eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
309 ویدیو
576 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
نشریه معارف
#تبلیغ #نقد_حال 🌗 نسبت به تبلیغ نگرانم! 🎙رهبر معظم انقلاب در دیدار مبلغان و طلاب حوزه 🔹 با اطلاعا
🌗 پنج کلید تبلیغ 🔍 مرور نکات کاربردی رهبر انقلاب درباره بایسته‌های تبلیغ حوزه‌های علمیه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 مهمترین استدلال بر برتری علی(ع) 🔹از غریب ترین ایام زندگی ما همین روز مباهله است. نه رسانه های ما از مباهله تعریف می کنند، نه خود ما! 🔸وقتی مامون به وجود مبارک امام رضا سلام الله علیه عرض می کند: به چه دلیل علی بن ابیطالب افضل است؟ دیگر نفرمود [به دلیلِ] غدیر، [بلکه] فرمود: به [دلیل] آیه‌ی انفسنا (مباهله)؛ خدا وقتی [در آیه مباهله] وجود مبارک حضرت امیر را جان پیغمبر می داند، از این بالاتر فضیلت فرض می شود؟! 🔹"من کنت مولاه فهذا علی مولاه" کجا؛ که گفتۀ خود پیغمبر است [کجا پیغمبر گفته حضرت امیر، جان من است؟] تا آنکه [در آیه مباهله] ذات اقدس اله بفرماید: علی، جان پیغمبر است! و وجود مبارک امام رضا به این آیه استدلال کرد. آیت الله جوادی آملی درس تفسیر، ۱۳۹۵/۰۷/۰۴ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔کرسی ترویجی «مناسبات فقه و سیاست در مکتب فقهی جبل عامل» 👤با حضور اساتید: 🎙احمد رهدار 🎙محمدجواد یاوری 🎙محمد متقیان 🎙حسین حمزه 📆 زمان: پنج شنبه، ۲۲ تیرماه، ساعت 10 🕌 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، طبقه دوم، دفتر گروه فقه سیاسی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰الزامات و ظرفیت های تبلیغات فرهنگی و رسانه‌ای در روسیه 🔹پنجشنبه ۲۲ تیر، ساعت ۱۰ 📎لینک نشست 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
عوامل معنویت های نوظهور.pdf
211.3K
🌗مروري بر عوامل و ويژگي‌هاي معنويت‌هاي نوظهور ✍️ دکتر حميد رضا مظاهري سيف 🔻مقدمه معمولاً گفته مي‌شود كه ما در عصر بازگشت انسان به معنويت يا بازگشت معنويت به زندگي بشر به سر مي‌بريم، اما نگاهي به روند شتاب‌زده و گستردة معنويت‌گرايي كه از عمر آن چند دهه نمي‌گذرد، به وضوح نشان مي‌دهد كه با پديدة‌ انفجار معنويت روبرو هستيم. انسان مدرن كه به سختي دور از معنويات نگه داشته مي‌شد و در تمدني زندگي مي‌كرد كه غير از جهان و زندگي مادي براي چيز ديگري ارزش قائل نبود، حريص و عجول و عنان گسيخته به معنويات روي آورده و همانند مردماني كه در قحطي به سر مي‌برند و انبار ناني يافته‌اند، سنت‌هاي كهن عرفاني و معنوي را برگرفته و هر كس تكه‌ يا تكه‌هايي از مكاتب مختلف را چنگ زده و مي‌كوشد كه خود را با آن اشباع نمايد. ❇️ ميلتون پركارترين محقق در حوزة جامعه‌شناسي اديان نو پديد مي‌نويسد كه بيش از دوهزار فرقة معنويت‌گرا در آمريكا و بيش از دوهزار جريان معنويت‌جويي در اروپاست و در صد كمي از آنها مشترك‌اند. در حقيقت با گذشت حدود چهل سال حدود چهار هزار مكتب و فرقة عرفاني و معنوي در جهان غرب شكل گرفته است. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 62. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 ادوار مدرنیزاسیون در عصر رضاخان 🎙محمدصادق ابوالحسنی؛ شبکه ۴ سیما | برنامه ماجرا | درباره سه مرحله سیاست رضاخان 🔻 1⃣ مرحله استقرار (۱۲۹۹-۱۳۰۶) 2⃣ دوران گذار (۱۳۰۶-۱۳۱۴) 3⃣ مرحله تثبیت (۱۳۱۴- ۱۳۲۰) 👈 چرا آیت الله شیخ عبدالکریم حائری مستقیماً با رضاخان درگیر نمی‌شد؟ 🔹 جواب جالب مؤسس حوزه به شیخ‌محمدتقی بروجردی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نشست تخصصی نقد و بررسی بخش آموزش و پرورش برنامه هفتم توسعه ارائه دهنده: آقای علی علیزاده دبیر علمی: حجت الاسلام محمدامین رضایی زمان: پنجشنبه ۲۲ تیرماه ساعت ۱۶ مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، خیابان سمیه، خیابان شهیدرجایی، پلاک۷۸ لینک مجازی نشست: https://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نشست علمی: شاخصه های مکتب فقهی آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) 🎙با حضور: آیت الله محسن فقیهی 🕰 پنج شنبه 22 تیر 1402 ساعت 17:30 الی 19 🔳 نحوه اجرای برنامه: مجازی: پخش زنده از: تلویزیون اینترنتی فقه نظام ساز: http://heyatonline.ir/irsi 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 جریان مباهله قبل از واقعۀ غدیر بود یا بعد از آن؟ ✍️ استاد محمدهادی غروی 🔹آیات مباهله در سوره آل‌عمران است و این سوره بر حسب ترتیب نزول، سوره سوم بعد از هجرت به مدینه است. کسی مدعی نیست که مباهله آن وقت انجام شده باشد. همه متفق‌اند که مباهله بعد از فتح مکه انجام شده است. باز همه متفق‌اند که مباهله در 24 ذی‌الحجه بوده است؛ اما اختلاف در سال آن است که آیا سال نهم بوده یا سال دهم؟ مشهور بر آن است که در 24 ذی‌الحجه سال دهم بوده است. اما کسانی که سال دهم را تعیین کرده‌اند به لوازم خبر جزیه ستادن امام علی(ع) از نصارای نجران و سپس پیوستنش به پیامبر(ص) برای حجه الوداع توجه نکرده‌اند. 🔸حدود یک سال بعد از فتح مکه (که در رمضان سال هشتم بود)، گروه‌های متعددی از قبایل مختلف و متعدد به پیامبر(ص) اقبال کردند و به مدینه رفتند و اسلام عشائر خود را بر حضرت عرضه و بیعت کردند و لذا آن سال، یعنی سال نهم را «سنه الوفود» نامیدند. یکی از این گروه‌ها، نصارای نجران بودند که به مدینه رفتند و جریان مباهله پیش آمد. جریان مباهله به قراردادی میان آنان و پیامبر(ص) ختم شد که مبنی بر آن، نصارای نجران دوبار در سال جزیه پرداخت کنند. پس از مدتی امام علی(ع) به دستور پیامبر(ص) به یمن رفت تا اولین قسط شش ماهه جزیه نصارای نجران را دریافت کند و سپس برای ماه ذی الحجه از یمن به حج پیامبر اکرم(ص)، برای حجه الوداع بپیوندد. خبر اخذ جزیه و سپس پیوستن به حجه الوداع، وقوع مباهله در سال نهم را متعین می‌کند. 🔹پس مباهله قطعا قبل از حجه الوداع و جریان غدیر واقع شده است. لذا طبعا سوال می‌شود که چطور آیه مربوط به حادثه‌ای در سال‌های آخر عمر پیامبر(ص) در سوره آل عمران، آمده حال آنکه این سوره در سال سوم هجرت نازل شده؟! پاسخ اینکه نزول آیه مباهله مربوط به سال سوم در ضمن سوره آل عمران نیست؛ بلکه آیه مباهله سال نهم نازل شد، اما ضمن سوره‌ای نبود. لذا هنگام جمع آوری قرآن، صحابه بنا به تشخیص خود، آن را در سوره آل عمران قرار دادند؛ شاید به این مناسبت که این سوره بیشترین آیات مربوط به اهل کتاب را دارد. 🔸البته اصل، در ترتیب آیات قرآن این است که پیامبر جای آیات را مشخص کرده است؛ مگر اینکه در موردی دلیل خاصی در دست داشته باشیم تا بر اساس آن بگوییم که جای این آیه یا آیات را صحابه تعیین کرده‌اند، بدون اینکه دستوری از پیامبر داشته باشند. در مورد مباهله چنین است؛ یعنی همین که آیه که متضمن دعوت به مباهله در سال نهم هجرت نازل شده ولی آیات سوره آل عمران به تدریج در سال سوم هجرت نازل شده، قرینه‌ای است قوی بر اینکه این آیه بخصوص در اینجا نبوده است؛ بلکه چنانچه گفتیم چون ضمن سوره مشخصی نازل نشده بود و جای آیه نیز توسط پیامبر(ص) تعیین نشده بود، صحابه در تألیف قرآن، آن را ضمن آل عمران جای دادند. 📚مرکز پژوهش های تاریخ اسلام 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
29.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خوشا آنان که دائم در نمازند "الَّذین هُم فی صَلاتِهِم خاشِعون"(مومنون/۲) صحنه هایی از عشقبازی علمای عامل ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ 🌑 اعمال شب جمعه: 🔸 تلاوت سوره های مبارکه یس و واقعه و ۱۰۰ بار قدر 🔹 زیارت سالار شهیدان(ع) 🔸 زیارت حضرت صاحب الزمان(عج) 🔹 دعای نورانی کمیل امیرالمومنین(ع) 🔸 استغفار از همه گناهان و لغزش ها 🔹 طلب آمرزش برای گذشتگان 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
علل پوچ گرایی.pdf
1.84M
🌗علل گرايش به بدبيني و پوچ‌گرايي ✍️دكتر عبدالله نصري 🌱يكي از مشكلات انسان مدرن مسأله پوچ‌گرايي مي‌‌باشد. حال سئوال اين است كه با توجه به فطرت خداشناسي و خداجويي در انسان چرا برخي انسان‌ها دچار بحران اعتقادي و پوچ‌گرايي مي‌شوند؟ 🔻درآمد مختصراً بايد گفت كه علل و عوامل پوچ‌گرايي بر دو گونه‌اند: 1. علل و عوامل درون ذاتي يا فردي؛ 2. علل و عوامل برون ذاتي يا اجتماعي. بي‌ترديد در قلمرو انسان‌شناسي هرگز نمي‌‌‌توان حد فاصلي ميان فرد و اجتماع قائل شد، زيرا اين دو بر يكديگر تأثير متقابل دارند و ما اين تقسيم‌بندي را صرفاً به جهت شدت تأثيرشان بر يكديگر، به عمل آورديم. علل و عوامل درون ذاتي يا رواني مانند نابساماني‌هاي تربيتي، عقده حقارت، ناخودپذيري و... علل و عوامل برون‌ذاتي يا اجتماعي مانند نابساماني‌هاي محيطي و اجتماعي، دگرگوني ارزش‌ها و.... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 64. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗دانشمندان هوشمند ما: علامه و شهید 🎙 مقام معظم رهبری 🔶🔹ببینید، یک روز در این کشور ــ شماها البتّه آن روزها «لَم یَکُن شَیئاً مَذکورا» بودید؛ صحبتِ پنجاه شصت سال قبل است ــ توده‌ای‌ها فعّالیّت می کردند؛ فعّالیّت تبلیغی و غیره. ظاهر مطلب این بود که این یک جوانِ توده‌ای است، به منِ جوانِ آخوند یا غیر آخوند رسیده و مثلاً می خواهد حرف خودش را بر ذهن من غالب کند؛ این ظاهر قضیّه بود، امّا باطن قضیّه این نبود. باطن قضیّه این بود که حزب توده اساساً متّکی بود به یک دستگاه فکری و سیاسیِ گسترده‌ای به نام «شوروی»؛ توده‌ای‌ها اصلاً از آنجا تغذیه می شدند، ارتزاق مادّی و فکری می کردند؛ با منبع مارکسیسم مواجهید. لذا اینجا دانشمندان هوشمند آن روز ما، مثل مرحوم علّامه‌ طباطبائی، نرفتند سراغ اینکه جواب اینها (جوان توده‌ای) را بدهند، جواب مارکسیسم [را دادند]؛ این [کتاب] «روش رئالیسم» جواب مبانی فکری مارکسیستی است؛ مبنای فکری نقطه مقابل را پیدا کنند، آن را هدف قرار بدهند؛ بسیاری از کارهای مرحوم شهید مطهّری از این قبیل است؛ یعنی صحنه را بشناسیم، بدانیم چه کسی با ما طرف است.🔸🔷 بیانات معظم له در دیدار طلاب؛ ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
ماشیح.pdf
154.6K
🌗«ماشيح» منجي موعودِ يهود 🎤 | گفتگو با دكتر يونس حمامي لاله زار 🔻اشاره: يونس حمامي لاله‌زار، پزشك، محقق ديني، از صاحب‌نظران فرهنگي ـ مذهبي و رئيس اسبق انجمن كليميان ايران است؛ پزشكي كه بيش از طبابت، دغدغه تدريس «تلمود» و آموزه‌هاي دين يهود را دارد. 🔸در كارنامه پژوهشي ـ مذهبي ايشان پانزده سال تدريس علوم ديني و ده‌ها تحقيق مكتوب علمي ثبت است؛ كتاب «فرهنگ و بينش يهود» دوره دبيرستان ويژه كليميان، ترجمه «نيايش‌هاي روزانه يهود»، تكميل و تدوين فرهنگ به زمين مانده سليمان حيّم با عنوان «فرهنگ فارسي به عِبري» نمونه‌اي از آنهاست. نوشتن مقالات متعدد در نشريات ديني از جمله «افق بينا» (نشريه داخلي انجمن كليميان) و همكاري با فصلنامه‌هايي چون «هفت آسمان» از دكتر حمامي چهره‌اي فعال در عرصه اطلاع‌ر‌ساني علمي به نمايش مي‌گذارد. وي علاوه بر همكاري با مراكز پژوهشي و دانشگاهي، «درس يهود» را در دوره دكتري اديان و مذاهب اسلامي دانشگاه تربيت مدرس قم تدريس نموده است. 🔹نشريه معارف ضمن ارج نهادن به همكاري صميمانه دكتر حمامي لاله‌زار در به سرانجام رسيدن اين گفتگو، افتخار دارد متن اين مصاحبه را تقديم مخاطبان فرهيخته خود نمايد. «معارف» ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 50. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه 🔹امام موسی کاظم(ع): خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش‌، ارزانی می دارد، هر کس‌ در عصر جمعه صد‌بار سوره قدر را بخواند‌ از این هزار رحمت بهرمند می شود. 📚امالی صدوق ، ص۶۰۶ 🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در ترک مکن! 🔷🔶🔹🔸 اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 توصیه علامه جعفری به استادان و مدرسان 🎙 استاد قادر فاضلی ▫️در گفتگوی با برنامه تلویزیونی کلمه 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
حب دنیا.pdf
13.43M
🌗 حب دنيـا ✅ «عن أبي عبدالله، عليه‌السلام، قال: من أصبح و أمسي و الدنيا أكبر همه جعل الله الفقر بين عينيه و شتت أمره و لم ينل من الدنيا الا ما قسم له و من أصبح و أمسي و الآخرة أكبر همّه جعل الله الغني في قلبه و جمع له أمره؛ امام صادق عليه السلام، فرمود: كسي كه صبح كند و شام كند و حال اينكه دنيا بزرگترين همّ او باشد، خدا فقر را بين دو چشمش، قرار دهد و درهم كند كار او را، برخوردار نگردد از دنيا مگر آنچه قسمت شده است براي او. و كسي كه صبح و شام كند در صورتي كه آخرت بزرگترين همّ او باشد، خدا بي نيازي را در دل او قرار دهد، و گرد آورد براي او كار او را.» 🔻شرح: بدان كه از براي دنيا و آخرت اطلاقاتي است به حسب انظار ارباب علوم. و ميزان معارف و علوم آنها، كه بحث از حقيقت آن به حسب اصطلاح علمي مهم به امر ما نيست و صرف همت در فهم اصطلاحات و رد و قبول و جرح و تعديل باز دارد پياده را ز سبيل. آنچه در اين باب مهم است فهم دنياي مذمومه است كه انسانِ طالب آخرت اگر بخواهد از آن احتراز كند، با خُبرت احتراز نمايد. و آنچه اعانت كند انسان را در اين سلوك راه نجات، و ما آن را انشاءالله در ضمن چند فصل بيان مي‌كنيم. و از خداي تعالي توفيق مي‌طلبيم در سلوك اين طريق. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 75. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فراخوان جذب هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده سال 1402 🔻شرایط جذب: 1. دارا بودن مدرک سطح 4 حوزه یا دکتری دانشگاه 2. دارا بودن حداکثر 40 سال سن 3. متقاضیان باید دارای اثر علمی و پژوهشی و یا کتاب انتشار یافته در حوزه تخصصی مرتبط و مورد تایید ارزیابان پژوهشکده باشند. 4. شرط پذیرش داوطلبان خواهر سکونت خانوادگی در قم یا تهران است. داوطلبان برادر نیز متعهد به حضور در قم یا تهران خواهند بود. 5. اولویت جذب در همه ظرفیت‌ها در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی با طلاب حوزه علمیه به ویژه خواهران است. 🔻ملاحظات 1. منظور از حوزه تمرکز پژوهشی، حوزه‌ای است که پژوهشگر، پس از جذب به عنوان هیات علمی، بر آن تمرکز و کلان پروژه خود را در آن حوزه طراحی خواهد نمود. 2. رویکرد اسلامی در کلیه پژوهش‌ها و حوزه‌های تمرکز مورد توجه خواهد بود. 3. فارغ التحصیلان رشته مطالعات زنان در صورت داشتن اثر علمی قابل قبول در حوزه تمرکز، می توانند در کلیه رشته‌ها ثبت نام نمایند. 🔻فرایند جذب: 1. پس از بررسی پیشینه علمی و پژوهشی، از داوطلبان برای حضور در جلسه مصاحبه دعوت خواهد شد. داوطلبانی که در مصاحبه تخصصی احراز صلاحیت شده‌اند به مصاحبه عمومی دعوت می‌شوند. جذب نهایی اعضای هیات علمی پس از تایید هیات ممیزه خواهد بود. 2. تا زمان تایید نهایی عضو در هیئت ممیزه، فرد به عنوان پژوهشگر مقیم در پژوهشکده مشغول فعالیت خواهد بود. 