⭕️ گزیده جلسه نهم سخنرانی نسل مستشهد
#محرم_۹۶
#محسن_قنبریان
✅ گفتمان یعنی سخن غالب .سخنی که بر بقیه تحلیلها چتر بیاندازد و بقیه منظومه معرفتی را معنا کند.
درباره عاشورا سه گفتمان قابل فرض است:
1⃣ گفتمان عاشورا ستیز: گفتمانی است که ذاتیات عاشورا از جمله اباء از ضیم وذلت را از آن بگیرد. خشونتی مقابل خشونت بدر معرفی اش کند(مثلا) و...
2⃣ گفتمان عاشورا گریز: گفتمانی که ولو حسین و عاشورای 61 هجری را ارج می نهد اما از تکرار آن به هرقیمت فراری است حتی به قیمت سازش و تسلیم! فاش میگوید فرق ما این است که از آمریکا میترسیم!
3⃣ گفتمان عاشورا پذیر: گفتمانی است که سر خط قرمزهای عاشورا از جمله ذلت ناپذیری حساس است. مثل حسین همه ی منطق وتدبیر را بکار میگیرد تا کار به جنگ وخشونت نیانجامد اما اگر دشمن جز به ذلت راضی نشد البته او گزینه عاشورا وشهادت طلبی را برمیگزیند.
✅ عاشورا گریزان سال61
🔺هرثمه بن ابی مسلم: سوار میشود نزد امام می آید خاطره اش از امیرالمومنین در صفین درباره این زمین (کربلا) وشهدایش میگوید اما درپاسخ امام میگوید:نه باشما یم نه با آنها! دلیلش هم یک چیز است: "دخترانم را در شهر نهاده واز ابن زیاد نگرانم"!
🔺مقابل او عاشورا پذیری چون انس بن حرث کاهلی است که باز خبری از پیامبرشنیده که "حسین در زمینی از زمین های عراق شهید میشود اگر حاضر بودید یاری اش کنید". او اصلا پی این جمله کوفه را برای زندگی انتخاب کرد تا بلافاصله وقتش که رسید به حسین بپیوندد.
🔺عبیدالله حرجعفی دعوت شده دیگری است که باز علیرغم دانستن حقانیت امام ترسش را جلو کشید وگفت: من از مردن سخت گریزانم"! بعدا آثار این تن دادن به ذلت را بهتر دید در ندامت خود قصیده خواند همان یک قصیده هم تحمل نشد واو به قبر سید الشهدا پناه برد.
🔺قرینه مقابل او زهیر است که مثل او عثمانی است اما حق که روشن میشود زیر بار زور و ضیم نمیرود و عاشورا پذیر میشود.
☑️ @m_ghanbarian
شرحی ساده و شیوا بر حدیث علی ممسوس فی ذات الله.mp3
6.74M
✅سخنرانی: شرحی ساده و شیوا بر حدیث "علی ممسوس فی ذات الله"
#محسن_قنبریان
۹۷/۶/۸
@m_ghanbarian
💢 به خادمان خیمه های عزای سید مظلومان!
#محسن_قنبریان
1⃣ وقتی تصمیم دارید برای محبین اهلبیت(ع) شربت خنک یا طعام نیکویی مهیا کنید، "حواله" اش را از خود اهلبیت(ع) میخواهید. از اینجا و از آنجا کم کم جمع میشود و شما دست به کار میشوید. با نظافت خود و ظروف شروع می کنید. اگر در حین هم زدن آن شربت خنک از انگشت مجروحتان یک قطره خون در شربت افتاد، "نجس میشود" و زحمتتان هدر می رود...
2⃣ وقتی می خواهید جای شربت، خنکای محبت آنان را به قلبها بریزید هم قصه همین است.
باید مراقب "نجاستهای خود" باشیم. تعصب ها سر هیأت ما هیأت آنها نجاست است (خطبه قاصعه آدرسش)! بودن پی نام خود رفتن پی ننگهاست. من و تو در قیاس با آن نورهای پاک "نجس ایم"! نام و نشان خود را در یاد آنها نیامیزیم و شربت جان محبین را نجس نکنیم.
بالاترین قسمت وجودمان که پاک ترین بخش وجودی مان است، عقل و شعورمان است. همان هم در مقابل آن "عقل کل" و "تمام رشد" ، ناقص، معیوب و کثیف است. خودم هم در طول گذر ایام متوجه کدرها و خطاهایش میشوم. حرف زدن از آن حقایق ناب با این عقل و زبان، ناقص و پرعیب و مغشوش به نجاستهای جهل و جهالت هم نجس کردن فهم زلال از آنهاست!
3⃣ خدایا چه کنم وقتی پاکترین مرتبه وجودم، انجاس نقص و جهلش را بر زلال حکمت آن ذوات پاک می ریزد؟!
هنوز از "ننگ نام" و تعصب "ما" نرهیده ام ، چگونه راه به "خلوص فهم" و "آیینه عقل" و "جاری حکمت از چشمه ی آنها" دارم؟!
