May 11
#فقه_تمدنی
🌗فقه در تمدن اسلامی و نوگرایی دينی
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔸برخی روشنفکران عرب، تمدن اسلامی را تمدن فقه توصيف کردهاند. اين سخن از جنبههای مختلف سخن درستی است. از فقه در اين تعبير، طبيعی است که تعبد شخصی به فروع فقهی مراد نيست. بلکه جنبه تمدنی فقه در اسلام است که مقصود است.
🔹روشنفکری دينی در ايران چند دههای است که در برابر توجه به جنبههای معنوی دين، اهمیت فقه را کم جلوه میدهد. البته آنچه از گفتمان روشنفکری دينی در ايران برمیآيد اين است که منظورشان از فقه، فقه بمثابه دانش است. به نظرم اين باور ناشی از دو فهم نادرست است: يکی از خود اسلام به مثابه دين و ديگری اسلام بمثابه تمدن. اسلام بمثابه دين بيش از آنکه نظامی الهياتی باشد که از طريق مرجعيتی رسمی مانند کليسا تحدید و مرزبندی شود، ديانتی است که در واقع در حوزه عمل مؤمنانه (مقوله ايمان) و مطابق سنت معنا مییابد و از اينجاست که شريعت در اسلام اهميت دارد. اهميت فقه در اسلام نيز ريشه در همين امر دارد.
🔸با اين وجود در تمدن اسلامی فقه به دليل اهميت شريعت از همان سده نخست تبديل شد به بستر پويایی علوم و دانشها در اسلام. فقها از سده اول قمری از جايگاه اجتماعی بسيار مهمی برخوردار شدند. در انديشه سياسی اسلامی و در عصر خلفای اموی و عباسی فقيهان در مشروعيت بخشی به حاکميتها به شکلهای مختلف سهم مهمی ايفا میکردند. اجتهاد خودش دست کم در مقام نظر و تئوری، يکی از شروط خلافت بود و امام الحرمين جوينی هم که سهم اين شرط را در مشروعيت خلافت کم کرد در مقابل معتقد بود که خليفه میتواند با کمک فقها، امور دينی حکومت را سامان دهد و هرگاه به اجتهاد نيازمند شد از آنان کمک بگيرد. بنابراين فقها سهم مهمی در اجتماع و سياست و تدوين قانون در طول تاريخ تمدن و حاکميتهای اسلامی داشتند. اما اين همه ماجرا نيست.
🔹فقه دانشی بود که خيلی زود از همان سده اول و اوائل سده دوم رو به رشد و گسترش نهاد. بسياری ديگر از علوم در اسلام به دليل فقه رشد کردند و باليدند: از تفسير قرآن گرفته تا حديث و علم کلام. در اين ميان از همه مهمتر دانش اصول بود که به دليل فقه شکل گرفت و در حقيقت تبديل شد به زمينهای برای آنکه فقه مادر علوم شود. علم اصول در بستر تاريخی خود مرتبط بود با علوم لغت و ادب و تمام علوم دينی و همچنين با کلام و منطق و فلسفه. نمونه اعلای اين را بايد در غزالی ديد که از اصول آغاز کرد با کتاب منخولش که حاصل درسهای استادش بود و تقريبا بعد از نوشتن همه آثار ديگرش از فقه و اخلاق و منطق و فلسفه و تصوف باز در آخر عمر به عنوان نتيجه همه آنها باز به علم اصول بازگشت و کتاب مستصفی را نوشت که پایه بسیاری از کتاب های بعدی در اين دانش است. حتی منطق و فلسفه هم در بسياری از حوزههای دينی به دليل علم اصول مجال رشد داشت. به هر حال فقه به اين ترتيب مادر علوم بود. حتی امروزه روشن شده که علوم رياضی و بخشهایی از دانشهای هيئت و فيزيک به دليل اهميت فقه بود که مجالی برای رشد و مطالعه و سرمايه گذاری از سوی حکومتها و اوقاف و مدارس یافت.
🔸اهميت فقه در اسلام را از اهميت نهاد مدرسه هم میتوان فهميد. مهمترين نهادهای آموزشی در تاریخ اسلام مدارس بودند. مدرسه نظاميه که خواجه نظام الملک در بغداد و نيشابور و برخی شهرهای ديگر بنياد نهاد در واقع نهاد آموزش فقه بود (و علم اصول). مدرس نظاميه طبق وقفنامه میبايست فقيه برجسته دوران باشد. اما در همين نظاميه آموزش فقه و اصول موجب شد که دانشهای جدل و کلام و فلسفه و حتی رياضيات رونق گيرد. میدانيم که بعد از خواجه حتی در همين نظاميهها به منطق و حتی گاه فلسفه توجه میشد. دانش فقه با دانشهای خلاف و اصول مرتبط بود و اگر کسی میخواست در خلاف و اصول متخصص شود بايد دانش جدل میدانست که به ويژه از دوره غزالی به بعد با دانش منطق مرتبط شد. يعنی فقيهان در واقع منطقيان برجستهای هم میشدند تا بتوانند از آن در در دانشهای خلاف و جدل فقهی بهره بگيرند.
🔹بدين ترتيب بايد گفت به يک معنا تمدن اسلامی تمدن فقه است و با فقه رشد کرد و بالید. روشنفکری دينی از آنجا که به جنبههای تمدنی و تاريخی اسلام کمتر عنايت دارد اهميت فقه را کمتر در میيابد. راه اصلاح و نوگرایی دينی از فقه و اجتهاد فقهی و اجتهاد در اصول و فروع فقه آغاز میشود. اين نکتهای است که روشنفکری دينی از آن غافل است. حتی غزالی و شمس و مولانا را هم نمیتوان بدون فقه فهميد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ظرفیتهای فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر__.pdf
250.6K
#فقه_تمدنی
📕 #مقاله ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر
✍️آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
💧چکیده:
برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.
🗃منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تبلیغ رفیع.pdf
371.8K
#اختصاصی
#آیین_تبلیغی
🌗تبليغ رفيع
🎤 | گزيدهخواني درسگفتار حجتالاسلام دكتر رفيعي
🔻 درآمد
مطالب اين درس در سه بخش ارائه ميشود؛
1️⃣بخش اول: ويژگيهاي مبلغ.
2️⃣بخش دوم: روش محتواسازي.
3️⃣بخش سوم: تجارب تبليغي.
✅ بخش اول: ويژگيهاي مبلغ
🔺 1. موضوع شناسي
مبلغ قبل از هر چيز بايستي نسبت به زواياي بحث اطلاع كافي داشته و مطالب براي خودش هضم شده باشد. طرح مباحثي كه نخستين بار و تنها ساعاتي قبل از منبر تهيه شده و هنوز شبهاتي براي گوينده حلّ نشده، نه تنها تأثيرگذار نيست بلكه بر سرگرداني مخاطب ميافزايد.
🔸تشخيص و هضم موضوع
امام علي(ع) ميفرمايد: «لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ فَتُتَّهَمَ بِإِخْبَارِكَ بِمَا تَعْلَمُ؛ آنچه را نميداني نگو كه در خبر دادن از آنچه ميداني متهم ميشوي.»
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 91.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تفسیر افنان
✍🏻 محمد سلطانی رنانی
🔸این کتاب به تفسیر چهل سوره آغازین قرآن به ترتیب نزول میپردازد و شاخصهایی شامل ترجمه، قرائت، تاریخگذاری، نمای کلی، تفسیر آیات، تعدادی از واژگان، ساختهای صرفی، ساختار نحوی، بلاغت و شیوایی، مباحث کلامی، مباحث منطقی و فلسفی، استنباطهای فقهی، حدیث، سخن برخی از مفسران، معرفی یکی از قرآنپژوهان و نگین سوره مورد بررسی قرار گرفته است.
🎤محمدنصر، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:
🔸از دو زاویه باید به این تفسیر توجه کرد:
1. مبنای تفسیری که این کتاب برگزیده است.
2. توانایی تفسیر در تحقق مبنای انتخاب شده و میزان موفقیت آن است.
🎤محمدرضا حاجاسماعیلی، عضو هیئت علمی گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان گفت:
🔸«تفسیر افنان» یک تفسیر تبلیغی است و مبلغین میتوانند به خوبی از آن استفاده کنند، این تفسیر با پرداخت به ابعاد مختلف آیات، برای دانشجویان نیز قابل استفاده و فهم است. نکته دیگرِ این تفسیر که در منابع دیگر وجود ندارد مبحث قرائات است، از حدود دویست سال پیش تا به حال کمتر به قرائات توجه شده است.
🔸قلم نویسنده این تفسیر قلم بسیار خوبی است که به ویژه در ترجمه، مخاطب را به خواندن مایل میکند.
🔸این کتاب توسط انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان و انتشارات تمهید به چاپ رسیده است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
داستان منبر.apk
14.4M
© #نرم_افزار تبلیغی
♦️داستان منبر
🔹مجموع داستانهای برای منبر و تایپ شده جدید سخنرانان (۵۰۰۰ داستان)
📲 دانلود مستقیم از سایت (https://talabeyar.ir/1399/12/dastanemenbar/)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#فراخوان
🔔 فراخوان پنجمین نگره جهانی حضرت رضا علیه السلام :
با عنوان «اندیشه تمدنی امام رضا علیهالسلام؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس»
⏳ارسال چکیده: 25 دی 1402
⌛️ارسال مقاله: 10 اسفند 1402
🌐سایت کنگره: https://iric.razavi.ir/iric2022/fa
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰 پیش نشست کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله) ۳
🔸 عنوان:
مبانی قرآنی وظایف و ویژگیهای مشترک پیروان ادیان الهی از منظر امام خامنهای (مد ظله)
🔸 ارائه کننده:
دکتر محمد عترت دوست
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
🗓 دوشنبه: ۲۶ تیر، ساعت ۱۱ تا ۱۲
✍️ نشست به صورت مجازی از طریق لینک زیر است:
https://congress.maaref.ac.ir/elmi3
https://congress.maaref.ac.ir/
درصورت بروز هرگونه مشکلی در اتصال به نشست با شماره تلفن:
۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۱
۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۴
تماس حاصل فرمایید.
🔸🔹🔸🔹
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📌سلسله جلسات هفتگی امت واحده
▫️فصل تمدن اسلامی
▪️جلسه دوم : حوزه تمدن ساز
با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر بابایی
⏰دوشنبه ۲۶ تیر، ساعت: ۱۷:۳۰
🏠قم_میدان روح الله_حسینیه هنر_طبقه دوم_دفتر امت واحده
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینیم
🌗سه نمای تأثیرگذار از محمد علی کِلی اسطوره فقید بوکس جهان
در سه کلیپ کوتاه و دیدنی:
1️⃣ توصیف زیبا از #نماز خواندن
2️⃣استدلال منطقی در دفاع از #حجاب و پوشش همسر!
3️⃣ #الله...
جملات تأثیرگذار در واپسین روزهای عمر
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#فقه_تمدنی
#اجتهاد_نوین
🌗 انواع اجتهاد
🎙 آیت الله عباس کعبی/ استاد درس خارج و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
1️⃣ اجتهاد#تبیینی:
این قسم از اجتهاد متکفل بیان احکاماللّه واقعیه است؛ و اگر تزاحمی بین احکام واقعیه و ظاهریه رخ دهد، بین آنها جمع میکند. فنون مطرحشده در اواخر کفایة الأصول و نظریه تزاحم حفظی که شهید #صدر (رحمه للله) بیان کرده است، از جمله مصادیق این اجتهاد بهشمار میرود. خروجی این قسم از اجتهاد، رساله توضیحالمسائل از باب طهارت تا دیات است.
2️⃣ اجتهاد #تطبیقی:
این قسم از اجتهاد بعد از تشکیل نظام اسلامی نمود مییابد. در این قسم از اجتهاد، فقها پس از وضع قوانین توسط مجلس، اقدام به تطبیق آنها با استنباطات فقهیّه میکنند تا مطابقت یا عدم مطابقت آنها با اسلام آشکار گردد. به عبارت دیگر: عمل فقها در این خصوص دقیقاً مشابه یک قاضی است؛ با این تفاوت که قضات در قضیه خارجیه شخصیه قضاوت میکنند و فقها در خصوص قضیه کلیه نظر میدهند.
3️⃣ اجتهاد #تنظیمی:
اجتهادی است که متکفل تنظیم روابط فرد و دولت در عرصههای داخلی و بینالمللی است. از جمله عرصههایی که اجتهاد تنظیمی میتواند در آن ایفای نقش کند، عبارتند از:
1. تنظیم روابط بینالملل؛
2. تنظیم روابط سیاسی فرد و دولت؛
3. تنظیم روابط اداری؛
4. تنظیم روابط مالیّه و مالیاتی؛
5. تنظیم روابط بر پایه محیطزیست؛
6. تنظیم روابط داخلی.
🔹 بنابراین در عرصه اجتهاد تنظیمی، نگاه فقیه به تنظیم روابط معطوف است. البته باید توجه داشت که در این اجتهاد، تنها زاویه دید به آیات و روایات و دلیل عقل متفاوت میشود، نه اینکه منبع دیگری به ادله اربعه افزوده گردد و ادعا شود که دلیل دیگری نیز به نام مصالح یا عرف یا مقتضیات زمان و مکان وجود دارد.
🔸به عنوان مثال: در نگاه اجتهاد تبیینی گفته میشود که اسلام مرز جغرافیایی ندارد و مجلس نیز در همین زمینه قانون «استرداد مجرمین» را تصویب میکند؛ لکن بر اساس اجتهاد #تطبیقی این مصوبه توسط شورای نگهبان به دلیل استلزام پذیرش حکم طاغوت و از باب نفی سلطه رد میشود و سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب میکند. در حالیکه در اجتهاد #تنظیمی بررسی میشود که با توجه به هزینه، فایده و کارآمدی و سیاسات شرعیه و مصالح نوعیه و دفع مفاسد و تحقق اهداف دولت اسلامی و فرایند تصمیمگیری حکمران، این مسئله باید به چه نحوی حل شود.
📚 برگرفته از درس خارج آیت الله #کعبی
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#کتاب_شناخت
🌗کتاب محاکم شرع از چهره فقهای شیعه غبار روبی میکند
🎙 دکتر موسی حقانی در مراسم رونمایی از اثر جدید استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر)🔻
1️⃣ کتاب محاکم شرع، اثر ارزنده و مهمی است. ایشان سالیان سال در کنار فعالیتهای علمی که داشتند فیشبرداری میکردند تا کتابی پر برگ و بارتر در این خصوص تدوین کنند، ولی عمر کوتاه ایشان این فرصت را نداد. البته آثار متعددی از ایشان هست که هنوز چاپ نشده است. رویکرد ایشان در تاریخنگاری مبتنی بر اصول بازنگری و بازنگاری علمی بود. وقتی کتاب محاکم شرع را نگاه میکنیم میبینیم چقدر این رویکرد میتواند در غبارروبی از واقعیات تاریخ معاصر که به خاطر سوگیری سیاسی از سوی برخی نویسندگان، روایت دیگری از آنها ارائه شده است موثر باشد؛ از جمله محاکم شرع.
2️⃣ در ایران از دوران صفویه بر اساس فقه شیعی بحث قضاوت در اختیار محاکم شرع بود. این محاکم با دقت به اختلافات و دعاوی و حتی قراردادهای ازدواج و طلاق رسیدگی میکرد. شیخ فضل الله نوری در مورد اینکه حاکم شرع با چه ابزاری میتواند به بسط عدالت کمک کند میگوید یقین به مبدا و معاد میتواند منجر به بسط عدل شود. محاکم شرع در آن زمان شغل نبود و از سر وظیفه این کار انجام میشد. طبیعتا کسی که این کار را میکرد عواید مادی هم داشت ولی به چشم شغل به این مسئله نگاه نمیشد.
3️⃣ در دوره مشروطه گامهای جدی برای سکولار کردن قوانین و سیاست و حکومت در کشور برداشته میشود و شاید گام اول در اقتباس از قانون اساسی فرانسه بود که در تدوین قانون اساسی صورت گرفت و باعث شد مشکلاتی ایجاد شود. خود کسانی که با این مشکلات مواجه شدند اعتراف کردند نباید اقتباس کورکورانه از قوانین فرانسوی میکردیم و یک دستگاه پهن و عریضی ایجاد میکردیم که نسبت به محاکم شرع هم از کارایی کمتری برخوردار است.
4️⃣ یکی از مهمترین ابزارهای ارتباط مردم با روحانیت محاکم شرع بود لذا داور مامور میشود عدلیه جدید راه بیندازد. در عدلیه جدید حذف روحانیت از منصب قضا مطرح میشود. نتیجه این کار سکولار کردن قضاوت در ایران است. چیزی که اتفاق میافتد به هم ریختگی گسترده در زندگی مردم است. در سال ۱۳۱۵ محاکم شرع کاملا دولتی میشود و این چیزی بود که در دوره قاجار نداشتیم و همین باعث میشد محکمه شرع در مقابل حکم صدر اعظم هم بایستد. جریان غربگرا علیرغم اینکه به کارآمدی این نهاد واقف بود ولی با توجه به اینکه دنبال غربی کردن ایران بود روحانیت را از محاکم شرع حذف کرد، حتی به این قیمت که امور مردم را دست کسانی بسپارد که بهرهای از تقوا و پارسایی ندارند. این مسئله جزء عبرتهای تاریخ معاصر است که مشکلاتی زیادی برای کشور ایجاد کرد.
🔰 متن کامل خبر؛ خبرگزاری ایکنا 🔰
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#محرم
#امام_حسین_علیه_السلام
#معرفی_کتاب
🌑 منابعی برای مبلغان و سخنرانان حسینی
📕 گزیده دانشنامه امام حسین(ع)
. چهارده بخش از دانش نامه امام حسین(ع)؛
. تلخیص و گزینش روایات و گزارشهاى تاریخى؛
. انتخاب جامع ترین متنها، از منابع معتبر؛
. گزارش تحلیلى از منابع معتبر در موضوع عاشورا و ...
◾️ خرید کتاب
◽️ مطالعه کتاب
⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖
📕 حکمت نامه امام حسین علیه السلام
🔸کوششى نو برای گردآورى سخنان حکیمانه #امام_حسین_علیه_السلام از منابع شیعه و اهل سنّت، با نظمى نوین و دسترسی آسان.
افزون بر حکمت ها، بخشى از احادیثی که امام(ع)مستقیماً یا با واسطه از پدر بزرگوار یا جدّ ارجمندش نقل کرده را در بر مىگیرد.
باب ها:
حکمتهاى عقلى و علمى، اعتقادى، سیاسى، عبادى، اخلاقى، جامع، گوناگون، منظوم، تمثّل جستن امام به اشعار شاعران و دیوان منسوب به امام حسین(ع).
◾️ خرید کتاب
⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖
📕 واقعه عاشورا در منابع کهن
▫️ متن کامل شش منبع مهم و جامع با ترجمه
• تاریخ طبری، • ارشاد مفید، • فتوح ابن اعثم، • لهوف سید بن طاووس، • امالی صدوق،• مقاتل الطالبیین ابوالفرج.
↲ نکته
برخى از مطالب مقتل ها، به خاطر اشكال محتوايى يا كم فايده بودن، در متن دانش نامه امام حسین(ع)، استفاده نشده، و يا مورد نقد واقع شدهاند. از اين رو، عرضه متن كامل آنها در اين کتاب، تنها برای فوايدى است كه در ارائه متن كامل و پيوسته وجود دارد!
📝 به کوشش جمعی از پژوهشگران، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۵، ۱۰۲۹صفحه، وزیری
◾️ خرید کتاب
@shop_darolhadith_ir
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
قرائتی0.pdf
4M
#اختصاصی
#آیین_تبلیغی
🌗خدا را ببين، دل را بچاپ!
🎤 | گزيدهخواني درسگفتارهاي تبليغي استاد قرائتی
تهیه و تنظیم: حجت شعبانی
🔻... عوام فهم، خواص پسند
در سخنراني دو شرط مهم داريم: 1. عوام بفهمد 2. خواص بپسندد. چرا كه برخي حرفها را عوام ميفهمد، اما خواص به آن اشكال ميكنند و بر عكس برخي حرفها را خواص ميپسندد ولي عوام متوجه نميشود. چيزي بگوييد که مردم بفهمند. قرآن ميگويد: «قَوْلا مَعْرُوفًا» . به طور مثال: آيت الله خامنهاي وقتي به بازديد ميروند، ميگويند: «زنده باشيد!» اگر بگويند «ابقاءکم الله»، طرف نميفهمد. بنابراين مطالب شما بايد با فهم مخاطب تناسب داشته باشد.
🔺بيمطالعه حرف زدن خيانت است!
در مشهد به آيت الله فلسفي (ره) (برادر مرحوم استاد فلسفي خطيب مشهور) گفتند: بفرماييد برويد منبر. ايشان گفت: امروز مطالعه نكردم! باز گفتند: هر كه ميخواهد آقا بروند منبر صلوات بلند ختم كند. دوباره ايشان گفت: امروز مطالعه نكردم! سه بار كه صلوات فرستادند، ايشان رفت منبر و گفت: «بيمطالعه حرف زدن خيانت است، من هم امروز مطالعه نكردم»؛ و از منبر پايين آمد. لذا عنايت داشته باشيد اثر اين يك دقيقه صحبت از صد منبر بيشتر است.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 92.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
🌗 تجربهای روحانی با هدایت علامه طباطبایی
✍دکتر داریوش شایگان
🔸تجربه شگفت دیگری که با او [علامه سید محمدحسین طباطبایی] داشتم، ملاقات دو به دویی بود که زمانی در خانهای در شمیران بین ما دست داد.
قرار بود که همه اهل محفل آن شب در آنجا گرد آیند. من به آنجا رفتم اما بقیه غایب بودند. احتمالاً تاریخ جلسه را اشتباه کردهبودند. ما تنها بودیم. شب فرامیرسید و از گردسوزهایی که در طاقچهها گذاشته بودند نوری صافی میتراوید. مانند همیشه روی زمین بر مخدّه نشسته بودیم.
🔹من از استاد دربارهٔ وضعیت اخروی و اینکه چگونه روح نماد ملکاتی است که در خود انباشته و پس از مرگ آنها را در جهان برزخ متمثل میکند سؤال کردم. ناگهان استاد، که معمولاً بسیار فکور و خاموش بود، از هم شکفت. از جا کنده شد و مرا نیز با خود برد. دقیقاً به خاطر ندارم که از چه میگفت، اما آن فوران حالهای دمادم را که در من میدمید خوب به یاد دارم. احساس میکردم که عروج میکنم. گویی از نردبان هستی بالا میرفتیم و فضاهایی هردم لطیفتر را باز میگشودیم. چیزها از ما دور میشدند. هوای رقیق اوجها را و حالی را که تا آن زمان از وجودش بیخبر بودم، حس میکردم. سخنان استاد با حس سبکی و بیوزنی همراه بود. دیگر از زمان غافل بودم. هنگامی که به حال عادی باز آمدم ساعتها گذشته بود. سپس سکوت مستولی شد. ارتعاشهای عجیبی مرا تسخیر کردهبود؛ رها و مجذوب در خلسهٔ صلحی وصفناپذیر بودم. استاد از گفتن ایستاد و سپس چشمانش را به زیر انداخت.
دریافتم که بایست تنهایش بگذارم.
🔸نه تنها به سؤالم پاسخ گفته بود، بلکه نَفَس تجربه را در من دمیده بود. این تجربه را دیگر برایم تکرار نکرد... .
📚 زیر آسمانهای جهان (گفتگوی داریوش شایگان با رامین جهانبگلو)، ترجمهٔ نازی عظیما، چاپ دوم، تهران: فرزان روز.
منبریار2 (استاد عالی).apk
16.09M
© #نرم_افزار تبلیغی
♦️منبریار ۲
🔷مجموعه سخنرانی های
مکتوب استاد عالی
صدها منبر کوتاه وکامل
📲 دانلود مستقیم از سایت (https://talabeyar.ir/1401/12/%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%B1%DB%B2%D9%85%D9%86%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C/)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
✅ عنوان:«سلسله نشست های پاسخ به سوالات و شبهات اعتقادی»
🔸با ارائه دکتر محمد هادی ملازاده (هیأت علمی دانشگاه قرآن و حدیث)
🔸زمان: سه شنبه ها ۱۲ _ ۱۰
🔹مکان: تهران،دانشگاه قرآن و حدیث
📎حضور مجازی در نشست: https://vc1.qhu.ac.ir/rzlvh30q0ze1
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🔰 پیش نشست کنگره بین المللی اندیشههای قرآنی آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله) ۴
🔸 عنوان:
تبیین ابعاد نظام اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (دام ظله) و تطبیق آن با آیات قرآن کریم
🔸 ارائه کننده: حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا شاه فضل قمصری
استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
🗓 سه شنبه: ۲۷ تیر، ساعت ۱۰ تا ۱۱
✍️ نشست به صورت مجازی از طریق لینک زیر است:
https://congress.maaref.ac.ir/elmi4
https://congress.maaref.ac.ir/
درصورت بروز هرگونه مشکلی در اتصال به نشست با شماره تلفن:
۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۱
۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۴
تماس حاصل فرمایید.
🔸🔹🔸🔹
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
سلسله نشست های معارف اسلامی و انقلاب اسلامی:
🌑 نشست هجدهم: «آموزش اخلاق برای دانشجویان مهندسی؛ چالش ها و راهکارها»
🎙ارائه دهنده: علی دیزانی
پژوهشگر اخلاق و فلسفه فناوری در دانشگاه صنعتی دلفت(هلند)
📒دبیر علمی: دکتر سیدجواد میرخلیلی
📅زمان: سه شنبه ۲۷ تیر ماه ۱۴۰۲
⏰ساعت: ۱۰ الی ۱۲
🗒نشست به صورت مجازی برگزار می گردد.
💠لینک ورود به جلسه:
https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#نشست
🌑 عنوان: «عاشورا پژوهی؛ ضرورت و منابع»
🎙 با ارائه حجتالاسلام سید محمود طباطبایی نژاد
🔹 زمان: سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲.
🔸 مکان: قم، دانشگاه قرآن و حدیث، سالن جلسات.
📎 حضور مجازی در نشست:
https://vc1.qhu.ac.ir/neshasteelmee
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir