eitaa logo
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
943 دنبال‌کننده
356 عکس
87 ویدیو
15 فایل
🔰 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی ارتباط با ادمین @mahdi_hemat
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️در ادامه مسیر انقلاب اسلامی(به خصوص بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی و بعد از جنگ تحمیلی) عقلانیت‌های دیگر(عقلانیت توسعه اقتصادی، عقلانیت توسعه سیاسی، عقلانیت عدالت-خواهی (نئومارکسیسیتی)) تنظیم برنامه‌های پنج ساله توسعه و برنامه‌های بودجه سالانه را مصادره کردند. ▫️در سطح نظری و آکادمیک نیز عقلانیت‌های اخباری گرا، تصوف گرا، روشنگری، روشنفکری و ... نخبگان و خواص حوزوی و دانشگاهی را از خود متأثر نمود. 🇮🇷 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
▫️در گام دوم انقلاب اسلامی رهبری انقلاب تلاش کردند با گذار جامعه از این عقلانیت‌ها مجدداً بازخوانی، بازتولید و به روزرسانی عقلانیت انقلاب اسلامی به منظور قیام عمومی مردم برای پیشرفت ایران را آغاز نمایند و مجدداً این عقلانیت را در سطح اجتماعی بسط دهند. ▫️در این بستر نیز سؤالات ذیل رخ می نماید: ▫️1. صورت بندی به روز این عقلانیت چگونه است؟ ▫️2.سطوح تمدنی ایرانیت، ادبیات فارسی و اسلامیت در این عقلانیت چه جایگاهی دارند؟ ▫️3. پیشرفت در این عقلانیت چه آرمان شهری را هدف گرفته است؟ ▫️4. نسبت این پیشرفت با مدل‌های توسعه مدرن چیست؟ ▫️5.ظرفیت های واقعی و قابل دسترس تحقق اجتماعی این عقلانیت چیست؟ ▫️6. ساختارها و نهادهای جمهوری اسلامی برای تحقق این عقلانیت چه ظرفیتهایی دارند و چه موانعی را ایجاد می کنند؟ ▫️7. آحاد مردم چه نسبتی با این عقلانیت دارند؟ ظرفیت‌های گفتمانی این عقلانیت کدام اند؟ ▫️8. نخبگان و خواص فکری و فرهنگی جامعه چه میزان مخاطب این عقلانیت هستند و چه ظرفیت هایی در این جبهه وجود دارد؟ 🇮🇷 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
#آشنایی_با_دوره 🔰یادداشت اول
🔅بسم الله الرحمن الرحیم ▫️نخستین گام در تحلیل عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی تحلیل و بررسی معنا و مراد از اصطلاح عقلانیت اجتماعی است. ▫️روش مرسوم و کلاسیک در تعریف یک اصطلاح، تجزیه ماهیت آن به جنس و فصل است یا در حداقلی ترین حالت تحلیل عرض خاص و مقارن آن ماهیت می تواند مقداری از ابهام کاسته و بر اندوخته ما از ماهیت مورد اشاره بیافزاید. ▫️اما در سده اخیر و با رشد علوم اجتماعی مبتنی بر اندیشه مدرن و پست مدرن از طرق مختلفی به منظور تعریف ماهیات برساخته انسان استفاده شد؛ از نگرش های مبتنی بر ساختارگرایی که به دنبال تعریف شیء از طریق نظام جانشینی و هم جواری بودند تا نگاه های پدیدارشناسانه و مبتنی بر آگاهی فرد تا قوم نگاری مشارکتی و حتی تحلیل گفتمان و هرمنوتیک بافت مند. ▫️جملگی این روش ها در تعریف ماهیات بر یک نظام معرفتی خاص بنا شده اند، حتی آن دسته از روش هایی که از عدم ابتنا سخن می‌رانند. ▫️در این میان رشد دانش های اسلامی در سده اخیر با امتداد حاصله در اندیشه علامه طباطبایی و امام خمینی (ره) در دستگاه فلسفی و اصولی، متر و معیار جدیدی مبتنی بر اندیشه اسلامی برای تعریف اعتباریات و برساخت های بشری ارائه شد. ▫️محصول این نگرش ملاکیت غرض برای تعریف اعتباری و سنخ آن است. به طور مثال صلاة به عنوان یک مرکب اعتباری براساس این ملاک عبارت است از عبادت خاصه مرکب از اعمال ویژه که غرض از آن نهی از فحشا و تقرب به منزلگاه رب عالم است. ▫️باتوجه به سطور پیش گفته و براساس ملاک مختار در تعریف ماهیات اعتباری، اینک می توان به سراغ تعریف عقلانیت اجتماعی رفت. (اساس سخن در این بخش نمایان ساختن تاثیر پایگاه نظری در نحوه تعریف واقعیات بود) ▫️برای استفاده از چنین ملاکی در تعریف ماهیات اعتباری ابتدا باید غرض عقلا از اعتبار اصطلاح عقلانیت اجتماعی را جست‌وجو نمود. به بیان دیگر در این جا علّت مسأله شدن عقلانیت برای انسان ها محل تأمّل است. چه شد که افراد نوع بشر دست به اعتبار اصطلاح عقلانیت اجتماعی زدند؟ برای پاسخ به این سوال باید به سراغ بستر تولید این اصطلاح رفت و به تحلیل شرایط پیدایش این معنا پرداخت. ▫️البته این مطالعه بافت و بستر می تواند در سطوح فرهنگ عمومی، فرهنگ حاکمیتی، فرهنگ نخبگان و در نهایت در فرهنگ دانشی مد نظر قرار گیرد. به عبارت دیگر اینکه مفهوم عقلانیت از چه زمانی و در چه شرایطی و برای رفع چه مشکلی به دایرة المعارف انسانی افزوده شده است را می توان در سطوح فوق الذکر و البته در نهایت به صورت چند سویه تحلیل نمود. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 ما باید یک تفاوتی بگذاریم بین عقل و عقلانیت ... حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی موسوی 🇮🇷 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰لیست اساتید دوره 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔄این لیست در حال به روز رسانی است. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امام امت 1⃣ ▫️فردای روزی که ایده تشکیل "شورای انقلاب "به صورت علنی به عنوان سازوکار انتقال قدرت توسط امام خمینی (ره) مطرح شد، محمدرضا پهلوی فرمان تشکیل "شورای سلطنتی" را - محصول تجدید نظر در قانون اساسی 1328 -در 23 دی 1357 صادر نمود. ▫️اینک سوال این است که این دو ایده در چه ساختار تفکری و براساس چه عقلانیت هایی طرح شده اند و نسبت آنها با یکدیگر چیست؟ ▫️چرا امام خمینی (ره) با وجود حمایت اعضای شورای سلطنت از ایشان، آن را غیر قانونی اعلام نمود درحالی که براساس قانون مشروطه سازوکار اصلی انتقال قدرت از این شورا می گذشت؟ 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی
#آشنایی_با_دوره 🔰یادداشت دوم
🔅بسم الله الرحمن الرحیم ▫️یکی از طرق بازشناسی معنا و مفهوم اصطلاح عقلانیت، پیگیری روند پیدایش و تکون این اصطلاح در درون منظومه های دانشی است. ▫️بدین منظور باید جست و جویی را در گستره اندیشه های مدرن غربی پیش گرفت تا بستر ابتدایی پیدایش این اصطلاح را دریافت. ▫️سکه بحث از عقلانیت اجتماعی به نام اندیشمند آلمانی ضرب شده است. وبر که اندیشه او تاثیر به سزایی در دانش جامعه شناسی -هم در خلق مفاهیم تحلیلی و هم روش پژوهش داشت- در تحلیل خود از جامعه و جهان مدرن غربی به منظور اشاره به معیار و متر کنشگری افراد از اصطلاح instrumental rationality یا همان عقلانیت ابزاری استفاده کرد و در نسبت با مفاهیمی چون قفس آهنین خرد تلاش کرد تا به جنبه های حسابگری انسان مدرن در افعال و کنش های اجتماعی اشاره نماید. ▫️در نگاه وبر،عقلانیت ابزاری تنها یکی از مدلهای چهارگانه کنشگری در جامعه است. او به سه گونه و کیفیت ارزشی، احساسی و مبتنی برعادت نیز در تحلیل های خود اشاره و توجه نموده است. ▫️در عقلانیت ارزشی به خلاف عقلانیت ابزاری که معطوف به هدف و ناظر به احتساب سود و زیان است،‌ محور کردار و کنش افراد در جامعه ارزش های اخلاقی است بدین معنا که اصل و اساس هر فعلی ارزش آن فعل است؛ چه اینکه انجام کاری مبتنی بر عقلانیت ابزاری از درجه سود (مراد سود اقتصادی نیست) بالایی برخوردار باشد و غرض را بهتر و سریعتر حاصل نماید ولی همین عمل در عقلانیت ارزشی عملی قبیح و مضمون شناخته شده و انجام آن غیر صحیح دانسته شود. ▫️در کنار این دو، عقلانیت احساسی قرار دارد که مراد از آن انجام فعل برخواسته از هیجانات و احساسات شخصی و جمعی است و درنهایت عقلانیت سنتی و عمل براساس معیارهای جامعه برحسب عادت قسم چهارم خواهد بود. ▫️نتیجه اینکه وبر معیارهای کنشگری افراد در بستر جامعه را در چهار دسته کلی قرار می دهد که عبارت اند از: عقلانیت ابزاری، عقلانیت ارزشی ، عقلانیت سنتی و عقلانیت احساسی. ▫️حال سؤال این است که هدف و غرض وبر از جعل این اصطلاحات چیست؟ وبر برای تحلیل چه واقعیت اجتماعی ضرورت خلق چنین اصطلاحی را احساس کرد؟ ▫️ معتقد بود کار ماکس وبر، بر محور این پرسش دور می‌زند که کدام ‌یک از عوامل اجتماعی، معقولیت تمدن غرب را پدید آورده‌اند. به بیان دیگر او به دنبال شناخت علل پیدایش عقلانیت معطوف به هدف (ابزاری) در جهان غرب بود که در نهایت به قفس آهنینی تبدیل می شد و انسان ها در چنین زندان سراپا محاسبه گری گیر خواهند افتاد . به همین خاطر او به آینده سرمایه داری نگاه منفی داشت. نظامی که به نظرش در آیین پروتستانتیزم و اندیشه های کالون ریشه دارد و ارزش های اخلاقی را با ارزش های بازاری جایگزین خواهد نمود. ▫️در نهایت می توان گفت وبر با مقایسه کنش افراد جهان مدرن با انسان های گذشته و یا انسان های جوامع دیگر به این نتیجه رسید که علت خاصی سبب چنین تمایزی در رفتار شده است و اینکه انسان های عصر مدرن براساس چه منطقی دست به عمل می زنند که عمل آنها با اعمال گذشتگان در روح خود تفاوت دارد و کارهایی را درست می دانند که دیگران آن را ناصواب می خوانند و برعکس، در بطن پژوهش های وبر قرار گرفت. ▫️ماحصل کلام اینکه وبر با مقایسه کنش های افراد جهان مدرن با کنش های گذشتگان و یا انسان های جوامع مدرن به تفاوت در منطق کنشگری رسید و تلاش کرد به ملاک های کلی این منطق های عمل برسد، چه اینکه نسبت به منطق غرب مدرن به شدت بیم ناک بود و آن را به قفس آهنین خرد تشبیه کرد که زندان انسان خواهد شد. ▫️براین اساس می توان گفت اصطلاح عقلانیت اجتماعی به منظور اشاره به منطق کنشگری افراد در جوامع مختلف خلق شد و در مصادیق آن به یک عنوان مشیر بسنده شده است. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
هدایت شده از مکتب امام
🔰 گفتمانی مجازی 🔰 به مناسبت سالروز صدور : 🔷جامعه سازی توحیدی🔷 🔸در منشور روحانیت🔸 ✅ باحضور اساتید: حجت الاسلام رضا خانجانی حجت الاسلام میثم قاسمی حجت الاسلام سیدمحمدهاشمی حجت الاسلام امین اسدپور 🗓 تاریخ: چهارشنبه 4اسفند 🕰 ساعت: ۱۹:۳۰ 📲 پخش از طریق: skyroom.online/ch/pajooh/andishe-tohidi --------------------------------------- 🔰 گفتمان توحید https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▫️به صورت حضوری و مجازی | شهر مقدس قم. ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha https://eitaa.com/joinchat/222888067C46849010e2
📚 🔰 مواضع ما حزب جمهوری اسلامی 👇🏻بخشی از مقدمه کتاب 🔅بسم الله الرحمن الرحیم ▫️برادران و خواهران همرزم: اعلام مواضع فکری، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از ضرورتهای هر انقلاب و هر تشکیلات انقلابی است. ▫️حزب جمهوری اسلامی آرمان های کلی خود را در مرام نامه ای که در آغاز ایجاد حزب منتشر شد به اطلاع همه رساند و اینک خوش وقتیم که مواضع تفصیلی حزب را در رابطه با آن آرمان ها به اطلاع شما می رسانیم. ▫️آموزش تشکیلاتی در حوزه ها، واحدهای آمادگی و کانون ها براساس این مواضع منظم تر می شود و به یاری خدا پیرامون هر بخش درس های توضیحی تهیه و به وسیله واحد آموزش حزب منتشر خواهد شد. ▫️بر اساس این مواضع روشن در همه زمینه ها: معارف اسلامی، مسائل سیاست داخلی، سیاست آموزشی، سیاست اقتصادی و سیاست خارجی، بار دیگر پیمان خود را با یکدیگر برای ادامه جهاد در راه خدا تجدید می کنیم و با آنچه در توان خود داریم می کوشیم تا انقلاب اسلامی عزیزمان را از خطر انحراف از اسلام ناب و اصیل و از شر دشمنان و آسیب فتنه ها و توطئه های داخلی و خارجی مصون داریم. 🇮🇷 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
مواضع ما - حزب جمهوری اسلامی.pdf
1.02M
🗂 فایل pdf کتاب مواضع ما 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @M_Zoha
🔰لیست اساتید دوره 🇮🇷عقلانیت اجتماعی انقلاب اسلامی 🔄این لیست در حال به روز رسانی است. 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
📚 🔰آینده انقلاب اسلامی استاد شهید مرتضی مطهری ◽️تحلیل وقایع‏ این امکان را به انسان می‌دهد که آینده را به نحو دلخواه بسازد و به عبارت دیگر حوادث را برای آینده هدایت و راهنمایی کند، بر حوادث تا حدود زیادی تسلط پیدا کند، کشتی حوادث را به سوی مقصدی که خود انتخاب کرده است هدایت کند و براند. ◽️بحثی که در نظر است در این شبها مطرح شود بحث آینده انقلاب اسلامی ایران است. پس می‌خواهیم یک نوع آینده نگری درباره این انقلاب بکنیم، به چه منظور؟ به منظور امکان بیشتر برای حفظ و نگهداری و برای هدایت و رهبری این انقلاب. صفحه 117 🇮🇷 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰عقلانیت اجتماعی امام امت 2⃣ ▫️مشروطه خواهان در زمان نگارش قانون اساسی مشروطه مساله تجدید نظر در قانون اساسی و شرایط آن را در ذیل مفاد قانون ذکر نکردند. تحلیل ها بدین سمت و سو رفت که علت این استکاف از طرح، جلوگیری از بازگشت دیکتاتوری در قالب یک تجدید نظر در قانون اساسی است. امری که درنهایت با استناد به دو عبارت (مصالح عالیه مملکت ایران) و (سعادت ملت ایران) به دست اعضای مجلس موسسان تحقق پیدا کرد و در قالب یک تجدید نظر، دیکتاتوری رضا شاه پهلوی آغاز شد. ▫️حکومت پهلوی با بازبینی اصول قانون اساسی و از آن جمله اصل 36( سلسله پادشاهی) و 38 (زمان ولیعهدی) آغاز شد. بر طبق تجدید نظر سال 1304 ولیعهد در سن زیر 20 سالگی قدرت اداره کشور را ندارد به همین جهت تدبیر کشور به دست نائب السلطنه انجام خواهد شد. ▫️در سال 1328 و بعد از کودتای 28 مرداد دوباره از طرف پادشاهی مساله تجدید نظر در قانون اساسی مطرح شد و همین اصل (اصل38) دوباره مورد باز بینی قرار گرفت و مساله نائب السلطنه بودن بانوی نخست در زمان نبود پادشاه در قانون گنجانده شد و حتی برای شرایط اضطراری تر مساله شورای سلطنت به عنوان جایگزین بانوی اول در متن قانون ذکر شد. ▫️محمدرضا پهلوی در متن فرمان شورای سلطنت به این اصل اشاره میکند. . 🔹مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha https://eitaa.com/joinchat/222888067C46849010e2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دوره زمستانه مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی 🇮🇷عقلانیت‌ اجتماعی‌ انقلاب‌ اسلامی 🗓11 اسفند 1400 الی 30 اردیبهشت 1401 🔻در قالب 50 ساعت درس گفتار ▪️هزینه ثبت نام 100 هزار تومان. ⏰ مهلت ثبت نام تا 10 اسفند ماه. فرم ثبت نام 👇 Formaloo.com/zoha 🔹 مدرسه فرهنگ و علوم اسلامی ضحی @m_zoha
ضمن عرض تسلیت شهادت امام موسی کاظم (علیه السلام) روایتی از حضرت تقدیم می شود. روی عن موسی بن جعفر(علیه السلام): مَن استَوی یَوماهُ فَهُو مَغبُون، و مَن كَان آخَر یَومَیه شَرُّهُما فَهُو مَلعُون، و مَن لَم یَعرف الزِّیادَه فِی نَفسِه فَهُو فی نُقصان، و مَن كان إلی النُّقصان فَالمَوتُ خَیرٌ لَهُ مِنَ الحَیاه كسی كه دو روزش مساوی باشد، زیان کار است، و كسی كه دومین روزش، بدتر از روز اولش باشد ملعون است، و كسی كه در خودش افزایش نبیند در نقصان است، و كسی كه در نقصان است مرگ برای او بهتر از زندگی است. (بحار ج ۷۸ ص ۳۲۷) مضمون این روایت در روایات دیگری از سایر معصومین نیز روایت شده است که صحت آن را تایید می کند. نکته ای که در برداشت اولیه ممکن است به آن توجه نشود این است که منظور از تساوی دو روز تکرار اعمال در آن دو نیست بلکه تساوی در میزان رشد و حرکت انسان در آن دو روز است. همین معنا را می توان در ساختارهای کلان اجتماعی نیز لحاظ کرد. https://eitaa.com/amin_asadpour