eitaa logo
محسن قنبریان
17.4هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
868 ویدیو
108 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜ نامه طلاب جوان به ظریف ⭕️ چند قرن زودتر از خانه طلاب جوان، مبلغان مسیحی این روش را -البته برای تبلیغ مسیحیت و هم پیشبرد استعمار- برگزیدند! جلودار استعمارگران، همیشه مبلغانی مسیحی به همراه پزشک و معلم مسیحی بودند. ❓فکر میکنید آفریقا چگونه مسیحی شد؟! به گونه ای که پاپ ژان پل دوم سال۱۹۹۳ آرزو میکرد تا ۲۰۰۰ کل آفریقا، مسیحی شده باشد؟! 🔺گروه های تبلیغی دقیقا بر فقر غذایی، بهداشت و آموزش می نشستند! مجمع جهانی امور تبلیغ مسیحیت در ۱۹۱۰ اعلام کرده بود: مراقبت های پزشکی، بخش درست و ضروری کار تبلیغ است! 🔺در ایران خودمان، زمان استقرار انجمن تبلیغی کلیسا(سالهای ۱٨۳۵تا۱٨۶۱) مصادف با شیوع بیمارهای واگیر (وبا، حصبه، ذات الریه) و قحط سالی ها بود! در اولین گام تبلیغی، رسیدگی به بیماران و قحطی زدگان را برعهده گرفتند! در برخی مناطق از ۶صبح تا٨شب با بیماران کار می کردند. برخی -مثل دکتر کار- پس از مداوا یک انجیل به بیمار هدیه می داد! ⭕️اشتباه نکنید! طلاب جوان، روش تبلیغ انسانی اسلام را با استفاده ی ابزاری از خدمت رسانی(مثل مبلغان مسیحی) اشتباه نگرفته اند. اما انسانیت موجود در نامه آنها، انسانیتی دئیستی -که عقیده و باور، خارج از انسانیتِ انسان است- هم نمی باشد. نمی توان مخفی کرد که این پیشنهاد در ذات خود، نوعی و با وجه نرم وحتی غیر تبلیغی را دارد؛ لذا مستکبران و غربزدگان کمک کارش نمیشوند. چهل سال گذشته سازمانهای عریض و طویل تبلیغی و حوزوی در فرصت های متعدد میتوانستند میدان دار چنین دپیلماسی های عمومی شوند. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۷ ☑️ @m_ghanbarian
۱-نسبت ویژه خواری و استبداد گروهی.mp3
5.99M
صوت جلسه ای مجازی با دانشجویان دانشگاه تبریز(۹۸/۱۲/۱۹): 🔹نسبت ویژه خواری و استبداد گروهی؟ 🔺به تعبیر روایات نسبت استئثار و استبداد؟ 🔺گزارش واره ای کوتاه از ۵حلقه ی زنجیره تبعیض هایی که موجب برتری اقتصادی گروهی خاص میشود! 🔺بازتولید آن تبعیض اقتصادی در حوزه فرهنگ و سیاست و پیدایش استبداد جمعی! محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
۲-پرسش و پاسخ.mp3
9.98M
صوت جلسه ای مجازی با دانشجویان دانشگاه تبریز(۹۸/۱۲/۱۹): 🔹پرسش و پاسخ محسن قنبریان ☑️ @m_ghanbarian
🌀کرونا و علوم انسانی(۲) 🔰سلامت؛حق یا کالا؟! 🔹یکی از مسائل مهم در مکاتب اقتصادی، پاسخ به این پرسش است که: حیطه بازار تا کجاست؟ چه چیزهایی می تواند یا نمی تواند کالا شود ودر بازار عرضه وتقاضا بیاید؟! 🔻"مکتب سرمایه داری"، حیطه ی بازار را حداکثری می گیرد. سرمایه گذاری و سودبری نه فقط شامل کالاها وخدمات خصوصی، بلکه هر روز "حقوق" و "ارزشهای انسانی" گذشته نیز لباس کالا وخدمات برتن کرده، بازاری می شوند.(۱) 🔺در مکتب اقتصادی اسلام، "حق مخلوقین" قابلیت تکسّب ندارد واز حیطه بازار بیرون است. شیخ انصاری در اثر فقهی فاخر خود(المکاسب) به این مهم توجه کرده و از جمله حقوق مخلوقین را "بهداشت و سلامت و درمان" معرفی کرده است. پزشک نمی تواند از این حق، تکسّب کند واجرت بگیرد. راه حل اقتصادی اسلام در این موارد برای کادر درمان، "ارتزاق از بیت المال" است؛ چیزی که در دنیای جدید خود را به "دولتی شدن نظام بهداشت وسلامت" نشان داده است.(۲) 🔹در نظام سرمایه داری، بهداشت و سلامت(مثل آموزش وامنیت و...) از "حق بودن" به "کالا"،تبدیل شده است. نیکول اشاف نویسنده کتاب پیامبران جدید سرمایه، روند کالا شدن این حقوق انسانی را چنین بیان می کند: "وقتی بنیادها کمک مالی خیرخواهانه می کنند برخلاف مالیات دادن، آنها هستند که انتخاب می کنند در چه پروژه هائی سرمایه گذاری کنند. این پروژه ها اغلب برخی نتایج مترقیانه دارند، مثلا کودکان فقیر واکسینه می شوند؛ در حالی که بدون این کمک ها چنین امکانی نداشتند.اما این کمک ها اغلب شامل اهداف محافظه کارانه هم هستند مثلا خانواده گیتس در عوض حمایت از مراقبت بهداشتی عمومی، طرفدار کالایی کردن خدمات بهداشتی هستند"(۳). 🔹از پاندمیک ۱۹۱٨تا کرونا حدود صد سال گذشته است. کرونا هم به همه گیری جهانی(پاندمی)رسید. چنین شیوع وسیعی محکی برای مکاتب اقتصادی نیز شده است. کشورهایی که بهداشت و سلامت، "حق" تلقی شده وبه شکل دولتی واز منابع عمومی تٲمین می شود، وسهم کمتری از هزینه، گردن فرد می افتد؛ در مقابل کشورهایی که آنرا "کالا" گرفته و اقتصاد بازار را بر آن حاکم کرده اند؛ قابل مقایسه اند.(البته به شرط اینکه در تخصص وتجهیزات پزشکی از هم تفاوت بالا نداشته باشند): 🔻الف)تخمین تلفات بسیار بالا در جهان سرمایه داری بخاطر هزینه ی بالای تست ودرمان: -برنی سندرز نوشت:"امروز مردم باوجود اینکه می دانند بیمار هستند و دارند میمیرند؛ اما به بیمارستان نمی روند، چون آنها از عهده هزینه بیمارستان بر نمی آیند"! -نماینده دیگر کنگره(کتی پورتر)گفت: ۳۳درصد از مردم آمریکا به دکتر مراجعه نمی کنند چون پول وهزینه دکتر را ندارند! -بازاری شدن بهداشت و سلامت، آنرا در معادله عرضه وتقاضا می برد؛ لذا نباید عرضه بیش از تقاضا شود تا سود، تضمین شود. چنین کشورهایی در اپیدمی ها با وجود ورود اضطراری دولت و تصویب بودجه(آمریکا) یا استخدام بیمارستانهای خصوصی(اسپانیا)، باز کفاف حجم مبتلایان را نمی کنند و ناچارا سالمندان یا معلولان ذهنی را در اولویت پذیرش قرار نمی دهند! 🔺ب)تلفات پایین تر در کشورهایی که بهداشت و درمان دولتی دارند: -برای نمونه ارائه خدمات پزشکی در کوبا به ازاء هر هزار نفر، ۷/۵پزشک هست که رتبه اول دنیا از این حیث است(نرخ اتحادیه اروپا ۲/۵تا۴/۵پزشک به ازاء هر هزار نفر است)؛لذا ایمنی بیشتری از آمریکا و اروپا نشان می دهد. -سخنگوی وزارت خارجه چین به این کاستی های نظام بهداشت جهانی در سایه شیوع کرونا توجه داد واز جامعه جهانی خواست تا امنیت بهداشت عمومی را در اولویت قرار دهند. -رهبر کره شمالی گفت: تقویت بخش بهداشت عمومی "یک وظیفه اساسی" است که اولویت تلاشهای دولت تحت هر شرایطی باید بدان معطوف شود. -از همین روست که برنی سندرز (نماینده کنگره آمریکا)بارها از بازاری شدن و بالتبع گران شدن درمان در ایالات متحده گلایه و در ماجرای کرونا نوشت:"ما باید مراقبت درمانی را به "یک حق" بدل کنیم"(we need to make health care a right) البته او هربار به افکار سوسیالیستی متهم شده است. 🔹قانون اساسی ج.ا.ا در اصل ۲۹خود آورده:"برخورداری از تٲمین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کار افتادگی، بی سرپرستی، در راه ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتهای پزشکی به صورت بیمه و غیره . "دولت مکلف است" طبق قوانین از محل در آمدهای عمومی ودر آمد های حاصل از مشارکت مردم، خدمات وحمایت های مالی فوق را برای تٲمین کند". البته این اصل بطور کامل محقق نشده است. برای نمونه سرانه پزشک در ایران به ازاء هر هزار نفر از اتحادیه اروپا هم بدتر است!(۱/۵پزشک) واین بخاطر کمبود نیروی متخصص ومانند آن نیست، بخاطر فشار بخش خصوصی درمان به نظام سلامت است! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۱۲ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀پیوست و پی نوشت/کرونا و علوم انسانی۲ 🔹پی نوشت ها: ۱.ر.ک:کتاب آنچه با پول نمی توان خرید اثر مایکل سندل ۲.البته شیخ برای خدمات اضافه بر درمان مثل حضور نزد مریض و... راهی برای جواز اجرت باز می کند اما واضح است اجرت المثل اینجور خدمات ، رقم های چند ده میلیونی موجود نمیشود. ۳.ر.ک: http://m.tarjomaan.com/interview/8254 🔹پیوست: این ویدئو توضیح می دهد چرا نظام سلامت وقتی دولتی باشد، ارزانتر و بهتر از وقتی بازاری و خصوصی باشد اداره میشود.
