ص۴۵۵/ سرور اهل ایمان ص۶۵تا۶۷/ مختصر البصائر ص۴۴۸تا۴۵۰ و... ۶. درباره اقسام رجعت به رشحات البحار آیت الله شاه آبادی کتاب رجعت رجوع کنید ۷. برای تفصیل در اینباره سخنرانی خون خواهی و خیر خواهی و چکیده اش را ببینید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/1293 ۸. الکافی ج۱ص۴۷۲/ المقنعه ص۴۷۳/ تهذیب ج۶ص۷۸/ احتجاج ج۲ص۴۷۴/تحریر الاحکام ج۲ص۱۲۳/ منتهی المطلب ج۱۳ص۳۰۱/ الدروس ج۲ص۱۲/ مرآت العقول ج۶ص۲۶/ الحدائق ج۱۷ ص۴۳۶/ کشف الغطاء ج۱ص۸۸/ جواهر الکلام ج۲۰ص۸۸/ موسوعه خوئی ج۱۵ص۳۲۱/ و... ۹. در اینباره سه یادداشت زیر را بخوانید: https://eitaa.com/m_ghanbarian/591 https://eitaa.com/m_ghanbarian/592 https://eitaa.com/m_ghanbarian/594 (برای قضاوت درست بی نیاز از شنیدن فایل صوتی نیستید!) ☑️ @m_ghanbarian
🔆 مشرکی در غزوه ای از فرصت استفاده و بالای سر حضرت حاضر و شمشیر کشید و گفت: چه کسی مانع کشتن تو می شود؟! فرمود: خدا! شمشیر از دست مشرک افتاد و رسول الله برداشت و فرمود: چه کسی جلوی کشته شدن تو را می گیرد؟ مرد گفت: شما لطف کنید و با من به نیکی رفتار کنید! پیامبر به اسلام دعوتش کرد؛ اما نپذیرفت! گفت: نه با تو می جنگم و نه به طرفداری تو! پیامبر او را بخشید. او هم راهش را جدا کرد و رفت. به قبیله خود گفت: از نزد بهترین مردم پیش شما آمدم! (راه روشن ترجمه محجه البیضاء ج۴ص۱۷۴) جالب است نه اسلام آوردن ها به خاطر شمشیر و نجات جان بوده و نه نجات دادن ها و آزاد کردن ها شرطش مسلمان شدن! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
پیوست عدالت.pdf
227.5K
📍سهم حوزه در پیوست عدالت گزارشی از ارائه حجت الاسلام محسن قنبریان در مدرسه عالی فقه و اصول امام حسین(ع) ۲۲مهر۱۴۰۰ ☑️ @m_ghanbarian
💠 نمازجمعه در آمار 1⃣ به حسب پیمایش ایسپا(سال۸۹) شرکت در نماز جمعه از نماز جماعت هم عقب افتاده است و به شرکت ۱۰ درصدی رسیده است(قبل از شیوع کرونا)! درحالیکه شرکت در مجالس روضه خوانی و زیارت کردن اماکن مقدسه، روند افزایشی داشته و به حدود ۷۵٪ رسیده است.(رئیس ایسپا/۳۰تیر۹۸) پ.ن: کاهش شرکت در نماز جمعه نشانه بی دینی مردم و حتی کم اعتنایی به مناسک و شعائر اسلامی نیست و لابد دلیل دیگری دارد. کم رونقی یک نماز عبادی-سیاسی نسبت به نماز جماعت، به "نماز" یا "جماعت خواندنش" نیست و شاید به "بُعد سیاسی اش" مربوط باشد! یک ملت سیاسی، از مناسک سیاسی هم بیزار نیست؛ پس شاید مساله های سیاسی مردم و نماز جمعه تطابق درستی ندارد! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
💠 نماز جمعه در آمار 2⃣ گزینه "هیچ" شرکت نکردن را در جدول بالا مقایسه کنید: نماز جمعه با بیشترین عدم شرکت مطلق(۴۶/۶٪) رتبه اول است! هیئت های مذهبی با ۹/۶٪ کمترین عدم شرکت مطلق را دارد! پ.ن: هیئت های مذهبی به لحاظ جایگاه سنتی، تباین جدی با نماز جمعه ندارند؛ پس افزایش شرکت در هیئت های مذهبی، کاری دگراندیشانه نیست. نمازجمعه هم شاید بتواند با افزایش کارکردهای معنوی و اجتماعی اش(بخصوص برای جوانان) از سمت و سوی دینداری معاصر ایران جا نماند. امام جمعه، منصوب حاکم در نهاد مدنی است؛ یعنی باید بتواند مردم را به حکومت پیوند و حکومت را مردمی کند. اگر با کاهش مشارکت مواجه است، معلوم است وظیفه اش را خوب انجام نداده است؛ مثلا نماز جمعه را به روابط عمومی نظام بروکراتیک تقلیل داده، یا زبان بلیغ در دفاع از حرکت عمومی حکومت به سمت آرمانها نداشته است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
9717.pdf
11.85M
📎 پیوست نماز جمعه در آمار پیمایش ملی سنجش دینداری ایرانیان ایسپا /بهار /۸۹ ☑️ @m_ghanbarian
🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷🔸🔶🔹🔷 📌 گره و گرای عدالت ⭕️ گرای عدالت، تلاشی محققانه و دلسوزانه برای عدالت پژوهی کاربردی است 🔰 پویش‌های اجتماعی (عدالتخواهی) بدون پژوهش‌های علمی -کاربردی عدالت (عدالت‌پژوهی) به ثمر نمی‌رسد. این دو و هم‌اند. 🟢 امیرالمؤمنین(ع) عدالت را، هم «بهترین سیاست» و هم «ملاک سیاست» معرفی فرمود (خَیرُ السِّیاساتِ العَدلُ/ مِلاکُ السِّیاسَهِ العَدلُ). در جامعه ما گاه «گرای عدالت» در آن معلوم نیست. 🔻 ارائه و میزان برای سیاست‌ها و هم راه‌حل‌های عادلانه‌تر برای آن‌ها، دادن است. ☑️ @m_ghanbarian ⬇️⬇️ ادامه متن ⬇️⬇️
📌 گره و گرای عدالت [قسمت دوم] 💢 البته پژوهش‌ها هم، بدون و عدالتخواهی‌های محققانه عقیم می‌ماند. واقعیت این است که و ، جان‌سخت‌تر از آن است که به‌صرف عدالت پژوهی فرو ریزد؛ بلکه برای رفع عملی را در تعاقب می‌خواهد. 💠 از همین روست که در قرآن، از پژوهش‌های «علمی و اجتهادی» و «معیار و ملاک» گذاری شروع (وَ أَنزَلنا مَعَهُمُ الكِتابَ وَ الميزانَ) و به «پویش‌های عمومی اجتماعی» می‌کشاند (لِيَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ) و هم «شدت و حدت» حکومت را می‌طلبد (وَ أَنزَلنَا الحَديدَ فيهِ بَأسٌ شَديدٌ). 🔻اقلاً دو جنگ امیرالمؤمنین (جمل و صفین) مصداق به‌کارگیری حدید و حدّت برای و بود. ✅ این سه، فقط در هم‌افزایی هم، قسط را ممکن می‌کنند. تخطئه کردن هریک از این سه گروه، همدیگر را؛ توطئه‌ها و تمهیدات فساد و تبعیض، برای جانِ سالم در کردن، است. 〽️ صفحه تلاشی محققانه و دلسوزانه برای است که خوب است نقد و نظر عدالت‌پژوهان دیگر را جلب کند و عدالتخواهان عزیز، گرای عدالت در مسائل جاری را از مثل این پژوهش‌ها تعقیب کنند. ❇️ دوستان عزیزی که در «گرای عدالت» فعال‌اند هم اگر را با پویش‌های عدالت تسهیل کنند، در کنار اتصال‌های رسمی و دولتی، مزید فایده شده و به سمت عدالت را بیشتر می‌کند. 💠 صمیمانه یک‌سالگی گرای عدالت را به آن عزیزان و مخاطبان ارجمندشان تبریک عرض می‌کنم. ✍️ «حجت الاسلام محسن قنبریان» 📣 صفحه اینستاگرام، کانال تلگرام و بله گرای عدالت: @gerayeedalat ☑️ @m_ghanbarian
👑 جوانگرایی؛ امانِ از امارة الصبیان است! ❓"جوان گرایی" چه فرقی با "امارة الصبیان"(حکمرانی بچه ها)دارد؟! 🔹اولی در قرآن و سیره بسیار مدح شده است. طالوت جوان در قرآن، اسامه فرمانده ۱۸ساله، معاذ ۲۰ساله قاضی در یمن، جعفر طیار ۲۵ساله سرپرست مهاجران حبشه و...در سیره رسول الله و باز نمونه های اینچنین در سیره حکومتی امیر(علیه السلام)گویای جوان گرایی معصوم در حکمرانی است. فرمود: "رُبّ صغیر احزم من کبیر"(چه بسیار کودکی که دور اندیش تر از بزرگسال است)! 🔸دومی بسیار نکوهش شده است. اگر واژه های"امارة الصبیان"، "أُمّرالصبیان" ، "امور الصبیان" و مانند آن در روایات سرچ شود به احادیثی در مذمت حکمرانی بچه ها و نفوذ آنها در کارها و بدی زمانه و جامعه ای با این ویژگی برمیخوریم! ❓آیا تفاوت در سن است که مثلا تا ۱۸سالگی -بخاطر بچه بودن- ممنوع و پس از آن -بخاطر جوان بودن- نیکو باشد؟! واضح است چنین جمع کردنی بین روایات، مضحک و دور از فقاهت است. اگر غیر از "مفهوم" صبیان به "مصادیق" و ظرف صدور روایات نگاهی شود می بینیم روایات، متعرض حکومت اموی و عباسی و آخرالزمان است و از قضا در آن دوره ها هم بچه بمعنای سنی اش پر نمونه در حکمرانی نیست. وقتی ابوذر به عثمان اعتراض میکرد که "تستعمل الصبیان ...وتقرب اولاد الطلقاء"(:بچه ها را به کار گرفتی و فرزندان آزادشدگان فتح مکه را مقرب درگاه کردی)؛ بچه ای در دربار عثمان نبود! پس به حمل شایع (مصداقی)، صبیان به لحاظ سنی نیست؛ بخصوص که فرمودند:"ان العالم کبیر و ان کان حدثا و الجاهل صغیر و ان کان شیخ": عالم بزرگ است ولو تازه سن، و جاهل صغیر است ولو پیرمرد! درآخرالزمان نیز چنین چیزی رویه نیست تا نشانه بدی جامعه و زمانه شود(ر.ک:الکافی ج۸ص۶۹). ⬅️ظاهرا صبیان در این تعابیر همان مفهوم "آقازادگی" عصر ماست! نه در آن دوره ها و نه دوره مدرن بی سابقه است با وجود مردان رشید سراغ کودکی غریب و معمولی رفته باشند و او را امارت داده باشند. اما بسیار شایع است که کودکان شاهان با کوچکی سن ولیعهد شاه شده یا بر تخت جلوس کرده باشند. یا نوجوان و جوانان خانواده های حاکم( ، بنی الفلان دیروز) بخاطر اعتبار پدران و و ...به امارت جایی و نفوذ در مناصبی رسیده باشند! دوره مدرن هم از آن استثناء نیست اینقدر میشود که نشانه آخرالزمان شود(لایظهر القائم حتی یکون امور الصبیان...)! 💠جوانگرایی امان از این بلیه: اگر حلقه های بسته مدیریتی قبل از اینکه توسط "آقا شدگان" به فرزندان و آقازادگان اعطاء شود، با جوانگرایی شکسته شود؛ راه بر امارت صبیان بسته می شود. جوانانی که با شایستگی هایشان توسط نظام و رهبر از اقصی نقاط مملکت وارد عرصه مدیریتی میشوند عادتا جای آقاهای کهن و بانفوذ می نشینند و مانع موروثی شدن مناصب میگردند از اینرو جوان گرایی نه فقط بخاطر انگیزه و تحرک جوان بلکه برای جلوگیری از امارت صبیان برای یک نظام انقلابی ضروری است. کم ندیده ایم "آقایانی" که توسط خود یا "آقایی دیگر" برای آتیه فرزندان خود در اقتصاد و سیاست کشور جایگاه ساخته اند. دلیل عمده اینکار زیاد شدن عمر نفوذ و حکمرانی آن آقایان بوده است. "قعود الصبیان علی المنابر"(به دست آقازادگان افتادن منابر و تریبونها) هشدار جدی پیامبر(ص) را جدی بگیریم. جوان گرایی بمعنی آوردن شایستگان مردم بجای آدمهای کهنه و خانواده های همیشه بوده، رمزی اساسی در نظام سازی انقلابی است. 📝محسن قنبریان ۹۷/۱۲/۲۱ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس گفتارهای نظری-کاربردی درباره عدالت اجتماعی 📌جلسه اول ۱۴۰۰/۷/۱۱ حجت الاسلام قنبریان ☑️ @m_ghanbarian