یک خادم بیش از هرچیز "خلوص" و "طهارت از نجاستهای خود" لازم دارد. درکش از عمق نجاستهایش اورا به "اضطرار" می رساند و استغاثه!
مضطر و مستغیث به "مطهره مطلق" ، فاطمه اطهر(صلوات الله وسلامه علیها) تا یک دهه از نجاستهایش (آنقدر که می شناسد) "خلاص" شود تا شربت گوارای حسینی را برای دوستانش "نجس نکند".
یا مولاتی فاطمه اغیثینی!
☑️ @m_ghanbarian
💠سادگی رنگ علی (ع)است!
همزمان با ایام غدیر، نماینده ولی فقیه در خوزستان گفتند: "من تصمیم گرفته ام که از این به بعد به دلیل افزایش قیمت پروازها، با قطار تردد کنم. در این زمینه به مسئولان نیز توصیه می کنم تا با قطار تردد کنند"(ایسنا).
چه تصمیم خوبی!
همانقدر که تشریفات اضافی و زرق و برقها و سفره های آنچنانی، "نماد معاویه" در تاریخ است و وارستگان از آن برحذرند، سادگی و مردمی بودن هم ارث و "رنگ علی(ع)" است. و چه کسی از نمایندگان ولی فقیه و عالمان دینی به این رنگ سزاوارتر!
#ضرورت_سادگی
#همدردی_با_مردم
📝محسن قنبریان ۹۷/۶/۱۰
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ گزیده جلسه دهم سخنرانی نسل مستشهد
#محرم_۹۶
#محسن_قنبریان
🔺امشب شب عاشوراست شب روضه وگریه هم هست. باید سیمای نفس ابیه وذلت ناپذیر حسین را در لابلای روضه ها و مصائب مرور کنیم. او کسی نیست که فقط بگوید هیهات منا الذله بلکه برای اینکه وادار به ذلت نشود غیر از سخنرانی، دست به تدبیر ونقشه میزند.
✅ تاکتیکهای امام برای حفظ اباء از ضیم
🔺نقشه اصلی دشمن محاصره وفشار همه جانبه ای بود که اباعبدالله را تسلیم یا دستگیر کند وماجرا را مثل امام مجتبی به کوتاه آمدن بکشد. تاکتیکهای امام نقشه دشمن را نقش برآب کرد:
1⃣ تاکتیک حفر خندق در سه جهت وگذاشتن یک جهت برای مبارزه با دشمن: وقتی پشت و سمت راست و چپ خیام، خندق و آتش شد دیگر دشمن مجال عملیات غافلگیرانه نداشت وفقط در یک جهت باید میجنگید.
2⃣ به هیچ رو علیرغم "نه" بلندش به یزید بهانه دست دشمن نداد وجنگ را شروع نکرد:
نه مسلم در خانه هانی ،عبیدالله را ترور کرد. نه پیشنهاد زهیر برای جنگ با سپاه 1000 نفری حر در بدو امر وقبل از زیاد شدن را پذیرفت. وحتی روز عاشورا اجازه نداد مسلم بن عوسجه بازدن شمر شروع کننده باشد. اگر اینها اتفاق افتاده بود سیمای حسین را یک تروریست میکردند که برای سرکوبی اش باید تلاش کرد کوفیان بهانه انتقام از یارانشان داشتند واباء از ضیم وستم ذیل اینها گم می شد .
3⃣ زمان گرفتن از دشمن وروشنگری کردن: در عاشورا خود ویارانش خطبه ها خواندند تا حجت تمام شود. از جمله تاکید میکرد آیا خونی از شما ریخته ام؟آیا مالتان را برده ام؟... با این سخنان وآن تدابیر اصل ماجرا را متمرکز بر نه گفتن به یزید میکرد وضمنا از دشمن یک روز با جنگ زمان گرفت نه اینکه یکباره کار را تمام ومقصدشان را حاصل کنند.
4⃣ مخیر وآزاد گذاشتن اصحاب برای رفتن یا استشهاد: اولا این روش اخلاقی اهل اباء است .ثانیا وقتی یاران با انگیزه استشهاد بمانند دیگر تسلیم شدن یا احتمال تسلیم کردن امام وتکرار ماجرای مدائن برای امام حسن اتفاق نمی افتد وکار هیچ طوری به اسارت ودستگیری نمی انجامد بلکه شهادت با عزت رقم خواهد خورد که تنها گزینه جوانمردانه در مقابل ضیم یزیدی بود.
گزارش سکینه خاتون از منازل قبل از کربلا وگزارش زینب کبری شب عاشورا گویای این کارعالی امام است.
✅ غافلگیر شدن دشمن از این تدابیر
🔺دشمن دید عملیات همه جانبه و غافلگیرانه ودستگیری حضرت نشدنی است چند تاکتیک را جای هم بکار برد که نشان از غافلگیر شدنش است:اول جنگ تن به تن : که زمان میگرفت وکم اثر بود چون یاران کوفه برای غنیمت آنجا بودند ویاران حسین برای شهادت حاضر شده بودند.
🔺حمله عمومی: باز بخاطر محدود کردن زمین مبارزه توسط امام با تدبیر خندق در سه ضلع ،عملا سواران مهاجم دشمن ،هدف کمانداران حضرت میشدند وتلفات دشمن بیشتر بود. گرچه 38 نفر از یاران امام هم در این حملات وسیع عمومی شهید شدند.
🔺تبدیل خط مبارزه به سه جبهه توسط دشمن: جنگ یک تن با جمعی از دشمن اینگونه رقم خورد وبرخی از یاران اینگونه شهید شدند .دشمن تلاش میکرد بین حسین وخیمه هایش فاصله اندازد واو را محاصره کند که امام با رشادت بی نظیر مانع میشد. پس جائی برای دستگیری خود یا گروگان گیری اهلبیتش نماند تا مجبور به پذیرش ضیم شود.
🔺قتل صبر! : یعنی کشتن تدریجی وزجرکش کردن امام شاید تسلیم شود که امام مطلقا از مرام وموضعش کوتاه نیامد .از اینرو امام سجاد (ع)سرش در شام بلند بود که :انا بن من قتل صبرا وکفی به فخرا: من فرزند کسی هستم که زجر کشش کردن وبه آن افتخار میکنم.
☑️ @m_ghanbarian
🌐 مؤمن برکت مؤمن!
🔹امام عسکری(ع) فرمود: "المؤمن برکة علی المؤمن"(تحف العقول).
این ماهها نمود این حکمت را در حضور زائران و گردشگران عراقی در کشورمان می شود دید.
گرما و بی برقی طاقت فرسا برای آنان، مشکلات ارز و کاهش ارزش ریال و بی رونقی کسب و کار برای ما، موجب شده حضور آنها در ایران چندین برابر شود.
🔹به حسب آمار، روزانه ۱۰۰۰۰عراقی از چذابه و شلمچه و مهران وارد ایران می شوند(اقتصاد آنلاین).
اگر با تخمین متخصصان هر عراقی در یک سفر دو هفته ای فقط ۳۰۰دلار در ایران خرج کند، محاسبه کنید روزانه چقدر ارز وارد کشور می شود؟
به حسب آمار درآمدزایی آنها برای ما ۳۰۰۰میلیاردتومان است(معاون گردشگری خوزستان).
باوجودی که یک اتاق ۳۰۰-۴۰۰ هزارتومانی به آنها ۱/۵میلیون تومان اجاره داده میشود، باز ضرر جدی ای نمی کنند و در این کسادی بازار، رونق کسب و کار را بخصوص درشهرهای زیارتی و توریستی موجب شده اند.
🔹جالب اینکه سبک خاص مسافرت عراقی ها و روحیه سادگی و صرفه جویی شان موجب شده بجای تورها و هتلداران، پولشان را کمتر اما به نفع شهروندان محلی خرج کنند و عامه مردم شهرهای مقصد، بهره مند شوند. یک فامیل عراقی بجای قرارداد با تور، خود واسطه هایش را یافته و بجای هتلهای مجلل از مسافرخانه ها و خانه های مسافرتی که در دست عامه مردم است استفاده می کند.این هم برکت مؤمن بر مؤمن را می گستراند و سود را سرریز هتلهای زنجیره ای و شرکتهای ثروتمند توریستی و دلالان خاص نمی کند.
چنانچه اگر ما نیز آن روحیه سادگی و کمتر راحت طلبانه را داشته، بدون واسطه ی شمسا و... سفرهای زیارتی خود به عراق را انجام دهیم، هم برای خودمان ارزانتر (اقلانصف قیمت) تمام میشود و هم عامه مردم عراق با اجاره خانه یا مسافرخانه ساده خود بیشتر از هتلداران و دلالان گردشگری برکت نصیبشان میشود.
🔹این سبک سفر عراقی ها و برکت بردن عمومی تر مردم در مقابل گروههای خاص، بی تأثیر در شک و شبهه ها و سیاه نمایی های اخلاقی حضور آنها نبود!
رد شبهات و سیاه نمایی را که در فضای مجازی دنبال می کنی به برخی اتحادیه هتلداران در شهرهای بزرگ و برخی کشورهای رقیب که بازار گردشگری شان از عراقی ها خالی شده می رسی!
اگر آسیبی هم از برخی خریدهای کالاهای اساسی در بازارچه های مرزی توسط آنها باشد، قابل تدبیر بوده که بی تدبیری های دولت بدان دامن زده نه برکت حضور مؤمنان عراقی به ایران.
📝محسن قنبریان ۹۷/۶/۱۳
☑️ @m_ghanbarian
✅پرونده سوم کارگاه فقه تراز انقلاب: تبلیغ و تحسین اشراف و اشرافیت!
