#عصر_جمعه
🌗 نسیم های رحمت در عصر جمعه
🔹امام موسی کاظم(ع):
خداوند هر روز جمعه هزار نفخه رحمت به بعضی از بندگانش، ارزانی می دارد، هر کس در عصر جمعه صدبار سوره قدر را بخواند از این هزار رحمت بهرمند می شود.
📚امالی صدوق ، ص۶۰۶
🔸️مرحوم آیت الله العظمی آقا رحیم ارباب(ره) می فرمود: من با آقای[آیت الله العظمی] سید جمال گلپایگانی مکاتبه دارم؛ اخیرا گفته است که در طول هفته هر عمل مستحبی را ترک کردی صد بار سوره قدر را در #عصر_جمعه ترک مکن!
🔷🔶🔹🔸
اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ؛
صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ؛
فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ؛
وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً.
🌐کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نقد_حال
🌗 توصیه علامه جعفری به استادان و مدرسان
🎙 استاد قادر فاضلی
▫️در گفتگوی با برنامه تلویزیونی کلمه
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
حب دنیا.pdf
13.43M
#اختصاصی
#واژه_شناسی
🌗 حب دنيـا
✅ «عن أبي عبدالله، عليهالسلام، قال: من أصبح و أمسي و الدنيا أكبر همه جعل الله الفقر بين عينيه و شتت أمره و لم ينل من الدنيا الا ما قسم له و من أصبح و أمسي و الآخرة أكبر همّه جعل الله الغني في قلبه و جمع له أمره؛ امام صادق عليه السلام، فرمود: كسي كه صبح كند و شام كند و حال اينكه دنيا بزرگترين همّ او باشد، خدا فقر را بين دو چشمش، قرار دهد و درهم كند كار او را، برخوردار نگردد از دنيا مگر آنچه قسمت شده است براي او. و كسي كه صبح و شام كند در صورتي كه آخرت بزرگترين همّ او باشد، خدا بي نيازي را در دل او قرار دهد، و گرد آورد براي او كار او را.»
🔻شرح: بدان كه از براي دنيا و آخرت اطلاقاتي است به حسب انظار ارباب علوم. و ميزان معارف و علوم آنها، كه بحث از حقيقت آن به حسب اصطلاح علمي مهم به امر ما نيست و صرف همت در فهم اصطلاحات و رد و قبول و جرح و تعديل باز دارد پياده را ز سبيل. آنچه در اين باب مهم است فهم دنياي مذمومه است كه انسانِ طالب آخرت اگر بخواهد از آن احتراز كند، با خُبرت احتراز نمايد. و آنچه اعانت كند انسان را در اين سلوك راه نجات، و ما آن را انشاءالله در ضمن چند فصل بيان ميكنيم. و از خداي تعالي توفيق ميطلبيم در سلوك اين طريق.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 75.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
✅ فراخوان جذب هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده سال 1402
🔻شرایط جذب:
1. دارا بودن مدرک سطح 4 حوزه یا دکتری دانشگاه
2. دارا بودن حداکثر 40 سال سن
3. متقاضیان باید دارای اثر علمی و پژوهشی و یا کتاب انتشار یافته در حوزه تخصصی مرتبط و مورد تایید ارزیابان پژوهشکده باشند.
4. شرط پذیرش داوطلبان خواهر سکونت خانوادگی در قم یا تهران است. داوطلبان برادر نیز متعهد به حضور در قم یا تهران خواهند بود.
5. اولویت جذب در همه ظرفیتها در صورت دارا بودن شرایط اختصاصی با طلاب حوزه علمیه به ویژه خواهران است.
🔻ملاحظات
1. منظور از حوزه تمرکز پژوهشی، حوزهای است که پژوهشگر، پس از جذب به عنوان هیات علمی، بر آن تمرکز و کلان پروژه خود را در آن حوزه طراحی خواهد نمود.
2. رویکرد اسلامی در کلیه پژوهشها و حوزههای تمرکز مورد توجه خواهد بود.
3. فارغ التحصیلان رشته مطالعات زنان در صورت داشتن اثر علمی قابل قبول در حوزه تمرکز، می توانند در کلیه رشتهها ثبت نام نمایند.
🔻فرایند جذب:
1. پس از بررسی پیشینه علمی و پژوهشی، از داوطلبان برای حضور در جلسه مصاحبه دعوت خواهد شد. داوطلبانی که در مصاحبه تخصصی احراز صلاحیت شدهاند به مصاحبه عمومی دعوت میشوند. جذب نهایی اعضای هیات علمی پس از تایید هیات ممیزه خواهد بود.
2. تا زمان تایید نهایی عضو در هیئت ممیزه، فرد به عنوان پژوهشگر مقیم در پژوهشکده مشغول فعالیت خواهد بود.
🔷ثبت نام از طریق لینک زیر:
http://register.wrc.ir/view.php?id=49377
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#فراخوان
🔔 فراخوان نخستین همایش بین المللی هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی
🔻 محور ها:
🔘 بررسی فقهی، حقوقی ، فلسفی و اخلافی هوش مصنوعی
🔘 مطالعات و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی هوش مصنوعی
🔘 مطالعات سایبرنتیکی و هوش مصنوعی
🔘 آینده پژوهی هوش مصنوعی؛ تحلیل فرصتها و تهدیدها
🔘 حکمرانی و سیاست گذاری هوش مصنوعی
🔘 هوش مصنوعی؛ علوم انسانی و اسلامی دیجیتال
🔘 ظرفیت شناسی هوش مصنوعی در کارکردها، فرایندها و علوم اسلامی
🔘 زیرساخت ها و محصولات هوش مصنوعی و علوم اسلامی
🔘 مرزهای دانشی، هوش مصنوعی، فرهنگ و علوم اسلامی
⏳مهلت ارسال چکیده: ۱۴۰۲/۵/۳۱
⏳مهلت ارسال مقاله: ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
📆 زمان برگزاری همایش مردادماه ۱۴۰۳
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 بزرگانی که منبر رفتن را کسر شأن نمیدانستند
🎙مقام معظم رهبری
حالا این را هم که منبر و شکل تبلیغی منبر از کِی بوده، بنده مجال نکردم [ببینم]؛ دلم میخواست اگر بتوانم مراجعه کنم، امّا مثلاً همین ملّاحسین کاشفی سبزواری در قرن نهم و دهم یا مثلاً واعظ قزوینی در قرن دهم ــ که شاعر بزرگی هم هست ــ در ذهن من [اینجور] هست که اینها اهل منبر بودند و میرفتند صحبت میکردند و از آن وقتها این سنّتِ منبر وجود داشته. ملّا حسین کاشفی صاحب روضة الشّهدا است، و ما که روضهخوانی میکنیم، در واقع گرفتهشده از کتاب آن بزرگوار است.
و همچنین بعداً علمای بزرگی مثل شیخ جعفر شوشتری [اهل منبر بودند]. شیخ جعفر شوشتری معروف به وعظ است؛ ملّا است، فقیه بزرگی است امّا خب اهل منبر بوده؛ که البتّه با شیخ جعفر کاشفالغطاء اشتباه نشود.
یا مرحوم حاج آقا رضای همدانی واعظ، ملّای بزرگ ــ که باز با حاج آقا رضای همدانی صاحب مصباح الفقیه اشتباه نشود؛ او کس دیگری است ــ صاحب هدیّة النّملة الی رئیس الملّة، واعظ بوده است. در زمان خود ما مرحوم آمیرزا ابوالحسن قزوینی فیلسوف، که امام در دوره جوانیاش پیش ایشان یک مقدار فلسفه خوانده بود، ملّای بزرگی بود. ایشان را خود من دیده بودم. در همین مسجد جامع تهران، در یک شبستانی نماز میخواند، منبر میرفت و مردم مینشستند منبر ایشان را گوش میکردند. قبل از ایشان، مرحوم شاهآبادی، استاد امام ــ که خب ما ایشان را درک نکردیم ــ در همین مسجد جامع منبر میرفتند. اینها کسر شأن نمیدانستند منبر رفتن را. در مشهد خود ما، مرحوم حاج میرزا حسین سبزواری، مرحوم حاج آقا حسن قمی منبر میرفتند. یعنی سنّت تبلیغ، حالا چه به شکل نگارش، چه به شکل منبر رفتن، چه به شکل شعر گفتن، در حوزههای علمیّه وجود داشته؛ این اهمّیّت این را نشان میدهد.
بیانات در دیدار طلاب؛ ۱۴۰۲/۴/۲۱
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#آيين_تبليغ
#محرم
🌗 ای مبلغان عزیز! ای طلاب گرامی!
✍️ استاد علی حاجوی
🔻 در آستانه محرم حسینی سلام الله علیه ملتمسانه درخواست میشود در مجالس و منبرها... :
۱. از محکمات اسلام بگوییم و به مطالب سست و مشکوک متوسل نشویم.
۲. مطالب معقول و خردپذیر بگوییم و چیزی را بگوییم که در درجه اول خودمان پذیرفته و قانع شده باشیم.
۳. از خواب و قصه ها و شعر و شعارهای بی در و پیکر و بیسند و ثمر که گاهی اشکالات معرفتی دارند پرهیز نماییم.
۴. منبرها را از حالت یک طرفه و خسته کننده به تعاملی و منعطف و پرسش و پاسخی سوق دهیم.
۵. منبرها را کوتاه و مختصر و مفید کنیم.
۶. ظرفیت مخاطب را لحاظ کنیم نه تعداد صفحات یادداشت هایمان را.
۷. نقد منصفانه بکنیم و از افراط و تفریط در مثبت و منفی گویی اجتناب نماییم.
۸. به چشمان مخاطب و خمیازه هایشان توجه و منبر را کنتراتی اداره ننمایید.
۹. هدفمند و مساله محور منبر برویم و بدانیم که در هر منبر چه مساله ای را می خواهیم حل کنیم.
۱۰. با مطالعه کافی منبر برویم و از قبل مطالب مورد نظر را با دوستان و صاحب نظران به مباحثه بگذاریم تا ناخالصی هایش روشن گردد.
۱۱. فقط به احساسات عوام تکیه نکنیم بلکه در ارتقا عقلانیت آنها هم بکوشیم.
۱۲. تعارفات آبکی و تکیه کلام های تشریفاتی و نخ نما را کم کنیم.
۱۳. به وادی هایی که تخصص یا اطلاع کافی نداریم ورود نکنیم چون بیشتر خراب می کنیم.
۱۴. از تکرار مکررات و قبض و بسط های بی ثمر پرهیز نماییم.
۱۵. از مسائل روز و ترفند دشمنان غفلت نکنیم.
۱۶. با مردم ساده و روان صحبت کنیم و از قلمبه گویی اجتناب نماییم.
۱۷. در خرافه شناسی بکوشیم و با خرافات مبارزه کنیم.
۱۸. به بهانه زبان حال و غیره هر نسبت ناروایی را به خاندان رسالت علیهم السلام ندهیم.
و یک پیشنهاد:
📘 اگر در انتخاب محتوی مشکل داریم، میتوان از کتاب «حکمت ها و اندرزها»ی استاد شهید مطهری دهها منبر استخراج کرد. یکی یکی انتخاب و با آیات و روایات و اسناد و معقولات و مسائل روز و غیره پرورش دهیم و حرف حسابی به مردم بگوییم.
سلام و درود بر مبلغان دین بابت زحمت سنگین تبلیغ!❤️
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#هماندیشی
#نشست
◾️هماندیشی علمی حکمرانی در قرآن
📒حکمرانی در قرآن ( جلسه ۲۰۰)
👤ارائه دهنده: حجت الاسلام استاد نجف لک زایی و اساتید مدعو
⬅️دبیر علمی : دکتر سید سجاد آل غفور
📅زمان: شنبه 24 تیر ماه 1402 ساعت 13 الی 15
🗒مکان:قم،پردیسان،انتهای بلوار دانشگاه،پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی،طبقه دوم،تالار شهید سلیمانی
💠لینک ورود به جلسه
🌐 dte.bz/hokmconf
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔔آئین پیشهمایش «مرجع مجاهد»
🔺بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال فقیه اهل بیت(ع) و مرجع مبارز و انقلابی مرحوم آیتاللهحاج سیدعبدالله شیرازی
🔖با پیام آیتالله مکارم شیرزای، آیتالله سبحانی و استاد علیرضا اعرافی
👤اساتید سخنرانان:
🎙سید هاشم حسینی بوشهری
🎙محمدمهدی شب زنده دار
🎙نجم الدین طبسی
📆 زمان: شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۷ الی ۱۹
🏛مکان: قم، چهارراه شهدا، خیابان معلم ، ستاد دفتر تبلیغات اسلامی، سالن همایشهای شیخ طوسی(ره)
🔺لازم به ذکر است همایش اصلی در سال جاری در مشهد مقدس برگزار خواهد شد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
یک روایت.pdf
228.1K
#اختصاصی
#لطایف_و_معارف
🌗 يك روايت و چند پيام
✍️ برگرفته از سخنان آيت الله حسين مظاهري
🔻درآمد
از جمله رواياتي كه پيغمبر اكرم(ص) در هر فرصتي براي مردم بيان ميفرمودند و در مدت بيست و سه سال رسالت، مخصوصاً در ده سالي كه در مدينه بودند، روايت ثقلين ميباشد. روايت ثقلين به عقيدۀ شيعه و سني، از متواترات است. ترديدي نيست كه پيغمبر اكرم(ص) در هر فرصتي ميفرمودند: «إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ الثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ الْحَوْضَ؛ يعني اي مردم، قرآن و عترت دو ثقل گرانبها هستند و از هم جدا شدني نيستند اگر زماني جدا شدند، بدانيد اسلام واقعي وجود ندارد.» آن حضرت در آخرين روزهاي حيات مبارك خويش براي بيان همين روايت شريف به مسجد آمدند و به اندازه اي حال ايشان بد بود كه نميتوانستند راه بروند، لذا زير بغلهايشان را گرفته بودند و كشان كشان به مسجد آمدند. چون قادر به ايستاده نماز خواندن نبودند، نماز را نشسته خواندند. بعد از نماز روي پله اول منبر نشستند و روايت ثقلين را خواندند.
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 77.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 کتاب "بنده خدای کریم"
✍به اهتمام مرحوم آیت الله محمدی ری شهری؛ و همکاری: محسن عطاء الله و محمدمهدی خوش قلب
📚 ناشر: پژوهشگاه قرآن و حدیث
📖 معرفی کتاب:
🔹کتاب بنده خدای کریم، شرح شخصیت و بیان برخی ویژگی ها، رفتارها و موعظه های آیت الله عبدالکریم حق شناس تهرانی رحمة الله علیه، عالم پرهیزگار، اخلاق مدار و مردمی معاصر است.
🔸این کتاب بر پایه گفتگو با بیش از چهل تن از شاگردان و ارادتمندان ایشان و به اهتمام مرحوم آیت الله محمدی ری شهری تدوین گردیده است.
🔹در این کتاب سیره اخلاقی، اجتماعی و عرفانی آیت الله حق شناس رحمة الله علیه و تا حدودی راه سیر و سلوک حقیقی برای رسیدن به سعادت ابدی نشان داده شده است.
🔸بخش نخست کتاب، بیانگر شرح حال کاملی از آیة الله حق شناس می باشد.
🔹در بخش دوم، به بیان ویژگی های ایشان در زندگی فردی، روابط اجتماعی و سیاست و نیز مهارت های ارتباطی و مدیریتی ایشان پرداخته شده است.
🔸در بخش سوم، رهنمودهای ایشان در شش فصل، با محوریت رهنمودهای: معرفتی - اعتقادی، علمی - آموزشی، اخلاقی - تربیتی، عبادی - رفتاری (در قالب گفتارهایی مانند: مراقبت، نماز، دعا، زیارت و قرائت قرآن)، اجتماعی (در موضوعاتی مانند: خدمت رسانی به مردم و همسرداری) و نیز سیاسی دسته بندی و ارائه شده است.
🔹در بخش چهارم، نمونه هایی از برخورداری های معنوی این عالم فرزانه همچون تشرفات و اجابت دعاهای ایشان گزارش شده است.
🔸این کتاب که در پنج فصل، در قطع وزیری و در ۴۱۵ صفحه به نگارش درآمده بود، در ۱۴۰۲ با همکاری انتشارات دارالحدیث منتشر شده است.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
منبریار1.apk
15.32M
© #نرم_افزار تبلیغی
♦️منبریار ۱
🔷مجموعه سخنرانیهای مکتوب استاد رفیعی
صدها منبر کوتاه و کامل
📲 دانلود مستقیم از سایت (http://talabeyar.ir/1399/03/menbaryar1/)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🛑 نشست علمی "میراث محاکم شرع"
👈 آیین رونمایی از کتاب جدید استاد علی ابوالحسنی مُنذِر (ره) با طرح اندیشههای وی
💥 با سخنرانی 🔻
1️⃣ آیت الله شيخ ابوالقاسم علیدوست
موضوع: محاکم شرع در ترازوی فقه القضاء و فلسفه فقه
2️⃣ دکتر موسی حقانی
موضوع: دستاوردهای تاریخی علمای شیعه در محاکم شرع
3️⃣ حجتالاسلام دکتر رضا غلامی
موضوع: جایگاه قضایی محاکم شرع از منظر فلسفه سیاسی
🔹زمان: یکشنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ | ٩:٣٠ -١٢
🔹مکان: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، پاسداران، خ شهید مومن نژاد، ش ۱۲۴
⭕️ پخش آنلاین مراسم رونمایی از طریق صفحه اسکای روم پژوهشگاه مطالعات فرهنگی به نشانی 🔻
b۲n.ir/icscs
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
پژوهشکده فرهنگ و دین، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار می کند:
سومین نشست تخصصی با عنوان:
◾️نقد کتاب دانش خانواده و جمعیت
👤با ارائه سرکار خانم زهرا آیت اللهی سرپرست گروه مطالعات اخلاق و عرفان اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی
👤دبیر علمی: سرکارخانم شیما سادات حسینی؛ سرپرست گروه مطالعات خانواده، جنسیت و زنان
📅زمان: یک شنبه ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲
⏰ساعت ۱۰ الی ۱۲
🏢 مکان :تهران، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان قدس و وصال شیرازی، کوچه اسکو، پلاک ۱۵، سالن جلسات پژوهشگاه
شرکت در جلسه از طریق فضای مجازی با ورود به لینک زیر امکان پذیر می باشد.
🌐https://room.nahad.ir/ch/pajouheshgah
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار میکند:
🔰 اولینمدرسهتابستانهاقتصاداسلامی
در محورهای:
✔️ نقد نظریات اقتصاد مدرن و ارائۀ رویکردهای بدیل
✔️ ارائۀ رویکرد اسلامی به حوزههای توزیع اولیه، تولید، تجارت، اعتبارات و بازتوزیع
✔️ تطبیق رویکرد اسلامی با چالشهای موجود نظام اقتصادی کشور
✴️ باحضور اساتید مطرح اقتصاد اسلامی و کارشناسان و مسئولین اقتصادی
✳️ مخاطبین:
• دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتههای علوم اجتماعی
• فارغالتحصیلان ارشد و دکتری رشتههای علوم اجتماعی
• طلاب سطوح عالی حوزههای علمیه
(این دوره ویژهٔ برادران است)
🗓 زمان ثبتنام اولیه: از ۲۵ تا ۳۱ تیر
🌐 محل برگزاری: شهر مقدس قم
🗂 ثبتنام در sahwa.ir (ظرفیت محدود)
📣 اطلاعرسانی:
در بله:
ble.ir/HSIE1402
در ایتا:
eitaa.com/HSIE1402
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
📣28تیرماه شروع #ماه_محرم📣
👈برترین های #ماه_محرم نشرمعارف
🍁🍁🍁🥀🥀🍁🍁🍁
📚 کتاب: #حسین_اززبان_حسین_ع 🍁
✍️زندگی و زمانه امام حسین ع از زبان خودش
📚کتاب :#آئینه_تمام_نما 🥀
✍️درس گفتارهایی از آیت الله حائری(ره)
با محوریت عاشورا
📚کتاب :#رستاخیز_حسین
ازعاشورا تا اربعین 🍁
✍️دستورالعمل عرفانی امام صادق ع برای عاشورا
📚کتاب : #نهضت_مقدس 🥀
✍️بیانات وتحلیل های عاشورایی پیرامون ویژگیهای نهضت اباعبدالله
📚💐┅══•✾•══┅💐📚
✅راه ارتباطی✅
📌💰خرید کتاب الکترونیک:
حسین ع از زبان حسین ع: https://patogh.mobi/46736
آئینه تمام نما: https://patogh.mobi/38817
رستاخیز حسین: https://patogh.mobi/49490
نهضت مقدس: https://patogh.mobi/49159
📌💰لینک خــرید از سایت:
حسین ع از زبان حسین ع: https://nashremaaref.ir/product/441138/
آئینه تمام نما: https://nashremaaref.ir/product/441143/
رستاخیز حسین: https://nashremaaref.ir/product/441482/
نهضت مقدس: https://nashremaaref.ir/product/441476/
☎️مشاورهوخریدکتاب:
۰۲۵-۳۷۷۴۰۰۰۴
📱۰۹۱۰۷۷۵۵۱۷۰
🌐🙏کانال معرفی کتاب #دفترنشرمعارف
🆔 @nashrmaref
🆔@nashremaaref_official
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
#آيين_تبليغ
#محرم
🌑 ده نکته کاربردی در باره برگزاری بهتر مراسم سوگواری سالار شهیدان(ع)
✍️استاد پیشکسوت دکتر حاج شیخ علی نصیری گیلانی/استاد تمام گروه معارف دانشگاه علم و صنعت
🔷🔸حسب تجربه چند دهه ای از شرکت در مجالس سالار شهیدان (ع) و آن چه که به عنوان توشه دانش اندک در این عرصه فراهم شده است، در آستانه حلول محرم الحرام ده نکته و توصیه کاربردی ارایه می گردند که ان شاء الله تعالی می توانند در برگزاری قویم تر و نورانی تر مراسم سوگواری سالار شهیدان (ع) تاثیر گذارند:
1️⃣مجلس سالار شهیدان (ع) از جهاتی می تواند در ردیف شب های قدر قرار گیرد که در آن هر فرد به فراخور ظرف وجودی خویش از بارش فیض و فیضان الهی بهره می گیرد. باید کوشید سهم خود از فیض حضور در این مجالس را از مرتبه کسب مغفرت الهی، برآورده شدن چند حاجت خُرد و کلان دنیوی، به مرتبه نیل به مراتب قُرب و معرفت الهی ارتقاء بخشید.
2️⃣اخلاص مهم ترین رکن رکین پذیرش هر عمل است که صد البته در باره برگزاری مجالس عزا برای سالار شهیدان (ع) نیز سریان دارد. از این جهت از هر گونه شوب و شائبه برای حضور در این مجالس اجتناب کنیم. مبادا کسی حضور خود را با متاع بی ارزش افتادن در قاب عکس فلان شبکه یا خبرگزاری معامله کند!
3️⃣با صرف نظر از آن که به داشتن وضو در همه ساعات شبانه روز و به ویژه هنگام ورود به مساجد و مراقد شریف اهل بیت (ع) توصیه شده است، با توجه به جایگاه معنوی بس فرازمند مجالس سوگواری سالار شهیدان و حضور فرشتگان در این مجالس، از تحفظ بر وضو و طهارت غفلت نشود.
4️⃣ از باب آن که فرمودند مومن «قليل المؤونة و كثير المعونة» است، بدون داشتن چشمداشتی از چگونگی پذیرایی و سایر امکانات مورد توقع، در مجالس روضه و بیشتر به هدف استفاضه و رشد و خدمت بیشتر در این مجالس شرکت کنیم. مبادا به عذر نبودن سیستم سرمایش و گرمایش و تنگی جا و کیفیت پایین چای و پذیرایی و ... خود را از حضور در چنین فیض عظیمی محروم کنیم!
5️⃣سخن گفتن از دنیا و مسایل آن در مسجد که مناطاً مجالس سالار شهیدان (ع) را نیز می تواند دربرگیرد، کراهت دارد. اما اگر گفت و شنودهایی از این دست مزاحمت برای جمع فراهم آورد و مثلا مانع شنیدن صدای خطیب و مداح برای دیگران شود، از مصادیق فعل حرام خواهد بود که شایسته علاقه مندان و عاشقان سالار شهیدان (ع) نیست.
6️⃣صاف و زلال کردن دل از هر گونه خشم و خشونت و کینه و عداوت نسبت به دوستان، همسایگان، برادران و خواهران ایمانی همه وقت لازم است؛ زیرا باور داریم که روزی در بهشت کنار هم خواهیم بود. این مهم در مجالس امام حسین (ع) از اهمیت بیشتری برخوردار است. مبادا کسی به خاطر کینه خود را از فیض حضور در چنین مجالسی محروم کند یا اختلاف خود را به مجلس حسینی بکشاند!
7️⃣عموم کسانی که مدیریت مجالس سالار شهیدان (ع) را برعهده دارند، مزد و مواجبی نمی گیرند و به عشق اهل بیت (ع) خود را وقف خدمت کرده اند؛ چنان که هزینه این مجالس بر دوش دین داران سنگینی می کند. از این جهت سزاوار است در کنار شرکت در این مجالس، با هر توشه و توانی که در اختیار داریم، به برگزاری ماندگارتر این مجالس یاری رسانیم.
8️⃣خُردسالان و نوجوانان گل سرسبد مجالس حسینی به شمار می آیند. آنان به نهال های پر طرواتی می مانند که باید از نور معنویت مجالس سالار شهیدان (ع) سیراب گردند. از این جهت مناسب است تمهیدات لازم برای حضور شیرین و پرجاذبه آنان اندیشده شود. مبادا کسی خاطر بس لطیف آنان را در چنین مجالسی بیازارد!
9️⃣مجلس سوگواری سالار شهیدان به مثابه کشتی نجاتی است در دریای پر تلاطم که می تواند به عنوان تنها راه نجات غرق شدگان در گرداب گناه و لغزش نقش آفرینی کند. تجربه نشان داده که عموم گناهکاران به رغم انغمار در گناه، خود را با شوق و اشتیاق به چنین مجالسی می رسانند. نگاه طبیبانه و همراه با مهر و عطوفت به آنان می تواند به پیوستن کامل آنان به جمع دین دارانِ متعبد تاثیر گذار باشد. دایره شرکت کنندگان در مجلس سالار شهیدان (ع) را تنها به عابدان شب و زاهدان روز تنگ نکنیم!
🔟به استناد روایت نبوی هر فردی که در مسجد درنگ دارد تا زمانی که غیبت نکند، در عبادت است. مفهوم این روایت آن است که مجالس دینی و معنوی را نباید با گناهان همراه ساخت. از این جهت باید مراقب بود تا مجالس سالار شهیدان (ع) به عرصه ای برای غیبت، تهمت و آزار زبانی و رفتاری نسبت به دیگران یا بستری برای بزک، خودنمایی و خودآرایی افراد تبدیل نگردد.
علی نصیری
یکشنبه، بیست و پنجم تیرماه 1402
روستای مژده
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
May 11
#فقه_تمدنی
🌗فقه در تمدن اسلامی و نوگرایی دينی
✍️دکتر حسن#انصاری (دانشگاه پرینستون)
🔸برخی روشنفکران عرب، تمدن اسلامی را تمدن فقه توصيف کردهاند. اين سخن از جنبههای مختلف سخن درستی است. از فقه در اين تعبير، طبيعی است که تعبد شخصی به فروع فقهی مراد نيست. بلکه جنبه تمدنی فقه در اسلام است که مقصود است.
🔹روشنفکری دينی در ايران چند دههای است که در برابر توجه به جنبههای معنوی دين، اهمیت فقه را کم جلوه میدهد. البته آنچه از گفتمان روشنفکری دينی در ايران برمیآيد اين است که منظورشان از فقه، فقه بمثابه دانش است. به نظرم اين باور ناشی از دو فهم نادرست است: يکی از خود اسلام به مثابه دين و ديگری اسلام بمثابه تمدن. اسلام بمثابه دين بيش از آنکه نظامی الهياتی باشد که از طريق مرجعيتی رسمی مانند کليسا تحدید و مرزبندی شود، ديانتی است که در واقع در حوزه عمل مؤمنانه (مقوله ايمان) و مطابق سنت معنا مییابد و از اينجاست که شريعت در اسلام اهميت دارد. اهميت فقه در اسلام نيز ريشه در همين امر دارد.
🔸با اين وجود در تمدن اسلامی فقه به دليل اهميت شريعت از همان سده نخست تبديل شد به بستر پويایی علوم و دانشها در اسلام. فقها از سده اول قمری از جايگاه اجتماعی بسيار مهمی برخوردار شدند. در انديشه سياسی اسلامی و در عصر خلفای اموی و عباسی فقيهان در مشروعيت بخشی به حاکميتها به شکلهای مختلف سهم مهمی ايفا میکردند. اجتهاد خودش دست کم در مقام نظر و تئوری، يکی از شروط خلافت بود و امام الحرمين جوينی هم که سهم اين شرط را در مشروعيت خلافت کم کرد در مقابل معتقد بود که خليفه میتواند با کمک فقها، امور دينی حکومت را سامان دهد و هرگاه به اجتهاد نيازمند شد از آنان کمک بگيرد. بنابراين فقها سهم مهمی در اجتماع و سياست و تدوين قانون در طول تاريخ تمدن و حاکميتهای اسلامی داشتند. اما اين همه ماجرا نيست.
🔹فقه دانشی بود که خيلی زود از همان سده اول و اوائل سده دوم رو به رشد و گسترش نهاد. بسياری ديگر از علوم در اسلام به دليل فقه رشد کردند و باليدند: از تفسير قرآن گرفته تا حديث و علم کلام. در اين ميان از همه مهمتر دانش اصول بود که به دليل فقه شکل گرفت و در حقيقت تبديل شد به زمينهای برای آنکه فقه مادر علوم شود. علم اصول در بستر تاريخی خود مرتبط بود با علوم لغت و ادب و تمام علوم دينی و همچنين با کلام و منطق و فلسفه. نمونه اعلای اين را بايد در غزالی ديد که از اصول آغاز کرد با کتاب منخولش که حاصل درسهای استادش بود و تقريبا بعد از نوشتن همه آثار ديگرش از فقه و اخلاق و منطق و فلسفه و تصوف باز در آخر عمر به عنوان نتيجه همه آنها باز به علم اصول بازگشت و کتاب مستصفی را نوشت که پایه بسیاری از کتاب های بعدی در اين دانش است. حتی منطق و فلسفه هم در بسياری از حوزههای دينی به دليل علم اصول مجال رشد داشت. به هر حال فقه به اين ترتيب مادر علوم بود. حتی امروزه روشن شده که علوم رياضی و بخشهایی از دانشهای هيئت و فيزيک به دليل اهميت فقه بود که مجالی برای رشد و مطالعه و سرمايه گذاری از سوی حکومتها و اوقاف و مدارس یافت.
🔸اهميت فقه در اسلام را از اهميت نهاد مدرسه هم میتوان فهميد. مهمترين نهادهای آموزشی در تاریخ اسلام مدارس بودند. مدرسه نظاميه که خواجه نظام الملک در بغداد و نيشابور و برخی شهرهای ديگر بنياد نهاد در واقع نهاد آموزش فقه بود (و علم اصول). مدرس نظاميه طبق وقفنامه میبايست فقيه برجسته دوران باشد. اما در همين نظاميه آموزش فقه و اصول موجب شد که دانشهای جدل و کلام و فلسفه و حتی رياضيات رونق گيرد. میدانيم که بعد از خواجه حتی در همين نظاميهها به منطق و حتی گاه فلسفه توجه میشد. دانش فقه با دانشهای خلاف و اصول مرتبط بود و اگر کسی میخواست در خلاف و اصول متخصص شود بايد دانش جدل میدانست که به ويژه از دوره غزالی به بعد با دانش منطق مرتبط شد. يعنی فقيهان در واقع منطقيان برجستهای هم میشدند تا بتوانند از آن در در دانشهای خلاف و جدل فقهی بهره بگيرند.
🔹بدين ترتيب بايد گفت به يک معنا تمدن اسلامی تمدن فقه است و با فقه رشد کرد و بالید. روشنفکری دينی از آنجا که به جنبههای تمدنی و تاريخی اسلام کمتر عنايت دارد اهميت فقه را کمتر در میيابد. راه اصلاح و نوگرایی دينی از فقه و اجتهاد فقهی و اجتهاد در اصول و فروع فقه آغاز میشود. اين نکتهای است که روشنفکری دينی از آن غافل است. حتی غزالی و شمس و مولانا را هم نمیتوان بدون فقه فهميد.
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
ظرفیتهای فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر__.pdf
250.6K
#فقه_تمدنی
📕 #مقاله ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر
✍️آیت الله ابوالقاسم #علیدوست
💧چکیده:
برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید، برخی از این ظرفیت ها عبارت هستند از: عقل، نصوص قرآنی و روایی عام و قاعده ساز. در میان برخی از منبع واره انگاشته شده ها ظرفیت هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می شود؛ مانند عرف و مصلحت که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن مقاصد. شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخ گو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است.
🗃منبع: اقتصاد اسلامی سال شانزدهم تابستان 1395 شماره 62
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
تبلیغ رفیع.pdf
371.8K
#اختصاصی
#آیین_تبلیغی
🌗تبليغ رفيع
🎤 | گزيدهخواني درسگفتار حجتالاسلام دكتر رفيعي
🔻 درآمد
مطالب اين درس در سه بخش ارائه ميشود؛
1️⃣بخش اول: ويژگيهاي مبلغ.
2️⃣بخش دوم: روش محتواسازي.
3️⃣بخش سوم: تجارب تبليغي.
✅ بخش اول: ويژگيهاي مبلغ
🔺 1. موضوع شناسي
مبلغ قبل از هر چيز بايستي نسبت به زواياي بحث اطلاع كافي داشته و مطالب براي خودش هضم شده باشد. طرح مباحثي كه نخستين بار و تنها ساعاتي قبل از منبر تهيه شده و هنوز شبهاتي براي گوينده حلّ نشده، نه تنها تأثيرگذار نيست بلكه بر سرگرداني مخاطب ميافزايد.
🔸تشخيص و هضم موضوع
امام علي(ع) ميفرمايد: «لَا تَقُلْ مَا لَا تَعْلَمُ فَتُتَّهَمَ بِإِخْبَارِكَ بِمَا تَعْلَمُ؛ آنچه را نميداني نگو كه در خبر دادن از آنچه ميداني متهم ميشوي.»
❇️ ادامه مطلب در فایل pdf
📚منبع: نشریه معارف 91.
🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تفسیر افنان
✍🏻 محمد سلطانی رنانی
🔸این کتاب به تفسیر چهل سوره آغازین قرآن به ترتیب نزول میپردازد و شاخصهایی شامل ترجمه، قرائت، تاریخگذاری، نمای کلی، تفسیر آیات، تعدادی از واژگان، ساختهای صرفی، ساختار نحوی، بلاغت و شیوایی، مباحث کلامی، مباحث منطقی و فلسفی، استنباطهای فقهی، حدیث، سخن برخی از مفسران، معرفی یکی از قرآنپژوهان و نگین سوره مورد بررسی قرار گرفته است.
🎤محمدنصر، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت:
🔸از دو زاویه باید به این تفسیر توجه کرد:
1. مبنای تفسیری که این کتاب برگزیده است.
2. توانایی تفسیر در تحقق مبنای انتخاب شده و میزان موفقیت آن است.
🎤محمدرضا حاجاسماعیلی، عضو هیئت علمی گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان گفت:
🔸«تفسیر افنان» یک تفسیر تبلیغی است و مبلغین میتوانند به خوبی از آن استفاده کنند، این تفسیر با پرداخت به ابعاد مختلف آیات، برای دانشجویان نیز قابل استفاده و فهم است. نکته دیگرِ این تفسیر که در منابع دیگر وجود ندارد مبحث قرائات است، از حدود دویست سال پیش تا به حال کمتر به قرائات توجه شده است.
🔸قلم نویسنده این تفسیر قلم بسیار خوبی است که به ویژه در ترجمه، مخاطب را به خواندن مایل میکند.
🔸این کتاب توسط انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان و انتشارات تمهید به چاپ رسیده است.
کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir
داستان منبر.apk
14.4M
© #نرم_افزار تبلیغی
♦️داستان منبر
🔹مجموع داستانهای برای منبر و تایپ شده جدید سخنرانان (۵۰۰۰ داستان)
📲 دانلود مستقیم از سایت (https://talabeyar.ir/1399/12/dastanemenbar/)
🌐 کانال نشریه معارف🔻
https://eitaa.com/maarefmags_ir