eitaa logo
محسن قنبریان
15.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
762 ویدیو
106 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 رویایت را نگهدار! ۱۴۰۱ • سیاوش شاهنامه بسیار شبیه یوسف قرآن است! سیاوش و سودابه/ یوسف و زلیخا و... - فرق اساسی در این است که سیاوش با یک کابوس شروع می کند و یوسف (ع) با یک رویا! - عکسهای سلفی یوسف پس از رویا همه تاریک و ناهمخوان است( /چاه، بردگی، طعمه زلیخا، زندان) اما عکسهای سلفی سیاوش روشن است (پیش رستم، پیش پدر و...) ! اما... - رویای یوسف، برایش امیدبانی می کند و از حوادث ناهمخوان می گذرد! ولی کابوس سیاوش عاقبت او را در کام می کشد و خوشی ها را می رباید! • میشل فوکو سال منتهی به انقلاب در خیابانهای تهران رویای اجتماعی ایرانی_اسلامی شما را دید که نوشت: "ایرانی ها چه رویایی در سر دارند؟!" • مسئولین هم باید مراقب باشند با صحنه های زشت، رویای اجتماعی را کابوس نکنند! * برش قبلی را اینجا ببینید https://eitaa.com/m_ghanbarian/2939 * سلسله بحث مهارت امیدبانی درآیات قرآن را دنبال کنید! ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ سؤال و معما: 🔺اگر سعودی با همین وضعیت سفیانی گری در مذاکره با بخشی از علماء شیعه به توافقی برسد که حرم برای ائمه بقیع بسازد نظر شما چیست؟! کمک می دهید؟! 🔺امام خمینی درباره حرم رسول الله(ص) فرمود: "رسول الله نیازی به مساجد اشرافی[مسجدالنبی] و مناره های تزییناتی ندارد." اما درباره آستان قدس میفرماید: مرکز ایران است! و به خادمی آن حسرت میخورد(صحیفه امام ج۱۲ص۱۰۶). این دو چگونه قابل جمع است؟ چگونه پیامبر به تزیینات نیاز ندارد اما پیامبر زاده دارد؟! ✅پاسخ اجمالی: در فقاهت انقلابی امام در این وضعیت فرضی نباید به سعودی برای ساخت حرم کمک کرد. اسلام آمریکایی سعودی هم تعمیر و توسعه اش و هم تخریب بقیع اش، هردو محکوم است. تعمیر و توسعه در اسلام اصیل موجه است. ✅ تفصیل نظر امام: 1⃣ امام مثل سایر فقهای معاصر، بناء و توسعه حرمهای ائمه و امامزادگان و حتی علماء و شهداء را جایز می شمارد(تحریرالوسیله/تعلیقه به عروه) 2⃣ تفاوت دیدگاه و اوج اندیشه ایشان در این است که: گنبد و بارگاه و تزیینات و تعمیر و توسعه، اصل نیست و موضوعیت ندارد که همواره حکم جواز یا استحباب داشته باشد بلکه تابع یک اصل است اگر آن اصل تأمین بود، اینها جایز اما اگر آن اصل آسیب دید، کاسته شد یا متوقف شد، توسعه و تعمیر غیرجائز می شود! 3⃣ آن اصل: "ساخت بینش کفرستیز" در کلام ایشان و همان تبری از دشمنان خدا است. اگر ساخت و ساز حرمی به هر طریق این اصل را آسیب زد، جایز نمی باشد. 4⃣ شواهد این مساله در سیره امام: 🔺الف) پس از تخریب قبور بقیع، برادران شیرازی(آیت الله سید حسن و سید محمد) تلاش میکنند از طریق نامه نگاری علماء نجف و ارسال هیأت برای مذاکره با شاه سعودی، او را قانع کنند اجازه بارگاه و تجدید بناء دهد. از امام هم با اصرار نامه ای میگیرند و هم آیت الله خویی. قرار بوده آیت الله حکیم هم در حج با شاه سعودی دیدار و هیأت سیاسی هم ارسال شود. امام در نامه ای به یکی از علماء این کارها را بی ثمر و "مذاکره و مباحثه را مضر می خوانند" و توجه می دهند که "اساس مذهب در این بلاد در خطر کفر است"(صحیفه امام ج۲ص۱۵۶و۱۵۷). یعنی وقتی اساس مذهب در خطر کفر است به نظر ایشان ساخت بقیع مشکل گشا نیست. اساس مذهب هم نماز و حج و... نیست. "یؤمن بالله و یکفر بالطاغوت"، "تولی و تبری" است. 🔺ب)وقتی ۳۰مرداد۴۸ صهیونیستها بیت المقدس را آتش زده و به آن خسارت جدی زدند، برخی کشورهای اسلامی از جمله ایران(زمان پهلوی) دست اندر کار ساخت و تعمیر آن شدند. شاه حسابی افتتاح و خود یک میلیون ریال واریز کرد و کمک طلبید درحالیکه با اسرائیل رابطه حسنه داشت! امام در تبعید متنی در جراید عراق منتشر کرد و تعمیر را جایز ندانست!(از آن متن با شهید آیت الله سعیدی گفته است.صحیفه امام ج۲ص۲۵۱) در مصاحبه با الجمهوریه عراق فرمود: "تا زمانی که فلسطین اشغال شده، آزاد نشده است مسلمانان مسجد الاقصی را نباید تجدید بناء کنند بگذارند جنایت صهیونیزم هماره جلوی چشمان مسلمان مجسم باشد و مایه حرکتی برای آزادی فلسطین گردد". ببینید سخن از عدم همکاری با شاه نیست سخن از این است که ساخت بیت المقدس با وجود جنایات اسراییل، کفرستیزی مسلمانان را کند میکند و لذا جایز نیست. 🔺ج)در تجدید بنای قبر شهید مدرس -که پهلوی ها در تخریب آن می کوشیدند- هم به تقدم ساخت بینش کفرستیز مدرس توجه دادند: "باید تلاش کنیم تا ابعاد روحی و بینش سیاسی، اعتقادی او را هرچه بهتر بشناسیم و بشناسانیم و با خدمت ناچیز خود مزار شریف و در افتاده او را تعمیر و احیاء کنیم"(۲۸شهریور۶۳). امام صرفا گنبد و بارگاه برای شهید مدرس نمی خواهد که مثل هر محترمی او هم داشته باشد بلکه احیاء قبر او را برای ایجاد روحیه انقلابی او در مردم و بینش کفر ستیز او در جامعه می خواهد. 🔺د)در دستور ساخت مصلای پایتخت هم به این اصالت در مقابل آن فروعات(خود بناء و نحوه اش) توجه می دهد: "ان شاء الله در کنار ساختن مصلای تهران در ساختن بینش کفرستیزی مسلمانان موفق باشید"(۲۳آبان ۶۷). ☑️ @m_ghanbarian
تعمیر و توسعه مزار معصومین در فقاهت انقلابی امام (چکیده ای از سخنرانی بمناسبت سالروز تخریب قبور بقیع/تیر۹۷) ✅ تفاوت فتاوای مبتنی بر این مبنا 🔺[مبنای رقیب گنبد و بارگاه را فی نفسه خوب و مطلقا جایز میداند مگر مفسده خاصی پیش آید و توجه به این اصل ندارد که در خدمت ساخت بینش کفر ستیز هست یا نه؟ لذا برایش گنبد و بارگاه عهد صفوی و افشاری، صدامی یا انقلابی فرقی ندارد و همه جایز است]. 🔺معلوم نبود اگر امام زنده و مرجع عراق بود با تعمیر و بازسازی گنبد و عتبه امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) پس از انتفاضه شعبانیه که صدام حرم را به توپ بست و سپس خود متصدی بازسازی برای نگهداری وجهه اش شد، موافق باشد و کمک به آن را جایز بداند. 🔺امام مناره و تزیینات حرم پیامبر را مثل تخریب قبور بقیع می داند! یعنی هردو حرام و غیرجایز. چون مناره تزییناتی پیامبر برای اختفای کفر سعودی ها و کند کردن روحیه کفرستیزی مسلمانان است و روی دیگر سکه خباثت آنها در تخریب بقیع است. لذا در دولت آنها که "اساس مذهب در خطر کفر است"، "پیامبر نیازی به مناره تزییناتی ندارد". بخلاف آستان قدس که پشتوانه اسلامیت[اسلام ناب] جمهوری اسلامی است(ر.ک صحیفه امام ج۱۶ص۳۸۸). از آستان قدس ندای اسلام کفر ستیز بلند است پس عمارت و توسعه آن ارزشمند است. ✅ مبنای فقهی امام مستند به سیره و سخن معصوم 1⃣ روایات منع از رفتن به مساجد ملعونه و وعده تخریب آنها در دولت امام عصر(ع). این ۴مسجد در کوفه از سوی منافقانی چون اشعث یا جنایتکاران کربلا چون شبث بن ربعی ساخته شد تا کارهای خود مقابل علی(ع) و اباعبدالله را وجیه نشان دهند و بغض مردم را بکاهند[در روایت تصریح شده فرحا للقتل الحسین ساخته شد]. توجه: اینجا ملاک و معیار مسجد ضرار نیست که قرار بود نوعی خانه تیمی و به قصد محاربه با رسول الله باشد تا بگویید همه بر تخریبش فتوا می دهند. اینجا فقط نام و عمل آنها را تطهیر و تبری را می کاهد و الا درش مثل همه مساجد نماز و قرآن می خواندند. اما معصومین این مساجد را ملعونه نامیدند و از رفتن منع کردند. این یعنی تقدم بینش کفر ستیز بر عمارت مسجد و... 2⃣ روایت امام صادق(ع) که درباره همکاری با سلاطین جور فرمود: در ساخت مسجد یاری شان نکنید(التهذیب ج۶ص۳۳۶). [نباید در تظاهر به اسلام برای این شیاطین و مصادیق کفر، همکاری کرد] 3⃣ در کنار تخریب مکرر قبر و بارگاه سیدالشهدا(ع) توسط مثل منصور دوانیقی و هارون الرشید و متوکل عباسی، برخی خلفاء آنها نیز با سیاسی کاری رو به ساخت و تعمیر و توسعه این حرم آوردند! سفاح موسس عباسیان(سال۱۳۲ق)، مهدی عباسی(۱۵۸ق)، مامون(۲۰۱و۲۰۲ق) و منتصر(۲۴۷ق) تجدید بناء و توسعه حرم سیدالشهدا را دستور دادند. منتصر بخلاف پدرش متوکل حتی فراخوان زیارت داد و میله ای بلند هم برای راهنمایی زائران نصب کرد. در این دوره ها چندین معصوم زنده بوده و طبیعتا در این خصوص هم تقیه راه نداشته چون خود شاه جلو دار بوده است، اما هیچکدام حرکت آنها را تأیید نکرده و همراهی ننموده اند! نمی توان گفت شاید تأیید کرده اند اما به ما نرسیده است! چون موارد متعدد است و این احتمال بسیار ضعیف میشود. چگونه خبر جلسه روضه امام رضا(ع) در دربار مأمون به ما رسیده اما همراهی او در تعمیر و توسعه کربلا-اگر بوده- به ما نرسیده باشد؟! این تبلور همان اصل است که امام خمینی به خوبی درکش می کند. ساخت حرم حتی برای حسین بن علی(ع) با وجودی که همین معصومین گفتند مثل کمک کردن به سلیمان در ساخت بیت المقدس است، اگر موجب کاهش تبری نسبت به دشمنان خدا و توقف بینش کفرستیز مسلمانان و شیعیان باشد ممنوع است. ✅ معصومین هم از زهرا(س) آموختند وصیت به اختفاء قبر توسط حضرت صدیقه(س) مبارزه ای منفی از طریق مزار و حرم با خلفای جور بود. حق بزرگی که در مدینه گم و غصب شد باید نمادی ماندگار در تاریخ داشته باشد که همین مخفی بودن قبر ایشان است. پس گاه مزار نداشتن کمک به تبری و کفر به طاغوت است. همیشه مزار و عمارتش خوب نیست. مزار و عمارت سیدالشهدا در مقابل، مبارزه مثبت با طواغیت از طریق عمارت و مزار است. اصلا قبه که در لغت به ساختمان خیمه مانند میگویند در عرف عرب قبل از اسلام به خیمه تجهیزات جنگی در جنگها گفته می شد و مامور آنرا صاحب قبه می گفتند. روایات این نام را برای حرم حسینی برگزیدند یعنی زرادخانه است جای تجهیز برای جنگ با طواغیت است. حرمی مانند این و برای این ساختن دارد مثل توسعه کنونی نه ساخت و ساز صدامی. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ چه خوب می شد... • چه خوب می شد نهادهایی که مواضع رهبر انقلاب را چوب خط خودی-ناخودی افراد می کنند، خود را هم با این مواضع برخط-به‌خط کنند! • برای نمونه ایشان در دیدار کارگری اخیر(۱۴۰۱) با نگاه پسینی، برخی تجمعات کارگری این سالها را به این دو ویژگی سردوشی دادند: - اعتراضشان به حق بوده! - مرز خودشان را با دشمن مشخص کردند! بعد هم در تقدیر از آنها فرمودند: "چه جور می شود انسان تشکر کند از مجموعه آگاه و با بصیرت و متعهد؟!" ❗️اما جالب اینکه همین تجمع های برحق و خودیِ مورد تقدیر رهبری _که بعضاً مانع بخس فروشی منابع و ثروتهای ملی هم شد_ به نظر مسئولان سیاسی و تامینی شهرها و استانهای مزبور غیر قانونی بوده است! ❓ آیا دقیقا همین تجمعات مورد اشاره رهبری اگر برای مجوز به فرمانداری می رفتند، مجوز می گرفتند؟! ❓آیا وقتی خود به اتکاء اطلاق حق اساسی اصل۲۷ قانون اساسی چنین تجمعاتی با مرز گذاری با دشمن برقرار کردند: - الف: از نهادهای انتظامی-امنیتی شهری و استانی هم تقدیر امروز رهبری را در مواجهه گرفتند؟! -ب: یا بالعکس مثل یک تهدید و جزیی از پازل دشمن دیده شدند و احیاناً با دستگیری و... با آنها برخورد شد؟!! • اگر اولی(الف) است، آفرین به شورای تامین و نیروهای انتظامی-امنیتی آن شهرستان که مواضع رهبر را در عمل محقق کردند. • اگر دومی(ب) است؛ آیا نباید این تصمیم گیرندگان عمل خود را به فهم و بیان رهبر نظام نزدیک کنند؟! تا مردم این تقدیر رهبری را در فعل و عمل ارکان نظام هم ببینند؟! قال امیرالمومنین(ع):الاَعمالُ تَستَقیمُ بِالعُمَّال: کارها و کارکردها با کارگزاران سرپا می شود محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن/ جلسه پنجم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ • دومین مهارت امیدبانی: مدیریت اَمَد است. معنای "اَمَد"/ فرقش با "ابد"/ اَمَد، فیلتر آرزوهای اجتماعی. آرمان شما یک "بازه ی زمانی" دارد که انتهایش نامشخص است اما محدود است لذا شناخت آرمان و شرایط اَمَد ضرورت دارد چون اَمَد هرچیزی به ازاء خودش است!/ امد اگر طولانی شود! فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ آرمان شما یک بازه ی زمانی دارد اگر طولانی شود قساوت می آورد!معنای سخت دلی نسبت به آرمان؟ • مدیریت امد، مدیریت دل گرم کردن و دل را همراه کردن است/ قساوت همه جا خشکی چشم نیست! چنگ به دل نزدن برای تلاش و کوشش هم هست! امام خمینی در کودکی به دنبال کمک به میرزاکوچک خان جنگلی بود! در جوانی به مدرس تا... ؛ در تمام اینها به ظاهر و واقع شکست بود اما امام مدیریت امد داشت این قلب طوفانی زنده بود! • با مدیریت اَمَد در حوادث گوناگون و پستی و بلندی های جامعه و شکست ها به انسداد نمی رسد/ در عدالتخواهی خستگی و انسداد نباید باشد! • هر اَمَدی، ذکر مناسب خودش را دارد. أَلَمْ يَأْنِ لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّهِ عقب ماندگی در جمهوریت و آزادی و عدالت روضه های خودش را برای مدیریت امد دارد. این ذکرها، صرفا تکرار الفاظ نیست... ☑️ @m_ghanbarian
🔶 جوان امروز امام را در رسانه ملی هم نمی یابد! رهبرا، امام عزیز در رسانه ملی هم دیده نمیشود و فاصله زیادی با ممنوع التصویرها ندارد! مگر مناسبت قدس و دهه فجری باشد یا مجموعه مستندی علیه فتنه ای ساخته شود تا گزیده هایی از امام پخش شود! توپ و تشرهایش بر تحجر، مارهای خوش و خط و خال، زیّ اشرافی و طاغوتی در مسئولین، انذارها به مجتهدین و روحانیون درون نظام و... که تقریبا اصلا شنیده نمیشود! 🔻 پیشنهاد: خوب است تیم جوان و جدید رسانه ملی هم خواست رهبر انقلاب را اجابت کند و بیانات امام خمینی را "تمام" و "کمال" در سبد فرهنگی مردم قرار دهد. بیانات صریح و روشن امام درباره جایگاه مردم، جمهوریت، حق نقد و تخطئه، عدالت و رعایت مستضعفین، ولایت و استکبار ستیزی، پهنای اسلام ناب و اسلام آمریکایی (داخلی و خارجی) و... را با صدا و تصویر آن مرد الهی در برنامه های مستقل پخش نماید. پخش معارف عرفانی و مواعظ اخلاقی آن مرشد کامل هم اقلا یک روز در هفته کنار سخنرانی های مذهبی، انسان ساز است. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🔰 روحیه مقاومت اکسیر علاج مشکلات کشور است؛ این روحیه باید از بچگی از نوجوانی در ما نهادینه شود 🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: بچه‌ها ارزش مقاوم بودن را بفهمند. این‌که یک ملت اجزایش اجزای مقاومی هستند، مقاوم یعنی چه؟ یعنی در مقابل باج‌گیری عقب‌نشینی نمیکنند،‌ در مقابل حمله به خودشان نمی‌لرزند، در مقابل زورگویی کوتاه نمی‌آیند، اکسیر علاج مشکلات کشور این است؛ احساس مقاومت،‌ روحیه‌ی مقاومت، باید یک ملت بتواند در مقابل زورگویی‌ها مقاومت بکند این را باید یاد بگیریم از بچگی از نوجوانی این باید در ما نهادینه بشود. ۱۴۰۱/۲/۲۱ ⬅️ در اینباره پیشنهاد می کنیم سلسله مباحث نسل مستشهد را ملاحظه کنید: http://mghanbarian.ir/lecture/1504/ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن / جلسه ششم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مدیریت اَمَد • بدان که دنیا سرای شکست هم هست!/ قنوط(نا امیدی)، صاحبش را هلاک می کند! • دو عنصر اصلی مدیریت اَمَد: ۱. طولانی نشدن اَمَد: - جد و جهد اولیه برای آرمان در تزاحمات و موانع مسیر جای خود را به روزمرگی می هد! ۲. اگر طولانی شد هنر دلگرم کردن را بلد باشیم! طولانی شدن امد: تقدیری(امتحان الهی) تدبیری(از بی تدبیری خواص در تشخیص تکلیف و عملگرایی/ کربلا و حوادث آن/ افشاء سرّ) • قاعده ی طلایی ناامید نشدن: ان الله لایضیع اجر المحسنین/ عمل به تکلیف/ اذان ابراهیم(ع) در برهوت؛ نتیجه چند قرن بعد! • امام سجاد الگوی تربیتی مدیریت اَمَد غربت در مدینه را به عزت در خراسان (دوره امام رضا) رساند! ☑️ @m_ghanbarian
🏠 رویکرد دولت سیزدهم در مسکن⁉️ یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
🏠 رویکرد دولت سیزدهم در مسکن⁉️ • به حسب محاسبات اگر هزینه مسکن در سبد مخارج خانوار زیر۲۰٪ باشد، متناسب است. اگر بیش از ۳۰٪ شود، خانواده مسکن مقرون به صرفه ندارد. • میانگین در ایران ۳۳/۳٪ است! ٪۳۶خانوارهای ایرانی مسکن مقرون به صرفه ندارند! این شاخص در تهران ۷۹٪ است! (آمار سال۹۸) • ٪۴۱فقرای ایران مسکن مقرون به صرفه ندارند؛ که این رقم در کلان شهرها بیشتر است! ⬅️ این واقعیات ایجاب می کند که مسکن در ایران، باشد نه ! ❓اما آیا چنین است؟! • از اول انقلاب این دو رویکرد در دولتها رقابت کرده اند: 1⃣ مواجهه غیر سرمایه ای در حوزه مسکن: طرح های مسکن سازی با زمین صفر (قیمت زمین صفر) و برخوردهای انضباطی و مالیاتی با خانه های خالی و احتکار مسکن و... 2⃣ مواجهه سرمایه ای با مسکن: سرمایه گذاری و سودبری در مسکن، اجازه به بازار دلالی و احتکار مسکن (با حذف یا مالیاتهای ناچیز بر خانه های خالی و...) ❓ دولت سیزدهم در کدام رویکرد جلو می رود؟!در هیاهوی بحث ارز۴۲۰۰ این خبر گم شد: وزیر راه و شهرسازی پروانه اولین شهرک خصوصی ایران را به سرمایه گذار و مالک داد! شهرک خصوصی خلیج فارس در شهر برازجان استان بوشهر با ۳۱۲۴واحد برای اسکان ۱۲هزار نفر در یک عملیات ساخت ۶ساله! • وزیر راه صراحتاً گفت در بحث مسکن روی سرمایه بخش خصوصی حساب کرده است. قرار است ۴۰شهرک خصوصی دیگر در ۱۴استان دیگر کلید بخورد و به منظور جذب سرمایه گذار سامانه ای راه اندازی شده است! ❓ این سیاست چقدر میتواند مسکن مقرون به صرفه را برای ۳۶درصد مردم، ۴۱درصد فقرا، ۷۹درصد تهرانی ها (و ساکنین کلان شهرها) موجب شود؟!! چقدر مسکن را کالایی سرمایه ای تر و دسترسی محرومین به آن را سخت تر می کند؟! شاید این بحث را تعقیب کردم! *مطلب مرتبط: همه ما نئولیبرال هستیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/3031 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۳ ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن/ جلسه هفتم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مدیریت اَمَد: • باطل نشدن آرزو و طولانی نشدن آرمانها نیازمند: نظم و برنامه‌ریزی/ فازبندی اهداف(هدف گذاری نقطه ای)/ کسب تجربه‌های شیرین • آرزوهای شخصی ما به آینده نظام سیاسی هم پیوند خورده؛ آینده شغلی ما پرونده ای هم در دولتها دارد!/ نمیشود بی خیال شد! • جنگ امیدسوزی دشمن با جمهوری اسلامی/ خاطرات امیدساز دلگرم کننده است! • نمونه ای از کتاب امواج اراده ها/ از دل سیستان رسیدن به آکسفورد و قبولی پزشکی شاگردان و کشاورزی امروزی! • دو دسته پدیده امیدسوز: شکست ظاهری از طاغوتها در عاشوراها و.../ خیانت خودی ها و متنفذین! - کابوس و امیدسوزی ها: از سقیفه تا آقازاده ی امام صادق(ع)/ امیدبان ها: از حضرت صدیقه(س) تا قیس‌بن‌سعد‌عباده انقلابی تر از ما • راه کار انقلابی امیدبانی: ۱. به اشخاص وابسته نیست ۲. خیانت اصحاب(جمهوری اسلامی) را توجیه نمیکند ۳. آرزو و امید را زنده نگه میدارد(مثل قیس) ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مسیحی بودنت برایم نماد کفر به اسلامِ سازش است! فرموده بودند: - "ساکت از حق، شیطانِ لال است!" تو بگو ولو شاهِ مسلمان باشد! - "کافر سخیّ امیدوارتر از مسلمان بخیل به بهشت است!" سخاوتِ جان ات، بخل جاهِ شاهان مسلمان را به چالش کشید! نحوه کشته شدن و تشییع ات، ترجمان هردو روایت اسلامی و رجای مسلمانِ محمد(ص) شد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن/ جلسه هشتم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مدیریت اَمَد • اگر هدف در بازه زمانی خاص محقق نشود، سرد دلی و سخت دلی غلبه می کند! • نمونه ای از طولانی شدن بازه زمانی بخاطر سوء تدبیر حاصل شده! • فرق دیده بانی از وضعیت با امید بانی؟/ وظیفه مسئولین و جناحها و.../ فرمانداری ها و... در امیدبانی وظیفه ندارند؟ ▫️ دو رکن امیدبانی(آیه ۲۱۸ بقره): ۱. ایمان؛ ایمان در این آیه یعنی ایمان به اینکه مدار عالم بر رحم و مهربانی استوار است، به سوی خیر و عدالت رهسپار است/ قدمت در این مدار، امید جذب می کند! ۲. جدّ و جهد؛ در حالت ایستایی اصلا امید جذب نمی شود! تکاپو به حدی که رسید امید بیشتر جذب میشود! - دو سطح زندگی: افقی(معیشت)/ عمودی (حیات)، مزه و معنای زندگی - در زندگی افقی، "عمل" ؛ در زندگی عمودی، "سعی" برای امید لازم است! • امیدواری بدون خوشبینی! واقع بین ها هم می توانند امیدوار باشند! - مثال روانشناس ها: دو کفه ترازو؛ پر(افکار مثبت)، مقابل سنگ ریزه(افکار منفی)!/ ۲۰ فکر مثبت درباره خودت پیدا کن! • غولهای دودی: بسیاری از سوء تفاهم ها، مشکلات، سیاه نمایی ها!/ سهمی دروغ است و سهمی چاره دارد! • ورزش های امیدبانی: - مهربانی و دلسوزی کردن! - روابط گرم اجتماعی - حضور در اجتماعات ایمانی ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳ / جلسه اول ▫️ بحث های مقدماتی • اندکی درباره خود نهج البلاغه • درباره نامه ۵۳: - نهج البلاغه یکی از ۱۲ تالیفی که نامه ۵۳ را آورده! - سند سُنی و سندهای شیعی نامه! -موقعیت جهانی نامه! -نمای کلی نامه! حجت الاسلام محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📚 درسهایی از نهج البلاغه شرح نامه ۵۳ / جلسه اول حجت الاسلام محسن قنبریان ✔️ مقدمات 1⃣ خود نهج البلاغه • آقابزرگ تهرانی ۱۵۰ شرح کلی یا موردی از نهج البلاغه را ادعا کرده! • حتی شرح مسیحی مثل "روائع نهج البلاغه" جرج جرداق وجود دارد. • ۱۲۷موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی درباره نهج البلاغه در جهان! ▫️اما تا سخن از احیای نهج البلاغه بخصوص تسری اش به گفتمان های سیاسی میشود برخی نگران انحراف و التقاط و تجدید مجاهدین خلق و فرقان می شوند! ❗️ عجیب اینکه بر آموزه های پوپر و هابز و... در گفتمان های سیاسی دهه های اخیر اینقدر حساسیت نبود! • آن مقدار از این نگرانی که موجه است: - همه نهج البلاغه صحیح السند نیست! - نهج البلاغه همه دین نیست و منابع دیگر را هم باید دید. 2⃣ نامه ۵۳ (منشور حکومتی به مالک اشتر) • آن نگرانی درباره این نامه نیست چون: - سنداً معتبر است - دلالتاً هم حضرت امیر(ع) در مقام بیان بوده و جامع آنچه برای حکومت داری لازم می دانسته نوشته است. (باعین حال ما در هر فقره روایات دیگر راهم می بینیم) * سید رضی هم درباره آن نوشته: این طولانی ترین نوشته ی امام(ع) و جمع کننده ترین برای محاسن (در حوزه حکمرانی) است. ▫️ نامه ۵۳ در تالیف ۱۲ نویسنده بزرگ شیعه و سنی: ۱. دینوری در المجالسه و جواهر العلم ۲. ابن شعبه حرّانی در تحف العقول ۳.قاضی نعمان در دعائم الاسلام ۴. ابوالحسن محمد بن یوسف عامری نیشابوری ۵. سید رضی در نهج البلاغه ۶.محمد بن سلامه قضاعی(بخشی از آن) ۷. بهاء الدین ابوالمعالی (مطابق متن سید رضی) ۸.ابن عساکر در تاریخ مدینه دمشق(مطابق متن دینوری) ۹.شهاب الدین نویری(با اختلاف اندک از نهج البلاغه) ۱۰.ابوالفداء دمشقی(مطابق متن ابن عساکر) ۱۱. احمد بن علی قلقشندی(با اختلاف اندک از نهج البلاغه) ۱۲.متقی هندی در کنزالعُمال(بخشی از متن ابن عساکر و دینوری) ▫️ سند نامه: ۱. سلسله سندی که دینوری و ابن عساکر نقل کرده اند. (برای اهل سنت) ۲. دو سند نزد شیعیان: الف) سند نجاشی در کتاب رجال خود ذیل اسم اصبغ بن نباته: - ابن جندی: استاد نجاشی - ابن همّام: کاتب اسکافی و از راویان ثقه - حِمیَری: صاحب قرب الاسناد از اصحاب امام عسکری(ع) و ثقه. - هارون من مسلم: از اصحاب امام عسکری(ع) و ثقه. - حسین بن عَلوان: از راویان ثقه - سعد بن طریف: که شیخ طوسی او را از اصحاب امام سجاد(ع) و صحیح الحدیث می داند. - اصبغ بن نُباته: از اصحاب خاص امیرالمومنین(ع) ب) سند شیخ طوسی در الفهرست ذیل اسم اصبغ بن نباته: اخبرنا بالعهد ابن ابی جیّد عن محمد بن الحسن عن الحمیری عن هارون بن مسلم و الحسن بن ظریف جمیعا عن الحسین بن علوان الکعبی عن سعد بن طریف عن الاصبغ بن نباته عن امیرالمومنین(ع)/ همه ثقه اند ⬅️ پس نامه معتبر است. ▫️ موقعیت جهانی:ثبت در سازمان ملل بعنوان نخستین منشور حکومتداری(به نقل از نماینده سابق ولی فقیه در سازمان حج) • در برنامه عمران ملل متحد/ گزارش توسعه انسانی جامعه عرب/۲۰۰۲(به نقل از دکتر ظریف) • مورد توصیه نهادهای بین المللی به کشورهای عربی در آستانه بهار عربی( بیداری اسلامی) ▫️ نمای کلی نامه: دو سؤال کلی و مهم حوزه حکومت را پاسخ دارد: - چه کسی حکومت کند؟ حاکم و اصول و اخلاق مربوط به او - چگونه حکومت کند؟ اصول و قواعد حکمرانی! بالتبع مباحث عالی علوم اجتماعی و روانشناسی اجتماعی و..‌. ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💸 این خبر هم در هیاهوی ارز۴۲۰۰ گم شد! • قانون اساسی در اصل۳ ، تعمیم بیمه برای محرومین و در اصل ۲۱ ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی سرپرست و در اصل ۲۹ به حق همگانی بودن بیمه آن تصریح دارد. • قانون بیمه سلامت فقط در عرصه بهداشت و پزشکی(نه همه شعب تامین اجتماعی) دولت را موظف به بیمه رایگان سه دهک پایین کرد که سالها معطل اجرا بود. • الحمدلله دولت سیزدهم اخیرا سه دهک پایین(۵میلیون و ۴۵۰هزار نفر) را بیمه رایگان کرد. - بیمه رایگان در خدمات پزشکی دولتی(نه خصوصی) - پرداخت ۹۰٪ هزینه بستری و ۷۰٪ سرپایی. از جمله مزایای این خدمت دولت است. • در کنار افزایش تعرفه های پزشکی اجرای این سطح از بیمه همگانی و رایگان ضروری بود و جای سپاسگزاری دارد. محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
📣 جناب آقای اژه ای در ماههای اخیر تصویر عادلانه تری از قوه قضاییه در کلماتشان داشتند: - صدور احکام جلب و... به تشخیص قاضی باشد نه ضابط قضایی! - عدالت و آرامش برای متهم در بازجویی ها و بازداشتها لحاظ شود! - دلهره نساختن برای خانواده متهم هنگام جلب! - عدم استفاده بی جا از دستبند و پابند در حین جلب متهم ! - و... برای حذر از کار نمایشی و تحقق واقعی این دستورات، لازم است در مثل این روزها -که احیانا با معترضین گرانی برخورد میشود- رئیس محترم قوه نظارت بیشتری داشته باشد. فرق بین رئیس قوه با یک منبری درباره عدالت قضایی دقیقا همین است که وقتی مظان هشدارهایش هست، نظارت جدی تر و بیشتری داشته باشد و موارد سئوال برانگیز را پیگیری و به مردم گزارش کند. 🔺مطالب مرتبط: - تا پلیس امنیت تراز https://eitaa.com/m_ghanbarian/2255 - امنیت نقطه زن https://eitaa.com/m_ghanbarian/2778 - اگر جبرائیل وزیر امنیت بود https://eitaa.com/m_ghanbarian/2242 محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆 در قرآن/ جلسه نهم حجت الاسلام قنبریان/ رمضان ۱۴۰۱ ▫️ مهارت سوم: آرزو آفرینیِ باقیات الصالحات وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ (آیه ۴۶ کهف/۷۶ مریم) • مفهوم شناسی؛ ارزشهای پایدار! - هم این جهانی اند؛ خَیر عندرَبِّكَ ثَوَابًا وَ خَيْرٌ أَمَلًا/ هم آن جهانی؛ خیر عند رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَرَدًّا/ در این دنیا شکل می گیرند، اما بردنی هستند. از آثار این جهانی اش، امیدآفرینی است!آفرینش باقیات الصالحات: ۱.آروزیش را همینجا درست میکند ۲. برای دیگران امیدبانی درست میکند ساده زیستی رجایی، امید آفرینی می کند... • پدیده های امید ساز و امید سوز جامعه/ مثالهایی عینی و ملموس در زندگی همگانی.../ تحلیل روانی-اجتماعی مثالها... - باقیات الصالحات یک مسئول چگونه امیدبانی می کند؟!/ در مقابلش می بینیم اختلاس، خیانت و... امیدسوزی می کند. ☑️ @m_ghanbarian
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه! - بازتولید گروه آباده در دهه۶۰! - سیدعلی سابقاً را فراخوانده بود! یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید 👇 ☑️ @m_ghanbarian
⭐️ مراقبت از ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه! - بازتولید گروه آباده در دهه۶۰! - سیدعلی سابقاً را فراخوانده بود! 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۲/۲۶ • دهه ۶۰ در اوج دفاع مقدس، در کنار تصنیف های حماسی ای از مثل آقای گلریز و قالب گیری مضامین دفاع مقدس در سبکی از نوحه خوانی توسط حاج صادق آهنگران، گروه سرود آباده پاسخ به یک نیاز در رفع تبعات روحی-روانی جنگ شد. • آیت الله خامنه ای از کنار آن پدیده عادی نگذشت! بار اول که آنرا در برنامه کودک دید، گفت: "دلم می خواهد اینها را ببینم"! وقتی برای اعزام سپاهیان محمد(ص) در سفر شیراز بودند، آن گروه را از نزدیک دیدند اما به اجرایشان در مراسم اکتفا نکرده و گفتند: "اینگونه فایده ندارد اینها را به دفتر اقامت من بیاورید"! به آن هم بسنده نشد و آنها به دفتر ریاست جمهوری در تهران هم دعوت شدند( ویدئو) و زمینه اجرای اولین سرود با اُرگ در جماران در حضور امام خمینی در عید مبعث را ایشان برای آن گروه فراهم کرد.(تصویر۱) • توجه ویژه ایشان به این پدیده (که: ظرفیت کودکان برای حال خوب جامعه می نامم) وقتی معنادار می شود که ایشان در مضمون سرود جدید آنها تصرف کردند و گفتند: "شعر و آهنگش خوب است اما حزنش زیاد است خانواده شهدا خودشان به اندازه کافی غم و غصه دارند شما باید کاری کنید که برای اینها تسلی خاطر باشد. جنبه های حماسی این سرود کم است"! yun.ir/iajdl8 ⬅️ این سطح از ورود به پدیده خود جوشِ فرهنگی از یک شهرستان، کاشف از یک در حکمرانی فرهنگی برای تلطیف فضای آن روز جامعه؛ تسلی بخشی و امید آفرینی در اوج تبعات طبیعی جنگ بود. • اگر اثر بخشی این ظرفیت را تئوریزه کنیم؛ می توان گفت: چون نسل نو بطور طبیعی، نتایج نسل قدیم است؛ وقتی آنها را آئینه آرمانها، امیدها، آرزوها و اهدافی ببینیم که دنبال کرده ایم، اثر تسلی بخشی، تحمل پذیری، امید آفرینی برایمان دارد. • چنانچه برعکس، اگر نسل جدید را تمثالی از شورش و سرکشی علیه هنجارهای پذیرفته پدران و مادران جامعه دیدند، ناامیدی و گله مندی شکل می گیرد. - والدین آمریکایی بر همین اساس نگران هنجارهای موسیقی و حواشی خواننده نوجوان جاستین بیبر شدند و بیش از ۲۷۰ هزار امضاء برای اخراج او جمع کردند (تصویر۲) - داوران عصر جدید هم به نمایندگی از حضار همین نکته را درباره گروه سرود رسا به زبان آوردند؛ بی خیال فرم و مسائل فنی، شیفته انرژی مثبت آن شدند.(ویدئو) اگر همین مضمون را حرفه ای تر و هنری تر یک استاد موسیقی اجرا می کرد چنین انرژی مثبتی نمی داشت! • شاید یکی از علل اقبال عمومی به سرود سلام فرمانده همین نکته روانی-اجتماعی باشد. واقعا ما خود را در آئینه فرزندانمان جستجو می کنیم. اگر اهداف، آرمانها و آرزوهای مشترک خود -که حتی با هزینه ها یا طولانی شدن بازه زمانی تحققش، خسته مان هم کرده- را به زبان هنر و ادبیات نو از فرزندان بشنویم، تسلی دهنده و انرژی بخش می شود! • این نظریه ریشه قرآنی هم دارد! قرآن به دهان پدران و مادران مومن می گذارد که فرزندان و نتایج خود را هبه الهی دانسته و از خداوند قرة عین شدن آنها را بخواهند.(۷۴فرقان) - انتخاب کلمه "قرة العین" حاوی بار مفهومی خاصی است که حال نسل قدیم را خوب می کند. - به حسب لغت این کلمه یا جایی استعمال میشود که حرارت چشم در اثر درد، خنک شود! یا موجب "قرار" و آرامش چشم نگران و پریشان شود!(ر.ک:تفسیرالمیزان ذیل آیه) ⬅️ وقتی در نسل نو، بازتولید اهداف و آرزوها و هنجارهای نسل قدیم دیده شود، برای نسل قدیم تسلی بخشی و آرامش و نشاط می آفریند. ✔️چند مراقبت این ظرفیت: 1⃣ مضمون اصلی، باور و آرمان و هنجار درصد بالاتری از جامعه باشد؛ تا مردم بیشتری خود را در آیینه آن ببینند! مضامین انتظار، عاشورا، وطن دوستی، آرمانهای انقلاب۵۷ (آزادی، عدالت، جمهوریت، پیشرفت، استقلال) و... چنین اند. 2⃣ گریزهای احتمالی از مسائل جاری و سیاسی به مضمون اصلی، بیّن و معقول و دارای مقبولیت نسبی باشد، نه شاذ و نادر و بحث انگیز؛ یا تطبیق های محافظه کارانه و ایستا! 3⃣ ورود حکمرانی به سرایت دادن و شیوع آن، فرهنگی باشد نه سیاسی و حاکمیتی و از بالا به پایین! تسهیل در عرضه برای تقاضای طبیعی جامعه را موجب شود نه بشکل پروپاگاندا یا تسری دادن های هژمونیک. 4⃣ در سرایت و تسرّی به اکناف جامعه، آلوده کانونهای ثروت و جناح های قدرت نشود! برندینگی برای اغراض دیگر نشود؛ تا کالایی سیاسی و جناحی را قالب کند و مصرف تبلیغاتی و پوششی شود! 5⃣ استفاده ابزاری کودکان برای دنیای بزرگسالان نباشد به گونه ای که به هنجارها و سطح دید و تلقی کودکان آسیب بزند! در همین سالها دیده ایم ترانه هایی با مضامین و حتی ملودی های دنیای بزرگسالان که در برخی برنامه های کودک از زبان بچه ها بازتولید میشود.(مثل برخی مضامین عاشقانه) ☑ @m_ghanbarian
🏦 آدام اسمیت هم اصلاح بانک را مقدم می داند! آدام اسمیت که مبدع "دست نامرئی" برای تعادل بازار بود هم نسبت بر لیبرالیسم و آزادی عملِ بازار هشدار داشت: - "اگر اجازه دهید بانکها بسیار بیشتر از ۵٪ بهره بگیرند، لاجرم به "قماربازان اقتصادی" وام می دهند که تشدید کننده فرآیند ایجاد و ترکیدن حباب های مالی است". بنظرتان نظارت و مداخله دولت این روزها در فروشگاه ها و انبارهای توزیع اگر سالهای گذشته در بانکها، خلق پول درونی آنها و نحوه تخصیص اعتبارات شان انجام می شد، وضع بهتر از این نبود؟! هدایت نقدینگی به سمت تولید، بجای بازارهای دلالی و بورس بازی (قماربازی اقتصادی به تعبیر اسمیت) و بالتبع جلوگیری از بحران های مالی موجود، مقدم بر کالابرگی کردن مصرف نیست؟! کاش اقلا به آن مهم هم زودتر بپردازند! *در اینباره بخوانید: - دست نامرئی وجود ندارد: http://www.tarjomaan.com/vdce.o8vbjh8zn9bij.html - ناگفته های دکتر داودی از دولت نهم و طرح تحول اقتصادی (هدفمندی یارانه ها): http://m.hamandishi.ir/vdchmvnzk23n-kd.tft2.html محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian