eitaa logo
علوم و معارف حدیث
1هزار دنبال‌کننده
626 عکس
207 ویدیو
214 فایل
امام رضا: رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْيَا أَمْرَنَا. رحمت خدا بر کسی که نام و یاد ما را زنده کند. کانال علوم و معارف حدیث، بستری جهت نشر معارف حدیثی اهل‌بیت علیهم‌السلام است. پاسخگویی ↙️ تبادل ️⬅️ ️ @MaarefHadithi تبلیغ ️↖
مشاهده در ایتا
دانلود
ترجمه اصول کافی (استاد حسین انصاریان) 🔻به دلیل نیاز جامعه به ترجمه ای روان، به روز، دقیق و مطابق با اصول پژوهشی و قواعد ادبیات فارسی معاصر، به دور از برخی از کاستی های ترجمه های گذشته، حضرت استاد انصاریان را بر آن داشت که ترجمه‌ای از بخش اصول کتاب «کافی» با ویژگی‌های زیر به انجام رساند: 1️⃣ در این ترجمه به متن حدیث با استفاده از نسخه اصلی «دارالکتب الاسلامیه» که با تصحیح‌ دقیق استاد مرحوم علی‌اکبر غفاری تصحیح شده است پایبند بوده و ارجاع به مصادر معتبر داده شده و نقایص آن رفع شده است و موارد مبهم با رجوع به نسخه «دارالحدیث» رفع ابهام شده است. 2️⃣ به متن کتاب وفاداری شده و بین توضیحات مترجم از متن ترجمه روایت تمایز گذاشته شده است. 3️⃣ ترجمه‌های موجود کتاب اصول کافی به طور دقیق مورد ارزیابی و مطالعه دقیق قرار گرفته و نقاط ضعف برطرف و از نقاط قوت آنها بهره‌برداری شده است. 4️⃣ در ترجمة از شروح معتبر اصول کافی از جمله از کتاب «مرآةُ العقول»علامه مجلسی و شرح ملا محمدصالح مازندرانی و شرح صدرالمتألهین بر اصول کافی استفاده شده و باتوجه به باطن کلام معصوم و با لحاظ اصطلاحات وضرب‌ المثل ها ترجمه دقیق صورت گرفته است. 5️⃣ در ترجمه فارسی؛ اصول و قواعد دستور زبان فارسی رعایت شده و از واژگان درست، دقیق و خوش‌آهنگ بهره برده شده است و نزدیک‌ترین واژگانِ معادل برگزیده شده است. 6️⃣ چینشی نو، شماره‌گذاری ابواب و شماره‌گذاری روایات به صورت مسلسل با رعایت استانداردهای پژوهشی از دیگر نقاط قوت این ترجمه است. 👇👇👇👇👇👇
👆👆👆👆👆👆👆 7️⃣ در استفاده از کتب لغت، به کهن‌ترین آنها مانند «العین» فراهیدی(م 175) که هم‌عصر با زمان معصومین و هم‌دوره با زمان تدوین کتاب «کافی» بوده مراجعه شده و ترجمه لغات مشکل با کمک لغت‌نامه‌هایی مانند «مصباح‌المنیر» و نیز کتاب‌های جدیدی مانند «فرهنگ معاصر عربی فارسی» آذرنوش انجام گرفته است که به صلابت و اتقان و روانی متن ترجمه کمک کرده است. نیز از انتقال معنای برخی الفاظ در گذر زمان از یک معنا به معنای دیگر غفلت نشده است. 8️⃣ ارتباط تنگاتنگ و مستمر و طولانی مترجم با جامعه مقصد در ترجمه تأثیرگذار بوده و روایات شبهه برانگیز و دارای ابهام برای جامعه روز شناسائی شده و با توضیح در چند جمله برای مخاطب رفع شبهه شده است. 🔹این ترجمه محصول تلاش‌‌های دو ساله اندیشمند محقق حضرت استاد حسین انصاریان بوده که توسط محققین مؤسسه فرهنگی دارالعرفان تحت اشراف معظم‌له طی 2 سال مورد بررسی و تحقیق و ویرایش قرار گرفته است. 📌فایل الکترونیکی این کتاب در اینجا قابل دسترسی است. @MaarefHadith
❓ چرا مسند نویسی مورد علاقه علمای شیعه نبود؟ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف حدیث، شامگاه یکشنبه، ۲۰ مهرماه، در نشست علمی «مسندنویسی شیعی؛ چیستی و چرایی»:🔻 ◻️ اصطلاح مسند به عنوان کتاب با روایت مسند متفاوت است؛ کتاب مسند مجموعه روایات یک صحابی را از معصوم(ع) نقل کرده است. هدف از نگارش مسند جمع‌آوری روایات یک راوی برای جلوگیری از فراموشی بوده است. مسندنگاری مجموعه روایات یک راوی کنار هم قرار گرفته و می‌توان دغدغه‌ها و طرز تفکر یک فرد و نیازهای معرفت او و دوره او را به دست آوریم. ◻️ مسندنویسی در میان حدیث‌نگاران کهن شیعه معمول نبوده است؛ زیرا نیازهای معرفتی شیعیان را تأمین نمی‌کند. https://hawzahnews.com/x9Rtx @MaarefHadith
