eitaa logo
نشریه معارف
2.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
315 ویدیو
580 فایل
ویژه استادان معارف، مبلغان و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطالب به‌روز آرشیو غنی (117ش) مقاله،گفتگو،اخبار علمی و صنفی،تازه‌های معارفی... امور مشترکین 02532919219- داخلی 115 ادمین: @aminalla_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از نشریه معارف
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) 🌑 عنوان: اخلاق متعالی عاشورا؛ تجلی فضائل اخلاقی و صفات الهی 👤دکتر محمدرضا کریمی؛ مدیر حوزه علمیه خواهران استان البرز و دکتری اخلاق دانشگاه باقرالعلوم (ع) 🕔زمان: سه‌شنبه ۷ شهریور؛ ساعت ۱۵ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗علم و سیاست برای هم تعیین تکلیف نکنند! 🎤 دکتر رضا داوری اردکانی، استاد پیشکسوت فلسفه و رئیس سابق فرهنگستان علوم در آیین تکریم از ایشان: 🔸فلسفه سرکش است و داعیه بنیانگذاری دارد برخلاف حکمت که آرام است. 🔹کسی‌ که معلم است، معلمی و مطالعه را دوست دارد نه اینکه دنبال پست و سمت باشد و زندگی و خوشبختی من هم در این بوده است. 🔸در آغاز انقلاب، مشکلاتی پیش آمد که ما را از فکر کردن درباره علم‌ که از ضرورت‌های کشور بود باز داشت. مخصوصا ما استعدادهای عجیبی داشتیم و الان هم استعدادهای گرانقدری داریم اما باید درباره آینده، فکر کنیم چون وقتی فکری در اذهان حاکم می‌شود عمل را به پیش می‌برد. 🔹معتقدم همه کشور باید در راستای حمایت از علم بکوشد و قطعا فرهنگستان علوم می‌تواند به عنوان دانای راهِ دانش، در این عرصه به جامعه مدد برساند. 🔸معتقدم علم و سیاست باید با هم باشند اما برای هم تعیین تکلیف نکنند‌. علم باید مورد بهره‌برداری قرار بگیرد اما از هیچ چیز و هیچ کس فرمان نمی‌برد. 🌐کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
روانشناسی دین2.pdf
5.1M
🌗 روانشناسي دين (قسمت دوم/پایانی) ✍️حجت‌الاسلام دكتر مسعود آذربايجاني 🎤| گفتگو از: غلامحسين گرامي و علي پاكپور ❓ با توجه به روش‌هاي مختلفي كه در روانشناسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد، آيا در روانشناسي دين از همة اين روش‌ها استفاده مي‌شود يا برخي از روش‌ها بيشتر مدّنظر است؟ 🔹 در روانشناسي دين چون موضوع دينداري است، متناسب با موضوع، روش شناسي مان هم بايد خيلي گسترده تر باشد. يعني به روش‌هاي آزمايشگاهي يا تجربي صرف، به آن معناي محدودش نمي‌توانيم اكتفا كنيم. وگرنه با اين توري كه در دست داريم صيد چنداني نخواهيم كرد. بايد مقداري وسيع تر بگيريم. خودِ اينها هم به اين توجه دارند. يكي از كساني كه در اين موضوع كار كرده، ديويد وُلف است كه در كتاب روانشناسي دينش به بحث روش شناسي كه مي‌رسد، روش شناسي تحقيق در روانشناسي دين را به دو دستة بزرگ تقسيم مي‌كند: 1. روش‌هاي عيني يا كمّي 2. روش‌هاي ذهني يا كيفي. او مي‌گويد ما از همة اينها در تحقيقات روانشناسي دين بايد بهره ببريم. حالا نمونه‌هايي از اينها را برايتان مي‌گويم. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📗تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) + دانلود ✔️کتاب «تحقیق درباره اولین اربعین حضرت سید الشهدا (ع)»، به زبان فارسی اثر نخستین شهید محراب نماز جمعه ایران اسلامی آیت‌الله سید محمدعلی قاضی طباطبایی، با موضوع بازگشت اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا پس از واقعه عاشورا و به اسارت رفتن در شام است. نگارنده با بیان اقوال مختلف و استنادات فراوان، سعی کرده بازگشت اهل بیت(ع) به کربلا در اولین روز اربعین را اثبات کند. این مسئله که اهل بیت در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به کربلا آمده‌اند یا نه، محل اختلاف عالمان دینی و پژوهشگران تاریخ تشیع بوده است. 👈 معرفی + دانلود رایگان کتاب: http://ijtihadnet.ir/?p=72894 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
به زودی.... ✳️ اولین پیش نشست بین المللی پیشنهاد تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآن کریم IQP با موضوع: ❇️ کارگاه ترسیم نقش دانشگاه های جهان اسلام در مواجهه با اهانت به قرآن کریم با حضور : دکتر محمد علی عبداللهی، رئیس دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران دکتر فتح الله نجارزادگان، استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران و عضو انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم شیخ صلاح الدین برکت، فعال صلح جهانی از کشور سوئد موشن دیوید هاکوهن، فعال صلح یهودی تبار کشور سوئد با مشارکت دانشکده الهیات دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران/ انجمن قرآن پژوهی قم / انجمن گفتگوهای متون مقدس DFDS/ موسسه الأمانة کشور سوئد/ دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآن کریم IQP 🔸دریافت لینک نشست پس از ثبت نام از طریق لینک زیر https://survey.porsline.ir/s/aiAdytBz 🔸 أمانة تأسيس المجلس الدولي المستقل للقرآن الکریم Ind. Int. Quranic Parliament (IQP) 🔸 دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
سیاق.pdf
1.42M
🌗 سياق ✍️علي اكبر بابايي 🔻لغت‌شناسان براي سياق معاني متعددي مانند: راندن، اسلوب، روش، طريقه، فن تحرير محاسبات به روش قديم، مهر و كابين و تتابع (از پي يكديگر درآمده) ذكر كرده و «سياق كلام» را به اسلوب سخن و طرز جمله‌بندي معنا كرده‌اند ولي در باب معناي اصطلاحي سياق، علماي فقه، اصول و تفسير با اينكه فراوان از سياق ياد كرده و آن را مورد استناد قرار داده‌اند، ولي بيشتر آنان تعريف دقيقي از آن ارائه نكرده‌اند، در اين ميان شهيد سيد‌محمدباقر صدر(ره) درصدد تعريف برآمده و نوشته است: مقصود ما از سياق هرگونه دليل‌هاي ديگري است كه به الفاظ و عباراتي كه مي‌خواهيم آن را بفهميم، پيوند خورده است، خواه از مقوله الفاظ باشد مانند كلمات ديگري كه با عبارت مورد‌نظر يك سخن به هم پيوسته را تشكيل مي‌دهند و خواه قرينه حالي باشد، مانند اوضاع و احوال و شرايطي كه سخن در آن اوضاع و احوال مطرح شده است و در موضوع و مفاد لفظ مورد بحث، نوعي روشنگري دارد. 🔸 طبق اين تعريف، سياق تمام قراين متصل را شامل مي‌شود، ولي به نظر مي‌رسد موارد استعمال اين واژه در آثار دانشمندان با اين تعريف گسترده سازگار نيست زيرا سياق در بيان آنان يكي از قراين پيوسته لفظي است؛ ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 خودسانسوری در مواجهه با مطالعات شرق‌شناسی 🎤 استاد رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام 🔹در پژوهش‌ها و تولیدات غربیان و روش تحقیق آن‌ها تفاوت‌هایی با روش سنتی ما وجود دارد. در گذشته از ۵۰ اثر غربیان شاید یکی ترجمه می‌شد، ولی الان می‌توانیم آخرین مقالات را ترجمه کنیم و ارائه هم برای آن بگذاریم. 🔸شناخت شرق‌شناسان نیز برای ما لازم است. ما آثار بزرگان خود را مطالعه می‌کنیم و از شخصیت‌شان اطلاع داریم، ولی آثار شرق‌شناسان را اگر هم بخوانیم، باز با شخصیت آنان آشنا نیستیم. 🔹یکی از معضلات ما نگرانی و ترس از شرق‌شناسی است. نگرانی برای این است که اگر این آموزش‌ها وارد مدارس ما شود، چه تأثیری بر فرزندان خواهد گذاشت؟ و این ترس در ۱۵۰ سال اخیر همراه نوشته‌های ما بوده است و تاریخ‌نویسان اسلامی و عقایدنویسان این نگرانی را در آثارشان بروز داده‌اند. در پزشکی نگرانی جدی برای بازتاب سخنان داروین و نظریه او داشتیم و در علوم انسانی و اجتماعی نگرانی خیلی جدی‌تری داریم و برخی مجموعه این معلومات را غربی می‌دانند. در حوزه دین هم این نگرانی به مراتب بیشتر است. 🔸این نگرانی در فعالیت‌های پژوهشی ما خیلی اثر گذاشته است لذا اغلب اوقات با وجود اینکه کتابی خوب است، آن را ترجمه نمی‌کنیم؛ در واقع نوعی خودسانسوری داریم. 🔹نکته دیگر اینکه برخی از سخنان غربی‌ها به حوزه دین مرتبط نیست البته بخش‌هایی که در اصالت نبوت و وحی تردید کرده‌اند خیلی خطرناک هستند و منشأ دین را مسیحیت و یهودیت می‌دانند؛ ولی به نظر بنده می‌توانیم بین این نوع مطالب با نوع اول تفکیک قائل شویم. مرز اینکه واقعا مسائل دینی با فکر جدید غربی چگونه قابل تفکیک است به لحاظ فلسفه علم برای ما ابهام دارد و باید راه‌حل‌هایی برای آن پیدا کنیم؛ لذا از وظایف مهم آینده ما تبیین همین مسئله است. 🔸چند دوره مطالعات شرق‌شناسی، یکی مرتبط با سفرنامه‌نویسی غربیان است. در دوره دیگر غربیان ذهن دایرةالمعارف‌نویسی پیدا کردند و دایره‌المعارف اسلام را نوشتند. همچنین حرکت جدید آن‌ها مطالعات سیاسی بوده که از صدر اسلام شروع کرده‌ و به انقلاب اسلامی و داعش و القاعده هم می‌پردازند! آن‌ها در حوزه قرآن و حدیث نیز توسعه زیادی پیدا کرده‌اند و تقریباً هر هفته یک یا دو عنوان کتاب منتشر می‌شود که ناظر به متون دینی و حوادث صدر اسلام است. 🔸در دوره‌ای فکر ما این بود که غربیان حق ندارند دست به قرآن بزنند و سراغ مطالعه آن بروند ولی به تدریج آن‌ها وارد این قصه شدند و مسلمانان هم انتقاد کردند. اولین معضل ما این است که نکند نگاه متعصبانه داشته‌ایم. بنابراین باید میان تعصب و مطالعه واقع‌بینانه و علمی فرق قائل شویم. 🔹نکته دیگر شکاف فکری تاریخی بین غرب مسیحی و شرق اسلامی است؛ شکل‌گیری اسلام در نفی مسیحیت و یهودیت بوده و حتی قبل از رحلت پیامبر(ص) مسلمین در فکر شام بودند و بسیاری از سرزمین‌ها در دوره فتوحات فتح شد و براساس تفکر مسیحی، همه این‌ها که زیر چتر اسلام رفتند جهنمی هستند، زیرا چتر کلیسا از آن‌ها برداشته شده است. الان روی این شکاف نشسته‌ایم. البته ما ایرانیان از جنگ‌های صلیبی بی‌خبریم، ولی بقیه مسلمین با مسیحیت درگیر بودند. در دوره‌های متأخر کلیسا در قالب تجار، دنبال تبشیر و تبلیغ مسیحیت بود و از دوره صفویه این روند را در ایران شاهدیم. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 برنامه ماجرا: ماجرای رضاخان 🔸سه‌شنبه، ساعت ۲۱:۱۵/ شبکه ۴ سیما 🔹در گفتگو با حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی ✍در گفتگوی امشب، نکات قابل توجی درباره پیوند علمای دین با اجتماع مطرح شده و در این راستا نمونه‌هایی از تاریخ علمای تهران مطرح می‌شود. وجود علما نقش اثرگذاری در تقویت این رابطه داشته و در این قسمت بیان خواهد شد که سیاست‌های رضاخانی چگونه با از بین بردن محاکم شرع، سعی در تخریب جایگاه اجتماعی علما و روحانیون و ایجاد گسست میان نهاد حوزه و مردم داشته است. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کارنامه 🔸برنامه کاربردی (اپلیکیشن) تقویم تاریخ با رفع مشکلات گزارش داده شده در دسترس قرار گرفت. 🔷 نظام اسلامی پس از گذشت نزدیک به نیم قرن از عمر آن، چه دستاوردهایی داشته است؟ آیا آنچنان که دشمنان انقلاب تبلیغ می‌کنند، نظام اسلامی فاقد هرگونه ره‌آورد مثبت بوده و نه تنها هیچ گونه پیشرفتی را به ارمغان نیاورده، بلکه موجب عقب‌گرد و پس‌روی ایران و ایرانی شده است؟ 🔹 برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه با معرفی خدمات و توفیقات نظام اسلامی در طول چهار دهه گذشته به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد. کارنامه تلاش دارد تا با استخراج، تجمیع و انتشار کام‌یابی‌های نظام اسلامی، دستاوردهای انقلاب را در معرض داوری افکار عمومی قرار داده و به سهم خود گامی در جهت جهاد تبیین بردارد. 🔰 نسخه اول کارنامه شامل بیش از ۷۰۰۰ مدخل و ۷۵۰ محتوای توضیحی با چهار درگاه مستقل "پیشرفت"، "جوایز"، "خاطرات" و "دیگران" بوده و به مرور زمان در نسخه‌های بعدی بر محتوا و امکانات فنی آن افزوده می‌شود تا نهایتا دایره‌المعارف همراه دستاوردهای انقلاب اسلامی را شکل دهد. 🔶 نصب برنامه کاربردی (اپلیکیشن) کارنامه از کافه بازار: https://cafebazaar.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 🔶 نصب کارنامه از مایکت: https://myket.ir/app/com.hamrayan.karname_proj 💠 اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_i 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
چند ساله هستی؟🤔 چند ماه از زمانی که آموزش دبستان را شروع کردی، می گذرد؟🕰 چقدر زمان برای آشنایی با قرآن داشتی و از دست دادی؟ 😔 لذت فهم آیات الهی (که نعمتی الهی است) به هیچ وجه قابل وصف نیست فقط با یادگیری واژگان میتوانی به این لذت برسی👌 حالا هم دیر نشده روزی چند دقیقه وقت بگذار برای یادگیری واژگان آیات قرآن کریم بصورت واژگانی بدون و شهریه در اختیار شما مشتاقان معارف قرآنی. به ما بپیوندید و این فرصت طلایی را از دست ندهید 👇👇👇👇 http://eitaa.com/joinchat/113967215C6d37c5af28 🎇💫🎇💫🎇💫🎇💫
🔔نشست علمی: «بررسی بنیان‌های نظری (فلسفی، کلامی و فقهی) لایحه عفاف و حجاب» 👤 ارائه دهندگان: 🎙دکتر محمود حکمت‌نیا 🎙استاد جعفر نجفی بستان 📆 زمان: چهارشنبه ۸ شهریور ۱۴٠۲، ساعت: ۱۰ 🏛مکان: قم،خیابان شهید فاطمی (دورشهر) کوچه ۳٠ پلاک ۵۳، پژوهشگاه فقه معاصر 🔗 لینک ورود به جلسه: https://bbb01.dte.ir/b/ggp-aag-qln-1ze _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) ✅عنوان: اهداف اخلاقی تربیتی برگرفته از قیام حسینی 👤دکتر مریم برهمن؛ استادیار فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🕔زمان: چهارشنبه ۸ شهریور؛ ساعت ۱۵ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
13940608_12826_128k.mp3
1.94M
🎙سنجه‌ای در مقابل چشم‌مان 🎤 مقام معظم رهبری در دیدار با اعضاى هیأت دولت‌۹۴/۰۶/۰۴ ... تصوّر من این است که حکمت الهی که بر دل و زبان مسئولین جاری شد و این اتّفاق افتاد و این مناسبت در این زمان قرار گرفت، برای این است که شهید رجائی و شهید باهنر از یاد نروند و به‌عنوان دو شاخص، به‌عنوان دو سنجه در مقابل چشم ما باشند. خب، شاخص بودن این دو نفر، نمیتوان گفت به‌خاطر قوّت مدیریّت آنها یا مثلاً فرض کنید که توانایی‌ها و ابتکارات آنها است؛ چون مسئولیّت این دو عزیز زمان زیادی طول نکشید؛ [زمان] مرحوم باهنر که خیلی کوتاه بود، مرحوم رجائی هم چند ماهی -حدود یک سالی مثلاً فرض کنید- [بود]. سنجه بودن آنها به‌خاطر خصوصیّات رفتاری آنها و شخصیّتی آنها و اخلاقی آنها است؛ این را باید ما همواره در ذهن داشته باشیم. خب، زمان تغییر پیدا میکند؛ جریان گوناگون فرهنگها و ارزشها و مانند اینها هم می‌آید [و] میرود -طبیعت زمانه این است- تحوّلاتی در ذهنها، در فکرها به‌وجود می‌آید لکن یک اصول ثابتی وجود دارد که این اصول را بایستی همواره در نظر داشت. برای ما مسئولین در نظام مقدّس جمهوری اسلامی، این اصول ثابت را میتوان در شخصیّت این دو مرد عزیز و بزرگوار جستجو کرد و یافت. ✴️ ۸ شهریور سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و روز مبارزه با تروریسم گرامی باد. 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
📌رویداد ملی جوانی جمعیت (بستری برای مشارکت مردم) ..................در ۳ محور................... 1️⃣سیاست پژوهی 2️⃣هنر و رسانه 3️⃣ایده ها و تجربیات مردمی 💎هدایا نقدی نفرات اول تا سوم هر محور به ترتیب: 70 ، 50 ، 20 میلیون تومان .................................................. 🔸معرفی ایده های برتر به نهاد ها و دستگاه های مختلف جهت همکاری 🔸اعطای تسهیلات قرض الحسنه 🔸کسری خدمت سربازی برای آقایان 🔸فضای کار اشتراکی (ثبت مجموعه به عنوان دانش بنیان و ثبت در واحد فناور علوم انسانی دانشگاه جامع امام حسین ع) 🔸چاپ مقاله در نشریه جمعیت و پیشرفت 🔸خدمات رسانه ای (مستند سازی فعالیت ها و انتشار عمومی آنها) .................................................. 🔹مهلت ثبت نام و ارسال آثار🔹 📅 ۱۴۰۲/۳/۱ لغایت ۱۴۰۲/۹/۱۵ 🔹زمان برگزاری رویداد حضوری🔹 📅 دی ماه ۱۴۰۲_تهران _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 دعوت به عضویت و همکاری ✅ لطفا چنانچه استادی در حوزه مطالعات قرآنی و اسلامی یا حافظ و قاری قرآن با تراز بین المللی در هریک از کشورهای جهان(اعم از شیعه، اهل سنت و خاورشناس) می شناسید که مناسب عضویت در IQP (المجلس الدولی المستقل للقرآن الکریم/پارلمان مستقل بین المللی قرآنی) است؛ از طریق لینک زیر(مرحله ۹)👇معرفی فرمایید. https://survey.porsline.ir/s/aiAdytBz 🔸 دبیرخانه تاسیس پارلمان مستقل بین المللی قرآنی 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فالون دافا.pdf
4.71M
🌗 فالون دافا، معنويت بدن گرا (قسمت اول) ✍️ حميدرضا مظاهري سيف 🔻اشاره: نياز شديد انسان امروز به معنويت، بازار پر رونقي براي مروجان و مدعيان مرام‌هاي معنوي و مكاتب عرفاني ايجاد كرده است. يكي از مشاهير اين عرصه لي هنگجي بنيان گذار روشي نوظهور به نام فالون دافا است، كه با تبليغات وسيع و حمايت‌هاي بين‌المللي، در حال گسترش در جهان است. اين مكتب با شعار راستي، دوستي و بردباري (جِن، شَن و رِن) تزكيه همزمان جسم و ذهن را آموزش مي‌دهد. با تزكيه هم زمان جسم و ذهن مي‌توان نيروي عظيمي را در خود جريان داد كه تمام مسيرهاي انرژي را يك باره گشوده و بدن را به بدن بودا و پاكيزه از بيماري و ضعف و پيري مي‌سازد. انرژي عظيمي كه انسان را به فراسوي تناسخ و مرگ‌ها و تولدهاي متوالي مي‌برد و او را به بودا تبديل مي‌كند. لي‌هنگجي مي‌كوشد با ناقص يا نادرست اعلام كردن همة روش‌هاي ديگر خود را منجي بشر و روش خود را كامل‌تر از سنت‌هاي كهن و روش‌هاي نوپديد معنوي معرفي ‌كند. او مي‌گويد: «تا امروز تنها كسي هستم كه به طور واقعي چي گونگ در سطوح بالا را به طور عمومي منتقل مي‌كنم، فرد ديگري وجود ندارد.» البته او با تلفيق بوديسم و تائوئيسم، فالون دافا را شكل داده و براي آشنايي و بررسي انديشه‌هايش بهتر است نگاهي اجمالي به اين دو سنت معنوي شرقي بيندازيم. 🔸مباني تائوئيستي كسي كه با رويكردي معنوي به جهان مي‌نگرد، اولين چيزي كه چشم و دلش را پر مي‌كند... ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
کمیته اندیشه سیاسی انجمن علوم سیاسی ایران با همکاری مؤسسه نگارستان اندیشه برگزار می‌کند: 🌗 نشست: «ایران در التهاب: بازخوانی حوادث سیاسی از نهم اسفند 1331 تا 28 مرداد 1332» زمان: چهارشنبه 8 شهریور 1402 ساعت 17 👤با سخنرانی: محمد ترکمان، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران کوروش احمدی، دیپلمات سابق و پژوهشگر تاریخ ایران افشین جعفرزاده، پژوهشگر تاریخ ایران مکان: انجمن علوم سیاسی ایران واقع در خیابان لبافی‌نژاد، بین خیابان دانشگاه و خیابان فخر رازی، نبش کوچه انوری 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 رواج پیاده‌روی اربعین شیخ آقابزرگ تهرانی در شرح زندگانی استاد بزرگ خود، مرحوم حاج میرزا حسین نوری، می‌نویسد: «از سنت‌هایی که شیخ ما در سال‌های اقامت خود در عتبات پایه‌گذاری و رایج کرد، پیاده‌روی از نجف به کربلا برای زیارت سیدالشهدا بود. پیاده‌روی به کربلا در دوران شیخ انصاری، شیوه و روش بزرگان و اخیار رایج بود، ولی پس از چندی ترک شد ... استاد ما چون این وضع را بدین منوال دید، بدین شیوۀ خداپسندانه همت گماشت و به آن ملتزم گشت». در میان مراجع تقلید حضور آیت‌الله العظمی سید محمود شاهرودی زبانزد همگان بود. معروف است که وی در این مراسم نخست با پای پیاده از نجف خارج می‌شد و به سوی کربلا حرکت می‌کرد و سپس سایر آقایان، استادان و طلاب هم به دنبال وی به راه می‌افتادند و وقتی مراسم زیارت تمام می‌شد بیشتر زائران از کربلا سوار وسیلۀ نقلیه می‌شدند و به نجف بازمی‌گشتند؛ اما آیت‌الله شاهرودی در بازگشت هم پیاده به نجف بازمی‌گشت. معروف است که این مرجع بزرگ چهل سفر با پای پیاده به زیارت امام حسین (ع) مشرف شده است. 📚کتاب: فرازها و فرودها، ص 74 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🌗 تصور می‌کنیم به شدت عقب‌مانده‌ایم! 🎤 استاد رسول جعفریان؛ رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام 🔸در دوره صفویه جدال بین اسلام و مسیحیت وجود داشت ولی غربی‌ها در مسیحی‌ کردن مسلمین موفق نبودند؛ حتی شاه عباس که به رفت و آمد فرنگیان علاقه داشت این خط قرمز را مطرح کرده بود. 🔹در عصر روشنگری، عالمان علوم غربی بدون در نظر گرفتن کلیسا انتقاداتی را متوجه مسیحیت کردند و همین تجربه سبب شد تا این انتقادات را به اسلام وارد کنند، و این امر سبب توسعه ادبیات جدلی بین ادیان شده که باید در مسیر خط نقدنویسی و ردیه‌نویسی باشیم و نگرانی ذهنی دائمی وجود دارد. 🔸شرق‌شناسی علمی و شبه‌علمی یعنی هر تحقیقی در غرب درجه‌یک نیست، اما برخی افراد کورکورانه شیفته غرب بوده‌ و تصور می‌کنند مو لای درز آثار آن‌ها نمی‌رود. بسیاری از آثار آن‌ها مسلماً بی‌ارزش است، زیرا علم باید تابع روش منطقی باشد. کاری که گیبسون در مورد پترا و مکه کرد از این دست مطالعات بی‌ارزش و نشانه بی‌اطلاعی نویسنده است. اکنون یک سری کتاب‌ها در غرب علیه اسلام و پیامبر(ص) نوشته می‌شود و بسیاری از آن‌ها گرته‌برداری از همین روش‌های افراطی غربی است و از قومی‌گرایی ایرانی و... استفاده می‌کنند و متأسفانه تأثیرگذار است و در جامعه ما تصور می‌شود که اینها علمی است، در حالی‌که بی‌اساس است. 🔹در شرق‌شناسی تعداد زیادی از یهودیان مشغول کار هستند و گفته می‌شود که آنان از ابتدا عربی آموختند تا علیه اسلام کار کنند و در دوره معاصر بحث فلسطین هم به آن اضافه شده و به قول ادوارد سعید، نگاه کلی استعماری در این اقوام وجود دارد؛ از این‌رو گلدزیهر کتابی نوشت که در ایران منتشر نشد و حتی یک نفر به خاطر ترجمه آن به زندان رفت. 🔸مشکل دیگر شتاب رشد تمدن اسلامی در جهان است؛ یعنی اگر در گذشته اسلام‌شناسی برای غرب، تفنن و مانند تشریح جسد مرده بود، امروزه ضرورت است. همچنین مهاجرت‌ گسترده مسلمین به غرب و ایجاد مسجد و حسینیه و مراکز اسلامی در کشورهای غربی، مطرح است. بسیاری از ایرانیان در این کشورها هستند که بهائی هم در بین آن‌ها هست و مهاجرت‌ها شتاب این تحقیقات را سریع‌تر می‌کند. ضمن اینکه قطر و امارات هم به مطالعاتی از این دست اهمیت می‌دهند و حتی برخی کتابخانه‌های آن‌ها محل مراجعه ما شده و فضای مجازی هم کمک زیادی به ما کرده است. 🔹یکی از مشکلات ما این است که تصور می‌کنیم به شدت عقب‌مانده هستیم و هر کسی به غرب می‌رود از آنجا خیلی تعریف می‌کند. البته اکنون این روند به شدت گذشته نیست، ولی همچنان در بحث روش گرفتار ضعف هستیم و بیشتر با روش‌های سنتی آشناییم. حوزه و دانشگاه‌هایی که علوم قرآنی دارند در این عرصه بسیار ضعیف هستند؛ استادان ما بسیاری از این روش‌ها را نمی‌دانند و اساتید امروزی هم بعید است که با روش‌های جدید آشنایی کاملی باشند. 