🔞حاکمیت به "روز جوان" محتاج تر است تا جامعه! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🔞حاکمیت به "روز جوان" محتاج تر است تا جامعه! ⭕️چون تحقق دولت اسلامی مقدم بر جامعه ی کاملا اسلامی است؛ پس شعارها و آرمانها نیز باید اول از دولت و حاکمیت طلب شود. یعنی مثلا به جای اینکه همواره اخلاق نبویِ علی اکبرِ سیدالشهداء را از جامعه ی جوان کشور مطالبه و با این رویکرد روز تولدش را روز جوان بنامیم؛ ازدواج دادن جوان مجردِ کشیده شده به گناه توسط امیرالمومنین با هزینه بیت المال را هم برای دولت، روز جوان اعلام کنیم و از دولت مثل آنرا مطالبه کنیم! وقتی بیش از سه میلیون جوان بیکار داریم؛ در ده سال(۸۷تا۹۷) کاهش ۳۷درصدی ازدواج داریم؛ حدود ۱۲میلیون مجرد داریم؛ که درصد بالائی از این جوانان در معرض آسیب اجتماعی و اخلاقی اند؛ دولت به روز جوان محتاج تر است! 🚫حاکمیت موظف است کنار دیدن و تفاخر به علی اکبرهای پیشرو در دفاع مقدس(حدود۶درصد) و دفاع از حرم و گروه های جهادی و...؛ "جوانان آلوده شده بنی هاشم"(۱) را هم لحاظ و برای علتش، چاره کند. آیا سیدالشهداء اگر در وضعیت کنونی ما(حاکمیت) قرار می گرفت برای علی اکبر شدن همه جوانان برنامه ریزی نمی کرد؟ آیا آن سیره پدرش را یک رویه نمی کرد؟ ⛔️فقط یک پژوهش درباره رفتارهای پر خطر دانش آموزان تهرانی توسط فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی زیر نظر دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی(ش۵۷سال۹۴)نشان می دهد در سال۹۱ بین ۱۲٨۰دانش آموز ۱۵تا ۱٨ساله تهران، ۳۰درصد رابطه جنسی اختیاری،۱٥درصد اجباری، ۲۷درصد مصرف الکل و... وجود داشته است!(۲) (آمارهای مشابه از دانشگاه بهشتی، سازمان ملی جوانان، مرکز پژوهش های مجلس را خود ببینید)! 🚫جالب است سال ٨۴، "قانون تسهیل ازدواج جوانان" تصویب میشود. دستگاه های دولتی را به وظایفی برای این مهم موظف می کند از اعطاء وام تا مسکن موقت سه ساله و...؛ روز ازدواج حضرت امیر و صدیقه طاهره را هم، همین قانون، "روز ازدواج" اعلام میکند(۳)؛ اما فقط همان شعار و روز ازدواج در تقویم می آید و هیچ بندی از آن قانون پس از قریب ۱۵سال اجرا نمیشود! به شعار تنها عادت کرده ایم! .............................................. ۱. ر.ک: کتاب انسان ۲۵۰ساله؛ مقام معظم رهبری ۲.پژوهش را اینجا دانلود کنید https://www.sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=254209 ۳. متن کامل این قانون را اینجا بخوانید https://rc.majlis.ir/fa/law/show/97806 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۱۵ ☑️ @m_ghanbarian
⚠️پای تخت! 🔅بهترین و لازم ترین آزادی ها پس از "آزادی تفکر"، "آزادی سیاسی" و نقد قدرت است. مضرترین آزادی ها نیز، "آزادی اخلاقی" و بی بندباری است که تباهی خانواده و جامعه را در پی دارد. تا همین سالها رهبر معظم انقلاب از "وجوب نقد" گفته اند(۹۶/۱۰/۶)وتصریح کرده اند:نباید نقد و انتقاد به "کالایی قاچاق" یا "امری تشریفاتی" تبدیل شود(۸۱/۱۱/۱۶). 🔅تردستی رسانه ای این است که جای آزادی تفکر و آزادی سیاسی و نقد جدی و غیر تشریفاتی زمامداران، عامه مردم را با آزادی اخلاقی و چاشنی سکس و رقص بفریبند. چیزی که "تله دمکراسی"های غرب مادر آن است و "مردم سالاری دینی" انقلاب اسلامی خط تقابل با آن در پایان تاریخ را بنیان نهاد. 🔅سریال پایتخت ۶ صرفا بهانه طرح این درد است؛ و الا مثال فقط آن نیست. پینه ی تصنعی پیشانی نقی -با همه دروغگویی و ریاکاری اش- در شروع سریال، تماشاگر را منتظر می گذاشت که شاید از خرقه ی سالوس و ریای برخی سیاسیون می خواهد پرده برداری شود! اما کماکان چهره سیاسی سریال(نماینده)، پاک و منزه و مقدس درخشید که این وصله ها به او نمی چسبد. لیموزین و تشریفات اضافی مال راننده استیجاری اوست که خود زودتر از همه با آن برخورد می کند! ۱۵قسمت لودگی، آسیب های خانوادگی و حجم زیاد و تعمدی رقص و موسیقی (آزادی اخلاقی)، بدیل آن نقد سیاسی قرار می گیرد و حتی چند جمله تشریفاتی سریال هم سانسور می شود! هرشب هم چند مصاحبه گزینشی از رضایت عامه پخش میشود تا این تولیدات سطحی کماکان پر بیننده بماند! 🔅غیر از شنیده ها و خواندنی های متعدد، به شخصه یک نقد سیاسی-مذهبی در برنامه زنده ثریا با موضوع "اشرافیت مذهبی" را تجربه کردم که تشریفاتی نبود؛ فقط یک جناح سیاسی زده شود و زیر عبای دیگری پناه برده شود! بالتبع از چپ تا راست، سنتی و مدرن به خودم و عوامل برنامه فشار آوردند. برخی رؤسای قوای سابق، برخی تولیت ها، برخی مقدسین و ائمه جمعه تا برخی از شورای عالی فلان و بهمان، حضوری یاتلفنی یا باواسطه گله کردند! نتیجه آن شد که بنده برای حضور دوباره در آن برنامه منع شدم! آن برنامه هم پس از چند ماه -لابد بخاطر موارد مشابه- ملزم به پخش غیر زنده و نهایتا تعطیلی(اقلا موقت) شد! ⬅️تنها راه رسیدن این انقلاب الهی به آنچه برایش آمده است؛ عمل به همان سخنان نقل شده از رهبری و ماندن آزادی تفکر و آزادی سیاسی و کاهش آزادی های جنسی و اخلاقی است . "پایتخت" عهد ج.ا.ا نباید نماد "پای تخت"ی باشد که ملت رشید ایران سرنگونش کرد و راه دیگری باز کرد. ٭مطالب مرتبط: -ج.ا.ا وحضرت سلیمان -روتوش و لاپوش 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۱۷ ☑️ @m_ghanbarian
🌀کرونا و علوم انسانی۳ 🔰آینده پژوهی جهان پس از کرونا (یک از دو) 🔺آینده پژوهی جایگاه بالایی در دنیای کنونی پیدا کرده، از صنایع بزرگ تا پیشرفتهای آتی علم گرفته تا برنامه های توسعه و بالاتر نظم جهانی را مورد کاوش قرار می دهد. آینده پژوهی های علمی و دینی همکاری هایی باهم یافته اند و از کرسی ای بین رشته ای به رشته ای علمی یا فرارشته بدل شده است. ❓سؤال اساسی این است آینده پژوهی در موضوع پاندمی کرونا چگونه خواهد بود؟! آیا پس از کرونا شاهد جهانی متفاوت، نظم جدیدی در دنیا خواهیم بود؟ یا پساکرونا یک تعبیر مسامحی است و پسی متمایز از نظم موجود نداریم؟! ✅تقسیم اولی: 🔺۱⋅کسانی که کرونا را درحد پیشران یک تغییر بنیادین و پیدایش نظمی جدید نمی شمارند: اگر رهبری انقلاب بر همان نظر ۱۳اسفند۹۸ باشند، که فرمودند:"یک مسٲله گذراست، یک چیز فوق العاده نیست. نمی خواهم مسٲله را خیلی کوچک بگیرم اما خیلی هم بزرگش نکنیم مساله را"؛ به این دیدگاه نزدیکند. گرچه این سخنان قبل از پاندمیک شدن کرونا و گرفتار شدن همه کشورها با آن بوده و احتمالا در وضعیت جدید ایشان هم به گروه دوم بپیوندند. 