✍استاد احمد عابدی در حدیثی از حضرت عیسی بن مریم علیه السلام نقل شده است که فرمود: « لَنْ يلِجَ مَلَكُوتَ السَّمَوَاتِ مَنْ لَمْ يولَدْ مَرَّتَّينِ » یعنی «کسی که دوبار متولد نشود نمی تواند در ملکوت آسمانها پرواز کند». 📝 غالب کبوتران که پرواز می کنند دو تاریخ تولد دارند: یکی زمانی که در تخم بودند و از مادر متولد می شوند. و دیگر زمانی که به عنوان جوجه ای از آن تخم متولد می گردند. اما انسانها که یک تاریخ تولد دارند یا عموم حیوانات که یک تاریخ تولد دارند قادر به پرواز نیستند. 💠 حضرت عیسی علیه السلام می فرماید برای پرواز در ملکوت به داشتن دو تاریخ تولد نیاز است. یک تاریخ تولد را هر کسی دارد، و آن روزی است که از مادر متولد شده است. 🔹👈 اما اگر یک تحول بزرگ در زندگی او پدید آید بطوری که نقطه عطف مهم و تاثیرگذار باشد و یا یک انقلاب روحی و روانی پیدا کند این را می توان تاریخ تولد دوم به شمار آورد و چنین کسی می تواند در ملکوت آسمانها پرواز کند. 📚 کوکب هدایت(احمد عابدی)،ص۴۶و۴۷. @MaarefHadith
اولین نشریه رسمی با گرایش علوم اسلامی قبل از انقلاب اسلامی ✍️ رضا عطائی سه مجله «درس‌‏هایی از مکتب اسلام»، «مقالات و بررسی‏‌ها» و «نشریه دانشکده الهیات» اولین نشریات قبل از انقلاب اسلامی بودند. مجله «درس‌‏هایی از مکتب اسلام» نخستین نشریه حوزه علمیه قم بود که از آذر ماه، سال 1337 شمسی کار خود را آغاز کرد. این مجله توسط آقایان: مکارم شیرازی، سبحانی، موسوی اردبیلی، نوری همدانی، ، سید مرتضی جزائری، امام موسی صدر، مجدالدین محلاتی، محمد واعظ‌زاده خراسانی و علی دوانی پایه‌گذاری گردید. مجله «دانشکده الهیات و معارف اسلامی» زیر نظر دانشگاه تهران، از سال 1337 با نام «علوم معقول و منقول» کار خود را آغازکرد و بعد از آن با عنوان مجله «مقالات و بررسی ها» به کار خود ادامه داد. این مجله از سال 1388 به 5 مجله علمی مستقل تبدیل شد که مجله «پژوهشهای قرآن وحدیث» از جمله آنهاست. «نشریه دانشکده الهیات» از دیگر مجلاتی بود که نخستین شماره آن در سال 1347 به مناسبت «صدمین سال درگذشت حکیم سبزواری» تحت عنوان نشریه دانشکده علوم معقول و منقول مشهد منتشر شد. در سال 1387 این مجله به چهار مجله مستقل تبدیل شد که «علوم قرآن و حدیث» از جمله آنهاست. 📕📕اولین نشریات رسمی با گرایش علوم اسلامی بعد از انقلاب. اولین مجلات قرآن و حدیث بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شامل «مشکوة»، با گرایشِ معارف قران و حدیث و فرهنگ اسلامی از سال 1361 و مجله تراثنا وابسته به مؤسسه آل البیت در سال 1363 و مجله «مطالعات تاریخی قرآن و حدیث» (صحیفۀ مبین سابق) در سال 1372 می باشد. بعد از دهه دوم سال 70 بیش از 186 مجله فقط مرتبط با موضوع علوم قرآن و حدیث در ایران منتشر شده است که لیستی از آنها در مقاله ای با عنوان «معرفی فهرستی مجله های مرتبط با قرآن و حدیث» توسط «سید مجید نبوی» جمع آوری گردید و در شماره سوم مجله منتشر شده است. (برای ورود به سایت مجله، اینجا کلیک کنید) لینک دریافت مقاله: https://eitaa.com/MaarefHadith/129 @MaarefHadith
🔺نمونه ای از کمک کردن روایات عامی به ⬅️مقایسه سخن ابان بن تغلب و ربیعة الرأی➡️ ✍️علی عادل‌زاده، عمیدرضا اکبری 🔹بسیاری از روایات امامیه ناظر به وقایع و مباحثی ارائه شده‌اند، که در جامعه عامی (اهل سنت) آن دوران مطرح بوده، تا آن‌جا که از فقیه متتبعی چون آیت الله بروجردی نقل شده که: «فقه شیعه حاشیه‌ ای بر فقه سنی است». با این همه بسیاری از اوقات جزئیات این وقایع در منابع امامیه نمود نیافته است. روایت مشهور زیر از این دست است: 💠«علي بن إبراهيم عن أبيه و محمد بن إسماعيل عن الفضل بن شاذان جميعا عن ابن أبي عمير عن عبد الرحمن بن الحجاج عن أبان بن تغلب قال