🔷ثبت نام از طریق لینک زیر: http://register.wrc.ir/view.php?id=49377 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔 فراخوان نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی 🔻 محور ها: 🔘 بررسی فقهی، حقوقی ، فلسفی و اخلافی هوش مصنوعی 🔘 مطالعات و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی 🔘 مطالعات سایبرنتیکی و هوش مصنوعی 🔘 آینده پژوهی هوش مصنوعی؛ تحلیل فرصتها و تهدیدها 🔘 حکمرانی و سیاست گذاری هوش مصنوعی 🔘 هوش مصنوعی؛ علوم انسانی و اسلامی دیجیتال 🔘 ظرفیت شناسی هوش مصنوعی در کارکردها، فرایندها و علوم اسلامی 🔘 زیرساخت ها و محصولات هوش مصنوعی و علوم اسلامی 🔘 مرزهای دانشی، هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی ⏳مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۲/۵/۳۱ ⏳مهلت ارسال مقاله: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰ 📆 زمان برگزاری همایش مردادماه ۱۴۰۳ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 بزرگانی که منبر رفتن را کسر شأن نمی‌دانستند 🎙مقام معظم رهبری حالا این را هم که منبر و شکل تبلیغی منبر از کِی بوده، بنده مجال نکردم [ببینم]؛ دلم می‌خواست اگر بتوانم مراجعه کنم، امّا مثلاً همین ملّاحسین کاشفی سبزواری در قرن نهم و دهم یا مثلاً واعظ قزوینی در قرن دهم ــ که شاعر بزرگی هم هست ــ در ذهن من [این‌جور] هست که اینها اهل منبر بودند و می‌رفتند صحبت می‌کردند و از آن وقت‌ها این سنّتِ منبر وجود داشته. ملّا حسین کاشفی صاحب روضة‌ الشّهدا است، و ما که روضه‌خوانی می‌کنیم، در واقع گرفته‌شده‌ از کتاب آن بزرگوار است. و همچنین بعداً علمای بزرگی مثل شیخ جعفر شوشتری [اهل منبر بودند]. شیخ جعفر شوشتری معروف به وعظ است؛ ملّا است، فقیه بزرگی است امّا خب اهل منبر بوده؛ که البتّه با شیخ جعفر کاشف‌الغطاء اشتباه نشود. یا مرحوم حاج آقا رضای همدانی واعظ، ملّای بزرگ ــ که باز با حاج آقا رضای همدانی صاحب مصباح الفقیه اشتباه نشود؛ او کس دیگری است ــ صاحب هدیّة ‌النّملة الی رئیس الملّة، واعظ بوده است. در زمان خود ما مرحوم آمیرزا ابوالحسن قزوینی فیلسوف، که امام در دوره‌ جوانی‌اش پیش ایشان یک مقدار فلسفه خوانده بود، ملّای بزرگی بود. ایشان را خود من دیده بودم. در همین مسجد جامع تهران، در یک شبستانی نماز می‌خواند، منبر می‌رفت و مردم می‌نشستند منبر ایشان را گوش می‌کردند. قبل از ایشان، مرحوم شاه‌آبادی، استاد امام ــ که خب ما ایشان را درک نکردیم ــ در همین مسجد جامع منبر می‌رفتند. اینها کسر شأن نمی‌دانستند منبر رفتن را. در مشهد خود ما، مرحوم حاج میرزا حسین سبزواری، مرحوم حاج آقا حسن قمی منبر می‌رفتند. یعنی سنّت تبلیغ، حالا چه به شکل نگارش، چه به شکل منبر رفتن، چه به شکل شعر گفتن، در حوزه‌های علمیّه وجود داشته؛ این اهمّیّت این را نشان می‌دهد. بیانات در دیدار طلاب؛ ۱۴۰۲/۴/۲۱ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 ای مبلغان عزیز! ای طلاب گرامی! ✍️ استاد علی حاجوی 🔻 در آستانه محرم حسینی سلام الله علیه ملتمسانه درخواست می‌شود در مجالس و منبرها... : ۱. از محکمات اسلام بگوییم و به مطالب سست و مشکوک متوسل نشویم. ۲. مطالب معقول و خردپذیر بگوییم و چیزی را بگوییم که در درجه اول خودمان پذیرفته و قانع شده باشیم. ۳. از خواب و قصه ها و شعر و شعارهای بی در و پیکر و بی‌سند و ثمر که گاهی اشکالات معرفتی دارند پرهیز نماییم. ۴. منبرها را از حالت یک طرفه و خسته کننده به تعاملی و منعطف و پرسش و پاسخی سوق دهیم. ۵. منبرها را کوتاه و مختصر و مفید کنیم. ۶. ظرفیت مخاطب را لحاظ کنیم نه تعداد صفحات یادداشت هایمان را. ۷. نقد منصفانه بکنیم و از افراط و تفریط در مثبت و منفی گویی اجتناب نماییم. ۸. به چشمان مخاطب و خمیازه هایشان توجه و منبر را کنتراتی اداره ننمایید. ۹. هدفمند و مساله محور منبر برویم و بدانیم که در هر منبر چه مساله ای را می خواهیم حل کنیم. ۱۰. با مطالعه کافی منبر برویم و از قبل مطالب مورد نظر را با دوستان و صاحب نظران به مباحثه بگذاریم تا ناخالصی هایش روشن گردد. ۱۱. فقط به احساسات عوام تکیه نکنیم بلکه در ارتقا عقلانیت آنها هم بکوشیم. ۱۲. تعارفات آبکی و تکیه کلام های تشریفاتی و نخ نما را کم کنیم. ۱۳. به وادی هایی که تخصص یا اطلاع کافی نداریم ورود نکنیم چون بیشتر خراب می کنیم. ۱۴. از تکرار مکررات و قبض و بسط های بی ثمر پرهیز نماییم. ۱۵. از مسائل روز و ترفند دشمنان غفلت نکنیم. ۱۶. با مردم ساده و روان صحبت کنیم و از قلمبه گویی اجتناب نماییم. ۱۷. در خرافه شناسی بکوشیم و با خرافات مبارزه کنیم. ۱۸. به بهانه زبان حال و غیره هر نسبت ناروایی را به خاندان رسالت علیهم السلام ندهیم. و یک پیشنهاد: 📘 اگر در انتخاب محتوی مشکل داریم، می‌توان از کتاب «حکمت ها و اندرزها»ی استاد شهید مطهری ده‌ها منبر استخراج کرد. یکی یکی انتخاب و با آیات و روایات و اسناد و معقولات و مسائل روز و غیره پرورش دهیم و حرف حسابی به مردم بگوییم. سلام و درود بر مبلغان دین بابت زحمت سنگین تبلیغ!❤️ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
◾️هم‌اندیشی علمی حکمرانی در قرآن 📒حکمرانی در قرآن ( جلسه ۲۰۰) 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد نجف لک زایی و اساتید مدعو ⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور 📅زمان: شنبه 24 تیر ماه 1402 ساعت 13 الی 15 🗒مکان:قم،پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم،تالار شهید سلیمانی 💠لینک ورود به جلسه 🌐 dte.bz/hokmconf 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔آئین پیش‌همایش «مرجع مجاهد» 🔺بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال فقیه اهل بیت(ع) و مرجع مبارز و انقلابی مرحوم آیت‌الله‌حاج‌ سید‌عبدالله‌ شیرازی 🔖با پیام آیت‌الله مکارم شیرزای، آیت‌الله سبحانی و استاد علیرضا اعرافی 👤اساتید سخنرانان: 🎙سید هاشم حسینی بوشهری 🎙محمدمهدی شب زنده دار 🎙نجم الدین طبسی 📆 زمان: شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ الی ۱۹ 🏛مکان: قم، چهارراه شهدا، خیابان معلم ، ستاد دفتر تبلیغات اسلامی، سالن همایش‌های شیخ طوسی(ره) 🔺لازم به ذکر است همایش اصلی در سال جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد شد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir