eitaa logo
نشریه معارف
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
293 ویدیو
548 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla
مشاهده در ایتا
دانلود
یک روایت.pdf
228.1K
🌗 يك روايت و چند پيام ✍️ برگرفته از سخنان آيت الله حسين مظاهري 🔻درآمد از جمله رواياتي كه پيغمبر اكرم(ص) در هر فرصتي براي مردم بيان مي‌فرمودند و در مدت بيست و سه سال رسالت، مخصوصاً در ده سالي كه در مدينه بودند، روايت ثقلين مي‌باشد. روايت ثقلين به عقيدۀ شيعه و سني، از متواترات است. ترديدي نيست كه پيغمبر اكرم(ص) در هر فرصتي مي‌فرمودند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ؛ يعني اي مردم، قرآن و عترت دو ثقل گران‌بها هستند و از هم جدا شدني نيستند اگر زماني جدا شدند، بدانيد اسلام واقعي وجود ندارد.» آن حضرت در آخرين روزهاي حيات مبارك خويش براي بيان همين روايت شريف به مسجد آمدند و به اندازه اي حال ايشان بد بود كه نمي‌توانستند راه بروند، لذا زير بغل‌هايشان را گرفته بودند و كشان كشان به مسجد آمدند. چون قادر به ايستاده نماز خواندن نبودند، نماز را نشسته خواندند. بعد از نماز روي پله اول منبر نشستند و روايت ثقلين را خواندند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 77. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 کتاب "بنده خدای کریم" ✍به اهتمام مرحوم آیت الله محمدی ری شهری؛ و همکاری: محسن عطاء الله و محمدمهدی خوش قلب 📚 ناشر: پژوهشگاه قرآن و حدیث 📖 معرفی کتاب: 🔹کتاب بنده خدای کریم، شرح شخصیت و بیان برخی ویژگی ها، رفتارها و موعظه های آیت الله عبدالکریم حق شناس تهرانی رحمة الله علیه، عالم پرهیزگار، اخلاق مدار و مردمی معاصر است. 🔸این کتاب بر پایه گفتگو با بیش از چهل تن از شاگردان و ارادتمندان ایشان و به اهتمام مرحوم آیت الله محمدی ری شهری تدوین گردیده است. 🔹در این کتاب سیره اخلاقی، اجتماعی و عرفانی آیت الله حق شناس رحمة الله علیه و تا حدودی راه سیر و سلوک حقیقی برای رسیدن به سعادت ابدی نشان داده شده است. 🔸بخش نخست کتاب، بیانگر شرح حال کاملی از آیة الله حق ‏شناس می باشد. 🔹در بخش دوم، به بیان ویژگی ‏های ایشان در زندگی فردی، روابط اجتماعی و سیاست و نیز مهارت ‏های ارتباطی و مدیریتی ایشان پرداخته شده است. 🔸در بخش سوم، ره‏نمودهای ایشان در شش فصل، با محوریت ره‏نمودهای: معرفتی - اعتقادی، علمی - آموزشی، اخلاقی - تربیتی، عبادی - رفتاری (در قالب گفتارهایی مانند: مراقبت، نماز، دعا، زیارت و قرائت قرآن)، اجتماعی (در موضوعاتی مانند: خدمت ‏رسانی به مردم و همسرداری) و نیز سیاسی دسته ‏بندی و ارائه شده است. 🔹در بخش چهارم، نمونه ‏هایی از برخورداری ‏های معنوی این عالم فرزانه همچون تشرفات و اجابت دعاهای ایشان گزارش شده است. 🔸این کتاب که در پنج فصل، در قطع وزیری و در ۴۱۵ صفحه به نگارش درآمده بود، در ۱۴۰۲ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
منبریار1.apk
15.32M
© تبلیغی ♦️منبریار ۱ 🔷مجموعه سخنرانی‌های مکتوب استاد رفیعی صدها منبر کوتاه و کامل 📲 دانلود مستقیم از سایت (http://talabeyar.ir/1399/03/menbaryar1/) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🛑 نشست علمی "میراث محاکم شرع" 👈 آیین رونمایی از کتاب جدید استاد علی ابوالحسنی مُنذِر (ره) با طرح اندیشه‌های وی 💥 با سخنرانی 🔻 1️⃣ آیت الله شيخ ابوالقاسم علیدوست موضوع: محاکم شرع در ترازوی فقه القضاء و فلسفه فقه 2️⃣ دکتر موسی حقانی موضوع: دستاوردهای تاریخی علمای شیعه در محاکم شرع 3️⃣ حجت‌الاسلام دکتر رضا غلامی موضوع: جایگاه قضایی محاکم شرع از منظر فلسفه سیاسی 🔹زمان: یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ | ٩:٣٠ -١٢ 🔹مکان: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، پاسداران، خ شهید مومن نژاد، ش ۱۲۴ ⭕️ پخش آنلاین مراسم رونمایی از طریق صفحه اسکای روم پژوهشگاه مطالعات فرهنگی به نشانی 🔻 b۲n.ir/icscs کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
پژوهشکده فرهنگ و دین، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند: سومین نشست تخصصی با عنوان: ◾️نقد کتاب دانش خانواده و جمعیت 👤با ارائه سرکار خانم زهرا آیت اللهی سرپرست گروه مطالعات اخلاق و عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی 👤دبیر علمی: سرکارخانم شیما سادات حسینی؛ سرپرست گروه مطالعات خانواده، جنسیت و زنان 📅زمان: یک شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ ⏰ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🏢 مکان :تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک ۱۵، سالن جلسات پژوهشگاه شرکت در جلسه از طریق فضای مجازی با ورود به لینک زیر امکان پذیر می باشد. 🌐https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کند: 🔰 اولین‌مدرسه‌تابستانه‌اقتصاداسلامی در محورهای: ✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل ✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزه‌های توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع ✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالش‌های موجود نظام اقتصادی کشور ✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی ✳️ مخاطبین: • دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته‌های علوم اجتماعی • فارغ‌التحصیلان ارشد و دکتری رشته‌های علوم اجتماعی • طلاب سطوح عالی حوزه‌های علمیه (این دوره ویژهٔ برادران است) 🗓 زمان ثبت‌نام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر 🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم 🗂 ثبت‌نام در sahwa.ir (ظرفیت محدود) 📣 اطلاع‌رسانی: در بله: ble.ir/HSIE1402 در ایتا: eitaa.com/HSIE1402 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣28تیرماه شروع 📣 👈برترین های نشرمعارف 🍁🍁🍁🥀🥀🍁🍁🍁 📚 کتاب: 🍁 ✍️زندگی و زمانه امام حسین ع از زبان خودش 📚کتاب : 🥀 ✍️درس گفتارهایی از آیت الله حائری(ره) با محوریت عاشورا 📚کتاب : ازعاشورا تا اربعین 🍁 ✍️دستورالعمل عرفانی امام صادق ع برای عاشورا 📚کتاب : 🥀 ✍️بیانات وتحلیل های عاشورایی پیرامون ویژگیهای نهضت اباعبدالله 📚💐┅══•✾•══┅💐📚 ✅راه ارتباطی✅ 📌💰خرید کتاب الکترونیک: حسین ع از زبان حسین ع: https://patogh.mobi/46736 آئینه تمام نما: https://patogh.mobi/38817 رستاخیز حسین: https://patogh.mobi/49490 نهضت مقدس: https://patogh.mobi/49159 📌💰لینک خــرید از سایت: حسین ع از زبان حسین ع: https://nashremaaref.ir/product/441138/ آئینه تمام نما: https://nashremaaref.ir/product/441143/ رستاخیز حسین: https://nashremaaref.ir/product/441482/ نهضت مقدس: https://nashremaaref.ir/product/441476/ ☎️مشاوره‌وخریدکتاب: ۰۲۵-۳۷۷۴۰۰۰۴ 📱۰۹۱۰۷۷۵۵۱۷۰ 🌐🙏کانال معرفی کتاب 🆔 @nashrmaref 🆔@nashremaaref_official 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 ده نکته کاربردی در باره برگزاری بهتر مراسم سوگواری سالار شهیدان(ع) ✍️استاد پیشکسوت دکتر حاج شیخ علی نصیری گیلانی/استاد تمام گروه معارف دانشگاه علم و صنعت 🔷🔸حسب تجربه چند دهه ای از شرکت در مجالس سالار شهیدان (ع) و آن چه که به عنوان توشه دانش اندک در این عرصه فراهم شده است، در آستانه حلول محرم الحرام ده نکته و توصیه کاربردی ارایه می گردند که ان شاء الله تعالی می توانند در برگزاری قویم تر و نورانی تر مراسم سوگواری سالار شهیدان (ع) تاثیر گذارند: 1️⃣مجلس سالار شهیدان (ع) از جهاتی می تواند در ردیف شب های قدر قرار گیرد که در آن هر فرد به فراخور ظرف وجودی خویش از بارش فیض و فیضان الهی بهره می گیرد. باید کوشید سهم خود از فیض حضور در این مجالس را از مرتبه کسب مغفرت الهی، برآورده شدن چند حاجت خُرد و کلان دنیوی، به مرتبه نیل به مراتب قُرب و معرفت الهی ارتقاء بخشید. 2️⃣اخلاص مهم ترین رکن رکین پذیرش هر عمل است که صد البته در باره برگزاری مجالس عزا برای سالار شهیدان (ع) نیز سریان دارد. از این جهت از هر گونه شوب و شائبه برای حضور در این مجالس اجتناب کنیم. مبادا کسی حضور خود را با متاع بی ارزش افتادن در قاب عکس فلان شبکه یا خبرگزاری معامله کند! 3️⃣با صرف نظر از آن که به داشتن وضو در همه ساعات شبانه روز و به ویژه هنگام ورود به مساجد و مراقد شریف اهل بیت (ع) توصیه شده است، با توجه به جایگاه معنوی بس فرازمند مجالس سوگواری سالار شهیدان و حضور فرشتگان در این مجالس، از تحفظ بر وضو و طهارت غفلت نشود. 4️⃣ از باب آن که فرمودند مومن «قليل المؤونة و كثير المعونة» است، بدون داشتن چشمداشتی از چگونگی پذیرایی و سایر امکانات مورد توقع، در مجالس روضه و بیشتر به هدف استفاضه و رشد و خدمت بیشتر در این مجالس شرکت کنیم. مبادا به عذر نبودن سیستم سرمایش و گرمایش و تنگی جا و کیفیت پایین چای و پذیرایی و ... خود را از حضور در چنین فیض عظیمی محروم کنیم! 5️⃣سخن گفتن از دنیا و مسایل آن در مسجد که مناطاً مجالس سالار شهیدان (ع) را نیز می تواند دربرگیرد، کراهت دارد. اما اگر گفت و شنودهایی از این دست مزاحمت برای جمع فراهم آورد و مثلا مانع شنیدن صدای خطیب و مداح برای دیگران شود، از مصادیق فعل حرام خواهد بود که شایسته علاقه مندان و عاشقان سالار شهیدان (ع) نیست. 6️⃣صاف و زلال کردن دل از هر گونه خشم و خشونت و کینه و عداوت نسبت به دوستان، همسایگان، برادران و خواهران ایمانی همه وقت لازم است؛ زیرا باور داریم که روزی در بهشت کنار هم خواهیم بود. این مهم در مجالس امام حسین (ع) از اهمیت بیشتری برخوردار است. مبادا کسی به خاطر کینه خود را از فیض حضور در چنین مجالسی محروم کند یا اختلاف خود را به مجلس حسینی بکشاند! 7️⃣عموم کسانی که مدیریت مجالس سالار شهیدان (ع) را برعهده دارند، مزد و مواجبی نمی گیرند و به عشق اهل بیت (ع) خود را وقف خدمت کرده اند؛ چنان که هزینه این مجالس بر دوش دین داران سنگینی می کند. از این جهت سزاوار است در کنار شرکت در این مجالس، با هر توشه و توانی که در اختیار داریم، به برگزاری ماندگارتر این مجالس یاری رسانیم. 8️⃣خُردسالان و نوجوانان گل سرسبد مجالس حسینی به شمار می آیند. آنان به نهال های پر طرواتی می مانند که باید از نور معنویت مجالس سالار شهیدان (ع) سیراب گردند. از این جهت مناسب است تمهیدات لازم برای حضور شیرین و پرجاذبه آنان اندیشده شود. مبادا کسی خاطر بس لطیف آنان را در چنین مجالسی بیازارد! 9️⃣مجلس سوگواری سالار شهیدان به مثابه کشتی نجاتی است در دریای پر تلاطم که می تواند به عنوان تنها راه نجات غرق شدگان در گرداب گناه و لغزش نقش آفرینی کند. تجربه نشان داده که عموم گناهکاران به رغم انغمار در گناه، خود را با شوق و اشتیاق به چنین مجالسی می رسانند. نگاه طبیبانه و همراه با مهر و عطوفت به آنان می تواند به پیوستن کامل آنان به جمع دین دارانِ متعبد تاثیر گذار باشد. دایره شرکت کنندگان در مجلس سالار شهیدان (ع) را تنها به عابدان شب و زاهدان روز تنگ نکنیم! 🔟به استناد روایت نبوی هر فردی که در مسجد درنگ دارد تا زمانی که غیبت نکند، در عبادت است. مفهوم این روایت آن است که مجالس دینی و معنوی را نباید با گناهان همراه ساخت. از این جهت باید مراقب بود تا مجالس سالار شهیدان (ع) به عرصه ای برای غیبت، تهمت و آزار زبانی و رفتاری نسبت به دیگران یا بستری برای بزک، خودنمایی و خودآرایی افراد تبدیل نگردد. علی نصیری یکشنبه، بیست و پنجم تیرماه 1402 روستای مژده 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗فقه در تمدن اسلامی و نوگرایی دينی ✍️دکتر حسن (دانشگاه پرینستون) 🔸برخی روشنفکران عرب، تمدن اسلامی را تمدن فقه توصيف کرده‌اند. اين سخن از جنبه‌های مختلف سخن درستی است. از فقه در اين تعبير، طبيعی است که تعبد شخصی به فروع فقهی مراد نيست. بلکه جنبه تمدنی فقه در اسلام است که مقصود است. 🔹روشنفکری دينی در ايران چند دهه‌ای است که در برابر توجه به جنبه‌های معنوی دين، اهمیت فقه را کم جلوه می‌دهد. البته آنچه از گفتمان روشنفکری دينی در ايران برمی‌آيد اين است که منظورشان از فقه، فقه بمثابه دانش است. به نظرم اين باور ناشی از دو فهم نادرست است: يکی از خود اسلام به مثابه دين و ديگری اسلام بمثابه تمدن. اسلام بمثابه دين بيش از آنکه نظامی الهياتی باشد که از طريق مرجعيتی رسمی مانند کليسا تحدید و مرزبندی شود، ديانتی است که در واقع در حوزه عمل مؤمنانه (مقوله ايمان) و مطابق ‌سنت‌ معنا می‌یابد و از اينجاست که شريعت در اسلام اهميت دارد. اهميت فقه در اسلام نيز ريشه در همين امر دارد. 🔸با اين وجود در تمدن اسلامی فقه به دليل اهميت شريعت از همان سده نخست تبديل شد به بستر پويایی علوم و دانش‌ها در اسلام. فقها از سده اول قمری از جايگاه اجتماعی بسيار مهمی برخوردار شدند. در انديشه سياسی اسلامی و در عصر خلفای اموی و عباسی فقيهان در مشروعيت بخشی به حاکميت‌ها به شکل‌های مختلف سهم مهمی ايفا می‌کردند. اجتهاد خودش دست کم در مقام نظر و تئوری، يکی از شروط خلافت بود و امام الحرمين جوينی هم که سهم اين شرط را در مشروعيت خلافت کم کرد در مقابل معتقد بود که خليفه می‌تواند با کمک فقها، امور دينی حکومت را سامان دهد و هرگاه به اجتهاد نيازمند شد از آنان کمک بگيرد. بنابراين فقها سهم مهمی در اجتماع و سياست و تدوين ‌قانون‌ در طول تاريخ تمدن و حاکميت‌های اسلامی داشتند. اما اين همه ماجرا نيست. 🔹فقه دانشی بود که خيلی زود از همان سده اول و اوائل سده دوم رو به رشد و گسترش نهاد. بسياری ديگر از علوم در اسلام به دليل فقه رشد کردند و باليدند: از تفسير قرآن گرفته تا حديث و علم کلام. در اين ميان از همه مهمتر دانش اصول بود که به دليل فقه شکل گرفت و در حقيقت تبديل شد به زمينه‌ای برای آنکه فقه مادر علوم شود. علم اصول در بستر تاريخی خود مرتبط بود با علوم لغت و ادب و تمام علوم دينی و همچنين با کلام و منطق و فلسفه. نمونه اعلای اين را بايد در غزالی ديد که از اصول آغاز کرد با کتاب منخولش که حاصل درس‌های استادش بود و تقريبا بعد از نوشتن همه آثار ديگرش از فقه و اخلاق و منطق و فلسفه و تصوف باز در آخر عمر به عنوان نتيجه همه آنها باز به علم اصول بازگشت و کتاب مستصفی را نوشت که پایه بسیاری از کتاب های بعدی در اين دانش است. حتی منطق و فلسفه هم در بسياری از حوزه‌های دينی به دليل علم اصول مجال رشد داشت. به هر حال فقه به اين ترتيب مادر علوم بود. حتی امروزه روشن شده که علوم رياضی و بخش‌هایی از دانش‌های هيئت و فيزيک به دليل اهميت فقه بود که مجالی برای رشد و مطالعه و سرمايه گذاری از سوی حکومت‌ها و اوقاف و مدارس یافت. 🔸اهميت فقه در اسلام را از اهميت نهاد مدرسه هم می‌توان فهميد. مهمترين نهادهای آموزشی در تاریخ اسلام مدارس بودند. مدرسه نظاميه که خواجه نظام الملک در بغداد و نيشابور و برخی شهرهای ديگر بنياد نهاد در واقع نهاد آموزش فقه بود (و علم اصول). مدرس نظاميه طبق وقفنامه می‌بايست فقيه برجسته دوران باشد. اما در همين نظاميه آموزش فقه و اصول موجب شد که دانش‌های جدل و کلام و فلسفه و حتی رياضيات رونق گيرد. می‌دانيم که بعد از خواجه حتی در همين نظاميه‌ها به منطق و حتی گاه فلسفه توجه می‌شد. دانش فقه با دانش‌های خلاف و اصول مرتبط بود و اگر کسی می‌خواست در خلاف و اصول متخصص شود بايد دانش جدل می‌دانست که به ويژه از دوره غزالی به بعد با دانش منطق مرتبط شد. يعنی فقيهان در واقع منطقيان برجسته‌ای هم می‌شدند تا بتوانند از آن در در دانش‌های خلاف و جدل فقهی بهره بگيرند. 🔹بدين ترتيب بايد گفت به يک معنا تمدن اسلامی تمدن فقه است و با فقه رشد کرد و بالید. روشنفکری دينی از آنجا که به جنبه‌های تمدنی و تاريخی اسلام کمتر عنايت دارد اهميت فقه را کمتر در می‌يابد. راه اصلاح و نوگرایی دينی از فقه و اجتهاد فقهی و اجتهاد در اصول و فروع فقه آغاز می‌شود. اين نکته‌ای است که روشنفکری دينی از آن غافل است. حتی غزالی و شمس و مولانا را هم نمی‌توان بدون فقه فهميد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ظرفیت‌های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر__.pdf
250.6K
📕 ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر ✍️آیت الله ابوالقاسم 💧چکیده: برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. 🗃منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
تبلیغ رفیع.pdf
371.8K
🌗تبليغ رفيع 🎤 | گزيده‌خواني درس‌گفتار حجت‌الاسلام دكتر رفيعي 🔻 درآمد مطالب اين درس در سه بخش ارائه مي‌شود؛ 1️⃣بخش اول: ‌ويژگي‌هاي مبلغ. 2️⃣بخش دوم: روش محتواسازي. 3️⃣بخش ‌سوم: تجارب تبليغي. ✅ بخش اول: ويژگي‌هاي مبلغ 🔺 1. موضوع شناسي مبلغ قبل از هر چيز بايستي نسبت به زواياي بحث اطلاع كافي داشته و مطالب براي خودش هضم شده باشد. طرح مباحثي كه نخستين بار و تنها ساعاتي قبل از منبر تهيه شده و هنوز شبهاتي براي گوينده حلّ نشده، نه تنها تأثيرگذار نيست بلكه بر سرگرداني مخاطب مي‌افزايد. 🔸تشخيص و هضم موضوع امام علي(ع) مي‌فرمايد: «لَا تَقُلْ‏ مَا لَا تَعْلَمُ‏ فَتُتَّهَمَ بِإِخْبَارِكَ بِمَا تَعْلَمُ؛ آنچه را نمي‌داني نگو كه در خبر دادن از آنچه مي‌داني متهم مي‌شوي.» ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 91. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تفسیر افنان ✍🏻 محمد سلطانی رنانی 🔸این کتاب به تفسیر چهل سوره آغازین قرآن به ترتیب نزول می‌پردازد و شاخص‌هایی شامل ترجمه، قرائت، تاریخ‌گذاری، نمای کلی، تفسیر آیات، تعدادی از واژگان، ساخت‌های صرفی، ساختار نحوی، بلاغت و شیوایی، مباحث کلامی، مباحث منطقی و فلسفی، استنباط‌های فقهی، حدیث، سخن برخی از مفسران، معرفی یکی از قرآن‌پژوهان و نگین سوره مورد بررسی قرار گرفته است. 🎤محمدنصر، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: 🔸از دو زاویه باید به این تفسیر توجه کرد: 1. مبنای تفسیری که این کتاب برگزیده است. 2. توانایی تفسیر در تحقق مبنای انتخاب شده و میزان موفقیت آن است. 🎤محمدرضا حاج‌اسماعیلی، عضو هیئت علمی گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان گفت: 🔸«تفسیر افنان» یک تفسیر تبلیغی است و مبلغین می‌توانند به خوبی از آن استفاده کنند، این تفسیر با پرداخت به ابعاد مختلف آیات، برای دانشجویان نیز قابل استفاده و فهم است. نکته‌ دیگرِ این تفسیر که در منابع دیگر وجود ندارد مبحث قرائات است، از حدود دویست سال پیش تا به حال کمتر به قرائات توجه شده است. 🔸قلم نویسنده این تفسیر قلم بسیار خوبی است که به ویژه در ترجمه، مخاطب را به خواندن مایل می‌کند. 🔸این کتاب توسط انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان و انتشارات تمهید به چاپ رسیده است. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
داستان منبر.apk
14.4M
© تبلیغی ♦️داستان منبر 🔹مجموع داستان‌های برای منبر و تایپ شده جدید سخنرانان (۵۰۰۰ داستان) 📲 دانلود مستقیم از سایت (https://talabeyar.ir/1399/12/dastanemenbar/) 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔 فراخوان پنجمین نگره جهانی حضرت رضا علیه السلام : با عنوان «اندیشه تمدنی امام رضا علیه‌السلام؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» ⏳ارسال چکیده: 25 دی 1402 ⌛️ارسال مقاله: 10 اسفند 1402 🌐سایت کنگره: https://iric.razavi.ir/iric2022/fa 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰 پیش نشست‌ کنگره بین المللی اندیشه‌های قرآنی آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله) ۳ 🔸 عنوان: مبانی قرآنی وظایف و ویژگی‌های مشترک پیروان ادیان الهی از منظر امام خامنه‌ای (مد ظله) 🔸 ارائه کننده: دکتر محمد عترت دوست استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی 🗓 دوشنبه: ۲۶ تیر، ساعت ۱۱ تا ۱۲ ✍️ نشست به صورت مجازی از طریق لینک زیر است: https://congress.maaref.ac.ir/elmi3 https://congress.maaref.ac.ir/ درصورت بروز هرگونه مشکلی در اتصال به نشست با شماره تلفن: ۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۱ ۰۲۵ _ ۳۲۱۱۰۵۶۴ تماس حاصل فرمایید. 🔸🔹🔸🔹 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📌سلسله جلسات هفتگی امت واحده ▫️فصل تمدن اسلامی ▪️جلسه دوم : حوزه تمدن ساز با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر بابایی ⏰دوشنبه ۲۶ تیر، ساعت: ۱۷:۳۰ 🏠قم_میدان روح الله_حسینیه هنر_طبقه دوم_دفتر امت واحده 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗سه نمای تأثیرگذار از محمد علی کِلی اسطوره فقید بوکس جهان در سه کلیپ کوتاه و دیدنی: 1️⃣ توصیف زیبا از خواندن 2️⃣استدلال منطقی در دفاع از و پوشش همسر! 3️⃣ ... جملات تأثیرگذار در واپسین روزهای عمر 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 انواع اجتهاد 🎙 آیت الله عباس کعبی/ استاد درس خارج و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 1️⃣ اجتهاد: این قسم از اجتهاد متکفل بیان احکام‌اللّه واقعیه است؛ و اگر تزاحمی بین احکام واقعیه و ظاهریه رخ دهد، بین آن‌ها جمع می‌کند. فنون مطرح‌شده در اواخر کفایة الأصول و نظریه‌ تزاحم حفظی که شهید (رحمه للله) بیان کرده است، از جمله مصادیق این اجتهاد به‌شمار می‌رود. خروجی این قسم از اجتهاد، رساله‌ توضیح‌المسائل از باب طهارت تا دیات است. 2️⃣ اجتهاد : این قسم از اجتهاد بعد از تشکیل نظام اسلامی نمود می‌یابد. در این قسم از اجتهاد، فقها پس از وضع قوانین توسط مجلس، اقدام به تطبیق آن‌ها با استنباطات فقهیّه می‌کنند تا مطابقت یا عدم مطابقت آن‌ها با اسلام آشکار گردد. به‌ عبارت‌ دیگر: عمل فقها در این خصوص دقیقاً مشابه یک قاضی است؛ با این تفاوت که قضات در قضیه‌ خارجیه‌ شخصیه قضاوت می‌کنند و فقها در خصوص قضیه‌ کلیه نظر می‌دهند. 3️⃣ اجتهاد : اجتهادی است که متکفل تنظیم روابط فرد و دولت در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی است. از جمله عرصه‌هایی که اجتهاد تنظیمی می‌تواند در آن ایفای نقش کند، عبارتند از: 1. تنظیم روابط بین‌الملل؛ 2. تنظیم روابط سیاسی فرد و دولت؛ 3. تنظیم روابط اداری؛ 4. تنظیم روابط مالیّه و مالیاتی؛ 5. تنظیم روابط بر پایه‌ محیط‌زیست؛ 6. تنظیم روابط داخلی. 🔹 بنابراین در عرصه‌ اجتهاد تنظیمی، نگاه فقیه به تنظیم روابط معطوف است. البته باید توجه داشت که در این اجتهاد، تنها زاویه‌ دید به آیات و روایات و دلیل عقل متفاوت می‌شود، نه اینکه منبع دیگری به ادله‌ اربعه افزوده گردد و ادعا شود که دلیل دیگری نیز به نام مصالح یا عرف یا مقتضیات زمان و مکان وجود دارد. 🔸به‌ عنوان‌ مثال: در نگاه اجتهاد تبیینی گفته می‌شود که اسلام مرز جغرافیایی ندارد و مجلس نیز در همین زمینه قانون «استرداد مجرمین» را تصویب می‌کند؛ لکن بر اساس اجتهاد این مصوبه توسط شورای نگهبان به دلیل استلزام پذیرش حکم طاغوت و از باب نفی سلطه رد می‌شود و سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را تصویب می‌کند. در حالی‌که در اجتهاد بررسی می‌شود که با توجه‌ به هزینه، فایده و کارآمدی و سیاسات شرعیه و مصالح نوعیه و دفع مفاسد و تحقق اهداف دولت اسلامی و فرایند تصمیم‌گیری حکمران، این مسئله باید به چه نحوی حل شود. 📚 برگرفته از درس خارج آیت الله 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗کتاب محاکم شرع از چهره فقهای شیعه غبار روبی می‌کند 🎙 دکتر موسی حقانی در مراسم رونمایی از اثر جدید استاد فقید علی ابوالحسنی (منذر)🔻 1️⃣ کتاب محاکم شرع، اثر ارزنده و مهمی است. ایشان سالیان سال در کنار فعالیت‌های علمی که داشتند فیش‌برداری می‌کردند تا کتابی پر برگ و بارتر در این خصوص تدوین کنند، ولی عمر کوتاه ایشان این فرصت را نداد. البته آثار متعددی از ایشان هست که هنوز چاپ نشده است. رویکرد ایشان در تاریخ‌نگاری مبتنی بر اصول بازنگری و بازنگاری علمی بود. وقتی کتاب محاکم شرع را نگاه می‌کنیم می‌بینیم چقدر این رویکرد می‌تواند در غبارروبی از واقعیات تاریخ معاصر که به خاطر سوگیری سیاسی از سوی برخی نویسندگان، روایت دیگری از آنها ارائه شده است موثر باشد؛ از جمله محاکم شرع. 2️⃣ در ایران از دوران صفویه بر اساس فقه شیعی بحث قضاوت در اختیار محاکم شرع بود. این محاکم با دقت به اختلافات و دعاوی و حتی قراردادهای ازدواج و طلاق رسیدگی می‌کرد. شیخ فضل الله نوری در مورد اینکه حاکم شرع با چه ابزاری می‌تواند به بسط عدالت کمک کند می‌گوید یقین به مبدا و معاد می‌تواند منجر به بسط عدل شود. محاکم شرع در آن زمان شغل نبود و از سر وظیفه این کار انجام می‌شد. طبیعتا کسی که این کار را می‌کرد عواید مادی هم داشت ولی به چشم شغل به این مسئله نگاه نمی‌شد. 3️⃣ در دوره مشروطه گام‌های جدی برای سکولار کردن قوانین و سیاست و حکومت در کشور برداشته می‌شود و شاید گام اول در اقتباس از قانون اساسی فرانسه بود که در تدوین قانون اساسی صورت گرفت و باعث شد مشکلاتی ایجاد شود. خود کسانی که با این مشکلات مواجه شدند اعتراف کردند نباید اقتباس کورکورانه از قوانین فرانسوی می‌کردیم و یک دستگاه پهن و عریضی ایجاد می‌کردیم که نسبت به محاکم شرع هم از کارایی کمتری برخوردار است. 4️⃣ یکی از مهمترین ابزارهای ارتباط مردم با روحانیت محاکم شرع بود لذا داور مامور می‌شود عدلیه جدید راه بیندازد. در عدلیه جدید حذف روحانیت از منصب قضا مطرح می‌شود. نتیجه این کار سکولار کردن قضاوت در ایران است. چیزی که اتفاق می‌افتد به هم ریختگی گسترده در زندگی مردم است. در سال ۱۳۱۵ محاکم شرع کاملا دولتی می‌شود و این چیزی بود که در دوره قاجار نداشتیم و همین باعث می‌شد محکمه شرع در مقابل حکم صدر اعظم هم بایستد. جریان غربگرا علی‌رغم اینکه به کارآمدی این نهاد واقف بود ولی با توجه به اینکه دنبال غربی کردن ایران بود روحانیت را از محاکم شرع حذف کرد، حتی به این قیمت که امور مردم را دست کسانی بسپارد که بهره‌ای از تقوا و پارسایی ندارند. این مسئله جزء عبرت‌های تاریخ معاصر است که مشکلاتی زیادی برای کشور ایجاد کرد. 🔰 متن کامل خبر؛ خبرگزاری ایکنا 🔰 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌑 منابعی برای مبلغان و سخنرانان حسینی 📕 گزیده دانشنامه امام حسین(ع) . چهارده بخش از دانش نامه امام حسین(ع)؛ . تلخیص و گزینش روایات و گزارش‌هاى تاریخى؛ . انتخاب جامع ترین متن‌ها، از منابع معتبر؛ . گزارش تحلیلى از منابع معتبر در موضوع عاشورا و ... ◾️ خرید کتاب ◽️ مطالعه کتاب ⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖ 📕 حکمت نامه امام حسین علیه السلام 🔸کوششى نو برای گردآورى سخنان حکیمانه از منابع شیعه و اهل سنّت، با نظمى نوین و دسترسی آسان. افزون بر حکمت ها، بخشى از احادیثی که امام(ع)مستقیماً یا با واسطه از پدر بزرگوار یا جدّ ارجمندش نقل کرده را در بر مى‌گیرد. باب ‌ها: حکمت‌هاى عقلى و علمى، اعتقادى، سیاسى، عبادى، اخلاقى، جامع، گوناگون، منظوم، تمثّل جستن امام به اشعار شاعران و دیوان منسوب به امام حسین(ع). ◾️ خرید کتاب ⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖⁖ 📕 واقعه عاشورا در منابع کهن ▫️ متن کامل شش منبع مهم و جامع با ترجمه • تاریخ طبری، • ارشاد مفید، • فتوح ابن اعثم، • لهوف سید بن طاووس، • امالی صدوق،• مقاتل الطالبیین ابوالفرج. ↲ نکته برخى از مطالب مقتل ها، به خاطر اشكال محتوايى يا كم فايده بودن، در متن دانش نامه امام حسین(ع)، استفاده نشده، و يا مورد نقد واقع شده‌اند. از اين رو، عرضه متن كامل آنها در اين کتاب، تنها برای فوايدى است كه در ارائه متن كامل و پيوسته وجود دارد! 📝 به کوشش جمعی از پژوهشگران، قم، دارالحدیث، چاپ اول،‌ ۱۳۹۵،‌ ۱۰۲۹صفحه،‌ وزیری ◾️ خرید کتاب @shop_darolhadith_ir 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
قرائتی0.pdf
4M
🌗خدا را ببين، دل را بچاپ! 🎤 | گزيده‌خواني درس‌گفتارهاي تبليغي استاد قرائتی تهیه و تنظیم: حجت شعبانی 🔻... عوام فهم، خواص پسند در سخنراني دو شرط مهم داريم: 1. عوام بفهمد 2. خواص بپسندد. چرا كه برخي حرف‌ها را عوام مي‌فهمد، اما خواص به آن اشكال مي‌كنند و بر عكس برخي حرف‌ها را خواص مي‌پسندد ولي عوام متوجه نمي‌شود. چيزي بگوييد که مردم بفهمند. قرآن مي‌گويد: «قَوْلا مَعْرُوفًا» . به طور مثال: آيت الله خامنه‌اي وقتي به بازديد مي‌روند، مي‌گويند: «زنده باشيد!» اگر بگويند «ابقاءکم الله»، طرف نمي‌فهمد. بنابراين مطالب شما بايد با فهم مخاطب تناسب داشته باشد. 🔺بي‌مطالعه حرف زدن خيانت است! در مشهد به آيت الله فلسفي (ره) (برادر مرحوم استاد فلسفي خطيب مشهور) گفتند: بفرماييد برويد منبر. ايشان گفت: امروز مطالعه نكردم! باز گفتند: هر كه مي‌خواهد آقا بروند منبر صلوات بلند ختم كند. دوباره ايشان گفت: امروز مطالعه نكردم! سه بار كه صلوات فرستادند، ايشان رفت منبر و گفت: «بي‌مطالعه حرف زدن خيانت است، من هم امروز مطالعه نكردم»؛ و از منبر پايين آمد. لذا عنايت داشته باشيد اثر اين يك دقيقه صحبت از صد منبر بيشتر است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 92. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir