eitaa logo
محسن قنبریان
16.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
832 ویدیو
107 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه دهم بخش 2⃣ ۹۷ ✅ نتیجه مهم تخدیر جامعه با تخدیر جامعه به لحاظ فکری، سیاسی و اخلاقی دیگر امیدی به نهضت عمومی در مقابل بی عدالتی ونقض اسلام نبود. آنچه در عهد عثمان اتفاق افتاد وانقلابی عمومی شد که نهضت اصلاح ساختاری و ایجاد دولت اسلامی توسط امام علی(ع) را موجب شد، دیگر اتفاق نمی افتاد. ظلمها و تبعیض های نارواتر با آن تخدیر تحمل می شد! همانطور که مخدر، بدن را نعشه و بی توجه و بی تحرک می کند، مخدرات اجتماعی نیز بدنه اجتماع را مثل نعشی بی جان می کند که با او هرچه می توان کرد... ✅ موج سوم انقلاب محمد(ص) از اینجا اهمیت نهضت حسینی معلوم میشود. قیام حسینی در راستای احیای دوباره انقلاب محمد(ص)بود اما نه در اصلاح شاکله اداری بلکه در "احیاء امت" لذا فرمود پی اصلاح در امت جدم هستم. امر به معروف مرده بود، و باید احیاء می شد. لذا فرمود آمده ام نهی از منکر کنم... فرق موج دوم و سوم در همین است. که موج دوم هنوز روحیه مردم زنده و اسلام خواه و ظلم گریز است، لذا امام علی(ع) از آن برای اصلاح حاکمیت و نظام اداری استفاده می کند. اما در موج سوم بعلت اثر گذاشتن مخدرها، روحیه در مردم مرده است و سیدالشهداء پی آن است که اول امت را زنده کند. این کالبد خواب را یک حادثه تکان دهنده بیدار می کند. آسان ترین کار برای اینکه فهمیده شود راه راغلط آمده ایم خوردن به دیوار است! لذا ان الله شاء ان یراک قتیلا... به خون کشیده شدن بهترین های جامعه و اسارت رفتن دختران پیامبر(ص)، جامعه را بیدار کرد واز تخدیر درآورد. در زیارت اربعین هم می خوانیم: وبذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله وحیره الضلاله: خون دل خویش را در راه تو داد تا بندگان خدا را از جهالت و سرگردانی و گمراهی نجات دهد... ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه اول ۹۷ 🔹 جماعت یک امام/ فئه یک امام هر جمعیت و جماعتی، "فئه" نیست. فئه، جماعتی است که در یاری به یکدیگر رجوع کنند. پشت به هم داده و با هم نقش ایفا کنند. 🔹فئه ی سیدالشهداء بیشتر است یا امام صادق(ع)؟! امام صادق(ع) بیشترین جماعت را بین ائمه دارد اما فئه اش کوچک است! سدیر صیرفی گفت: بخدا سوگند الان وقت خانه نشستن شما نیست... اگر امیرالمومنین به اندازه شما پیرو داشت در (خلافت) او طمع نمی کردند! امام از تعداد پیروان پرسید. سدیر از ۱۰۰هزار و ۲۰۰هزار تا نصف دنیا(ی اسلام)شمرد! امام او را خارج شهر برد و چوپان جوانی را نشان داد و فرمود: به خدا قسم اگر به تعداد این بزغاله ها پیروانی داشتم مجال نشستن نداشتم! سدیر شمرد ۱۷تا بود! سدیر جماعت را با فئه یکی گرفته بود! در حدیث دیگر امام در پاسخ فردی دیگر در پرسشی نزدیک به سدیر جواب داد: هرگاه آن عده وصف شده که سیصد و ده و اندی هستند شمارشان کامل شد آنچه شما می خواهید خواهد شد! از اینجا معلوم می شود: -۳۱۳عدد فرج است نه فقط یاران حضرت مهدی(ع)! -کربلا هم اگر فئه سیدالشهدا به ۳۱۳ میرسید شاید نتیجه چیز دیگر می شد! اما به هر صورت اینقدر ثابت است که سیدالشهداء گرچه کمترین جماعت را بین ائمه داشته اما به جهت فئه، ثروتمندترین ائمه -بعد از قائم (ع)-است. چون گروه اندکی که برایش ماندند، یک گروه همیار در یاری امام خویش(=فئه)بودند. 🔹دستگاه سنجش فئه و میزان آن، ابتلاء است! آیه ۱۴۹بقره سند این ادعاست. از متدینان بسیار بنی اسرائیل، ۶۰ ،۷۰هزار با طالوت از شهر برای مبارزه در راه خدا جدا می شوند(فلما فصل طالوت بالجنود)خداوند همانها را به تشنگی مبتلا و به نهر آب می آزماید(ان الله مبتلیکم بنهر) و از اینجا سه دسته می شوند: ۱.آنهایی که آب می خورند. اینها دیگر از طالوت نیستند(فمن شرب منه فلیس منی)اینها جماعتی هستند که از فئه طالوت جدا می شوند. ۲.آنها که اصلا نمی چشند حتی یک قطره آنها از طالوتند(ومن لم یطعمه فانه منی)اینها فئه طالوتند. ۳.آنها که فقط یک کف دست می نوشند. اینها از دسته اول -که فلیس منی بودند- استثناء اند ولو هنوز داخل در فئه طالوت نیستند.(الا من اغترف غرفه بیده). قرآن تعداد را چنین بیان می کند که عمدتا دسته اولی شدند(فشربوا منه الا قلیلا). امام باقر(ع) دو دسته بعد را روی هم ۳۱۳نفر میخواند. حالا همانها که یک کف دست خورده بودند، هم از یاری باز می مانند سخنشان می شود: قالوا لا طاقه لناالیوم بجالوت و جنوده(ما امروز طاقت و توان مقابله با جالوت و لشکرش نداریم)! اینها به بیان امام باقر(ع) در تفسیر برهان همان یک کف دست خورده ها و دسته سومی ها هستند که از فئه طالوت جدا می افتند! اما آنها که لب نزدند(دسته دوم)آنها -که کسری از ۳۱۳نفر بودند- سخن شان فرق دارد. آنها یقین به لقاء الله دارند و می گویند: کم من فئه قلیله غلبت فئه کثیره بإذن الله: چه بسیار گروه همیار اندکی که بر گروه بسیار به اذن خداوند غلبه کرده! اینها فئه واقعی طالوت بودند. از مکه هم جماعتی بزرگ با سیدالشهداء همراه شد اما منزل زباله و خبر شهادت مسلم و هانی که رسید امام فرمود: شیعیان ما، ما را خوار کردند! هرکس می خواهد منصرف شود برود! همه رفتند جز همانها که از مدینه همراه امام بودند. یعنی خانواده و خویشان! بعدا هم تعدادی از شیعیان خالص کوفه ملحق شدند. ۷۲نفر یا حداکثر ۴۵سواره و ۱۰۰پیاده شدند!اینها اما فئه حسین(ع) بودند. گروهی که یاری گر هم بودند در یاری امام ۲۰نفره میرفتند شاید مشک آبی برای بچه ها بیاورند. جلوی امام می ایستادند و تیرها را به سینه و گردن می گرفتند تا امام ۲رکعت نماز خوف بخواند. به نهر فرات مبتلا شدند مثل ابالفضل (ع)به آن رسید اما "لم یطعمه "(یک قطره نچشید)! لذا از حسین(ع) شد(فإنه منی).اگر مینوشید دیگر نمی توانست حسین را یاری کند! فئه سیدالشهداء واقعا بی نظیر بود... ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه دوم ۹۷ 🔷 فئه ی قلیل وافراغ صبر! 🔹اول باید بدانیم لشکر مقابل سیدالشهداء در کربلا هم فئه -یعنی گروه همیار و پشت هم- بود نه صرف جمعیت و جماعت از هم جدا. از طرفی دستور بود هر بالغی در کوفه جزء سپاه شود! و از طرف دیگر نوشته اند از هرسپاه ۱۰۰۰نفری اعزامی، فقط ۳۰۰یا ۴۰۰ تا به کربلا می رسیدند! یعنی بی انگیزه ها و آنها که کراهت از مواجهه با سید الشهدا داشتند در راه می گریختند و به کربلا نمی آمدند(انساب الاشراف/اخبارالطوال /و...) پس آنچه آمده بودند با انگیزه در ضدیت بودند. به تعبیر امام سجاد(ع) برهم سبقت می گرفتند در قتال بر حسین (ع)! این همان خصوصیت فئه است لکن فئه کثیر. این جریان استمرار همان جریان صفین و...بود که پیامبر(ص)، "فئه ی باغیه"(گروه همیار طغیان کننده) خواندش. فئه بودن آنها را در عرصه های کربلا می شود دید. ۴۰۰۰نفر همیار همند تا شریعه را ببندند و اجازه رسیدن قطره ای آب به اردوگاه حسین(ع) ندهند! اول صبح بعداز نماز و پرتاب اولین تیر توسط عمر سعد، همه لشکر باهم تیر انداختند که مینویسند مثل باران تیر می آمد! ۵۰۰نفرآمدند جلو و اسبهای سپاه امام را تیرباران کردند تا سواره نظامش را مختل کنند!و... 🔹درمواجهه ی فئه ی قلیل با کثیر نیازمند افراغ صبر هستیم! پهنای عرصه مواجهه، کم بودن افراد لازم می کند افراد قلیل مسئولیت بیشتر و وظائف مضاعف قبول کنند. کش بیایند و استقامت کنند ظرفیت را مضاعف و پر از صبر کنند که افراغ صبر نام دارد. مثال: وقتی در خانه، مادر خانه بستری و کار او گردن پدر بیافتد، پدر هم کار سنگین روزانه خود را دارد و هم کار وسیع مادر در پخت و پز ورسیدگی به بچه ها ومدرسه و... و هم سمت تازه پرستاری و...عادتا او یک سوم این کارها را میکرد اما حالا باید سه مسئولیت مجزا که هریک آدمی چابک وبا پشتکار میخواهد را خود تنها برعهده گیرد.برای یک روز ودو روز یک حرف است برای یک ماه وچند ماه حرف دیگری است!واقعا باید خود را کش بیاورد از خواب واستراحت و...بزنند وقوایش را در عرصه ها پهن کند واستقامت کند وقتی چنین خودش را پهن کند ومثل ریخته گری درون این وجود منبسط شده وکش آمده صبر واستقامت بریزد در اصطلاح قرآن می گویند افراغ صبر شده است. 🔹در ادامه فئه ی قلیل طالوت در آیه ۲۵۰بقره می خوانیم: وقتی آن گروه اندک -اما همیار- که اصلا از نهر آب نچشیدند، مواجهه با جالوت ولشکرش شدند، متوجه همین نکته شدند که عده آنها در مقابل عرصه های پرشده آن لشکر کم است، هرکدام باید چند نقش بر عهده گیرد، وجود وظرفیت را منبسط و خود را کش دهد تا کم مقابل زیاد همه عرصه را پر کند.لذا اولین در خواستشان افراغ صبر بود: ولما برزوا الجالوت وجنوده قالوا ربنا افرغ علینا صبرا وثبت اقدامنا وانصرنا علی القوم الکافرین. 🔹اگر عده لشکر سیدالشهداء(ع) اندازه لشکر عمر سعد بود مقابل ۴۰۰۰نگهبان شریعه فرات او هم نزدیک همین تعداد می گذاشت تا بتوانند مقابله وآب بیاورند. مقابل میمنه و میسره لشکر همان قدر می چید و...اما وقتی ۷۲نفر به ۳۰۰۰۰نفر-آنهم با انگیزه وهمیار-است چه باید بکند؟! باید فئه ی قلیل افراغ صبر کند .یعنی چه؟ یعنی مثلا ۲۰نفر مقابل آن ۴۰۰۰نفر قرار گیرد وبرود آب بیاورد. همان آبی که به این زحمت آمد ودست بچه ها ریخت وکسی سیراب نشد! تازه بعد از شروع قتال دیگر همین ۲۰نفر هم نیست یک ابالفضل(ع) باید همزمان هم وسط سپاه حسین (ع) باشد هم جای آن ۲۰نفر همیار، سقا شود وآب بیاورد وهم همزمان نگهبان خیمه باشد واگر تعرضی شد آنجا حاضر باشد وهم علمدار باشد و...دقت کن: ابالفضل همه عرصه ها را پر می کند اما با انبساط خود وکش دادن ظرفیتش. وقتی در این پهنای حضور بخواهد مقاومت کند ونبرد باید مثل ریخته گر در این نقش های وسیع صبر بریزد و قدم استوار دارد این کار را افراغ صبر می خوانند.مسلم در کوفه همینطور است.در قیام زودرس ناگزیر میشود خود حای چند هزار شود. یک نفر یک امت شود! لذا در زیارت نامه هردو میخوانیم: اشهد انک ...اعطیت غایه المجهود: شهادت می دهم تو تمام توانت را دادی... هرکس می خواهد جزء فئه ی آخر(اصحاب حضرت مهدی)شود باید بتواند جای چندین نفر کار کند و عرصه ها را پر کند آنهم مدت مدید وبا کش دادن خود افراغ صبر بگیرد وقدمهایش را ثابت کند.با نصف آدمها وربع آدمها انتظار در آمدن به آن فئه ی برگزیده محال است. ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه سوم ۹۷ 🔷 ثبات قدم و شروع غلبه بر فئه ی کثیر 🔹اول بدانیم که ۲۰زن و کودک همراه امام جزء فئه ی اویند یعنی در گروه یاری گران هستند. وقتی ابن عباس از امام خواست که آنان را با خود نبرد یکی از زنان به او گفت: آیا از سرور و آقای ما می خواهی که ما را بگذارد و تنها برود؟ مگر روزگار جز ما را برای او باقی گذاشته است؟! نه به خدا سوگند مرگ و زندگی ما تنها با اوست(مدینه المعاجز ج۳ص۴۵۴). 🔹بعد بدانیم اینها افراغ صبر کرده به ثبات قدم رسیدند. با آن مصائب جانکاه، غارتها و تهدیدها و تهمتها -که زینب کبری(س)به سر مقدس اباعبدالله(ع)درباره دخترکش گفت با او حرف بزن که قلبش دارد ذوب می شود- ببینید همین دختر در همین اوصاف چه می گوید! سخن از خطبه زینب آب دیده وپخته نیست سخن از خطبه امام سجاد(ع) متصل به سکینه ی الهی نیست سخن از یک دختر ۷، ۸ساله با آن وضعیت روحی است که روز دوم بعد عاشورا در کوفه با قدم ثابت، یاری اش را شروع می کند: -با حمد عجیب خداوند شروع می کند وبه اندازه سنگریزه ها واز عرش تا زمین خدا را حمد می کند! -خانواده خود را جایگاه علم وحکمت الهی وحجت بر بندگان می شمارد. -همه این مصائب را تقدیر الهی می خواند و با ایمان کامل از آنها یاد می کند. -با صریح ترین و تندترین بیان اهل کوفه را در قبال جنایاتشان استیضاح میکند! -سخنان ابن مرجانه را نقل با تندترین تعابیر نقد می کند: خاک بر دهان گوینده این سخن و سنگ بر سر و رویش! -با ذکر فضایل خانواده خود(اهلبیت) و کوچکی مخالفان سخنش را تمام می کند! این ثبات قدم در کوچکترین اعضاء فئه حسین(ع) دیگران را شهامت داد. اگر اینها نبودند پیکر مرده کوفه تکان نمی خورد. اگر این یاری صریح وتیزتر از شمشیر پدر نبود، همه چیز در بیابان کربلا دفن می شد.اما سخنان اینان مردم را زنده کرد وهمان روز ۵مخالفت پدید آمد: 1⃣ زید بن ارقم: از جسارت عبیدالله به لب و دندان امام گریه اش گرفت وذاز بوسه پیامبر یاد کرد. خرفت خطاب شد! در حین ترک مجلس به مردم گفت: برده ای[یزید]، برده ای[ابن زیاد]رابه حکومت نشانده و او هم مردم رابه بردگی گرفته است. ای مردم عرب از این پس همگی برده اید! می نویسند اگر این را ابن زیاد شنیده بود او رامی کشت. 2⃣ اعتراض انس بن مالک: که رسما از کار عبیدالله برائت جست و باز خاطره پیامبر(ص)با آن لب ودندان را یادآوری کرد. 3⃣ اعتراض قیس بن عباد: که گفت قیامت شفیعان حسین، جد و پدر ومادرش وشفیعان تو هم جد وپدر ومادرت هستند! ابن مرجانه از سخن او عصبانی وبیرونش کرد. توجه داشته باشید با چوب دستی به لب ودندان زدن از قتل صبر و سربه نیزه کردن وبا اسب تاختن، فجیع تر نبود در مقابل آن کارها هیچ اعتراضی نشد! این اعتراضها محصول بیدار گری زینب وبچه های حسین است. 4⃣ تعهد و خط و نشان علنی جابر از قبیله بکر بن وائل: که گفت اگر ده نفر بشوند با آنها خواهد بود.(بعدا از همراهان مختار شد). 5⃣ اعتراض وذمبارزه ی عبدالله بن عفیف ازدی. پس از دارالعماره عبیدالله در مسجد باز خطبه خواند وبا توهین به امام علی(ع)وامام حسین(ع)خود را پیروز خواند. عبدالله که یک چشم را در جمل ویک چشم را در صفین در راه خدا داده واز همین رو در کربلا غائب بود بلند دروغگو پسر دروغگو را به خود ابن مرجانه برگرداند! ابن مرجانه را طوری عصبانی کرد که رگ گردنش باد کرد ودستور دستگیری عبدالله را داد.او هم قبیله را خواند. محافظان نتوانستند او را بگیرند وعبیدالله برای دستگیری اش نیرو گسیل کرد بین نیروهای ابن مرجانه و طرفداران عبدالله جنگ وخونریزی شد وخود او هم در خانه پس از هجوم با راهنمایی دخترش با آنها جنگید تا دستگیر شد. ابن مرجانه گفت بی پرسش او را می کشد وعبدالله جواب دندان شکن داد که قبل از تولد او آرزوی شهادت در راه خدا داشته، دوچشم که نابینا شده مأیوس شده ،اما الان وقتش رسیده است.او آرزو کرده بود توسط بدترین بندگان کشته شود وشد! دقت کنید از غرولنگ زید بن ارقم تا تبری انس تاحکم صریح قیس وتا خط نشان جابر وتا مبارزه عبدالله چند ساعت فاصله است وهریک از دیگری صریح تر وآتشین تر است.واین شروع غلبه ی فئه قلیل سیدالشهداء بر فئه کثیر یزیدیان است که ادامه دارد... ☑️ @m_ghanbarian
✴️ فئه ی قلیل، غلبه ی کثیر / چکیده جلسه چهارم ۹۷ 🔷 فئه ی قلیل حسین(ع) در شام 🔹اول این توجه را داشته باشیم که درک در فئه ی قلیل یک امام بودن به انسان حس و توانی می دهد که تحمل مشکلات را آسان میکند. فرض کنید در جنگ بدر شما هم جزء آن ۳۱۳نفر بدریون بودید وشب می دیدید پیامبر با تضرع و زاری با خدا دارد چنین دعا می کند:اللهم ان تهلک هذه الفئه لاتعبد فی الارض! خدایا اگر این گروه همیار شکست خورده هلاک شدند دیگر روی زمین پرستش نمیشوی! چه حسی می یابی وقتی خود را جزء گروه اندکی ببینی که بدون شما خدا پرستش نمی شود؟! قبول کن این حال معنوی ویژه به انسان توان استقامتی متفاوت می دهد. 🔹امام باقر (ع) ۴ساله در اسراء خبر می دهد ۱مرد(امام سجاد) و ۱۱پسر بچه بودیم [وحدود۲۰زن]. اینها جزء فئه سید الشهدایند و می دانند ذلتشان، همه عزت حسین در عاشورا را نابود می کند. حتی سکوتشان، حسین را یک طاغی و شورشی سرکوب شده می کند پس باید با وجود همه مصائب با عده ای اندک تر از حسین در عاشورا و در جایی سخت تر از کربلا(شام) مبارزه را ادامه دهند. 🔹یزید مجلسی آراست کاملا شاهانه، صندلی های زرین و تخت مرصع و دعوت از سفراء روم وکشورها وبزرگان ادیان و...تا جشن شاه تمام خاورمیانه شدن خود و نبود مخالف را علنی کند. حضرت سکینه می گوید به خدا قسم قسی القلب تر از یزید وکافر ومشرکی بدتر از او ندیده ام. زحربن قیس گزارش دروغ به او داد که با کشیدن شمشیر سپاه حسین به گودالها و تپه ها فرار، و زود آنها را کشتیم! واینها ماموریت فئه قلیل را مهمتر می کند بخصوص که در مرکز امپراطوری اموی و جای اصلی بغض به علی(ع)و اولاد او هم هست. 🔹باز خطبه زینب کبری(س)و امام سجاد(ع)پیشکش، ببینید امام باقر(ع) ۴ساله چه کرد؟: مجلس یزید را به مجلس فرعون در یوم الزینه تشبیه کرد و یزید را به فرعون! فرمود: اینان برخلاف مشاوران فرعون رأی دادند! زیرا آنها به موسی و هارون مهلت داده واینان به کشتن ما رأی دادند! و این علتی دارد! جلسه را به خود جلب کرد. یزید پرسید علتش چیست؟ فرمود: آنان از زنان نجیب و زاده از حلال بودند و اینان...! خود قضاوت کنید این حرف از رجز عباس و شجاعت او کمتر است؟! 🔹در قسمت دیگر یزید میخواست ستیز را به بازی بکشد و با سرگرمی کار را تمام کند به عمروبن الحسن بن علی(ع)که ۱۱سال داشت گفت حاضری با پسرم خالد -که هم سن او بود-کشتی بگیری! پسربچه امام مجتبی گفت :کشتی چرا؟! یک دشنه به او و یک دشنه به من بده با هم مبارزه کنیم! یزید خالد را به خود چسباند وگفت:هل تلد الحیه الا الحیه؟ اژدها جز اژدها می زاید؟! اینها یعنی ادامه مبارزه توسط فئه قلیل در شرایط سخت تر از کربلا. 🔹یکی از اصلی ترین وظایف فئه امام این است که باطن وحقیقت امام وحرکتش را ظاهر وآشکار کند.جلسه یزید، یوم الزینه فرعون بود که به گزارش قرآن سخنگویش فریاد داشت: قدافلح الیوم من استعلی: امروز رستگاری مال کسی است که استعلاء دارد و سلطنت مال اوست. اما این زن و بچه مصیبت دیده و اسیر نماینده حسین، قرآن، عرفه، وخانه عصمتند سخنشان، سخن قرآن است که:قد افلح من تزکی: رستگار شد آنکه تزکیه کرد وخود راساخت. این باطن را در مقابل آن ظاهر شکوهمند و دلفریب، ظرف سه روز جلوه دادند غلبه کردند و یزید دستور عزاداری برای سید الشهداء داد! یحیی بن حکم، ابوبرزه اسلمی اعتراض کردند. عالم یهودی مهمان مجلس اعتراض کرد و کار یزید را تقبیح کرد!سفیر نصرانی روم اعتراض کرد! دامنه اعتراض به سراپرده یزید رفت هند همسرش هم اعتراض کرد! همو مامور اقامه عزا شد!واهلبیت با عزت به مدینه برگردانده شدند. این کار کارستان این فئه ی قلیل باز مانده آنجور که حقش هست هنوز شناخته نشده است. ☑️ @m_ghanbarian
✅پرونده چهارم کارگاه فقه تراز انقلاب اسلامی با عنوان "مالیات بر اشرافیت" امروز طرح بحث شده و در گروه مجازی قرار میگیرد. فضلاء و فقه پژوهانی که ماایل به عضویت اند شماره خود را به مدیر کانال ارسال کنند @admin_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀فقر و تروریسم! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 @m_ghanbarian
🌀 فقر و تروریسم! 🔸بعد هزاران بار مرگ بر آمریکا و اسرائیل و آل سعود و الاحوازیه و...در آستانه ی هفتم شهدای حمله تروریستی اهواز خوب است به جهت دیگر این ماجرا هم اشاره شود. به تحقیق این حادثه تروریستی یک مورد اتفاق افتاده از دهها و صدها مورد خنثی شده توسط سربازان گمنام امنیت این مرز وبوم است. به تعبیر طلبگی، حوادث غیر از "فاعلیت"، "قابلیت" هم برای بررسی دارند. یک هفته علیه فاعلان این جنایت از ۴، ۵مباشر ماجرا تا مسببان اصلی در اتاقهای جنگ صهیونی و سفیانی گفته و انزجار جسته و خط ونشان کشیدیم بعد از یک هفته خوب است اشاره ای گذرا به "قابلیت" و زمینه های رشد این تحرکات تروریستی هم بیاندازیم. چه عواملی باعث شده تا استان شهیدان وشهید پرور خوزستان، خاستگاه گروههای تروریستی شود؟! راستش جوابم در اینباره صریح و روشن است اما بخاطری که سطحی نگران و شعارزدگانی پشتیبان تروریست هایم نکنند، ناچار شدم کلمات نماینده محترم ولی فقیه در استان خوزستان را بجای جملات خود بیاورم! جملاتی که صریح و روشن از علل تروریست شدن بعضی جوانان این استان به معاون رئیس جمهور گزارش می دهد: 🔺:"بالاخره افرادی هستند آنطرف مرز بخصوص از طبقه وهابی ودولت سعودی که اینها قسم خورده اند که جنگ را به داخل ایران بکشانند و ما می دانیم اینها درایران جا پایی ندارند در استانهای دیگر، الا خوزستان! در خوزستان ارتباط برقرار می کنند همین الان در شبکه احوازنا -متعلق به سعودی- از اهواز پخش زنده دارند!یک مرتبه می بینیم از خیابان ۲۴متری پخش زنده می کند.معنی اش این است که عوامل داخلی دارند.آیا صحیح است در چنین شرایطی ما مردم خودمان را سوق دهیم به آن سمت وتو دامن دشمن بیاندازیم؟!!فراموش کرده اید که ماه رمضانی بود چند سال پیش -که الحمدلله بعد کنترل کردیم- اما عده زیادی تروریست شدند و حدود دهها نفر به شهادت رسیدند؟!!..." 🔸حال آن عامل تروریست شدن عده ای ازجوانان این استان چیست؟ کدام قضایاست که کم اهمیتی می شود وباعث وخاستگاه عملیاتهای تروریستی می شود؟! در یک کلام فقر وبی کاری! همان که آیت الله جزایری هم استناد می کند: لکاد الفقر ان یکون کفرا! چند ماه پیش از این در آن قسمت نشر داده نشده نقد خویش مستند همین نکات را محضرشان تقدیم وگرامیداشت واقعی انقلاب و امام را نه حرم مجلل که اجرای منویات امام درباره محرومان ومستضعفان شمردم. حضرت ایشان هم در این سخنان صریح اقلا دو سه مورد را برای معاون رئیس جمهوری مثال می زنند: 🔺ماجرای خرید زمین های عربهای کشاورز منطقه در ۳۰ سال پیش توسط کارخانه نیشکر وعدم وفا به قول داده شده برای استخدام روی زمینهایشان که موجب شد جمع کثیری به حالت شبه گدایی در کوت عبدالله حاشیه نشین شوند! 🔺ماجرای استخدام ۲۵۰۰نیروی غیر بومی در میادین نفتی موجود در زمین های این مستضعفان که اگر اجرا می شد یک نفر از اینها سر کار نمی رفت!آیت الله جزایری می فرماید:"درباره همین استخدام ۲۵۰۰ نفر طوری تنظیم کرده بودند که خدا شاهد است یک نفر از خوزستان سرکار نمی رفت!مثلا بنظرشان آمده بود هرکه با سوادتر است ،بهتر است در حالیکه آیا می ارزد که ما اینجا عده ی زیادی از جوانان ما تروریست بشوند؟!! نفوس مومنین به خطر بیافتد؟ وامنیت استان از بین برود؟!" پس حوادث تروریستی این استان غیر عامل خارجی وتوطئه های آمریکایی، صهیونیستی، زمینه های داخلی هم دارد. فقر، بیکاری، تبعیض است که زمینه تروریست شدن جوانان زیادی از این استان می شود. ازمصوبه ۸۰۰هزار هکتاری ۲۵سال پیش سفر رهبری به این استان و میزان اجرایی شدنش سراغ بگیرید تا نمونه دیگری دستتان بیاید. اگر اصراری بر شعار دادن هست جا ندارد علیه این کم کاری های مفرط وتبعیض ها هم شعار داده شود؟! چه کسی، چه نهادی وارگانی مأمور انتقام از این زمینه های تروریست می شود؟! آیا مقابله با این قابلیتهای تروریست پرور، مثل مقابله با فاعلیتها کاری ضربتی نمی خواهد؟! ۴۰۰هزار حاشیه نشین فقیر ونوعا بی کار(به آمار نماینده ولی فقیه) خطری بالقوه نیست که باید برایشان فوری کاری کرد؟! تفتیش سرمنشأهای فقر و تبعیض کم اهمیت تر از تفتیش نزدیکان تروریستها وخانه های آنان است؟! راستش از مقامات مذهبی و بخصوص نماینده محترم ولی فقیه در استان هم که خود صریح وروشن به علل قابلی تروریسم پرداختند انتظار بیش از گزارش و تذکر به دولتها هست انتظار کاری واقعا انقلابی...! : برای اهواز کدام بهتر است؟! 📝محسن قنبریان ۵مهر۹۷ ☑️ @m_ghanbarian
بسم الله الرحمن الرحیم چنانچه بارها عرض شده، سیاست و عرفان هردو خانه زاد امیرالمومنین(ع) و معلمش رسول الله(ص) است. چه حیف که سیاسیون و سالکان بین ایندو جدایی می اندازند! الگوهای مناسبی چون شهید هاشمی نژاد بخصوص برای طلاب علوم دینی بسیار ارزنده است تا ایندو را به هم درآمیزند. خداوند پیروی از راه آنان و شفاعتشان را نصیب گرداند. الاقل محسن قنبریان سالگرد شهادت شهید هاشمی نژاد/ ۹۷ ☑ @m_ghanbarian
🌐 مطالبه پیروز! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
🌐 مطالبه ی پیروز! 🔶 چند ماه اخیر ۳امام جمعه مرکز استان استعفای معنادار داده اند. پس از امام جمعه گیلان و فارس اینبار امام جمعه ایلام! 🔶دو نکته: 🔸هیچکدام از اینها ابتدائا تعویض یا استعفاء نداده اند و پس از اعتراضات مردمی یا مطالبه انقلابی نیروهای ارزشی چنان شدند! 🔸بخلاف فضاهای تملق و اغراق گرد برخی اعاظم که نبود آقایان را غیرقابل جبران می شمارد، این موارد ثابت کرد جانشینان که معمولا جوانتر هم هستند به خوبی مورد اقبال عمومی تر واقع شده جایگاه بهتری از قبلی ها می یابند! 🔶 دو پیام: 1⃣ معلوم شد دعوت جوانان مؤمن انقلابی به مطالبه آرمانها و ارزشها از سوی رهبر معظم انقلاب، صرف سخنرانی نبوده و این دعوت با اجابت همراه است. همین سه مورد نشان داد که اقلا مطالبات ارزشی و انقلابی، تغییرات به سمت بهترهاست. در برخی از این موارد چند دانشجو یا یک طلبه ی انقلابی مطالبه گر ارزشها بوده نه همه مردم شهر یا قاطبه ی حزب اللهی ها! برگشتن امید به جامعه ی مؤمن و انقلابی بسیار حائز اهمیت است. تا باور کنند اگر مطالبه گر ارزشها و آرمانهای انقلاب باشند حتی اگر طرفشان مهره درشت ها و سابقین انقلاب باشند از سوی نظام و بخصوص رهبر عزیز و انقلابی اش یاری می شوند. این امید هزینه ها و زیانهای مسیر -مثل احضار به دادگاهها که در موارد فوق هم بود- را آسان و شیرین می کند. بلکه به مرور آن رویه های جابجا را هم جابجا می کند! چنانچه نیروی مؤمن و انقلابی می یابد هر وقت مطالبه غیر انقلابی یا ضد انقلابی و در مسیر شکستن نهادی انقلابی یا عناصری ارزشی و انقلابی است، همین نیروها باید پشت آن نهاد یا شخصیت انقلابی جمع شده، حمایتش کنند و نظام ورهبری را در نگهداری تیرکهای انقلاب کمک کنند. 2⃣ جزءالعله دیگر این تغییرات مثبت قطعا نصب نیرویی جوان و خوشفکر از سوی رهبری معظم در رأس شورای سیاستگذاری است. قبلی ها هم با این ایرادات واضح مواجه می شدند اما رویکرد خاص ملاحظه کارانه مانع تغییرات ارزشی و انقلابی بود. حال آنکه خانه تکانی انقلابی و ارزشی باید از دستگاه ولایت و منصوبین و منسوبین ایشان شروع شود تا جدی و پیشرونده گردد. برخی از شایستگان دیروز پس از چند دهه اولویتهای دیگر یافته اند و برخی بخصوص از ناحیه ی به ثمر رسیده شان شایستگی شان لکه دار شده است و...! جامعه مؤمن و انقلابی منتظر تغییرات از سوی مدیر جوان دیگر منصوب رهبری در سازمان تبلیغات و تعویض برخی عناصر فسیل شده و بی تحرک و بی ابتکار هم هست. و البته جزء العله دیگر -که جوانان مؤمن مطالبه گرند- هم باید بی تفاوت ننشینند. تغییر اینان به عناصر جوانتر و پاکتر و انقلابی تر و ارزشی تر، تنفس انقلابی گری و حرکت روبه جلوی این نظام مقدس است. به امید فرداهای بهتر برای ارزشهای انقلاب 📝 محسن قنبریان ۹۷/۷/۹ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ اعجاز روضه ی جانسوز! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 @m_ghanbarian
⭕️ اعجاز روضه ی جانسوز! ✅ صدوق در أمالی اش از امام صادق(ع) روایت میکند: فما أنغص ذکر الحسین(ع) للعیش: یاد حسین(ع) زندگی را چه گلوگیر کرده است! ✅ خصوصیت روضه بر سید الشهداء(ع) -البته وقتی جانسوز و مدام شود- این است: 🔺طعم دنیا و مافیها را می گیرد [انغص] و انسان را از آلودگی به آن می رهاند. لذت جاه و جلال و مقام و شهوات را می کاهد. چنانچه امیر(ع) فرمود: حزن القلوب یمحص الذنوب: حزن قلب، قلب را از آثار گناهان تمیز می کند. امام صادق(ع) وقت نوشیدن یک جرعه آب آنگونه فرمود و یاد حسین(ع) را مستحب کرد چه رسد به وقت گناه و لذات باقی مانده از آن. امام رضا(ع) فرمود شیعیان ما با دیدن شراب و قمار یاد می کنند حسین (ع)را [و مجلس یزید]! یعنی از شراب تا آب از حرام ترین تا حلال ترین، گلوگیری روضه حسین(ع) با گریه کن اوست. لذا روضه به آن دو شرط سکوی پرتاب سالک و کندن او از طبیعت است. 🔺خصوصیت دیگرش این است که سینه سوختگان سید مظلومان را دوست داشتنی می کند. هرکه آن مصائب گلوگیرش شده و از چراگاه زمین پریده را در راه ملاقات می کند. برترها و مقربترها را می یابد و زمین خورده ها را تماشا می کند. لذا روضه -بدان دوشرط- دوست یاب و رفیق ساز است (اکرمنی بمعرفتکم و معرفه اولیائکم). ✅ جانم به فدای عالمان پاکی که "ذکر حسین (ع)" را با گلوگیری و غصه شان بر گوش ما خواندند. رحمت خدا بر عالم وارسته ای که پیری وکسوت مرجعیت مانع نشد که هنوز دهه محرم هرکجا که باشد روضه ی گلوگیر حسین(ع)بر مردمش بخواند و آنرا (العیاذ بالله) کسر شأن نداند. (حفظه‌الله) (ع) ! ☑️ @m_ghanbarian
ضرورت انقلاب اداری!.mp3
9.36M
۹۷ 💠 ضرورت انقلاب اداری! محسن قنبریان @m_ghanbarian
💠 ضرورت انقلاب اداری! ‼️ سیاسی ها حتما گوش کنند! 🔺۸۰% ساحل خزر برای از ما بهتران ۲۰% برای ملت! 🔺استاندارش شرط میکند که کار و کسب تجاری اش ضمن خدمت باشد! 🔺وزیر مربوطه همزمان عضو گروه اقتصادی ای با انحصار واردات! 🔺رهبری در این باره چه کرده؟! 🔺این رئیس قوه قضاییه را چرا نصب کرد؟! 🔺چرا یک خلخالی نمی فرستد؟! ☑️ @m_ghanbarian
✅ طرح بحث پنجم کارگاه فقه تراز انقلاب اسلامی با موضوع : "کالایی سازی امور غیر اقتصادی" در گروه مجازی این کارگاه قرار گرفت. فضلاء و فقه پژوهانی که عضو این گروه نیستند و مایل به عضویتند شماره خود را به مدیر کانال ارسال کنند. ☑️ @admin_ghanbarian
‼️این روزها که باز سخن از FATF است دوستان را به خواندن چکیده دو سخنرانی حجت الاسلام قنبریان مرتبط با این موضوع دعوت می کنیم: 1⃣ امام باقر(ع) و تحریم پولی امپراطوری روم/ رویکرد امام باقر(ع) و fatf که ۱۸و۱۹شهریور۹۵ مصادف با شهادت امام باقر(ع) و اولین موج طرح fatf ایراد شده است. https://eitaa.com/m_ghanbarian/61 2⃣ پروژه آمریکایی حزب اللهیزه کردن ولایت فقیه که ۹فرودین۹۷ ایراد شده است. https://eitaa.com/m_ghanbarian/67
مطالبه گری، سدی مقابل تخریب افکار عمومی.mp3
5.64M
🔆مطالبه گری، سدی مقابل تخریب افکار عمومی ⬅ کلیپی ازسخنرانی ایام شهادت امیرالمومنین(ع).رمضان ۹۷ @m_ghanbarian
💠گوش و چشمی که وارث حسین(ع) شد؟!! 🔺دعای عرفه ی سید الشهداء راز آلود است. از خداوند می خواهد بر کسانی که به او ظلم می کنند یاری اش دهد(وانصرنی علی من ظلمنی) اما بلافاصله از خدا "دیدن ثار" و انتقام خود را می خواهد!(و أرنی فیه ثاری). بالاتر ، "دیدن هدف خود" را می خواهد! و از دیدن ها، روشنی چشمش را می خواهد!(أرنی فیه ثاری و مآربی و أقر بذلک عینی). مگر کسی که پیروز شد، ثار و انتقام دارد؟! عجیب تر مگر کسی که به ظلم "کشته شد" می تواند ثار و انتقام خود را ببیند؟! و با آن چشمش روشن شود؟! 🔺بله او مطلع از شهادت خویش است و می داند یاری خدا برایش ذخیره میشود. انتقامش روزی از بنای ظلم گرفته می شود و "هدفش" -که اصلاح امت جدش و ایمنی مظلومان بود- روشن میشود. اما او چگونه اینها را می بیند و روشنی چشمش می شود؟ ممکن است بگویی او شهید -بلکه سید الشهداء- است و شهید زنده است می بیند و می شنود... این سخن جای خود اما در این فقرات از شنیدن و دیدنی دیگر سخن است. فراز قبل از اینها امام از خدا خواسته گوش و چشمش را وارث او کند! (واجعل سمعی و بصری الوارثین منی). او سمع و بصری پشت سر جا گذاشته وارث او شده است. این گوش و چشم است که قرار است ثار و مآرب او را ببیند! نفرمود "اذن" و "عین" مرا به ارث بگذار! فرمود "شنیدنم" و "دیدنم" را وارثم کن! بگردید این دو وارث حسین (ع) را بیابید. این دو در دنیای ما و بازمانده ی حسین(ع) اند و غیر از حیات برزخی آن سید شهیدان است. 🔺این سمع و بصر همان گوش و چشمان داغدار کربلا و چشم به راه ظهور است. همانها که امام رضا(ع) فرمود: ان یوم الحسین(ع) اقرح جفوننا واسبل دموعنا: روز حسین، پلکهای ما را زخم و اشکمان را سیلاب کرد! همان چشمان و گوش های روضه خوان منتظری است که حسین (ع) خود را کشته ی آنها نامید(انا قتیل العبره). اگر او کشته ی این چشمان زخمی از بکاء و چشم به راه است پس درست است که این چشمها را وارث او بدانیم و معنا شود: واجعل سمعی وبصری الوارثین منی. برادرم و خواهرم تو میتوانی سمع و بصر به ارث مانده ی حسین(ع) باشی اگر خود را بین "یوم الحسین" و "یوم القائم" ببینی و دیگر نبینی! تو میتوانی روشنی چشم به سیدالشهداء دهی! 🔺روضه! قبل از اینکه گریه کنان منتظرش را وارث خود کند دو کلام برایشان روضه خواند: متعنی بجوارحی! می دانی یعنی چه؟ ناخنت را وقت مستحب که می چینی، ناخنت به تو بهره می دهد. بهره ی ایمان! در منا ، مویت را که تیغ می کشی به تو بهره ایمان می دهد و به اندازه هر مو چقدر ثواب می بری. من و تو از چند عضومان و چقدر بیشتر از خسارت گناه، بهره ایمان می بریم؟! حسین(ع) در عرفه به خدایش گفت: از اعضایم بهرمندم کن! بقیه اش را در زیارت ناحیه مقدسه بخوان... ☑️ @m_ghanbarian
🌀 آقای زائری مهلا مهلا! متن حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید👇 ☑️ @m_ghanbarian
🌀 آقای زائری مهلا مهلا! بنده هم از مجموعه ی جدید حرم امام و تجمل داخلی اش -که امام را "میراث فرهنگی" میکند- گله مند و نقادی کردم. بخاطر طرف و بهانه آن نقد(یکی از فقهاء) هم دادگاه رفتم! اما زاویه نقد آقای زائری را هم دچار همان آسیب می بینم، که امام را میراث فرهنگی می خواهد! آنجا که از معیار قدیس در کلیسای کاتولیک می نویسد که باید چند نسل بگذرد تا کسی قدیس اعلام شود! https://t.me/morzaeri/5669 از اشکالات عدیده ی این تشبیه که بگذرم این فهم آقای زائری با تولیت حرم امام مشترک است که هردو امام را میراث تاریخی می خواهند. آنچه از امام -که در معاصریت او یقه ی کژی ها و زاویه ها از انقلاب الهی اش را میگیرد و به تبع دشمن دارش می کند- در ظرف گذر تاریخ، فراموش شده و از او آنچه صلح کل است و نزدیک به یک قدیس کاتولیک است در چند نسل بعد بماند! و از آن پس صاحب قبه و بارگاه و سلامش کند! درحالیکه معاصریت، نگاه به امام را دقیق تر و بی تحریف تر و بدون اغراق تر می کند و اگر او در این نگاه از نزدیک، چیزی از قداست و کمال یافت ارزشمند تر از فرزند زادگان معصومینی است که تاریخ و تحریف، آنها را قدیس کرده و صاحب حرم و گلدسته نموده است و الا به نقل معتبر می دانیم برخی از آنها حتی در نسبت جواد الائمه(ع) به امام رضا(ع) -العیاذبالله- خدشه و برای رفع اتهام ، حرام دیگری مرتکب و قیافه شناس آورند تا شبهه ی ولادت آن معصوم برایشان حل شود! (الکافی ج۱ص۳۲۲ح۱۴/مکاسب شیخ انصاری بحث حرمت قیافه) و برخی از همان نزدیک زادگان خانه ی امامت نسلهای بعد قدیس و با "السلام علیک" زیارت میشوند! خطای دیگر این نوشته و برخی دیگر از نوشته های ایشان معیارهای دوگانه اوست! استدلال کلامی و فقهی بکنی میگوید من با عرف و فهم مخاطب کار دارم!سراغ عرف بروی می گوید معیار شریعت و اسلام است نه هرچه عرف! جناب عبدالعظیم حسنی نه معصوم است و نه حتی امامزاده بلافصل، فقیهی است از فقهای شیعه که "لایقاس بآل محمد أحد" برای او هم هست. اما معصوم زیارت او را ثواب زیارت کربلا خوانده و عرف هم برایش بارگاه ساخته و در هردو برایش سلام الله و السلام علیک استعمال شده است! زکریا بن آدم اصلا سید هم نبود اما امام رضا(ع) او را عِدل قبر موسی بن جعفر(ع) در بغداد خواند که به واسطه او عذاب از اهل قم دفع میشود. پس در شرع و عرف قدیس -به تعبیر ایشان- شد و مورد زیارت و سلام و... حالا نوبت به اولیاء که رسید آسمان تپید؟! واقعا آقای زائری حضرت روح الله را کمتر از عبدالعظیم حسنی و زکریا بن آدم و... می داند؟!! در آنصورت معلوم است نه آنها را شناخته و نه امام را! خوب است دستگاه اولویت سنج خویش را هم چک کند و کمی آهسته رود. امام مستضعفان نیاز به حرم مجلل در یک بافت توریستی ندارد را ماهم باصدای بلند اعتراض کردیم. اما امام را اصلا قدیس نداند و به قضاوت نسلهای بعد بگذارد با صدای بلند می گویم: آقای زائری مهلا مهلا! 📝 محسن قنبریان ۹۷/۷/۲۱ _____________________ مطالب مرتبط: نقد موضع آیت الله جزایری درباره حرم امام https://eitaa.com/m_ghanbarian/13 باز حرم امام! https://eitaa.com/m_ghanbarian/205 ☑️ @m_ghanbarian
⭕️یا لیتنی...! #محسن_قنبریان #عرفان_اربعین #حماسه_اربعین ☑️ @m_ghanbarian
🔶امام حسن(ع): به خدا سوگند اگر یارانی می یافتم ، شب و روز را در «جهاد» با معاویه میگذراندم. ☑️ @m_ghanbarian