🔺۲.گروه دوم کسانی اند که به پسا کرونا معتقدند.(مثل آنچه در ویدئوی ضمیمه از سیدحسن نصرالله میبینید) این گروه خود دو دسته میشوند: 🔻الف)دیدگاه پروژه نگر: که فاعلیتی انسانی و مراحلی تعیین شده را برای رساندن جهان از نظم کنونی به نظمی دلخواه قائلند. تقریرهای ۱و۲و۳آتی از این قبیل اند. 🔻دیدگاه پروسه نگر: که تغییر نظم موجود را فرایندی طبیعی، تکوینی می دانند که در ظرف این پاندمیک اتفاق می افتد و الزاما اتاق فکر و عملیات با مراحل تعیین شده ای ندارد. بودن در تقدیر الهی و سرشت اختیاری انسانها و جوامع و مددهای الهی یا توازن اراده های انسانی، همه قابل جمع با این دیدگاه است. تقریرهای ۴و۵و۶ آتی از این قبیل است. 🔺توجه: دودیدگاه درباره منشٲ ویروس الزاما یک نظر معین ندارند. یعنی ممکن است کسی قائل به "حمله بیولوژیکی" باشد، اما روند تغییر نظم کنونی در ظرف کرونا را یک پروسه بداند(مثل نظر ۵) یا بالعکس، با وجود "منشٲ طبیعی داشتن" هم، آنرا در خدمت پروژه نظم نوین بداند(نظر۳). ✅ تقریرهایی از پسا کرونا: 1⃣ آیت الله میرباقری ایشان گرچه احتمال تحت تٲثیر هدایت های الهی و تحت تدبیر ولی الله اعظم راهم طرح می کند؛ که جامعه جهانی را به سمت یک نظم معنوی سیر دهد؛ لکن احتمال دوم- که با مهلت یافتن شیاطین انس و دستگاه ابلیس طرحش می کند- را مبسوط تر می پردازد: عبور دادن ملتها از نظم فعلی تمدنی به سمت حکمرانی بلامنازع مجازی! "فضای ناامن کنونی می تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحقق یک نظم مادی و "ایجاد حکمرانی مجازی" مهیا کند. این دورکاری ها و این تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از جامعه حقیقی به جامعه مجازی و ایجاد بستر برای پذیرش حل وفصل امور(تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی)در فضای مجازی و قرائن فراوان دیگر به ویژه قرار گرفتن در شرایط یک رزمایش بزرگ زیست در فضای مجازی که آخرین مقاومت ها در برابر آن در حال فروریختن است و... مویداتی براین احتمال است" (۱) 2⃣اسماعیل سروستانی(مؤسسه موعود). ایشان کرونا را ساخت شرکتهای وابسته به مجامع مخفی ماسونی، و شیوع جهانی آنرا فازی از نظم نوین جهانی آن مجامع مخفی وایلومیناتی می شمرد. فاز اول و دوم این نظم نوین(تٲسیس دولت جهانی) در جنگهای اول و دوم جهانی برداشته شد که طی آن اختیارات ملل مستقل به سازمانهای بین المللی سپرده شد و به مرور تکمیل شد. این سازمانها در ظاهر مستقل اما در باطن وابسته به مجامع مخفی ماسونی و ایلومیناتی مستقر در اروپا وآمریکا بودند. شیوع کرونا را فاز سوم این پروژه می دانند:"طی بیست سال اخیر ایلومیناتی ها به آشوبی در ابعاد جهانی می اندیشیدند تا از میانه آن ضرورت ایجاد نظم نوین جهانی را به دیگران بفهمانند(نظم از میان آشوب). ناامنی، ترس وبیقراری حاصل از کرونا خود مراحلی از مراحل پایانی تٲسیس دولت جهانی است". ایشان از جمله شواهدی از گزارش گاردین می آورد(۲) از جمله سخن گوردون براون نخست وزیر اسبق انگلیس از ضرورت حکومت جهانی ای موقت برای مبارزه با کرونا و هم گزارش مجازی گروه ۲۰ در اینباره.(۳) ادامه نوشته را در بخش دوم بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🌀کرونا و علوم انسانی۳ 🔰آینده پژوهی جهان پس از کرونا (دو از دو) 3⃣بیل گیتس(میلیاردر آمریکائی وسرمایه گذار در بهداشت ودرمان): اخیرا مقاله ای در واشنگتن پست در مورد سیاست آمریکا در مورد مقابله با کرونا نوشت وبه هشدارهایش در ۲۰۱۵توجه داد. کنفرانس ٨دقیقه ای او در ۲۰۱۵که در تی ای دی وبه دنبال شیوع بیماری ابولا ایراد شده وبه ۱۱۰زبان ترجمه شده بود این روزها زیاد مورد توجه و هم یادآوری خود او واقع شده بود. گیتس در آن کنفرانس بیماری های عفونی واگیر را جای بمب اتم، بزرگترین خطر می شمارد. مثل آنفولانزای اسپانیا در ۱۹۱٨که ۳۰میلیون انسان را کشت. بعد ریشه کنی فلج اطفال با مواجه پزشکان بدون مرز با ابولا را مقایسه می کند که با وجود هماهنگ کردن بسیار عالی داوطلبان باز کُندی زیاد و شکست ناشی از عدم آمادگی بوده است وهشدار می دهد اپیدمی بعدی(طبیعی یا حمله میکروبی) میتواند بسیار شدیدتر از ابولا نابود کننده باشد. گیتس سپس چند مزیت را بر می شمرد: -مزایای علم و فناوری -تلفن همراه برای دریافت اطلاعات از عموم -نقشه های ماهواره ای که میتوان موقعیت وحرکت مردم را شناسایی کرد -پیشرفت در زیست شناسی وکشف داروها و واکسن ها اما می گوید: "اما این ابزارها بایستی در یک سیستم کامل سلامت جهانی گذارده شوند" توضیح این سیستم کامل جهانی به خوبی نظم نوین جهانی دلخواه او معلوم می کند: پیوندی بین ارتش(مثل ناتو) و بهداشت جهانی و پزشکان بدون مرز! "بزرگترین درس به عقیده من درباره چگونگی آماده سازی همان چیزی است که برای جنگ انجام می دهیم در تمامی لحظات سربازانی داریم که منتظر عملیاتند. نیروهای ذخیره ای که می توانند با تعداد زیاد مارا پشتیبانی کنند. ناتو واحدهای سیاری دارد که به سرعت استقرار می یابند. ما سیستمی قوی برای سلامت در کشورهای فقیر لازم داریم. مانیاز به نیروهای ذخیره درمان داریم. لازم است نیم درمان با ارتش همکاری کند. از مزایای قابلیت های نظامی برای جابجائی سریع و لجستیک بهره ببرد". در آخر از خسارت اقتصادی اپیدمی آنفولانزا برای ثروت جهانی(۳تریلیون دلار) می گوید. از مزایای سرمایه گذاری اخیررا این می شمارد:"یک سیستم مقدماتی تحقیق وتوسعه که عدم تساوی در سلامت جهانی را کاهش داده و دنیا را جائی منصفانه و امن تر خواهد کرد".(۴) 4⃣محمدباقر قالیباف ایشان در یادداشتی به نوعی بازگشت به نظم سابق قدرت گیری دوباره دولتها را نظم پسا کرونا می شمارد. "بنظر می رسد در جهان پسا کرونا دولت، قوی تر و مداخله گرتر خواهد شد و بخشی از مسئولیت های پیشین خود را بازیابی خواهد کرد"[مقابل نظر ۱و۲]. "نباید جهانی شدن را تنها فرآیندی از بالابه پایین دید ویروس کووید-۱۹ نشان داد که هرچند جهانی شدن یکی از مهمترین واقعیتهای دوران حاضر است اما همچنان باید بر اهمیت محیطهای جفرافیایی محلی برای تعامل یا تقابل با فرآیند جهانی شدن نیز تٲکید کرد. این پدیده را به عبارت "جهان محلی شدن" هم می توان توصیف کرد". اولویت یابی هویت های ملی در دولت-ملتها موجب تغییرات مهمی در اتحادیه هایی مثل اتحادیه اروپا می شود. ایشان خصوصیت دخالت حداقلی دولتها در نظام سیاسی لیبرال دموکراسی را با شیوع کرونا و موفقیت نظام سیاسی چین موجب دخالت های مثبت و حداکثری دولتها به منظور افزایش کارآمدی در پسا کرونا می شمارد.(۵) 5⃣الکساندر دوگین فیلسوف ضد کاپیتالیسم روسی: او که شواهدی برای منشٲ آمریکائی کرونا می شمارد؛ اما نتیجه را معکوس شمرده که باعث شرایط عینی برای تحقق جهان چند قطبی می شود. "بدیهی است که ویروس کرونا با استفاده از فناوری در غرب ایجاد شده اما شاید این ویروس به شکلی درز پیدا کرده ویا شاید مشیت الهی متفاوت بوده است زیرا انسان همیشه تعیین کننده نهائی نیست"(۶) *⃣محمود احمدی نژاد ایشان هم در این نظرگاه مشترک است که ویروس را سلاح بیولوژیک می داند که علیه سازندگانش شده است.(۷) 6⃣حمیدرضا مقدم فر کارشناس سیاسی و رسانه ای: ایشان در یادداشتی باعنوان "کرونا چگونه نظم غربی جهان را متزلزل می کند؟" تصریح می کند:"پیش بینی نگارنده این است که کرونا روند انتقال قدرت از غرب به شرق که در گذشته هم از آن سخن گفته می شد را به میزان بسیار زیادی تشدید خواهد کرد اما با یک تفاوت که اینبار نزول قدرت در غرب، برخلاف آنچه پیشتر افرادی مانند آقای جوزف نای پیش بینی می کردند با حفظ و ثبات تمدن غربی همراه نخواهد بود بلکه غرب جایگاه تمدنی خود را کاملا در مخاطره خواهد دید". سپس به چهار جنبه از افول نظم غربی پرداخته و برخی شبهات را پاسخ می دهند.(۸) فرق این دیدگاه با دیدگاه ۴و۵ این است که پسا کرونا جهان چند قطبی نخواهد بود، جهانی با افول غرب و سربرآوردن تمدن اسلامی خواهد بود. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۱۹ ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀ضمیمه و پاورقی نوشته کرونا و علوم انسانی۳ ۱. دیدگاه کامل آیت الله میرباقری https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/2584 ۲. گزارش گاردین https://www.mashreghnews.ir/news/1055809 ۳. دیدگاه کامل اسماعیل سروستانی https://www.nasimonline.ir/Content/Detail/2349985 ۴. کنفرانس بیل گیتس https://www.ted.com/talks/bill_gates_the_next_outbreak_we_re_not_ready/transcript#t-17872 ۵. دیدگاه کامل محمدباقر قالیباف http://akharinkhabar.ir/politics/6216258 ۶. مصاحبه کامل الکساندر دوگین https://www.mashreghnews.ir/news/1057889 ۷. نظر محمود احمدی نژاد https://www.khabaronline.ir/news/1371632 ۸. دیدگاه کامل حمیدرضا مقدم فر https://www.mashreghnews.ir/amp/1057368/ ☑️ @m_ghanbarian
✅ یادداشت حجت الاسلام قنبریان: ۴ نکته کلیدی دربارهٔ دعای افتتاح/ دعاهایی که از طرف امام زمان(عج) رسیده باید به طور ویژه در دستور کار قرار داد | هدایت پرس https://b2n.ir/313826
🔅ظهور، پایان ایمان٘ کاسبها! 🔹اگر "ریشه کنی" کفر از جهان ، مختص ظهور باشد؛ "ذلیل شدنش" مقابل دولت مسلمین، به دست اموی وعباسی هم اتفاق افتاده چه رسد به دولت صالحان! اما نفاق و ایمان٘ کاسبی ظاهرا فقط در دولت کریمه او ذلیل می شود(دعای افتتاح). 🔹راههای طی شده: 🔺۱.ذلیل کردن اسلام ،برای ذلیل کردن منافق! گفته اند وباز می گویند :اصلا اسلام ، حکومت نداشته باشد ،تا عده ای بخاطر غنائم آن ،منافق و دوچهره نشوند! 🔺۲.ذلت نفاقِ ویترینی و منافق رسمی! در اسلامِ عزیز و دارای حکومت وجهاد وشهادت، علیه نفاق خطبه وبیانیه زیاد بخوانند. هر برهه ، جریان و عده ای -که شاخک کفر یا بغی شان بیرون زده- از تریبونها، به نفاق معرفی شوند؛ تا نفوذشان در حاکمیت کم ودر افکار عمومی ذلیل شوند! لاجرم مخاطب عامی همواره می پرسد:فتنه بعدی کی٘ است؟ منافق بعدی کیست؟! جالب اینکه منافق خوانهای دهه ۶۰بعضا خود منافق دهه ۷۰و٨۰می شوند! "منافق بزرگ" و"رسمی" ، موجب استتار و حتی گاه عملیات فریب منافقان غیر رسمی واعلام ناشده می شود!آنان هم با متعلقات ایمان(ولایت، عدالت، ارزشهای اسلامی و...)معاش کرده، حتی وزیر و وکیل می شوند! تملق و خودنمائی وتظاهرهای اضافی وقسم های مٶکد ونشانه های دیگر هم اگر خوانده شود، جامعه حزب الهی جرٲت نمی کند بعض مقابلین با منافق بزرگ و رسمی را منافق بپندارد(آن هم در وانفسای دشمن زدگی)! 🔹اختلاس گری خیّر نما راحت تا برخی سران نفوذ کرد. آیت الله بهجت درخواست ملاقاتش را نپذیرفت . سر راه ایستاد. به خیر وخوبی معرفی اش کردند . تا چشم آیت الله به او افتاد فرمود: از همه کارهای خیرت توبه کن! ⬅️ گفتنش سخت است اما ظاهرا برای زمین گیر کردن نفاق ، "ایمان "کافی نیست؛ "ایقان"(مرتبه یقین) می خواهد. باید "تفرّس"،"توسّم" ونشانه شناسیِ اهل یقین را بین گروه های فعال اجتماعی-سیاسی و شوراهای انتصاب توزیع کرد؛ تا منافق به "لحن قول" و"طور فعل" شناخته شود و زیر آن لو رفتن، ذلیل شود!والا بشکل رسمی آن وفور را نمیشود جمع کرد. 🔅اللهم انا نرغب الیک فی دولة کریمة...تُذل بها النفاق و اهله! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۲۰ ☑️ @m_ghanbarian
🍀سلسله مباحث حجت الاسلام قنبریان 🔺سخنرانی بقیه الله(۹جلسه) https://t.me/m_ghanbarian/930 https://t.me/m_ghanbarian/954 https://t.me/m_ghanbarian/967 https://t.me/m_ghanbarian/980 https://t.me/m_ghanbarian/998 https://t.me/m_ghanbarian/1018 https://t.me/m_ghanbarian/1034 https://t.me/m_ghanbarian/1049 https://t.me/m_ghanbarian/1079 🔺سخنرانی آخرین کرب و بلا(۱۳جلسه) https://t.me/m_ghanbarian/1120 https://t.me/m_ghanbarian/1130 https://t.me/m_ghanbarian/1144 https://t.me/m_ghanbarian/1155 https://t.me/m_ghanbarian/1168 https://t.me/m_ghanbarian/1180 https://t.me/m_ghanbarian/1192 https://t.me/m_ghanbarian/1206 https://t.me/m_ghanbarian/1217 https://t.me/m_ghanbarian/1238 https://t.me/m_ghanbarian/1250 https://t.me/m_ghanbarian/1266 https://t.me/m_ghanbarian/1286 🔺سخنرانی قصه ی رغبت و غصه ی غربت(۳جلسه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/180 https://eitaa.com/m_ghanbarian/186 https://eitaa.com/m_ghanbarian/193 🔺سخنرانی فدایی ما آقای کرب و بلا https://eitaa.com/m_ghanbarian/808 🔺سخنرانی عقوبت تیه(چهارجلسه) https://t.me/m_ghanbarian/1776 🔺سخنرانی دلواپسی بداء https://t.me/m_ghanbarian/889 🔺مطالب جمعه های انتظار https://eitaa.com/m_ghanbarian/1287 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1319 🔺یمن، منتظَر منتظِر https://eitaa.com/m_ghanbarian/583 🔺هزینه ای که دارد نشانه ظهور میشود https://eitaa.com/m_ghanbarian/864 🔺انتظار در تراز ندبه https://eitaa.com/m_ghanbarian/627 https://eitaa.com/m_ghanbarian/656 🔺قدم زدن در شهر افتتاح https://eitaa.com/m_ghanbarian/902 🔺تحیّر یا تیر؟! https://eitaa.com/m_ghanbarian/825 🔺سخنرانی فدایی ما آقای کرب و بلا https://eitaa.com/m_ghanbarian/807 🔺سخنرانی امام صادق، امام منتظَر ، امام منتظِر https://t.me/m_ghanbarian/508 🔺سخنرانی خون خواهی و خیرخواهی https://eitaa.com/m_ghanbarian/1291 🔺سخنرانی انقلاب اسلامی و اضطرار به امام زمان https://eitaa.com/m_ghanbarian/850 🔺از مقام حله تا بازی دراز https://eitaa.com/m_ghanbarian/253 🔺احیای روز مستضعفین بجای فستیوال شادی https://eitaa.com/m_ghanbarian/822 مستضعفان روستای کندلی هرپی https://eitaa.com/m_ghanbarian/831 🔺پرسش و پاسخی درباره یادداشت مستضعفان https://eitaa.com/m_ghanbarian/843 🔺رهبری برای مستضعفان https://eitaa.com/m_ghanbarian/637 🔺نگاهی آینده پژوهانه در عتبات و زیارت در عرف فردا https://eitaa.com/m_ghanbarian/1172 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1186 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1187 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1193 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1194 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1195 https://eitaa.com/m_ghanbarian/1196 🔺ظهور، پایان ایمان کاسبها https://eitaa.com/m_ghanbarian/1397 🔺کلیپ کجای جمهوری اسلامی از جان ولی عصر(ع) مهمتر است؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/222 🔺پرسش و پاسخ https://eitaa.com/m_ghanbarian/225 🔺کلیپ امروز جمعه است https://eitaa.com/m_ghanbarian/1376 🔺کلیپ آقا جان ما تو را فراموش کرده ایم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1329
محسن قنبریان
🌀کرونا و علوم انسانی۳ 🔰آینده پژوهی جهان پس از کرونا (یک از دو) 🔺آینده پژوهی جایگاه بالایی در دنیای
🌀پیوست کرونا وعلوم انسانی ۳ 🔰آینده پژوهی جهان پس از کرونا 🔅اول، متفکرین به دو قسمت تقسیم شدند: کسانی که دنیایی متفاوت پس از کرونا(پسا کرونا)قائلند و کسانی که کرونا را تا حد تغییر بنیادینی در مناسبات جهانی تلقی نکرده اند. رهبرمعظم انقلاب تا سخنان۱۳اسفند۹٨ جزء این طیف بودند. اما احتمال داده شد با جهانی شدن کرونا به طیف دیگر بپیوندد. لکن در سخنان نیمه شعبان ۹۹ نزدیک به همان تلقی را نشان دادند؛ آنجا که فرمودند: "یک بُعد دیگر در این قضیه این است که البتّه امروز کرونا برای بشریّت یک مشکل بزرگ و یک ابتلای بزرگ و خطرناکی است که به آنها رو آورده، لکن این مشکل در مقایسه‌ی با بسیاری از مشکلات، - کوچکی به حساب می‌آید؛ ما مشکلات فراوانی را در دنیا و در کشور خودمان مشاهده کرده‌ایم و داشته‌ایم که از این حادثه کمتر نبود، بلکه بیشتر بود؛ از جمله، [اینکه] درست در ۳۲ سال قبل از این، در همین ایّامی که کرونا به منطقه‌ی ما وارد شد، هواپیماهای صدّام موادّ شیمیایی را در یک بخشهایی ریختند و هزاران نفر از مردمِ ما و مردمِ خودشان را با گاز خردل و مانند اینها کشتند؛ این اتّفاق افتاد[...] در جنگهای بزرگ دنیا، در دو جنگ جهانی میلیون‌ها نفر کشته شدند؛ حالا در قضیّه‌ی کرونا گفته میشود که مثلاً تا حالا یک میلیون و خرده‌ای در سطح دنیا مبتلا شده‌اند. در جنگ اوّل و دوّم [جهانی] که با فاصله‌ی حدود بیست سال در اروپا اتّفاق افتاد، چندین میلیون [نفر] -حالا الان دقیق یادم نیست، امّا میدانم بیش از ده میلیون جمعیّت- به قتل رسیدند؛ در جنگ ویتنام که آمریکا به آنجا حمله کرد همین جور؛ و در جنگهای گوناگون دیگر. در همین اواخر به وسیله‌ی عوامل آمریکا، در حمله‌ی به عراق عدّه‌ی زیادی کشته شدند، به شهادت رسیدند؛ و . پس ما وقتی که راجع به این قضیّه فکر میکنیم از بقیّه‌ی حوادث مهمّی که در دنیا همواره وجود داشته نبایستی غفلت بکنیم و بدانیم که همین حالا هم میلیون‌ها انسان زیر فشار ظلم و ستم دشمن و دشمنی‌های دشمنان و قدرتمندان رنج میبرند؛ مردم در یمن، مردم در فلسطین و در بسیاری از نقاط دیگر جهان زیر فشار هستند. پس مسئله‌ی کرونا ما را از توطئه‌ی دشمنها غافل نکند، از توطئه‌ی استکبار غافل نکند..."(۲۱فروردین۹۹). ⬅️در این سخنان برای مساله مورد بحث هیچ تصریحی(به هیچ جانبی)نیست لکن کوچک نمایی کرونا نسبت به حوادث دیگر جهانی(مثل جنگ های جهانی) واضح است. لذا اقلا نمی توان ایشان را تا کنون قائل به پیشرانی کرونا برای جهانی متفاوت دانست. 🔅پ.ن: بیان نظرات ایشان دراینباره: 🔺 به قصد تخطئه نظریه پردازان پساکرونا(نظرات طرح شده)نیست. چرا که خود رهبری تصریح دارند:"هیچ گاه اعلام نظر کارشناسی و نظر علمی، معارضه و مبارزه و مخالفت و اعلام جدائی از رهبری و ولایت و این حرفها به حساب نمی آید و نباید بیاید"(۹۱/۵/۱۶). گرچه میدانیم برخی محافل چنین کرده و می کنند! 🔺بلکه برای این است که سر همان عادت جاری غیرصحیح در برخی محافل حزب اللهی، برخی نویسندگان و متفکران نظر خود را برای دیده شدن، در راستای نظر ایشان معرفی نکنند! برخی قرائت ها از پسا کرونا طوری شاهد گیری از سخنان رهبری می کنند که انگار ایشان تصریح به این تغییر بنیادین پسا کرونا داشته و آنها صرفا شارحش هستند! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
⚜خسارت کسبه و نهادهای مالی زیر نظر رهبری! 🔺آقای مسیح مهاجری در یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی از لزوم به صحنه آمدن قدرتهای بزرگ مالی مثل ستاد اجرائی فرمان امام، بنیاد مستضعفان و آستان قدس برای حل قطعی مشکلات اقشار آسیب دیده از کرونا گفته و نوشته:"اگر پولهائی را که در اختیار دارند برای نجات مردم مستضعف خرج نکنند، فلسفه وجودی شان را چگونه می خواهند توجیه کنند؟" https://www.tabnak.ir/fa/news/971863 ❓آیا این نهادها شرعا و قانونا در قبال کسانی که در وضعیت کرونا وتعطیلی کسب، "فقیر شرعی"(کسی که دخلش کفاف خرج متعارفش را نمی کند)شده اند، یا "مقروض" مانده اند(ناتوانی در پرداخت اجاره و قسط و...)؛وظیفه دارند یا نه؟! 🔅چند توضیح لازم درباره این نهادها: 🔸۱.منابع مالی شان طبق اصل ۴۵و۴۹قانون اساسی؛ "ارث بدون وارث، اموال مجهول المالک و اموال عمومی ای که از غاصبین مسترد می شود"؛ تٲمین شده است. امام خمینی در سال۶٨، ستاد اجرائی را برای مدیریت این اموال و مصرف در موارد مقرره(بنیاد مسکن، کمیته امداد، بهزیستی و... و اخیرا بنیاد برکت)قرار دادند. 🔸۲.به لحاظ شرعی، روایات زیادی مضمون این قاعده را پشتیبانی می کند که:"امام وحاکم اسلامی وارث کسی است که وارثی ندارد وعهده دار مخارج کسی است که چاره ای ندارد"(۱). این روایات متکثر پرداخت قرض چنین کسی را برعهده امام نهاده است.(۲) 🔸۳.در نگاه تفصیلی تر، "ولاء امام وحاکم" در اینباره، پس از ولاء های دیگر است. توضیح اینکه در زمانهای گذشته برای خسارات غیر عمد، اول "ضمانت عاقله"(اقوام وخویشان) بعد "ولاء عتق" (آزاد کننده برده) بعد "ولاء ضامن جریره"(کسی که با قرارداد ضامن خسارت شده)بود؛ پس از اینها ولاء امام بود که باید او خسارت را تٲمین می کرد(۳). در زمانه ما می توان گفت اگر خسارت و قرض کاسب متضرر با "بیمه اجتماعی" یا "اعتبارات تخصیص یافته دولتی"(که از بخش دیگر انفال و اصل ۴۵است) تٲمین نشد، نوبت به ولی فقیه می رسد که از منبع اموال یاد شده، "قرض" کسبه ای که توان پرداخت ندارند یا "نفقه" کسانی که چاره ای برایشان نمانده را تٲمین کند. 🔸۴.حتی می توان این فرع را طرح کردکه:اگر برای کفاف چنین اقشاری، ناچار به فروش برخی بنگاه های اقتصادی حاصل از این منابع شدیم چه؟ آیا فروش برخی بنگاههای ستاد اجرائی (از بزرگترین بنگاههای اقتصادی ایران پس از شرکت نفت)هم در صورت کمبود لازم است؟! پاسخ به این پرسش، بحثی فقهی است ومجال خود را می خواهد؛اما روایات مربوط به اموال بی وارث به "توزیع اموال بین همشهری های نیازمند"(در شهر میّت)تصریح دارد(۴). براین اساس، امام خمینی در فتاوایش،مصرف مال بی وارث و مجهول المالک(منبع مالی نهادهای مربوطه)را متفاوت ازسایر بخشهای انفال(منبع اصلی بودجه دولت)می شمارد.در آن "فقیر بودن مصرف کننده" را معتبر وبنا به احتیاط واجب "تقسیم در شهر میّت" را شرط می داند(٥). درحالیکه سایر انفال(پول نفت و...) برای فقیر وغنی و برای عموم است نه فقط شهر نفتی. با این حساب می توان ادعا کرد:"دفن کردن" وگنج شدن این اموال برای رسیدن به دست امام(ع) توسط برخی قدماء، متناسب با عرف اقتصادی زمانه شان(دوره مرکانتیلیسم)بوده؛ "سرمایه گذاری" این اموال در این زمان نیز متناسب با عرف اقتصادی زمانه است وهیچکدام نص شرعی ندارد. ⬅️نتیجه اینکه اگر نیاز مستحقین این اموال باقی باشد، سرمایه گذاری و بنگاه داری آن وجهی ندارد. 🔸۵.البته اینکه مصداقا اقشار وکسبه آسیب دیده از کرونا؛ آیا با اعتبارات تخصیص یافته ی دولت(که از بخش عمومی انفال و قسمت دیگر اصل۴۵ است) یا برخی اقدامات بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت، کفایت را حاصل کرده یا هنوز نیاز باقی است؟!؛مجال بررسی دیگری می خواهد.(۶) 🔅آستان قدس رضوی درباره آستان قدس از دوحیث می توان سخن گفت: الف)موقوفات وسود حاصل از آنها. ب)حق تولیت آستان. 🔺آستان قدس در کارنامه خود خدمات عمومی زیادی دارد از جمله بازسازی برخی شهرهای جنگ زده و... حال می توان نیاز عمومی کسب وکار را هم در صورت حل نشدن از منابع قبل، از این منبع در حدود شرعی ومجازش تٲمین کرد. 🔺اما آستان بنابر تصریح تولیت جدیدش، حق التولیة ای(تجمیع حقی که واقفین متعدد برای تولیت وقف قرار داده اند) دارد که حساب ماهانه آن حدود یک ونیم میلیارد می شود(۷)!ایشان گفته اند تولیت سابق استفاده شخصی نمی کرده است. واضح است با اختصاص یک یا چند سال آن می توان مخارج ایام تعطیلی برخی صنوف(مثلا دستفروشان) را تٲمین کرد!(۸) اینکه چنین مبلغ بزرگی چگونه شرعا از تصرف یک فرد(تولیت)بیرون برود؛ را در یادداشت چالش حق التولیة توضیح داده ام. 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۲۴ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⚜خسارت کسبه و نهادهای مالی زیر نظر رهبری! 🔺آقای مسیح مهاجری در یادداشت روزنامه جمهوری اسلامی از لزو
✅پی نوشتها: ۱. وسائل الشیعه ج۹ص۵۲۴ ۲.الکافی ج۱ص۴۰۶ ۳.تحریر الاحکام ج۵ص۳٨/مجموعه آثار مطهری ج۲۰ص۳٨۱و۳٨۴ ۴.الفقیه ج۴ص۳۳۳/وسائل ج۲۶ص۲۴۶ ۵.ترجمه تحریر الوسیله ج۱ص۴۱۷و۴۱٨ ۶.بنیاد مستضعفان در ماجرای کرونا به۴هزار دستفروش پایتخت عیدی یک میلیون تومانی داد. اما آیا دستفروشان دیگرشهرها متضرر نیستند؟! ۷.فرمودندحق التولیت درتولیت فقید در ۳۷سال ۵۰۰،۶۰۰میلیارد می شد!(فایل صوتی موجود است). ۸.تولیت از خادمین متمکن خواسته از مردم دستگیری کنند! 🔺مطالب مرتبط: -روی دیگر ولایت۱ -چالش حق التولیة آستان قدس ! ☑️ @m_ghanbarian
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓ذلک الدین القَیّم؟! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
❓ذلک الدین القَیّم؟! 🔹مستند به بهداشت ، حکم به تعطیل حرمها و نماز جمعه ها در بهترین ماه های معنوی سال شد. اما حالا دقیق همان کارشناسان، ثابت کرده: زیارتگاه ها فقط ۴۴صدم درصد! و نماز جمعه فقط ۲۲صدم درصد! در شیوع کرونا نقش دارد! اولی"قول کارشناسان" بود و دومی "متن کارشناسی" دقیق علمی همان کارشناسان! 🔹درباره روزه ماه مبارک رمضان هم از زبان برخی پزشکان و کارشناسان سخنی دهان به دهان می چرخد که: نوشیدن آب در کاهش احتمال ابتلاء موثر است! مبتنی بر این قول، استفتاء شرعی صورت می گیرد و پاسخ می گیرد:" ...کسانی که درصورت عدم نوشیدن آب در بازه های زمانی کوتاه بیم دارند و اقدام پیشگیرانه دیگری نیز نمی توانند اتخاذ کنند، روزه برای آنان واجب نیست"! در این مورد هم اصلا بعید ندانید کارشناسی ای دقیق و علمی در خصوص مورد، ثابت کند نوشیدن مکرر آب هیچ اثر معتنابه و درصد مورد توجه عقلاء بر کاهش ابتلاء ندارد! 🔹پیش رو حج واجب را داریم؛ که به حسب روایت صحیح خود نوعی امان و ترک و تعطیلی آن موجب بی مهلتی است(ان تُرک لم تناظروا/الکافی ج۷ص ۵۱). آیا حکم تعطیلی حج را به "قول کارشناسان" موکول می کنند؟! یا مستند به یک "کارشناسی دقیق و موجه ناظر به مورد"؟! آری آسان می توان آن روایت را حمل بر شرایط عادی کرد نه جائی که اجتماع موجب شیوع بیماری واگیر است؛ اما سخن سر مستند و تکیه گاه حکم به تعطیل است. 🔺فرق روزه رمضان و حج تمتع را متوجه اید. اولی مساله ای فردی و منحل به خوف خود مکلف است؛ اما دومی مساله ای عمومی بلکه حکومتی است. با حکم به تعطیل، امکان انجام از همه مکلفان سلب میشود. 🔅سخن ما در اینجا، برسر لزوم دستگاه کارشناسی ای مستقل از علم مدرن و مطابق با دستگاه تولیت و تولی دین -چنانچه نوادری قائل اند- نیست. سخن سر این است: ❓آیا مواجهه با همین کارشناسی علمی و عرفی موجود باید این قدر نوسان بردار باشد؟! ❓در احکام شرعی یاد شده، "قول کارشناس" باید مقدمه حکم شرعی قرار گیرد یا "متن کارشناسی موجه"؟! مثلا برای حکم به تعطیل حج امسال؛ آیا ضروری نیست دستگاه مرجعیت، تیم کارشناسی ای از همین متخصصین متعبد را به خصوصه مٲمور کند که میزان ابتلاء در زمان و مکان و شرایط حاجیان امسال را با داده های علمی، پردازش و درصد سنجی کنند و بر اساس آن متن کارشناسی حکمی صورت بگیرد؟! نه صرف قول کارشناسان به حسب گمان وتخمین و پیش از تحقیق دقیق مورد(مثل آنچه درباره تعطیلی حرمها و نماز جمعه ها شد)! 🔅شاید این نکته را در چهار استعمال قرآن برای "دین قیّم" بتوان الهام گرفت که: قیّم بودن وصف دین حق است. و قیم آن است که سرپای خود استوار و مصالح بندگان را هم برپا می کند. لذا احکامش(توحید و یکتاپرستی، حرمت ۴ماه قمری برای قتال و...) هم بر "فطرت انسانی" استوار است و هم بر "اصول ثابت طبیعت"! لذا گرچه "سال " و "فصل" در شمسی، واقعی تر و ثابت تر از قمری است؛ اما "ماه" در قمری واقعی تر و ثابت تر است(چون متکی به تولد هلال تا ختم آن است و با رویت قابل کشف است)؛ از اینرو خداوند حکم شرعی ماه های حرام را بر چهار ماه قمری نهاده واینکار را دین قیّم (ذلک الدین القیّم)نامیده است.(دقت کنید. ر.ک: المیزان ج۹ص۳۵٨و۳۵۹) 🔺شاید همکاری فرهنگستان علوم پزشکی با موسسه موضوع شناسی فقهی و نامه شان به مراجع تقلید درباره روزه داری صنفوف مختلف مکلفان گامی ابتدائی در این راستا باشد. https://fa.shafaqna.com/news/925128/ 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۲۶ ☑️ @m_ghqnbarian
🛍رزمایش همدلی را به بسته غذایی تقلیل ندهیم! نوشته حجت الاسلام قنبریان را در زیر بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
🛍رزمایش همدلی را به بسته غذایی تقلیل ندهیم! 🔖 مقام معظم رهبری درکتاب طرح کلی اندیشه اسلامی ذیل "مما رزقناهم یُنفقون" دو توجه شایسته دارند: ۱."مارزقناهم" اعم از مال است. هر چه از خدا گرفته اند: پول، عمر، فرزند، آبرو، توان جسمی، فکر، زبان و بیان و خلاصه هر امکاناتی. ۲. انفاق هم هر خرج کردنی نیست. "آن خرج کردنی که خلٲیی را پرکند، انفاق است". 🔖حالا توجه کنید : 🔸غیر از مساکین و فقرا -که البته ضروری ترند- دو دسته دیگر محتاج مواسات اند اما نه از جنس انبان نان و بسته غذایی: ۱.کاسبهایی که بخاطر اجاره ای بودن مغازه و بعضا وامدار بودن به اقساط و از دست دادن ماه اصلی فروش، ضرر جدی کرده اند. ۲.مشاغلی که بکلی بیکار شده اند. 🔺سخنگوی دولت گفت: ۳ونیم میلیون از مشاغل رسمی بطور مستقیم در معرض آسیب اند و ۴میلیون شاغل غیر رسمی در معرض توقف یا کاهش فعالیت یا کاهش دستمزد و اخراج اند! 🔺وزیر کار گفت: تا حالا ۶۰۰هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند! این دو قسم نه عمدتا شرایط شرعی فقیر محتاج نان شب را دارند و نه عرفا شٲن گرفتن انبان غذا! متقابلا موازی کاری قرارگاه های رزمایش مواسات و چندباره شدن کمک به برخی خانواده ها بخصوص در برخی شهرها که محرومیت کمتری هست، بعید نیست. ⬅️بنظر می رسد : -خرج کردن آبرو توسط معتمدین برای تخفیف یا بخشش اجاره آن کسبه یا تٲمین اجاره ماه تعطیل از برخی منابع، انفاق مومنانه باشد. -تهیه مساعده با کارت هدیه در خور برای بیکار شدگان توسط مومنان و پرداخت از طریق اداره کار و مانند آن برای حفظ شٲن نیز می تواند پر کردن خلٲیی باشد. ⚠️یکوقت الهکم التکاثر به شمارش و گزارش بسته ها و مسابقه کدام مسجد بیشتر؟! نکشد و از خلٲهای دیگر غافلمان کند! 📝محسن قنبریان ۹۹/۱/۳۰ ☑️ @m_ghanbarian
🎥روابط عمومی جای روایت آوینی! ❓چگونه ، گمنامی و بی نشانیِ لشکر مخلص خدا را ویران نمی کرد اما ، فعالیتهای زیادی را شوآف و در افکار عمومی "حبط" و نابود می کند؟! ❗️توجه: ما ناچار به ابتکار سبک خویش ایم. با نمی توان ارزشهای اسلامی مثل اخلاص و ایثار، پرکاری با گمنامی را نمایش دهیم. ❗️حال که به هردلیل همدلی، مواسات و خدمات اجتمایی هم در "رزمایش" صورت بندی می شود؛ مراقب باشیم "آیشِ" آن، رنگ روایت فتح آوینی داشته باشد نه شوآف های چندش آور برخی آدمها و گروه ها که اثر ضد تبلیغی اش دو چندان است. 🔅در روایت فتح، راوی واقعا سوم شخص بود، نه از زبان سوم شخص اما واقعا، روابط عمومی آن نهاد. آوینی عضو یکی از گردانها نبود تا روایتش رقابت بین گردانها در گزارش کار بیافریند. "فتح را"، "بسیجی را"، "اخلاص" را روایت می کرد "نه آدمها" و "نه تشخّص های اینجائی" و "نه تعیّن های رقیب هم"! اما پیج ها، سل٘فی ها، دوربین گروه ها، گوشی راننده و همراه ها، بعضا کسوت روابط عمومی پوشیده است. آمده رزمایش این قرارگاه را بزرگ کند نه مواسات مردمی را! زوم کرده، ابتکار فلان امام جمعه را نمایش دهد نه در صحنه بودن روحانیت و نهاد نماز جمعه را! لذا آدمها و تشخّص ها، مرکز پیام می شوند نه کارها و اعمال صالح! حتی ممکن است کارهای جهادی، جای ابژه، سوژه شوند! پرداخت ذهنی-مجازی شان، ریخت تحققشان را معلوم کند نه برعکس! ⚠️چند توصیه: ۱. رسانه ای های انقلابی، آوینی شوند و فعالیتهای جهادی و خدماتی نیروهای مردمی را "بالسویه" گزارش کنند؛ تا هرکدام برای خود تیم رسانه ای و روابط عمومی نسازند. ۲. در گزارش ها، کار را گزارش کنند نه آدمها و تشخّص ها و تعیّن ها را. بینندگان اولین بار رزمنده خط مقدم را دیدند که از دوربین می گریخت و از مصاحبه استنکاف می کرد. بعدها برخی مردم در خیابانها قبل از ۲۲بهمن و انتخابات از مصاحبه استنکاف کردند(که پخشش نمی کنیم)![این جابجائی هم بی ارتباط نیست!] ۳.گروه های مردمی، خدمت به مردم (غنی و فقیر) را خود بخواهند؛ وظیفه ای دیگر یا برای اختیاراتی افزونتر! مردم بخاطری که سنگینی بار انقلاب و جمهوری اسلامی را تحمل می کنند، لایق سپاسگزاری و خدمتند . اگر خدمات برای چیز دیگری نشد، بسیاری از آسیب ها رخت بر می بندد. ۴.خدمت مادی کوچک ما، خسارت روحی و آبروئی بزرگ به نیازمندان نزند. قِسمِ خویشتن دار و مُتعفف را سائل و دست دراز نکند. زیر نگاه هیئت همراه و دوربین، حیثیت و آبرویش بخاطر رفع نیازش نرود! 📝محسن قنبریان ۹۹/۲/۱ ☑️ @m_ghanbarian
🕯منبع خوب مچ گیری❗️ 🔅رهبر معظم انقلاب درباره مطالب کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن -که رمضان سال۵۳ ایراد کرده اند- فرمودند:"الان هم آنها را تٲیید می کنم"."این سخنرانی ها منبع خوبی برای مچ گیری ماست"(۸۱/۴/۴) http://farsi.khamenei.ir/ndata/news/weekly/files/278/Khattehezbollah_226-pdf-file_Large.pdf ✅دو افسوس: 1⃣ آدمها و گروه ها و نهادهای زیادی با این کتاب بین نیروهای حزب اللهی معروف و مخاطب دار شدند؛ اما در دوره ها و درس گفتارها، از این کتاب کمتر بعنوان منبعی خوب برای [مچ گیری در تعبیر ایشان] استفاده می شود! صاحب این گفتارها، الان بیش از ۳۰سال است رهبر نظام اسلامی است. از آن مطالب -که "پایه های فکری ایجاد یک نظام اسلامی بود"- می توان در نظام اسلامی موجودمان سراغ گرفت! از دلیل فاصله ها پرسید! بحثی عینی نه صرفا ذهنی و تجریدی (همانگونه که ویژگی این کتاب است) ترتیب داد. ❗️لکن اغلب پردازندگان به این کتاب رویکردی تبلیغی-ترویجی (آن هم معیوب) دارند! فیلسوف ترها، حتی عینیت کتاب و ناظر به متن اجتماع بودن را با موشکافی ها و شرح و توضیح غیر ضروری کلمات و اصطلاحات گرفته و مثل سایر کتابهای اعتقادی خشک و انتزاعی و عملا بی اثر و خنثی اش می کنند! ❗️تقریبا هیچ کس نشنیده حتی منبری های فاطمیه و محرم خود بیت رهبری و ائمه جمعه منصوب ایشان، مثل این کتاب، "عدالت و قسط را با توحید معنا کنند و نظام طبقاتی را شرک بخوانند!" ❗️هیچ کس نشنیده این سالها، جامعه فاقد آزادی را بردگی و پذیرش عبودیت غیر خدا تعریف کنند! آزادی[بخصوص در فکر و سرنوشت] را با توحید و فقدانش را با شرک هم آغوش کنند! ❗️هیچ کس نشنیده نبوت و ولایت را آنقدر که کتاب ایشان به عدالت و قسط ربط داده؛ برمنابر این دهه ها به عدالت و قسط ربط دهند! بلکه متٲسفانه مشهورترین مبلغان ولائی صراحتا دوگانه غلط عدالت-ولایت می سازند و عدالت طلبی را به ولایت گریزی می ترسانند! یا با بودن ولایت، تحقق عدالت را خود به خودی و حصولی می خوانند! یا در نظام ولایت، آنچه هست را عدالت یا دارای مصلحتی بالاتر از عدالت می شمارند!(اشعری مسلکی) در حالیکه ولیّ امروز جامعه و صاحب اندیشه آن کتاب نفیس خود صراحتا می گوید:"در مورد عدالت ما عقب مانده هستیم! در این تردیدی نیست. خودمان اعتراف می کنیم"!(۹۶/۱۱/۲۹) ❗️تازه اینها همه در همان بُعد مفهوم و رویکرد ترویج و تبلیغ این کتاب است. در رویکرد انتقادی کدام معلم و مبلغ این کتاب است که با جملات آتشین آن از نظام ج.ا.ا مچی بگیرد؟!(حتی وقتی رهبری آنرا منبعی خوب برای مچ گیری از خودشان خوانده باشد!) 2⃣برخی مچ گیران صفحات مجازی -که بعضا روحانی و انقلابی و قائل به ولایت فقیه اند- نیز برای نشان دادن کاستی ها در عدالت و آزادی و...جای استفاده از این منبع خوب -که تفسیری قرآنی از آرمانهای ملت است- به حکومت های طاغوت عالم و دمکراسی های دروغ غربی(شرک مُشاع) استناد می کنند! کار بعضی می کشد به اینجا که با محاسبه غلط دولت مستکبر آمریکا را برای مردمش عدالت گسترتر از ج.ا.ا بخوانند! این هم افسوس دیگری است. ✅توصیه: حدود ۲۰دوره این کتاب ارزشمند را مفصل و مختصر تدریس و ترویج کرده ام. بنظرم اساسا کتابی روان و خودخوان است و هیچ ابهام و ایهامی ندارد. به جوانان حزب اللهی توصیه می کنم این رمضان، آنرا با دقت بخوانند. هم ببینند: -چگونه شعارهای اصلی نهضت۵۷ (استقلال، آزادی ، عدالت و...) با توحید تبیین می شود و نبود آنها شرک تلقی می شود!؟ -هم سراغ آن پایه های توحیدی را در جامعه کنونی بگیرند واز مچ گیری وضع موجود با آن بیانات نترسند! ٭جلسات و دوره ها و مباحثه ها با اساتید بنظر بنده پس از طی این دو قدم خوب و کارگشاست؛ نه قبل از آن. 📝محسن قنبریان ۹۹/۲/۳ ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎥روابط عمومی جای روایت آوینی! ❓چگونه #روایت_فتح ، گمنامی و بی نشانیِ لشکر مخلص خدا را ویران نمی کرد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥سید حسن نصرالله به مناسبت آغاز ماه رمضان 🔹تاکید من به برادران و خواهرانی که پیگیر چنین کارهایی هستند این است که این اقدامات به هیچ وجه تصویربرداری نشود، در این زمینه حتی نباید درپی تهیه آرشیوی از کمک ها باشیم. 🔹حتی چند نفر نروند. یکی دو نفر بروند کافی است؛ آبروی افراد حفظ شود. ☑️ @m_ghanbarian
⚖مادر عدالتها❗️ 🔅مقام معظم رهبری در نیمه شعبان فرمود: "این عدلی که انتظار هست حضرت[مهدی]بوجود بیاورند عدل در یک بخش خاص نیست عدل در همه شئون زندگی است: عدالت در قدرت، عدالت در ثروت، عدالت در سلامت، عدالت در کرامت انسانی و در منزلت اجتماعی و عدالت در معنویت و امکان رشد..." (۹۹/۱/۲۱) 🔹وقتی دائم برای مستمندان فراخوان کمک می دهیم؛ همان وقت که حماسه عمومی و زیبای همدلی اتفاق می افتد؛ داریم خبر می دهیم: "عدالت در ثروت" اتفاق نیافتاده که این همه فقیرند! 🔹حتی اگر شبانه و مخفی کمک ها را به آنها برسانیم؛ "منزلت اجتماعی" ماست که افزون میشود. اگر کمک ها را به خط و رسانه ها را برخط و هنرمندانه، خدمت خود (فرقی نمی کند خود حقیقی یا حقوقی) گزارش کنیم؛ باز منزلت اجتماعی ماست که تصاعد می کند نه آن مسکین محتاج که چشم به راه کیسه بعدی است! 🔹با انفاق، "معنویتی" می یابیم و با ذخیره ای که داریم، پای وعظی می نشینیم، زیارتی میرویم، خلوت و سحری می گیریم که آن محتاجِ نان برایش آسان نیست. نه خوردنِ انفاق، ثواب انفاق دارد و نه احتیاج، صبر و شکر را آسان می کند و نه فقر، فراغت برای عبادت می گذارد! ⬅️می بینی چه حلقه های متصلی است؟! 🔸از اینروست که: "تقسیم عادلانه منابع ثروت" بین مردم (بعد عدالت در قدرت و حاکمیت عدل)، و وظیفه اصلی حکومت اسلامی است. بدون آن توزیع انبان نان، "تبعیض در منزلت و معنویت و رشد" را ناخواسته خواهد داشت. البته مُسکن موقت و کف سیره امامانِ محروم از حاکمیت است. شاید حالا سرّ انفاق پشت پرده یا نقاب زده ی آن معصومان را بهتر بفهمی! مطلب مرتبط: عدالت در بیانیه گام دوم 📝 محسن قنبریان ۹۹/۲/۴ ☑️ @m_ghanbarian