✅بخاطر باز بودن پرونده دوم در کارگاه مجازی فقه تراز انقلاب، طرح بحث پرونده سوم به زودی در گروه مجازی نهاده میشود!
✅فضلاء و فقه پژوهانی که عضو این کارگاه مجازی نشده اند برای استماع فایل صوتی طرح بحث پرونده سوم و کارخواستهای آن به گروه مجازی بپیوندند
✅جهت عضویت به مدیر کانال پیام دهید
@m_ghanbarian
💢 عاشورا، چلچراغ تولی!
🔺آدم وقتی به خدا مؤمن می شود، صاحب پیدا می کند! ولی ای که او را سرپرستی می کند تا از ظلمات به نورش برد: الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور.
🔺از این پس او "متولی" نام میگیرد. برای متولی عرصه ها و شرایطی متفاوتی پیش می آید که هرکدام جلوه ای طلب میکند:
-گاه پیش از حضور یا ظهور امام فرصتی برایش مهیا می شود. اینجا فرصت "زمینه سازی" و "تمهید" است و متولی را "ممهد"(زمینه ساز) می کند.
-گاه بین مومن و امامش، زمانی یا مکانی یا عرصه ای دیگر فاصله می شود. شرایط برای متولی جور می شود که امام خویش را "تزیین" کند و "مزین" شود.
-گاه امامش دچار هجران و غیبتی می شود که دیگران به ناچار با نبود او کنار می آیند. و تازه فرصت برای متولی دلداده فراهم میشود تا "منتظر" شود.
-گاه مومن خبط و خطایی می کند. می تواند پس از گذر فرصتها فقط "نادم" شود. و میتواند و وقت را غنیمت شمرده و "متولی تائب" شود. تائب هم فائز و خاسر دارد. "منیب" و غیرمنیب دارد که متولی عاقل، تائب منیب می شود.
🔸"اهل عباء"شنیده ای! "اهل إباء" هم داریم. زیر بار ضیم و ننگ نرفتن، متولی را اهل اباء و "آب"(ننگ ناپذیر)می کند.
🔸مومن به تکالیفش که عمل کند به بهره های آن می رسد. هر "تکلیفی"، "تشریفی" دارد. تشرف به سرای ایمان و ایوان یقین حظی دارد که مومن باهیچ عوض نمی کند. "متولی مشرف" پایش آنجا رسیده است.
🔸هرچه در زمین است، قبلا در آسمان بوده است! روزها و حادثه هایی که می آیند پیش از این تقدیر شده اند. مومن غافگیر نمی شود و قبل از زمین و زمان، با تقدیر، سرنوشت بهتر برمی گزیند. متولی "عهد بسته" ،به وقتش وفا می کند. برترین سرنوشت برایش جور میشود زمان اسیر اوست نه او اسیر زمان!
🔸متولی ممکن است کاندید بهترین مناصب باشد. دوست او را برگزیند و دشمن هم! اما او مناصب دنیا و آخرت را فدای امامش کند. "ایثار" کند و لیلة المبیت را مکرر کند!
🔸متولی ممکن است اوجی بگیرد که در خیال کس نیاید...
🔺شبهای محرم سخن از این جلوات تولی است. هر شب امیری دارد: مسلم، زینب، رقیه، حر و زهیر، عبدالله بن حسن، قاسم، علی اصغر، علی اکبر و ابالفضل(علیهم صلوات الله).
"و روزی بود روز حسین(ع)!"
#محسن_قنبریان
#بحثی_برای_محرم۹۷
#منبر_اول
☑️ @m_ghanbarian
🔴 عاشورا موج سوم انقلاب محمد(ص)
🔸سیره ی اهلبیت(علیهم السلام) بخصوص سیدالشهداء(علیه السلام)، چشمه ی جاری برای احیاء و آبادانی همه اعصار و امصار است.
انقلاب اسلامی ایران با تأسی از این سیره شکل و قوام گرفت و در هر برهه ای از روند تکاملی خویش از قیام علیه شاه جائر تا دفاع مقدس، تا مقاومت فرهنگی-سیاسی مقابل تهاجم فرهنگی-سیاسی دشمن از آن بهره مند بوده است.
🔸امسال، مصادف با ۴۰سالگی انقلاب و ورودش به دهه پنجم خویش است که درسها و عبرتهای خاص خویش را باید از آن سیره ی نورانی بگیرد.
"انقلاب محمد(صلی الله علیه وآله)" با "تقلب های جاهلی"(۱) و در مقابل احیاء آن با "امواج انقلابی" مواجه بوده است.
🔸"تقلب اول" پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه وآله) و "تقلب دوم" پس از شهادت امیرالمومنین(علیه السلام) صورت گرفت.
در مقابل "موج انقلابی ایجاد دولت اسلامی علوی" ، "احیای انقلاب محمد(صلی الله علیه وآله)در ساختارها" و "موج انقلابی نهضت حسینی" ، "احیای انقلاب محمد(صلی الله علیه وآله) در جامعه و امت" بود که انقلاب اسلامی ما نیز شعبه ای از آن بود.
انقلاب اسلامی ایران از برخی تقلب های عارض بر انقلاب رسول الله(صلی الله علیه وآله) با "تجربه ی فعال" از آن سیره، مصون گذر کرده است. اما علائم برخی تقلب های دیگر به اقتضاء سن انقلاب به او رخ نشان می دهد.
🔸"دهه ی چهارم" انقلاب پیامبر(صلی الله علیه وآله)، دوره ی اشراف و برگزیدگانی شد که در پیوندهای سببی و نسبی و مؤاخاتی، بهم تنیدگی خاصی پدید آوردند. "آقازاده ها" ی آنان در "دهه ی پنجم"، با "ائتلاف و اختلافشان" سرنوشت جهان اسلام -وانقلاب محمد(صلی الله علیه وآله)- را رقم زدند. یکی از آن سرنوشت ها، "خلافت یزید" و "شهادت سید جوانان بهشت" بود...
🔸فهم دقیق این دوره ها و عبرت از آن و رسیدن به تجربه ی فعال با توجه به آن، موجب می شود انقلاب اسلامی متأثر از عاشورا و حاصل از خون صدها هزار شهید از تقلب ها و تغلیب های جاهلی و ارتجاعی نجات یابد...
از این رو نیازمند رجوع به آیینه ی سیره ی اهلبیت و "تطهیر با جاری عاشورا" هستیم.
فهمی دقیق و کارشناسی از تراث گذشته به همراه "خوانشی امروزین" از آن می تواند حلّال مشکلات امروزمان باشد.
پاورقی:
(۱) تقلب واژه ای قرآنی است که درآیات ۴۸توبه/ ۴۰غافر/ ۱۹۸آل عمران از آن سخن گفته شده است.
#محسن_قنبریان
#بحثی_برای_محرم۹۷
#منبر_دوم
☑️ @m_ghanbarian
⭕️ گزیده جلسه یازدهم و دوازدهم سخنرانی نسل مستشهد
#محرم_۹۶
#محسن_قنبریان
✅ عوامل کاهنده اباء در جامعه
🔺در گذشته ستمگران از مشت آهنین استفاده وبا سرکوب اهل اباء، از دیگران زهر چشم میگرفتند تا کسی جرات نکند امتناع از پذیرش ظلم کند.
اما دیده میشد گاه جلوه اهل اباء زیر سرکوب وحشیانه ظالمین بیشتر از مشت آهنین در چشم رعیت می آمد وسلسله جنبان میشد. نتیجه گرفتند که اگر اباء از ضیم همه جانبه وبه اندازه بزرگی ظلمی که شده، باشد اهل اباء برنده میشوند.چنانچه روز بعد عاشورا نهضت "نه"حسین پی گرفته شد.
🔺جدیدا به فرمولی شیطانی تر رسیده اند:
از بدترین ضیم ها که همه رویش حساسند تعرض به نوامیس است. اگر کسی ضیم درباره ناموس را پذیرفت درباره ظلمهای دیگر به راحتی بیشتر میپذیرد.
راه شیطانی جدید این بود :بجای اینکه عده ای متجاوز به نوامیس مردم شوند ،تعرض به ناموس را بالسویه بین همه تقسیم کردند!دیگران به زن شما نگاه کنند وشما هم به زن آنان!بدین طریق در گستره وسیع تری پذیرش ضیم اتفاق می افتد وضریب اباء در جامعه کم میشود.
🔺امیرالمومنین این قاعده را چنین بیان میکند: "...وشجاعته علی قدر انفته وعفته علی قدر غیرته: میزان شجاعت هر کس اندازه میزان تن ندادنش به پستی هاست ومیزان عفت هر کس اندازه غیرت اوست". یعنی هرچه عفت جامعه کاهش یابد ،غیرت عمومی کاهش واباء کمتر میشود.
شیوع گناهان بخصوصی مثل اشاعه فحشاء،همجنس گرائی و... در این راستاست...
🔺در روانشناسی امروز از تیپ "سلطه پذیر" بحث میشود که نزدیک به پذیرندگان ضیم وظلم است. توماس موریاریتی در آزمونهایی برای تعیین میزان مقاومت جرات مندانه در گروههای متعدد به این نتیجه رسید که جامعه اش ملتی مشتاق قربانی است ورفتار سلطه پذیر سبک زندگی آنها شده است.
☑️ @m_ghanbarian
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص)/ چکیده جلسه اول
#محسن_قنبریان
#محرم۹۷
✅ انقلاب-تقلب
منظور از انقلاب، دگرگونی درونی و بیرونی در فرد و جامعه است.
منظور ما از تقلب در این بحث، واژگون کردن امور و منقلب کردن به وضع قبل است. چیزی از جنس آنچه در آیه ۴۸توبه گزارش شده است.
✅ دو تقلب - سه انقلاب!
انقلاب پیامبر(بنیان گذار) ⬅ تقلب اول(از سقیفه تا ۳۶هق خلافت بجای ولایت) ⬅ موج دوم انقلاب پیامبر(انقلاب ساختاری ودولت اسلامی علوی) ⬅ تقلب دوم(از ۴۰هق و نظام پادشاهی در اسلام) ⬅موج سوم انقلاب پیامبر(انقلاب اجتماعی سید الشهداء).
✅ انقلاب محمد(ص)، موج اول: بنیانگذار.
🔺بعثت، رستاخیزی درونی و بیرونی است. با آن همه چیز دگرگون می شود و معنای نویی پیدا می کند.
🔺برای مثال امشب یک جلوه از این تحول را مثال می زنیم: ظهور دین حق
در مکه با آیات بینات و معجزات و اخلاق کریمانه، دین حقی که در درون یافته بود را در بیرون، برای همه ظهور داد.
استقامت شعب ابیطالب یاران + خورده شدن عهدنامه توسط موریانه جلوه ای از ظهور دین بود. و مثالهای دیگر.
در مدینه نه به زور رفت و نه تسخیر کرد، آگاهانه ۱۲مرد و یک زن با او بیعت کردند. سال بعد شد ۷۳ تن. بزرگوار و تربیت شده ای مثل مصعب بن عمیر را برای تبلیغ آنجا فرستاد. دوباره دین حق را آشکار و قلوب را جذب کرد.
پیامبر فرماندار شهری شد که اکثریتش هنوز غیر مسلمان بودند اما خود اورا خواستند.
اولین اقدامش قانون اساسی بود. حاوی حقوقی برای مسلمانان، مشرکان، یهودیان و مسیحیان. به نزاع ویرانگر اوس و خزرج پایان داد. مهاجر و انصار را اخوت داد و هر انصاری، مهاجری را در مال خود شریک کرد. دین مذاهب دیگر را برای خودشان مجاز و در زمین هایشان آزادشان گذاشت مشروط به اینکه با دشمنان اسلام همکاری نکنند.
اینها ظهور آن دین و رستاخیز جدید بود که ظهور می یافت.
(مثالهای دیگر در فایل صوتی)
✅ تقلب اول در همین جلوه
وقتی نبوت تمام و ولایت، در سقیفه به خلافت منقلب شد، این تقلب هم موجش همه چیز و همه جا را می گیرد. مثلا همان ظهور دین حق با روش پیامبرانه محمد(ص)، تبدیل شد به امپراطوریسم و کشور گشایی!
ایران و عراق مثل یثرب فتح نشد!
خلیفه دوم دستور داد همه مذاهب غیر اسلام از جزیره العرب اخراج شوند!این هم جای آن روش پیامبرانه!
جای مثل مصعب بن عمیر ها، ساریه بن زنیم -غارتگر پرسابقه جاهلیت-فرمانده بخشی از فتوحات شد!
ابومحجن دائم الخمر جنگاور فتوحات شد...
خالدبن ولید فرمانده اصلی فتوحات شد. همو که با مالک بن نویره به بهانه منع زکات جنگید و او را کشت و با زنش درآمیخت!
عجیب اینکه اشعث کندی-رئیس قبیله کنده-هم از پرداخت زکات منع کرد اما وقتی دستگیر شد با خلیفه معامله کرد به ازاء آزادی اش و گرفتن خواهر ابوبکر، قول داد مدافع او شود. و شد!
کنار خالد و سعد ابی وقاص در فتح ایران و عراق، دهیل بود و سرزمین های مرغوب عراق را تصاحب و قبیله را آنجا مکنت داد.
تقلب اول این آدمها را بالا آورد. به تعبیر امام صادق(ع) خودش در خون امیرالمومنین و دخترش در خون امام حسن و پسرش در خون امام حسین دخیل بود!
از خواهر ابوبکر سه پسر عاید او شد یکی محمد بن قیس بود که هانی را با تزویر تحویل عبیدالله داد. فرمانده سپاه ۳۰۰نفری در شورش بر مسلم بن عقیل و دستگیری او شد. این خواهر زاده خلیفه، در کربلا هم حاضر شد و بر امام طعنه زد و منکر قرابتش با رسول الله شد! امام او را نفرین و همان ساعت در تخلی نیش عقرب خورد و در نجاست خود غلطید تا جان داد!
برادرش قیس بن اشعث از اشراف کوفه که به امام نامه نوشت و دعوت کرد اما از فرماندهان سپاه کوفه علیه امام شد!
هموست که در غارت لباسهای امام از همه بی شرف تر است و "قیس قطیفه" لقب گرفت! سهم او و قبیله بهرهمند کنده از سرهای جدا شده شهداء ۱۳سر شد!
این است عواقب شوم تقلب اول...
☑️ @m_ghanbarian
🔴 عاشورا، موج سوم انقلاب محمد(ص) / چکیده جلسه دوم
#محسن_قنبریان
#محرم۹۷
✅ موج بعثت و انقلاب پیامبر همه چیز را تحت تأثیر قرار می داد نه فقط رابطه انسان با خدا بلکه رابطه انسان-انسان و انسان-طبیعت.
✅ تغییر در معاهدات و مؤاخات ، ازدواج و طلاقها
🔺او که یوم الدار جانشین پیامبر معرفی شد در عهد باخدا بی باک از فرداها لیلة المبیت در بستر او مقابل شمشیرها خوابید.
🔺ازدواج و طلاقهای انقلابی
ایمان و کفر بر رابطه عاطفی انسانها چتر انداخت. زندگی های شیرینی که یکطرف یا دو طرف بخاطر این تحول جدید، به دلخواه فسخ می کردند!
🔺سوره تبت علیه ابولهب و زنش، موجب شد دو دختر(یا ربیبه) پیامبر (رقیه وام کلثوم) که همسر عتبه و عتیبه پسران ابولهب بودند طلاق داده شوند.
🔺زینب دختر بزرگ پیامبر(ص) در ازدواج با ابوالعاص وقتی مسلمان شد به حکم قرآن از او جدا شد. تا وقتی پس از اسارت ابوالعاص در بدر و پس ازماجرایی دیگر ابوالعاص مسلمان شد و دوباره زینب به او ملحق شد.
✅ تقلب اول: تبدیل ولایت الهی به خلافت عرفی
ولایت به حسب روایات "فریضه جامعه"(واجبی که نگهدارنده همه واجبات است) می باشد. با تقلب اول وقتی خلافت ظاهری و عرفی را جای آن نهادند موج ارتجاع و واژگونی به همه سنن افتاد. پیامبر فرموده بود اول حکومت و آخرهمه نماز ستانده میشود.
✅ تقلب در معاهدات و مؤاخات و ازدواج و طلاقها!
🔺جای رجال ما عاهدالله علیه، صحیفه ملعونه قرار گرفت. سالها قبل از آن تقلب توطئه اش شد و عده ای سر منافع و قدرت با هم هم پیمان شدند که جانشینی را بربایند و با نوبتی توافقی بین خود قرار دهند!
🔺رقیه را که عتبه طلاق داد، عثمان او را به همسری گرفت شاید آنروز تنگ اسلام این ازدواج ایمانی و ارزشی بود اما وقتی عثمان از مهاجرت حبشه با رقیه به مدینه برگشت و رقیه درگذشت دیگر دوره شکوه اسلام بود و پیامبر هم حاکم مسلم مدینه، ازدواج دوم عثمان با دختر دیگر پیامبر(ام کلثوم) دیگر انتفاعی و سیاسی و برای کسب عنوان "ذوالنورین" بود.
🔺عمر همسر عاصم بن ثابت انصاری از اولین ایمان آورندگان مدینه را گرفت تا جای پایی در انصار داشته باشد.
🔺طلحه از چهار جهت با پیامبر (ص) باجناق شد! هرجا پیامبر دختر گرفت او هم خواهرش را گرفت. سودای خلافت از اول تا آخر در او بود این عناوین بکارش می آمد.
🔺زبیر داماد ابوبکر و به تبع باجناق پیامبر و طلحه شد
🔺عبدالرحمن عوف شوهر خواهر عثمان شد.
وقتی همین ها منتخبین عمر برای شورای شش نفره می بینی که عمر رؤسای مردم خواند باور می شود آن روابط سببی چه اثرهای مهم سیاسی در پی داشت.امام علی (ع) نتیجه شورا را به همین امر منتسب می کند. عبدالرحمن عوف شوهر خواهر عثمان است و با او اختلاف نمی کند. سعد ابی وقاص هم پسر عموی عوف است و رأی اوست.(ر.ک شرح نهج البلاغه ج۱ص۱۸۴)و سه نفری که عوف در آنها بود با قرار عمر برنده بود. بگذریم که طلحه هم آنطرف بود.
✅ سعد ابی وقاص، کوفه و پسرش
سعد هم در ازدواجی سیاسی زن مثنی بن حارثه را -که اولین فرمانده فتوحات ایران بود-گرفت وجای او نشست. سردار قادسیه شد. سال۱۵ه حدود شهر کوفه را معین و سال ۱۶ه با افتتاح مسجد جامع فرماندار آنجا شد. پسرش فردا می توانست بگوید پدرم خشت این شهر را نهاد!
قصری مجلل در آن ساخت و درب کاخ کسرا در مدائن را بر آن نصب کرد. اشرافیت و دوری از عدالت و مساوات و نیکو بجا نیاوردن نماز، مردم را معترض و خلیفه دوم مجبور به عزل او شد.
اما رأی او در شورای ۶نفره توسط عثمان جبران و دوباره والی کوفه شد.
او اولین تیرانداز مسلمان به مشرکان و هم اولین کسی بود که خونی از مشرکان ریخت.
پسر اشراف زاده او در کوفه محترم و او هم صاحب اولین ها شد. اولین تیر به اردوگاه حسین(ع)! دستور بستن شریعه فرات بر خیمه های حسین(ع)!دستور سربریدن امام (ع)! دستور تاختن اسب بر جنازه امام(ع)!
این افراط در جنایت محصول بالا آمدن افرادی گزینش شده بود که با تقلب امور در مصادر نشسته بودند.
☑️ @m_ghanbarian
💢 عاشورا، چلچراغ تولی / چکیده جلسه اول
#محسن_قنبریان
#محرم۹۷
🔸تولی به امام گونه ها و صورتهای گوناگونی دارد.
گاهی پیش از حضور یا ظهور امام در زمانی یا مکانی، متولی آنجاست. متولی عاقل در این وضعیت "ممهد"(زمینه ساز)میشود. مثلا کوفه ۲۰سال است ولیّ خدا ندیده(از ۴۰ه تا ۶۰ه) الان ولیّ خدا آماده آمدن است. متولیان کوفه عاقل باشند زمینه ساز میشوند. مسلم، متولی زمینه ساز است.
🔸اصلی ترین خصیصه ی متولی زمینه ساز؟
او صدقه هم می دهد، ندبه هم می خواند اما اصلی ترین وظیفه اش: مسانخت(هم سنخی) با ولیّ خداست. نهضت او باید مسانخ باشد.
الان علائق زیادی برای امام زمان هست اما پشت ریسه زدن و شربت خوردن و کف زدن خرج میشود نه مسانخت!
شعار اصلی نهضت حسینی ،دیده شدن معالم دین و اصلاح بلاد و امنیت مظلومان و عمل به احکام الهی بود.
نهضت تمهیدی مسلم هم هم سنخ اوست. با مردم بر عمل به کتاب و سنت، مبارزه با ستمگران، دفاع از مظلومان و تقسیم عادلانه بیت المال بیعت گرفت.
وقتی عبیدالله به بودنش در کوفه اعتراض کرد پاسخ داد: اهل این شهر بر این باورند که پدرت(زیادبن ابیه) خوبانشان راکشته و خونشان را ریخته و مثل کسرا و قیصر با آنها زیسته، پس ما را دعوت کردند تا به عدالت امر کرده به کتاب خدا حکم کنیم.
🔺نهضت جهانی امام زمان(ع) هم برای برقراری عدل و ریشه کنی ظلم است. به حسب برخی اخبار با ۳۱۳یار برگزیده ۲۳شرط میکند که عمده اش دوری از گناهان و ساده زیستی و دوری از زخارف است. متقابل ۷تعهد به آنها می کند که مثل آنها بپوشد و زندگی کند و زمین را پر از داد کند.
نهضت امام خمینی هم اگر زمینه ساز است، باید مسانخ باشد لذا امام در اولین حکم حکومتی از نوفل لوشاتو در آذر۵۷(محرم ۱۳۹۹)یعنی دقیقا ۴۰سال پیش برای انتخاب اعضایی برای اداره امور کشور پس از سقوط چند شرط نهاد، از جمله از سرمایه دارها نبودن!
🔸شکست یک نهضت زمینه ساز؟
یک نهضت زمینه ساز وقتی شکست میخورد که "دستور کلیدی" اش را رعایت نکند. امام حسین(ع)به مسلم سه دستور کلیدی داد: تقوا، کتمان، لطف!
🔺تقوا عالی رعایت شد. مسلم، عبیدالله را خانه هانی ترور نکرد تا تقوا را رعایت کرده باشد چون الاسلام قید الفتک : اسلام ترور را منع کرده است.
🔺لطف را هم عالی رعایت کرد. شیعیان ضمن بیعت اموال خود را هم در اختیار مسلم نهادند تا هرجور صلاح میداند خرج کند اما او لطف کرد و همه را رد و به خودشان واگذار کرد.
🔺اما کتمان سر دقیق رعایت نشد. مخلص ترین یاران به خطا مورد نفوذ واقع شدند. معقل جاسوس عبیدالله از طریق مسلم بن عوسجه نفوذ کرد. هانی و مسلم را لو داد و همه چیز خراب شد. هانی احضار شد مسلم مجبور شد زودتر قیام را علنی کند.
جنگ روانی عبیدالله اثر کرد ۳۰حامی او در دارالعماره ظرف دوسه ساعت شد ۳۰نفر ماموم مسلم در نماز مغرب! نماز عشاء هم عبیدالله در مسجد بود و مسلم خانه طوعه تنها!
🔸متولی ممهد شبیه امام خود می شود!
مسلم مثل سید الشهدا تشنه جان داد. سرش را بریدند. و جلوتر از سر حسین به شام فرستادند.
☑️ @m_ghanbarian