قلت لأبي عبد الله ع‏ ما تقول في رجل قطع إصبعا من أصابع المرأة كم فيها قال عشر من الإبل قلت قطع اثنين قال عشرون قلت قطع ثلاثا قال ثلاثون قلت قطع أربعا قال عشرون قلت سبحان الله يقطع ثلاثا فيكون عليه ثلاثون و يقطع أربعا فيكون عليه عشرون إن‏ هذا كان يبلغنا و نحن‏ بالعراق‏ فنبرأ ممن قاله و نقول الذي جاء به شيطان فقال مهلا يا أبان هكذا حكم رسول الله ص إن المرأة تقابل الرجل إلى ثلث الدية فإذا بلغت الثلث رجعت إلى النصف يا أبان إنك أخذتني بالقياس و السنة إذا قيست محق الدين.» (الكافي، ط - الإسلامية، ج‏7، ص299) 🔶حال این روایت عامی را ببینید: حَدَّثَنَا رَبِيعَةُ، أَنَّهُ سَأَلَ سَعِيدَ بْنَ الْمُسَيِّبِ: كَمْ فِي أُصْبُعٍ مِنْ أَصَابِعِ الْمَرْأَةِ؟ قَالَ: " عَشْرُ فَرَائِضَ "، قُلْتُ: فَكَمْ فِي أُصْبُعَيْنِ؟ قَالَ: " عِشْرُونَ "، قُلْتُ: فَكَمْ فِي ثَلاثَةٍ؟ قَالَ: " ثَلاثُونَ "، قُلْتُ: فَكَمْ فِي أَرْبَعٍ؟ قَالَ: " عِشْرُونَ "، قَالَ: قُلْتُ: حِينَ عَظُمَتْ مُصِيبَتُهَا وَاشْتَدَّ جَرْحُهَا قَلَّ عَقْلُهَا؟ فَقَالَ: " أَعِرَاقِيٌّ أَنْتَ؟ " قُلْتُ: بَلْ عَالِمٌ مُسْتَثْبِتٌ أَوْ جَاهِلٌ مُتَعَلِّمٌ، قَالَ: " فَإِنَّهَا السُّنَّةُ يَا ابْنَ أَخِي" (حدیث اسماعیل بن جعفر (م180)، ص404؛ تأویل مختلف الحدیث، ص109) ⚠️ربیعة در این جا همان ربیعة بن ابی عبدالرحمن مشهور به ربیعة الرأی، فقیه به‌نام عامه است. با در نظر گرفتن روایت ربیعة معنای جمله «کان یبلغنا و نحن بالعراق» بهتر روشن می شود. در واقع ابان بن تغلب فضای عمومی عراق را که اهل قیاس در آن جایگاهی داشته اند توصیف کرده است و مقصودش لزوماً تکذیب روایتی منسوب به امام صادق ع نبوده، بلکه گویا به طور کلی این فتوای مدنی را می شنیده اند و انکار می کرده اند و نمی دانسته اند که سنت واقعی و قول امام صادق هم همین است. یا شاید اساسا این مربوط به قبل از شیعه شدن ابان بن تغلب باشد. @Al_Rijal @MaarefHadith
درآمدی بر جریان شناسی جعل حدیث در زمان رسول الله (ص).pdf
506.2K
📝 درآمدی بر جریان شناسی جعل حدیث در زمان رسول الله (ص) 👆👆👆👆👆👆 ✍️ سید محمدحسن مؤمنی «احادیث ساختگی» یکی از مهم ترین آسیب های احادیث معصومان علیهم السلام است. یکی از مقالاتی که به این بحث پرداخته، مقاله «درآمدی بر جریان شناسی جعل حدیث در زمان رسول الله (ص)» می باشد. در این مقاله موضوعاتی مانند: مفهوم شناسی جعل و بیان شواهد قرآنی و روایی، جریان شناسی جعل، دیدگاه های مختلف در مورد آغاز و علل جعل حدیث و جریان های تاثیر گذار بر جعل در زمان پیامبر پرداخته شده است. هدف این نگاشته، جریان شناسی جعل و اهداف آن در دوران آغاز پیدایش حدیث است. از فوائد پژوهشی این مقاله، شناسایی نمونه های انتساب دروغین به پیامبر و شناخت پیشینه جعل در تاریخ حدیث است. البته بحث جعل در کتاب ها و پایان نامه هی مختلف مانند «اضواء علی السنه المحمدیه» نوشته محمود بوریه؛ «ملاک ها و معیارهای وضع حدیث» به قلم قاسم بستانی مطرح شده است. همچنین کتاب های اختصاصی مانند «الموضوعات فی الآثار و الاخبار» نوشته معروف حسنی، «الوضع فی الحدیث» نگاشته عمر فلاته و «وضع و نقد حدیث» نوشته عبدالهادی مسعودی نیز در این موضوع منتشر شده اند. برای دریافت مقاله در سایت مجله اینجا (http://majaleh-a.ir/issue/31007)کلیک کنید. 📚 دانش ها و آموزه های قرآن و حدیث، شماره 6. @MaarefHadith
