۱-هویت نهضت حسینی.mp3
26.47M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه اول: نسبت با مردم!
حجت الاسلام قنبریان/ محرم۱۴۰۱
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه اول: نسبت با مردم! حجت الاسلام قنبریان/ محرم۱۴۰۱ ☑️ @m_ghanbarian
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ محرم۱۴۰۱/ جلسه اول: نسبت با مردم!
• هویت
هویت، چیزی است که نهضت حسینی بدون آن دیگر نهضت حسینی نیست. صرف فضایل و کمالات و اشتراکات نهضت را، هویت آن نمی گویند؛ مقومات و ذاتیاتی که این نهضت را از برخی دیگر جدا کرده، هویت آن است.
❓ نهضت حسینی در حین نهضت و در صورت پیروزی چه نسبتی با مردم داشت؟!
• یک تقسیم:
نهضت در همان مرحله نهضت، حاوی یک "نه" و یک "آری" است؛ "نه به یزید"، "آری به کوفه".
- سیدالشهدا(ع) با روح ذلت ناپذیر و اباء از ضیم اش، به یزید فاسق "نه" دارد و هرگز بیعت نمی کند(خلافت او هم خلاف شرع است هم خلاف معاهده با معاویه). اگر هیچکس هم نماند، او بر "نه" خویش هست. این از اول نهضت تا لحظه شهادت ساری و جاری است. در این نه، منتظر مردم نیست و البته هزینه ای هم جز برای خودش ندارد.
- اما در "آری" و تشکیل نظامی مقابل این یزید نامشروع و غیر قانونی، رضایت عمومی مردم (اقلا مردم آن دیار) را می خواهد.
• چند سند در اینباره:
1⃣ نامه به مسلم: ان رایتَ الناسَ مجتمعین علی بیعتی... اگر مردم را مجتمع بر بیعت من دیدی در خبر تعجیل کن...
2⃣ احتجاج با عبدالله بن زبیر: "بیعت ۴۰هزار نفر از اهل کوفه -آنهم با سوگند به طلاق و عتاق- به من رسیده است."(حلف طلاق و عتاق، این بود که فرد قسم میخورد اگر عهد را شکست زنش طلاق داده و برده اش آزاد باشد)
*⃣ ارتکاز و فهم شیعیان از حکومت:
3⃣ نامه شیعیان کوفه(سلیمان بن صرد، مسیب بن نجبه، حبیب بن مُظاهر، رفاعه بن شداد، عبدالله بن وال و...): "...و تَاَمَّرَ علیها بغیرِ رضیً منها... معاویه (و بنی امیه) بر امت بدون رضایت امت، امارت و حکومت دارد"
4⃣ مسلم(ع) به عبیدالله بن زیاد: "...و تَاَمَّرتُم علی الناسِ بغیرِ رضیً منهم..."
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۲-هویت نهضت حسینی.mp3
20.2M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی
حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸ ☑️
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب دوم محرم ۱۴۰۱/۵/۸
جلسه دوم: مقابله با بدعت ولایتعهدی
❓ چرا پیامبر(ص)، علی(ع) را ولیعهد خود نکرد؟! فرق ولایتعهدی با وصایت؟!۱
• ولایتعهدی پس از سلطنت و پادشاهی!
کنار نهادن مردم و رضایت آنها در حکومت و تشریفاتی کردن بیعت ⬅️ ولایتعهدی مکانیزمی برای انتقال قدرت تحت الحفظ در سلسله خاص و تبدیل خلافت به سلطنت و بیعت به تشریفاتی بی خاصیت!
• ولایتعهدی بدعت بود؛ یزید فاسق گناه دیگر!
از سال۵۲ مساله ولایتعهدی شروع شد و انواع ترفندها برای تحقق آن انجام شد۲
عبدالرحمن بن ابوبکر به امویان گفت: تریدون ان تجلوها هرقلیه کلما مات هرقل قام هرقل!
امام مجتبی(ع) در عهدنامه قید کرد معاویه کسی را جانشین خود نکند!
• ابوالاعلی مودودی در الخلافه والملک ص۹۵ به مساله پادشاهی معاویه و ولایتعهدی یزید پرداخته
• ابن خلدون در فصل ۲۸ از باب سوم مقدمه به تبدیل خلافت به سلطنت و در فصل ۳۰ به ولایتعهدی پرداخته و آنرا لازمه سلطنت شمرده و مصلحت اندیشانه توجیه کرده!
❗️ شبهه وصایت!
❓امامت و وصایت هم فرزند جای پدر است! چه فرقی با ولایتعهدی دارد؟
- امام من عندالله، حقیقتی که بسیاری از ابعاد آن غیب است و چاره ای جز بیان و معرفی خداوند نیست.
- اما حکومت آن امام به زور و غلبه و از طریق سلطه و انتقال قدرت حاکم قبل نیست، بیعت آزادانه مردم را دارد...
⬅️ وصایت + بیعت آزادانه = عملا راه تجدید رضایت مردم و ماندن یا نماندن حکومت ها (بخلاف ولایتعهدی)
❗️ شبهه ولایتعهدی امام رضا(ع)
❓اگر بدعت است چرا امام رضا(ع) پذیرفت؟!
- هم زور در کار بود و پذیرش اختیاری نبود
- هم دیگر آن وجه دینی (که بدعتش میکرد) برایش نمانده بود و همه بعنوان سلطنت و ولایتعهدی قبل از اسلام در ایران و روم می فهمیدند نه راه اسلام برای حکومت!
بیان شهید مطهری:
http://mortezamotahari.com/fa/questionview.html?QuestionID=62471
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید!
.......................
۱. https://eitaa.com/m_ghanbarian/3246
۲.بیشتر را اینجا بخوانید:
http://ensani.ir/fa/article/45732
☑️ @m_ghanbarian
۳-هویت نهضت حسینی.mp3
17.67M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه سوم: آزادی و آزادگی حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹ ☑️ @m_ghanbar
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹
جلسه سوم: آزادی و آزادگی
• آزادی مطلق مستلزم مسئولیت مطلق!
هرچه آزادی انسان بیشتر شود، محدودیت افعال و رفتار کاسته شده، طبعا مسئولیت رفتارها بیشتر گردن فرد می افتد. دیگر فرد نمیتواند بگوید بخاطر فلان عنصر محدودیت بخش چنین نکردم. ⬅️ پس روی دیگر آزادی، مسئولیت است!
- از همین جاست که اریک فروم در روانشناسی اجتماعی ثابت می کند انسانها نوعاً از آزادی [بخاطر مسئولیتش] فراری اند!
• آزادگی مقدم بر آزادی!
آزادگی، آزادی از قیود درون (طمع، ترس، وهم و...) است. آزادی بیرونی بدون آن کامل نمیشود. انسان طماع، اسیر ثروت و قدرت بیرون میشود. انسان ترسو، جور دیگر اسیر همان کانون قدرت و ثروت میشود. مستبدین و فرعون ها با خرافات روی توهم انسان های نا آزاده اثر گذاشته و خود را در تاریخ مشروع کرده اند. ⬅️ می بینید "زر" و "زور" و "تزویر" بر قیود درونی ما (طمع، ترس، وهم) استوارند.
- پایه سلطنت ها و استبداد ها بر نا آزادگی ها استوار است...
• آزادگان، محرِّر(آزاد کننده) جامعه اند!
هم:
۱- مربی اند و تربیت کرده، آزادگی می دهند.
۲- هم مصلح اند و موانع خارجی را برطرف و آزادی می دهند.
1⃣ آزادگی بخشی حسین بن علی(ع) بعنوان یک مربی:
- از دینداران شروع می کند! اول در دینداری آزاده باشند حتی به طمع بهشت و ترس از جهنم، عبادت نکنند! :
"انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رغبَهً فَتلکَ عبادةُ التُّجارِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ رهبهً فتلکَ عبادةُ العبیدِ ، و انَّ قوماً عَبَدُواللهَ شکراً فتلکَ عبادةُ الاحرارِ و هی افضل العبادة"
⬅️ طبعا چنین احراری، دین فروش نمی شوند!
- بی دینان را هم به آزادگی دعوت می کند:
"ان لم یَکن لکم دین و لا تَخافونَ المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم"
⬅️ طبعا بخاطر بردگی دنیا، اسیر هر سلطه جو نمیشوند!
2⃣ آزادی بخشی سیدالاحرار بعنوان یک مصلح اجتماعی:
- اول دین را از دست اشرار آزاد می کند!
پدر گرامی اش فرمود: ان هذا الدین کان اسیراً بأیدی الاشرار!
حسین(ع) دین را "لعق" عده ای می خواند! مثل آدامسی می جوند و "دیّان" نیستند! (ان الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه ما درّت معایشهم فاذا محِّصوا بالبلاء قل الدیانون)
- بعد مردم را جرأت آزاد شدن از اسارت ظالمین و اشرار می دهد:
"موت فی عزّ خیر من حیات فی ذُلّ"
"انی لا اری الموت الا السعادة و الحیاة مع الظالمین الا برماً"
⬅️ قیام عاشوایی او به آزادگان شخصیت و جرأت داد برای آزادی(از عوامل بیرون) اقدام کنند!
* تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
⚫️ تفسیر سیاسی اجتماعی خطبه منای امام حسین(ع) توسط حجتالاسلام قنبریان.
🔲 زمان شروع دوره: شهریورماه به مدت ۴ جلسه
🔲 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام به لینک زیر مراجعه کنید:
🔗https://b2n.ir/h65238
👈 جهت کسب اطلاع از سایر دورهها به صفحه اینستاگرامی مدرسه راه مراجعه کنید:
https://b2n.ir/z75506
🔸️ این دوره با راهپیمایی اربعینحسینی تداخلی ندارد.
☑️ @m_ghanbarian
31.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️خطوط قرمز رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه بر سر راه طرح قانون بانک مرکزی مجلس
🔹آیا روند فعلی بانکداری، به کاهش تورم و برقراری عدالت در کشور ختم میشود؟
🔸آیا بانکهای کشور، بر طبق موازین اسلامی فعالیت میکنند؟
🔹ضرورت ممنوعیت خلق پول بانکهای خصوصی، ممنوعیت بنگاه داری بانکها، ممنوعیت استفاده از حیل(حیله های) ربوی؛ سه خط قرمز اساتید حوزه برای اصلاح طرح اخیر مجلس
@sorayatv
۴-هویت نهضت حسینی.mp3
14.16M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه چهارم: آزادی و آزادگی ۲
حجت الاسلام قنبریان/ شب چهارم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی حجت الاسلام قنبریان/ شب سوم محرم ۱۴۰۱/۵/۹ جلسه سوم: آزادی و آزادگی • آزادی مطلق
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب چهارم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۰
جلسه چهارم: آزادی و آزادگی ۲
• نکات تکمیلی از بحث قبل
- لیبرالیسم، سلطانیزم را جور دیگر بازتولید می کند! از طریق استارتاپ ها و فضای مجازی و... امیال درون مارا شناسایی و آنها را قید و بند ما کنند!
مشکل این است که به تربیت و قید و بند درون توجه نمی کنند./ یک واحد حرص و طمع در بشر کم شود، ابرقدرت های ثروت از بین می رود!
- طالبانیسم، هم سلطانیزم را بازتولید می کند! آنها قید و بندهای بیرون را برنمی دارند!
- اسم امام حسین(ع) هم در تطور تاریخ قابل تامل است؛ شاه صفوی، "شاه حسین" می نامید! الان "ارباب" نامیده میشود! اول انقلاب، "سیدالاحرار" بود! امام(ره)، "سیدمظلومان" می نامید!
• مربیگری حسین(ع) برای آزادگی...
از متدین ها و متعبدها تا بی دین ها را چگونه دعوت آزادگی می کند؟!...
• باجذبه محبتش چنین تربیت می کند!
با آن تربیت، "دین" را آزاد می کند! دین از رغبت و رهبت ما آزاد میشود!
- مقایسه "حُر" و "ابن حُر" گویای نکات زیادی است!
• حسین(ع) برای آزادی، یک مصلح است!
آزادی خواهان نرخ جملات حماسی حسین(ع) را می دانند!
- توضیح برخی روایات در اینباره!
اگر دین، "لعق" (آدامس) شد، صاحب خودش را "دین باز" می کند! دین باز از سگ باز بدتر است!
- "الحرُّ حر و ان مسه الضرّ و العبد عبد و ان ساعده القدر"...
زینب کبری(س) زینت پدر بود. این روایت پدر را زینت داد در خیابان های کوفه و شام مجسم کرد!
*تفصیل را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian
۵-هویت نهضت حسینی.mp3
17.13M
⭕️ هویت نهضت حسینی
جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)!
حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۲
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
⭕️ هویت نهضت حسینی جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)! حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱
⭕️ هویت نهضت حسینی
حجت الاسلام قنبریان/ شب ششم محرم ۱۴۰۱/۵/۱۲
جلسه پنجم: نهضتی انسانی(مردانه_زنانه)!
❓زینب کبری(س) تبعی در این نهضت است یا اصیل است؟! بطور کلی عنصر زن در نهضت حسینی، عنصری عارضی و درجه دو است یا ذاتی و درجه یک؟!
❗️از آزادی زنان باید ترسید؟! راست و حسینی اش "آزادی ترسی" ما بیشتر بخاطر آزادی زن است!
• اسلام و احیاء مقام زن:
1⃣ در آزادی بیرونی: منع از زنده به گور شدن/ حق کسب/ حق بیعت(۱۲ممتحنه) و فعالیت سیاسی/ حق ولایت طرفینی مومنانه(۷۱توبه) و...
2⃣ آزادگی درون: "مَن عَملَ صالحاً مِن ذَکَر و اُنثی و هو مومن فلَنُحیینَّه حیاهً طیبهً "(۹۷نحل)
زن و مرد اگر اعمال صالح انجام دهند و مومن باشند را به حیات طیّب زنده می کنیم!
- مباهله اوج این حیات طیب است که در یک کنش سیاسی اجتماعی بروز می کند.
⬅️ تساوی زن و مرد (نه تشابه)؛ چون اینها انسانی است نه مونث و مذکر.
• ارتجاع به گذشته: آزادی بریده از آزادگی:
- تبرج جاهلی از ام زمل تا عایشه ⬅️ نهضتی با تاء تأنیث!
- حجاب برای حضور انسانی زن است بدون تأنیث!
- مقابل آزادی بدون آزادگی، خانه نشینی و نفی آزادی شکل گرفت! زن شد: ضعیفه!
• نهضت عاشورا از اول زنانه_مردانه!
- شمشیر_تدبیر / حماسه رشادت_حماسه روایت
- زینب ارتقای "ضعیفه" به "عقیله" است
- مقابل عبدالله بن حسن و قاسم بن الحسن، فاطمه صغری و سکینه قرار دارد
- مقابل ابالفضل، زینب کبری(س)
- شیخ صدوق، زینب(س) نائب خاصه امام حسین(ع) می خواند(الحسین بن علی اوصی الی اخته زینب...)
- آیت الله خویی او را شریک حسین(ع) می خواند(انها شریکه اخیها الحسین(ع) فی الذب عن الاسلام...)
*تفصیل نکات را در فایل صوتی بشنوید
☑️ @m_ghanbarian