j-155 1401-09-06.mp3
12.97M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 155
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
الرابع ما أفاده صاحب التلویحات
و هو أن الذی فصل الذهن وجوده عن ماهیته إن امتنع وجودها بعینه لا یصیر شیء منها موجودا و إذا صار شیء منها موجودا فالكلی له جزئیات أخرى معقولة غیر ممتنعة لماهیاتها.... .
#ص103
تاریخ تدریس: 1401/09/06
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-221 1401-09-06.mp3
7.93M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 221
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/09/06
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-156 1401-09-07.mp3
11.47M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 156
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
فكل ما يفصله الذهن إلى معروض و عارض هو الوجود كان في مرتبة ذاته مع قطع النظر عن وجوده كليا لا محالة و كل ما له ماهية كلية فنفس تصورها لا يأبى عن أن يكون له جزئيات.... .
#ص104
تاریخ تدریس: 1401/09/07
#توجه: ابتدای صوت به علت نقص فنی ناقص می باشد.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-222 1401-09-07.mp3
9.45M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 222
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/09/07
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-157 1401-09-08.mp3
14.07M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 157
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
و ما أشنع ما أورده علیه بعض الأعلام من أن دعوى عدم امتناع الجزئیات الغیر المتناهیة ممنوع و لم لا یجوز أن یكون لماهیة كلیة أفراد متعددة متناهیة لا یمكن أن... .
#ص104
تاریخ تدریس: 1401/09/08
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-223 1401-09-08.mp3
8.61M
💠 صوت درس خارج #فقه
#اجتهاد_و_تقلید
#عروة
یجب على كل مكلف فی عباداته و معاملاته أن یكون مجتهدا أو مقلدا أو محتاطا
#عروه، ج1، ص3
🔹 جلسه : 223
#شئون_مجتهد
#ولایت_سیاسی
تاریخ تدریس: 1401/09/08
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
j-158 1401-09-09.mp3
13.75M
💠 صوت درس #فلسفه
#الحکمة_المتعالیه_فی_الأسفار_العقلیة_الأربعة
🔹 جلد : 1
🔹 جلسه: 158
#المنهج_الثانی
#فصل_سوم
شك و إزالة:
و لعلك تقول إنهم صرحوا بأن تشخص العقول من لوازم ماهیاتها بمعنى أن ماهیة كل واحد من الجواهر المفارقة تقتضی انحصار نوعه فی شخصه فلیكن الواجب ذا ماهیة یقتضی لذاتها الانحصار فی واحد فكیف حكمت بأن الماهية لا تقتضي شيئا من مراتب التعين... .
#ص105 و 106
تاریخ تدریس: 1401/09/09
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🆔 @m_vaezjavadi
همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه
🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه» با همکاری پایگاه خبری جماران و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، بعداز ظهر دیروز(چهارشنبه 9 آذر ماه) در حرم امام برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در این همایش سخنرانی داشتند.
#گزارش_تصویری
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @m_vaezjavadi
استاد مرتضی جوادی آملی
همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه 🔸 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اس
💠 همایش «امام خمینی(س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه»
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اسراء، همایش «امام خمینی (س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه» با همکاری پایگاه خبری جماران و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، چهارشنبه 9 آذر ماه در حرم امام برگزار شد.
🔸 حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این همایش بیان داشت: شاید 45 سال قبل یک فوق آرمان بود که #امام_راحل زعامت یک انقلاب و تحول عظیمی که در سطح جهان منشأ تغییر و تحول باشد را بخواهند رقم بزنند. در آن روزگار اساسا دین جایگاهی نداشت؛ در یک فضای کاملاً سنتی، منزوی و درونگرایی، دین حضوری داشت اما اینکه بتواند به صحنه اجتماع بیاید و چنین حضوری جریان جدیدی به نام #نظام_اسلامی، #حکومت_اسلامی و نظایر آن را ایجاد کند، فوق تصور بود. ولی امام با #باور داشت که اسلام می تواند منشأ چنین تحولی باشد و ساختار جدیدی را در عرصه سیاست های جهانی ایجاد کند.
🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره به اینکه این نهضت از آغاز می خواست در #عرصه_جهانی به میدان بیاید، یادآور شد: امام نسبت به پرسش های موجود در عراق و فرانسه پاسخگویی جدی داشت و برای #رفع_شبهات در میدان حاضر و حرف از #جمهوری_اسلامی را با همه وجود آورده بود؛ همان طوری که شهید مطهری گفته بود «ایمان به این راه دارد». این از مسائلی است که ما باید به عنوان یک #منبع_معرفتی برای انقلاب اسلامی به آن توجه کنیم. درست است که امام در ایران و عرق بحث #ولایت_فقیه و حکومت اسلامی را در یک نظام فقهی و حوزوی سنتی ارائه فرمودند، اما بیرون کشیدن این معرفت از حوزه و یک نظام سنتی به عرصه جهانی کار امام بود.
🔸 وی افزود: وقتی که امام از #ویژگی_های_انقلاب_اسلامی و نظام اسلامی برآمده از این انقلاب سخن می گفتند هر لحظه بر #جبهه_این_تفکر افزوده می شد. خبرنگاران و کسانی که در حوزه مسائل سیاسی فکر می کردند، سؤالات بسیار عمده ای از امام داشتند. آنها م پرسیدند، واقعا شما دین را می خواهید در یک عرصه اجتماعی زنده روز مطرح کنید؟ دین در کلیساها، کنیسه ها و مساجد بود و اکثر آنچه که در مکه و مدینه از اسلام می بینیم برای ما وجود داشت. ولی طرح دین در عرصه اجتماع و اینکه بخواهد در یک نظام اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کند، حکومت کند و جامعه ای را مبتنی بر آموزه های دینی و وحیانی بسازد و با تحولات امروز جهان ارتباط داشته باشد، امر بسیار عجیبی است.
استاد جوادی آملی ادامه داد: کسانی که سؤال داشتند نمی خواستند سیاسی سؤال کنند، بلکه واقعاً از جنبه فرهنگی و معرفتی برایشان سوال بود که ما از کدام دین و کدام بنیان معرفتی دین سخن می گوییم که می خواهد یک نظام مستحکم 2500 ساله شاهنشاهی را بنیان برکند و بنیانی دیگر ایجاد و در مسیر #عدالت، #آزادی و حریّت حرکت کند و مبتلای به استبداد و نظایر آن نشود و در کمال آزادی جامعه را پیش ببرد و به سعادت و کمال برساند؟ تمام تلاش فیلسوفان از چند هزار سال قبل این است که بتوانند #سعادت_انسان_ها را ایجاد کنند و در مقدمات نظام سیاسی واقعاً مانده اند. چنین ادعای یک روحانی که هیچ سابقه سیاست، حکومت و حکمرانی ندارد از کجا است؟ لذا #مناسبات_امام_و_انقلاب_اسلامی باید همیشه برای ما بدیع و تازه باشد.
🔸 وی با بیان اینکه امام به جنبه های عمده و اساسی اشاره می کند، افزود: یکی از عمده ترین مسائلی که امام بر آن اصرار داشت و این انقلاب را مبتنی بر آن می دانست، خود #دین و #اسلام بود. امام گرچه به لحاظ سیاسی با جریان سلطنت کاملاً مخالفت بود، ولی از روی هوشمندی و ذکاوت دینی و فردی به سراغ خود دین و اسلام رفت و گفت باید با این شخص و این جریان از #خاستگاه_اسلام مبارزه کرد؛ نه از خاستگاه یک قدرت روحانی که یک شخصیت دینی به نام مرجع اسلامی دارد؛ مرجع هرچقدر هم بزرگ و والا باشد نمی تواند با کوهی از قدرت سیاسی، نظامی و امنیتی مقابله کند و باید یک #ساختار_الهی_و_غیبی باشد. لذا امام به شدت مسأله اسلام و دین را در فرمایشات خودشان برجسته کردند و هیچ صحبت، نظر و موضعی اتخاذ نمی کردند؛ مگر اینکه کاملاً از #اصول_دینی تبعیت می کردند.
👇👇👇👇
🆔 @m_vaezjavadi
🔸 رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء ادامه داد: این اصول دینی را از منابع وحیانی گرفته و به جهان ارائه می دادند تا مردم بدانند این حرکت، قیام و #انقلاب مبتنی بر #آموزه_های_وحیانی است. ما خارج از چهارچوب تفکر اسلامی اقدامی نمی کنیم. خواستند بگویند آنچه ما انجام می دهیم یک اقدام سیاسی نیست؛ سیاست از یک جریان تبعیت می کند، اما ریشه در #اعتقاد و باور همه #جامعه_اسلامی دارد. اسلام دارد ساختار سیاسی ایجاد می کند و اگر مجلس و دولت هست و نظام تبلیغی و امنیتی وجود دارد، همه باید مبتنی بر امر دینی و وحیانی باشد. ما هرچه از این آموزه های شیرین، گوارا، عظیم و والای دینی فاصله گرفتیم، همه این جهات را تضعیف کردیم و از دست دادیم.
🔸 وی افزود: امام گویا دیده بانی بود که این انقلاب را اینگونه می دید و هر وقت که حرکت ها انحرافی بود و تحریف و انحرافی در ارتباط با انقلاب و نظام انجام می شد، ولو از مهمترین جایگاه های دینی مثل #شورای_نگهبان، #جامعه_روحانیت و #جامعه_مدرسین، با تشری آن را کنار می زد و اجازه نمی داد؛ به همه می گفت که ما دین داریم و باید بر اساس این مایه ها حرکت کنیم. مگر دین از ما غیر از #عدالت، #آزادی و #حریت می خواهد؟ کجا می روید؟ این مسیر شما را به خلاف عقل می رساند و شما را از حریّت و آزادی می اندازد؛ این حرکت شما را به استبداد می رساند. آن وقتی که مردم از شما ناراحت شدند و مواضع و نظرات شما را نپذیرفتند، بدانید که دارید مستبد می شوید.
🔸 استاد جوادی آملی اظهار داشت: این خیلی مهم است که امام مبتنی بر #دین_و_اندیشه_دینی ایستاد و گویا با همه وجودش این دین را چشید. #والد_بزرگوار ما فرمودند یک روز که در جلسه شورای عالی قضایی برخی از مسائل قضایی مطرح شد، کاملاً صورت امام سرخ شد. این حساسیت و #قرابت_روحی و فکری که امام با اسلام داشت، چگونه می خروشید؟ چگونه علیه کسانی که شیطانی نسبت به اسلام و دین موضع می گرفتند تحذیر می کرد؟ برای ایشان فرقی هم نمی کرد و می دیدید که چگونه با نزدیک ترین دوستان و شاگردانشان برخورد می کردند؟
🔸 وی اظهار داشت: یکی از مهمترین اصولی که امام بر اساس آن انقلاب کرد و تا هنگام ارتحال استوار ماندند، مسأله این بود که ما از #آموزه_های_وحیانی جدا نشویم و از دین فاصله نگیریم. بالاتر از شورای نگهبان به عنوان متصدیان امر دین و قوانین شرعی مجلس و امثال آن که نبوده اند، اما #تشرهای_امام حتی به این نهاد هم دیدنی، شنیدنی و #عبرت_گرفتنی است. با همه احترامی که به این شاگردان و عزیزان خودش داشت، تذکر می دادند که از اسلام فاصله نگیرید؛ این شما را از آزادی، حریّت و عدالت به استبداد و تنگ نظری می کشاند.
#استاد_مرتضی_جوادی_آملی
🌐 همایش «امام خمینی(س)، انقلاب اسلامی و سیاست الهیه در حکمت متعالیه»
تاریخ: 1401/09/09
🌐 https://esra.ir
🆔 @m_vaezjavadi