آل بویه اولین حکومت مستقل شیعی است که از شمال ایران برخاسته اند و بخش های وسیعی از ایران و عراق تحت تسلط خود قرار دادند. یکی از مهمترین پیامدهای تشکیل حکومت آل بویه، ترویج فرهنگ تشیع در بخش های وسیعی از این سرزمین ها بود. شیعیان در این دوره مراسم سوگواری امام حسین علیه السلام در روزی عاشورا و جشن غدیر خم را به صورت رسمی و آشکار برگزار می نمودند، اما اهل سنت در برخی از این مناطق به مقابله و رقابت با شیعیان بر می خواستند؛ یکی از این رقابت ها را این اثیر چنین گزارش می دهد: در سال 389 ق، زمانی که شیعیان مراسم عاشورا را برگزار می کردند اهل سنت به یاد کشته شدن مصعب بن زبیر مراسم اندوه و سوگواری برگزار می کردند. در مقابل برگزاری جشن عید غدیر نیز اهل سنت به خاطر رقابت با شیعیان، اقدام به جشن و شادی به مناسبت همراهی پیامبر و ابوبکر در غار ثور نمودند. @MaarefHadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شاه پناهم بده، خسته راه آمدم‌، غرق گناه آمدم. شهادت امام رضا علیه السلام تسلیت باد. @MaarefHadith
❓آیا لقب «شمس الشموس» در روایات برای امام رضا علیه السلام بیان شده است؟ ✍️ رضا عطائی 📝 یکی از القابی که برای امام رضا علیه السلام بیان می شود، «شمس الشموس» است. این کلمه در فارسی به معنای «خورشید خورشیدها» است. چه بسا مراد این باشد که اگر هزاران خورشید هم در یک جا جمع شوند، شخصی که این لقب برای او در نظر گرفته شده است، در میان آن خورشیدها، خورشید برتری می باشد. 1️⃣ البته در منابع معتبر شیعه، این لقب برای امام رضا علیه السلام در هیچ روایتی یافت نشد، بلکه فقط مرحوم کفعمی (متوفی قرن دهم) در کتاب «جنة الأمان الواقية»، معروف به «المصباح للكفعمي» به نقل از برخی علما، خطبه ای را نقل می کند و در آن خطبه چنین آمده است: «اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى الْإِمَامِ الْمَعْصُومِ وَ السَّیِّدِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِیدِ الْمَسْمُومِ وَ الْبَدْرِ بَیْنَ النُّجُومِ شَمْسِ‏ الشَّمُوسِ‏ وَ أُنْسِ النُّفُوسِ الْمَدْفُونِ بِأَرْضِ طُوسَ‏ الرِّضَا الْمُرْتَضَى وَ السَّیْفِ الْمُنْتَضَى الْعَادِلِ فِی الْقَضَاءِ الْإِمَامِ أَبِی الْحَسَنِ الثَّانِی عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا». (1) 2️⃣ در کتاب «مفتاح الجنان»‏ نیز به نقل از خواجه نصیر، دعای توسلی برای معصومان علیهم السلام نقل گردیده است؛ برای امام رضا چنین عنوان شده: «اللَّهُمَّ صَلِّ وَ سَلِّمْ وَ زِدْ وَ بَارِكْ عَلَى السَّيِّدِ الْمَعْصُومِ وَ الْإِمَامِ الْمَظْلُومِ وَ الشَّهِيدِ الْمَسْمُومِ وَ الْقَتِيلِ الْمَحْرُومِ عَالِمِ عِلْمِ الْمَكْتُومِ بَدْرِ النُّجُومِ شَمْسِ الشَّمُوسِ أَنِيسِ النُّفُوس‏....»(2) 3️⃣ البته این توصیف برای امام زمان علیه السلام نیز به کار رفته است؛ مرحوم مجلسی زیارت نامه ای به نقل «السَّيِّدُ عَلِيُّ بْنُ طَاوُس‏» نقل می کند که ایشان می گوید بعد از آن که از زیارت امام حسن عسکری علیه السلام فارغ شدید به سرداب بروید و حضرت صاحب الامر علیه السلام را چنین زیارت کنید «إِلَهِي إِنِّي قَدْ وَقَفْتُ عَلَى بَابِ بَيْتٍ مِنْ بُيُوتِ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِه‏..... السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا شَمْسَ‏ الشُّمُوسِ‏ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَهْدِیَّ الْأَرْضِ وَ مُبِیِّنَ عَیْنِ الْفَرْضِ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلَایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَان...». (۳) 📚 پی نوشت ها: 1. المصباح للكفعمي، ص719. 2. زاد المعاد-مفتاح الجنان، ص404. 3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏99، ص85. @MaarefHadith
(ص) (ص) (ص) ❓آیا پیامبر (ص) وفات کرده اند یا به شهادت رسیده اند؟ ◀️پیامبر اکرم (ص) وفات کرده اند یا در اثر زهر به شهادت رسیده اند؟ اگر شهید شده اند آیا قاتل ایشان معلوم است؟ آیا روایتی که می گوید پیامبر (ص) به دست دو تن از زنان خود (یعنی عایشه و حفصه ) مسموم شده اند دارای سند قوی است؟ ❗️این نظریه که پیامبر اکرم (ص) در اثر مسمومیت به شهادت رسیده باشند با شواهد متعدد تاریخی قابل تقویت است اما هویت قاتلان ایشان روشن نبوده و نیست و بر اساس یک روایت ضعیف یا تحلیل ها و حدس ها نمی توان نظر قاطعی ابراز کرد. ◀️روایتی که می گوید 2 تن از همسران پیامبر (ص) به ایشان زهر نوشانده اند تنها در تفسیر عیاشی با سندی منقطع و ضعیف آمده است(تفسیر العیاشی، ص200، روایت شماره 152). نسخه ای که از این تفسیر بر جای مانده ، یک نسخه ناقص است که اسانید روایاتش تلخیص شده اند و معمولا در سند هر یک از روایاتش هویت 3 الی 4 واسطه که بین مؤلف و معصوم(ع) قرار داشته اند نامعلوم است. به گفته نجاشی(رجال شناس بزرگ شیعه) ، مؤلف تفسیر عیاشی گرچه خودش راستگو بوده ولی بسیار از افراد ضعیف نقل می کرد: « كان يروي عن الضعفاء كثيرا » ( رجال النجاشي ، ص٣٥٠). ▪بنابراین وقتی هویت 3 یا 4 تن واسطه های میان عیاشی تا معصوم(ع) مشخص نیستند نمی توانیم سند این روایت را صحیح یا موثق بنامیم و حجت شرعی برای «نسبت دادنِ قاطعانه این روایت به معصومان(ع)» نداریم. وانگهی روایتی که در تفسیر عیاشی آمده تنها یک روایت است و در موضوع مهمی همچون « هویت قاتل رسول الله ص » نمی توان به آن اکتفا کرد.این موضوع برای شیعه مهم بوده و قاعدتا اگر معصومان(ع) احادیثی در این مورد فرموده بودند باید با روایات و اسانید متعدد نقل می شد نه اینکه تنها با یک سند منقطع و ضعیف نقل شود. بر فرض اگر کسانی چنین توجیه کنند که اهل بیت(ع) به دلایلی از بیان مکرر و علنی این موضوع خودداری کرده اند ، باید به آنان گفت: پس ما نیز مأمور به «گمانه زنی» نیستیم. ازسوی دیگر ، مضمون این روایت در آثار بر جای مانده از کلینی ، صدوق ، شیخ مفید ، سید مرتضی و شیخ طوسی دیده نمی شود حال آنکه اگر یک روایت مشهور بود مخصوصا باید در ابواب التاریخ در کتاب کافی کلینی نقل می شد. البته بعدها کتاب های روایی قرن 11 و 12 یعنی تفسیر الصافی ، بحارالانوار ، تفسیر البرهان و تفسیر نورالثقلین همین یک روایت را از تفسیر عیاشی اخذ و مجددا نقل کرده اند که این نیز دلیل کافی بر صحت سند یا متن آن روایت نخواهد بود زیرا مؤلفان این آثار تقریبا هر روایتی که یقین به جعلی بودنش نداشتند نقل می کرده اند. ⚠️در هر حال ، اعتقاد به «دست داشتن دو تن از همسران پیامبر(ص) در مسموم کردن آن حضرت» یک دیدگاه مشهور و مورد تأیید و تأکید عموم علمای شیعه نبوده است. تنها سخنی که می توانیم با « احتمال قوی » بیان کنیم اینست که « پیامبر اکرم(ص) در اثر مسموم شدن به شهادت رسیده اند » اما اسناد و مدارک کافی برای تعیین هویت عاملان و طراحان پشت پرده این توطئه نداریم بنابراین باید از اظهارنظر شتابزده و قاطعانه بپرهیزیم. @shenakhtehadis @MaarefHadith
تحفة الأولياء (ترجمه اصول کافی) 🔻 این ترجمه اثر ميرزا محمّد على بن محمّد حسن نحوى اردكانى يزدى از علماى قرن سيزدهم هجرى است که در چهار جلد سامان یافته است. وى عالمى اديب و لغت شناس بوده و از همين جهت است كه به «فاضل نحوى» لقب يافته است‏. برخی ویژگی های ترجمه به شرح زیر است: 🔹اطلاعات جانبى فراوانى در زمينه تفسير، حديث، عقائد، فلسفه، تاريخ و لغت در آن ارائه شده‏ است. 🔹مترجم سعى كرده به قلمى روان، اصول كافى را به گونه‏اى ترجمه كند كه براى همگان، خواندن و فهم آن آسان شود و مشكلات پاره‏اى از اصطلاحات را كه فهم آنها براى خوانندگان مشكل است، حل نمايد، بدين جهت مجبور به شرحِ متن نيز شده‏ است. 🔹در آغاز، صفحاتى را به توضيح پاره‏اى از اصطلاحات حديثى و رجالى اختصاص داده و در سه فايده سخن گفته است: ▪️فايده نخست، در انواع حديث و اصطلاحات مربوط به آن. ▪️فايده دوم، در توضيح اصطلاحات موجود در كتاب الكافى در نقل خبر با اسناد خاص، مانند روى اصحابنا. ▪️فايده سوم ،در توضيح برخى اصطلاحات مؤلف را در سند و گويندگان مانند العالم، ابوالحسن‏. این ترجمه با تحقیق آقای محمد مرادی توسط انتشارات دارالحدیث در سال 1388منتشر شده و در نرم افزار جامع الاحادیث نیز قابل دسترسی است. @MaarefHadith
⭕️ سلسله نشست‌های اولین سوگواره علمی فرهنگی امام رضا(ع) 〽️ با محوریت بررسی کتاب عیون اخبار الرضا(ع) ❇️ نشست اول / حجت الاسلام دکتر رحمان ستایش - دکتر ملکی 📌 اعتبارسنجی کتاب عیون اخبار الارضا (ع) ❇️ نشست دوم / حجت الاسلام دکتر برنجکار 📌 توحید و عدل در کتاب عیون اخبار الارضا (ع) ❇️ نشست سوم / حجت الاسلام دکتر شانه‌چی 📌 محتوا و آموزه‌های کتاب عیون اخبار الارضا (ع) ❇️ نشست چهارم / حجت الاسلام دکتر طباطبائی 📌 مسندنویسی شیعی، چیستی و چرائی؛ مطالعه موردی کتاب عیون اخبار الارضا (ع) ❇️ نشست پنجم / دکتر تقدمی صابری 📌 نسخه‌ها و ترجمه‌های کتاب عیون اخبار الرضا (ع) ❇️ نشست ششم / حجت الاسلام دکتر بهروزی لک 📌 تحلیل مضامین سیاسی کتاب عیون اخبار الرضا (ع) ❇️ نشست هفتم / دکتر حسن‌نیا 📌 خاورشناسان و کتاب عیون اخبار الرضا (ع) ❇️ نشست هشتم / حجت الاسلام دکتر برنجکار 📌 گزارشی از مناظرات امام رضا (ع) در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) ❇️ نشست نهم / دکتر مستفید 📌 بررسی وثاقت روایت حفص از عاصم به بهانه روایتی از امام رضا (ع) در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) ❇️ نشست دهم / حجت الاسلام دکتر مهریزی 📌 فلسفه احکام در کتاب عیون اخبار الرضا (ع) ❇️ نشست یازدهم / حجت الاسلام دکتر توحیدی‌نیا 📌 نگرش هوشمندانه در مواجهه با کتاب عیون اخبار الرضا (ع) ❇️ نشست دوازدهم / حجت الاسلام دکتر الهی خراسانی 📌 از عیون‌نویسی تا موسوعه‌نگاری؛ الزامات و کارکردها ❇️ نشست سیزدهم / حجت الاسلام دکتر جلائیان اکبرنیا 📌 مروری بر چهل حدیث منتخب از کتاب عیون اخبار الرضا (ع) @MaarefHadith 🆔 @taraef_ir
دریافت فایل های صوتی 👆👆👆👆👆👆👆👆
📝 معرفی کتاب «دانش رجال از دیدگاه اهل سنّت» ✍️ محمدحسین فیض اخلاقی دانش رجال همواره یکی از مهم‌ترین دانش‌های اعتبارسنجی روایات به شمار آمده است. علمی که کتاب‌های متعدّّدی درباره قواعد و قوانین آن در میان فریقین به نگارش درآمده و یکی از راههای احراز اعتبار احادیث است. با وجود اینکه شیعه، برخوردهای علمی زیادی با روایات اهل سنّت و اسانید آن دارد کمتر نگاشته‌ای است که قواعد و باید و نبایدهای رجالی اهل سنّت را از منظر آنان تبیین کند. بدیهی است که شناخت‌نداشتن محققان از بایسته‌های علم رجال نزد اهل سنّت، ممکن است به بروز اشتباه در گزاره‌ها و در نهایت، اشتباه در نتیجه‌گیری منجر شود. کتاب «دانش رجال از دیدگاه اهل سنّت» نوشته آقای به معرّفی قواعد و قوانین رجال سُنّی پرداخته و پیش روی مخاطب گذاشته است. در ادامه به برخی از مطالب آن جهت شناخت بیشتر اشاره می‌گردد. نویسنده در فصل اوّل این کتاب، کلیّاتی را مانند تاریخچه، مسائل و غایت علم رجال و روابط آن با علوم دیگر مثل تاریخ و حدیث، نقل نموده است. فصل دوم با عنوان «شیوه شناخت رجال حدیث» به شرایط راوی، شیوه احراز آن و توثیق عام صحابه پرداخته است. نشانه‌های جرح، عدالت و ضبط راوی، راویان مجهول، روایت اهل بدعت و شرایط راوی نزد متأخران از مباحث مربوط به فصل مذکور است. فصل سوم کتاب درباره جرح و تعدیل، آداب و شرایط آن، موانع قبول جرح یا تعدیل، تعارض آن دو و چگونگی حل آن، مراتب و الفاظ جرح و تعدیل و معانی آن و امور دیگر پرداخته است. در فصل چهارم، کتاب‌های رجالی اهل سنّت مانند کتاب‌های مخصوص ثقات و ضعاف معرّفی شده و در فصل پنجم، مهم‌ترین مصادر حدیثی اهل سنّت یعنی کتب ستّه، الموطّأ مالک، مسند احمد و المستدرک حاکم مورد بررسی رجالی قرار گرفته و اعتبارسنجی شده است. فصل ششم نیز به معرفی سه گروه از بزرگان جرح و تعدیل اهل سنّت پرداخته که از افرادی مانند «اعمش» و «ابوحنیفه» آغاز گشته و به «مزی» و «ابن حجر» خاتمه می‌یابد.در انتهای کتاب نیز فهرستی از آیات و روایات نبوی، مکان‌ها، اشخاص و اسامی کتب آمده است. خواندن کتاب «دانش رجال از دیدگاه اهل سنّت» نوشته استاد «جدیدی‌نژاد» که در انتشارات منتشر شده به پژوهشگرانی که با روایات و اسناد حدیث سُنّی سر و کار دارند توصیه می‌شود. @MaarefHadith
امام رضا علیه السلام فرمودند: هركه خود را به عبادت شهره سازد، به دين (ديندارى) او بدگمان باشيد؛ زيرا خداوند عزّ و جلّ از شهرتِ عبادت و شهرتِ لباس نفرت دارد. 💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐 مَن شَهَرَ نفسَهُ بِالعِبادَةِ فاتَّهِمُوهُ على دِينِهِ؛ فإنَّ اللّه َعَزَّوجلَّ يُبغِضُ شُهرَةَ العِبادَةِ و شُهرَةَ اللِّباسِ. 📚الأمالي (للطوسي)، ص:649. @MaarefHadith
سامانه سنا (سامانه نشریات ایران)، توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران راه‌اندازی و در دسترس قرار گرفته است. در این سامانه متن کامل نشریات ایران در سه دوره ذیل قابل دسترسی است: 📓 نشریات دوره قاجاریه (۱۱۹۳ - ۱۳۴۴ ق.) 📓 نشريات دوره پهلوی اول (۱۳۰۴ - ۱۳۲۰ ش.) 📓 نشريات دوره پهلوی دوم (۱۳۲۰ - ۱۳۵۷ ش.) 📓 نشریات دوره پس از انقلاب (۱۳۵۷ ش. - ) 📓 نشریات لاتین در این پایگاه، متن کامل نشریات اسکن شده و قابل مطالعه و دانلود می باشد. از جمله نشریه های دوره پهلوی اول، نشریه «عالم نسوان» است. و از جمله نشریه های دوره پهلوی دوم، نشریه «آئین اسلام» است. نشانی پایگاه‌: https://sana.nlai.ir @MaarefHadith
📔 برشی از کتاب الخصال الرصیعة فی فهرست اسماء مصنفی الشیعة ◀️این اثر شیخ جاسم الفهدی بررسی‌های خوبی در مورد رجال نجاشی انجام داده است. به عنوان نمونه یکی از بخش های کتاب را معرفی می‌کنيم. در بخشی از فصل هفتم کتاب، مؤلف به اهمالات نجاشی پرداخته، یعنی اوصاف مهمی که نجاشی در مورد برخی روات ذکر نکرده، و جای آن در کتاب خالی است. یعنی این 7مورد: اقوال پیشینیان، جرح و تعدیل برخی روات، اهمال ذکر مذاهب، و طبقه راوی، ذکر نکردن طرق برخی کتب، اهمال ذکر مصادر برخی ترجمه ها، اهمال ذکر بعضی از مصنفات راوی. (الخصال الرصیعة، ص197-231) ▪مؤلف به درستی نشان داده که برخلاف نظر برخی از متاخران، نمی‌توان اصلی ساخت و همواره از این سکوت های نجاشی مفهوم گرفت، و ذکر نشدن چیزی را شاهد مردود بودنش در نظر نجاشی گرفت. مگر در جایی که قرینه موجود باشد. 🔸مثلاً در مورد اول، 11 نمونه بررسی شده، که نجاشی یا به کلی به ذکر اقوال مخالف نپرداخته، و یا تنها اشاره‌ای مجمل و نا کافی به آن کرده‌است. (ص198-210) 🔸در مورد دوم، مولف مستندات کسانی مانند میرداماد و وحید که سکوت نجاشی را شاهد مدح راوی می‌گیرند، به تفصیل نقد کرده و شواهد نقض آورده. (ص210-215؛ 🔸در مورد سوم توضیح داده که موضوع فهرست نجاشی در واقع آثار امامیه نیست. بلکه آثار مربوط و منتسب به امامیه است. و لذا ذکر نکردن مذهب راوی شاهد دلیل امامی بودن او نیست. (ص215-222؛ مستندات دیگر: اکبری، پایان نامه، بخش2-4-1-8) از تصریحات مکرر نجاشی و بررسی روش او بر می‌آید که او آثار غیر امامیانی که مربوط به امامیه بوده اند، ذکر می‌کرده. چنانکه بررسی های تطبیقی مشعر به آن است که او چندان اهتمامی بر ذکر مولفات شیعه که غیر مرتبط با مذهب بوده اند، نداشته است. (نمونه قس: ابن نديم، الفهرست، ص: 507؛ نجاشی، ص387) 🔸در مورد ششم، بنا بر فحص مولف الخصال الرصیعة، عادت نجاشی در نقل اقوال، آن است که مصادرش را ذکر نمی‌کند. و بسیاری از مواردی را که ذکر کرده، برای اشاره به نکته خاصی است. مثلاً بسیاری از مواردی را که گفته «ذکره ابوالعباس» مواردی است که در فهرست شیخ نیامده، و نجاشی خواسته به این اهمال یا اغفال انتباه دهد. هم (فهدی، الخصال الرصیعة، ص230-231) و در آخر نشان داده‌ که ذکر نشدن برخی از مصنفات اصحاب توسط نجاشی لزوماً به معنای قبول نداشتن آن‌ها نیست (ص231-232). خود نجاشی و شیخ طوسی هر دو در مقدمه فهرستشان توضیح داده‌اند که (به خاطر پراکندگی آثار، جامع نبودن فهارس پیشین و از میان رفتن برخی از آثار و...) نمی‌توانند نام همه آثار را ذکر کنند. (نجاشی، ص3؛ طوسی، فهرست كتب الشيعة، ص4) @Al_Rijal @MaarefHadith
📝کتاب «بِحارُالاَنوار الجامِعَةُ لِدُرَرِ أخبارِ الأئمةِ الأطهار» به عنوان دائرة‌المعارف بزرگ احادیث شیعه، مشهورترین، مهم‌ترین و مفصل‌ترین اثر علمى محمدباقر مجلسى است. این کتاب به صورت عربی و معمولا نام آن به اختصار «بحار الانوار» نامیده می شود البته تلفظ صحیح آن «ِبحارُالاَنوار» است که متاسفانه برخی با فتحه «بَحار» می گویند. به عبارت دیگر جمع «بَحر»، «بِحَار» است. (1) فیومی می گوید: البَحْرُ: معروفٌ و الجمعُ (بُحُورٌ) و (أَبْحُرٌ) و (بِحَارٌ). (2) بَحر به هر مكان وسيعى گفته می شود كه آب زيادى را در خود جمع كرده و سپس با ديدن وسعت و فرخناى دريا، به آن «بَحر» گفته اند. ☀️ «أنوار» هم جمع «نُور» است. مرحوم مجلسی در مقدمه کتاب می گوید: «سمیته بکتاب بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار فأرجو من فضله سبحانه على عبده الراجی رحمته و امتنانه أن یکون کتابی هذا إلى قیام قائم آل محمد علیهم الصلاة و السلام و التحیة و الإکرام مرجعا للأفاضل الکرام و مصدرا لکل من طلب علوم الأئمة الأعلام و مرغما للملاحدة اللئام و أن یجعله لی فی ظلمات القیامة ضیاء و نورا». بنابراین، بحار الانوار به معنای «دریای نورهاست؛ این کتاب را به همراه وسائل الشیعه و الوافی «جوامع حدیثی ثانویه» می‌نامند. 📚 پی نوشت ها: 1.المحيط في اللغة، ج‏3، ص91. 2.المصباح المنير في غريب الشرح الكبير، ج‏1، ص36. 3. بحار الأنوار، ج ‏1، ص6. @MaarefHadith
4_5769602823402554693.pdf
1.77M
📗فایل متنی دروس آیةالله شبيري زنجانی شامل ۴۲ درس در ۱۰۰ صفحه. 👆👆👆 @MaarefHadith
🔷پيامبر خدا صلى‌الله‌عليه‌وآله:  به برادر مؤمنش، مقامى است كه فضيلت و ثواب آن ، جز با همانند آن (خدمت) به دست نمى آيد. 💠عن رسول الله صلی‌الله‌عليه‌و‌آله: خِدْمَةُ المؤمنِ لأخيهِ المؤمنِ دَرَجةٌ لا يُدْرَكُ فَضْلُها إلّا بمِثْلِها. 📗مستدرك الوسائل، ج۱۲، ص۴۲۹. @MaarefHadith
شماره جدید (دوره ۹۹‌، بهار و تابستان) مجله مطالعات تطبیقی قرآن و حدیث منتشر شد: عناوین و نویسندگان مقالات این شماره به شرح ذیل است: 1. بررسی تطبیقی آیه ولایت از منظر آلوسی و علامه طباطبایی ✍ محمود طیب حسینی؛ هاجر خادم زاده یگانه 2. پژوهشی تطبیقی در دلالت آیه استضعاف بر مهدویت ✍ محمدعلی محیطی اردکانی؛ سید رضا فقیهی؛ علی قانعی اردکان 3. چیستی، چگونگی، آغاز و انجام «ماء» در آیه «و کان عرشه علی الماء» از منظر فریقین ✍ رسول چگینی 4. نویافته‎ای در تحلیل اراده الهی در آیه تطهیر با بهره‎گیری از سیاق آیات و روایات در تطبیق منابع فریقین ✍ محمد فاکر میبدی؛ عبدالحسین کافی؛ رضا عطایی 5. روایات تطبیقی فریقین درباره آیه إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الأبتر ✍ محمدیعقوب بشوی 6. مقایسه تحلیلی بر نظرات علامه طباطبایی و فضل‌الله در آیات مربوط به عصمت پیامبر ✍ سعید ربیعی؛ موسی ابراهیمی؛ سیدمجید نبوی لینک مجله http://pg-h.journals.miu.ac.ir/issue_1092_1093.html @MaarefHadith
🔸 علیه‌السلام: دو خصلت است كه چیزی بالاتر از آن دو نيست: ايمان به خدا و سودرسانی به برادران. 🔹خَصلَتانِ ليسَ فَوقَهُما شَيءٌ؛ الإيمانُ بِاللّه و النَّفعُ الإِخوانِ. تسلیت باد.🏴🏴🏴 @MaarefHadith