🔸مشکل دیگر ضعف مطالعات تاریخ نظریات اجتماعی، روان‌شناسی و... است؛ همچنین متن‌خوانی ما بسیار ضعیف است و باید تواریخ و کتب قدیم را با دقت بخوانیم و بفهمیم، ضمن اینکه به زبان عربی هم نیاز داریم و بدانیم پایه شرق‌شناسی بر مباحث لغت و مباحث زبانی است. 🔹غربیان در گزارش نقاط مثبت اسلام و متون اسلامی مانند قرآن و حدیث، تعصب به خرج نداده‌اند و هزینه این کار را هم مانند آزار و اذیت کلیسا پرداخت کرده‌اند. لذا در کنار انتقاداتی که از اسلام دارند برخی مطالب بسیار خوب را هم درباره پیامبر(ص) بیان می‌کنند که نمونه آن خانم ماری شیمل است که عاشق پیامبر(ص) بود. 🔸انبوه اطلاعات تمدن اسلامی از شرق‌شناسی شروع شده است. امروز هزاران بار در کشور از عبارت تمدن اسلامی استفاده می‌شود، در حالی که این از مطالعات شرق‌شناسی شروع شده است. کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
نسبیت و خشونت.pdf
1.91M
🌗 نسبيت و خشونت ✍️ استاد حسن رحيم پور ازغدي نفي ملازمه «شكّاكيت» با «مدارا» و «يقين» با «خشونت» هدف اصلي در اين جلسه نفي ملازمه بين شكّاكيت با مدارا و بين يقين با خشونت است. برخي‌ فيلسوفان‌ آنالتيك‌ كه‌ كوشيده‌اند با مدل‌ شكاكيت‌ معرفت‌شناختي، مقولة‌ «خشونت» را به‌ بحث‌ بگذارند، راه‌ حل‌ آن‌ را «نسبي‌گرايي‌ معرفتي» و زيرسئو‌ال‌ بردن‌ «حقيقت‌ روشن» دانسته‌اند با اين‌ استدلال‌ كه‌ خشونت، قبل‌ از آنكه‌ به‌ نيروي‌ قتاله‌ تبديل‌ شود از سرچشمة‌ «يقين» مي‌جوشد بنابراين‌ بايد چشمة‌ يقين‌ را خشكاند و به اين جهت با چيدن‌ صغري‌ و كبري، قبح‌ «مطلق‌ خشونت» را فرض‌ گرفته‌ و «يقين» را آن هم‌ به طور مطلق‌ و با قطع‌ نظر از موضوع‌ و متعلق‌ و دليل‌ و نتيجه‌ آن، منشاء نظري‌ منحصر به فرد براي‌ خشونت‌ دانسته‌اند و سپس‌ حكم‌ كرده‌اند كه‌ بايد ـ يقيناً؟! ـ ريشة‌ «يقين» را به طور كامل زد تا ريشة‌ «خشونت»، براي هميشه زده‌ شود. بنابراين‌ در جهت‌ تضعيف‌ «يقين»، به‌ تقويت‌ نسبي‌گرائي‌ و شكاكيت‌ پرداخته‌اند. ❇️ ادامه مطلب در فایل pdf 📚منبع: نشریه معارف 67. 🌐 کانال نشریه معارف| عضو شوید🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌗 همراهی شاعران با فقیه عارف در مشایه گزارش پیاده روی فقیه و عارف کامل مرحوم آیت الله آقا سید مهدی بحرالعلوم در مشایه/ مسیر پیاده روی اربعین حسینی و همراهی جمعی از شعرا با ایشان در بیان آیت‌الله خامنه‌ای 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) ✅عنوان: جلوه‌های اخلاقی و ضد اخلاقی در دو سویه قیام عاشورا 👤دکتر محمدجواد زارعان؛ دانشیار علوم تربیتی مؤسسه امام خمینی (ره)، رئیس مؤسسه اخلاق و تربیت و دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه مک گیل 🕔زمان: پنج‌شنبه ۹ شهریور؛ ساعت ۱۰ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir
🔺سلسله نشست‌های علمی "روایت اخلاقی از قیام حسینی" (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی و آکادمی اخلاق‌پژوهی روشمند) ✅عنوان: خوانش واقعه عاشورا در قالب نظریه تناسب وجودی در باب ارزش اخلاقی 👤دکتر محمدعلی مبینی؛ دانشیار فلسفه اخلاق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🕔زمان: پنج‌شنبه ۹ شهریور؛ ساعت ۱۷ 👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2331137627 🌐 کانال نشریه معارف🔻 https://eitaa.com/maarefmags_ir