eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 وبینار تخصصی "الگوی سوم، با موضوع هویت اسلامی زن مسلمان" 🎙 با حضور: (عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و نویسنده کتاب الگوی سوم) 🗓 یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲، ساعت ۹ تا ۱۱ ➕ حضور مجازی از طریق👇 📲 b2n.ir/rubika3106 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام برگزار می‌کند: 🌗 سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی 2 🗓 از یکشنبه 29 مردا تا پنجشنبه 2 شهریور ⏰ هر روز ساعت 17:30 یکشنبه 🎙ارائه‌دهنده: ابراهیم گودرزی 🌑 موضوع: تأملی در پاسخ «شهید جاوید» به چرایی حرکت سیدالشهدا پس از رسیدن خبر شهادت مسلم دوشنبه 🎙ارائه‌دهنده: حسین قاضی‌خانی 🌑موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه سه‌شنبه 🎙ارائه‌دهنده: حامد قرائتی 🌑موضوع: مناسک عزاداری در دولت‌های شیعه چهارشنبه 🎙ارائه‌دهنده: سید محمود طباطبایی‌نژاد 🌑موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 1 پنجشنبه 🎙ارائه‌دهنده: سید محمود طباطبایی‌نژاد 🌑موضوع: بررسی رویکردهای مشهور در تفسیر واقعۀ عاشورا 2 شرکت در جلسات به صورت حضوری و مجازی امکان‌پذیر است. نشانی: قم، خیابان دورشهر، کوچۀ 15، پلاک چهار 📱لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
❇️ جلسه دفاعیه (پایان نامه ارشد) ♦️ عنـــوان مؤلفه های سبک زندگی اسلامی در پرتو سوره اسراء 🔘 استاد راهنما: دکتر سید رضا موسوی 🔘 نگارنده: افسانه نخعی زمان دفاع: یکشنبه 29 مرداد 1402 ساعت 8:30 لینک ورود به جلسه https://ac.whc.ir/r0qkovxddynh 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: نگرش و انگاره‌های اخلاقی در واقعه عاشورا 👤دکتر یحیی جهانگیری؛ پژوهشگر بین‌الملل مطالعات اسلامی و رئیس سازمان و فرهنگ و ارتباطات قم 🕔زمان: یک‌شنبه ۲۹ مرداد؛ ساعت ۱۷ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
حلقه کتابخوانیِ مدرسه فکرت ▪️سومین حلقه‌ی کتاب‌خوانیِ فکرت 💠 بازخوانی تحلیلی کتاب «مبانی نظری قانون اساسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی» با ارائه‌ی استاد محسن قنبریان ▫️شرکت در این حلقه‌ کتاب رایگان بوده و امکان مشارکت حضوری و مجازی فراهم است. برای ثبت نام به آی‌دی زیر پیام دهید: @Madrese_Fekrat ⏰ ۲ جلسه ۹۰ دقیقه‌ای، یکشنبه‌ها: ۲۹ مرداد و ۵ شهریور ساعت: ۱۷:۳۰ تا ۱۹ مکان: قم، بلوار بسیج، موسسه شناخت _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗 تفسیر «تسنیم» آیت‌الله جوادی آملی به جلد ۶۹ رسید 🔸شصت و نهمین جلد از مجموعه تفسیر ترتیبی تسنیم نوشته آیت‌الله عبدالله جوادی آملی هفته آینده وارد بازار نشر خواهد شد. 🔹تفسیر ترتیبی تسنیم در ۸۰ جلد پیش‌بینی شده و ۱۱ جلد دیگر آن در حال آماده سازی است و به تفسیر سوره‌های قرآن کریم با رویکرد فلسفی، عرفانی و روایی می‌پردازد. 🔸جلد ۶۹، تفسیر آیه ۳۰ سوره «صاد» تا انتها و کل سوره مبارکه «زمر» است 🔹 ۴ جلد از مجموعه شرح نهج‌البلاغه آیت‌الله جوادی آملی با عنوان «سلونی قبل ان تفقدونی» منتشر شده است. 🔸اثر مهم «مفاتیح‌الحیات» این مرجع تقلید هم چندین سال است که در آن سبک زندگی اسلامی و انسانی ارائه می‌شود به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده و به چاپ ۲۳۵ رسیده است. منبع: ایکنا 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 علم، دینی نخواهد شد مگر با فراگیری معلوم دینی ✍🏻 پیام آیت‌الله عبدالله جوادی آملی به هشتمین دوره طرح گفتمان نخبگان علوم انسانی 🔹 علم هر چه دارد از ناحیة معلوم دارد؛ چون خودش صورت ذهنیِ معلوم است و این صورت ذهنی وقتی اثر دارد که آن موجود خارجی، مؤثر باشد، پس علم هر چه دارد از دینی بودن یا غیر دینی بودن، خصیصه رااز معلوم می‌گیرد یعنی علم اگر دینی یا غیر دینی است مربوط به معلوم است و مسئله تعلیم و تعلّم دینی، کاملاً از مرز علم دینی جداست زیرا تعلیم و همچنین تعلّم دینی، یک رفتار و عمل است، که ارتباطی با خود علم ندارد. آن رفتار باید خالصانه و سودمندانه باشد، استاد نباید در بیان و بنان کوتاهی کند، بی‌مطالعه وارد کلاس درس نشود، حوصله حلّ اشکال را داشته باشد و شرایط دیگر؛ دانشجو هم همچنین. اما معلوم یا امر اعتباری است که خود بشر ساخته است که خیلی مهم نیست یک وقت است که معلوم، موجود خارجی است حالا یا آسمانی و یا زمینی یا زیرزمینی یابالاتر از آسمان یا بین الأرض و السماء است در هر حال موجودی است. 🔸 معلوم اگر، موجود خارجی و حقیقی بود، مخلوق خداست وگرنه واجب الوجود بودند. چیزی که گاهی هست و گاهی نیست، معلوم می‌شود هستی او عین ذات او نیست و چیزی که هستی او عین ذات او نبود، علت و سبب می‌طلبد. اتفاق و گزاف و بیهوده و یاوه در جهان نیست، وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی‌شود که آدم منتظر باشد بدون عامل خارجی، فلان پدیده رخت بربندد یا فلان پدیده رخت در بر کند؛ این رخت هستی را کنَدن یا پوشیدن و پوشاندن به وسیله علت خارجی است. 🔹هر چه در جهان خارج هست چون مخلوق و مصنوع خداست نظیر صنعت‌های عادی نیست. در نظام هستی، اصل هویت و هستی قائم به مبدأ هستی‌بخش است؛ قیام و قوام هر موجودی به هستی‌بخش اوست. 🔸 علم، دینی نخواهد شد مگر با فراگیری معلوم دینی؛ اگر معلوم، دینی بود، علم دینی می‌شود اما معلوم چه زمانی دینی است؟ دینی بودن معلوم به این است که خالقش آن را معرفی کند خدای سبحان که فرمود: «الذی أحسن کل شیء خلقه» یعنی هر چه را آفرید زیبا آفرید. زیبایی آفرینش تنها مثل طاووس و امثال طاووس نیست، خرچنگ، مار، عقرب و هر حیوانی و هر داروی تلخ و شیرینی را که آفرید زیبا آفرید. «الذی أحسن کل شیء خلقه»؛ منظور از این حُسن، حسن هنری نیست، حسن فلسفی است یعنی آنچه این شیء لازم دارد به او داد. پس هر موجودی مثلث است: یعنی نظام فاعلی دارد که خداست و نگهداری و نگهبانی ازاو را عهده‌دار است ؛ نظام داخلی دارد که نظم دقیق علمی است و علوم دانشگاهی در کشف راز و رمز همین درون اشیاست که این حیوان چگونه خلق شد، چه چیزی برایش نافع و چه چیزی ضار است. و برای مبدأ غایی یعنی مقصد خاص آفریده شده است هیچ موجودی برای من و ما و کبرورزی خلق نشد بلکه خلقتش هدفمند است، هیچ موجودی را نمی‌شود صرف بی‌راهه، صرف ظلم، صرف قتل و آدم‌ربایی کرد. بنابراین معلوم، مثلث است و علم صد درصد تابع معلوم است. اگر خواستیم بدانیم که یک علم، اسلامی هست یا نیست، باید این علم با این معلوم که فیض و فعل خداست مطابق باشد یعنی هر چیزی را که فرد می‌شناسند به آفریدگار و هدف آن هم معتقد باشد و نظام داخلی آن را کاملاً یاد بگیرد تا بشود عالم. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر 🔸دومین نمایشگاه تخصصی کتب تاریخ معاصر با شعار «تاریخ چراغ راه آینده» از شنبه ۲۸ مرداد تا چهارشنبه 8 شهریور ۱۴۰۲ به صورت مجازی و از طریق «سامانه خرید از کتابفروشی» آغاز به کار کرد. این نمایشگاه تا هشتم شهریور به کار خود ادامه خواهد داد. 🔹 ۱۵۰۰ کتاب منتشر شده از سوی ۳۸۰ ناشر در‌ ۱۰سال اخیر، با تخفیف ۲۵درصدی در این نمایشگاه عرضه می‌شود. 🔸 علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی می‌توانند از امروز ۲۸ مرداد تا هشتم شهریور (۱۴۰۲) با مراجعه به «سامانه خرید از کتابفروشی» به نشانی c.ketab.ir کتاب‌های مورد نظرشان را تهیه کنند. _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗استقبال از پیشنهاد پارلمان مستقل بین المللی قرآنیIQP حجه الاسلام و المسلمین استاد فاکر میبدی، قرآن پژوه معاصر در خصوص طرح پیشنهادی پارلمان مستقل بین المللی قرآنیIQP، از ضرورت اجرای این پیشنهاد استقبال کرد و ورود انجمن قرآن پژوهی حوزه را ظرفیت خوبی برای تحقق این پیشنهاد برشمرد. وی با اشاره به وجود تجربه هایی چون مجمع جهانی تقریب، مجمع جهانی اهل بیت، مجمع جهانی بیداری اسلامی و مجمع جهانی شیعه شناسی، از وجود این خلا بین المللی در خصوص کتاب مقدس مسلمانان یاد کرد. وی با تاکید بر استقلال و عدم وابستگی این مجموعه به دولت ها، از لزوم تنظیم اساس نامه و تخصیص سهمیه به مذاهب، ملیت های مختلف و مراکز علمی پژوهشی قرآنی سخن گفت. لازم به توضیح است که به دنبال هتک حرمت اخیر و مکرر قرآن کریم، پیشنهاد تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی در روز سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ در نشستی با مشارکت دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران و مدرسه عالی علوم قرآن جامعه المصطفی العالمیة مطرح شد. این امیدواری وجود دارد که این پارلمان در سه حوزه: آکادمیک، ترویجی و سیاسی فعالیت کند و بتوان برای برگزاری دورنخست اجلاس بین المللی آن ۲۰۲۴ در یکی از کشورهای اسلامی برنامه ریزی کرد. https://farabi.ut.ac.ir/fa/news/36265 ✳️ المجلس الدولية القرآنية الحرة کانال تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی Free Int. Quranic Parliament (IQP) @IQP2024 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
شاخصهای تدریس موفق 6.pdf
703.3K
🌗تدريس با نشاط 🌱 شاخص‌هاي تدريس موفق (6) ✍️اداره ارزشيابي معاونت امور اساتيد 🔸6‌ـ‌ حفظ توجه و انگيزه دانشجويان با تغيير محركها انگيزه، وسيله‏اى است در دست استاد تا با آن ميل به يادگيرى را در فراگير برانگيزد. بنابراين مى‏توان گفت: ايجاد انگيزه در فراگير قبل از شروع درس جديد، از مراحل ايجاد آمادگى است و تأثير زيادى در تحقق علاقه به موضوع درس در فراگير و بالا رفتن كيفيت يادگيرى او دارد و استاد مى‏تواند براى رسيدن به اين مهم از روش‌هاى متعددى از قبيل: بيان هدف و فايده درس، ايجاد ارتباط درس با زندگى روزمرّه يا رشته تحصيلى نوع فراگيران، تنظيم مطالب و مفاهيم درسى بر اساس نيازها و انتظارات آنها، تشويق به موقع فراگيران در موفقيتهاى نخستين آنها و ارج نهادن به فعاليت‌هاى پژوهشى آنان، ايجاد رقابتى دوستانه در كلاس و.... استفاده كند. با توجه به اين نكته مهم و اساسى يادآور مى‏شويم كه يكى ديگر از مهارت‏هاى استاد فكور و با تجربه اين است كه بتواند اين توجه و انگيزه را تا پايان درس و كلاس حفظ كند. استاد براى رسيدن به چنين امرى ‌ـ‌ علاوه بر رعايت مسائلى كه در شاخص‏هاى قبلى بيان شد ‌ـ‌ مى‏تواند از امورى كه ذيلاً به آنها اشاره مى‏شود نيز كمك گيرد: 🔹👀 الف)‌ ارتباط چشمى اين ابزار، اهرم مهم براى جلب توجه فراگيران است. استاد بدين وسيله توجه آنان را به خود معطوف نموده و با نگريستن در چشمان آنها است كه مى‏تواند ارتباط بين خود و آنها را از آغاز تدريس تا پايان درس حفظ كند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 58. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maaref
✳️ گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با همکاری دبیرخانه حمایت از کرسی‌ها برگزار می‌کند 🌑 موضوع: آراء تعلیمی و تربیتی شهید مطهری(ره) 👤 ارائه‌کننده: حجت الاسلام و المسلمین 👤 ناقد: حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر 👤 مدیر کرسی: حجت الاسلام و المسلمین آقای 🗓 یک‌شنبه 29 مرداد 1402 ⏰ 10 🏢 مکان: بلوار جمهوری اسلامی، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، طبقه پنجم، سالن اندیشه 🌐 حضور مجازی👇 🌐 iki.ac.ir/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 غرب به قرائت فردید 🎥 دو فیلم کوتاه و کمتر دیده‌شده از دکتر سید احمد فردید (۱۲۸۹ – ۱۳۷۳ ش) متفکر بخصوص و مشهور منتقد غرب. 1️⃣ غیبت خدا در 500 سال تاریخ غرب 🔹گلایه هایدگر [فیلسوف بزرگ مکتب اگزیستانسیالیسم] این بود که خدا در ۵۰۰ سال تاریخ غرب، غایب است. و تنها خداوند متعال است که شما را از این نیستنگاه ظلمات نجات می‌دهد. 2️⃣ غربزدگی و راه نجات از آن 🔸 اگر ماهیات مسائل (مثل مسئله دموکراسی غربی) را برای جوانان و مردم تفسیر نکردیم، دیگران تفسیر خواهند کرد. 🔸بزرگترین مشکل در دوران دموکراسی‌خواهی، "فتنه الدهماء" است. برخی طوری دموکراسی را تفسیر می‌کنند که مردم [به قول امیرالمومنین (ع)، در حالت] همج رعاع باشند. 🔸غربزدگی نتیجه غور نکردن در ماهیات [و عدم پرسش از شعارهای روزمد و ظاهر فریب است] و همچنین موجب افتادن در دام پدیده‌ای به نام مارکسیسم اسلامی است! 🔸راه نجات از غربزدگی، خودآگاهی است و راه خودآگاهی، غور در ماهیّات اشیاء است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗در ضرورت یا ✍️ 📚جمع خوانی کتب محوری متفکرین انقلاب ایده ای بود که در ایام کرونا که کلاس ها و جلسات حضوری محدود شده بود به صورت مجازی پی گرفتم. حاصلش مطالعه و ارائه کتب محوری مرحوم صفایی، شهید مطهری، رهبر انقلاب و... بود. هدف توامان ترویج کتاب خوانی و بازخوانی و ترویج اندیشه متفکرین انقلاب بود. 📚 و تعبیر رساتر ایده نابی است که هرگز تکراری نمی شود. بخشی از مشکلات ما این است که نه تنها عموم مردم که حتی حلقه سخت انقلاب با کتابهای متفکران انقلاب عمیقا بیگانه اند! یکی از لوازم تحقق آرمان های۵۷ باخوانی آن مباحث در قالب مطالعه-گفتگو است. 📚اخیرا این فضا در سطح اساتید بزرگ جبهه انقلاب کشانده شده؛ حاج آقای میرباقری کتاب طرح کلی رهبر انقلاب و حاج آقای قنبریان نظام اقتصادی اسلام و مبانی قانون اساسی شهید بهشتی را ارائه کردند. ان شالله سایر اساتید هم اضافه بشوند و حلقات کتاب بحث در بین فعالین جبهه انقلاب گسترش بیاید. 🔻ما باید به سمتی بریم که در هر شهر ده ها حلقه مطالعاتی جدی ترجیحا به صورت حضوری شکل بگیرد. بارها گفته‌ام بخش جدی از مشکلات میدان و ضعف نیروها ناشی از ضعف در مطالعات گفتمانی است. دوره های معرفتی و حلقه‌های مطالعاتی چنین خلائی را پر می کنند. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔰کارگاه آموزشی" اخلاق حرفه ای" ویژه اعضای هیات علمی و متقاضیان جذب دانشگاه‌های سراسر کشور 30 و 31 مرداد ساعت 8 صبح الی 13 🔹استاد دوره : دکتر احد فرامرز قراملکی 🔸به صورت حضوری و مجازی 🌐لینک ثبت نام: https://education.shirazu.ac.ir/eth 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑عنوان: هرمنوتیک فهم اخلاقی از واقعه عاشورا 👤دکتر علی‌رضا آزاد؛ استادیار معارف دانشگاه فردوسی مشهد 🕔زمان: دوشنبه ۳۰ مرداد؛ ساعت ۱۷ (جلسه دوم) 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دومین جلسه از سلسله نشست‌های عاشوراپژوهی ۲ مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام ارائه‌دهنده: استاد حسین قاضی‌خانی 🌑 موضوع: کاوشی درباره نخستین منزلگاه مسلم در کوفه دوشنبه ۳۰ مرداد، ساعت ۱۷:۳۰ قم، خیابان دورشهر، کوچه ۱۵، پلاک چهار شرکت به صورت حضوری و مجازی 📱لینک شرکت مجازی در جلسه: https://aparat.com/CHSIQS/live 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
صلح و جنگ 2.pdf
2.45M
🌗صلـح و جنـگ در اسلام (قسمت دوم) ✍️ دکتر حميدرضا شاكرين 🔻اشاره: نويسنده محترم در قسمت پيشين، صلح و مدارا را از ديدگاه قرآن و سيره معصومين(ع) بررسيد و خشونت را از منظر عهدين واكاويد؛ اينك و در واپسين بخش از آن نوشتار، مفهوم، مصداق و انواع جنگ و دفاع در اسلام تقديم شما استادان ارجمند مي‌شود. معارف 🔹جنگ در اسلام پيش‌تر گفتيم كه در اسلام صلح، «قاعده» است و جنگ، «استثناء». بنابراين جنگ در موارد خاص و در حد ضرورت مجاز يا لازم شمرده مي‌شود. به طور معمول موارد جواز يا موجبات جنگ در اسلام را به دو نوع دفاعي و ابتدايي تقسيم نموده و سپس به بيان جزئيات و موارد آنها مي‌پردازند. 🔸1ـ جهاد دفاعي جهاد دفاعي جنگي است كه در برابر تهاجم دشمنان و متجاوزان به مسلمين، سرزمين‌هاي اسلامي، دين مقدس اسلام و ارزش‌ها و مقدسات آن، افراد و جمعيت‌هاي تحت حمايت دولت اسلامي و يا به منظور عدالت‌گستري و حمايت از ستمديدگان صورت مي‌پذيرد. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 56. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📢 هم اندیشی از ✅گواهی حضور اساتید صادر میشود ✅ در تمدید مجوزها موثرخواهد بود. 🕖دوشنبه ۳۰ مرداد ساعت ۱۰ صبح مکان: رحمتیه دانشگاه علوم پزشکی سالن ابن سینا دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های استان 📎https://eitaa.com/skumsnahad 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 کرسی علمی ترویجی «استضعاف در قرآن» 🔰 توسط گروه سیاست دانشنامه قرآن شناسی پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه برگزار می‌شود: 🎙 با حضور: 📅 دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۳۰ 🏢 قم، سالن جلسات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 📡 حضور مجازی از طریق: 🌐 skyroom.online/ch/iict/ency 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/estezaf 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔴 سلسله نشست‌های تخصصی گفتمان‌سازی اندیشه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) در حوزه اقتصاد مردمی 🔸نشست اول: 💠 نقش اقتصاد دریاپایه در تقویت مشارکت مردم در عرصه اقتصاد مبتنی بر اندیشه اقتصاد مقاومتی رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله‌العالی) 🎙سخنران: 👤 سردار قاری‌نیا؛ فرمانده قرارگاه سازندگی و محرومیت‌زدایی ندسا 🔹دبیر نشست: 👤جناب آقای عباسی؛ عضو مرکز علم و فناوری اقتصاد مقاومتی دانشکده مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام 📆 دوشنبه۳۰مردادماه ۱۴۰۲ 🕙 ساعت ۱۴ 🏢 دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام، دانشکده مدیریت و برنامه ریزی راهبردی، طبقه دوم، سالن شهید اسداللهی 🔰 برای ورود به جلسه مجازی وارد لینک زیر شوید👇🏻 🌐https://b2n.ir/x18277 🔖 به حاضرین در این سلسله نشست‌های تخصصی گواهی معتبر اعطا خواهد شد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 وارثان پيامبران! «العُلَماءَ وَرَثَةُ الأنبِياءِ و ذلكَ أنَّ الأنبِياءَ لَم يُوَرِّثوا دِرهَمَا و لا دينارا، و إنَّما أورَثوا أحاديثَ مِن أحاديثِهِم، فمَن أخَذَ بِشَيءٍ مِنها فقَد أخَذَ حَظّا وافِرا، فَانظُروا عِلمَكُم عَمَّن تَأخُذونَهُ». 🔅امام صادق(ع): ✓ «علما وارثان پيامبرانند؛ زيرا پيامبران درهم و دينار به ارث نگذاشتند، بلكه احاديثى از خويش بر جاى نهادند. پس، هر كس چيزى از اين احاديث را بياموزد، بهره‌اى فراوان برده است؛ بنا بر اين، بنگريد كه دانش خود را از چه كسى فرا مى‌گيريد». 📚 الکافی ج ١ ص ٣٢ ✴️به مناسبت‌ روز بزرگداشت علامه مجلسی(ره✴️ . 💠 خدمت گزار اخبار آل الله(ع) ✍️ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی (۱۰۳۷ - ۱۱۱۰ق) معروف به علامه مجلسی یا مجلسی دوم، از محدثان و فقیهان مشهور شیعه در قرن 11ه است. علامه مجلسی علاوه بر تخصص در علوم مختلف تفسیر، فقه، اصول، رجال... بیش از همه به حدیث‌نگاری علاقه داشت. مشهورترین کتاب او، بزرگ ترین دائرة المعارف حدیثی به نام بحارالانوار است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه معرفت دینی داشت. آثار حدیثی وی، نزدیک به هفتاد کتاب و رساله عربی و فارسی است. 📚 برخی از آثار فارسی علامه: ❖ عین الحیاة، شرحی بر وصیت پیامبر به ابوذر مشتمل بر پندهای اخلاقی ❖ حیاة القلوب، سرگذشت پیامبران، زندگانی پیامبر اسلام(ص) و درباره امامت ❖ جلاء العیون، تاریخ و مصائب چهارده معصوم(ع) ❖ حلیة المتقین، آداب معاشرت و مستحبات زندگی روزانه فردی و اجتماعی ❖ حق الیقین، در اعتقادات 🌐 بیشتر بخوانید 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 علامه محمدرضا حکیمی آژیر خطر «عدالت» در اسلام سیاسی ✍️به قلم: دکتر سیدعلی بطحایی 🔹یکسال از درگذشت علامه محمدرضا حکیمی گذشت. اندیشوری که برخی او را به خاطر وصی دکتر علی شریعتی بودن به «روشنفکری» و گروهی به خاطر نظم و نسق‌بخشی به مکتب تفکیک به «اسلام سنتی» منتسب کرده‌اند. 🔸 یکی از اغلاط مشهور در مورد جریان شناسی علامه حکیمی، حصر او و آرایش در «مکتب تفکیک» است. حکیمی متفکری است که شاید بتوان گفت یک پنجم از اندیشه‌هایش به شرح مکتب تفکیک اختصاص دارد و چهار پنجم دیگر از منظومه فکری‌اش به مباحثی غیرتفکیکی مرتبط است. این نوشتار در پی تفکیک علامه حکیمی از مکتب تفکیک و پررنگ کردن سایر فریادهایش همچون خروش عدالت، دغدغه هایش برای رفع نیازهای محرومان و رسالت سنگین حاکمیت دینی برای رفع گرفتاری های مستضعفان است. 1️⃣ از مهمترین درس ها در سیره آموزشی – پرورشی علامه حکیمی، توأم بودن دوران تحصیل او با چشیدن طعم محرومیت خودخواسته اش است. او بسان برخی طلاب نبود که طعم اجباری فقر را در دوران کودکی به خاطر شرایط مالی خانوادگی تحمل کند؛ بلکه با وجود تمکن مناسب مالی، دوران درسی خود را در میان «فقری خودخواسته» و «محرومیتی اختیاری» طی کرد و از این جهت در میان اندیشوران حوزه و دانشگاه کم نظیر است. ▪️آن اندیشور عدالت خواه درباره آمیختگی دوران طلبگی خود با فقر چنین می نویسد: «سابق بر این، در میان طلاب چنین رسم بود تا اشعار اَلفیه ابن مالک را از بَر می کردند تا در ادبیات عرب متبحر شوند. به یاد دارم در همان ایّام، گاه الفیه را بر می داشتم و برای حفظ آن به زاغه ها و [بیغوله ها] می رفتم تا ضمن انجام تکالیف درسی، از حال و وضع محرومان نیز مطلع باشم». قاعده آن است که با اَلفیه و اشعار آن، بید به محافل ادبی رفت و طبیعی است آنکه اَلفیه را در میان محرومان می آموزد، بعدها زیر خروارهای قیل و قال‌های فقه، اصول و فلسفه خفه نمی شود و فریاد محرومیت و عدالت را در این مباحث انتزاعی فراموش نمی کند. کسی که با مانیفست مارکس و بینوایان ویکتور هوگو به زاغه ها برود، چندان هنری نکرده است، آنکه طلبه‌ای - به ویژه پیش از انقلاب و در حجره‌های دربسته - با اَلفیه به معادن و زاغه ها و با محرومان همنشین شود، خلاف عادت عمل کرده است و حکیمی در دوران تحصیل چنین کرد تا بعد از فارغ التحصیلی بتواند جایزه فارابی را رد کند و از عدالت نسبت به محرومان و ظلم به فرودستان دم بزند. 2️⃣ خیلی پیشتر از نگارش «طبقات اعلام الشیعه» آقابزرگ تهرانی، عالمان خود را در یکی از طبقات علمی جای می دادند؛ «طبقات المفسرین»، «طبقات المحدثین» و «طبقات الفقها». در این راستا، اگر کسی با سیره علمی و سبک نوشتار حکیمی مأنوس باشد متوجه می شود که جنس طبقه او از طبقه ای متفاوت از طبقات پیش گفته است. مهمترین آرمان حکیمی «عدالت اقتصادی» بود. بارها تأکید می کرد که چکیده دین در «توحید و عدالت» نهفته شده است. حتی حکیمی، طاغوت سیاسی را، سیئه‌ای از سیئات طاغوت اقتصادی می دانست. او عدل را فصل مُقوّم «جامعه قرآنی» می دانست و بدون لکنت زبان، جامعه اسلامی بدون عدالت را «جامعه قارونی» خطاب می کرد. تعابیری همانند «نظام عامل بالعدل» و «جامعه قائم بالقسط» ما را بر آن می دارد تا او را از سنخ «طبقات القوامین بالقسط» بخوانیم و او را عامل آیه شریفه «قوامین للّه شهدا بالقسط» بدانیم. بنابراین از نظر جریان شناسی او یک سنتی عدالت گرا بود. 3️⃣ حکیمی نه در شمار «حوزویان روشنفکر» بود و نه در زمره «روشنفکران دینی». او بسان سنتی‌ها، قائل به اصاله الروحانیه نبود و از طرفی نیز اصل را بر مخالفت با روحانیت نگذاشته بود. حکیمی، روشنفکرستیز هم نبود و اصل را بر دین نشناسی و دین ستیزی طبقه روشنفکران نمی گذاشت. خصوصیت انحصاری او در نوسان و تلاطم میان این دو صنف بود و در مقایسه با آنان عدالت اندیش بود. او حقیقتاً، اصالتی حوزوی داشت که همزمان در محافل روشنفکران نیز بسان خورشید می درخشید. او در خط مرزی در نوسان بود و «المنزله بین المنزلتین» را در جریان‌شناسی گزیده بود. 4️⃣ مفصل‌ترین میراث او کتاب «الحیاه» است که مجموعه ای از معارف اهل بیت(ع) است. وی به ائمه (ع) به دید «آقازاده های نورانی» نمی نگریست و روایات آنها را صرفا احکام و مسایل اخلاقی نمی دانست، بلکه آنان را آموزگاران عقیده و عدالت می دانست و روایاتشان را سرچشمه عقل و عدل می خواند که باید از آنها «فقه العداله» استخراج کرد؛ بسان آنچه که در فقه عملی انجام شده است. او مروج معارف اهل بیت بود تا فضائل آنها. 5️⃣ با توجه به پررنگ بودن عدالت در آموزه های کلامی شیعه و کمرنگ بودن عدالت‌پژوهی در تحقیقات آکادمیک، پیشنهاد پژوهش در عدالت با محوریت آرای وی را مورد تأکید قرار می‌دهیم. منبع: مسلمنا 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📲 هم‌اکنون، پخش زنده مراسم پانزدهمین پاسداشت‌ ادبیات جهاد و مقاومت و رویداد در مسجد مقدس جمکران همراه با انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب‌های «سرباز روز نهم» و « اسم تو مصطفاست» 👈 از Farsi.Khamenei.ir/live